Kirjaudu sisään

View Full Version : 2006 Nissan Navara tärisee ajossa


Mörö
30.05.2023, 07:56
Tulipa hankittua puolitoista vuotta sitten Nissan Navara vuodelta 2006. Siihen on ilmaantunut hiljalleen paheneva ongelma: ajonopeuden kumaan kiihtyvä tärinä, joka on pahimmillaan yli 80 km/h vauhdissa. Ja on erittäin häiritsevä ilmiö, lisäksi jotainhan tuolla lienee olevan hajoamassa. Katsastuksessa ei ole havaittu klappeja.

Tärinään ei vaikuta alla olevat renkaat, onko veto päällä vai ei, kytkin pohjassa tai ei, koskeeko jarruun tai ei, eli aina tärisee samalla tavalla riippuen auton kulkunopeudesta. Kardaani vaikuttaa OK:lta, ei selkeää klappia ristinivelissä eikä tuntuvaa päittäisvälystä.

Onko raadilla ehdotuksia mistä hakisin vikaan aiheuttajaa?

bluevan
30.05.2023, 08:15
Ota kardaanit irti ja tarkista jumittaako joku nivel.

Rölli
30.05.2023, 17:19
Ääni kardaanille. Ota irti ja katso irrallaan nuo välykset tai jumittamiset, saattaa yllättää.

wikke
30.05.2023, 17:38
Eikö noissa tuon ikäisissä napalukot? Eli kannattaa aloittaa takaisesta. Joskus jos takainen oireilee, niin nelikko päällä vähemmän varsinkin kiihdyttäessä.

kenppi
31.05.2023, 06:13
Laahaavat jarrut voi joskus aiheuttaa tärinää myös. Tarkista onko kardaanissa tasapaino tallessa, joskus noita on syystä tai toisesta irronnut itsestään.

Hessu888
01.06.2023, 12:25
Kardaanien viat tuntuu mun mielestä vaihdekepissä aina. Tuntuuko tässä tapauksessa?

Hessu888
01.06.2023, 12:29
Kannattaa kattoa onko ohjausnivelissä ja pyörän laakereissa väljää. Uraisilla teillä ja sopivalla tuulella ne aiheuttaa tärinää, mutta jos on uus asfaltti eikä tuule, niin tärinöitä ei tule.

wikke
02.06.2023, 19:05
Kardaanien viat tuntuu mun mielestä vaihdekepissä aina.

Jos laatikon ja jakiksen välissä kardaani, niin se suodattaa kummasti vatkaamista tikussa, vaikka se tikku olisikin suoraan ilman vivustoa vaihdelaatikossa. Jos vivusto kaikkineen puslineen, niin viellä enemmän.

Onko kyseisessä potilaassa loota ja jakis yhtä? Onko tikku kabiiniin suoraan lootasta?

Kuten myös mahdollisen välijortikan nivelten väsyminen aiheuttaa vaikeasti paikannettavia vatkausongelmia. Vaikka ne eivät juuri töihin joudu. Tai ehkäpä juuri siksi?

Ei siis nyt liittynyt suoraan kyseisen Dassen ongelmaan, vaan noin ylipäänsä...

Hessu888
03.06.2023, 16:08
Jos laatikon ja jakiksen välissä kardaani, niin se suodattaa kummasti vatkaamista tikussa, vaikka se tikku olisikin suoraan ilman vivustoa vaihdelaatikossa. Jos vivusto kaikkineen puslineen, niin viellä enemmän.

Onko kyseisessä potilaassa loota ja jakis yhtä? Onko tikku kabiiniin suoraan lootasta?

Kuten myös mahdollisen välijortikan nivelten väsyminen aiheuttaa vaikeasti paikannettavia vatkausongelmia. Vaikka ne eivät juuri töihin joudu. Tai ehkäpä juuri siksi?

Ei siis nyt liittynyt suoraan kyseisen Dassen ongelmaan, vaan noin ylipäänsä...

Nettikuvien mukaan laatikko ja jakis on suoraan kiinni toisissaan.

Mörö
11.06.2023, 01:52
Kardaanien viat tuntuu mun mielestä vaihdekepissä aina. Tuntuuko tässä tapauksessa?
Tuntuu ihan amalgaameissa asti, eli koko auto täristää kun vauhti lähentelee kahdeksaakymppiä.

Pajares
11.06.2023, 18:55
Mulla tuli saman vuotinen kytkin remonttiin. Kävin hakemassa auton, niin huomasin että voimansiirto jyristää pahasti. Alkaa jossain 40km/h ja voimistuu mitä kovempaa ajaa.

Vaihdan siihen ekana kytkimen ja alan selvittelemään mistä jyrinä johtuu.

Purkaessa huomasin että etukardaanissa takkuaa ristikko ja kuskin puolen etuvetarissa oli pultit ihan auki ja laippa raollaan.

Myös kardaanin kannatinlaakerissa oli kumissa ulkokehällä painauma, johon sisempi osa on päässyt kohtaamaan. Eli näistä lähdetään selvittelemään, kun menee kasaan päin…

Pajares
19.06.2023, 08:16
Vaihtelin kytkimen ja samalla tukilaakerin ja etukardaanin ristikot. Näillä loppui tärinä/jurina kokonaan.

En käynyt koeajolla välissä. Joten en voi sanoa kummassa oli vikaa vai oliko molemmissa…

33SD
19.06.2023, 14:40
Etukardaanin liukuosassa väljää? Arvaan että automaattinapalukkojen tilalle vaihdettu umpilevyt eli kardaani pyörii aina mukana.