View Full Version : Jeep WJ geokätköilyyn
Olen voimakkaasti Facebook vastainen, joten perinteisten keskustelupalstojen elinvoimaisina pitämiseksi ajattelin kantaa korteni kekoon ja aloittaa projektikertomuksen omasta Jeepistä.
Tässä ei rakenneta mitään superautoa vaan parannellaan vain hieman. Pidempään harrastaneet ei tästä saa mitään uutta, mutta ehkä joku ensimmäistä maasturia etsivä tai rakentava voi saada jotain uusia ajatuksia. Laitan jatkossa oman viestin jokaisesta muutoksesta kuvan ja lyhyen tekstin kera. Ensin käydään läpi aiemmin tehdyt muutokset, kunnes päästään nykyhetkeen.
Kysyä ja kommentoida saa tässä ketjussa sekä viestillä.
Tästä siis alkaa tarina vuosimallin 2000 Grand Cherokeesta, 4.7 V8-koneella (koska olen aina halunnut V8 auton) ja Limited varustelulla. En löytänyt enää kuvaa autoliikkeen pihasta kun Jeepin ostin, joten ensimmäisessä kuvassa on jotain tehty.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=243710
Heti alkuun käytin auton katsastuskonttorilla ylimääräisessä alustan tarkastuksessa, jotta osasin vaihtaa/vaihdattaa kasan erinäisiä tukivarsia/niveliä/raidetankoja/raidetangonpäitä jne. Tämän jälkeen auto oli erittäin hyvä ja miellyttävä ajaa... ja sen jälkeen suunta on ollut alaspäin.
Eli yllä olevassa on jo 2" korotuspalat jousien ja jousilautasten välissä. Nämä tilasin ulkomailta edulliseen hintaan. Vaikka erinäisistä dokumenteista varoiteltiin niin muutoskatsastukseen riitti hyvin mukana tulleet paperit sekä sähköpostista tulostettu kuitti jos luki sopivuus WJ Jeeppiin. Jouston rajoittimia en nähnyt tarpeelliseksi asentaa kun vakiorenkaat alkuperäisillä vanteilla ei missään tilanteessa ottanut kiinni koriin. Nyt auton ulkonäkö parani, maavara nousi, kulutus nousi 2 litraa, mutta ajettavuus ei merkittävästi huonontunut. Tästä on hyvä jatkaa seuraavassa viestissä.
Seuraavana oli vuorossa renkaiden päivittäminen katu-uskottavampiin. Netissä luki että 245/75-16 on suurin koko joka mahtuu 2" korotuksella ilman auton muokkaamista joten sellaiset piti ostaa. Paikallisia rengasliikkeitä kierrettyäni päädyin ostamaan Nokian Rockproof renkaat. Pidän valintaa erittäin onnistuneena, maastossa ja kadulla. Melutaso on kohtuullinen, vertaisin edellisen korimallin Skoda Octaviaan. Toki nappularenkaan ääni on eri tyyppinen, mutta onhan Grandi lähtökohtaisesti todella hiljainen ja miellyttävä matkakumppani.
Alkuperäisillä vanteilla (ET50) renkaat mahtui hyvin kääntymään, ainoastaan eturenkaiden etupuolelta piti sisälokasuojia vähän kiristellä nippusiteillä. Edes korotuspalojen joustonrajoittimia ei tarvinnut asentaa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=243715
Samaan aikaan kunnostin kuskinpenkin. Vaikka siinä oli istuttu vain 230tkm, oli istuimen vasen laita painunut selvästi. Muutaman penkin kunnostamisen perusteella tiesin tämän olevan helppo parin-kolmen tunnin homma. Koska kaikki kuskin penkit on painunut samalla tavalla, ostin purkuautosta muutamalla kympillä vänkärin penkin. Tässä mallissa pehmuste ei käy suoraan toiselle puolelle mutta leikkaamalla molemmat pehmusteet keskeltä kahtia ja liimaalla sprayliimalla yhteen saa hyvän istuimen. Eli vasen puoli vänkärin penkistä ja oikea puoli kuskin penkistä. Pieni kolo piti vielä muotoila ja pehmuste oli valmis, Tästä ei harmillisesti löytynyt kuvaa puhelimesta.
Jos ajattelet kunnostaa oman penkin samalla tavalla niin huomioi että eri vuosimalleissa on pieniä eroja vaikka olisi sama varustelutaso. Toisissa lämmitin on kiinni verhoilussa ja toisissa pehmusteessa. Myös sähkömoottorit oli erilaiset, mutta sehän ei estä pehmusteen vaihtoa. Jos joudut korjaamaan muuta, kannattaa etsiä penkki samasta vuosimallista.
#1.
Jouston rajoittimia en nähnyt tarpeelliseksi asentaa kun vakiorenkaat alkuperäisillä vanteilla ei missään tilanteessa ottanut kiinni koriin.
#2.
Edes korotuspalojen joustonrajoittimia ei tarvinnut asentaa.
Tuota noin, mistä "joustonrajoittimesta" nyt siis kyse? Pohjaanlyöntikumit, vaiko ulosjouston rajoittajat...
Tuota noin, mistä "joustonrajoittimesta" nyt siis kyse? Pohjaanlyöntikumit, vaiko ulosjouston rajoittajat...
Hyvä tarkennus ja minulta huonosti ilmaistu.
Alkuperäiset pohjaanlyöntikumit on paikallaan, edessä ja takana. Mutta 2" korotuspalojen mukana tulleita pohjaanlyöntikumien korotusosia en nähnyt tarpeelliseksi asentaa. Eli eteen korin ja pohjaanlyöntikumin väliin tulevaa palikkaa sekä takajousen sisälle yläpäähän tulevaa 2" kumikiekkoa.
Enkä myöskään ulosjoustoa ole rajoittanut.
265/70R16 renkaat laitoin omaani orkkis vantein. Ei kihnuta kiinni 2" korotuksella, en toki ole maastossa kunnolla käynyt. Melkein väittäisin että sisäänjoustossa ottaisi johonkin kiinni jos ei laita niitä pidennyspulikoita pohjaanlyöntihimmeleiden jatkoksi...
Ketju seurantaan, Kattellu itellekki just tämmöstä grandia.
Sen verran kannatta katsoa noiden pohjaanlyöntikumien kanssa, että jos hommaa pidemmät iskarit että ne ei pääse pohjaamaan suorassa joustossa tai ristijoustossa. Ja se fakta myös, että suorassa joustossa iskareissa voi olla vielä 2-3cm vartta näkyvissä, mutta ristijoustossa ovat täysin pohjassa. Rikkoo iskarin tiivisteet aika helposti jos pohjaa..
Seuraavana oli vuorossa useimmille WJ:n omistajille tuttu vaiva, ruostunut bensatankin suoja/kannake.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=243760
Kuten kuvasta näkyy, tämä oli korjauskelvoton. Lisäksi alkuperäinen ei ole edes kovin jämäkkää tavaraa, huomioiden kuinka ottavalla paikalla se on. Tehtaan optiolistalta on saanut tilattu huomattavasti paksummmasta raudasta prässätyn tankinsuojan, mutta luultavasti se on aika harvinainen varuste Suomessa. Ei siis auttanut kuin etsiä purkuautoista vähiten huono suoja ja hitsata siihen muutama paikka. Sen jälkeen taivuteltiin kulmaraudasta muutamia lisätukia jotka hitsattiin ulkopuolelle. Nyt rakenne muuttui huomattavasti jämäkämmäksi. Toki kivi voi vieläkin osua tukien väliin, mutta aika paljon työläämpää olisi ollut hitsata lisää rautaa koko alalle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=243761
Myös tankin kiinnityspannat oli ruostuneet poikki ja nekin piti tehdä uusiksi. Siihen kannattaa varautua jos joudut käyttämään tankin poissa.
Kun varmistui geokätköilyreissu Raajärven ympäristöön, piti Jeeppiin asentaa yksi olennainen varuste eli vinssi. Youtube videoiden perusteella se on pikkujuttu joten eikun vinssin ostoon ja asentamaan.
Tässäkin tapauksessa perinteinen "pizzalaatikkomalli" toimii erinomaisesti. Pizzan syönnin ajan mietitään mitä tehdään ja täydellä vatsalla aletaan pahvista leikkaamaan sopiva sabluuna
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=243871
Pahvista sitten mitat paperille ja paikallista metallipajaa kohti. Hyvällä arvauksella riittäväksi materiaalivahvuudeksi valitsin 8mm. Kuvassa vielä hitsaukset kesken.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=243872
Kuvasta huomaa että myös alapuolelle tuli muutamia lisätukia. Kuvaa ei taas ole, mutta ne on eteenpäin madaltuvia jotta puskuri sopii paikalleen.
Sitten tehdään eteen vähän lisää tilaa (jotta puskuri taas sopii paikalleen). Jos ei ole ihan varma mitä on tekemässä, kannattaa ehkä asennus tehdä toisin ja laittaa vinssi edemmäs.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=243873
Vuorossa oli jännittävin hetki, eli paikalleen sovittaminen.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=243874
No eihän se pahvimalli ollut ihan täydellinen, joten vähän piti puukkosahalla uudelleen muotoilla etureunaa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=243875
Nyt sopii hyvin paikalleen ja jäljellä oli sähköt. Siirsin releboxin pois alkuperäiseltä paikalta vinssin päältä koska halusin säilyttää puskurin mahdollisimman alkuperäisenä.
Kilpi paikalleen ja lopputulos on varsin siisti. Toki jos vinssiä joutuu käyttämään niin kilpi pitää irroittaa kahdella ruuvilla ja kilpiteline kahdella ruuvilla, mutta ihan toimiva ratkaisu arkiautossa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=243876
Itse reissu meni ihan mukavasti ja selvittiin marginaalisilla kalustovaurioilla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=243877
Milloin oletkaan Jeepin ostanut? Kovin siistin ja nätin näköinen alkujaan ollut!
Milloin oletkaan Jeepin ostanut? Kovin siistin ja nätin näköinen alkujaan ollut!
Kesällä -20, eli 3,5 vuotta olen ehtinyt tätä harrastaa. Ostaessa oli kyllä oikein siisti ja ruosteeton..
Vähän on reissussa rähjääntynyt ja katu-uskottavuutta saanut...
Luin tuosta ylempää että kilpi ja teline pitää irroittaa ennen vinssailua mutta se kilpiteline
olikin siis koko puskuri :D :D
Hienosti kyllä piilotettu puskurin sisään tuo vintturi :)
Tässä mallissa alkuperäinen bensatankki on vain yksinkertaisesti liian alhaalla jos suunnittelee poistuvansa kestopäällysteeltä.
Joten eipä auttanut kuin leikata varapyöräkotelosta 12cm korkeutta pois.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=244060
Sitten vanhan pakoputken pätkistä uudet läpiviennit bensaletkuille ja tankinsuojasta 11 cm pois korkeutta. (Jätin tarkoituksella sentin pelivaraa jos hitsatessa joku sauma heittää muutaman millin) Tässä on erittäin tärkeää piirtää suorakulmalla pitkät kohdistus viivat sivuihin, jotta tankki tulee juuri samalle kohtaa mutta ylemmäs.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=244061
Tämän jälkeen puskuri jäi tietysti liian alas ja muodoltaan mahdollisimman huonoksi. No eikun pala pois, vaikka näin uudessa se onkin kiellettyä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=244062
Heti tuli vähän parempi mutta ei kovin hyvä. Seuraavasta kuvasta näkyy miten hupsun alas pakoputki vuorostaan jäi, joten siihen pitää palata myöhemmin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=244063
Taakse piti saada vetopiste kun vetokoukku oli siirretty tallin lattialle. Vetokoukun kiinnitysrautaa hyödyntämällä sen sai helposti tehtyä lattaraudasta.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=244064
Sitten vahvikepelti tukemaan puskuria keskeltä ja kokeilemaan.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=244065
No eihän puskuri kestänyt jäädä kannon taakse joten isompaa suojapeltiä taivuttamaan.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=244066
Hyvä ei ole vieläkään, mutta toiseksi viimeisessä kuvassa näkyvä pelti tulee esille jos puskuria leikkaa enemmän. Tai sitten pitäisi leikata myös pelti pois? No ehkä joskus tulevaisuudessa.
Laitetaan tähän väliin budjettiratkaisu kojelaudan laajakaista kaiuttimien päivittämiseen. Ymmärtääkseni niiden särkyminen on liian yleistä, ja syykin on selvä, niillä ei ole minkäänlaista jakosuodinta leikkaamassa matalampia taajuuksia. Kirjoitin tästä joskus FJDC puolelle pidemmän tarinan.
Vaihdoin alkuperäisten tilalle Fountek FR59EXE elementit ja jakosuotimeksi +-johtoon 68,00uF kondensaattori. Sanoisin että lopputulos oli yllättävän hyvä eikä maksanut paljon. Maksoin elementeistä tarjouksessa 23€/kpl.
Nopeasti katsomalla tämän hetkinen saatavuus vaikuttaa aika heikolta, mutta helppo tähän on soveltaa muitakin samankokoisia vastaavan herkkyyden elementtejä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=244254
Jossakin vaiheessa alkoi myös vaikeudet etukardaanin kanssa. Haastavammalla reittivalinnalla alkuperäinen kardaani osui kiveen ja taipui hieman. Purkuautosta löytyi lopulta suora alkuperäinen kardaani mutta siitä alkoi vaikeudet. Kahden peräkkäisillä reissuilla särkyneen etummaisen vakionopeusnivelen jälkeen päädyin etsimään ristikollisen kardaanin eteen ja sillä ongelma poistui. Käytännössä nivelen joustovara ei vaan riittänyt pompun jälkeen ulosjoustossa.
Yhteenvetona jos alat rakentamaan omaa WJ Jeeppiä, kannattaa ostaa ristikollinen kardaani koska siinä on reilusti pidempi liikerata.
Liian usean pohjakosketuksen jälkeen piti alkaa miettimään kriittisten kohtien suojaamista alustasta. Maastoautoihin erikoistuneelta cad-kuvia myyvältä yritykseltä löytyi muutamalla kympillä todella hyvät valmiit kuvat panssareille. Kuvien lataus netistä, siirto usb-tikulle ja paikallista metallipajaa kohti. Pienen odottelun jälkeen alkuperäisiin kiinnitysreikiin sopivat panssarit oli asennusta vailla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=244382
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=244383
Istuvuus oli juuri niin hyvä kun vain pystyi olemaan. Ainoastaan jakolaatikon suojaan olisin nykyisen tiedon valossa hitsannnut yläpuolelle pienen vahvikkeen, joka estäisi vääntymisen ylöspäin. Ja se pitää myös itsekin lisätä kunhan käytän suojan seuraavan kerran irti.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=244384
Keulaan tulevan panssarin kiinnikkeille oli Jeepin tehtaalla tehty valmiiksi kierteet koriin. Mitään pultteja niissä ei tehtaan jäljiltä ollut, joten olisiko ihan mietitty valmiiksi tällaista varten?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=244385
Vanhoihin vetopisteesiin vähän jatkoa ja auto on taas valmis seikkailuun. Onneksi cad-kuvissa olleet vetopisteiden kolo osui juuri samalle kohtaa kun autoon aiemmin laittamani lenkit. Vetolenkeihin tuli vielä 90 asteen kulmassa toiset raudat (ei ole kuvassa) johon panssari tuli pulteilla kiinni. Näin suojasta tuli todella luja. Vahva suositus näille!
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=244386
Juuri ennen panssareiden asennusta etupuskuri jäi ikävästi kannon taakse yhdelle reissulla ja repesi. Multitoolilla leikkaamalla siitä sai vielä oikein hyvä, ja oikeastaan todella paljon paremman kuin alkuperäinen. Nyt se ei enää jää ikävästi jokapaikkaan kiinni.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=244387
Ja näin jälkeenpäin katsottuna panssarit tuli todellakin tarpeeseen, naarmuista ja kolhuista päätellen osumaa on tullut.
Kuulostaa kätevältä tavalta hankkia panssarit. Muistatko minkä niminen oli firma josta cad-kuvat hankit? Voisi sivuilla käydä tarjontaa katselemassa.
Kuulostaa kätevältä tavalta hankkia panssarit. Muistatko minkä niminen oli firma josta cad-kuvat hankit? Voisi sivuilla käydä tarjontaa katselemassa.
Yritin olla mainostamatta, mutta cad4x4.com sivustolta ostin kuvat. Ymmärtääkseni on myös muitakin vastaavia sivustoja. Ebayssä olen myös joskus nähnyt myytävän cad-kuvia.
Pidemmille reissuille tarvitsi saada lisää tilaa auton sisälle. Vararengas vei liian suuren tilan peräkontista kun alkuperäinen varapyöräkotelo ei enää ollut käytettävissä. Piti siis hahmotella ruutupaperille mahdollisimman matala teline johon sopii kaikki olennainen, vararengas, rampit ja bensakanisterit. + vähän ylimääräisiä kiinnityslenkkejä tulevaisuuden tarpeisiin. Rengas tulee kiinni paksulla pultilla vanteen keskeltä Jeepin alkuperäisellä "prikalla" joka istuu vanteen keskireikään. Ja tietysti varmistuksena vielä kuormaliinalla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=244667
Kiinnityksen laitoin läpipulteilla alkuperäisten telineiden läpi. Nurkkiin tulleet lisäjalat teki telineestä yllättävän tukevan, vaikka materiaalina on perus ohut huonekaluputki. Ei tullut punnittua telinettä, mutta yllättävän kevyt se on.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=244670
Noin lyhyenä B-pilareista alkavana ei edes ujella moottoritiellä. Kuormattuna sitten tilanne onkin toinen... Kuva vielä toisesta suunnasta.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=244668
Jatketaan vielä lähes yksinpuhelua.
Alkuperäiset helmojen suojamuovit ei ollut paljon helmoja suojanneet, joten muovien alla alkoi jo näyttää aika pahalta.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=244860
Pahimmista kohdista helmat oli rutussa 5cm! Koska omat taidot eivät riittäneet eikä palkkihelmojen tekijää löytynyt, päädyin tekemään kaverin kanssa hieman "pielavetisen" ratkaisun. Alkuperäiset helmat liukuvasaralla kohtuullisen suoraksi ja putken puolikas päälle vahvikkeeksi. Toiselta kaverilta löytyi sopivasti noin 90mm halkaisijalla putkea jonka vahvuus oli +3mm. Tämä vain rälläkällä kahtia ja hitsaamalla vanhan helman päälle. Tällä kertaa kävin kysymässä katsastuskonttorilta että ratkaisu on ok. Ja olihan se, kunhan auton leveys ei kasva. Kuulemma ulkopuolisia turvakaaria on turha tarjota leimalle...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=244861
Lopputulos ei ollut edes ruma, ja on merkittävästi vahvempi kuin alkuperäinen. Ja muutaman reissun jälkeen voi todeta että tulivat ihan tarpeeseen.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=244862
Ei nämä palkkihelmoja korvaa, mutta paljon vahvemmat ovat kuin alkuperäiset ja rakennusaika lasketaan tunneissa, ei päivissä. Vielä paksummalla putkella pitäisin jo melko vahvana rakenteena.
Viimeisessä kuvassa näkyy WJ Jeepin pieni lapsus, jakolaatikon poikittaistuki joka on auton matalin kohta ja jonka olisi voinut tehtaalla tehdä helposti 5cm ylemmäs.
Jos tähän on jollain helppoja testattuja vinkkejä, kuulisin niitä mielellään. Ei tarvitsisi "keksiä pyörää uudestaan".
Technics
23.03.2024, 15:34
Kuulemma ulkopuolisia turvakaaria on turha tarjota leimalle...
Onkos tämä vuosimallikohtainen juttu vai säännöt muuttuneet kun onhan nuita ulkopuolisia kaaria leimatuissa autoissa vaikka kuin monessa.
Onkos tämä vuosimallikohtainen juttu vai säännöt muuttuneet kun onhan nuita ulkopuolisia kaaria leimatuissa autoissa vaikka kuin monessa.
Tuohon en pysty tarkemmin vastaamaan, mutta ehkä Matti osaa kertoa? Meillä vain sanoivat että auton leveys ei saa kasvaa. Toisaalta vinssistä sanoivat että jos se tulee puskurin etupuolelle niin auto voidaan muutoskatsastaa pidemmäksi... Aina ei voi ymmärtää.
Tuohon en pysty tarkemmin vastaamaan, mutta ehkä Matti osaa kertoa? Meillä vain sanoivat että auton leveys ei saa kasvaa. Toisaalta vinssistä sanoivat että jos se tulee puskurin etupuolelle niin auto voidaan muutoskatsastaa pidemmäksi... Aina ei voi ymmärtää.
Leveys saa kasvaa 200 mm, mutta -98 ja uudempaan saa koria leventää vain mallikohtaisella levikesarjalla.
Kaarien säännöt edellyttää että ne saa asentaa sisälle. Ulkopuoliset vaatis siis poikkeusluvan. 1.3.2021 muuttui nämä ja siirtymäaika (ennen määräykseen voimaantuloa aloitetut projektit) loppui 31.12.2023 eli sai muutoskatsastaa viime vuoden loppuun mennessä.
Kaikkihan tietää että reissu on juuri niin onnistunut kuin sen eväät, joten asialle tehdä jotain. Vuorossa oli minikeittiön rakentaminen niin ettei enää tarvitse etsiä maasta sopivan tasaista kohtaa keittimelle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=245002
Laatikosto on muuten tehty kevyistä 11mm Osb-levyistä (jotka sain ilmaiseksi kun purin isosta kuljetuslaatikosta), mutta kannen tein 9mm vanerista. Tämä sen takia että jos joskus tulee vaikka nukuttua autossa niin kestää vähän paremmin. Muovinen leikkuulauta on osoittautunut yllättävän tarpeelliseksi ja ennen kaikkea se on helppo pestä retken jälkeen kotona astianpesukoneessa.
Kiskot on edulliset perus 90 cm pitkät. Laatikko on yllättävän tukeva kokatessa kun sen jättää sisälle 15-20cm. Täysin ulosvedettynä heiluu omaan makuun vähän liikaa, vaikka on vielä täysin käyttökelpoinen.
Ensimmäisen reissun jälkeen huomasin että jonkunlainen tuulisuoja on pakko rakentaa. Onneksi laatikon korkeudessa oli sen verran ylimääräistä että vanerinen suoja mahtuu laatikon sisälle keittimen päälle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=245004
Isompi laatikko jäi sitten erinäisille tarvikkeille, kuten puunsuojaliinoille.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=245003
Jos teet samanlaisen omaan maastoautoon niin muista kiinnittää laatikosto kunnolla. Itse laitoin ihan kulmaraudoilla sivuista ja keskeltä varapyörän kiinnikkeestä että varmasti pysyy kiinni. Ja samoin keitin kannattaa laittaa laatikonpohjan läpi ruuveilla kiinni niin pysyy paikallaan kokatessa sekä ajossa.
Tällainen on yllättävän helppo rakentaa ihan perustyökaluilla, mutta jos joku mietityttää niin kysy ihmeessä. Jotain kuviakin löytyy rakennusvaiheesta.
Maavara alkoi tuntumaan niukalta eikä pitokaan oikein riittänyt, joten ei auttanut kun tarttua toimeen.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=245641
Eli saha käteen ja katsomaan mitä n.33" renkaat vaatii. Alle tuli 285/70-17 renkaat ET10 vanteilla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=245643
Lopulta edessä ei riittänyt sahaaminen ja moskalla muotoilu, vaan etuakselia piti siirtää 1,5cm eteenpäin säädettävillä tukivarsilla. Lasinpesuneste säiliö oli helpoin korvata bilteman 1,5 litran säiliöllä mutta Jeepin omalla pumpulla. Alkuperäiset sisälokasuojat ei tietenkään enää käynyt joten niistä luovuin. Ilman on pärjännyt mutta aina pestessä niitä kaipaa..
Takana piti levittää kaaria 1,5cm, ensin mankelilla ja loput moskalla. Sahaa ja hitsauskonetta tarvitsi renkaan ja takaoven väliin. Takapuskuria ja sen takana olevia peltejä sahailin jne.
Vielä kun asensi korotussarjan mukana tulleet pohjaanlyöntikumien korotuspalat niin renkaat mahtuu pyörimään 99,9 prosentisesti mutta ylimääräistä tilaa ei ole yhtään.
Joten jos mietit isompia renkaita niin kannattaa varautua suurempiin muutoksiin ja 4" korotukseen.
Alla olevasta linkistä löytyy video Jeepistä tämän vuoden Lapland Trophystä, jos kiinnostaa miten auto eteni ja millaista reittiä oli tarjolla.
https://youtu.be/XMc_RmVuZ2U?si=iCzs7k5p84G-CRMS
Tämä ei ole vinkki että tee näin, vaan kerron ainoastaan miten minä tein.
Halusin vähän lisää ulosjoustoa taakse pienellä budjetilla.
Pienellä salapoliisin työllä löysin luettelosta samankokoisilla kiinnitysrei'illä uudet iskarit jotka on lytyssä 3cm pidemmät ja pitkänä 6cm pidemmät. KYB tuotenumerolla 344496 nämä sai hakea lähimmästä Motonetistä hintaan 50€/kpl.
Yläpään kiinnitys kävi suoraan mutta alapään holkkia jouduin kaventamaan rälläkällä muutaman millin että mahtui paikalleen.
Vielä en ole huomannut maastossa tai kadulla mitään huonoa näissä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9078&pictureid=245796
Jatketaan yksinpuhelua.. jos joku vielä jaksaa lukea.
Vuorossa on Amerikassa suosittu muutos, suuttimien vaihto parempiin. Vakiot on perus 4-reikäiset ja tilalle tuli huolletut Denso 12582704 12-reikäiset. Vaihto oli aika yksinkertainen projekti ja youtubesta löytyy hyviä videoita aiheesta ja asennusohjeita, esim martinbuilt kanavalta. Kuvia ei tullut itse otettua.
No mikä oli lopputulos? Kulutus laski matka-ajossa reilun litran satasella ja kaupungissa reilummin. Myös tehoa tuli lisää sen verran että kiihdytyksessä huomaa. Ja mikä parasta, nyt voi ajaa maantiellä pari sataa kierrosta matalemmilla kierroksilla niin että momentinmuunnin pysyy lukossa.
Vahva suositus tälle jos ajat bensa V8:lla.
Jatka vain kirjoittelua. Hyvä näitä on lukea ja varmasti moni muukin lukee vaikka ei kommentoisi mitään.
Suuttimien lisäksi kannattaa 99-01 V8 Grandiin tiputtaa 02-04 V8 Grandin vaihdelaatikon ohjain. Maksaa tyyliin satasen ebaysta ja kierroksia tippuu se 200 koneesta kun ajellaan about satasta.
Omaan vaihdoin suuttimet kanssa, jotain joutui muistaakseni puukottamaan sähköliittimissä että meni paikalleen. Olikohan joku stopparikynsi?
Omaan vaihdoin suuttimet kanssa, jotain joutui muistaakseni puukottamaan sähköliittimissä että meni paikalleen. Olikohan joku stopparikynsi?
Itse en tarvinnut sähköliittimille tehdä mitään. Bensakiskosta leikkasin sivuleikkureilla/viilasin nurkkia pikkuisen että sain suuttimet käännettyä vähän vinoon. Näin sähköliittimille sai lisää tilaa mutta ymmärtääkseni pitäisi juuri ja juuri mahtua laittamaan ilman kääntämistäkin.
Niinhän se tais ollakin että sitä kiskoa piti jotenkin peplata että ne suuttimet sai fiksumpaan asentoon. Ei muista enää kun oman vastaavasta modista on jo muutama vuosi.
Jeepistä halkesi ikävästi molemmat kannet kun kävi aavistuksen lämpöisenä mutakylvyn jälkeen. Flektin ei jaksanut pyöriä ennen kuin kaivoin mudat pois, ja vahinko oli jo tapahtunut. No kuskin puolelle löytyi jo ehjä kansi, mutta vänkärin puoleiselle olisi tarvetta. Saa vinkata jos tietää ylimääräisiä.
Kesällä Grandi joutui hieman painonvartijoihin. Otin vasta vähän turhaa painoa pois niin että ei vaikuta käytettävyyteen. Jos on hyviä vinkkejä miten muuten saa painoa vähennettyä niin saa kertoa. Tarkoitus on kuitenkin pitää auto mukavana myös pidemmillä reissuilla. Alla lueteltuna ja halpis vaa'alla punnittuna mitä lähti.
Takapenkki niskatukineen 27,4 kg (käyttöä oli kerran vuodessa)
Tekstiilimatot kumimattojen alta 1,7 kg
Kumimatot takapenkiltä 1,5 kg
Takakaiuttimet 1,0 kg (ei ollut käytössä)
Takalasin pyyhin 1,2 kg (ei toiminut)
Vaijeritalja peräkontista 5 kg (ei löytynyt käyttöä kun aina on toinen auto)
Pitkä puunsuojaliina 2,5 kg (sama kuin yllä, otetaan tarvittaessa mukaan)
Vinssivaijerin lyhennys 2,5 kg (ei muutenkaan meinannut mahtua kelalle)
Iso sakkeli 0,5 kg (vielä jäi pienempiä pari)
Puinen ramppi katolta 4,5 kg (katolle jäi toinen puulla vahvistettu alumiinen ja vain yhdelle on kerralla ollut käyttöä)
Takahiekkapelti 1,7 kg (takapuskurin leikkaamisen jälkeen jouti pois)
Takaa vetopisteen vahvistaminen ja pienentäminen 0,5 kg
Yhteensä 50 kg
Tämän lisäksi tajusin että ajopäivinä vararenkaan voi jättää auton katolta ajoalueen parkkipaikalle kun ollaan kuitenkin muutaman kilometrin etäisyydellä. Renkaan painoa en saanut mitattua kun vaaka loppui 20 kg.
Näiden kevennysten jälkeen ero oli todella selkeä. Erityisesti auton keinuminen väheni. Luultavasti suurimman eron teki vararengas ja ramppi, koska paino lähti niin korkealta.
Joku lajia enemmän harrastanut voisi kommentoida aihetta.
Ja kuten aiemmin kirjoitin niin vinkit lisäkeventämiseen olisi tervetulleita, mielellään punnittuna.
offroadjouni
13.12.2024, 17:52
Näiden kevennysten jälkeen ero oli todella selkeä. Erityisesti auton keinuminen väheni. Luultavasti suurimman eron teki vararengas ja ramppi, koska paino lähti niin korkealta.
Joku lajia enemmän harrastanut voisi kommentoida aihetta.
Ja kuten aiemmin kirjoitin niin vinkit lisäkeventämiseen olisi tervetulleita, mielellään punnittuna.Ihan oikein olet tätä tulkinnut, eli kyllä se lisäpaino lisää keinumista, ja mitä korkeammalla paino on, niin sen isompi vaikutus. Varapyörän tai muiden tavaroiden säilyttäminen katolla ei ole hyvä juttu, mutta joskus se on ainoa vaihtoehto. Silloin kun vielä käytiin Venäjllä ajamassa, auto oli lastattu täyteen kattoon asti, ja katolla minulla oli 80 litraa bensaa. Ajo-ominaisuudet muuttuu aika reilusti verrattuna tyhjään autoon.
Peinistä puroista kertyy iso virta tässäkin. Herkästi kaikenlaista pientä painavaa autoon kertyy. Omassa Rangessakin olen katsastuksissa hämmästellyt akselipainoja. Lähinnä sitä, että miten paljon sitä painoa on kertynyt tehtaan ilmoittamiin verrattuna ilman, että olisi kontti täynnä tavaraa. Vinssi, akku, panssaroinnit, isommat renkaat...
Ensiksi kiitos kun kirjoittelet tänne, laitoin ketjun tilaukseen.
Renkaan painoa en saanut mitattua kun vaaka loppui 20 kg.
33x12.5R15 Cooper STT Pro peltivanteella painaa 42kg/kpl
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=108443&stc=1&d=1735898410
255/70R18 Goodyear Wrangler Duratrac alumiinivanteella n 10kg vähemmän:
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=108444&stc=1&d=1735898410
285/70R17 peltivanteella (?) on varmaan jossain noiden välissä..