View Full Version : 160 Patrollin laturi ja vinssaus
Välillä kun vähän pidempään joutuu vinssaan ni loppuu vinssistä puhti kesken. Vinssi joku Runvan 12000lbs.
Onko kukaan laittanu esim mitään parempaa laturia Patrolliin tai tuplalaturia??
Vai onkohan mulla vaan virtakaapelit viimesillään?
Laturina mulla vaparin 25A, toki varmaan jo hiukan vois parantua ku laittais sen 35A mallin.
Tuon kokoinen 24V vinssi ottaa täydellä kuormalla yli 200Ampeeria virtaa.
Ei siinä mikään pikkunen laturi pysy mukana. Ensimmäisenä tulee mieleen että minkälaiset akut siellä nyt on ja mitä todennäköisimmin akkukapasiteettia tarvitaan lisää jos tulee pitkiä vinssauksia.
Ja toki, akut ja johdot pitää olla kunnossa ja järeät.
ps. Isot tyhjäksi vinssatut akut vaatii noin pienellä laturilla useamman tunnin ajelun että ovat taas täynnä.
Onkos niissä vakiona nuin pienilaturi? Eikös 70-luvun toyotissa ja muissa pikku-autoissa ollut saman tehoinen.
Onkos niissä vakiona nuin pienilaturi? Eikös 70-luvun toyotissa ja muissa pikku-autoissa ollut saman tehoinen.
24V järjestelmä, eli vastaa kaksi kertaa isompaa 12V systeemissä.
Mulla oli vanhassa (1974) henkilöautossa 35A laturi, vaihdoin sen hieman isommaksi 45A malliksi.
Äkkiäkös tuosta laskee. Olettamuksilla osaksi...
Akut, oletus että 100Ah. Jos vinssi ottaa 200A niin silloin on akut täysin tyhjänä puolessa tunnissa. Jos 60Ah niin ei varttia kauempaa mene...
Ja sitten, niiden 100Ah akkujen lataaminen 25A laturilla ottaa neljä tuntia aikaa...
Jos siis hyytyy tovin vinssauksen jälkeen vinssin teho, niin se kertonee siitä että akut on tyhjät tuossa tilanteessa ja kaikki teho tulee laturin kautta. 25A on aika vähän verrattuna 200A pyyntiin, jännite tuossa tilanteessa putoaa rankasti, ja karkeasti se menee siten että jännitteen puolittuessa teho putoaa neljäsosaan, varmaan valotkin on kovin kelmeät vinssin hyytyessä...
Saa olla hieman vakiolaturia jämäkämpi sähkötahko että vinssiä sillä pyöritellään täydellä, tai lähellekään, teholla...
Äkkiäkös tuosta laskee. Olettamuksilla osaksi...
Akut, oletus että 100Ah. Jos vinssi ottaa 200A niin silloin on akut täysin tyhjänä puolessa tunnissa. Jos 60Ah niin ei varttia kauempaa mene...
Ja sitten, niiden 100Ah akkujen lataaminen 25A laturilla ottaa neljä tuntia aikaa...
Ja kun muistetaan se että jos (ja kun :D ) haluaa pitää akut mahdollisimman pitkään hengissä niin tavis lyijy/agm akkuja ei saisi purkaa koskaan alle 50% Noiden akkujen elinikä romahtaa jos niitä puretaan usein alle 50%.
Vastaavasti perus akkujen kyky ottaa varausta vastaan laskee rajusti mitä täydempiä ne ovat, viiminen 25-20% varauksesta ottaa aikaa tunteja.
Lifepo4 akut olis tähän aivan kuninkaita, mutta ei nyt lähdetä sille polulle :D
tapsa4x4
26.09.2023, 21:11
Mulla patrollissa 35a vakio laturi(uus tosin) ja sen rinnalla bilteman 55ah 24v yleismallin laturi. 100ah exciden akut ja paksummat välikaapelit.
Vinssinä tuplamoottorinen runva ews10000 se haukkaa reilusti virtaa mut ei oo sähkö vielä loppunut vaikka välillä vinssattu aika reippaastikkin.
Kiitoksia neuvoista, katotaan mitä keksitään viel ennen Retroa