View Full Version : Etummainen kardaaniakseli pois?
Moi,
Vaihdoin jo jokin aika sitten Suzuki SJ413:n ristinivelen etummaiseen kardaaniin enkä tajunnut katsoa kohtaa, mistä irrotin akselin eli nyt se täristää. Nostin auton pukeille ja koetin tasapainottaa akselia letkunkiristimillä mutta ei oikein onnistunut.
Onkohan mitään estettä sille, että ottaa koko etummaisen kardaanin kokonaan pois? Autosta häviää nelivetomahdollisuus, kunnes innostun katselemaan kardaania taas. Tarkoitan, että onko akselin poistosta jotain haittaa auton rakenteille tms.?
Autossa muuten kuuluu laahaavaa ääntä, kun laittaa 5. vaihteen päälle. Onkohan paha vika...
Jarmo
Onkohan mitään estettä sille, että ottaa koko etummaisen kardaanin kokonaan pois? Autosta häviää nelivetomahdollisuus, kunnes innostun katselemaan kardaania taas.
Onko sinulla siinä napalukot?
offroadjouni
22.10.2023, 08:52
Tosiaan, jos löytyy napalukkot niin ne aukaisemalla loppuu kardaanin pyöriminen. Jos ei ole napalukkoja, niin kardaanin pois ottamisen sijaan suosittelisin kardaanin vaiheen oikaisua. Esim tuolla näkyy kuva Samurain kardaanien asennosta: https://www.zukioffroad.com/tech/suzuki-samurai-driveshafts/. En tiedä onko SJ413 ja Samurai samat kardaanit, mutta periaate vaiheistuksessa on silti sama.
Moi,
Ei ole napalukkoja. Täytyy kokeilla tuota vaiheen oikaisua. Kiitos vinkeistä!
Jarmo
Vaihehan oli ihan pielessä. Löysin boorista kohdistusmerkinkin. Mutta ravistus eikun jatkuu.... Laitoin painoiksi jo kolme klemmariakin. Menivät aika lailla samaan kohtaan, missä on tasapainotuspainokin. Etupuolella on pienempi paino kuin taaempana. Täytyy jatkaa...
hiluvitkutin
24.10.2023, 06:40
Otappa kuva siitä kardaanista, sillai että näkyy koko jööti.
Sit muuten jos menet leimalle ilman sitä etummaista kardaania niin voipi olla, että sun pitää leimaa se samalla takavetoiseksi. Näin ainakin mulla kävi kun leimalla oli citykikotin maasturilla ja olin kardaanin irroittanut. Se oli vain etuveto. Leima setä alkoi selitteleen, että nyt se pitää leimaa etuvetoiseksi. Totesin sille vaan, että unohdetaan tuo homma ja laitan kardaanin kiinni sinne. En muista miksi olin sen ottanut alunperin pois, mut kesällä sen pois otto ainakin laski reilusti kulutusta.
Otin kuvia kardaanista - taisi tulla vähän huonoja kuvia....
https://photos.app.goo.gl/2ZaJsAErD4wm8L2X9
hiluvitkutin
26.10.2023, 04:30
Otin kuvia kardaanista - taisi tulla vähän huonoja kuvia....
https://photos.app.goo.gl/2ZaJsAErD4wm8L2X9
Onko noi nivelet linjassa toisiinsa?
Nivelet ovat linjassa. Laitoin ihan boorin kohdistusmerkkien mukaan (eivät olleet aluksi). Ei vaan värinä hävinnyt.
Täristikö se jo ennen ensimmäistä irroitusta vai mikä sai ristinivelen vaihtamaan?
Ristikko ei ole keskellä.
Ristinivel meni vaihtoon edellisen kuluneisuuden takia. En valitettavasti kyllä muista tärisikö se ennen vaihtoa. Olisikohan nivel sivussa...olen tarkistanut asian mutta kuinkakohan tarkkaa se on - toivottavasti ei niin tarkkaa, ettei silmällä näe.
Voisiko syypää olla se toinen nivel?
Toinen nivel näyttää ihan hyvältä eikä siinä ole väljääkään. Kardaani tuntuu heittävän eniten keskeltä - juuri boorista eteenpäin.
Voiko olla 180 astetta pielessä, vaikka on merkissä? Ja katso samalla, että kardaani on suora.
Se, että takimmainen nivel "näyttää" hyvältä, ei tosiaan vielä kerro mitään lopullista. Tiedä vaikka olisi 180 astetta pielessäkin??? Suoruuskin tulee mieleen, kun koetin tasapainottaa klemmareilla ja laitoin niillä ihan lyijynpaloja kiinni kardaaniin mutta aina vippasi ja nimenomaan painojen vastakkaiselta puolelta. Kokeilin, saisinko vippausta vaihtamaan suuntaa, kun eivät klemmarit tuntuneet auttavan.
Mutta nyt auto kulki hyvin, kun otin kardaanin pois! Täytyy tutkia kardaania vähän. Autoa joutuu tilapäisesti nyt käyttämään vara-autona, kun oma on korjauksen alla sekin riiviö.
Oliko uusi ristikko varmasti oikeilla mitoilla, eikä pikkasen lyhyempi nivelkupeista mitaten? Joskus tullut vastaan tarvikeosissa (vielä kun muistaisi missä ja milloin) lyhyempää rakennetta, ja tuolloin kyllä varmasti jää sivuun pyörimään vaikka kuinka asettelisi keskelle, kun mikään ei jää pitämään akselia keskellä...
Toinen mikä tuli Rangen akseliin ristikoita vaihtaessa, nivelen mukana tulleet lukkorenkaat oli toista milliä ohuempia, ja jos niillä olisi kasannut niin hienosti olisi päässyt nivelet liikkumaan keskeltä pois ja täristys olisi ollut varmaa...
Oliko uusi ristikko varmasti oikeilla mitoilla, eikä pikkasen lyhyempi nivelkupeista mitaten? Joskus tullut vastaan tarvikeosissa (vielä kun muistaisi missä ja milloin) lyhyempää rakennetta, ja tuolloin kyllä varmasti jää sivuun pyörimään vaikka kuinka asettelisi keskelle, kun mikään ei jää pitämään akselia keskellä...
Miulla on SJ:n etukardaanissa ilmeisesti nää väärän kokoiset tarvikeristikot. Ite oon ne joskus uusinu, mut en muista mistä ne tuli hommattua.
Periaatteessa se ristikon kupin kumi tavallaan keskittää ristikon, mut jää
ajossa värisemään ja kovemmalla voimalla akselia ravistellessa tuntuu ristikossa välys.
Pitäis kaivaa irti ja vähän mittailla. :rolleyes:
Olisko lukitus renkaat liian ohuet,kun vertaa alkuperäisiin ainakin minulla sattui kerran.mutta kun vaihtoi alkuperäiset lukot värinä loppui.
Jumittava/kymähtänytkin ristikko saattaa myös aiheuttaa jänniä oireiluja. Varsinkin toiselle joka sitten toimii sulakkeena. Sille, joka yleensä aavistuksen isommassa kulmassa.
Enpä muuten ole varma tuosta ristikosta - varmaan säästin ja saavutin ja ostin tarvikeosan eli saattaa olla väärän mittainen. Isompi tarkastelu selvästi tehtävä sen akselin kanssa.