PDA

View Full Version : BJ40 ja 5-lovinen laatikko


Kalle999
09.07.2023, 18:26
Olen alkanut sovittelemaan 5-vaihteista H55F laatikkoa b-moottorin perään. Kardaanista tulee aika lyhyt ja kulmista aika rajut. Miten olette vastaavia ongelmia ratkaisseet? Pitääkö konetta siirtää eteenpäin? Kiitos jo etukäteen. T.kalle

BJ-40/76
10.07.2023, 23:42
Olen alkanut sovittelemaan 5-vaihteista H55F laatikkoa b-moottorin perään. Kardaanista tulee aika lyhyt ja kulmista aika rajut. Miten olette vastaavia ongelmia ratkaisseet? Pitääkö konetta siirtää eteenpäin? Kiitos jo etukäteen. T.kalle

En enää muista, löytyykö mistään 5-vaihteisesta kardaanikäsikarrua, mikä on usein/aina BJ-40?

Jos laatikko H-sarjan moottorin perästä, niin lisää ongelmia....

BJ-40 konetta voi siirtää eteenpäin, mutta siinäkin tulee ongelmia, mm öljypohjan hanssa.....

Mikä paketti sinulla on tulossa?

lepa77
11.07.2023, 06:34
Onko se bj oma 5v laatikkoa?

Kalle999
11.07.2023, 18:37
Käsijarru tosiaan katoaa samalla kun laatikko vaihtuu. Autoon on joku rakentanut levyjarrut taakse niin ajattelin vaihtaa satulat sellaisiin joissa on käsijarrulle vivut valmiina. Ja jakaa orkkis käsijarruvaijerin jollain boksilla kahtia sitten satuloille. Luulisin että uusi laatikko bj42 peräisin kun päälaatikon keppi on kannen etupäässä. Eikös hj:n laatikossa keppi ole laatikon kannen takapäässä?

lepa77
12.07.2023, 06:45
Kannattaa tarkistaa että laatikko on bjiistä hj ja bj on eri kytkin akseli ja startti eri puolella.

Kalle999
17.07.2023, 10:42
Ainakin akselin boorit sopii kytkinlevyyn ja ajattelin käyttää vanhaa kytkinkoppaa.

mikjus
17.07.2023, 12:50
En tiedä onko H55F perässä ollut kardaanijarrullista jakista mutta nelilovisen perästä löytyy ainakin 45 lavamalleista. Huonona puolena tässä on että tavallaan melko harvinaisen mallin jakis. Toki laippaa ja pidempää akseli lukuunottamatta muuten käypäinen BJ/HJ/LJ splitcase jakisten kanssa, pieniä eroja lukuunottamatta.

Kardaanijarrullinen splitcase on 3 cm pidempi kuin ilman käkkäriä oleva. Erona ei varmaan ole kuin se kardaanijarrun laippa ja hieman pidempi akseli sitä varten. Tarkoittaisi vaan sitä että takakardaani taas lyhenisi sen 3 senttiä.

H55F on 9cm pidempi kuin nelilovinen ja kardaanikäkkärillä 12cm pidempi. Splitcaseen pystyy rakentamaan aika helposti itse kardaanijarrun levyllä mutta hyvän käyvän mekaanisen satulan löytäminen vaikeaa. Toki maailmalta löytyy valmiita kittejäkin joissa kaikki tarvittavat.

Itse ehkä harkitsisin että siirtäisi taka-akselia taakseppäin, se kun ei bjssä taida olla vakionakaan kohdallaan kun vertaa pyöränaukkoon. Toki isompi homma jos vakio lehtijousilla oleva laitos ja saattaa leimalla tulla sanomista. Tosin ei moottorin eteenpäin vieminekään ole ihan pikkujuttu kaikkineen.

Kalle999
18.07.2023, 06:40
Kaipa sitä taka-akseli pitää salaa vähän ujuttaa taaksepäin. Aattelin kokeilla laittaa pidemmät alatukivarret taakse. Auto on tämä Hipon rakentama kierrejousialustainen. https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=26214 Tämä ratkaisu olis muutenkin hyvä kun takajousten linja on nyt vähän "eteenpäin". Samalla kardaanikulma vähän oikenisi, sais vähän lähemmäksi lähtökulmat toisiaan.

cawener
18.07.2023, 06:48
BJ43 voinee kai edelleen käyttää akselivälin vertailukohtana, sieltä saa 14cm lisää tilaa akseleiden väliin. Mitat löytyy bj:n chassis and body manuaalista jopa todisteeksi.
Muutaman vuoden takainen tieto katsurilta, että pitäisi olla ihan leimakelpoinen muutoskin