View Full Version : Suzuki Grand Vitara 1998 – 2005
Hei foorumilaiset,
Olen tässä hetken katsonut itselleni maastoautoa. Eniten nyt on kiinnostanut tuo Suzukin Grand Vitara 2.0L ja 2.5 V6 bensiini koneella olevat.
Huomenna olisin menossa katsomaan 2.5 V6 yksilöä, joka näyttäisi kuvassa ihan hyvältä ja huollot olisi tehty aina ajallaan. Tietenkin paikan päältä jonkunlainen totuus nähdeen ajoneuvosta.
Jenkkifoorumeja tuossa kävin pari tuntia läpi ja törmäsin, että monessa on ollut ongelmaa jakoketjun kanssa? Onko kokemuksia ja onko kallista puuhaa alkaa vaihtelemaan?
Entäs ruosteongelmat, ovatko kovia ruostumaan pohjasta?
Onko jotain muuta, mitä kannattaa ottaa erityisesti huomioon, kun käy katsomassa?
Itselläni ei oikein ole japseista paljon kokemusta eikä tuntemusta, vaan menee enemmän tuonne saksalaisten puolelle :).
Jakoketjun venyminen koskee molempia moottoreita, tosin huollolla on todellakin merkitys. Ei noissa nyt tuokaan kuitenkaan mikään varsinainen heikko paikka ole, eikä niitä ketjuja tarvitse vaihdella 80-150tkm välein niinkuin joissakin muissa merkeissä. Hinnakas remontti tuo voi olla jos ei itse sitä pysty tai osaa tehdä, kun on kuitenkin aika työläs homma. Tarvikeosana noihin saa aikalailla täydellisiä ketjusarjoja ja alkuperäisenä osana kaikki pitää tilata erikseen. Hintaero on merkittävä tarvikesarjan hyväksi.
Ruosteesta sanoisin että sitä todennäköisesti jostain jo löytyy. Pohjoisen autot on yleensä huomattavasti paremmassa kunnossa kuin etelän/rannikon autot. Aika vähän näitä on kukaan uudesta lähtien ruostesuojannut joten jostain varmasti ainakin alkavaa ruostevikaa löytyy.
Sanoisin että hyvin pidetty on suhteellisen huoleton yksilö, ja kun jotakin remonttia tulee niin yleensä se on helppo korjata.
Jakoketjun venyminen koskee molempia moottoreita, tosin huollolla on todellakin merkitys. Ei noissa nyt tuokaan kuitenkaan mikään varsinainen heikko paikka ole, eikä niitä ketjuja tarvitse vaihdella 80-150tkm välein niinkuin joissakin muissa merkeissä. Hinnakas remontti tuo voi olla jos ei itse sitä pysty tai osaa tehdä, kun on kuitenkin aika työläs homma. Tarvikeosana noihin saa aikalailla täydellisiä ketjusarjoja ja alkuperäisenä osana kaikki pitää tilata erikseen. Hintaero on merkittävä tarvikesarjan hyväksi.
Ruosteesta sanoisin että sitä todennäköisesti jostain jo löytyy. Pohjoisen autot on yleensä huomattavasti paremmassa kunnossa kuin etelän/rannikon autot. Aika vähän näitä on kukaan uudesta lähtien ruostesuojannut joten jostain varmasti ainakin alkavaa ruostevikaa löytyy.
Sanoisin että hyvin pidetty on suhteellisen huoleton yksilö, ja kun jotakin remonttia tulee niin yleensä se on helppo korjata.
Kiitos vastauksesta! Jakoketju nyt eniten mietityttää. Katselin Youtube videon tuosta ketjun vaihdosta ja näytti kyllä siltä, että ei ihan viitsi itse lähteä kokeilemaan :D. Mutta pitää ottaa huomioon huomenna, jos rallattaa sieltä päin…
Samaa myös tuumin ruosteen kanssa, kun on tullut käytyä katsomassa vanhempia japseja niin on kyllä hyvin ruostetta pohjassa. Osat myöskään eivät näytteneet olevan pahanhintaisia tuohon malliin 👍.
Kaikissa vanhoissa japseissa on reippaasti hitsaamista :)
Pitää vielä laittaa näin melkein kaksi vuotta tämän jälkeen.
Tuli kaupat tehtyä tuolloin ja yhtään päivää en ole katunut. Mittariin kilsoja on tullut 18 tkm. Bensasta kyllä tykkää, mutta yleishuolto on ollut halpaa. Hitsausta on ollut pohjassa, mutta yleisesti ottaen runko ja pohja on hyvässä kunnossa.
Maastossa on tullut kokeiltua ja en ainakaan vielä ole jumiin saanut autoa :D .