View Full Version : Mitä varata maastoautoon tosi talviolosuhteisiin ?
dragonxi
06.11.2023, 13:46
Mitä varata maastoautoon tosi talviolosuhteisiin ?
Pipo, hanskat, lämpimät vaattet, lumiharja ja jääskraba - niillä pärjää aika pitkälle talviolosuhteissa. Sit jos pelkää että jää jumiin eikä autossa ole sulan maan aikanakaan mitään tarvittavia välineitä (vinssi, hilift, yms. tavalliset), niin ostaa vaikka paketin makkaraa ja pullon viinaa. On ainakin jotain tekemistä siksi aikaa kun saa jonkun jeesaamaan irti jumista.
tekniikkamies
06.11.2023, 15:12
Mitä varata maastoautoon tosi talviolosuhteisiin ?
Joku väline, jolla lapioida ja jos vähän hiekoitussepeliä, niille voi olla käyttöä muunkin syyn kuin auton jumiutumisen takia. Joustava hinausliina hyvä.
Taas mennään ja viedään... :D
Kaitsu67
06.11.2023, 18:39
Kännykkä, jossa akku täydessä latingissa, voi soittaa Hondamiehen hätiin paikalle.
+ noi Timo L:n mainitsemat, jos ei satu olemaan kenttää tai luuri sattuu häviämään lumeen.
veijon-esso
06.11.2023, 19:28
Miksette vaan bannaa tota apinaa?
Hessu888
06.11.2023, 22:11
Pissapojan säiliöön kannattaa suosiolla laittaa pirtua kun perus pakkasnesteet ei kestä kuin -40 astetta. Ei sitten halkea se uniikki säiliö. Pissapojan moottorin liittimiin voi sipaista jääkarhun rasvaa, niin toimii kontaktit vaikka ajais Antarktikselle asti makkaraa paistamaan.
dragonxi
07.11.2023, 05:08
millaiset lapiot tarpeellisia
maastoautossa tosi talviolosuhteisiin ?
millaiset lapiot tarpeellisia
maastoautossa tosi talviolosuhteisiin ?
Ketjuvartiset, voi sitten kaivamisen lisäksi käyttää renkaissakin.
tekniikkamies
07.11.2023, 10:12
millaiset lapiot tarpeellisia
maastoautossa tosi talviolosuhteisiin ?
Jos on tosi talviolosuhteet, joutuu kiinteistönhuollollisiin töihin kotona jo kauempana, joten kyytiin laitan vaikka Masi kolalapion. Pienikin lapio parempi kuin ei mitään.
Halvoin off road parannus autoon voi olla vaikka työvalot, jotka näyttää taakse kun auto käännettävä hankalassa paikassa.
lacrits68
07.11.2023, 11:20
Pipo, hanskat, lämpimät vaattet, lumiharja ja jääskraba - niillä pärjää aika pitkälle talviolosuhteissa. Sit jos pelkää että jää jumiin eikä autossa ole sulan maan aikanakaan mitään tarvittavia välineitä (vinssi, hilift, yms. tavalliset), niin ostaa vaikka paketin makkaraa ja pullon viinaa. On ainakin jotain tekemistä siksi aikaa kun saa jonkun jeesaamaan irti jumista.
nuo yllä ja nämä
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2078&pictureid=75500
tarkennus, mitä on "Tosi talviset" olosuhteet? tällaiset? https://www.youtube.com/watch?v=n0YFHi-ygKE&ab_channel=IBEXOff-RoadVideos
dragonxi
07.11.2023, 20:47
mitkä kirveet osottautuneet palstalaisille
hyviksi pitää maastoautossa mukana
offroad reissuilla tosi talviolosuhteissa ?
Veistokirveellä voinee veistellä esim. vitsejä. :D
mitkä kirveet osottautuneet palstalaisille
hyviksi pitää maastoautossa mukana
offroad reissuilla tosi talviolosuhteissa ?
https://www.fiskars.com/fi-fi/rakentaminen-korjaaminen/tuotteet/hakut-purkutyokalut/isocore-rakentajan-kirves-xxl-8-lb36-1020220
mitkä kirveet osottautuneet palstalaisille
hyviksi pitää maastoautossa mukana
offroad reissuilla tosi talviolosuhteissa ?
Täällä päin puhutaan moottorisahoista. Isompi parempi ja bensakäyttöinen.
Pitää kyllä pahaa ääntä, kun narusta nykäisee.
Kaitsu67
07.11.2023, 23:55
millaiset lapiot tarpeellisia
maastoautossa tosi talviolosuhteisiin ?
Masi talkkari kola on ykkönen.
mitkä kirveet osottautuneet palstalaisille
hyviksi pitää maastoautossa mukana
offroad reissuilla tosi talviolosuhteissa ?
Piilukirves on aina jees pitää mukana tietysti. Voi tehdä vaikka hirsimökin jos oiken pitkään jää taipaleelle.
hiluvitkutin
08.11.2023, 02:22
Kunnon makuupussikin kannattaa pitää aina mukana. Ja yöpukuahan sä käytät.
dragonxi
08.11.2023, 07:03
Millainen pistolapio osottautunut
hyväksi tosi talviolosuhteissa ?
Mistä pistomateriaalissa käytetyssä
materiaaleista hyötyä tosi talviolosuhteisiin:
polypropeeni ?
hiiliteräs ?
karkaistu laatuteräs ?
muu mikä ?
Mitkä muut ominaisuudet maastoautossa
pidettävässä pistolapiossa
tärkeitä tosi talviolosuhteissa ?
Ilmeisesti syytä pitää sekä pistolapio(t)
että lumilapio(t) matkassa ?
Kaitsu67
08.11.2023, 11:16
Millainen pistolapio osottautunut
hyväksi tosi talviolosuhteissa ?
Mistä pistomateriaalissa käytetyssä
materiaaleista hyötyä tosi talviolosuhteisiin:
polypropeeni ?
hiiliteräs ?
karkaistu laatuteräs ?
muu mikä ?
Mitkä muut ominaisuudet maastoautossa
pidettävässä pistolapiossa
tärkeitä tosi talviolosuhteissa ?
Ilmeisesti syytä pitää sekä pistolapio(t)
että lumilapio(t) matkassa ?
Kyllä polypropeeninen hiiliteräslapio karkaistulla laatuteräksellä on ihan pistolapioiden aatelia, varsinkin offatessa tosi talviolosuhteissa. Silä kaivaa tosimies ittensä vaikka Kiinaan.
Jos muita ominaisuuksia pitää olla, niin ehdottomasti lämmitettävä lapio-osa ja kärki, jos on pahasti maa jäässä.
Ja kyllä niitä lapioita on syytä olla molempia vähintään 5kpl mukana eri puolille autoa sijoitettuna "easy access" tyyppisesti.
tekniikkamies
08.11.2023, 18:24
Siinä on nelivetoauto, jossa varauduttu talveen niin hyvin, että tarpeeksi talvista on vain harvoin...
https://youtu.be/K2VarRSENAU?si=jsHwZKDIh8vFCS0W
Ketjuvartiset, voi sitten kaivamisen lisäksi käyttää renkaissakin.
No nyt! Ehkä hieman nauratti jopa :D
dragonxi
09.11.2023, 06:16
Mitä varata maastoauton matkaan tulentekoa varten
tosi talviolosuhteissa ?
Hessu888
09.11.2023, 07:39
Karkku ja limsiö
dragonxi
09.11.2023, 19:24
Tosi offroad mies neuvoi, että viisasta varata
maastoauton matkaan tulentekoon:
sytytyspussit,
koivupuuta,
talvikaasua sytyttimeen,
myrskytikut,
lapio,
tukkisakset,
vesuri
mikä neuvo vaikuttaa viisaalta ja
asialliselta - päinvastoin kuin palstalle
pesiytyneiden lobbareiden "neuvot" ja
Z-punkkereista haittaohjelmilla
tuotetut "vitsit" - ja ainakin tuo tosi
offroad kaveri antoi neuvon maastoautonsa
ikkunasta suoraan kasvotusten ja reilusti
seisten neuvojensa takana mies miehelle
eikä piilotellut nimimerkin takana
virtuaali alustoilla
Tota noin, nyt tämä teksti alkaa haiskahtamaan kyllä yhdeltä jo aikaisemmin palstalta "poistuneen" sankarin alter egolta.
Miksi dragonxi spämmäät palstaa näillä älyttömyyksilläsi? Saatko jonkinlaisen henkisen tai fyysisen tyydytyksen kirjoittelustasi?
Kaitsu67
10.11.2023, 00:38
eikä piilotellut nimimerkin takana
virtuaali alustoilla
Niin, sinähän et ole nimimerkin takana täällä(kö) :D :D :D ihan ristimänimellä esiinnyt spämmäillen. :rolleyes:
dragonxi
10.11.2023, 04:20
nuo yllä ja nämä
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2078&pictureid=75500
tarkennus, mitä on "Tosi talviset" olosuhteet? tällaiset? https://www.youtube.com/watch?v=n0YFHi-ygKE&ab_channel=IBEXOff-RoadVideos
Kuvan lumiketjut näyttävät sopivan
tosi talviolosuhteisiin, minkä merkkiset ?
Käytän itse
Pewag Austro Super lumiketjuja, jotka
osottautuneet hyviksi tosi talviolosuhteissa
ja käteviksi panna päälle.
https://www.pewag.com/
Oisko Gunnebo merkkiset ja alunperin Volvo 303sta lähtöisin
tekniikkamies
10.11.2023, 09:23
Kuvan lumiketjut näyttävät sopivan
tosi talviolosuhteisiin, minkä merkkiset ?
Käytän itse
Pewag Austro Super lumiketjuja, jotka
osottautuneet hyviksi tosi talviolosuhteissa
ja käteviksi panna päälle.
https://www.pewag.com/
Mä kokeilin Bilteman lumiketjuja, harkitsenne kokeilua naapurustossa olevaan lumiauralla varustettuun pickuppiin.
Kaitsu67
10.11.2023, 11:26
Oisko Gunnebo merkkiset ja alunperin Volvo 303sta lähtöisin
Gunnebot noi mun mielestä kanssa on, kun itsellä oli samanmoiset. Tossa kuvassahan ne näyttäis olevan Defessä kiinni ja "Wolf" vanne.
Alteregoihin sun muihin kantaa ottamatta itse kannan kuituisia syttypaloja ja kipinärautaa siellä missä tarttee saada tulet aikaiseksi. Halkaisee tollasen palan, rapsuttaa puukolla pinnan nöyhtäiseksi ja raapasee kerran kipinäraudalla niin siinä on liekki. Koen toimintavarmemmaksi kuin tulitikut tai kaasusytyttimet.
Kipinärauta ei tykkää paskaa vedestäkään, syttypalat kulkee minigrip pussissa. Myrsky hankaloittaa tietty niin kuin kaikkien muittenkin metodien kanssa...
Kannattaa myös huoltaa perustekniikka ennen talvea,öljyt ja moottori Jakopää on oltava kunnossa jos joutuu kunnon hapella vetämään lumessa.lisävarusteilla ei ole käyttöä jos auto ei muutoin ole luotettava.ja 3.0v 6 aika tarkka.
dragonxi
11.11.2023, 11:01
Kannattaa myös huoltaa perustekniikka ennen talvea,öljyt ja moottori Jakopää on oltava kunnossa jos joutuu kunnon hapella vetämään lumessa.lisävarusteilla ei ole käyttöä jos auto ei muutoin ole luotettava.ja 3.0v 6 aika tarkka.
Perustekniikan huolto hyvä palaute, thanks!
Lisään jakopään hihnan tarkistuksen huoltoihin,
joissa oli ennestään moottorin huoltamiseen
- 5W-5 öljynvaihto
- öljyn suodattimen vaihto
- ilmanpuhdistimen vaihto
Kyseessä VG30E ,
3.0 litran V6 bensamoottori,
Nissan Terrano 1 vm 1991 (Pathfinder),
matkassa jerrykannussa 98E löpöä.
Katsastus on 15.2.2024 joten on 3kk
aikaa hankkia mahdollisesti tarvittavat
varaosat maailmalta, mikäli päästöissä
15.11.2023 ilmenee ongelmia
Ajan VG30E koneen lämpimäksi mittaukseen
maantieajolla D1/D2 (ei D) norm (ei 4wd).
Toivon että päästöt heti ok, koska
kontrolliyksikkö on luotettavaa 90-luvun
sulautettujen järjestelmien tekniikkaa
missä säätö tapahtuu ruuvimeisselillä
tuijottamalla pieniä LED valoja ja
tulkitsemalla niistä diagnostiikkakoodi
teknisen manuaalin (eng) avulla
ts prossissa palaa aikaa ja rahaa
kaikki huoltamot/huoltomiehet ei osaa/tee.
Lunta ei vielä täällä ole sen verran
että voisi tosi talviolosuhteista puhua
eikä routaakaan, jäästä puhumattakaan
Valmistautumaan pystyy,
kiitos vinkistä !
dragonxi
11.11.2023, 12:51
Alteregoihin sun muihin kantaa ottamatta itse kannan kuituisia syttypaloja ja kipinärautaa siellä missä tarttee saada tulet aikaiseksi. Halkaisee tollasen palan, rapsuttaa puukolla pinnan nöyhtäiseksi ja raapasee kerran kipinäraudalla niin siinä on liekki. Koen toimintavarmemmaksi kuin tulitikut tai kaasusytyttimet.
Kipinärauta ei tykkää paskaa vedestäkään, syttypalat kulkee minigrip pussissa. Myrsky hankaloittaa tietty niin kuin kaikkien muittenkin metodien kanssa...
Sytytysrauta | kipinärauta hyvä vihje
nuotion tekoon tosi talviolisuhteissa
Ei kokemusta, päädyin Gerber sytytysrautaan,
jonka tuotekuvaus:
Luotettava selviytymistyökalu,
jolla tule voi sytyttää ulkona.
Täydellinen mukaan otettavaksi vaelluksille,
selviytymisretkille ja telttaretkille.
Erittäin käyttäjäystävällinen.
Vedä raaputinta sytytysraudalla,
sisäänrakennettu vedenpitävä sytykesäilö.
Erittäin kompakti kokoon taitettuna,
käytännöllinen ja kevyt.
Voidaan kuljettaa repussa tai
kiinnittää avaimenperään.
Remmi sytytysraudan varmaa kiinnitystä varten,
100 desibelin hätäpilli.
Vaikuttaa kätevältä lisältä
tulentekokassiini, jossa on nyt
- sytykkeinä tuohta, tervasta, kiehisiä
- takkatulitikut bensa ja kaasusytkäri
- koivupilkkeitä
- retkikirves
- kaasusytytin säiliön kiinnitettynä,
mistä kokemuksena
* kaasusäiliö syyta suojata,
kuvassa säiliö suojattu
termarin paksulla pussilla
koska kaasupullo menee helposti puhki,
kerran kuusen terävä alaoksa
huomaamattomasti puhkaisi
ja
kylmässä talvikaasukaan ei aina pelitä
ja kaasupullo pitäs muistaa talveksi vaihtaa
ref:
https://www.staypro.fi/puutarha-vapaa--aika/ruoanlaitto-ja-grillit/grillit-ja-kesakeittiot/ulkoruoanlaitto/gerber-gerber-sytytysrauta-3074369
dragonxi
11.11.2023, 13:31
Kyllä polypropeeninen hiiliteräslapio karkaistulla laatuteräksellä on ihan pistolapioiden aatelia, varsinkin offatessa tosi talviolosuhteissa. Silä kaivaa tosimies ittensä vaikka Kiinaan.
Jos muita ominaisuuksia pitää olla, niin ehdottomasti lämmitettävä lapio-osa ja kärki, jos on pahasti maa jäässä.
Ja kyllä niitä lapioita on syytä olla molempia vähintään 5kpl mukana eri puolille autoa sijoitettuna "easy access" tyyppisesti.
Ilmeisesti useita lapio malleja viisasta
olla matkassa että löytyy lapio
erilaiseen lumeen/hankeen/penkkaan ?
Pehmeään lumeen perinteinen lumilapio on ok,
mutta tiukemmassa tuiskulumessa,
raskaassa suvilumessa voi esimerkiksi
alumiininen pettää ks liitteen kuva
Uuden hankkiminen edessä,
siksi kysyin vinkkejä.
Pistolapio osottautunut käteväksi silloin
kun lapioitavana tiukempaa tuiskukinosta
tai aura-auton tekemä jäistä penkkaa
missä seassa voi olla soraa, jolloin
heikommin tehdyn tai aikansa palvelleen
pistolapion kanssa voi käydä kuten
liitteen kuvassa.
Uuden hankkiminen edessä,
siksi kysyin vinkkejä, mitkä tervetulleet,
näkyy hintahaitari olevan melkoinen
eikä tietoa etenkään markkinoilla olevien
pistolapioiden kärjen materiaaleista
onko todellista merkitystä.
Hessu888
11.11.2023, 20:24
Betonilapio on hyvä kompromissi pehmeeseen ja kovaan esim. Fiskarsin tekemänä. Pistolapiolla toki hyvä rikkoa kaikkein kovinta penkkaa, mutta ei sillä saa oikeen muuta talvella tehtyä.
Kunnon varaosapaketti vetoniveliä kardaanit ,hyvät akku työkalut mutterimylly pora agrikaatti ja johtoja.näillä pärjää jo aika pitkälle.+ruokaa riittävästi.
dragonxi
13.11.2023, 05:46
I owe you guys,
thanks a lot & take care there!
lacrits68
13.11.2023, 11:36
Oisko Gunnebo merkkiset ja alunperin Volvo 303sta lähtöisin
merkkiä en tiedä mutta ovat juurikin c303 ketjut!
lacrits68
13.11.2023, 11:37
Gunnebot noi mun mielestä kanssa on, kun itsellä oli samanmoiset. Tossa kuvassahan ne näyttäis olevan Defessä kiinni ja "Wolf" vanne.
juuri näin. renkaina 255/85/16
dragonxi
22.11.2023, 13:15
Pakkasta oli aamulla -11°C
Usvan hälvettyä ja
taivaan kirkastuttua -15 °C
Lunta oli hiihtää eräsuksilla ja
suot sekä lammit kantoivat,
metsäteillä vain hieman lunta,
matkassa olleita lumiketjuja ei tarvinnut.
Pakkanen vaikutti seuraavasti:
* älykännyn patterit eivät kestäneet
kovin hyvin pakkasta, matkassa
oli varuilta perinteinen kännykkä
sekä kompassi - karttaselain sovellus
ja gps kuluttavat normaalia enemmän
kännykän virtaa
* takaluukku ei pysynyt ylhäällä.kuin
wolfcraft asennustuella, joka oli mukana,
maastoauton systeemit pettivät
ref:
https://www.motonet.fi/tuote/wolfcraftasennustuki-160-290-cm-30-kg?product=75-00501
+ polttopuu halkesi helpommin,
ei tarvetta mukana olleille
halkaisukiilalle eikä lekalle
vaan kirves riitti ja
ei tarvetta kaasulle ei sytkäreille
eikä tulitikuille jotka olivat matkassa
ref:
https://www.staypro.fi/puutarha-vapaa--aika/ruoanlaitto-ja-grillit/grillit-ja-kesakeittiot/ulkoruoanlaitto/gerber-gerber-sytytysrauta-3074369
+ eräsukset toimivat ja lunta oli riittävästi
soilla kun taas metsissä liian vähän
ref:
https://www.kiteensuksi.fi/
+ alumiinen taitettava työpukki osottautui
käteväksi kattotelineeltä otettaessa
ja sinne lastatessa sekä autopeiton virittelyssä
ref:
https://www.lakeudenkone.fi/product/26897/tyopukki-3-askelma-alu-610mm
+ Stormforce autonpeite pysyi ja suojasi hyvin
osottautui tarpeeksi isoksi kattotelineen
sekä sille pantujen duksien, ahkion
kuin myös asennettujen työvalojen kanssa
ref:
https://autopeite.fi
+ offroad lisävalot näyttivät erittäin hyvin
ref:
https://www.valostore.fi/fi/tuote/lisavalo_purelux_770
+ lumilapiolle oli käyttöä ja oli kätevä
luminpuuterilunta joten pistolapiolle ei tarve
ref:
https://www.ikh.fi/fi/lapio-alumiinipesa-mikko-ekup35
Tosi vaativiin talviolosuhteisiin ei voi
verrata mutta lunta ja pakkasta sen
verran että jotain oppi niitä odotellessa.
tekniikkamies
22.11.2023, 21:06
Kamiina.
Oiskohan ihan hanurista jos olis oikein pien kamiina, joka lämmittäs auton jäähdytinnestettä ja sisätilaa...
dragonxi
23.11.2023, 12:59
EI
* pienet vichypullot
- jäätyivät maastoauton sisällä parkissa
ref:
https://www.olvi.fi/en/products/waters/olvi-vichy-en/
OK
+ jäähdyttimenen neste
testattu kestävän -40 °C
+ moottoriöljyt - öljysuodatinkin vaihdettu
Mobil 1 FS X2 5W-50
ref:
https://www.mobil.fi/fi-fi/products/mobil-1-fs-x2-5w-50
+ lasinpesuneste
-30 °C kesto
+ juomavesi
ei jäätynyt
Highland Way skottiviski muovipulloissa
joihin laskettu lämmintä vettä lähtiessä
+ teevesi
termarissa
johon laskettu kuumaa vettä
ennen kuin panin teeveden
+ kahvi
termarissa johon laskettu kuumaa vettä
ennen kuin panin kahvin
mustana juotu, ei riskiä että kahvimaito jäätyis
dragonxi
23.11.2023, 17:49
Lumimyräkän takia tankkasin vasta palattuani
Norfolk Pro 4x6-5m pressutallissa
ref:
https://www.grillikauppa.com/pressutalli-norfolk-pro-3-4x6-5m-500g
5l tankkasin Rowy Component 11.3 litrantankista
muovisen korkin kanssa oli oltava tarkkana
ettei se rikkoonnu pakkasessa ja sitä suppiloksi
muuntaessa ettei osia tipu
ref:
https://www.tuontitukku.fi/koneja-autotarvike/polttoainekanisteri-11-3l-3gal-huippulaadukas-polttoainetankki/p/9977001605122/#description
20l Jerry kanisteri meni kokonaan ja
ongelmitta pakkasessakin
lumessa nelivedolla ajettessa
VG30E, 3.0 litran V6 bensamoottorilla
yksi jerry vähintäin syytä olla matkassa,
keli voi talvella muuttua tosikin vaativaksi
https://www.motonet.fi/tuote/jerrykannu-20-peltinen?product=28-2120
Eiköhän tämä täysin turhanpäiväinen paskanjauhanta voisi jo loppua? :rolleyes:
dragonxi
24.11.2023, 07:02
Seuraavat - köysien lisäksi- osottautuneet
hyödyllisiksi olla maastoauton matkassa
kattotelineellä kuormaukseen ja kuljetukseen:
QUICKLOADER-Rebel-camo-kuormaliina-turvakoukuilla-1200-kg-29-mm-X-45-m-2kpl
ref:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/6502499/QUICKLOADER-Rebel-camo-kuormaliina-turvakoukuilla-1200-kg-29-mm-X-45-m-2kpl?gclid=Cj0KCQiAosmPBhCPARIsAHOen-OBGBrZjLGuAjEhyQpFg16hosrBFryOhK275gjr13qSHKFWtpPS j6caAlwAEALw_wcB
QUICKLOADER mustekala-salpakoukuilla
ref:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/6502481/QUICKLOADER-mustekala-salpakoukuilla-80-cm-X-8mm
QUICKLOADER-Strap-kiinnitysremmi-50-kg-110-cm-2-kpl
ref:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/6502512/QUICKLOADER-Strap-kiinnitysremmi-50-kg-110-cm-2-kpl
Varoituslippu-punainen
ref:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/451220/Varoituslippu-punainen
Kuormattavasta tavarasta riippuu mitä ja miten
kulloinkin käyttää.Työvalot ja otsalamppu
useinkin tarpeen. Kätevä ollut myös:
Alumiinen taitettava työpukki
ref:
https://www.lakeudenkone.fi/product/26897/tyopukki-3-askelma-alu-610mm
Vinkkejä saanut offroad kavereilta ja
metsäkoneiden kuljettajilta, kiitos heille!
Näköjään turhanpäiväinen paskanjauhanta vaan jatkuu, trolli mikä trolli.
Koivunoksa
24.11.2023, 08:49
Näköjään turhanpäiväinen paskanjauhanta vaan jatkuu, trolli mikä trolli.
:D:D
hiluvitkutin
24.11.2023, 10:57
Näköjään turhanpäiväinen paskanjauhanta vaan jatkuu, trolli mikä trolli.
Joo, innostuu vaan lisää
veijon-esso
24.11.2023, 11:33
Käyttääkää pojat sitä ignorelistaa, kun ei modet kerran osaa häiriköitä bannata.
Älkäähän nyt, mukavahan se on lukea ja ihailla että joku on selvinnyt noin kovassa kelissä hengissä takaisin. Ite en uskaltais ulos ollenkaan tommosissa vaativissa olosuhteissa
Eiköhän toikin keli olis ollu täysin tekemätön paikka tsadilaiselle soijalattea lipittävälle neourbaanille trendihipsterille, niin mikä nyt sit lopunviimein on vaativaa olosuhdetta kenellekin ;)
Sun Jeeppi juttus vuosikausia on kuitenkin oikeita, autosta joka ei valmistu tai et halua sen valmistuvan ikinä?
Sun Jeeppi juttus vuosikausia on kuitenkin oikeita, autosta joka ei valmistu tai et halua sen valmistuvan ikinä?
Tulikohan tämä viesti nyt oikeaan ketjuun? Jeep?
Tulikohan tämä viesti nyt oikeaan ketjuun? Jeep?
Kun katsoo kyseisen nimimerkin postaamia vastauksia eri ketjuissa, niin aika selkeää mikä on homman nimi.
Kun katsoo kyseisen nimimerkin postaamia vastauksia eri ketjuissa, niin aika selkeää mikä on homman nimi.
No joo, enpä niin tarkkaan huomannut tutkia.
Kaitsu67
30.11.2023, 22:39
Näköjään turhanpäiväinen paskanjauhanta vaan jatkuu, trolli mikä trolli.
Eikös täällä joku joskus aikasemmin kirjotellu, että tää lohikäärmemies spammailee samanlaista jargonia joillain muillakin palstoilla...
Eikös täällä joku joskus aikasemmin kirjotellu, että tää lohikäärmemies spammailee samanlaista jargonia joillain muillakin palstoilla...
Nyt saatavilla myös Erälle netissä ;):
"dragonxi
Liittynyt: 04 Jou 2023
Viestejä: 4
LähetäLähetetty: 06.12.2023 19:35 Viestin aihe: Siteiden asennuksesta Peltosen Metsäsuksiin huomioitavaa Vastaa lainaamalla viestiä
Mitä huomioida siteiden asennuksessa Peltosen Metsäsuksiin
kun
[1] Talvimaastokenkänä
Meindl Garmisch II GTX miesten vaelluskengät
Koko: 44
Paino: 820g
[2] Siteet
oac-erasiteet-ea-binding-20
paino 1,158 kg
[3[ Sukset
Peltonen Metsa Step Metsasukset
pituus 270cm
leveys 7 cm
[4] Hiihto syvässä lumessa linnustukseen
Hiihtäjä: 183 cm
Paino: 90 kg (varusteineen)
Selässä: 1 kg (tetsari)
Rinnalla: kiikarikivääri vaimentimells 6 kg
Perässä: ei ahkiota
[5] Mittailtu tämän foorumin vinkkiä käyttäen
siteen paikka Peltosen Metsäsukselle
http://forum.eralle.net/viewtopic.php?t=112434&highlight=peltonen+mets%E4suksi
Kiinnityspiste 455 säännöllä
1. Suksen pituus
kannasta kärkeen suorinta tietä 2660 mm
2. Kengän pituus 320 mm
3. Laskettu 45,5 % kohdan 1 pituudesta.
45.5 x 2660/100= 1210 mm
Lisätty siihen puolet hiihtokengän pituudesta
1210 +320/2 = 1370 mm
4. Mitattu suksen kannasta lukien kohdan 3 summa,
137 cm - ei merkattu sukseen
5. Saatu siteen asennukseen ohje asentaa siten,
että hiihtokengän kärki,
on kohdan 4 merkin kohdalla
[6] Katsottu videoita kuten
YoTube: how to mount oac ea binding
[7] Ostettu epoksiliima Power Epoxy
[8] Varattu laudanpätkä harjoitteluun
Uudet sukset, joten mietinnässä
miten edetä. Ohjeet ja videot
todennäköisesti ok mutta niissä
kokenut esittelijä tekee ihanne olosuhteissa
heti sen toimivan asennuksen.
Vertaan vielä missä kohti vanhoissa
Karhu eräsuksissa on perinteiset kantasiteet
Nokian talvukumisaappailla mihin eritoten
olen kyllästynyt, ne kun ei vaan ole tosi
kylmää kestäneet esim jos suolla veteen hiihtää.
Mikä voi mennä pieleen ?
Jos mokaa esimerkiksi ruuvien
paikat, niin miten korjata virhe ?
Vinkit tervetulleet!"
http://forum.eralle.net/viewtopic.php?p=2032363&highlight=#2032363
"dragonxi
Liittynyt: 04 Jou 2023
Viestejä: 4
LähetäLähetetty: 06.12.2023 22:59 Viestin aihe: Kiitos vinkistä laitattaa siteet ammattilaisella. Vastaa lainaamalla viestiä
Kiitos vinkistä laitattaa siteet ammattilaisella.
Tutkin löytyykö paikkakunnalta ammattilaista.
Vastaukseni:
Talvikumisaappaat, joita mulla ollut, ovat
vuotaneet tosi kylmään veteen joutuessaan
koska niistä on liimakerrokset pettäneet
eikä niitä suutarin mukaan saa korjattua.
Kolmannet samaa merkkiä, olen huoltanut
kuten pitää, siitä ei ole ollut kiinni,
ja viimeiset uudet vuotivat heti eka reissulla.
Pystyn niillä silti hiihtämään eikä jalat
kastu kunhan en tipu hangen alla olevaan
sulaan. Niissä on vaihdettavat vuoret,
mikä hyvä mutta jos reissussa kemgät alkavat
vuotaa niin
ei kuivista varavuoristakaan pitkää iloa ole.
Ne ovat ainoat jotka käyvät nyky siteiisini.
Kokeilin jo noita Meindl Garmisch II GTX
talvivaelluskenkiä, joissa on lammasvuori,
lumessa kävellen tehden metsälenkin, eikä
varpaita palellut, tosin vain -10 °C.
Niissä ei ole vaihdettavaa sisävuorta.
Kumia niissäkin on alempana, joten
nähtäväksi jää miten kylmää vettä
kestävät, kun tipahtaa.
Uusista siteistäkään en vielä tiedä
miten pakkasta kestävät.
Pidän jatkossa maastoauton kattotelineellä
kahta eräsuksiparia ja sisällä kahta
hiihtokenkäparia kunhan saan uudet käyttöön."
http://forum.eralle.net/viewtopic.php?p=2032370&highlight=#2032370
"dragonxi
Liittynyt: 04 Jou 2023
Viestejä: 4
LähetäLähetetty: 07.12.2023 13:43 Viestin aihe: Kiinnityspiste 455 säännöllä laskien vrt suksella tasapainot Vastaa lainaamalla viestiä
Kiinnityspiste 455 säännöllä laskien vrt suksella tasapainoten
Talvimaastokenkä oli sidottuna Peltosen
270cm pitkän metsäsuksen päälle
kevyellä nyörillä ja suksi asetettu pyöreän
kartonkisylinteriputken päälle tasapainoon
jolloin
455 säänöllä laskettu ja toiseen sukseen
merkitty kiinnityspiste oli
5cm taaempana eli lähempänä kantaa
kuin
tasapainopiste suksella
talvivaellus saapas kiinnitettynä
ts
etsittäessä tasapaino suksille
talvimaastokengät suksiin
sidottuna tuli kiinnityspiste
5cm edemmäksi kärkeen päin
ja silloin
suksi oli tasapainossa rullaputken päällä
tyhjä talvimaastokenkä kiinnitettynä
keveillä remmeillä sukseen
Kumpaako kiinnityspistettä käyttäisi
lumessa hiihtoon ?
Mitä huomioida
kiinnityspisteen valinnassa
kun
tammikuun talvilinnustuksessa
umpihangessa hiihtoni tapahtuu pääasiassa
tasaisilla ja etupäässä ei ojitetuilla soilla,
painoni on 90 kg varusteineen ja
edessä rinnalla on 6kg painoinen
kiikarikivääri vaimentimella
ja
selässä tetsarissa korkeintaan 1 kg
ts
ei painavaa reppua
eikä rinkkaa selässä
enkä vedä ahkiota perässäni
Miten ja missä tilanteissa vaikuttaa
haitallisesti jos asennan kiinnityspusteen
liian eteen ? tai liian taakse ?
Esimerkiksi metsään lähdettäessä
autolta saattaa olla aurauspenkka tai
metsätien oja ja vaikka miten yrittää
välttää niin törmää ojituksiin niin
hakkuilla kuin soiden reunoilla, jolloin
se nousu toiselle puolen ojaa on usein hankalin.
Mittaamani 5cm ero kiinnityspisteeksi
onko miten oleellinen ?
Itse meinaan kiinnittää jo senkin takia, että
lähin paja satojen kilometrien päässä ja
oppii kantapään kautta eikä ole välitöntä
kiirettä kun on vanhat toimivat Karhu
metsäsukset ja tietää melko varmasti
mitä soita, järviä välttää talvikumikengillä,
joiden kanssa kokeilin sorsastuksessa
kahluusaappaissa käyttämiäni neopreen
"tossuja" ja kun uusi kumikenkä vuoti
hyisissä suolätäköissä ei niistäjään ollut iloa.
Tänään -20°C kokeilla kävellen noita
tavimaasrokenkiä kuitenkaan jäälle varsin
menemättä , on nostanut vettä sinne.
Hyviä ideoita ja kokemuksia porukalla,
kiitos niiden jakamisesta!"
http://forum.eralle.net/viewtopic.php?p=2032430&highlight=#2032430
Hessu888
07.12.2023, 18:04
Toiset haluaa paneutua asioihin tarkasti detaljien kautta.
Näköjään turhanpäiväinen paskanjauhanta vaan jatkuu, trolli mikä trolli.
Dragonilla IP-osoite Niuvanniemi tai Otaniemi
Nyt saatavilla myös Erälle netissä ;):
Kannattaako noita viestejä muualta tänne kopioida - eikö täällä ole vielä tarpeeksi näitä käärmemiehen ihmellisiä juttuja? ;)
Onaniemi kyllä selittäisi paljon, siellä älykkäät ihmisenalut jekuttelee internetissä pahaa aavistamattomia kansalaisia. Toki niistäkin iso osa todellisuudesta niin erkaantuneita että saattavat kysellä tosissaankin :D
Niin, vai onko kyseinen hahmo todellisuudessa edes lihaa ja verta? ;)
Kun katsoo kyseisen nimimerkin postaamia vastauksia eri ketjuissa, niin aika selkeää mikä on homman nimi.
Joku opettaa teköälyä? Kysyin Bardilta:
Yes, there are bots that post to forums in order to train large language models (LLMs). These bots typically scrape forums for text data, which is then used to train LLMs on a massive scale. This can help to improve the accuracy and fluency of LLMs, as they are exposed to a wider variety of natural language.
Here are some of the benefits of using bots to train LLMs:
Scalability: Bots can automate the process of collecting and processing text data, which can be very time-consuming and labor-intensive to do manually.
Cost-effectiveness: Bots can be used to collect and process text data from a wide variety of sources, which can save money compared to traditional methods of data collection.
Accuracy: Bots can be programmed to follow specific guidelines for collecting and processing text data, which can help to ensure the accuracy of the training data.
However, there are also some potential drawbacks to using bots to train LLMs:
Bias: Bots can introduce bias into the training data if they are not carefully designed and implemented.
Quality control: It can be difficult to ensure the quality of the training data collected by bots.
Spam: Bots can be used to generate spam or other unwanted content, which can harm the reputation of the forums they are posted to.
Despite these drawbacks, the use of bots to train LLMs is a growing trend, as it offers a number of advantages over traditional methods of data collection. As LLMs become increasingly sophisticated, it is likely that we will see even more use of bots to train them.
Outoja kirjotusvirheitä,outoja sanoja, sanoppa lohikärmes jotain mahdollisimman epäkorrektia et tiijetään ettet oo Botti. Voe toinnii,ossaaks botti savvoo??
Koivunoksa
11.12.2023, 12:15
Niin, vai onko kyseinen hahmo todellisuudessa edes lihaa ja verta? ;)
Kyllä hän valitettavasti on todellinen henkilö.
Tunnen ko henkiloön liiankin hyvin. Onneksi ei ole tarvinnut vielä lähteä hänen "erittäin vaativiin olosuhteisiin ajelmaan mukaan":D:D
Meillä on paikallisella autokorjaamolla riittänyt hänestä monet hyvät tarinat.:D:D
tekniikkamies
11.12.2023, 15:07
Mikähän mahtaa olla ongelma jos joku kirjoittaa eri tyylillä kun sama oikeus pysyy itselläkin?
Muistan omilta kouluajoilta kun menin TPS pipo päässä kouluun Lahteen, enkä itse tiennyt mitään urheiluseuroista, niin jollain oli sanomista kun pipo ei ollut Lahdessa toimivan urheiluseuran.
Näkisin jokaisen kansalaisen velvollisuudeksi huolehtia, että jokainen voi olla omana itsenään. Sehän on samalla vakuutus itsellekin, ettei tarvi vetää jotain teatteriroolia.
Mä olen ollut vaativalla retkellä Otaniemessä kun sieltä pääsi kumiveneellä merelle.