View Full Version : GMC Jimmy
Nonii, tehääs pitkästä aikaa projektitopikki, kun tulee itelle vähän vieras tekniikka...
Jenkkejä on ollu, mut varsinaista offipeliä ei.
Tää väliprojekti alko puoli vahingossa tästä:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=243736
Kaupan tuli dana60 ja dana80.
Eka nää piti kaventaa tojotaan, mut sitten mielessä hautui ajatus full size mönkijästä.
Ei muuta kun ettimään koti akseleille...
Tarjonta omaan käyttöön rajallinen, jopa kehno, kun priimaa ei kehtaa laanata petäjiin ja hinta sais näin ollen olla mallia edullinen ettei harmita kun osuu johonki.
Aihiota etsiessä kattelin mitä tuli ostettua, akselit peräisin ford f350. Yllärinä tuli, että foordilla on oma pulttijako... Omat kokemukset ja luulot et 8pultit on aina 8x165,1.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=243737
Siitä ahistuneena ostin gm 14bolt ff akselin 2500 suburbanista. 60 saa jaon muutettua helpommin kuin 80.
Sen enempää vielä ehtiny ajatusta uhraamaan, kun aihio löytyi.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=243735
Sopivan kuntonen aihio. Tarkempia kuvia tulee kun saa sulateltua.
Ruma se on ku rullatuoli, mut tähän projektiin ihan soiva peli. Tainno kun sen saa käyntii...
Ilmeisesti hehkuja pimeenä, kun ei lähe käyntiin kolmen tunnin seisomisen jälkeen.
Tekniikka pitäisi olla: jumal 6.2+th700+np208. Täytyy vielä varmistaa ettei vuosien varrella ole vaihtunu jotai muuta. No jakis on aika varma, kun on alumiinikuorinen.
Muuta jo tiedossa olevia muutoksia tulee olemaan:
Isot akselit alle, joka nurkkaan levyt. Se et kumpi takanen tulee, riippuu miten jarrut tekee. 14b hankala löytää levyjarrusarjaa, jossa on satulassa käsijarru. Tai sitten pitäisi väkertää kardaanijarru.
Välitykset, joko akseleihin (nyt 4.10) tai jakikseen tupla tai jotain... Jos kokonaisvälityksen sais päälle 50.
Renkaat, tod näk 40"
Maltillinen korotus
Panssarit
Vinssi
Puskurit
Ja kaikkea muuta tarpeellista ja tarpeetonta...
Onko tuo th700 minkälainen kestoltaan maastoajoa ajatellen? Välitykset paremmat kuin esim 400 tai 4l80. Jälkimmäinen olisi hyllyssä takavetosena, niin siihen taas tuo 208 ei käy bolt on?
Projekti etenee pikkuhiljaa, ja päivitellään sitä mukaa...
veijon-esso
27.11.2023, 06:37
Hieno rojekti!
noi välitykset pitäis piisata ihan tollasenaankin kohtuudella. Kokeilisin ainakin ensin noilla jossei nyt hirveästi oo ylimääräistä intoa ja rahaa vaihella rattaita. th700 välitykset on aika hyvät, ykkönen on 3.06 vs th400/4l80 lootan 2.48.
Eli sulla tulis nyt 3.06 x 2.62 x 4.10 = 32,9. Vertailun vuoks mä ajoin omalla blazerilla yli kymmenen vuotta 2.52x2.03x4.56 eli 23.3 kokonaisvälitys ja ihan kivasti toimi ei ongelmia. Nyttemmin jakis vaihtui 2.62 välityksiseen, joten kokonaisvälitys on 30. Ja rengas 38,5. Välitys on nyt mukavampi mettässä, mutta en tiiä millanen tulis jos välitys olis luokkaa 50:1. Varmaan sais ainakin ajella isommilla vaihteilla sit enempi, itellä tulee kaikki offiajo käytännössä ykkösellä. Osittain sikshän se kestääkin hyvin kun vaihteita ei vaiheta. Saa aika hurjat voimat olla että loota hajois ykkösellä.
th700 on kestoltaan ihan yhtä luja kuin th350 jollanen kestää kyllä. Toki niitä th700 on paljon rikottu ihan kadullakin. Ehkä kannattais huoltaa, eli vaihtaa levyt ja sit asentaessa varmistaa että se TV kaapeli on varmasti oikein säädetty. Tai ainakin kattoo ne säädöt ja sit lämpömittari lootalle ja tarpeen mukaan lisää jäähdytystä.
edit: sinänsä en tiedä millasia välityksiä tollanen 6.2d vaatis maastossa. Ite ajanut vain bensakoneilla. Meinaatko pitää ton diisselinä?
Joo pitää kokeilla noilla välityksillä. Maantieajossa voi olla aika pitkät.
Molemmille akseleille lukot nyt alkuun, ja ne levyjarrut.
Ajattelin pitää dieselinä, tai ainaki niin kauan ku kestää. No toinen kone on vielä varalla.
Ja oliks se nyt niin, et tän vuoden jälkeen ei sais enää vaihtaa polttoainetta tms?
Kyllä joku ruiskukasi olis jees.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=74365
Rytari tietänee välityksistä. Sen Blazerissa oli bensakone, diesel ja vielä kerran bensa.
Lehmäbleiseritopikki joskus luettu läpi :D
veijon-esso
28.11.2023, 10:52
Tosiaan maantieajossa voi välitykset mennä jo persiilleen vaikka metässä pärjäiskin. 38.5" renkailla 4.56 välityksillä, th350 laatikon suoralla kolmosella ja ilman turbiininlukkoa kierrokset on ok maantieajoon 80 alueella. Oisko joku 2300-2400 kun vauhti muiden mukana semmoset 85-90.
th700 loikkari on pitkä, 0.7:1. Vähän veikkan ettei tarvii hirveesti käyttää 4.11 ja 40" renkaiden kanssa. Voi mennä melko jurnuttamiseks ja siitä ei loota eikä kone tykkää. :D Mut sithän sen näkee kun pääsee ajelee.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=243757
Saanu jotenki sulateltua ja tutkittua mitä se on syöny.
Made in finland loistaa sekä sähköissä, että korissa :D Ainii, ja unohtamatta korin korotusta jääkiekoilla :p
Yksi reikäkin löytyi kuskin penkin takaa. Sinänsä yllättävän vähän, kun konttorilla on käyty viimeksi 2018.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=243755
On vissiin joskus ainaki laulettu :D Takalasi on irrallaan, mutta saa nähä tuleeko koskaan laitettua kiinni. Vähän tuo kattoki mietityttää jos siihen laittaisi bikinitopin tms :rolleyes:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=243753
Pakollinen joustokuva. Tässä vakaaja paikoillaan, tulos 59cm.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=243756
Vakaaja pois, tulos 65cm.
Varmaan ihan ok vakio alustalle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=243754
Juotoshommiksi meni. Ja tietysti sisäkenno alkoi vuotaa :(
Voi olla aika perse vaihtaa.
Tosiaan maantieajossa voi välitykset mennä jo persiilleen vaikka metässä pärjäiskin. 38.5" renkailla 4.56 välityksillä, th350 laatikon suoralla kolmosella ja ilman turbiininlukkoa kierrokset on ok maantieajoon 80 alueella. Oisko joku 2300-2400 kun vauhti muiden mukana semmoset 85-90.
th700 loikkari on pitkä, 0.7:1. Vähän veikkan ettei tarvii hirveesti käyttää 4.11 ja 40" renkaiden kanssa. Voi mennä melko jurnuttamiseks ja siitä ei loota eikä kone tykkää. :D Mut sithän sen näkee kun pääsee ajelee.
Tein joskus exelillä välityslaskurin, ni piti vähän pyöritellä sillä lukuja:
Jos alkuperäinen rengaskoko on 235/75r15 ja alkuperäinen perävälitys on 4,1.
On 40" rengas 5,38 välityksellä 14,59% pidempi, kuin alkuperäinen :eek:
Renkaiden halkaisijaero 38,38% (40"/28,9")
En ole kattonu millä välityksellä alkuperäinen akseli on, niin voihan se tilanne olla parempikin jos välitys olisi alkujaan vaikka 3,73... Tässä tilanteessa ero alkuperäiseen välitykseen 7,71% pidempi.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=243758
Ei se 5 alkava välitys huono olis ku on kuitenki ylivaihdekki. Toi taulukko suoralla vaihteella...
veijon-esso
29.11.2023, 09:13
Luulempa ettei ole ollut 4.11 vakiona vaan just toi 3.7 tai jopa pidempi.
Ja se vitosella alkava välitys ei maastossa oo huono ja loikkarin kanssa et välityksiä liian tiuhaksi saa 40" renkailla kadulle kuitenkaan. Lähinnä sitä välitysten hintaa ja työta ajattelin ettei ole pakollista maastoajon kannalta.
Hyvin on nesteytetty takapenkillä juu! Noi vakiojoustot taitaa rajottua iskareiden pituuksiin ensimmäisenä. Jos on intoa niin sitähän vois kokeilla kuinka venyy kun ottaa pamput irti.
Luulempa ettei ole ollut 4.11 vakiona vaan just toi 3.7 tai jopa pidempi.
Ja se vitosella alkava välitys ei maastossa oo huono ja loikkarin kanssa et välityksiä liian tiuhaksi saa 40" renkailla kadulle kuitenkaan. Lähinnä sitä välitysten hintaa ja työta ajattelin ettei ole pakollista maastoajon kannalta.
Hyvin on nesteytetty takapenkillä juu! Noi vakiojoustot taitaa rajottua iskareiden pituuksiin ensimmäisenä. Jos on intoa niin sitähän vois kokeilla kuinka venyy kun ottaa pamput irti.
Joo tavallaan turhaa työtähän siinä tulee, kun ehjää joutuu vaihtamaan. Pitää kuitenkin laakerit uusia samalla jne...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=243759
En tiedä miten tämän etuakselin saisi muokattua niin, että kävisi vakio lehdille? Onko Chevyyn tarkoitetuilla D60 akseleilla pidempi tuo lyhyt vetari?
Tässä jousien väli on noin 96cm, kun Jimmyssä on 80cm :confused:
Tai sitten joutuu laittaa tukivarret ja kierteet eteen.
meinaatko vaihtaa etuakselin kätisyyden vai vaihtaa jako lodjun
veijon-esso
29.11.2023, 12:45
On se chevy version akseliputki ainakin pidempi, luulis vetarinkin olevan.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1269&pictureid=28822
Helpointa lienee laittaa kierrejouset ja tukivarret ja hommata vaan uudempi jakis, nehän vaihtaa chevyissä kätisyyttä siinä vaiheessa kun tulee erillisjousitetut keulat. Etuakselin kätisyyden muuttaminen on iso homma ja lehtijouselle ei oo silti paikkaa apparin puolella.
meinaatko vaihtaa etuakselin kätisyyden vai vaihtaa jako lodjun
Ensimmäinen kävi eka mielessä, mut päädyin jälkimmäiseen. :D
On se chevy version akseliputki ainakin pidempi, luulis vetarinkin olevan.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1269&pictureid=28822
Helpointa lienee laittaa kierrejouset ja tukivarret ja hommata vaan uudempi jakis, nehän vaihtaa chevyissä kätisyyttä siinä vaiheessa kun tulee erillisjousitetut keulat. Etuakselin kätisyyden muuttaminen on iso homma ja lehtijouselle ei oo silti paikkaa apparin puolella.
Näin vähän epäilinki.
tapsa4x4
30.11.2023, 11:07
Ensimmäinen kävi eka mielessä, mut päädyin jälkimmäiseen. :D
Mulla on np421c jakoloota joutilaana.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=243799
Etuakselia purettu. Murikan sijainnin takia ei voi laittaa lehtijousia.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=243800
Eikö tuossa akselin päässä pitäisi olla mitään tiivistettä?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=243801
Vertailun vuoksi hjn takavetari.
hiluvitkutin
06.12.2023, 08:09
Stefat taitaa olla vaan murikan kupeilla.
Stefat taitaa olla vaan murikan kupeilla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=243802
Kyllä... Toisessa putkessa hiekkaa jonkun verran. Ei kai tuo sitte niin vaarallista :D
JanneBlomgren
06.12.2023, 09:50
https://www.hillbillywizard.com/cucv-and-k30-parts/gm-d60-tube-seal/
Onhan tämmöisiä olemassa mutta aika harva käyttää.
veijon-esso
06.12.2023, 20:05
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=243799
Etuakselia purettu. Murikan sijainnin takia ei voi laittaa lehtijousia.
Ilmeisesti tukivarren korvakkeita varten kaivettu tuosta keskimurikasta palaa pois? En oo nähny miten noita on maailmalla tehty, mutta äkkiseltään vaikuttais että rakenne heikkenee? Mitäs tohon on siis tarkemmin suunnitteilla?
Ilmeisesti tukivarren korvakkeita varten kaivettu tuosta keskimurikasta palaa pois? En oo nähny miten noita on maailmalla tehty, mutta äkkiseltään vaikuttais että rakenne heikkenee? Mitäs tohon on siis tarkemmin suunnitteilla?
Joo tukivarren kiinnikkeille tilaa. Meren takana poistaa koko kierroksen noilta kohin, mut jätin ton reilun puolikkaan tukemaan. Yritän saada kiinnikkeen tohon koloon, suurennetaan jos tarvii. Ja lisävahvikkeita tulee kun kiinnikkeet on paikallaan. Banjon putket hitsaan vielä murikkaan ympäri...
offroadjouni
07.12.2023, 19:11
https://www.hillbillywizard.com/cucv-and-k30-parts/gm-d60-tube-seal/
Onhan tämmöisiä olemassa mutta aika harva käyttää.Mulla oli joskus vähän vastaavat Dana 44:ssä, ja ensimmäisen vetarin vaihdoin jälkeen heitin niillä vesilintua. Nuo ulkopuoliset tiivisteet eivät ole tiiviit, joten akseliputki menee täyteen hiekkaa ja vettä, mutta kura ei pääse sieltä enää pois. Tai pääsee pois siinä vaiheessa kun ottaa vetarin pois ja kurat hulahtaa perän sisään. :mad:
Nyt vähän aikaa sitten porasin 12 mm reijän akseliputkeen sisäpuolisen stefan lähelle. Siitä pääse ampumaan painepesurilla ja paineilmapistoolilla hiekat pois akseliputken sisältä ennen kuin nykäisee vetarin ulos.
Mulla oli joskus vähän vastaavat Dana 44:ssä, ja ensimmäisen vetarin vaihdoin jälkeen heitin niillä vesilintua. Nuo ulkopuoliset tiivisteet eivät ole tiiviit, joten akseliputki menee täyteen hiekkaa ja vettä, mutta kura ei pääse sieltä enää pois. Tai pääsee pois siinä vaiheessa kun ottaa vetarin pois ja kurat hulahtaa perän sisään. :mad:
Nyt vähän aikaa sitten porasin 12 mm reijän akseliputkeen sisäpuolisen stefan lähelle. Siitä pääse ampumaan painepesurilla ja paineilmapistoolilla hiekat pois akseliputken sisältä ennen kuin nykäisee vetarin ulos.
Tämä hyvä tietää.
Tänää oli etupuskurin tekoa ja vinssin asettelua:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=243825
Vinssille sopiva kolo.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=243826
Puskurin alkua...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=243827
Ei etuylitystä yhtään.
Tänää oli etupuskurin tekoa ja vinssin asettelua:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=243825
Vinssille sopiva kolo.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=243826
Puskurin alkua...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=243827
Ei etuylitystä yhtään.
Teilläpäin taitaa maastot olla kovia?
Minusta kun tällainen: https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=6178&pictureid=194375 asennus on paljon parempi.
Vaikka ei varsinaisesti ajele suolla, niin silti usein ajojen jälkeen vinssi on täynnä turvetta, risuja, ... eli vaatii putsausta jotta se toimisi.
Ja sitä samaa turvetta löytyy startista, laturista, ... nekin jumivat jos niitä ei silloin tällöin avaa ja putsaa.
Peti on melkein auki pohjasta, vinssin alla on 300mm leveä levy, muuten auki.
Ojan ylityksen yms mukavampi kun ei ole laituri aina vastassa.
Vinssin asennuskorkeus on aina vähän kompromissi, ylhäällä oleva vetää keulaa alaspäin.
Blazerissahan vinssi on muutenkin niin lyhytikäinen että se ei kerkiå saamaan turvetta sisäänsä.
Ihan mukava että näitäkin vielä uskalletaan rakennella.
veijon-esso
11.12.2023, 11:21
Blazerissahan vinssi on muutenkin niin lyhytikäinen että se ei kerkiå saamaan turvetta sisäänsä.
Mun blazerin vissi on ollut omassa käytössä noin 15v. kerran vaihdoin moottorin. Mut ei ollut kyllä turvetta sisällä. Vinssi oli autossa kun ostin sen, oisko silloin ollut 15-20 ikäinen. Mikä sitten kenellekin on lyhytikäistä.
Blazerissahan vinssi on muutenkin niin lyhytikäinen että se ei kerkiå saamaan turvetta sisäänsä.
Ihan mukava että näitäkin vielä uskalletaan rakennella.
Koettavahan se on tämäkin pettymys :D
Ompahan verrokkua jaappanin ihmeisiin mitä on ja on ollu :p
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=243845
Lattia oli jo hieno tilkkutäkki, ni lisätään sinne pari tilkkua lisää :D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=243844
Epoksia pohjaks
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=243846
Polyuretaani niskaan.
Mun blazerin vissi on ollut omassa käytössä noin 15v. kerran vaihdoin moottorin. Mut ei ollut kyllä turvetta sisällä. Vinssi oli autossa kun ostin sen, oisko silloin ollut 15-20 ikäinen. Mikä sitten kenellekin on lyhytikäistä.
No se ikä selittääkin, kaikki uus kun nykyään tehdään kiinassa niin koitappa semmosta käyttää 20v vanhana.
En tiä missä lehmän vinssi, puskuri, akselit ja muut nykyään meneekään, joku on saattanut saada nekin kestämään paremmin ku mä.
veijon-esso
12.12.2023, 08:14
No se ikä selittääkin, kaikki uus kun nykyään tehdään kiinassa niin koitappa semmosta käyttää 20v vanhana.
En oo ajatellu käyttää kiinanromuvinssejä uutenakaan.. :D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=243860
Vanhat vanin vanteet varastosta työn alle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=243859
Vanteet halki ja levitys.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=243858
Levitykset hepissä...
Tässä joku ilta vahvistelin joutessani takaperän koppaa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=243898
Tämmönen siitä tuli. 5mm levystä. Vielä öljyn täyttöroppu ni mukavampi käyttää ku alkuperänen. Samalla laitan sen vähän ylemmäs, jos pinjonia nostattaa vähän ylöspäin, ni saa laakerit ölppää...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=243900
Tänää hitsailin vanteet loppuun.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=244072
Joulu tulikin vasta tammikuussa. Siinä olis akseleihin välitykset, laakerit ja lukot.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=244073
Jatketaan taka-akselia... 30mm lisää maavaraa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=244074
Pilleillä ylimääräset pois.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=244075
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=244076
Ja hetkeä myöhemmin aksula on valmis odottamaan tukivarsien kiinnikkeitä.
Gary Grand
05.01.2024, 10:12
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=244073
Jatketaan taka-akselia... 30mm lisää maavaraa.
Tämä pitäis tehdä oman Suburbanin taka-akselillekin..:cool:
Helpolla lisää maavaraa ja terävä kanto/kivitutka pois.:p
Mintun gen2 on jo vakiona,ainakin lukkoperä versiossa.oli vm93
Joo. Ja tojotan akselistaki saa ainaki sentin pois :D
Puskureista tulee putkimalliset.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=244087
Etupuskuri hepissä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=244086
Takapuskuri hepissä. Vetopisteet vielä...
Vinssipaikkaa aluksi meinasin taakse, mutta vakio tankilla olis tullu liikaa takaylitystä lisää, niin jäi toistaseks pois.
veijon-esso
07.01.2024, 19:19
Mukavan siron näköiset verrattuna palkkipuskureihin. Takapuskuriin ehkä kannattaa yrittää tehä jotain takavalojen suojaa, ne on meinaan herkät särkymään puihin yms.
Takavinssi olis kyllä joskus hyvä. Ite oli taas lauantaina sellasessa tilanteessa että takavinssiä ois tarvittu, onneks oli muita autoja paikalla jotka pystyi jeesaamaan.
Mukavan siron näköiset verrattuna palkkipuskureihin. Takapuskuriin ehkä kannattaa yrittää tehä jotain takavalojen suojaa, ne on meinaan herkät särkymään puihin yms.
Takavinssi olis kyllä joskus hyvä. Ite oli taas lauantaina sellasessa tilanteessa että takavinssiä ois tarvittu, onneks oli muita autoja paikalla jotka pystyi jeesaamaan.
Sirothan noi on, mut saa nähä suojaako mitää vai taipuuko heti. No aika näyttää.
Takavaloille suojaa miettiny, ne on aina otilla.
Yks vaihtoehto olis ulkopuoliset kaaret, mut ne ei varsinaisesti kevennä tota...
Toinen ois jos upottaa jotku tarvikevalot koriin tms.
Aika näyttää, ku vaan pääsis edes ajaa :D
Nii ja se takavinssi, ei muuten niin tärkee mut kun on siihen tottunu...
Aina tulee tilanteita et sitä tarvis, jos ei muuten niin takana tulevan auttamisessa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=244123
Pohjapanssari hepissä. 6mm hardox, luulis kestävän...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=244124
Nyt ku kaikki on hepissä ja paikallaa, ni eimuuta ku tinaamaa kiinni ja kattoo käykö enää mikää mihinkää. Sit maali niskaa ja bolt on.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=244276
Vähän väriä rojektiin...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=244277
Vanteet puskureiden kanssa samaa sävyä.
Jos ei silmä totu ni värjääntyy mustaks :D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=244922
Otetaas taas työn alle...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=244923
Aksula pois
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=244925
Kaikkee ylimäärästä purettu pois
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=244924
Näkyypäs huonosti, mut sielä se roikkuu.
Sen verran on isompi murikka mitä vanhassa, että uusi sisäänjouston maksimi on vanha ajokorkeus :D
Vahalla setupilla sisäänjoustoa oli noin 50mm. Korikorkeus vakio korossaan 33" renkailla ja korin korotuksella :p
On tässä kesän aikana jotain saatu aikaseksi tälläkin rintamalla:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=245587
Tämä pois...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=245588
Tämmönen rungon vahvike.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=245589
Ja tämmönen takavetosen simpukka päälle.
Etuakselin kokoaminen höpölleen menossa, että saa ahjausvarren ja panhardin sijoitettua. Samalla jaon muutos 8x170 -> 8x165,1mm.
Kevään mittaan haalin 14bolt akseleita oikein urakalla, ihan vaan huomatakseni kuinka montaa leveyttä niitä on :eek::D
Kolmet akselit, jokaisessa ilmeisesti eri offsetillä olevat navat :confused: Jokainen on eri levynen laipasta laippaan, kuudesta tikusta taisi kaksi olla saman mittasia...
-96 vanin akseli on näistä levein, siitä koitetaan veistellä sopiva pari D60:lle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=245723
Etulevyjen rei'itystä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=245724
Vähän taka-akselin purkua ja jarrujen hiplailua
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=245725
Siinä ois satulan paikka.
Noilla levyillä akselileveys on 35mm kapempi kuin etunen. En tiiä oisko parempi saada ero lähemmäs nollaa :confused:
Gary Grand
19.08.2024, 08:09
Eipä tuo 3,5 sentin ero enää missään tunnu.
Suburbanin 3 tuuman ero kyllä..:mad:
Melkoset padat nuo takarummut/levyt. Minkä vehkeen ne on?
Eipä tuo 3,5 sentin ero enää missään tunnu.
Suburbanin 3 tuuman ero kyllä..:mad:
Melkoset padat nuo takarummut/levyt. Minkä vehkeen ne on?
Joo näissä on alunperin ihmeen kapea taka-akseli, kuin myös suburbanissa. Mikä lie siihen on syy...
Takajarrut on dodge ram 2500. Sielä ilmeisesti on käsijarru rummulla.
Mulla tulee kardaanille käsijarru.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=244072
Joulu tulikin vasta tammikuussa. Siinä olis akseleihin välitykset, laakerit ja lukot.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=244073
Jatketaan taka-akselia... 30mm lisää maavaraa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=244074
Pilleillä ylimääräset pois.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=244075
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=244076
Ja hetkeä myöhemmin aksula on valmis odottamaan tukivarsien kiinnikkeitä.
Ihan asiasta kolmanteen tuosta välityspaketista..Onkohan tilanne edelleen sama, kun kerran tilasin Big Broncoon välitykset jenkeistä, joita mainostettiin jenkkien offroad -lehdissä made in USA. Suomen tullissa sitten selvisi, että ainoat USA valmisteiset osat oli lautaspyörän pultit ja varmaan myös pakattu USA:ssa. Kaikki muu olikin made in mexico tai made in thaimaa...vähän sama kuin silloinen työkaveri tilasi Panheadiin uuden made in USA bensatankin ja pohjassa lukikin made in china. Kun tuo jenkkien made in toleranssit on aika suuret. Iso maa, isot toleranssit...
Ihan asiasta kolmanteen tuosta välityspaketista..Onkohan tilanne edelleen sama, kun kerran tilasin Big Broncoon välitykset jenkeistä, joita mainostettiin jenkkien offroad -lehdissä made in USA. Suomen tullissa sitten selvisi, että ainoat USA valmisteiset osat oli lautaspyörän pultit ja varmaan myös pakattu USA:ssa. Kaikki muu olikin made in mexico tai made in thaimaa...vähän sama kuin silloinen työkaveri tilasi Panheadiin uuden made in USA bensatankin ja pohjassa lukikin made in china. Kun tuo jenkkien made in toleranssit on aika suuret. Iso maa, isot toleranssit...
Tää menee jo sen verran yli hilseen, ettei kannata alkaa avaamaan enempää :D
Toivotaan vain, että nämä kiinalaiset "merkki" osat kestää sen minkä tarvii.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=245745
Ensin vähän tosta pois
Tommoset crossover armit siihen sit istu:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=245753
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=245752
veijon-esso
25.08.2024, 19:06
Joo näissä on alunperin ihmeen kapea taka-akseli, kuin myös suburbanissa. Mikä lie siihen on syy...
Kapeampi taka-akseli jeesaa kääntyvyyteen. Ja se "kapea" takapää on ihan tarpeeksi leveä kun alkaa puitten ja kivien väliin sitä sovittelemaan. Jotkut on passanu sen takapään vanteilla samanlevyiseksi kuin etupää, ilmeisesti ulkonäkösyistä.
edit. Asialliset ohjausvarret!
Kapeampi taka-akseli jeesaa kääntyvyyteen. Ja se "kapea" takapää on ihan tarpeeksi leveä kun alkaa puitten ja kivien väliin sitä sovittelemaan. Jotkut on passanu sen takapään vanteilla samanlevyiseksi kuin etupää, ilmeisesti ulkonäkösyistä.
edit. Asialliset ohjausvarret!
Noo, mennään ulkonäkö eellä :cool:
Kiitos. On kyllä oma mitotus, että saa ohjauksen tangot mahtumaa ettei ota joustoissa toisiinsa. Sikäli ois voinu siirtää vähän simpukkaa eteenpäin... Täytyy mallata tangoilla ku saa ne tehtyä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=245874
Ylimääräisiä osia pois tieltä
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=245875
Monen kokeilun ja erehdyksen jälkeen jouset paikallaan ja kaikki tangot mahtuu liikkumaan... Kaikki osat vielä hepissä, mutta valoa jo tunnelissa :D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=245876
Aikalailla 3" on jousikorotusta, just passeli.
veijon-esso
30.09.2024, 07:48
Laitahan paljon alustakuvia ja infoa osista, nää kierrejousimuutokset on aina mielenkiitoisia seurata vaikka ihan tyytyväinen olen lehtijousiin sinänsä.
Laitahan paljon alustakuvia ja infoa osista, nää kierrejousimuutokset on aina mielenkiitoisia seurata vaikka ihan tyytyväinen olen lehtijousiin sinänsä.
Laitetaan kun kaikki saadaan hierottua paikallee. On kyllä oma savotta...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=245939
Lisää ongelmia, sisäänjoustossa ristikko ottaa öljynsuodattimeen kiinni.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=245940
Ja pakoputkella on ahasta.
Näinköhän joutuu nostamaa moottoria ylemmäs, vai tuleeko muita ideoita?
veijon-esso
11.10.2024, 07:30
Sullahan on toi etuakselin murikka väärällä puolella...!
Mutta suodattimillehan saa siirtosarjan, eli lohkoon jää vain matala adapteri. Oon nähnu malleja että lähdöt alaspäin ja semmosia missä lähdät sivulle. Riittäisköhän semmonen.
https://www.summitracing.com/parts/flx-107191/make/chevrolet
Ja pakosarjaongelmaan ehdotan sarjojen kääntämistä ympäri ja puolelta toiselle, silloin ne lähdöt on etureunassa ja sohottaa ylöspäin. Niihin on kätevä laittaa sitten pikku ahtimet. :D
Sullahan on toi etuakselin murikka väärällä puolella...!
Mutta suodattimillehan saa siirtosarjan, eli lohkoon jää vain matala adapteri. Oon nähnu malleja että lähdöt alaspäin ja semmosia missä lähdät sivulle. Riittäisköhän semmonen.
https://www.summitracing.com/parts/flx-107191/make/chevrolet
Ja pakosarjaongelmaan ehdotan sarjojen kääntämistä ympäri ja puolelta toiselle, silloin ne lähdöt on etureunassa ja sohottaa ylöspäin. Niihin on kätevä laittaa sitten pikku ahtimet. :D
Voortti on halunnu laittaa murikan noin... harmi.
Joku tommonen Suodattimensiirtosarja varmaan helpoin.
Joo noita pakosarjojaki kattelin et ne sais ympäri. Ja hyllyssä ois joutilaana hx35... Mut aika ahas paikka on, ku pakosarjat melkei rungon välissä. No täytyy perehtyä asiaa ja ettiä kuvia miten ne on maailmalla sen tehny.
Apparin puolella ois enemmän tilaa...täytyy suunnitella.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=245941
Täytyypä mittailla mahtuisko jotenki näin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=245941
Täytyypä mittailla mahtuisko jotenki näin.
Vastaus kysymykseen: ei mahu.
Jos jollain on kuvia tämmösen turbotuksesta, ni saa jakaa :D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=245950
Nyt ku tarkemmin kattoo, niin tossahan on joku alipaineperkele.
Sen ku ottaa pois, niin tulee riittävästi tilaa pakoputkelle.
veijon-esso
16.10.2024, 07:48
Mikäs tuon alipainemokkulan funktio on.. ennen kun poistat olis ehkä hyvä tietää.
Edit: kyseinen perkele on vaan saastepäästöihin liittyvää höpöä, voipi poistaa.
Joku läppä siinä on... Saastelaitteisiin mä sen kans yhdistin.
En vaan ymmärrä mikä sen funktio on, kun tommonen on vaan toisella puolella :confused:
Enis vei, joku edellinen oli jo ottanu se alipaineletkun irti konehuoneesta, niin ei mitää hajua mikä sitä ohjaa. Sama se, kierrätykseen se ainaki tuosta lähtee.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=246129
Pari askelta taas eteenpäin... Vishdoin pyörillää, kunnes lähtee taka-akseli pois :D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=246130
Yläpäät näyttää tältä.
Tehnyt vielä yövuoron päivän päätteeksi?
Tehnyt vielä yövuoron päivän päätteeksi?
Joo, pitää käyttää tunnit tehokkaasti aina ku voi :D
veijon-esso
11.11.2024, 10:03
Onko tuossa joku optinen harha vai onko tuo etuakseli jotenkin takana?
On optinen harha. Näyttää kuvassa että olis aika rajusti takana. Omalla paikallaan se kuitenki on.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=243756
Vakaaja pois, tulos 65cm.
Varmaan ihan ok vakio alustalle.
Jos tuossa lähtötilanne, niin nyt näyttää tältä:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=246140
80cm noilla renkailla...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=246141
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=246142
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=246143
Tonne pitäis saada vähän tilaa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=246145
Renkaat kääntyy vähintäänki riittävästi...
veijon-esso
11.11.2024, 21:50
Omalla paikallaan se kuitenki on.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=246143
Tonne pitäis saada vähän tilaa.
Tuon hyvä lääke on siirtää sitä akselia eteenpäin. Samalla etuylitys pienenee. Minkäskokoinen rengas tähän oli tulossa?
Tuon hyvä lääke on siirtää sitä akselia eteenpäin. Samalla etuylitys pienenee. Minkäskokoinen rengas tähän oli tulossa?
Silloin pitää siirtää myös simpukkaa?
Tää olis olli hyvä tietää ennen kun hitsasi simpukan vahvikkeen :D
Taitaa nyt olla helpompi vain tehä tilaa renkaalle.
Rengas on 40", eli noin metrin halkaisijaltaan. Sitä tuolla mitalla mallailen, että tonne ottaa kiinni. Toki riippuu vähän vanteista jne että kuinka paljon joutuu veistämään pois.
Eikös ainakin joskus ollut niin, että akseliväli piti löytyä mallisarjasta? Vapaasti muuteltuna tuli ongelmia katsastuksessa, jos se mitattiin?
Hieno projekti.
veijon-esso
12.11.2024, 09:19
Eikös ainakin joskus ollut niin, että akseliväli piti löytyä mallisarjasta? Vapaasti muuteltuna tuli ongelmia katsastuksessa, jos se mitattiin?
Hieno projekti.
Joo näinhän ne pykälät sanoo. Sinänsä hassua että samoilla akseleilla ja ohjausromuilla on lyhyttä blazeria ja tuplahytti pitkälavapickuppia. Eli ohjausgeometriat pysyy samana vaikka akseliväli muuttuu 60 tuumaa eli suunnilleen 1,5m. Ja sit suomi suikkapää tutkii onko akseli sentilleen mestoillaan, muuten tulee maailmanloppu. :D
Mutta tekee sit silleen että saa laitettua takas leima-asentoonkin, jos tollanen mittailu on ajankohtaista.
antti_boy
12.11.2024, 10:46
Sitä kukaan huomaa jos on tehty fiksusti.
Eikös ainakin joskus ollut niin, että akseliväli piti löytyä mallisarjasta? Vapaasti muuteltuna tuli ongelmia katsastuksessa, jos se mitattiin?
Hieno projekti.
Kiitos. Katotaa mitä tästä tulee... :D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=246429
Tänään piti saada takajouset laitettua, mut kiitos lumimyräkälle ni en saanu ku takarenkaat :D totta se on suurin piortein ajokorkeudessa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=247186
Vihdoin eteenpäin...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=247187
Tolpat tuli noin.
Nyt on jouset paikallaa ja hepit hitsattu kunnolla...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=247251
Venyttelyä takaa
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=247252
Venyttelyä edestä...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=247253
Tilaa pyytää hän...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=247254
...ja hän :D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=247269
Ihan sopusuhtaset renkaat on
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=247270
Jännä nähä kuin paljo joutuu tilaa tekee
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=247271
Ja ehkä joutuu rajottaa kääntyvyyttäki
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=247274
Kardaanin kulmat meinas alkaa naurattamaa, aavistuksen jäi vajaaks.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=247275
Pienen viilauksen jälkee
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=247276
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=247322
Ei tarvi edes kovin isoja levikkeitä
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=247321
Ihan autonnäkönen siitä tulee
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=247320
Edessä joutuu vähän avartamaa, takana pääsee helpommalla :D
veijon-esso
21.05.2025, 09:17
Hienosti etenee! koita säilyttää toi kaaren muoto kun lähet kasvattaa sitä ettei rupee näyttää miltään foordilta tms yhtäkkiä kun tekee jotain pyöreitä muotoja tms..! :D
Hienosti etenee! koita säilyttää toi kaaren muoto kun lähet kasvattaa sitä ettei rupee näyttää miltään foordilta tms yhtäkkiä kun tekee jotain pyöreitä muotoja tms..! :D
Mä tein aikoinaan just tolleen pyöreeks, yäk!!! ei tullu mun mielestä siisti!
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3304&pictureid=92499
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=247323
No mitä, ekassa genissä on pyöreet pyörän aukot :rolleyes:
Hienosti etenee! koita säilyttää toi kaaren muoto kun lähet kasvattaa sitä ettei rupee näyttää miltään foordilta tms yhtäkkiä kun tekee jotain pyöreitä muotoja tms..! :D
Nyt taas etenee, jossai vaiheessa oli vähän takkusta...
Noita kaaria oli hyvä hitsailla kun ei tarvinu kyyryssä olla :D
https://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/tare-chevy-avarrus2.JPG
veijon-esso
21.05.2025, 14:42
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=247323
No mitä, ekassa genissä on pyöreet pyörän aukot :rolleyes:
Siks toi ykkösgenitaali onkin niin oudon näköinen...! :D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=247350
Takakaaren muoto tulee suoraa sisälokarin mukaan, eli ei ihan pyöree :D