View Full Version : Suzuki Grand Viagran rassausta
metsuri91
16.09.2023, 00:35
Näin paatuneena jeep harrastajana on sivutyönä kehkeytynyt paha fetissi näihin suzukin romuihin. Tälläinen romu tuli keväällä pohjoisesta haettua. 2004 mallin Grand Vitara 2l bensakone ja manuaalivaihteisto.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243323
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243326
Tässä oli koneesta mennyt toinen jakoketju poikki ja sen seurauksena yläkerta ja männät hajalla. Tosin koneella oli ajettu 300tkm joten se oli muutenkin karstasta päätellen pitänyt viimeisiä kuolonkorinoita. Aikaisemmasta vastaavanlaisesta suzukista oli jäänyt mäntävikainen kone jonka sitten kasailen tähän projektiin vaihtomoottoriksi.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243355
Auto oli rungoltaan vielä tehtaan väreissä ja helmat muovien alla täysin ehjät joten tätä ei nyt tarvitse heti alkaa hitsaamaan. Jopa öljypohjakin oli ruosteeton, kun näissä tuppaa tyyppivikana öljypohja ruostumaan puhki.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243359
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243342
Tässäkin oli jokaisessa männässä murtumia männänhelmassa. Liekö näissä j20a koneissa tyyppivikana sitten männänhelmojen murtuminen. Aikaisempi omistaja oli ilmeisesti aika pitkään ajellut haljenneilla männillä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243356
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243348
190tkm ajettu vanha kone mikä tähän on tarkoitus laittaa niin siinäkin oli alkavaa murtumaa joka männässä kun osapesurin jäljiltä niitä aloin tutkimaan. Tosin tämä vanha kone oli alkanut kolisemaan koska 1 pytyn mäntä oli tämän näköinen. Taitaa se ikuinen japanilainen laatu olla enemmän käsite...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243341
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243340
Tälläistä romua tulee kun ylempi ketju menee poikki. Tässä irroitetussa ketjuvammaisessa oli ilmeisesti joku korjaamo aikasemmin vaihtanut ylemmät kaksi ketjuratasta ylälaahaimen mutta käyttänyt vanhaa ketjua. Myös silikonia oli pursoiteltu jakokoppaan sangen reilusti.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243327
imusarja egr ja kaasuläppä oli täynnä öljylietettä ja karstaa.
metsuri91
16.09.2023, 12:28
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243345
Vaihtomoottori tuli pestyä ja mittailtua komponeetti kerrallaan tehdakorjauskirjan ohjeiden mukaan.
Tarvittiin uudet STD männät. Mistään euroopasta ei moisia löytynyt joten Arabiemiraateista löytyi uusia made in indonesia mäntiä männänrenkaineen 120e hintaa+rahdit ja tullit. Tilailin sitten tuolta mag engines puljusta männät renkaineen, kiertokangen laakerit, runkolaakerit ja päittäisvälys liuskat. Kaikki nuo laakerit olivat japanissa tehtyä ja niissä oli samat logot kuin alkuperäisissä. Tiistaina tilailin ja pe olivat romut jo ovella. Tiedä sitten mitä orjia ne siellä työläisinä käyttää kun noin nopeasti kama tuli.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243339
Kansi tuli varmuudeksi höylätettyä itä suomessa koneistamossa, mutta venttiilit putsailin karjunkielellä varovasti ja hiematahnalla ja imukupilla pyöräyttelin istukoita vasten. Alipaine testeri totesi mittarin olevan vihreällä joten ne nyt sitten on tiiviit
Uudet venttiivarren kumit ja venttiilit tuli asenneltua paikalle jollain ebayn 20e paskatyökaluilla ja ainakin tälläiseen kertakorjaukseen ne toimi ihan hyvin
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243349
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243335
hauska tuo yksi öljykanava yläreunassa kun se tiivistyy orenkaalla eli samanlainen rakenne kuin 2.5 v6 koneessa joka runsaasti vuotaessaan aiheuttaa koneen irroituksen sen vaihtamiseksi. Tosin tuskin kukaan näitä romuja alkaa aukomaan, järkevämpi sen on nämä ruosteiset katiskat suoraa paalata.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243331
Tässä näkee tämän omasta mielestä hieman retardia suunnittelua kun öljypumppu pyörii tuolla kampiakselin pään kiinteällä rataalla ja sen vaihto vaatii koneen irroituksen. No uusi ketju ja laahain löytyi autodicistä joten laitoin nekin samalla varmuudeksi.
Jouduin kaksi kertaa purkamaan lohkot toisistaan kun ensimmäisellä kerralla aikaisemmin hyväksi todettu moottorisilikoni kent siligasket 2 ei tuntunut olevan samaa kamaa kuin ennen eikä se tahtonut kuivaa sellaiseksi vittuimaiseksi tökötiksi joten oli riskinä jotta se olisi irronnut öljynkiertoon. Hajukaan ei enää aiheuttanut pahoinvointia, joten tiedä sitten onko seos muutunut paskaksi. Ostin sitten fixukselta victor reinz reinzosil antrasiitin mustaa silikonia ja sillä sai nätin tehtaan kaltaisen palkon pintojen väliin ja se kuivui kunnolla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243336
männät menossa sisään
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243337
öljypumppu paikoillaan
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243357
kansi kasautumassa. J20a koneessa on tosiaan hydraulinostimet ja nekin tuppaavat väärillä öljyillä jumittaa ääntää tai naputtaa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243330
Jakopää kasassa, retardia suunnitelua tässäkin havaittavissa kun kaksi ketjua suorittaa samaa tehtävää mitä esim toyotoissa on yksi ketju ajaa saman asian. Tässä on siis kaksi kiristintä, 4 laahainta ja 4 ratasta. Ketjusarja BGA tekele aeromotorssilta. Joskus noissa halpisarjoissa ketjut on väärin värikoodattuja ja jossei laske niitä ketjulenkkejä oikein on jako pielessä. Myös heikoksi/teräväksi viilattuja ketjurattaiden hampaita tulee silloin tällöin vastaan.
Tässä kuvassa on tehtaan kirjan mukaan värilenkkien välissä olevat lenkit oikein laitettuna. Yleensä näissä tuo yläkiristin hajoaa ja ylempi ketju hakkaa ylälaahaimen irti jolloin se putoaa joko öljypohjaan tai esim tämän projektin alkuperäisessä koneessa rattaiden väliin lukkoon.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243334
Toinen kiristin toimii öljynpaineella ja tuo pikku neulan mentävä reikä öljynvirtauksineen pitää ylempää ketjua kireällä. Käytä liian paksua öljyä tai älä vaihda niin tuo kanava on tukossa ja kone entinen. Joskus jotkut korjaamot laittavat noita ilman tuota tiivistettä paikalleen ja öpaine karkaa välistä harakoille.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243344
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243343
Öljypohjan tiivistelyä. Ihan nätti palko tuli mutta ei tehtaan veroinen kuitenkaan.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243329
Keskimmäinen 190tkm ajettu kampiakselin hihnapyörä oli vulkanoinnistaan rikki joten tuli sekin uusittua niin ei tule heti jakokoppaan reikää. Oikealla uusi made in china vasemmalla romukoneen 300t ajettu.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243347
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243346
Paketti kasassa
:):)Hienosti esitetty koneremontti.
pillimehu
16.09.2023, 23:30
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243323
...taidetaan olla Taivalkoskella:rolleyes:???
metsuri91
17.09.2023, 18:37
Jostain kuusamo oulu väliltä ku tarkistettiin liinojen kireys
metsuri91
24.09.2023, 20:06
Tuli vähän alustaa rassattua ennen koneen asennusta
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243338.
Perissä, lootassa ja jakiksessa oli kirkkaat öljyt, vaikka kone olikin ajettu hajalle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243392
Etuiskarit on yleensä jo 200t loppu joten aloin tähänkin vaihtamaan.
Vaikka auto oli muuten ruosteeton ja jokainen alustan pultti auennut ilman väkivaltaa niin kuskin puolen iskarin pultit ei lähtenyt kun lekalla lämmöllä ja lopulta pallonivel puristimella pois.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243393
Samalla tuli laitettua alle puolalainen 2 tuuman korotuspalasetti. Iskareille tuli omat speicerinsä yläpäähän ja iskarin yläpultiksi epäkeskopultti camberin säätöön. Hieman kuumottavaa käyttää tuollasia puuilon 20e paskoja puristimia. Mutta sain paikalleen kun teki pomminpurkajan hermoilla. Etuakseli vetareineen oli irti jolloin nuo puristimet mahtui paikoilleen, muuten ei olisi toivoakaan.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243405
Etuakseli on aika säälittävän kokoinen ja vielä hajoavaa alumiini mallia.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243394
Ruosteetonta on
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243397
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243398
Nämä yleensä ruostuu niin että kori on tyyliin enää yhdellä kiinnnikkeellä kiinni rungossa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243396
Helmat oli kovat. Muovien alta puuttuu joskus rauta kokonaan.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243395
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243333
Etukardaanin ristikon kuppi oli kuiva. Joten tuli uusittua nekin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243332
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243400
Etutolppien ylätukien kanssa vähän ongelmaa kun 300t ajetut on näennäisesti paremmat kun tehdasuuder kybit.
Reunimmaisen pusla prässätty kiinalaisen lapsen toimesta puolitiehen, eikä nuo hitsisaumatkaan oikeen vakuuta.
Halvalla pitäs saada hyvää mutta tässätapauksessa pelkkää paskaa. No pitää reklamoida jos vaikka saisi yhden uuden. Tai sitten käytän vanhoja 300t ajettuja.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243401
Takana korotuksen asennus oli tunnin homma. Kuva ennen aloitusta.
Kaikki tukivarsien ja panhardin pultit piti löysätä ennen aloitusta jotta puslat asettuvat korotettuin alustaan eivätkä hajoa heti kun paikat on eri asennossa kun ennen. Takajarruletkussa riitti vielä juuri vara tähän kahden tuuman nostoon kun akseli ulosjoustaa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243404
Yksi rikkinäinen takaylätukivarren pusla tuli samalla uusittua. Aika järeän kokoiset tukivarret ja puslat ne oli verrattuna 90 luvun jeeppeihin. Ilmeisesti pusla on suunniteltu joustoa silmällä pitäen jotta eivät revi tukivarsien korvakkeita irti taka akselin joustaessa.
metsuri91
09.10.2023, 07:31
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243445
Kytkineste ja jarruneste oli cocacolaa ja ne tuli vaihdeltua. Vaihto tapahtui kytkintä painelemalla jotta uutta nestettä on koko linja.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243446
Jakolaatikko sai uudet tiivisteet. Jeepin vanha pinioninlaakerikooli oli hyvä asennustyökalu
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243447
Japanpartsin iskarin yläpäät ja uudet sach iskarit ei sopinut läpi holkista ilman yläpään holkin sorvausta isommaksi, kiinalaiset toleranssit näköjään.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243448
Tälläinen korotus etupäässä. Melkoisen perseestä survoa nuo tuonne kun tukivarren kulma on vinossa ja jousi jäykkä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243449
Etusatulat tuli myös rebuildattua. Toiselle puolelle tiivisteet ja toiselle piti sitten pistää uusi mäntä. Motonet myi tietysti liian pienet rekkarin perusteella mutta fixuselta sai oikeat.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243450
Bensnsuodatin oli orkkis 300t ajettu ja melkein puhkiruostunut, vaikka ohjekirjan mukaan nuo pitäisi säännöllisesti vaihtaa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243451
Fixuksen hyllystä löytyi vanhaa perua oleva fuel filer vaan ei filter. Suuriosa netin ja motonetin osanumeroista antaa väärän suodattimen eikä se mene kiinnikkeeseen.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243452
metsuri91
09.10.2023, 08:38
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243453
Etuakselin oikean vetari irroitus on aivan perseestä. Tarvitaan 2 rautakankea lekaa ja silti joka kerta tuo lukkorengas menee poikki ja palaset pitää mangneetilla kalastella
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243454
Toisen puolen vetari on pultattu tuohon laippaan. Sisävetari lähtee tältä puolelta kumilekan koputuksella. Ainoa vaan että aikaisempi kyläseppä jättänyt laakerin lukkorenkaan pois ja tuli laakereineen ulos. Jännä että tehtaalta tuonne on laitettu suojttu laakeri vaikk öljy pääsee akseliputkea pitkin stefalle asti.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243457
Uus laakeri, lukkorengas ja stefa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243456
Toisen puolen vetoakselin stefat tuppaa näissä kokoajan vuotamaan ja spoorit kulumaan koska vetarille ei ole sisäpäässä laakerointia. Tehtaalta oli takaisinkutsu kyseisestä ongelmasta ainakin jenkeissä. Jolloin asennettaan tuollainen valkonen nylon tukiholkki putken päähän. Tuli nyt samalla laitettua tuollainen puolalaisten tekemä asiansa ajava tukiholkki.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243455
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243468
Omatekele työkalu kiinnipitoon, se käy ainkin jeepin kardaanien laipan kiinnipitoon sekä suzukin ja saabin kampiakselin hihnapyörille.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243459
Kytkin paikallaan uuden silmälaakerin kera. Silmälaakeri on prässättynä vauvtipyörän keskellä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243460
Tuo kytkimen lusikka oli pieni älykkyystesti miten se tuonne menee. Siellä se on uuden irroitinlaakerin kanssa. Joskus tuohon lusikkaan tulee reikä mistä työsylinteri painaa sitä.
Katille samalla uusi tiiviste.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243461
Kone ähelletty paikalleen. Kuskin puolen moottorikannake, moottorin öljytulppa ja etuakseli kannattaa irroittaa jos haluaa asennuksen olevan sujuvaa. Samaan aikaan pitää saada kytkinakseli koneeseen kiinni, studit läpi koneesta, kannakkeet kumeista läpi ja katti ohjattua pakosarjaan.
metsuri91
12.10.2023, 20:02
Kardaanit kiinnitetty ja auto pyörillään. Lubet tuli lisäiltyä voimansiirtoon. Mobilube gl5 periin 75w90 gl4 jakikseen ja lootaan. Vieläkin liian matala auto kun olkapäät ottaa runkopalkkiin kiinni kun yrität helman alla kääntää kylkeä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243466
Takakardani on yllättävän pitkä ja paksu kun huomioi millainen kevyt tehoton katiska tämä on.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243467
Moottorista voisi vielä pari tälläistä omistaneena sanoa että japanilainen osaa kyllä moottorin suunnitella. Eli laiskan (128hp) koneen joka syö kokoisekseen paljon bensaa eikä kulje mihinkään. Melkeinpä 1.6l g16b kone olisi se simppelein ja kestävin tähän vehkeeseen tai sitten se peugeotin 2l diesel.
Muutamassa Balenossa oli se 1.6l kone joka ei yrityksestä huolimatta koskaan levinnyt vaikka käyttö oli tyyliin -28 raakana käyntiin ja maantielle tai sitten umpihangessa rajotinta vasten säälimättä. Pitäisi jostain saada vielä sellainen hdi diesel testiin
Olisko ollut fiat se 1.6 diesel?
metsuri91
24.10.2023, 19:44
Ei ole fiatin koneita ainakaan näissä ollut. Peugeottia samuraissa 1.9 ja näissä 2l hdi. Tuo 1.6 mistä puhuin on hieman modernisoitu suzukin oma bensakone jostain 80 luvun lopulta.
metsuri91
24.10.2023, 20:33
Tuli ensi savut otettua koneesta ja nätisti kävi. Ihmettytti tosin alkuu savutus mutta ilmeisesti putkessa oli ties mitä paskaa/hiirenpesiä ja tankki täynnä vanhaa bensaa 4vuoden seisonnan takia. Maantielenkin jälkeen savutus loppui.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243523
Seuraavaksi nelivetoa kokeiltaessa merkkivalo vilkkuil eli etuperän kytkentäpumppu vuotaa paineet pihalle. Kyseessä on siis tuollainen molo etupuskurin takana oikealla. Tämä siis tekee paineen etuperän sisällä olevaan pneumaattiseen levyyn joka puristuttuaan kasaan lukitsee tasauspyörästöön vedon päälle. Rakenne ja suunnittelu on todella idioottimainen ja vikaherkkä. Tuo kytkinpaska voi periaatteessa neliveto kytkettynä raskaassa vedossa hyppiä yli, tosin suzukin tehoilla sekin lähes mahdotonta kun 4 pyörän sutimiseen tarvittavat hevoset puuttuu. Osanumero 16 on tuo kytkinhelvetti.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243527
Yleensä nuo vuotaa paineet pihalle joko letkuliitoksista, letkuista tai sisäisesti.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243524
Pumppu irti, sähköliitin irti, kansi kampeamalla irti ja kaksi ruuvia pois niin tuo piirilevy irtoaa jonka alta löytyy kahden letkun läpivienti tiivistys orenkailla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243525
Ja nuo metalliset päät on syöpyneet eli orengas ei enää tiivistä. 800 hiekkapaperilla noiden hionta ja lubea päälle ruostesuojaksi. Orenkaat kannattaa vaihtaa tai joskus tiivistyy vielä vanhoilla. Sitten vaan kasaan ja pumppu kiinni. Jos ei ala tällä toimimaan ja letkut on kunnossa niin perän sisäinen kytkinmolo vuotaa paineet ja neliveto ei pysy päällä.
Vian kuulee kun laittaa nelivedon mekaanisesta kepistä päälle ja sytytysvirrat avaimesta. Jos pumppu käy kokoajan niin sillon on jossain vikaa. Paska systeemi ja heikko etuakseli. Kytkentävian voi korjata pysyvästi hitsaamalla kytkin lukittuun asentoon perän sisällä ja asentamalla manuaali napalukot joilloin toiminta on sama kuin 90 luvun vanilla vitarassa.
Toinen vaihtoehto on poistaa sähköpumppu ja vetää letku kabiiniin ja toiseen päähän ikean käsipumppu millä voi tunkata esim pesukoneen kulmaa ylöspäin. Sillä sitten pumppailee nelivedon kytkimen kiinni asentoon.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243526
Vielä pitäisi tämä hurja korotus katsastaa ja pyöränkulmat säätää.
Ei oikein uudellamaalla tunnu löytyvän asiantuntevia suuntausmestoja enää. Autohuhta tuusulassa oli hyvä jeeppien kanssa mutta sielläkin omistajuus ja ukot vaihtunut. Muissa paikoissa ei talvirengasvaihtopsykoosien takia tunnu olevan vapaita aikoja. Tosin eipä tähän ole itselläkään talvirenkaita vielä olemassa. Pitänee hommata jostain 225/70 16 kokoiset mustat ja pyöreät, ne mahtuu ainakin tämän 2 tuuman koron kanssa vielä pyörimään.
Jos ei meinaa toimia neliveto niin kannattaa tarkistaa se jäykkä ilmalinja joka kulkee syylärin oikealla puolella. Se on metalliputki ja osaa ruostua sisäpuolelta tukkoon vaikka päälle päin hyvältä näyttäisikin. Tuota on aika hankala rassata auki millään kun on niin pieni halkaisijaltaan ja muutama mutka siihen päälle.
metsuri91
13.11.2023, 17:15
Ilmalinja tuli rassattua rautalangalla ja paineilmalla orenkaiden vaihdon lisäksi. Sisältä tuli ruostepölyä.
Auto tuli katsastettua ja korotus muutoskatsastettua hyväksytysti. Ainoa selvä vika nyt enää on jollottava ja äänekäs vaihdelaatikko. Edellinen omistaja oli vaihdelaatikon remontin teetättänyt kalliilla, mutta liekö sitten vain osa laakereista vaihdettu ja vanhat rattaat jätetty vaihtamatta. Koneen vaihdon yhteydessä huomasin jotta uusi kytkin siellä oli, mutta silmälaakeri ja painelaakeri oli alkuperäistä romua.Päätin kokeilla ensimmäistä kertaa rvs käsittelyä kun kerta selvästi äänekäs kohde jota tuon ihmeaineen pitäisi korjata. 400km myöhemmin ei mitään muutosta. Kunnes irroitin keppien päältä suojat nähdäkseni mitä siellä on kun nastojenkin ääni kuului sisälle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243668
Näky oli tämä. Joku kyläseppäkorjaamo ilmeisesti unohtanut vaimenninkumit kiinnittää oikein, keppien sisäänmenon pölysuojatkin lojui irtonaisena nja puolet ruuveista jossain mattojen väleissä. No nämä kaikki kumit tuli kiinnitettyä oikeaan järjestykseen ruuveillansa kiinni ja koeajolla suurin osa äänistä hävisi. Tosin 5-vaihteella ujeltaa joillain kierroksilla ja joku metallinen resonanssi 2500 kierroksen kohdilla jäi.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243670
Raitisilmasuodatin piti näköjään vaihtaa
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243669
Samoin pyyhkijöiden alta huoltoluukun alta imurilla ja paineilmalla mätänevät kuusamon neulaset pois. Vähän vähemmän nyt kabiinissa sisällä huurretta
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243671
Tältä se nyt näyttää pyörillään. Auton ulkonäkö suorastaan pursuaa testosteronia ja pellin alla on räjähtävää suorituskykyä tarjoava kierrosherkkä 128hp moottori.
Pitää nyt ajella niin näkee mitä rvs liemi tekee vai menikö 40€ hukkaan. Jotkut Ernot sitä suomi24 foorumeilla kehuu että tehoa tuli +15hp ja rikkinäinen kone korjautui itsekseen.
Seuraavaksi pitäs asentaa lisävalot keulaan pakoputkea korjailla ja jonkinlaisen etupohjapanssarin teko jotta öljypohja välttyy hiekkapuhallussuolakylvyltä.
Hyvää tekemistä, toki pitää hieman ihmetellä tai ihailla motivaattoria kun kärry tuntuisi vituttavan noin muuten jokaisella tasolla :)
Asenne on juuri oikea.
Ihailtavaa erottumista siitä että suomalaisen miehen sillä hetkellä omistama auto on aina se paras ja ainoa järkevä valinta.
Kunnes se myydään, ja sitten se haukutaan maanrakoon ja olleen tyytyväisiä kun saatiin niin kova hinta romusta :D
metsuri91
23.11.2023, 09:10
Niin monestihan autoja myydään lähinnä mielikuvilla. Esim näitä suzukeja usein myydää aitona maasturina joka menee vaikka puuhun. Tiedä sitten tarkottaako se takapyöräluistolla mutkasta männyn ympärille puuhun menemistä vai mitä mutta maavara vakiona on 80 luvun corollan tasoa.
Tämä nyt on lähinnä tämmöinen inffopaketti risuine ja ruusuineen tästä mallista, jos joku hullu moista korotettua kananmunaa harkitsee.
Autollla nyt ajettu remppojen jälkeen 1000km. Kone ei ole vielä räjähtänyt, vaan kehrää nätisti, joten pitänee moottoriöljyt vaihdella vähän laadukkaampiin sisäänajon jälkeen. RVS vaihdelaatikossa ei tosiaan vaikuttanut lieviiin kolmosen ja vitosen ujelluksiin, eikä laatikon toiminta muuttunut mitenkään.
Veikkaan jotta RVS toimivuus perustuu mielikuviin tai omakohtasiin lumevaikutuksiin. Ei ainakaan siitä pikaisella googlettelulla löytänyt mitään riippumattomia tutkimuksia toimivuudesta.
Nyt on tuokin kokeiltu eli ei vaikutusta eli menee osaltani hevonpaskatuoteryhmään. Se posiitivinen vaikutus mitä monet noista saa perustuu varmaan monesti ihan vaan siihe ohjeiden käskemään öljynvaihtoon tai huuhteluun. Vai onko joku noilla mömmöillä saanut jotain vaikutusta?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243716
Nyt kun suolaus alkoil niin suzuki aloitti automaattisen reaktion maaperään liukenemiseen. Jotta rungon sisälle ei lentäisi suolaa, hiekkaa, vettä jne laitoin tuollaiset tulpat tehtaan rungon reikiin pyörän lähelle. Reikiä on edessä 2 ja takana 2.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243717
Tässä 03 faceliftatussa on paljon kivempi tämä sisusta kun 98-02. Automaatti-ilmastoinnin logiikka on tosin joko kylmää tai kuumaa. Suurimmassa osassa näitä 03 uudempia on ilmastointi ja hyvät perusvarusteet paitsi että abs jarrut puuttuu yleensä aika monesta, koska ne oli kallis lisävaruste vuonna 2003 :D
Tässä ne on onneksi ruksittu varusteeksi, tainnut olla rikkaampi pappa joka tämän on aikanaan uutena ostanut.
Ei ollut tarkoitus vinoilla tippaakaan, hyvää infoa jaat! Pitää vaan hattua nostaa että jaksat vääntää kun ei nyt ilmeisesti kuitenkaan ole unelmiesi kärry :D
On kokemusta RVS ihmeaineista T4 portterin hammastangossa. Ostin käytetyn "täysin hyvän vuotamattoman" yksilön kun onnistuin yhden paineputken kierrettä vähän vaurioittaa alkuperäisee hammastankooni niitä putkia vaihtaessa. No sehän vuoti sitten kuitennii ja jokseenkin paljon viiksetti se, joten päätin kokeilla RVS käärmeöljyä. Alkoi vuotaa enemmän ja vaihdoin vanhan hammastangon takaisin, putsasin kierteet kierretapilla ja vetäsin loctitet väliin. Toimi aika paljon kivemmin kuin se RVS mömmö.
Samaiseen portteriin laitoin koneeseenkin huvin ja urheilun vuoksi käsittelyn joskus aiemmin. En huomannut mitään muutosta öljynpaineisiin enkä mihkään muuhunkaan poislukien tuoreiden öljyjen korkeammat paineet heti vaihdon jäljiltä.
metsuri91
10.12.2023, 16:33
Kyllä tähän vinoilla saa ja pitääkin jos joku rakentamisessa menee huomattavasti metsään.
Mutta joo eipä noista käärmeöljyistä taida muillakaan kovin paljoa positiivisia kokemuksia olla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243762
Hommat jatkui pakoputkihommien parissa seuraavaksi. Takaputki akselin takana oli ruostunut ja joku aikaisempi seppä oli mädän päälle hitsannut pätkän jotain putkea mutta sekin oli vuorostaan ruostunut.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243763
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243764
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243765
Pahiten vuosi tuo kattien välinen joustoliitos missä on kaksi pulttia ja tuollaiset jouset. Toinen katin korva oli ruostunut joten se tuli kyläseppäiltyä hitsaamalla kasaan, saas nähdä kauanko kestää. Fixukselta löytyi fennolta alkuperäiset tiivisteet noihinlaippaliitoksiin, joten käytin niitä ennemmin kuin aloin hitsailemaan putkia yhteen. Jostain syystä pakoputkihommat ei ole yhtään kivoja.
Olisi pitänyt tuokin tajuta korjata kun kone oli irti. Nyt joutui irrottamaan pakosarjalta tuon katin ja ostamaan uuden tiivisteen.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=243835
Vaihelaatikon metallinen resonanssi äänikin tuli korjattua. Syy oli kytkinkopan tarkastusluukku. Se on ohutta peltiä ja kiinni parilla ruuvilla joten se kilisi vaihdelaatikkoa vasten. Korjasin pistämällä silikonia vastinpintoihin eristeeksi niin ei rämise enää.
Hessu888
11.12.2023, 18:30
Ei ne RVS aineet kaikkeen tai kaikilla kait auta, mutta itellä ainakin hyviä kokemuksia mm. perän ujellukset katosi vaikka siinä kestikin muutama tuhat kilsaa ennen kuin vaikutti ja etuperä ei kans hajonnut vaikka ajoin myöhemmin vahingossa tuhatkunta kilometriä ilman öljyjä kieron banjon takia. Nyt on mittarissa 945tkm ja 150-200tkm sitten laitoin RVS:t joka reikään.
Mulla Jimpassa loppu vaihdelaatikon vouvaus RVS:llä, on siinä joku taika.
metsuri91
13.12.2023, 12:30
Vaihdoitko öljyt samalla vai lisäsitkö vaan vanhaan?
Itellä joskus jollotti jeepin takaperä, peräöljy oli harmaata lirua, mutta hiljeni aikalailla ihan pelkästään tuoreilla öljyillä.
Tähän mä vaihdoin ensin öljyn ja sitten laitoin rvs:n ohjeiden mukaan puhtaan öljyn joukkoon.
Monestihan ohjaustehostimetkin ääntä ja takertelee ihan vaan kun niihin ei koskaan öljyjä vaihdeta. Muutamissa romuissa missä on ollut ääntävä tehostajan pumppu tai takerteleva ohjaus on vielä selvinnyt vanhalla tehostimella kun on pari litraa uutta öljyä huuhdellut järjestelmästä läpi. Tuohonkin toki myydään rvs:ssää mutta veikkaisin jotta suurin osa tulee kuntoon liemet oikeaoppisesti vaihtamalla.
Melkein tarvittais joku TM testi jossa ne oikeasti testais noita ihmeaineita tyyliin käyttäisi, purkaisi, mittailisi komponentti kerrallaan ennen ja jälkeen. Sen verta kallista tuo tavara on niin ei viitsi rahoja kokeilemiseen pistää kun tuolla yhden purkin hinnalla saa kuitenkin aika monta litraa uutta öljyä.
Ehkä jonkun vanhan ruohonleikkurin koneen voisi rvs käsitellä ja kokeilla monta leikkuu kertaa kestää ilman öljyä.
^Laitoin vanhojen vaihteistoöljyjen sekaan, oli alunperin vähän karhea laakerityyppinen ääni, hävisi.
Joku muinainen Tuulilasi testasi ja ajoi oliko Hki-Tre ilman öljyjä pelkällä RSV:llä, ei leiponut, aika vakuuttavaa.
Hessu888
14.12.2023, 19:03
Voihan ne pelkät puhtaat öljytkin auttaa ja helpoin on kokeilla tietysti silleen. Ite olin ajanut uusilla Redlinen öljyilläkin pariin kertaan vaihtaen, mutta ei äänet kadonneet. Sitten laitoin RVS: t niihin jokusen kymmenen tuhatta ajettuihin Redlineihin ja jokusen tuhannen jälkeen taas sitten taas uudet Redlinet ja äänet oli ja on pysyneet poissa. Nehän sanoo että ne aineet pitäis eka kerran laittaa sysipaskohin öljyihin ja mielellään mineraalisiin jotta vaikutus olisi nopeampi kuin uusissa ja varsinkin synteettisissä, mutta kyllä ne noilla liukkailla öljyilläkin lopulta vaikutti.
Unohtui aiemmin mainita että olen ajanut pari kymmentä kilsaa ilman moottoriöljyjäkin kun öljyt lensi turbon kautta pihalle ja uuden turbon jälkeen ajettu 100-200tkm ilman että konetta avattu/laakereita vaihdettu eikä siitäkään öljyttömyydestä mitään havaittavaa damagea tullut.
metsuri91
26.01.2024, 16:35
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=244316
Moottorinkumit oli aikansa eläneet, kabiiniin tuli resonansseja tyhjäkäynnillä ja kone oli silminähden hiukan kallellaan. Kaksi käytettyä kannaketta tuli tilattua ovoko nimisestä balttian maiden kaikki romuttamot kattavalta sivulta. Osat tuli liettuasta vaikka vähän epäilyttikin että häviääköhän rahat paikalliselle Korgol Ivanoville. No sieltä ne neljässä päivässä tuli ja maksoi 20e/kpl. Suomessa ainoa tarjonta olisi ollut romuttamolla v6 mallin kumit 80e/kpl. Uusia ei tarvikkeita ei kannata kokemuksen perusteella laittaa kun ovat yleensä kivikovaa kiinanpaskaa jolloin moottori ei pääse elämään ja resonoi rikkinäisiä pahemmin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=244317
Vanha ja uusi käytetty
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=244318
Hieman repeämää ja lössähtänyt tuo rauta vinoon.
Tiedä sitten oliko sillä vaikutusta kun vanhaa konetta irottaessa moottori oli vaihdelaatikossa vain 3 pultilla kiinni. Ilmeisesti aikasemman omistajam teettämä vaihdelaatikkoremontin tekijä oli tässäkin onnistunut kusemaan hommansa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=244319
Matkustajan puolelta tuon verran johtoja piti akun lisäksi irroittaa että mahtui moottori lohkosta kiinnikeraudan 4 pulttia irroittamaan. Konetta varovasti pari senttiä nostamalla kumit sai vaihdettua.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=244324
Myös jakolaatikon kannatin tuli vaihdettua vaikka olikin ihan ookoo kuntoinen vielä. Tässä mentiin tarvikeosalla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=244322
Kuva uudesta takaputkesta.
metsuri91
08.02.2024, 00:16
Tollaset pohjapanssarit tuli romuraudasta väännettyä. Etupanssari 3mm suojaa ainakin öljypohjaa enimmiltä roiskeilta. Kai se nyt ehkäisee kiviltä ja kovalta keväthangeltakin. Suunnittelu oli helppoa kun edessä oli valmiit kierrereijjät ja taaempana reijät jotta sai läpipultattua. Jakiksen suoja 4-5mm tavaraa, kiinni poikittaisrunkoputkessa 3:lla pakoputkiklemmarilla ja edestä m10 pulteilla. Etupanssaria jatkoin ylimääräisellä palalla jäähdyttimen alitse.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=244369
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=244370
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=244371
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=244375
Ledibar tuli myös samalla laitettua niin pimeällä ei tarvitte olla alkuperäisten mummon lukuvalojen varassa.
Piuhat johtospiraalin sisällä ja rele tuli laitettua hammastangon suojakumin sisään siististi eikä perus kyläseppä tyyliin sikinsokin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=244373
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=244372
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=244374
metsuri91
20.02.2024, 01:18
Piti mennä mökille rassaamaan traktoria, mutta puolessa välissä hankikahluuta piti ottaa pikku heijjaus pakilla taaksepäin ja edestä kuuluin poks ja sen jälkee hakkaavaa ääntä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=244611
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=244607
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=244608
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=244609
Elikkä etuakseli on valualumiinia ja kuten aikaisemmin todettu heikko. Nyt siis pakittaessa kierroksia käyttäen kytkintä nopeasti nostattamalla akselin takakannake murtui irti akselista ja pinion kolkutti kardaanin kera öljypohjaa ja vaihdelaatikon kylkeä. Eli tätä laitetta ei ole vakiomuodossaan suunniteltu marjamummo ajoja kummoisempaan maastoon.
Onneksi takavedolla pääsi sitten ajelemaan kotia kunhan ensin traktorilla sai tuon vetovammaisen vedettyä takaisin tielle. Mitään muuta ei onneksi hajonnut.
Tarkoitus on tuo kiinnitys korjata jollain u-pultti virityksen tapaisella kasaan. Tosin sitten seuraavalla kertaa halkeama on jossain muualla.
Ongelmalta välttyy vaihtamalla alumiiniperän sisuskalut valurauta akselin kuoriin. Valurauta akseli löytyy vastaavasta grand vitarasta jossa on 2.0hdi kone ja joissain 2.5 ja 2.7 v6 koneisissa on myös tuota vahvempaa akselia.
Perän etupään kiinnityksen kumipuslat kannattanee vaihtaa jäykempiin jottai vedätyksessä tuo akseli ei pääse hypyttämään
Jos jollakulla sattuu löytymään rautaista etuakselia niin sellaista voi minulle tarjota.
metsuri91
14.03.2024, 09:59
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=244793
Akseli pöydälle ja murtununeen kannakepalan leikkasin irti.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=244795
3mm seinänäisestä 100mm halkasijalla olevasta putkesta tuli hitsailtua tuollainen pitopanta akselin takaosalle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=244794
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=244796
Pari kertaa piti akseli jumpata ylös että sai pistehitsailtua oikeaan asentoon. Tuo etuakseli on sange ikävä huoltamista ajatellen johtuen oikean puolen vetarin rakenteesta. Oikea vetari on helpompi irroittaa akselimötikän kanssa yhdessä kokonaan jos on kaveri apuna. Jos perinteisesti alkaa kampeamaan rengasraudalla vetaria perän sisästä niin lukkorengas katkeaa perän sisälle
Tällä kertaa irroitin vetarin vain sisemmästä kupistaan kun oli molemmat kumit valmiiksi rikki.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=244801
Kumit tuli vaihdettua samalla. Jos akseli on kiinni autossa ja sisempi kuppi akselissa niin vetari meneee tasan yhdessä asennossa kupin sisään kunhan iskarin alapäät irroittaa ja kääntää kaikki oikealle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=244798
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=244797
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=244799
Tuollainen siitä tuli. Pitänee mennä testaamaan kestääkö tuo viritys vai halkeaako akselin kuori seuraavaksi muualta.
Pannan sisälle laitoin vanhaa lentokentän matkalaukkukuljetin kumihihnaa jotta sovite on tiukka.
Toinen tapa tuon korjaukseen olisi ollut laittaa akselin takaosa isolla u-pultilla puristuksiin ja heittää alkuperäinen kannake pois.
U-pultti voisi olla hyvä laittaa ennalta ehkäisemään tuota pinionin nousemista ylöspäin pakittaessa, jos alkuperäinen osa on vielä murtumatta. Se toimisi ikäänkuin rajoittimena.
metsuri91
15.07.2024, 08:57
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9071&pictureid=245518
Tuollainen ojaan vedetty tuli haettua punaisen kaveriksi. VR:n käytössä ollut karvalakkivarusteinen missä on lisäksi etanoli muunnosboxi kiinni. Melkoisen ruosteen rapea yksilö niinkuin nämä tuppaa aina olemaan. Saas nähdä meneekö varaosaautoksi vai innostuuko hitsaamaan ja oikomaan kyljen kolhut.
Paalikuntoinen se aikalailla on, mutta sellasiahan monet suomen autoista lopulta taitaa olla.