PDA

View Full Version : Off road trial tulevaisuudessa 2024 ->


sirP
08.10.2023, 10:42
Tästä jo Mäntsälän ja Raision kisoissa juttelin. Tarkoituksena on kartoittaa trialin tulevaisuutta järjestäjien ja kilpailijoiden kannalta.
Järjestäjiä on vähän, etenkin SM/Cup sarjalle. Ei ole mielekästä ajaa kolmea kilpailua samassa paikassa kuten on kaksi viime kautta ollut. Toki mestaruudet on niinkin selvinneet, mutta joka kisassa on pakko onnistua eikä vaihtelua suorituspaikkoihin ole.
Ehdotuksia asian saattamiseksi siihen tilaan että, kilpailuja olisi eri paikoissa ja eri järjestäjillä, otetaan vastaan. Sana on vapaa ja keskustelu toivottavasti myös hedelmällistä.
Jarski

trouble
08.10.2023, 11:46
Mielestäni ensisijaisesti pitäisi saada yleisö innostumaan lajista. Silloin olisi ehkä enemmän kilpailijoita ja sitä kautta kilpailun järjestäjille mielekkäämpää järjestää kisoja.

Yleisön innostamiseksi voisi auttaa näkyvyys ja henkilöhahmojen luominen. Pitäisi luoda oma media joka saavuttaa katsojat ja kannustajat. Jotka sitten myös innostuisivat käymään kilpailuja katsomassa.

Onko tähän jokaisen sitten luotava oma media kanava, vai voisiko olla jokin offroad-media joka tekisi henkilöhaastatteluja, kisakatsauksia, videoita ja tiedottamista lajin ympärillä... säännollisesti. En usko että ajovideot saavuttaa koskaan kovin suurta suosiota, vaan tarvitaan henkilöitä joita ihmiset haluavat seurata ja kuulla kuulumisia.

Rahaa ja porukkaa varmasti tarvitaan rutkasti lisää jotta kilpailuja olisi mielekästä järjestää.
Mistä sitä järjestävää henkilöstöä sitten sais... jos kilpailut tuottaisivat hyvin, olisiko silloin mielekkäämpää järjestää? Jos kisoissa olis enemmän katsojia, olisiko silloin kilpailijoilla enemmän stara-fiilis?

Maine ja kunnia on varmasti tärkeitä seikkoja sekä kilpailijoille että kisojen järjestäjille ja niille talkoolaisille jotka haluavat kuulua suosittuun organisaatioon ja olla mukana jossain isossa.

Sitäkin olen miettinyt, että olisiko jotain iloa, jos olisi yhdistys/ rataryhmä joka pientä korvausta vastaan tekisi näitä kilpailuja. Silloin järjestävän seuran ei tarviis kaikkea osata ja tietää vaan voisivat yhteistyössä järjestää kisat.

Tönssi
10.10.2023, 19:14
Totta on että laji vaatii yleisöä ja julkisuutta, mutta hankala on saada yleisö innostumaan lajista jossa ajaa 10 autoa. Eli ollaan tilanteessa että tarvitaan molempia, yleisöä että kilpailijoita.
Lähtökohtaisesti olisin sitämieltä että kilpailijoita laji vaatisi kiperämmin. Suomesta kyllä löytyy harrastajia mutta millä ne saadaan kilpailemaan. Nyt tällevuotta modiluokkaan tuli helpotetut tekniikkasäännöt, se tuotti 2 uutta kilpailijaa.

joppeoo
11.10.2023, 06:50
Omasta mielestäni trial kisat ovat karanneet sääntö Suomeen. Jos meinaat osallistua kisoihin niin pitää tulkita erilaisia sääntöjä kymmeniä sivuja, rakentaa kalustosta just sääntöjen ja tulkintojen mukainen niin se kyllä oletettavasti karsii harrastajia rajulla kädellä. Sitten kun on Akk mukana niin ei ainakaan säännöt ja vaatimukset vähene mitä pitää olla. Säännöt on tietenkin kaikille samat mutta aloittamisen/kokeilemisen kynnys on nostettu liiian ylös.
Suomen sisäisissä sm. tason kisoissa voisi olla paljon vapaammat/helpommat säännöt, saman tapaan kuin offroad suunnistus cupissa on tällä hetkellä, harrastuksen aloittaminen on helppoa ja jos kisamenestystä tulee ja harrastus vie mennessään ja nälkä kasvaa niin rakentaa sitten sen kisa auton euro ja Akk sääntöjen mukaan.

Kilpailun järjestäjiä ei tahdo olla enää saatavilla, ihmiset laiskistuvat talkoiluun ja sitoutuminen on heikkoa.
Kilpailuja pitäisi saada ympäri Suomea mutta onko sitten kaikkiin kisoihin tarpeeksi osallistujia?

Pitkät etäisyydet myös rajoittavat, kulkeminen on raskasta ja kallista, ja nämä edellä mainitut asiat ovat merkittäviä silloin kun harrastus kiinnostaa mutta se ei ole vienyt vielä kokonaan.

Miksi mönkijöille ei voisi olla omia luokkia kisoissa?

mikjus
11.10.2023, 12:23
AKK / sääntöhelvetti lie yksi syy ettei osallistujia ole ja sitä kautta kiinnostus järjestää on hiipunut. Harrasteluokkaan löytyy ajajia kun ei tarvitse lisenssiä/kallista hiilikuitu FIA kypärää/palonkestävää ajohaalaria jne. tilpehööriä. Lisää kilpailijoita jotta olisi mahdollisuus saada lisää katsojia, kassakone alkaisi kilkattaa ja kiinnostus järjestää voisi nousta.

trouble
11.10.2023, 20:51
Mulla kypärät maksoi 150€ käytettynä ja haalarit nappasin tallin naulakosta.
Ei kovin suuri kynnys jos homma kiinnostaa.
Mopokypärälläkin pääsee kokeilemaan.
Säännöt voi tuntua alkuun hankalalta ja niitä itsekkin on ihmetellyt, useaan otteeseen, mutta ei ne oikeasti liian hankalat ole ymmärtää. Pitää vaan olla halu päästä kisaamaan ja olla hiukan valmis tekemään asioita sen eteen.

Pertsi
12.10.2023, 20:02
En näkisi sääntöjä ongelmallisiksi. Ehdottomasti kannatan linjaa jossa pääluokat ajetaan Eurotrial yhteensopivilla säännöillä, kun kuitenkin kaikki näihin kelpaamattomat pääsevät ajamaan HS-luokkaan. Toki jos HS autojen määrä ja tasoerot kasvavat, kannattaisi ehkä harkita jakamista kahteen josta kesympi ajaisi edelleen S ratoja ja rakennetummat M ratoja.

Mitä tulee uusien kisapaikkojen ja järjestäjien löytymiseen, näkisin että jo pelkän yhtenäisen ajo/varikkopaikan löytyminenkin saattaa muodostua haasteelliseksi. Tapahtuma täytyisi kuitenkin saada järjestettyä yhdellä selkeällä alueella jotta yleisö pysyy hyvin toiminnassa mukana ja kioski ym järjestelyt ovat riittävän lähellä ajettavia pätkiä. Samoin järjestäjien määrä on kuitenkin täysin nollasta lähdettäessä haaste, tähän voisi saada helpotusta jos esim päätoimihenkilöt olisivat pääsääntöisesti samat kaikissa kisoissa, ja paikallinen seura hoitaisi ruohonjuuritason järjestelyt paikan päällä. Onko esim lajiryhmälle mahdollista ehdottaa uutta paikkaa, jonka jälkeen tämä tulisi tarkastamaan alueen ja auttamaan ratojen suunnittelussa, sekä briiffaamaan paikallisen kerhon alkuun perusjärjestelyissä?

Näkyvyys/yleisöpuoli varmaankin vaatisi Trial-cupin yhtenäistä tiedotusta sosiaalisessa mediassa, erilaisia laji/luokkaesittelyjä esim tubessa ja tiktokissa yhdellä virallisella kanavalla, jota olisi selkeä jakaa eteenpäin täysin ulkopuolisillekin tahoille. Tähän luulisi saavan jonkinlaista tukea kattojärjestön puolelta.

Tällaisia pohdintoja lähes täysin noviisina trialin puolelta, muunlaisissa tapahtumissa tullut oltua jonkinverran mukana niin kisaamassa kuin järjestämässäkin.

HannuNurminen
13.10.2023, 10:05
"Miksi mönkijöille ei voisi olla omia luokkia kisoissa?"

Tähän on syy se että nyt kaikki kisat järjestetään AKK alla ja heidän kautta saaduilla vakuutuksilla. Autourheilu ei tunnista mönkkäreitä tai SBS laitteita.

Ne luultavimmin kuuluvat jo nykyään moottoriliiton alaisuuteen, joten silloin pitäisi kilpailut olla myös heidän kalenterissa että saisi vakuutuksen.

Esim kiihdytyskisoissa ajetaan molempien liittojen alla, mutta siellä on palkkatyössä ihminen joka hoitelee lupahakemuksia jne hommia, talkoilla tekevä kilpailunjohtaja ei oikeen ole se oikea ihminen kenen harteille se ekstra työ pitäisi langettaa.

Se että joku kilpailija kirjoittaa lappuun nimensä että ajan omalla vastuulla ei juurikaan sitten paina jos jotain todella ikävää tapahtuu ja tulee onnettomuustutkinta. Siellä on se kilpailunjohtaja löyhässä hirressä niin kauan kun tapaus on loppuun käsitelty. Siksi kaikki saatavilla olevat vakuutukset, kattojärjestön tuki jne. on hyvästä, oli se kattojärjestö sitten mikä tahansa.

Lajiryhmässäkin on asioita yritetty mietiskellä ja tehty ehdotuksia asioista eteenpäin, niistä lisää sitä mukaan kun ne on julkaistavissa.

Rakentava keskustelu ja hyvät vinkit on aina tarpeen.

Loppujen lopuksihan moni asia täälläkin esitetyistä asioista kulminoituu euroon, harvalla sitä on ylenmäärin taskussa.
Kilpailijat tarvii rakenteluun, liikkumiseen, pakollisiin varusteisiin, ilmoittautumisiin, lisensseihin jne.
Järjestäjät tarvii tarvikkeisiin, lupiin, matkakulujen avustamiseen, palkintoihin jne.
Kouluttajat materiaaliin, matkakuluihin jne.

Vaikka sitä talkoohenkeä jostain saataisiinkin kaivettua niitä euroja tarvitaan silti aina.

myllis
15.10.2023, 13:08
"Miksi mönkijöille ei voisi olla omia luokkia kisoissa?"

Tähän on syy se että nyt kaikki kisat järjestetään AKK alla ja heidän kautta saaduilla vakuutuksilla. Autourheilu ei tunnista mönkkäreitä tai SBS laitteita.

Ne luultavimmin kuuluvat jo nykyään moottoriliiton alaisuuteen, joten silloin pitäisi kilpailut olla myös heidän kalenterissa että saisi vakuutuksen.


Moottoriliiton alla on jo pitkään ajettu crossimonkkäreillä kisaa. Tänä vuonna? mukaan on otettu myös crossimönkkäreihin verrattuna "möhköt" eli 4x4 ATV -laitteet. Radat on motocross -ratoja ja ainakaan ATV:llä ei niiden ajamisessa ole päätä eikä häntää. Se näyttää lähinnä kuin katselisi hidastettua filmiä tai sitten on nurin. Se mikä sopii kaksipyöräiselle ei välttämättä sovi ATV:lle. Ajoikohan neljä ATV:tä tänä vuonna satunnaisia kisoja. Ehkä sen takia mönkkäripuolen painopiste on nuissa kilvettömissä crossimönkkäreissä. Tämä sen perusteella, että on muutaman kerran käynyt katsomassa nuita kisoja. Jäi vähän sellainen tunne, että mönkkärit on kisoissa sivumauste ja päähuomio on pyörissä. Ja homma pyörii niiden mukaan.

Saija
17.10.2023, 15:14
Harmillisen hiljainen keskustelu. Itse lajin parissa jo hetken mukana olleena, olen näihin esitettyihin kommentteihin törmännyt tässä vuosien varrella useinkin. Ja kuten on sanottu, ei munaa ole ilman kanaa ja toisinpäin. Eli kilpailijat tuovat katsojat ja katsojat tuovat lisää kilpailijoita. Tätä varten yritän aina miettiä asioita monesta eri kulmasta.

Mun mielestä kilpailijoiden kannalta olisi parasta, että säännöt ovat jokaisessa kilpailussa samat. Näin he voivat rakentaa sen yhden auton jolla ajaa joka kisassa. Samaten yhtenäinen jaksotuomaritoiminta on tärkeää. Jos tulkinnat ja toiminta vaihtuu joka kisassa, vie se todennäköisesti motivaatiota kun et voi keskittyä pelkästään ajamiseen vaan siinä sivussa pitää muistella saiko tässä kisassa eturengas osua porttiin vai ei. Varsinkin uusilla kuskeilla on oletettavasti jo ihan tarpeeksi haasteita opetella ja sisäistää virhepistesäännöt. Lisäksi tämä vähentää turhaa kinastelua jakson/kisan jälkeen. Joskus aikoinaan olen pitänyt jonkun ajopäivän yhteydessä ihan ”kurssin” kuskeille miten noi säännöt menee ja miten niitä tulkitaan. Keskustellen ja havainnoiden ajan kanssa niin kyllä ne oppii. Ja kuten aina sanon kaikille, mutta varsinkin tuoreille tulokkaille, kysykää, kysykää, kysykää. Ne virhepisteet on kuitenkin ne millä se sijoitus ratkaistaan.

Katsojien kannalta tärkeää on saavutettavuus, palvelut, tapahtumien näkeminen ja hinta. Ja ei tässä järjestyksessä. Mitä tuolla yleisön joukossa olen ollut ja jutellut ei-harrastajien kanssa niin pääsääntöisesti ovat yllättyneitä miten näyttävä laji on. Tätä helpottaa se, että pääsevät näkemään autot ja todella läheltä ja jaksojen sijoittelu jos on hyvä, voivat seurata useaa ajosuoritusta yhdeltä paikalta. Ja näitähän me halutaan sinne katsomoon, koska siinähän saattaa jollain se offikärpänen puraista ja tulee hankittua oma pikku maasturi.

Josta päästäänkin taas niihin kilpailijoihin. Mä haluan pitää osallistumiskynnyksen matalana ja HS luokkahan on täydellinen tähän. En rehellisesti sanottuna usko, että ikinä tullaan pääsemään Trialin kultavuosiin jolloin kaikki halukkaat eivät mahtuneet kisaamaan ( raja oli 60 autoa), mutta miten me saadaan näitä jo lopettaneita ja muita ”Menneisyyden vankeja” tulemaan ajamaan edes sen yhden kisan? Kun huumorilla olen promonnut Seniilisarjaa, niin on käynyt ilmi, että näitä vanhoja kilpa-autoja on edelleen tallien nurkissa ja navetoiden takana. Näitä mä haluan myös viivalle. Mutta jos yhden kisan aloitusmaksu huitelee useissa sadoissa, uskon sen hillitsevän ajohaluja. Nämä kuskit eivät ole niitä mitkä tulevaisuudessa tulisivat enää ajamaan koko kautta, mutta lähtöluettelossa näyttävät hyvältä. Tänä vuonna parin viimeisen kisan lähtöluettelot olivat jo positiivisia ajatuksia herättäviä. Meillä alkaa olemaan sitä toista sukupolvea kisaamassa. Oli järkyttävää tajuta, että osa kuskeista ei ollut edes syntyneet kun itse lajin pariin tulin, osan olen nähnyt ekan kerran vaipoissa ( ja ilman) sellaisina polven korkuisina. Mutta tämä on hienoa ja tätä olen toivonut jo vuosia. Nyt vaan pitää saada nämä pidettyä mukana.

Yksi ryhmä jonka toivoisin todella kommentoivan tähän, on sellaiset jotka ovat ajaneet kisan, pari tai muutaman, mutta kokivat, ettei tämä trial ole se mun juttu. Miksi? Olisiko jotain voinut tehdä toisin? Olisitteko kaivanneet jotain tukea/muutosta/tietoa lisää?

Lopuksi haluan sanoa, että vaikka kuinka yksittäinen ihminen haluaa järjestää kisan, fakta on, ettei se onnistu ilman suurta talkoolaisten ja vapaaehtoisten joukkoa. Arvostetaan myös heitä ja kohdellaan kaikkia asiallisesti. Yksi suuri kuluerä kisan järjestämisessä on tämän ison joukon paikalle saaminen ja ruokinta. Toinen asia josta en halua enkä tule tinkimään. Nämä ihmiset sen kisan lopulta läpi vievät.

Nämä ovat sitten kaikki ihan henkilökohtaisia mielipiteitä ( niitä olisi vielä paaaaljon enemmänkin mm. noista vastuista, järjestämisestä, säännöistä), eli eivät edusta meidän seuraa millään tavalla.

MOGGI
18.10.2023, 21:11
En ole trialia koskaan kokeillut mutta katsomassa olen ollut Raision kallioilla.
Itsellä trial touhut pysyy poissa niin kauan kuin AKK pyörii mukana.

Mönkkäri suunnistusta ajettiin joskus Moottoriliiton alla ja toiminta oli aikast hassua..

Nämä Offi touhut ovat sen verran marginaalisia lajeja suomessa että kulut pitää karsia että toimita on edes mahdollista. Katsojille ja katsojien rahoilla näitä ei järjestetä.

HannuNurminen
19.10.2023, 13:43
[QUOTE=MOGGI;1469836]En ole trialia koskaan kokeillut mutta katsomassa olen ollut Raision kallioilla.
Itsellä trial touhut pysyy poissa niin kauan kuin AKK pyörii mukana.

Moi, sulla on varmaan tähän joku perustelu jonka haluaisin kuulla että asioita voisi ehkä tehdä toisin jos tuo on ainoa syy olla kilpailematta.

T:AKK offroad lajiryhmän pj.

MudSmurf
22.10.2023, 16:27
Me ollaan Aleksin kanssa tätä funtsattu aika paljon, siis että miten saataisiin niitä näkyvyyksiä, uusia harrastajia yms.
Varmastikkaan näihin ei ole mitään yhtä tietä onneen, mutta ehkä tätä pitäisi lähteä ratkomaan yksi pala kerrallaan, ettei myllätä kaikkea kerralla ympäri ja sitten ihmetellä miten asia eteni.

Eli jos vaikka aloittaisi sen yleisön tavoittamisesta, olisiko mahdollista saada johonkin kisoihin media paikalle, jotta tapahtumasta näkyisi vaikka maikkarin kymppiuutisten kevennyksessä pätkä, ja sieltä sitten ohjautuisi lajin sivuille?

Mielestäni kaipaamme myös lajille selkeitä yhteisiä kotisivuja/sosiaalista mediaa, mistä löytyisi helposti tietoa mikä laji on, mitä kisassa haetaan, pisteenlaskut, luokkajaot yms, samankaltainen tietopläjäys kun mitä kisoissa on sitä lehtistä jaettu.
Tämän lisäksi voisi olla esim. Suomessa toimivat kerhot ja yhteystiedot, sekä tietoa missä ja milloin lajiin voisi lähteä tutustumaan. Sekä tietysti linkkejä harrastajien sosiaalisiin medioihin. Ehkä jopa tiimien esittelyjä, miten, miksi ja koska on lähtenyt toimintaan mukaan ja muuta höpinää. Kuten tuolla joku mainitsikin että tarvittaisiin semmosia keulakuvia, vähän kuten driftingissä tällä hetkellä on.

Ehkä voisi myös järjestää lajiin tutustumispäiviä missä halukkaat pääsisivät paremmalla ajalla kyselemään ja vaikka kyytiinkin. Huikeaahan olisi jos tällaisissa päivissä olisi vaikka joku autokin millä pääsisi itse vähän kokeilemaan.

Ymmärrän että se vaatii varmasti paljon järjestelyä ja ehkä ei ole edes vakuutusteknisesti mahdollista toteuttaa.

Yksi idea mitä kautta näkyvyyttä saisi myös olisi järjestää näytösajoa jonkun muun autourheilutapahtuman yhteyteen, stadioneilla kilpailtavien lajien väliajalle tai vaikka ihan oma slotti juuri meille.

Syytä olisi ehkä miettiä myös katsojien näkökulmasta sitä että jos et tiedä lajista mitään, niin maksaisitko sisäänpääsymaksun jotta pääset lajia katsomaan? Ymmärrän että lipputulot ovat tärkeät, mutta itse tietämättä lajista mitään en ainakaan kovin herkästi maksaisi siitä että pääsen metsään seisomaan. Eli saataisiinko lippumaksuja piiloteltua buffan hintoihin tai vaikka kilpailijoiden osallistumismaksuihin? Tai voisiko löytyä esim joku sponsori joka näkyvyyttä vastaan kuittaisi lipputuloja vastaavan summan tai edes osan siitä.

Toki myös sponsorihankinnan kannalta olisi tärkeää saada hieman tarkempia speksejä kävijämääristä ja näkyvyyksistä. Helpompi hakea sponsoreita tapahtumille kun on esittää numeroita tavoittavuuksista.

Tai olisiko mahdollista vaikka jonkun yleisen ravintolapäivän yhteydessä saada alueelle joku houkutteleva food-truck jonka perässä ihmiset löytäisivät paikalle, samaan hetkeen sitten lisäksi ajonäytöksiä ja lajiin tutustuttamista.
Jotkut kulinaristithan suorastaan seuraavat jonkun lemppari truckin liikkeitä.
Tai vaikka food truck ja peräkärrykirppis. Tavallaan että olisi jotain muutakin ihmisiä kiinnostavaa mikä houkuttelisi heitä paikalle.

Tämmösiä mietteitä meillä.
Järjestäjiä ja talkoolaisia haluamme kiittää sydämemme pohjasta, ootte tehneet huikeaa duunia ja ilman teitä ei olisi meitä. ❤️

MOGGI
23.10.2023, 23:48
[QUOTE=MOGGI;1469836]En ole trialia koskaan kokeillut mutta katsomassa olen ollut Raision kallioilla.
Itsellä trial touhut pysyy poissa niin kauan kuin AKK pyörii mukana.

Moi, sulla on varmaan tähän joku perustelu jonka haluaisin kuulla että asioita voisi ehkä tehdä toisin jos tuo on ainoa syy olla kilpailematta.

T:AKK offroad lajiryhmän pj.


Lähdetään purkamaan asiaa niin päin että mitä etua / hyötyä Offroad Trial saa AKK:n alaisuudesta ?

PeteTurku
26.10.2023, 06:18
Tässäkin ketjussa ja kentällä tehtyjen havaintojen perusteella on selkeästi havaittavissa AKK-vihaa. En tiedä sitten että miksi, mutta lajiliittoa pelätään. Osalla harrastajista on vääränlaisia käsityksiä säännöistä, lisensseistä ja varusteista.
Ehkä näitä asioita pitäisi saada kartoitettua ja selvitettyä että miksi näin on. Olkoon se sitten jokin galluppi tai kysely joita harrastajat saisivat täytellä ja siten saisivat mielipiteensä kuuluville. Moisen toteuttamiseen tarvittaisiin AKKn tukea.
Henkilökohtaisesti en oo liitto/yhdistysaktiivi, eikä moiset jutut kiinnosta, mutta tiedostan että juurikin AKK kaltaisia tarvitaan tällaisissa harrastushommissa. On se laji sitten jääkiekko, taitoluistelu tai mikä vaan.

Tällaista ajatusvirtaa tuli nyt näpyteltyä sen kummempaa ajattelematta.

Koivunoksa
26.10.2023, 07:39
Sen enempää asiasta tietämättä. Mutta jos katsotaan tälläkin kylällä muutama vuosi taaksepäin ja otetaan käsittelyyn "jokkis".

Kisat meni AKK alle. Meni muutama kuukausi ja alkoi kisoissa näkyä osanottaja pula. Kun asiaa alettiin kyselemään alkoi syyksi paljastua AKK.

AKK:n alla alkoi tulla uusia sääntöjä. Esim. Leimavyöt ja leimapenkit. Ei enää riittänyt että ne on kunnossa ja ehjät. Piti olla leimat voimassa.

Lisäksi itse kisoihin alkoi tulla lisää pakollisisa kuluja. Kaikenlaisia järjestysmiehiä ja valvojan valvojia piti olla kisa alueella. Tuskinpa nämä siellä ilmaiseksi seisoo päivää.

Kaikkiaan kulut nousivat tuntuvasti tämän myötä ja kun katsojilta ei voi tätä rahaa ottaa niin kilpailijoilta se piti ottaa osallistumismaksuina.

Nykyään on onneksi palattu vanhaan ja jokkis kisoja ajetaan kesäisin taas.

Nerd-O
27.10.2023, 08:41
Tuossa on muutamaan otteeseen tullut käytyä ajaan kisaa peltoendurancessa. Jossa muistaakseni alunperin sääntönä oli max.300e auto, mistä piti valot ja muovipuskurit riisua. Paljon muita sääntöjä ei tainnut edes olla? Joka tapauksessa melko yksinkertaiset säännöt ja koko kisan kustannukset oli luokkaa 500e sisältäen polttoaineet kun ajoi kohteeseen. Kypärä piti myös olla ja ihan sama mikä kypärä se oli. Pyöräilykypärä ei tainnut käydä? Mut ne oli ihan hauskoja kisoja. Himmeetä rallia vaan. Se läpimätä Corsa ei vaan kestänyt kisaa kun taka-akseli meni poikki ja takajouset/iskarit meni korin läpi. Seuraavan kisan AX oli kova rassi. Siitä hajosi sivuikkuna, minkä myötä koko ohjaamo oli aivan paskassa ja ei nähnyt eteenpäin ja sekin kisa keskeytyi. Luonto myös kiitti kun nuo romut meni paaliin kisan jälkeen.

Tuo helvetin kallis polttoaineen hinta ei kyllä harrastajia kovin helpolla lisää. Lisäksi kalusto on melko aatamin aikaista. Varmaan 95% kalustosta on sieltä 80-luvulta tai 90-luvun alusta. Mut ei tuossa tuoreemmissa ole oikein maastureita enää kun kaikki on niitä citykikkareita. Pitäisikö niitä varten harkita omaa luokkaa? Tosin ei niillä oikeasti taida kovin moni asvaltin ulkopuolella edes ajella, joten voi olla aika turha luokka kun ei sinne tule ketään kisaajaa. Mut mitä niitä eri citykikkareita itse on kokeillut niin kyllä ne kohtuu hyvin loppupeleissä etenee. Tosin maavaraa niistä ei löydy, eikä niihin saa oikein maavaraa ja ne on täynnä muovia. Mutta noita oikeasti alkaa saada jo alle tonnilla. Ne on halvempia mitä nuo 80-luvun mädät maasturit. Suurinosa niistä jopa etenee maastossa paremmin mitä tuollainen 80-luvun mätä maasturi on vakiona edennyt. Sellaisille voisi miettiä omaa luokkaa. Siinä voisi itsekin harkita jonkun tonnin Sportagen romun ostoa ja ajais sillä kisan. Vähän sama idea kuin tuossa pelto endurancessa. Määritetään vaikka 1500e maksimihinnaksi korjauksineen. Ei hajuakaan miten tuossa peltokisassa se hinta varmistettiin. Ehkä perustui enemmän siihen, että luotetaan porukan pitävän sitä max. hintaa? Mut tuo voisi olla ihan mielenkiintoinen setti mietittäväksi.

Säännöt kannattaa myös olla melko yksinkertaiset. Enkä kyllä itse oikein ymmärrä tuota kypärä sääntöä. Miksi ihmeessä se pitää olla joku hyväksytty kypärä? Noi vauhdit on niin hiljaiset tässä lajissa, että ihan sama vaikka olisi pyöräilykypärä päässä. Safareilla kukaan käytä kypärää. Enkä ole ajotapahtumissa nähnyt kellään kypärää. Eikö kisoissa riitä, että on joku kypärä? Samaten jos vaaditaan jotain palohaalareita tms. Mitä hittoa sellaisilla tekee? Edelleen kun edetään kävelyvauhtia eteenpäin niin mihin ihmeeseen tuollaisia tarvii? Milloin viimeksi jollain on kalusto edes palanut kisoissa? Noi kypärä pakot ja ajohaalarit ymmärtää hieman vauhdikkaammissa lajeissa, mut jos edetään etanan lailla metsässä, missä 10m päässä voi olla sammutin ja kaveri niin ohhoijaa kun on turhaa touhua. Muinoin kun itse meni ensimmäiseen kisaan niin toi typerä akk hyväksytty kypärä oli melkein suurin este. Yhtään mitään tarvetta muutoin sille kypärälle. Se oli täysin turha kuluerä vaan.

Noi kisat kannattaa myös pitää yleisölle ilmaisena. Saa reilusti enemmän yleisöä ja sen pääsymaksun saa varmasti takaisin makkaran myynnillä.

Racingrabbit
27.10.2023, 09:27
Tuossa on muutamaan otteeseen tullut käytyä ajaan kisaa peltoendurancessa. Jossa muistaakseni alunperin sääntönä oli max.300e auto, mistä piti valot ja muovipuskurit riisua. Paljon muita sääntöjä ei tainnut edes olla? Joka tapauksessa melko yksinkertaiset säännöt ja koko kisan kustannukset oli luokkaa 500e sisältäen polttoaineet kun ajoi kohteeseen. Kypärä piti myös olla ja ihan sama mikä kypärä se oli. Pyöräilykypärä ei tainnut käydä? Mut ne oli ihan hauskoja kisoja. Himmeetä rallia vaan. Se läpimätä Corsa ei vaan kestänyt kisaa kun taka-akseli meni poikki ja takajouset/iskarit meni korin läpi. Seuraavan kisan AX oli kova rassi. Siitä hajosi sivuikkuna, minkä myötä koko ohjaamo oli aivan paskassa ja ei nähnyt eteenpäin ja sekin kisa keskeytyi. Luonto myös kiitti kun nuo romut meni paaliin kisan jälkeen.

Tuo helvetin kallis polttoaineen hinta ei kyllä harrastajia kovin helpolla lisää. Lisäksi kalusto on melko aatamin aikaista. Varmaan 95% kalustosta on sieltä 80-luvulta tai 90-luvun alusta. Mut ei tuossa tuoreemmissa ole oikein maastureita enää kun kaikki on niitä citykikkareita. Pitäisikö niitä varten harkita omaa luokkaa? Tosin ei niillä oikeasti taida kovin moni asvaltin ulkopuolella edes ajella, joten voi olla aika turha luokka kun ei sinne tule ketään kisaajaa. Mut mitä niitä eri citykikkareita itse on kokeillut niin kyllä ne kohtuu hyvin loppupeleissä etenee. Tosin maavaraa niistä ei löydy, eikä niihin saa oikein maavaraa ja ne on täynnä muovia. Mutta noita oikeasti alkaa saada jo alle tonnilla. Ne on halvempia mitä nuo 80-luvun mädät maasturit. Suurinosa niistä jopa etenee maastossa paremmin mitä tuollainen 80-luvun mätä maasturi on vakiona edennyt. Sellaisille voisi miettiä omaa luokkaa. Siinä voisi itsekin harkita jonkun tonnin Sportagen romun ostoa ja ajais sillä kisan. Vähän sama idea kuin tuossa pelto endurancessa. Määritetään vaikka 1500e maksimihinnaksi korjauksineen. Ei hajuakaan miten tuossa peltokisassa se hinta varmistettiin. Ehkä perustui enemmän siihen, että luotetaan porukan pitävän sitä max. hintaa? Mut tuo voisi olla ihan mielenkiintoinen setti mietittäväksi.

Säännöt kannattaa myös olla melko yksinkertaiset. Enkä kyllä itse oikein ymmärrä tuota kypärä sääntöä. Miksi ihmeessä se pitää olla joku hyväksytty kypärä? Noi vauhdit on niin hiljaiset tässä lajissa, että ihan sama vaikka olisi pyöräilykypärä päässä. Safareilla kukaan käytä kypärää. Enkä ole ajotapahtumissa nähnyt kellään kypärää. Eikö kisoissa riitä, että on joku kypärä? Samaten jos vaaditaan jotain palohaalareita tms. Mitä hittoa sellaisilla tekee? Edelleen kun edetään kävelyvauhtia eteenpäin niin mihin ihmeeseen tuollaisia tarvii? Milloin viimeksi jollain on kalusto edes palanut kisoissa? Noi kypärä pakot ja ajohaalarit ymmärtää hieman vauhdikkaammissa lajeissa, mut jos edetään etanan lailla metsässä, missä 10m päässä voi olla sammutin ja kaveri niin ohhoijaa kun on turhaa touhua. Muinoin kun itse meni ensimmäiseen kisaan niin toi typerä akk hyväksytty kypärä oli melkein suurin este. Yhtään mitään tarvetta muutoin sille kypärälle. Se oli täysin turha kuluerä vaan.

Noi kisat kannattaa myös pitää yleisölle ilmaisena. Saa reilusti enemmän yleisöä ja sen pääsymaksun saa varmasti takaisin makkaran myynnillä.

Millaset vakuutukset kisajärjestäjillä on vahinkojen varalle noissa peltoralli kilpailuissa?
Vai meneekö ihan omaan piikkiin jos joku kilpailija tai katsoja loukkaantuu?

Nerd-O
27.10.2023, 10:44
Millaset vakuutukset kisajärjestäjillä on vahinkojen varalle noissa peltoralli kilpailuissa?
Vai meneekö ihan omaan piikkiin jos joku kilpailija tai katsoja loukkaantuu? Ei mitään tietoa. Muistaakseni vaadittiin liikennevakuutus siihen ajoneuvoon. En tiedä kattaako se sitten henkilövahingot? Mut ei tuollakaan nyt kovin suurista nopeuksista ole kyse. Sen verran oli tiukkoja mutkia, että ehkä 40km/h sai juuri ja juuri vauhtia. Offailussa ei mennä edes tuota vauhtia missään kohdassa.

PeteTurku
28.10.2023, 15:41
En jaksa kopioda koko Nerd-O tarinas, mut vastaan hiukan.
Onhan trialissa olemassa original-luokka jossa juurikin nämä Sportaget voisi ajella.
Mitä tulee kypäriin ja haalareihin, ni lienevät turvallisuutta edistäviä vaatimuksia. Haalareina itselläni ollut Blåkläderin 100% puuvillaiset hitsarin haalarit, eli ei ole kovinkaan iso taloudellinen uhraus. Ja autourheilukäyttöön tarkoitettu kypätä maksaa parista sadasta ylöspäin, eli ei uskoisi senkään kaatavan kenenkään harrastajan budjettia, kun näilläkin varusteilla voi ajella monetmonet vuodet.
Nämä varusteet on aika pieni osa koko lajin budjettia, eli ainakin omasta mielestäni tekosyitä.

Koivunoksa
29.10.2023, 09:09
En jaksa kopioda koko Nerd-O tarinas, mut vastaan hiukan.
Onhan trialissa olemassa original-luokka jossa juurikin nämä Sportaget voisi ajella.
Mitä tulee kypäriin ja haalareihin, ni lienevät turvallisuutta edistäviä vaatimuksia. Haalareina itselläni ollut Blåkläderin 100% puuvillaiset hitsarin haalarit, eli ei ole kovinkaan iso taloudellinen uhraus. Ja autourheilukäyttöön tarkoitettu kypätä maksaa parista sadasta ylöspäin, eli ei uskoisi senkään kaatavan kenenkään harrastajan budjettia, kun näilläkin varusteilla voi ajella monetmonet vuodet.
Nämä varusteet on aika pieni osa koko lajin budjettia, eli ainakin omasta mielestäni tekosyitä.

Tämä on totta jos sitten harrastus saa kipinän jatkua. Mutta ainakin itselle on aika iso kynnys kokeilla lajia jos siihen ekaankin kisaan pitää ostaa 200+€ kypärä ja 200+€ haalari. Sitten jos ei iskekkään kipinä lajiin niin tuonki 400-500€ ois voinut sijoittaa huonoihin hevosiin ja itämaisiin naisiin.

Kokemuksesta tiedän sanoa toisen lajin puolelta. Haulikko ammunnassa ollut vuosia mukana. Ja kuullut että sellaisiakin ampujia on mukana jotka ampuu tuhansia euroja kesässä mutta eivät tule koskaan virallisiin kisoihin koska pitäisi ostaa virallisella lonkkamerkinnällä oleva ampujaliivi. Halvimmat mallit kuitenkin maksaa netissä n100€

Se on jännä että mihin sitä rahaa on ja mihin ei

Arpe
29.10.2023, 09:40
Laitetaas jotain näkemyksiä tähänkin soppaan.
En viiti lainailla hirveesti muilta, mut pysyypähän lyhyempänä.

Jonkilaisen katto-organisaation nää hommat vaatii. En ota sen suuremmin kantaa onko se Akk vai joku muu, mutta jonkinlainen yhdessä päätetty kehys kilpailun olemuksesta, jotta sapluuna säilyy saman, oli kilpailupaikka sit missä tahansa.
Eli kilpailun säännöt, kisan kulku, autojen säädökset eri luokkiin, turvallisuusasiat, vakuutukset yms. ja tämähän nyt periaatteessa on jo olemassa.
On paljon helpompaa järjestää kilpailu, kun pyörää ei tarvii aina keksiä uudestaan. Toki paikka ja radat vaihtuu, mut kilpailu toteutetaan samalla olemassa olevalla pohjalla.

Tämänhetkiseen osallistujamäärään nähden luokkia tuntuis olevan puolet liikaa. Kilvan ajosta menee heti maku pois, jos luokassa ajaa ainoastaan muutama auto. Mielekkyys ajamiseen ja yleisön puolelta seuraamiseen tulee paljolti siitä, että on muita kilpailijoita, joita vastaan ajetaan.

Suurin osa yleisöähän on täysin kuutamolla lajin säännöistä. Ei oo yks eikä kaks, jotka on tullu jakson laidalla kysymään, miks nuo autot ajelee miten sattuu edes takas ympäri jaksoa.
Katsojalle on auennut aivan uusi näkökulma seurata kilpailua, kun on selittänyt tuon idean jakson suorittamisesta. Tietty ongelma on myös siinä, että nyt idean ymmärtävä katsoja ei näe kun ehkä yksittäisiä porttinumeroita jakson ulkopuolelta, joten ei edelleenkään voi mielessään rakentaa kuvaa jakson oikeaoppisesta suorittamisesta.
Muutenhan offroad trial on ehdottomasti yleisöystävällinen laji, koska suoritusta pääsee seuraaman läheltä ja yleensä jokapuolelta jaksoa.

Mitä noihin turvallisuusasioihin tulee, ni lienee itsestään selvää, että tänäpäivänä ei juurikaan voi tinkiä kypäristä, turvavöistä, turvakaarista, yms. turvavarusteista. Yleinen paine tuntuu kaikkialla olevan ennemmin turvallisuuden lisääminen.
Tuskin kukaan haluaa tulla kisoihin loukkaantumaan?
Ja se virallinen ajohaalari tekee kilpailijoista todellisen kilpakuljettajia varsinkin yleisön silmissä. Eteenkin nuorempi yleisö katsoo ihailevasti yläviistoon ajohaalareihin pukeutuneita kilpailijoita:)

Haalari ja kypärä toimii myös hyvänä tuntomerkkinä jaksoon tutustuvalle autokunnalle. Joiden määrän vois hyvin rajata yhteen, tai korkeintaan kahteen seuraavaan jaksolle jonottavaan autokuntaan.
Välillä jaksolla pyörii jopa neljän jonossa olevan auton porukka + jaksotuomarin apulaiset, jolloin ei voida välttyä siltä, että väki sitä itse tietämättään vaikuttavat sijoittumisellaan suorittavan auton ajolinjoihin jaksolla.
Lisäks liika väki jaksolla vetää sinne helposti myös yleisöä. Mennään myökin tuonne, kun nuokin on tuolla. Jakson apulaiset toki paimentaa liikaa väkeä pois, mut silloin on huomio toisaalla itse asiasta.

Tuohon medianäkyvyyteen olis kova juttu jos sais vaikka Latelan porukan ajamaan HJ:llä trialkisan ja tekemään siitä ohjelmaa. Onhan ne käyny safarilla ja ajanu rallia, ni ei luulis olevan tekemätön paikka tämäkään.:D

Pertsi
29.10.2023, 13:09
Tämä on totta jos sitten harrastus saa kipinän jatkua. Mutta ainakin itselle on aika iso kynnys kokeilla lajia jos siihen ekaankin kisaan pitää ostaa 200+€ kypärä ja 200+€ haalari.

HS luokassa kypäräksi käy tieliikennehyväksytty eli käytännössä ns mopokypärä joita löytyy uutena alta 50€, haalarina voi käyttää ihan tavallista puuvillahaalaria joiden hinnat alkaa noin 20€(haalarit varmaankin löytyy autoja rakentavilta/huoltavilta jo ennestään) ja edes kilpailijalisenssiä ei tarvita. Eli näillä ei voi mitenkään perustella osallistumattomuutta kilpailuihin.

HannuNurminen
29.10.2023, 22:18
En tiedä olenko oikea henkilö kertomaan mitä off road trial höytyy AKK mukana olosta kun edustan molempia tahoja, Akk:ta ja järjestäviä seuroja. Monia olettamuksia on tässä jo aiemmissa viesteissä korjattukin ja koetan tähän nyt vielä muutaman faktan tuoda julki ja vähän vastauksilla viitata aikajanalla aiempiin kysymyksiin / olettamuksiin.

Lajiliittoon, sääntöihin jne. askarruttaviin asioihin liittyviin kysymyksiin on monia erilaisia foorumeita, ryhmiä josta asiaa kysyä, kuten myös henkilöiden nimet ja yhteystiedot julkisesti saatavilla. Tämä kysely on juuri yksi niistä, ja mahdollinen kyselykin on tehtävissä, mutta vastaako joku niihin vai haluaako se vaan valittaa antamatta mitään rakentavia perusteluita ja korjausehdotuksia, se on toinen asia.

Nykyään mihin tahansa tapahtumaan jossa aiotaan jotain yleisölle tarjota, oli se sitten ilmaista tai pääsymaksullista tarvitaan tapahtumaan lupa ja niihin liittyy sitten niitä järjestyksen valvojia jne., ei Akk niitä vaadi.

Sehän on totta että kulut kasvaa aina jos joku kattojärjestö on olemassa, ihan mikä tahansa järjestö joka hoitaa taustalla joitain asioita toisten puolesta.

Akk kautta tulee lisenssin omaavalle kuljettaparille vakuutus, järjestäjälle samoilla ehdoilla olevan tapahtumavakuutuksen ja vastuuvakuutuksen. Näiden sisällön voi käydä lukemassa: https://www.autourheilu.fi/kilpailijat/sporttiturva-lisenssivakuutus/
Tuskin ovat kaiken kattavia kuten ei mikään vakuutus mutta tyhjää parempi.

Trialin säännöt ovat joo osittain hieman epäselvät, edelleenkin vaikka niitä on paranneltu sitä mukaa kun lapsuksia löytynyt ja tulevan vuoden kirjaan niitä on ehdotettu kevennettäviksi osittain ja oikoluettu. Ne eivät ole vielä saaneet siunausta lopullisesti joten niistä ei sen enempää. Säännöthän perustuvat Eurotrial sääntöihin jotka myös kokevat toivottavasti pieniä päivityksiä ensi vkl kokouksessa.

Se että säännöt yleensä on, on aika tärkeä asia että kilpailut voitaisiin edes jotenkin tuomita ja suorittaa tasapuolisesti. En tiedä kuka sit oikeesti haluis osallistua niihin kisoihin joissa ei juurikaan ole mitään sääntöjä turvallisuuden ja tekniikan osalta ja sit kilpailusuorituskin tuomitaan just siten miten sattuu kulloinkin jaksotuomari haluamaan.

Sen verran pitää vielä saada yhtenäistettyä rintamaa että joka paikassa jossa nyt näitä Akk alaisia trial kisoja ajetaan, ne ajettaisiin samoilla säännöillä, ilman mitään vivahteita.

Se että saadaanko SM arvo vai jos kokeiltais saada useammalle ryhmälle Cup arvo niin riippuu paljon kilpailijoista. Se että saatais edes Cup määrän tarvittavat osallistujat useampaan luokkaan ja sitä mainostaittais sellasena useammalla paikkakunnalla edes auttais sitä että se ois SM sarja tulevaisuudessa.

Yksi ryhtiliike minkä kilpailijat voisivat tehdä on se että kunnioitettaisiin niitä yrittäviä järjestäjiä ja ilmoittauduttais kisoihin mahdollisimman aikaisin. Se antaisi järjestäjille aikaa tehdä kisaa rauhallisemmin mielin ja tapahtumat parantuisi mahdollisesti kun tiedettäis että se oikeasti järjestetään nyt varmasti. Viime vuosina se on ikävästi mennyt järjestäjille kynsien purennaksi ilmauttautumisen päättymiseen asti että kuin käy.

Sen verran vielä noihin ajovarusteisiin, Arpen pointti siitä että ne lisäävät tunnistettavuutta on ihan hyvä. Sen verran voin myös huomiona sanoa että kun kävin useamman vuoden tauon jälkeen rokkiralli kisoissa pyörähtämässä varikolla toissa kesänä ni aika paljon siellä näkyi porukalla nykyään olevan ajohaalaria, kunnon kypärää jne. vaikka ne eivät ole edes vaatimuksia.
Ei se polkupyöräkypärä paljon auta jos sieltä kiven päältä pari kertaa pyörähtää alas vaikka ei ollu edes kävelyvauhtia ennen pyörimisen alkamista...

Media näkyvyyteen pitäisi tosiaan saada panostettua hivenen lisää, satunnaisia some juttuja onkin ja siellä liitonkin sivulla on jotain juttuja ollut. Tuo Latela heitto oli ihan hyvä, samoin se että voitaisiin koettaa taas saada joihinkin muihin kisoihin tai tapahtumiin saada lajia esille. Käsittääkseni paikallisia juttuja on kerhoilla ollut ainakin ilmeisesti Montenegrolla, HBC:llä, Mad Moosella, Temmitiimillä ym. Etelä-Sawon porukalla ja näistä on jotain heidän somekanavilla ollut. Nämä kun saisi sinne koottuun kanavaan ni ois jees.

Nerd-O
30.10.2023, 09:09
En jaksa kopioda koko Nerd-O tarinas, mut vastaan hiukan.
Onhan trialissa olemassa original-luokka jossa juurikin nämä Sportaget voisi ajella. Tässä näkee tämän pienen ongelman, että ei ole hajuakaan miten noi laitokset etenee ja mitä niille voi tehdä. Asiaan kannattaisi hieman perehtyä. Siellä samassa luokassa sitten kisailee joku Jimny tai SJ413 niin tuollaisilla sportageilla ole toivoakaan päästä samoja reittejä. Kisassa suurin ongelma on puuttuva jakolaatikko. Ei saa sitä hidasta aluetta päälle. Noi Sportaget muuten etenee aika nopeasti 1-vaihteella. Toki sääntömuutos, ettei hidasta aluetta saa käyttää? Se tasoittaisi. Sitten esim. joku SJ413 niin riipukkeilla voit nostaa sitä ylöspäin. Ei onnistu Sportagella. SJ413 voit nostaa vielä rungolta ylöspäin. Ei onnistu Sportagella. Aika vahva veikkaus, että Sportageen ei myöskään mahdu paljoa alkuperäistä suurempi rengas pyörimään, toisin kuin SJ413 alla mahtuu pyöriä. Ja miten sääntö kohta "3.7.9.3: Sähköiset apuvälineet
Elektronisten apuvälineiden kuten radioiden, kameroiden tai tunnistimien käyttäminen on kielletty" minkä myös luistonestojärjestelmä on todennäköisesti kielletty koska se on elektroninen apuväline ja myöskin ainoa etu Suzukiin nähden. Noissa voi olla myös vakiona kamerajärjestelmiä. Mut siinä vaiheessa kun Suzukit menee tuolle radalle niin niissä voi olla aika paljonkin enemmän maavaraa käytössä kuin täysin alkuperäisessä. Kun taas se Sportage ei ole yhtään korotettu, koska säännöt kieltää sen. Lähtökohtaisesti siinä Sportagessa on myös vähemmän maavaraa kuin SJ413. Tässä on tämä pieni ongelma kun ei oikein oteta huomioon asioita. Noilla citykikkare peleillä ole toivoakaan ajella samanlaisia reittejä kuin noilla oikeilla maastureilla. Ei auta vaikka Dusteria laittaisi alle niin ei silti pääse. Tuollaisessa SJ413 voit muuten myös liukua kallio reunojen yli. Koska kaikki on turvassa rungon sisäpuolella. Mut koitappa samaa jollain Dusterilla vaikka. Siinä jää katti matkalle, moottori menee vikatilaan ja matka pysähtyy siihen. Polttoaine suodattimet on hienosti esillä siellä. Vuosimallista riippuen siellä on päästöjärjestelmien anturit hienosti ensimmäisenä ottamassa osumia. Tankilla ole mitään suojaa ja se on muovia. Kaikki piuhat menee hienosti pohjassa täysin suojaamattomana odottamassa osumaa. Oikea piuha poikki niin se auto pysähtyy siihen ja sammuu. Etkä saa käyntiin sitä enää, ennen kuin piuha on korjattu ja tietokoneelle kerrottu kaiken olevan ok. Ei ihan samanlaista shittiä ole noilla vanhoilla maastureilla.

Tuossa kun katseli standardin sääntöjä niin se sopisi paremmin Sportagen kaltaisille. Ainut, että sielläkin on sallittu korinkorotukset. En oikein ymmärrä miksi? Tuo luokka pitäisi olla juuri sellainen missä ajoneuvo on tehtaalta tullut ja mitään modauksia ei sallita. Rengas koon muuttaminenkin pitäisi olla tuossa luokassa kiellettyä. Ja sitten taas kun sportage luokkaan tuleekin Touareg ilma-alustalla niin Sportagella ole mitään toivoa päästä samoja reittejä. Itseasiassa Touaregilla voisi jo Suzukeille pärjää. Ainut, että ne on aika jäätävän kokoisia ja painoisia laitoksia noille radoille.

Sääntöihin pitäisi tehdä muutos noita citykikkareita varten. Jos on erillisjousitettu alusta niin sallitaan jousikorotus ja se voidaan myös tehdä lisäämällä ne korotuspalat sinne jousien päälle. Koska suurimpaan osaan ei ole tarjolla mitään muuta korotusta. Tosin joissain taas korotus on laitettava apurungon päälle eteen ja taakse. koska joustot on niin onnettomat niin muutoin ei ole yhtään ulosjoustoa.

Jos tuollaisia Sportagen kaltaisia pelejä olisi noissa kisoissa niin ne voisi enemmän kiinnostaa yleisöä. Koska siellä kotona voi olla sellainen Sportage. Kisojen näkeminen Sportagella voi olla taas kipinä siihen, että itsekin voisi kokeilla. Tosin kuin moni on nähnyt jossain tapahtumassa Sportagen kaltaisia pelejä? Niille vaan nauretaan aina. Ainoa missä itse nähnyt niitä maaston puolella on Salossa kun siellä pidetään vakioauto safari. Siellä on muuten niiden omistajat hieman yllättyneitä miten ne laitteet etenee maaston puolella. Punkalla varmaan minä olen ainoa ketä on noilla romuilla käynyt maastossa ajeleen? Mut ehkä tuollaisia ajotapahtumia pitäisi olla enemmän missä pääsee juuri Sportagen kaltaisilla peleillä ajeleen ja sitä kautta voisi tulla kipinää jopa kisoissa käydä sillä Sportagella. Tosin kisoissa pitää olla oma luokka noita varten. Standardi ja harraste standardi ei kumpikaan sääntöjen osalta kelpaa, koska kummassakin saa tehdä muutoksia, jotka ei ole mahdollisia noille citykikkareille ja sitä kautta niiden mahdollisuudet on heikommat pärjätä kisoissa. Lisäksi noissa citykikkareissa turvajärjestelmät pitäisi ehkä olla kisoissa pois päältä? Siellä voi yllättäen airbagi laueta ja parhaassa tapauksessa se koko auto on yhtä airbagia. Sitä en tiedä liikkuuko ne enää mihinkään jos sieltä tyyliin airbagin sulakkeen ottaa pois ja millainen homma se on sitten taas aktivoida takas? Asioita mitä ei tarvi noilla vanhoilla romuilla miettiä.

Ja sitten tosiaan jos siellä kisoissa vaaditaan jotain akk kypärää ja ajohaalaria niin ainakaan itse en sellaisia tule hankkimaan. Ihan vaan siksi kun niille ei ole yhtään mitään tarvetta muutoin. Jos ajan ehkä yhden kisan niin tuo on täysin turha kustannus. Ja tosiaan ne nopeudet on niin hitaat tuossa, että sillä akk kypärällä tai ajohaalarilla ei ole yhtään mitään merkitystä tuossa. Vai osaako joku oikeasti perustella miksi se pitää olla tuollainen akk kypärä ja ajohaalari? Miksi se ei voi olla mikä tahansa mopo kypärä ja joku haalari? Joku tuohon sanoo, että ne voi palaa. Milloin viimeksi on kisoissa palanut joku auto? En muista tuollaista tapahtuneen koskaan. Joku moottoritila saattaa syttyä palamaan, mutta ei se räjähdä yllättäen koko auto liekkeihin. Kuten jossain vauhdikkaammissa kisoissa voi tapahtua kun vedetään 300 taulussa seinää päin. Ei ihan ole loppuun asti tuotakaan mietitty. Mut totta kai pitää olla akk hyväksytty kypärä ja haalari, koska joku siitä välistä varmaan hilloa vähän repii ja siellä voi joku pyöräyttää auton katon kautta ympäri kävely vauhdista ja se akk kypärä antaa extra turvan haalareineen siinä kohtaa. Aivan naurettavaa.

Hcet
30.10.2023, 12:19
Nerd-O Original luokassa ei saa koriakaan korottaa tai mitään muuttaa. Ja miksi sportage miksei sorento?
Ja jos säännöt muokattaisiin suosimaan sportagea niin olisi sekin kyllä väärin. Nyt säännöt on samat kaikille ja luokkia on monta.

Modin ja promodin välillä vain kynnys on iso. Korin isompi muuttaminen heittää suoraan pro modiin ja siellä ei pelkkä korin muokkaus taas kanna pitkälle. Jossain kohtaa se kynnys kuitenkin pitää olla.

Mitä noihin kuluihin mennään niin itselle maksaa nyky polttoaineilla pelkkä normiajopäivälle meno n.120€ ja jos raision kiville lähtisi niin likelle 200€. Siinä muutama kymppi hitsihaalarista ja vaikka se 200€ kypärä ei ole kaatava.

Itsellä ja varmasti meitä on muitakin niin ajamaan lähtö on kaatunut siihen että paikalle ei pääse kun on päällekkäisiä menoja tai siihen että sopivaa kalustoa ei ole. Itse olen monesti suunnitellut tuloa, mutta HS:än radoissa ei ole muuta haastetta kuin auton kääntäminen ja modin radat olisi oikeita, mutta auto istuu vain pro modin sääntöihin. Tietenkin kytkettäävien lukkojen puute tekee kääntymisestä kankeaa, mutta ajamaan pääsisi.
Joskus miettinyt että olisiko mahdollista mahdollistaa johonkin luokkaan osallistuminen siihen sopimattomalla autolla(alempaan luokkaan siis) niin että pisteet laskettaisiin, mutta sijoitusta ei annettaisi. Olettaen että auto muuten ok. Tällöin olisi helppo tulla tutustumaan lajiin ja järjestäjälle tulisi osallistujia ja mahdollisesti joskus kyseinen henkilö muuttaisi autonsa sääntöihin sopivaksi että saa sijoituksen, mutta tämä vain aatoksella että tulisi osallistujia

HannuNurminen
30.10.2023, 14:01
Ja sitten tosiaan jos siellä kisoissa vaaditaan jotain akk kypärää ja ajohaalaria niin ainakaan itse en sellaisia tule hankkimaan. Ihan vaan siksi kun niille ei ole yhtään mitään tarvetta muutoin. Jos ajan ehkä yhden kisan niin tuo on täysin turha kustannus. Ja tosiaan ne nopeudet on niin hitaat tuossa, että sillä akk kypärällä tai ajohaalarilla ei ole yhtään mitään merkitystä tuossa. Vai osaako joku oikeasti perustella miksi se pitää olla tuollainen akk kypärä ja ajohaalari? Miksi se ei voi olla mikä tahansa mopo kypärä ja joku haalari? Joku tuohon sanoo, että ne voi palaa. Milloin viimeksi on kisoissa palanut joku auto? En muista tuollaista tapahtuneen koskaan. Joku moottoritila saattaa syttyä palamaan, mutta ei se räjähdä yllättäen koko auto liekkeihin. Kuten jossain vauhdikkaammissa kisoissa voi tapahtua kun vedetään 300 taulussa seinää päin. Ei ihan ole loppuun asti tuotakaan mietitty. Mut totta kai pitää olla akk hyväksytty kypärä ja haalari, koska joku siitä välistä varmaan hilloa vähän repii ja siellä voi joku pyöräyttää auton katon kautta ympäri kävely vauhdista ja se akk kypärä antaa extra turvan haalareineen siinä kohtaa. Aivan naurettavaa.

Mä en nyt oikeen ymmärrä tätä jankkausta tästä asiasta, moni on jo kirjoittanut että PUUVILLAHAALARI riittää. Alla sääntökohta:
2.2.12 Ajopuku
Kaikilla jaksoilla tulee kuljettajalla sekä apukuljettajalla
olla suojaava ajoasu. Ajoasun on oltava yksiosainen,
pitkähihainen ja -lahkeinen. Materiaali joko tulelta suojaavaa tai muutoin huonosti syttyvää. Vähintään nilkkapituiset sulamattomat/ huonosti syttyvät ajojalkineet.

Ja sitten kypärä asia, ei se AKK tai järjestäjä ainakaan sitä rahaa siitä välistä hilloa, ja senkin sääntökohta alla. Siihen tulee ensi vuodelle vielä tarkennus, ja mikäli se nyt menee läpi niin se on miedoin mitä voi AKK alaisissa lajeissa olla.
2.2.11 Kypärät
Kaikissa luokissa on oltava autourheilukäyttöön hyväksytty kypärä. Ryhmässä HS ja Officrossissa on sallittu
käyttää E-hyväksyttyä kypärää.

Missään kohtaa off roadin säännöissä ei ole mainintaa että kypärän ja puvun pitää olla uusinta uutta ja päiväyksien voimassa.

Pitääkö sen onnettomuuden aina tapahtua ensin että sitä vastaan varaudutaan?

Kypäristä vielä sen verran että vaikka tämäkin tuntuu naurettavalta niin mietippä ja katoppa niiden halvimpien ja hyväksyttyjen kypärien painoja ja mieti kuin paljon se vaikuttaa niskoihin kun se pää heiluu päivän siellä kypärän sisällä.

Tämä aihe on mielestäni loppuunkäsitelty. Muita rakentavia parannusehdotuksia otetaan vastaan joko täällä, privana tai miten vaan.

mikjus
30.10.2023, 15:05
"Missään kohtaa off roadin säännöissä ei ole mainintaa että kypärän ja puvun pitää olla uusinta uutta ja päiväyksien voimassa."

Haalarihomma on selvä koska voi käyttää normaalia haalaria ja tämä oli tiedossa.

Mutta se perhanan kypäräsekoilu on vieläkin epäselvää. Tämän takia tuli raisiossa sanomista kun autourheiluun tarkoitettujen kypärien leima ei voimassa. Päätettiin kuitenkin että tämä kisa sadaan ajaa kun kysytään kilpakumppanilta lupa. Kisapäällikön mielestä oli alusta asti ok mutta ei katsastuksessa kuitenkaan meinattu hyväksyä. Lupa tuli lopulta ja ajettiin kisa, kuitenkin olisi jatkoon hankittava uudet kypärät joita ei todellakaan saa 200e vaan halvin mahdollinen on 480e kpl ja sen takia jätettiin esim. viimeiset cup kisat ajamatta. Jauhan nyt asiaa kun ei tunnu olevan kellään tiedossa että mitä v*##n sääntöjä noudatetaan. Jos kuitenkin nyt on tarkennettu että jatkossa voi ajaa kypärällä jossa ei leima voimassa niin OK. Ketuttaa vaan että tämän sekoilun takia jäi kisoja väliin.

Nerd-O
30.10.2023, 15:25
Nerd-O Original luokassa ei saa koriakaan korottaa tai mitään muuttaa. Ja miksi sportage miksei sorento?
Ja jos säännöt muokattaisiin suosimaan sportagea niin olisi sekin kyllä väärin. Nyt säännöt on samat kaikille ja luokkia on monta. Piti tuo uudelleen tarkastaa säännöistä ja tosiaan original luokassa nuo oli kielletty. Mutta tosiaan miksi Sorento tai miksi Sportage? No miksi siellä on Range Rover tai Jimny? Miksi kaikki eivät aja siellä Audeilla? Mut tosiaan Sportagella et maaston puolella pärjää kyllä oikein millekään oikealle maasturille. Se puuttuva hidasalue on yksi erittäin suuri ongelma, onneton maavara on seuraava ongelma ja ne onnettomat joustot on ongelma. Muistaakseni Dusterin kokonaisjousto oli muistaakseni luokkaa 40cm. Siitä siis kun se painuu aivan pohjaan ja siitä maksimi ulosjousto. Mut tuohon ottaa vaikka X3:sen kilpakumppaniksi niin sen jousto oli luokkaa 15cm. Se ei paljon joustanut. Joka tapauksessa noilla ei pärjäisi muita oikeita maastureita vastaan. Noilla pitäisi olla sellainen citykikkare luokka. Missä jousikorotus olisi sallittu. Renkaita tosiaan harvemmin saa muuttaa noissa peleissä yhtään mihinkään kun ei siellä mahdu renkaat pyöriä muutoin. Mut korotuksen myötä siellä olisi edes hieman enemmän maavaraa niin voisi edes yrittää päästä samoja reittejä kuin vakio Suzukeilla. Muutoinkin nuo säännöt on tehty käytännössä 80-luvun ja 90-luvun alun maastureille. 2000-luvun pelit alkaa kaikki olla erillisjousitettuja (ei joustoa ja se maavara on melko onneton vakiona) ja niissä on elektroniikkaa hoitamassa etenemistä. Harvassa on edes jakolaatikot hitaalla alueella. Radat on myös sellaisia, että noiden citykikkareiden muoviset helmat ja puskurit on kyllä aivan entiset. Joten tuossa luokassa niiden poisto pitäisi olla sallittua.

ika
30.10.2023, 19:23
Jonkin verran on ollut keskustelua yleisön välttämättömyydestä. Itse näkisin niin, että jos laji kiinnostaa niin ajamaan tullaan vaikkei olisi yleisöäkään. Ymmärrän toki, että jollekin esiintyminen voi olla tärkeämpää kuin itse laji. Siinä kohtaa kun laji voi hyvin ja kukoistaa, niin yleisöäkin kyllä tulee.

Tuolla aikoja sitten kysyttiin, että miksi porukat ei aja trialia. Meidän tiimin osalta syynä on se, että ajomäärä on liian pieni suhteessa odotteluun, kisamatkoihin, remonttiin yms. kulutettuun aikaan. Ajetaan siis mieluummin tunteja kuin minuutteja. Siksi suunnistus.

Välillä joku tuttu ihan kyseleekin osallistumaan, mutta kyllä siihen ennen kaikkea omaa intoa tarvittaisiin. Toki meidän suunnistusauto ei myöskään täytä minkään trialluokan sääntöjä, että ei sillä pitäisi päästä ajamaan edes HS:ään. Ja ennen kuin kukaan kysyy että miksei muka, niin haluttiin siihen mahdollisimman hyvät jarrut ja sen seurauksena on HS:ään liian isot vanteet. Osallistumattomuus ei kuitenkaan missään nimessä ole kiinni säännöistä vaan kiinnostuksen puutteesta.

Kypäräasiaan kyllä pakko sen verran kommentoida, että jos säännöt vaatii FIA:n listalla olevan kypäränormin, niin on melko vaikeasti tulkittavissa että "not valid" merkityt olisi ok! Ainakin aiemmin eurotrialissa on vaadittu moottoriurheilukäyttöön hyväksytty eli siellä kelpaisi ilmeisesti myös FIM:n hyväksymät. Jos vanhentuneilla FIA:n lätkillä kelpaa, niin tuntuu entistä oudommalta turvallisuuteen vedoten hylätä vaikkapa tuore kadulle kelpaava prätkäkypärä. Toki lajit on erilaisia, mutta melko vaikea on nähdä etenkään trialin pikkuluokissa superpotan tarvetta. Fakta toki on se, että vaikka saisi tulla lippis pässä, niin osallistujamäärät eivät räjähtäisi.

Mikä sitten olisi syynä vähäiselle osallistujamäärälle, niin minulta ei siihen löydy vastausta. Bensan hinnasta se ei ole kiinni, koska offibensa on ihan saman hintaista kuin driftingbensa. AKK ei ole kaikkien mieleen ja varmasti pystyttäisiin ylläpitämään sääntöjä ilmankin, mutta aika kaukaa haettua että kattojärjestön mukanaolo automaattisesti pilaisi lajin. Näkyvyys olisi aina eduksi ja siihen kannattaa panostaa, mutta ehkäpä laji ei vetoa enää tarpeeksi.

Ylipäätään hienoa että keskustellaan, koska sitä kautta asiat voi edistyä. Jos vertaa vaikkapa suunnistukseen, niin kovin paljoa ei julkisesti ole kyselty mielipiteitä. Voisi jopa sanoa, että AKK on hyvin mukana kun kaikkien mielipiteet kiinnostaa ja näkemyksiä jopa kommentoidaan, mutta ollaanko silti liikaa asemasota-asenteella vai ollaanko oikeasti valmiita tekemään merkittäviä uudistuksia. Ensin toki pitäisi keksiä se uudistus eikä se kenties ole se, että kaikille luodaan oma luokka.

trouble
30.10.2023, 20:48
Yleisöä ja näkyvyyttä tarvitaan uusien ihmisten löytämiseksi lajin pariin. Niitä jotka haluavat ajaa kilpaa. Se on jo todettu, että on ajanhukkaa yrittää vanhoja jääriä käännyttää... Kun ei homma vaan tarpeeksi kiinnosta.

offroadjouni
04.11.2023, 15:32
No miksi siellä on Range Rover tai Jimny? Miksi kaikki eivät aja siellä Audeilla? Mut tosiaan Sportagella et maaston puolella pärjää kyllä oikein millekään oikealle maasturille.Jos nyt leikitellään ajatuksella että keksitään joku uusi luokka katumaastureille, niin millaisilla rajauksilla sinne pääsisi mukaan? Pelkästään erillisjousitus sallittu? Hidas puoli ei sallittu? Vai riittääkö vaan että auto on huono etenemään maastossa? Kuinkahan monta autoa tulisi kokeilemaan tälläiseen city-luokkaan? Ensimmäisen kisan jälkeen valot on rikki, helmat rutussa, ovia ei saa auki, ja kytkin tai automaatti on luultavasti palanut. Kuinka moni tulee ajamaan vielä toisen kisan?

Minä olen HS:ssä ajanut monta vuotta kun auto ei ole sopinut mihinkään muuhun luokkaan, mutta nykyiseen Suomi-Modifiediin sillä pääsisi mukaan. Nyt puolestaan iskee auton itsesuojeluvaisto päälle, kun tietää että kilpaluokissa pärjätäkseen pitää ajaa paikoista jossa riskit auton rikkomiseen on isot. Ei minun Jeepissä ole enää yhtäkään suoraa peltiä, mutta silti kaataminen tai koko kyljen plaanaaminen puuta vasten ei houkuta.

Olen vähän sitä mieltä, että trialiin kannattaa olla pelkästään siihen tehty auto. Tai kyllä suunnistusauto voi sekin sopia, esim. kyllä Simpan Suzuki aika hyvin pärjää modifiedissä trial-autoja vastaan. Kunhan auto on sellainen että sitä ei tarvitse liikaa sääliä. Katuautolla en lähtisi itse edes HS:ää ajamaan, ellei sitten ole niin hyvä itsekuri että malttaa skipata liian vaikeat paikat tai ottaa ylimääräisen pakin auton rikkomisen sijaan.

Mutta se perhanan kypäräsekoilu on vieläkin epäselvää. Tämän takia tuli raisiossa sanomista kun autourheiluun tarkoitettujen kypärien leima ei voimassa. Päätettiin kuitenkin että tämä kisa sadaan ajaa kun kysytään kilpakumppanilta lupa. Kisapäällikön mielestä oli alusta asti ok mutta ei katsastuksessa kuitenkaan meinattu hyväksyä. Lupa tuli lopulta ja ajettiin kisa, kuitenkin olisi jatkoon hankittava uudet kypärät joita ei todellakaan saa 200e vaan halvin mahdollinen on 480e kpl
Minä ostin keväällä uuden kypärän (https://www.autoracing.fi/motorsport-performance/ajovarusteet-kyparat/kyparat-tarvikkeet/avokyparat/sco003370bi2m), ja kyllä melkein 400 euroa on iso raha. Uusi kypärä istuu paremmin päähän kuin vanhan Snell 2000-hyväksynnän mukainen kypärä, mutta olen kyllä aika skeptinen että tällä päivityksellä estetään yhtäkään loukkaantumista. Oli vanha kypärä saanut pieniä osumia vuosien mittaa, joten ei varmasti enää ollut uudenveroinen. Näppituntumalla arvaisin kuitenkin että kypärän keveys on tärkein turvallisuusasia, kun trialissa ei käytetä niskatukia. Vanha kypäräni oli kevyempi kuin uusi SNELL SA2020 FIA 8859-2015 -hyväksytty kypärä. HS:ssä lajin kokeileminen on onnksi helppoa ja halpaa kevyempien sääntöjen vuoksi.

Nerd-O
06.11.2023, 10:32
Jos nyt leikitellään ajatuksella että keksitään joku uusi luokka katumaastureille, niin millaisilla rajauksilla sinne pääsisi mukaan? Pelkästään erillisjousitus sallittu? Hidas puoli ei sallittu? Vai riittääkö vaan että auto on huono etenemään maastossa? Kuinkahan monta autoa tulisi kokeilemaan tälläiseen city-luokkaan? Ensimmäisen kisan jälkeen valot on rikki, helmat rutussa, ovia ei saa auki, ja kytkin tai automaatti on luultavasti palanut. Kuinka moni tulee ajamaan vielä toisen kisan? Sääntöhän ois yksinkertainen. Erillisjousitettu ja ei hidasta puolta. Sitä en tiedä monta sinne tulis kisaileen. Sitä en myöskään tiedä miten kukaan osaa tuollaisille ratoja suunnitella kun kukaan ei offaile edes sellaisilla niin ei ne tiedä mihin ne pystyy. Karu fakta on vaan, että noita oikeita maastureita alkaa olla joka vuosi entistä vähemmän. Sit taas noita citykikkareita on joka vuosi enemmän tarjolla. Siellä kun ostat jonkun tonnin sportagen ja ajat kisan sillä niin ehkä se voi olla kipinä lajiin?

Itsellä ei ole ikinä mennyt helmat ruttuun tai ovet solmuun. Joku valo on saattanut hajota, mutta ei sen ihmeempää. Noista citykikkareista on puskuri saattanut irrota, mutta ne on muovinastoilla kiinni niin uusii ne vaan niin auto on korjattu. Muinoin kun kisoissa ajoi niin ei sielläkään mikään hajonnut. Ihan ehjällä autolla sieltä pois ajettiin. Tuossahan on montaa tapaa edetä. Lämä tiskissä miettimättä kalustoa sen enempää tai miettii sitä kalustoa ja ajaa järki käytössä eteenpäin. Kummallakin tavalla varmaan maaliin pääsee. Toisella tavalla vaan sillä kalustolla voi ajaa useita kisoja ja toisella ei voi ajaa kuin yhden kisan kun toista se ei kestä enää.

Hcet
06.11.2023, 15:45
Tällä hetkellä suunnistuksen, ajopäivien ja valkoisten kilpien pitämisen vetovoima on niin suuri että tämä jo yksin karsii kilpailijoita trialista. Valitettava totuus on että mikäli ajattelee ajavansa suunnistusta ja trialia niin tarvitaan kaksi autoa. Jo yksin suuri kaatamisen todennäköisyys mikä on trialissa karsii monia autoja pois. Suuri osa tämän maan harrastajien offiautoista on "kilvissä" ja kori päällä eikä niitä ole rakennettu sillä mielellä että kaatamisella ei ole mitään seurauksia. Monissa on myös kaarien osalta selviä puutteita. Lisäksi enemmän rakennetut suunnistus autot menevät sääntöjen puitteissa suoraan pro modiin missä radat taas ovat epäsopivia niille autoille, koska etenemiskyvyn puolesta ne ovat max. modified autoja. Harraste starndardin radat taasen eivät välttämättä tarjoa haastetta tai mielekästä ajettavaa. Eikä tuollainen suunnistus auto ole muutenkaan trialiin sopiva. Tosin on tässäkin poikkeuksia ja on mahdollista tehdä yksi auto joka käyttöön, mutta aina se on kompromissi.

Kansallisten sääntöjen tekeminen oli mielestäni hyvä liike lajin lähestyttävyyden kannalta, mutta eivät sen vaikutukset tietenkään heti näy.

Trial ja suunnistus vaativat autolta ja kuskilta hyvin eriasioita ja kasvavat kulut karsivat monelta harrastustoimintaa pienemmäksi jolloin kahden auton ylläpito vaikeutuu. Suuri osa kuitenkin tämän maan maastosta on enemmän suunnistus autoa suosivaa kuin trial autoa niin monesti tässä karsiutuu trial auto pois. Trial tyylisiä ajomaastoja ei taida löytyä kuin Porista ja Raisiosta. Monia myös kiinnostaa enemmän vinssamminen kuin kivillä ajelu. Tämän olen itse huomannut kerhon ajopäivillä.


Mielestäni myös Raision ajoalueella kannattaisi järjestää ajopäiviä säännöllisesti ja ennustettavasti sekä ilmoitella niistä. Vuonna 2022 oli erillinen topicki näille. Itse kävin viime kesänä ensimmäistä kertaa Raisiossa ajamassa juurikin tämän topicin ansiosta. Maasto oli juuri sellaista mitä olen Tampereelle kaivannut ja pieni trial kärpäinen mikä on ollut jo entuudestaan kasvoi siellä huomattavasti. Raisioon tuli lähdettyä kun ajopäivä oli tiedossa hyvissä ajoin niin pystyi suunnittelemaan sinne lähtöä. Pelkästään sillä että saisitte väkeä sinne vain ajelemaan saattaisi innostaa monia trialista. Se kannattaa kuitenkin pitää mielessä että innostuminen ei välttämättä meinaa että ollaan viivalla heti seuraavassa kisassa mutta potentiaalinen harrastaja on jonossa. Itse olen nyt noin 2v suunnitellut kisaan osallistumista, mutta sopivan kaluston puutteessa tämä on jäänyt vielä suunnittelun tasolle, ensi kesänä olisi tarkoitus ajaa ainakin yksi kisa HS:ssä täysin sinne kuulumattomalla autolla, mutta että saa hieman tuntumaa kisan kulusta. Mikäli harrastajia halutaan saada innostumaan lajista enemmän pitää työtä tehdä pitkällä tähtäimellä.

myllis
05.04.2024, 09:36
Jos joku huomannut niin AKK:n kilpailijavakuutus huononi selvösti tälle vuodelle. AKK:n PR-toimisto pistää kyllä parastaa kehuessaan uutta vakuutussopimusta, mutta... ennen kilpailijavakuutus kattoi kuljettajan, apukuljettajan ja kolmannen osapuolen (yleisö) henkilövahingot tiettyyn eurorajaan asti. Kaikki hyvin. Uudessa vakuutuksen ulkopuolelle jäävät kuljettaja ja apukuljettaja. Eli se ei enää milloin tavoin poikkea esim. järjestäjän tapahtuman vastuuvakuutuksesta. Ja juuri tuo vakuutus on ollut se millä puolusteltiin akk:hon kuulumista.

Myös liikennevakuutukseen on tuloillaan muutos, jonka jälkeen vakuutus ei korvaisi " kilpailuun tai moottoriurheilun harjoitteluun osallistuneelle ajoneuvon kuljettajalle itselleen aiheutuneita henkilövahinkoja. Lisäksi liikennevakuutuslain soveltamisalaa suljetulla eli eristetyllä ajoalueella ollaan muuttamassa nykyisestä." Mutta tuo muutos tuskin on tulossa vielä tänä vuonna. Se jo tiedetään ettei muutos ole ainakaan parempaan suuntaan.

sirP
05.04.2024, 17:21
Jos joku huomannut niin AKK:n kilpailijavakuutus huononi selvösti tälle vuodelle. AKK:n PR-toimisto pistää kyllä parastaa kehuessaan uutta vakuutussopimusta, mutta... ennen kilpailijavakuutus kattoi kuljettajan, apukuljettajan ja kolmannen osapuolen (yleisö) henkilövahingot tiettyyn eurorajaan asti. Kaikki hyvin. Uudessa vakuutuksen ulkopuolelle jäävät kuljettaja ja apukuljettaja. Eli se ei enää milloin tavoin poikkea esim. järjestäjän tapahtuman vastuuvakuutuksesta. Ja juuri tuo vakuutus on ollut se millä puolusteltiin akk:hon kuulumista.

Avaappas nyt Myllis tätä vakuutusasiaa, eli mitä tällä tarkoitat? Huononi miten? Kilpailijavakuutus, mikä se on?

Myös liikennevakuutukseen on tuloillaan muutos, jonka jälkeen vakuutus ei korvaisi " kilpailuun tai moottoriurheilun harjoitteluun osallistuneelle ajoneuvon kuljettajalle itselleen aiheutuneita henkilövahinkoja. Lisäksi liikennevakuutuslain soveltamisalaa suljetulla eli eristetyllä ajoalueella ollaan muuttamassa nykyisestä." Mutta tuo muutos tuskin on tulossa vielä tänä vuonna. Se jo tiedetään ettei muutos ole ainakaan parempaan suuntaan.

No tämähän taas on valtiovallan asia, liitto on tehnyt asian eteen töitä että se kuljettaja suoja pysyisi ennallaan. Ehkä enemmän ralli ja muiden vauhtilajien asia. Jokainen voi vakuuttaa itsensä, ei ollut ainakaan itsellä kallis tuo vapaaehtoinen tapaturmavakuutus joka kattaa myös autourheilun.
Tuolla vakuutusasiaa liiton sivuilta https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/29569/sporttiturva_2024.pdf
https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/54055/tuplaturva_to_fi-v2_2024.pdf

myllis
08.04.2024, 17:55
<<<Avaappas nyt Myllis tätä vakuutusasiaa, eli mitä tällä tarkoitat? Huononi miten? Kilpailijavakuutus, mikä se on?>>>

Siis se on liittynyt tuohon AKK.n alaisuudessa ajavien kilpailuilsenssiin, ilman että sitä lunastaa kuskille ja apukuskille ei ajeta AKK:n alaisissa kisoissa metriäkään. Lisenssin hintaa on perusteltu juuri siihen liittyvällä vakuutuksella, joka vielä viime vuonna kattoi kuskin ja apukuskin sekä huonossa tapauksessa myös katsojan henkilövahingot. Tästä vuodesta lähtien vakuutus ei kata enää kuskin eikä apukuskin henkilövahinkoja vaan ainoastaan katsojien. Eli AKK ryssi sopimuksen ja se on selvä huononnus entiseen. Huvittavinta on, että AKK:n PR-toimisto kehuu uutta vakuutusta käänteentekeväksi (jota se kyllä huononnoksien kanssa onkin).

Sen lisenssin vakuutusturva ei ole tällä hetkellä sen kummempi kuin mitä on yleisesti tapahtumajärjestäjien käyttämä tapahtuman vastuvakuutus mitä esim. Harrasteautourheilun Keskusjärjestö tarjoaa esim. harrasteautoralliin osallistuville ja se ei maksa autokunnalle mitään eri maksua. Sen maksaa järjestäjä ja vakuutus on halpa, varsinkin kun se jyvitetään kaikkien osallistuvien kesken osaliistumismaksuun. Yhä enemmän tuo AKK:n lisenssi liittyy AKK:n tapaan (joka on AKK:lla aina ollut pääasia) eli kerätä itselleen kaikki mahdolliset roposet kilpailuista. Mitään ei tule vastapainoksi.

Korjataan myös samalla se monien virheluulo, että Eurotrial -kilpailiu eli EM:t olisi jotenkin FIA:n ja sitä kautta AKK:n alainen. Eurotrial organisaatiolla ei ole mitään tekemistä ko. järjestöjen kanssa eikä voisikaan,koska monessa Euroopan maassa Offroad ei kuulu paikallisen FIA/AKK kuvion alle. Otetaan nyt vaikka englanti esimerkiksi, missä offroad toimintaa pyörittää All-Wheel-Drive Club. Sen mitä itse tiedän historiasta (Eurotrial organisaatiohan on vanha) niin silloin, kun Ravijoelle 1999 (Ravijoen kisa oli ns. villikisa eli ajettiin AKK:n ulkopuolella) järjestettiin ensimmäiset Suomen EM -kisat niin keskustelu käytiin kokonaisuudessaan Saksan Geläandewagen Klubin kanssa. Sittemmin organisaation töitä siirrettiin Tsekkeihin ja nykyisin pääosa tehdään Sveitsissä. Suomeen on vaan jotenkin piintynyt tuo FIA/AKK - Eurotrial yhteneväisyys.

sirP
09.04.2024, 15:51
<<<Avaappas nyt Myllis tätä vakuutusasiaa, eli mitä tällä tarkoitat? Huononi miten? Kilpailijavakuutus, mikä se on?>>>

Siis se on liittynyt tuohon AKK.n alaisuudessa ajavien kilpailuilsenssiin, ilman että sitä lunastaa kuskille ja apukuskille ei ajeta AKK:n alaisissa kisoissa metriäkään. Lisenssin hintaa on perusteltu juuri siihen liittyvällä vakuutuksella, joka vielä viime vuonna kattoi kuskin ja apukuskin sekä huonossa tapauksessa myös katsojan henkilövahingot. Tästä vuodesta lähtien vakuutus ei kata enää kuskin eikä apukuskin henkilövahinkoja vaan ainoastaan katsojien. Eli AKK ryssi sopimuksen ja se on selvä huononnus entiseen. Huvittavinta on, että AKK:n PR-toimisto kehuu uutta vakuutusta käänteentekeväksi (jota se kyllä huononnoksien kanssa onkin).

[Kilpailijalisenssi on jokaisen kilpailijan henkilökohtainen, ei ole koskaan kattanut molempia kuljettajia. HS luokassa pääsee edelleen ajamaan ilman kilpailijalisenssiä, tätä varten on se järjestäjän ottama tapahtumavakuutus. LIIKENNEVAKUUTUS on kattanut molemmat kuljettajat ja ulkopuolisille aiheutuneet vahingot. Kilpailijalisenssi ei kata mahdollisia ansionmenetyksiä, se on totta. Jokainen voi vakuuttaa itseään lisää. Liikennevakuutuksesta on se kuljettajasuoja poistumassa mutta AKK on siihen syytön.
Meidän kilpailijalisenssi on todella halpa jos vertaa mihin tahansa muuhun lajiin.]

Sen lisenssin vakuutusturva ei ole tällä hetkellä sen kummempi kuin mitä on yleisesti tapahtumajärjestäjien käyttämä tapahtuman vastuvakuutus mitä esim. Harrasteautourheilun Keskusjärjestö tarjoaa esim. harrasteautoralliin osallistuville ja se ei maksa autokunnalle mitään eri maksua. Sen maksaa järjestäjä ja vakuutus on halpa, varsinkin kun se jyvitetään kaikkien osallistuvien kesken osaliistumismaksuun. Yhä enemmän tuo AKK:n lisenssi liittyy AKK:n tapaan (joka on AKK:lla aina ollut pääasia) eli kerätä itselleen kaikki mahdolliset roposet kilpailuista. Mitään ei tule vastapainoksi.

[Eipä sotketa muita autourheilu "liittoja" tähän, esim. rallissa on nähty miten he ovat kilpailuja hoitaneet. Jokainen tyylillään.]

Korjataan myös samalla se monien virheluulo, että Eurotrial -kilpailiu eli EM:t olisi jotenkin FIA:n ja sitä kautta AKK:n alainen. Eurotrial organisaatiolla ei ole mitään tekemistä ko. järjestöjen kanssa eikä voisikaan,koska monessa Euroopan maassa Offroad ei kuulu paikallisen FIA/AKK kuvion alle. Otetaan nyt vaikka englanti esimerkiksi, missä offroad toimintaa pyörittää All-Wheel-Drive Club. Sen mitä itse tiedän historiasta (Eurotrial organisaatiohan on vanha) niin silloin, kun Ravijoelle 1999 (Ravijoen kisa oli ns. villikisa eli ajettiin AKK:n ulkopuolella) järjestettiin ensimmäiset Suomen EM -kisat niin keskustelu käytiin kokonaisuudessaan Saksan Geläandewagen Klubin kanssa. Sittemmin organisaation töitä siirrettiin Tsekkeihin ja nykyisin pääosa tehdään Sveitsissä. Suomeen on vaan jotenkin piintynyt tuo FIA/AKK - Eurotrial yhteneväisyys.

[Niin, ET kisa ajetaan meillä AKK:n alla juurikin vakuutus asioiden takia ja se tietotaito on olemassa kisojen järjestämiseen. Toki osataan ihan varmasti ilman AKK:ta asiat hoitaa, en epäile, mutta näin nyt tälläkin kertaa.
Itse en ainakaan haluaisi olla missään tekemisissä kilpailun kanssa järjestäjänä jollei vakuutus ja lakiasioihin saisi apua, jos pahin mahdollinen tapahtuu.]

myllis
29.04.2024, 14:09
Mielestäni suurin ero harrastarallin ja AKKn rallin välillä on se, että harrasterallissa on kilpailijoita. AKK:n ralleissa joissakin luokissa saa luokkavoiton, kun ajaa maaliin.

Moottoriurheiluliitto, se toinen liitto, maksut ovat taivaissa vrt. autopuoleen. Toisaalta siellä on Bike -luokissa osallistujia, sponsoreita ja yleisöä ihan eri malliin. Eli panokset ovat ihan eri luokkaa, sikäli en vertaisi suoraan. Mönkijät ovat tosin ko. liitossa vähän kuin maahanmuuttajina, kaikki potkivat päähän. Ainoa mitä järjestetään on nopeuskisat motocross -radalla (ns. täyteajona). Ja jos on joskus ajanut Motocross radalla tonnisella Can-Amilla tms. niin ymmärtää miksei siellä ole kilpailijoita. En itse ymmärrä miksi mönkijät ovat yleensäkään Moottoriurheiluliiton alla.

[Niin, ET kisa ajetaan meillä AKK:n alla juurikin vakuutus asioiden takia ja se tietotaito on olemassa kisojen järjestämiseen. Toki osataan ihan varmasti ilman AKK:ta asiat hoitaa, en epäile, mutta näin nyt tälläkin kertaa.
Itse en ainakaan haluaisi olla missään tekemisissä kilpailun kanssa järjestäjänä jollei vakuutus ja lakiasioihin saisi apua, jos pahin mahdollinen tapahtuu.]

AKK:n lisenssivakuutus on selkeästi heikompi kuin viime vuonna. Hinnassa tämä vain ei näy eli nyt maksetaan tyhjästä. On ihan normaalia, että kaikki ketuille menneet asiat AKK perustelee heistä johtumattomista syistä verukkeella. AKK:ssa ei yleensä vastata mistään. Ei AKK.ta todellakaan tarvita siihen tieto taitoon kisan järjestämiseen, senhän on osoittanut suunnistuscup -sarja. AKK:n lakiarvolle en pisteitä antaisi.