View Full Version : levikepalat.
Vaihtelin tänään kesärenkaat hiluksin alle,ja kas; talvikiekkojen kaverina olleet levikepalat olivat murtuneet. Nämä on jotku Ebaysta ostetut perus kiekot joista tökkäsin sorvilla 5mm lastut pois,alunperin kiekot levitti 30mm ja nyt siis 25mm. muistaakseni ovat T6 alumiinia joten ei ihan paskamateriaaliakaan. Koko 4kpl sarjasta 3 silmin nähden murtuneet,murtuma on alkanut navan puolen pultin reijistä ja pinnapultin reijät näyttää ehjiltä. Muttereina perus kartiomutterit. Enpä taida laittaa alle ens talvena. Renkaat vaihdan käyttäen Milwaykeen perus mutteripyssyä ja momentti ihan pers tuntumalta,loputon spekulointihan on siinä et kestäiskö jos vetäis ihan momenttiavaimella ja paljonko se oikee momentti sit ois. Sorvauskin heikentää jonkin verran mutta kaiken kaikkiaan sanoisin et vaarallisen heikkoja ovat. Ulkohalkaisijaaa kasvattamalla vahvistuu,jos tekisin itte samanlaiset ni teräksestä.
hiluvitkutin
06.04.2023, 06:54
Eihän ne laillisia olekkaan tieliikenteeseen.
Ja sun sorvaus on heikentäny niitä oleellisesti. Sieltähän sä navan puolelta pyyhkäsit? Sehän halkee jo mutteria kiristäessä, ku se levittää pakettia.
Hessu888
06.04.2023, 15:39
Ei siellä kartion pohjalla tainnu enää montaa milliä olla tavaraa sorvauksen jälkeen?
Kuvan perusteella on sorvattu vanteen puolelta pois?
Kuvan perusteella on sorvattu vanteen puolelta pois?
Juuri näin. Eli jos 5mm heikennys saa kiekon halkeamaan itsestään ni ei hyvä. Renkaana mul on 285/75 R16 ja 8" vanne offset +0 mitenkähän jos ois jotku hehtaari renkaat ja leveempi vanne enempi offset miinusta. Ei ois kestäny mitenkään,näitäkään ei oltu rääkätty missään louhikossa.
Eihän ne laillisia olekkaan tieliikenteeseen.
Ja sun sorvaus on heikentäny niitä oleellisesti. Sieltähän sä navan puolelta pyyhkäsit? Sehän halkee jo mutteria kiristäessä, ku se levittää pakettia.
Oleellisesti? Oiskohan 10% materiaalivahvuudesta pois ja sillon halkeaa. Pitäis näinkin kriittisessä osasssa olla enempi varmuuskerrointa. Ja ei,ei navan puolelta.
Oleellisesti? Oiskohan 10% materiaalivahvuudesta pois ja sillon halkeaa. Pitäis näinkin kriittisessä osasssa olla enempi varmuuskerrointa. Ja ei,ei navan puolelta.
Jos siitä kartion puolelta häviää tavaraa, eli se kiinnityspinta ohenee 5mm ja joka oli lähtöjään kuinka paljon? Niin tuo on se mikä nuo halkaisi.
Eli jos se oli 10mm ja enää 5 niin kiinnityspinnan paksuus on puolittunut . Ja kiristyksessä lähtee muuttamaan muotoaan ja lopputulos on kuvan kaltainen.
Hessu888
07.04.2023, 07:40
Onko tuo sorvattu melkeen puhki tuosta olakkeen kohdalta kun sininen tausta paistaa läpi ja näyttää ettei siinä ole sitäkään vähää ainevahvuutta mitä pultinreiän kohdalla näyttää olevan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=46074
Pistin verrokiksi kuvan omista levikepaloista, mitkä oli muinoin Pajeron alla.
Ei noissakaan ole aivan kamalasti materiaalia reikien ympärillä. Paksuus oli muistaakseni 38 mm.
Jos siitä kartion puolelta häviää tavaraa, eli se kiinnityspinta ohenee 5mm ja joka oli lähtöjään kuinka paljon? Niin tuo on se mikä nuo halkaisi.
Eli jos se oli 10mm ja enää 5 niin kiinnityspinnan paksuus on puolittunut . Ja kiristyksessä lähtee muuttamaan muotoaan ja lopputulos on kuvan kaltainen.
Vielä kerran. Nämä halkesivat navanpuolelta,ja ohennus sorvaus on pyörän puolella. Eli halkeama lähti navan puolen mutteri reijistä joiden kartiot siis eivät olleet ohennetut. Eli seinämä joka murtui,oli materiaali vahvuudeltaan ohentunut n.10% ja jos murtuminen on niinkin lähellä kuin10% pidän sitä vaaralisen heikkona rakenteena ilman ohennustakin.
Onko tuo sorvattu melkeen puhki tuosta olakkeen kohdalta kun sininen tausta paistaa läpi ja näyttää ettei siinä ole sitäkään vähää ainevahvuutta mitä pultinreiän kohdalla näyttää olevan.
Murtuma on alkanut ulkokehältä,etupään paloissa ei ole olaketta ollenkaan ja toinen niistä ehjä. Olakkeeella ei ole juuri merkitystä lujuuden kannalta.
Vielä kerran. Nämä halkesivat navanpuolelta,ja ohennus sorvaus on pyörän puolella. Eli halkeama lähti navan puolen mutteri reijistä joiden kartiot siis eivät olleet ohennetut. Eli seinämä joka murtui,oli materiaali vahvuudeltaan ohentunut n.10% ja jos murtuminen on niinkin lähellä kuin10% pidän sitä vaaralisen heikkona rakenteena ilman ohennustakin.
Totta vitussa se ulkopuolen ohennussorvaus vaikuttaa siihen että pulttien kartion kiristyksen tuottama laajentuminen heikentää kestävyyttä.
Käsittämätön asia että tästä ylipäätään rutistaan täällä keskustelupalstalla. Miksi ylipäätään joku viitsii lähteä noita sorvailemaan ohuemmiksi ja kuvittelee että kestävyys pysyisyi siinä mitä valmistaja on ajatellut?
Totta vitussa se ulkopuolen ohennussorvaus vaikuttaa siihen että pulttien kartion kiristyksen tuottama laajentuminen heikentää kestävyyttä.
Käsittämätön asia että tästä ylipäätään rutistaan täällä keskustelupalstalla. Miksi ylipäätään joku viitsii lähteä noita sorvailemaan ohuemmiksi ja kuvittelee että kestävyys pysyisyi siinä mitä valmistaja on ajatellut?
Ei kukaan kai kuvittele että sorvaus ei olis heikentänyt,pointti oli siinä et jos matskusta hävii 10% ja se aiheuttaa halkeamisen on rakenne vaarallisen heikko. Näitähän ei oo "rääkätty" isoilla renkailla tms. ja kun nää on olennaiset pyörän kiinni pysymisen kannalta ni pitäis olla enemmän toleranssia. Hieman yllätti vaikka jotain kiinan kuraa ovatkin. Ja sä taidat olla ainoa joka rutisee.
No onneksi asiaa tutkii offipalstan parviäly eikä onnettomuustutkintalautakunta.
Laita lisää kuvia niin jatketaan spekulointia…
Jos sorvataan 5 mm pois 30 mm kiekosta, niin mun matematiikan mukaan hävisi 17 %..?
Mutta heikolta näyttävät. Mun palikat olivat käytetyt, täältä palstalta ostin ja täällä ne myös myin pois.
Pieni tehoisella autolla ja kapeilla renkailla renkkasin maastossa minkä pystyin.
Mitään viiteitä repeämisestä ei ollut, vaikuttivat hyvinkin lujilta.
Jos sorvataan 5 mm pois 30 mm kiekosta, niin mun matematiikan mukaan hävisi 17 %..?
Mutta heikolta näyttävät. Mun palikat olivat käytetyt, täältä palstalta ostin ja täällä ne myös myin pois.
Pieni tehoisella autolla ja kapeilla renkailla renkkasin maastossa minkä pystyin.
Mitään viiteitä repeämisestä ei ollut, vaikuttivat hyvinkin lujilta.
Se seinämä on paksumpi siellä navan puolella mihin se mutterin kartio pohjaa,ja nyt sorvasin sieltä ohuemmalta puolelta. Eli 17% on vähentynyt korkeudesta,ei lujuudesta.
No onneksi asiaa tutkii offipalstan parviäly eikä onnettomuustutkintalautakunta.
Laita lisää kuvia niin jatketaan spekulointia…
Pitäiski laittaa Kiinan pojille reklamaatio aiheesta,mitähän selityksiä ne keksis..
Säätäjä_setä
10.04.2023, 00:21
Laitas Ripa mutterista ja levikkeen kartiosta mittoja ja tietoja (kartioiden kulmat ja pituudet) jos sulla on. Hyvät kuvat tietysti myös auttaa. Oliko kaikki mutterit samanlaisia?
Tuli vaan mieleen, että jos levikkeen ja mutterin kartiot ovat epäsopivat niin kartiomutterista voi tulla aika hyvä kiila. :eek:
Nyt kun speiseri on jo paskana niin voisit kokeilla meneekö paskaksi toisesta paikasta kiristämällä mutteria liikaa. Tästä voisi oppia jotain.
Väänsin jakarilla käikäleen poikki,ei paljon voimaa tarvinnu. Kääntelin muutenkin ympäri ämpäri enkä varsinaista virhettä löytänyt. Kartiot on OK ja työn jälki siistiä.
Säätäjä_setä
12.04.2023, 22:05
Näenkö väärin vai onko ruustuukissa oleva puolikas murtunut jokaisen mutterin kohdalta?
Aika ohkaset seinämävahvuudet limpussa.:eek:
Tuon viimeisen kuvan perusteella voi sanoa, että nuo limput on täyttä kuraa.
Spacereita ei pitäisi muutenkaan käyttää, taas yksi syy lisää sille.
Näenkö väärin vai onko ruustuukissa oleva puolikas murtunut jokaisen mutterin kohdalta?
Aika ohkaset seinämävahvuudet limpussa.:eek:
Juuri näin,ei näissä kaikkiaan muuta vikaa ole kuin heikko rakenne/huono materiaali.
Äkkiä tulee mieleen, että teikäläisen osat olivat muottiin valetut ja meikäläisellä tangon pätkästä sorvatut?
Äkkiä tulee mieleen, että teikäläisen osat olivat muottiin valetut ja meikäläisellä tangon pätkästä sorvatut?
ei pysty sanomaan mitä oikeesti on,hauraalta näyttää.