View Full Version : Kysy mitä vaan - vastataan jos jaksetaan 2023
Moi pitkästä aikaa!
Muutoskatsastusasioilla meinasin arvon offaajia vaivata.
Meinasin maasturia hankkia kauppakassiksi. Löysin potentiaalisen yksilön, oon nyt etsinyt lava-autoa Hilux/Mitsu/Ranger-osastolta.
Yleensä näissä 2000-luvun alkupuolen lavavehkeissä on vero n. 600€/vuosi.
Nyt tässä kiinnostavassa yksilössä on kuitenkin myös takaovet ja takapenkki. Se on N1G pakettiauto, mutta alaryhmänä on kaksikäyttöauto. Vero on 1000€ luokkaa.
Kysymys siis on, että jos siitä hilpasee sen takapenkin ja turvavyöt helvettiin ja tekee sinne tilalle tasaisen lattian ja koirahäkit, niin voiko sen "kaksikäyttöauton" jotenkin muutoskatsastaa pois, eli muuttaa pelkäksi pakettiautoksi? Oletuksena, että se vero putoaisi sinne 600€ hujakoille?
Moi pitkästä aikaa!
Muutoskatsastusasioilla meinasin arvon offaajia vaivata.
Meinasin maasturia hankkia kauppakassiksi. Löysin potentiaalisen yksilön, oon nyt etsinyt lava-autoa Hilux/Mitsu/Ranger-osastolta.
Yleensä näissä 2000-luvun alkupuolen lavavehkeissä on vero n. 600€/vuosi.
Nyt tässä kiinnostavassa yksilössä on kuitenkin myös takaovet ja takapenkki. Se on N1G pakettiauto, mutta alaryhmänä on kaksikäyttöauto. Vero on 1000€ luokkaa.
Kysymys siis on, että jos siitä hilpasee sen takapenkin ja turvavyöt helvettiin ja tekee sinne tilalle tasaisen lattian ja koirahäkit, niin voiko sen "kaksikäyttöauton" jotenkin muutoskatsastaa pois, eli muuttaa pelkäksi pakettiautoksi? Oletuksena, että se vero putoaisi sinne 600€ hujakoille?
Voi varmaan mutta tuntuu hullulta heivata autosta tyyliin 20000€ maksaneet takapenkit pois. Toki omallaan jokainen tekee mitä haluaa.
Säästö on reiilu 30€ / kk
Vastasin mitä sattuu…:D
tekniikkamies
14.02.2023, 17:05
Voi varmaan mutta tuntuu hullulta heivata autosta tyyliin 20000€ maksaneet takapenkit pois. Toki omallaan jokainen tekee mitä haluaa.
Säästö on reiilu 30€ / kk
Vastasin mitä sattuu…:D
Valitettavan harvoin takapenkille tulee mitään kunnon ryyppyporukkaa ja vaikka tulisikin monesti saa maksaa penkeistä itse.
Kysymys siis on, että jos siitä hilpasee sen takapenkin ja turvavyöt helvettiin ja tekee sinne tilalle tasaisen lattian ja koirahäkit, niin voiko sen "kaksikäyttöauton" jotenkin muutoskatsastaa pois, eli muuttaa pelkäksi pakettiautoksi? Oletuksena, että se vero putoaisi sinne 600€ hujakoille?
Voi. Istuimen ja selkänojan kiinnityspisteet pitää poistaa käytöstä esim. katkopultein tai hitsaamalla (älä mee tuhoomaan pysyvästi niitä). Sit vaan muutoskatsastukseen. Vöitä ei tarvii poistaa.
Ja tässä tapauksessa homman voi palauttaa ennalleen ilman autoveron uudelleenmaksua.
Voi. Istuimen ja selkänojan kiinnityspisteet pitää poistaa käytöstä esim. katkopultein tai hitsaamalla (älä mee tuhoomaan pysyvästi niitä). Sit vaan muutoskatsastukseen. Vöitä ei tarvii poistaa.
Kiitos Matti!!!
Ehdin tuossa päivän aikana jo tuskissani käydä katsastusasemalla kysymässä (sinne on siis 22km, mutta jotenki asia tuntui niin tärkeeltä etten voinut muka soittaa :D ) ja he vakuuttivat samaa.
Ja tässä tapauksessa homman voi palauttaa ennalleen ilman autoveron uudelleenmaksua.
Noniin, eli mitään "vahinkoa" ei siis edes tapahdu, kun purkaa ajatuksen kanssa ja säästää penkin. Mahtavaa. :)
Tosiaan kun ihmisiä ei ole tarve kuskata, sen sijaan tavaraa ja koiria kyllä. Tohon autoon mahtuis lavalle sitä tavaraa, eikä tavaroita tarvi kuljettaa koirien seassa. Ja koirat pääsee "ihmisten puolelle", eli ohjaamoon. Takaovet helpottaa koirien lastaamista.
Nykyisin mulla on Skoda Roomster pakettiautona, mutta se on alkanut käydä ahtaaksi, kun on kaksi ihmistä, kaksi koiraa, kahdet sukset, sitten vielä jos käy ruokakaupassa hiihtoreissun päätteeksi... Sit vielä autossa pyörii ne pakolliset lumilapiot ja pissapojannestekanisterit sun muut varautumistilpehöörit.
Ja nelivedolle ja maavaralle on aina käyttöä täällä maaseudulla.Ihan tavan pickuppia olin ostamassa, kunnes näin saman neliovisena ja tajusin, että no siinä on se mitä tarvin. :D
Toki Tojotan olisin mieluiten ottanut, mutta niissä on jotenkin niin vaikea tuo ajokilometri/vuosimalli/hinta-suhde. Mitsuissa jotenkin tasaisempi. :)
Joten Tojotatyttö päätti kokeilla Mitsua, Ei offaamiseen, mutta täällä landella on tosin ihan tavan maantietkin siinä kunnossa, että se on melkein kuin mettäpätkällä ajaisi. :eek:
Edit: on muutes karmea aika ostaa autoa. Pankkilainoissa korot 13-15%, halvemmaksi tulee ottaa autoliikkeen rahoitus, joka on 6-7%.
tekniikkamies
17.02.2023, 12:44
Mitenhän on asia kun hommasin polttomoottorilla toimivan 15 hevosvoiman 420 kuutioisen oksasilppurin, pystyskö sinne syöttää paksumpaa isommalla moottorilla?
Tuossa on moottori suurennettu. Tämä rumpamallilen tuntuu jotenkin hylkivän liian paksuja, mutta toisaalta aika hyvin menee jotain kuusen latvaa.
Vähän samanlainen kuin tuossakin.
https://youtu.be/hNIuSZvR5qg
Mitenhän on asia kun hommasin polttomoottorilla toimivan 15 hevosvoiman 420 kuutioisen oksasilppurin, pystyskö sinne syöttää paksumpaa isommalla moottorilla?
Tuossa on moottori suurennettu. Tämä rumpamallilen tuntuu jotenkin hylkivän liian paksuja, mutta toisaalta aika hyvin menee jotain kuusen latvaa.
Ei ole omaa kokemusta tuollaisesta, mutta jotenkin tuntuisi siltä, että tuskin se hylkiminen vähentyisi isommalla moottorilla, jos hylkiminen tarkoittaa sitä, että potkii takaisin, eikä vedä itsekseen. Eiköhän se ole enemmän kiinni syöttötorven kulmasta rumpuun nähden, rummun halkaisijasta yms. geometriasta, kuin moottorin väännöstä.
Jos hakkurin syöttö pelaa, niin kyllä paremmin vääntävälle moottorille isompaa kuormaa voi tarjota. Toisaalta sitten voi myös löytyä sulake jostakin muualta kuin moottorin voimista. Rakanne on tuotannossa varmasti jossakin määrin optimoitu sen alkuperäisen moottorin mukaan. Toki joskus on tarjolla eri tehovaihtoehtoja, joissa muu toteutus saattaa olla samanlainen.
tekniikkamies
26.02.2023, 09:27
Ei ole omaa kokemusta tuollaisesta, mutta jotenkin tuntuisi siltä, että tuskin se hylkiminen vähentyisi isommalla moottorilla, jos hylkiminen tarkoittaa sitä, että potkii takaisin, eikä vedä itsekseen. Eiköhän se ole enemmän kiinni syöttötorven kulmasta rumpuun nähden, rummun halkaisijasta yms. geometriasta, kuin moottorin väännöstä.
Jos hakkurin syöttö pelaa, niin kyllä paremmin vääntävälle moottorille isompaa kuormaa voi tarjota. Toisaalta sitten voi myös löytyä sulake jostakin muualta kuin moottorin voimista. Rakanne on tuotannossa varmasti jossakin määrin optimoitu sen alkuperäisen moottorin mukaan. Toki joskus on tarjolla eri tehovaihtoehtoja, joissa muu toteutus saattaa olla samanlainen.
Kokoonsa nähden vehkeellä käsittelee aika hyvin oksia. Tässä tutustumista härveliin.
https://youtu.be/xe7T0JSe06I
Kiinnostaisi minkämoinen vehkeen pitäisi olla, että voisi tehdä vaikka omakotitalon lämmitykseen haketta. Jos klapiksi pilkottuja laittaa tuohon, tulee pitkähköä silppua koska klapi menee enempi tai vähempi poikittaen. Se saattaa heitellä niitä takaisinpäin varsinkin jos puu kovaa. Tämä on siihen hiukan pieni koska klapit tekee tukkeen helposti.
Voi olla, että isompaa moottoria on käytetty tämäntapaisissa niin, että välitys jonkin verta pidempi, jolloin heittää pidemmälle. Jos ei tarvi heittää pitkälle, tavalliset oksat menee melko hyvin myös pienemmillä kierroksilla.
Kuivan puun hakettaminen ottaa voimaa enemmän kuin tuoreen. Tuollakin on helppo kokeilla, kun vertaa miten se syö saman kokoista kuivaa kuusen oksaa ja tuoretta. Lyhyet klapit menevät tosiaan helposti vinoon torvessa ja sitten niistä tulee tikkua.
tekniikkamies
26.02.2023, 14:49
Kuivan puun hakettaminen ottaa voimaa enemmän kuin tuoreen. Tuollakin on helppo kokeilla, kun vertaa miten se syö saman kokoista kuivaa kuusen oksaa ja tuoretta. Lyhyet klapit menevät tosiaan helposti vinoon torvessa ja sitten niistä tulee tikkua.
Visiotasolla tulee mieleen hydraulihalkoja, joka halkoo pöllit klapeiksi yhdellä sylinterin liikkeellä ja jos klapeja tulee liikaa, osan voisi hakettaa.
Tuoreita kuusen latvoja näinkin pieni nielee mallikelpoisesti. Koivu ei ollut niin mukavan oloinen, eikä vaahtera.
Heipä hei, taas olisi kysyttävää.
Elikkäs kun oon nyt hankkinut 33x12,5xR15-mutiaiset, niin kuinka leveä vanne pitää olla? Ja onko muuta, mitä vanteesta pitää huomioida?
Auton mukana tuli parit erilaiset 15" peltivanteet, joilla on 235/75/15 renkaat. Käykö ne vanteet noille mutiaisille, vai minkälaiset vanteet mie tarvin?
Varmaan tarttee myös korotussarjan autolle, kyseessä siis Mitsu L200 (vm 2000).
Kiitos! :o:)
jokke-76
27.03.2023, 08:26
Mulla ollu1 ja 2 korin pajerosssa ollu 8" et -20 vannetta käytössä. Jousia kiristetty muuten ilman korotuksia.
Mela-Antero
27.03.2023, 20:40
Päivää tänne!
Täälläkin saattaa olla samojen kanakoppien kanssa pelanneita, niin kysytään täältäkin.
Yaris 1,4 D4D 2006
-veden eroittimen valo sytty
-10km ajoa, vikavalokin sytty ja puutu motarille
Tankista kaivettu pitsalaatikon verran jäätä, polttoaine suodatin vaihdettu, polttoaine linja puhallettu tyhjäksi tankin tyhjäämisen/putsaamisen yhteydessä.
Ei lähde omin avuin käyntiin, bräkleeni hörpyllä lähtee käyntiin ja pelaa normaalisti. Mutta kun sammuttaa niin ei lähde uudestaan käyntiin. Käydessä ollessa ilmaus nappia pystyy painelemaan suht pienellä voimalla, liekö normaalia?
Läppärillä näyttää startatessa n. 100 bar rail paineeksi, käynnissä ollessa 300bar.
Ostin purkaamolta toisen korkeapaine pumpun, ja sen kun vaihdoin niin lähti liki heti käyntiin, ei mitään oireita. Mutta kun sammutti niin ei taaskaan omin avuin käyntiin.
Scv venttiili on tosin vielä vanhasta pumpusta, kun purkaamon pumpusta oli liitin kotkattu paskaks. Huomenna tulee vielä tarvike scv. (OK-auto tarjosi tähän vaan 2000€ pumpun mukana saatavaksi)
Vai liekö että suutin/suuttimet, ottanu vesi-dieselistä kipiää ja on alkanut vuotaa, jotta ei pumppu jaksa tehdä startatessa painetta?
Sekin on hieman outo efekti (ehkä) että kun starttailee, niin ilmausnappi pehmenee, mutta ei auta vaikka 10 kertaa tekee starttaus-ilmaus rumban.
Bräkleeni hörpyllä kävi yhden session aikana varmaan 10min paikallaan, että luulis sen siinä ajassa ilmautuvan itsekseen?
Pahoittelut pitkästä ja sekavasta tarinasta :D
BJ-40/76
04.04.2023, 22:58
Heipä hei, taas olisi kysyttävää.
Elikkäs kun oon nyt hankkinut 33x12,5xR15-mutiaiset, niin kuinka leveä vanne pitää olla? Ja onko muuta, mitä vanteesta pitää huomioida?
Auton mukana tuli parit erilaiset 15" peltivanteet, joilla on 235/75/15 renkaat. Käykö ne vanteet noille mutiaisille, vai minkälaiset vanteet mie tarvin?
Varmaan tarttee myös korotussarjan autolle, kyseessä siis Mitsu L200 (vm 2000).
Kiitos! :o:)
Siis minulla ei ole nykyistä tietoa asiasta, mutta taannoin (vuosituhannen vaihteessa/-1900 luvulla) vaatimus oli 33x12,5-15 renkaille 8,5" leveä vanne.
Tai renkaan valmistajan hyväksymä vanneleveys ->silloin bfg ilmoitti 33x(35x)12,5-15 renkaille vanneleveyden alkavan 8" sta.
Nykyinen vaatimus vois olla tuo 8,5"? kannattaa tarkistaa..... minulla ei ole uutta STRO(?) kirjaa...
hiluvitkutin
05.04.2023, 05:48
Heipä hei, taas olisi kysyttävää.
Elikkäs kun oon nyt hankkinut 33x12,5xR15-mutiaiset, niin kuinka leveä vanne pitää olla? Ja onko muuta, mitä vanteesta pitää huomioida?
Auton mukana tuli parit erilaiset 15" peltivanteet, joilla on 235/75/15 renkaat. Käykö ne vanteet noille mutiaisille, vai minkälaiset vanteet mie tarvin?
Varmaan tarttee myös korotussarjan autolle, kyseessä siis Mitsu L200 (vm 2000).
Kiitos! :o:)
8-10" et:stä en osaa sanoa. Varmaan hiukan pitää korottaa.
Päivää tänne!
Täälläkin saattaa olla samojen kanakoppien kanssa pelanneita, niin kysytään täältäkin.
Yaris 1,4 D4D 2006
-veden eroittimen valo sytty
-10km ajoa, vikavalokin sytty ja puutu motarille
Tankista kaivettu pitsalaatikon verran jäätä, polttoaine suodatin vaihdettu, polttoaine linja puhallettu tyhjäksi tankin tyhjäämisen/putsaamisen yhteydessä.
Ei lähde omin avuin käyntiin, bräkleeni hörpyllä lähtee käyntiin ja pelaa normaalisti. Mutta kun sammuttaa niin ei lähde uudestaan käyntiin. Käydessä ollessa ilmaus nappia pystyy painelemaan suht pienellä voimalla, liekö normaalia?
Läppärillä näyttää startatessa n. 100 bar rail paineeksi, käynnissä ollessa 300bar.
Ostin purkaamolta toisen korkeapaine pumpun, ja sen kun vaihdoin niin lähti liki heti käyntiin, ei mitään oireita. Mutta kun sammutti niin ei taaskaan omin avuin käyntiin.
Scv venttiili on tosin vielä vanhasta pumpusta, kun purkaamon pumpusta oli liitin kotkattu paskaks. Huomenna tulee vielä tarvike scv. (OK-auto tarjosi tähän vaan 2000€ pumpun mukana saatavaksi)
Vai liekö että suutin/suuttimet, ottanu vesi-dieselistä kipiää ja on alkanut vuotaa, jotta ei pumppu jaksa tehdä startatessa painetta?
Sekin on hieman outo efekti (ehkä) että kun starttailee, niin ilmausnappi pehmenee, mutta ei auta vaikka 10 kertaa tekee starttaus-ilmaus rumban.
Bräkleeni hörpyllä kävi yhden session aikana varmaan 10min paikallaan, että luulis sen siinä ajassa ilmautuvan itsekseen?
Pahoittelut pitkästä ja sekavasta tarinasta :D
Kaikki hehkut palaneet starttailun yhteydessä?
Ja mistä ¥|2$@ sinne on noin paljon vettä päässyt?
Siis minulla ei ole nykyistä tietoa asiasta, mutta taannoin (vuosituhannen vaihteessa/-1900 luvulla) vaatimus oli 33x12,5-15 renkaille 8,5" leveä vanne.
Tai renkaan valmistajan hyväksymä vanneleveys ->silloin bfg ilmoitti 33x(35x)12,5-15 renkaille vanneleveyden alkavan 8" sta.
Nykyinen vaatimus vois olla tuo 8,5"? kannattaa tarkistaa..... minulla ei ole uutta STRO(?) kirjaa...
Kiitos kaikille vastaajille. 🙂
Posti toi 10x15 vanteet ja tänään niille väännetään kumekset. Tällä hetkellä mulla on ehtoopuolella olevat mutikat, mutta kunhan saan soviteltua ne Mitsuun ja vähän ajeltua, niin päätän sitten ostanko allterrainit vai mutikat uutena.
Mistäs porukka ostaa renkaita? Suomesta, ulkomailta..? 🙂
Mistäs porukka ostaa renkaita? Suomesta, ulkomailta..? 🙂
Viimeksi rouvan pakuun paikallisesta rengasliikkeestä ja omaan työkalupakkiin nettikaupasta.
SALIASTAJA
15.04.2023, 08:07
Kaikki hehkut palaneet starttailun yhteydessä?
Ja mistä ¥|2$@ sinne on noin paljon vettä päässyt?
2005 1.4 D4D corollassani on kaikki hehkut palaneet käynnistyy hyvin jos lämmityksessä tai alle 5 pakkasta. Vika ehkä muualla.
Ihan tällei kuvitteellinen tilanne jota tuossa tuumailtiin. Jos metsänomistajalla olisi maasturi jolla kuljettais työvälineitä, sahoja, kaatotunkkia, taljoja, ym. painavia tavaroita työkohteille. Ajelis omalla maalla ja omissa metsissä mutta metsäteitä ei olisi puomilla suljettu joten sinne saattaisi eksyä "siviilejä" sienimetsälle. Ehkä jopa virkavaltaakin joskus, tuskin sienestämään?
Mietittiin porukalla päissämme että mikä lienee suurin synti/ pienin: ajella liikennekäytöstä poistetulla jossa kilvet paikoillaan vai joskus muinoin rekisteristä poistetulla ja kilvet palautetulla=lopullinen poisto vai ehkä omavalmiste putkirunkohäkkyrällä jossa ei ole valmiste- eikä runkonumerotunnisteita.
Joskushan näkee jossain kun mennään vanhalla rekisterikilvettömällä traktorilla metsätöihin ja tehdään jopa pieni siirtymä tiellä.
Missään näissähän ei ole mitään vakuutuksia ja jos jotain käy niin maksaja on siinä kuskin paikalla! Mutta noin niinkuin virkavallan/trafin puolelta katsottuna minkälaista penalttia olisi tiedossa?
Lerssinen
16.04.2023, 20:45
Veikkaisin että traktoreissa on liikennevakuutus vaikka kilpi oliskin pudonnut jonnekkin tai on irtomaskin palasessa tallinnurkassa. Vuosimaksut kun on luokkaa 40€
BJ-40/76
16.04.2023, 22:02
Ihan tällei kuvitteellinen tilanne jota tuossa tuumailtiin. Jos metsänomistajalla olisi maasturi jolla kuljettais työvälineitä, sahoja, kaatotunkkia, taljoja, ym. painavia tavaroita työkohteille. Ajelis omalla maalla ja omissa metsissä mutta metsäteitä ei olisi puomilla suljettu joten sinne saattaisi eksyä "siviilejä" sienimetsälle. Ehkä jopa virkavaltaakin joskus, tuskin sienestämään?
Mietittiin porukalla päissämme että mikä lienee suurin synti/ pienin: ajella liikennekäytöstä poistetulla jossa kilvet paikoillaan vai joskus muinoin rekisteristä poistetulla ja kilvet palautetulla=lopullinen poisto vai ehkä omavalmiste putkirunkohäkkyrällä jossa ei ole valmiste- eikä runkonumerotunnisteita.
Joskushan näkee jossain kun mennään vanhalla rekisterikilvettömällä traktorilla metsätöihin ja tehdään jopa pieni siirtymä tiellä.
Missään näissähän ei ole mitään vakuutuksia ja jos jotain käy niin maksaja on siinä kuskin paikalla! Mutta noin niinkuin virkavallan/trafin puolelta katsottuna minkälaista penalttia olisi tiedossa?
Ulkomuistista: (Ja n. 10-20v vanhaa tietoa?)
Jos DSL-maasturi, joka on kilvetön/liikennekäytöstä pois, niin DSL vero (ja käyttömaksu?) korotettuna siltä ajalta, mitä ei ole maksettu.
Liikennevakuutus peritään samoin vakuuttamattomalta ajalta, ja se vakuutuksen hinta on paljon kalliimpi, kuin missään yhtiössä?
ja sitten tietenkin sakot yms.
-> tiedän, että yksi dsl- auto on pari päivää vuodessa liikenteessa, juurikin sen takia, että ei tule kovin isoa "pikavoittoa". siis auto on ollut katsastamatta varmaan 20v?
Ja nuo "putkihäkkyrät": Jossain (ennakkotapaus tms????? en muista) taisi olla joku huippunopeusraja?, jonka ylittyminen lisäsi tuomittavuutta? siis joku suuruusluokkaa 20 km/h.
Siis jos on kasattu auton osista, ja varsinkin jos painaa kokonaispainoltaan alle 3500 kg, niin voitaisikohan tulkita jopa omavalmiste autoksi? (ja sitten sen mukaan autoverot, jotka jollain suurilla päästöillä tekee 2023 valmistuneelle ovat aika suolaiset.... siis jopa kymmeniä tuhansia? tuskin sentään tänneasti ulotetaan veroseuraamuksia.... ainakaan täysimääräisenä)
Ja vakuuttamaton traktori: vakuutukset em. mukaan. Olikohan 10v tms. maksimi kantoaika?
-> Siis ongelmien maksimointi: Mahdollisimman pitkään pois vakuutuksista/veroista poissa oleva 2-3 hengen pakumaasturi, johon on ruuvattu takapenkit takaisin ja Polttoöljyt tankissa.... alkaa tulla veroja maksuun sen verran, että tuntuu...
Ja kannattaa muistaa, että "verottaja toteaa tapahtuneen" ja veroseuraamukset tulee, vaikka poltat auton saman tien.... (ja menevät automaattisesti? ulosottoon)
Siis aikanaan oli tapaus, jossa maatalon nuoret ajeli dsl henkilöautolla polttoöljyllä pellolla... Ns. Peltoautolla perheensä pellolla, ja auto oli pois rekisteristä/liikennekäytöstä: Tulli-/Poliisit-/vakuutusyhtiö vai verottaja??? vaativat korvauksia samaan tapaan, kuin olisi ajettu normaaliliikenteessä.
En muista/tiedä, miten kävi loppupeleissä; siis jätettiinkö määräämättä/tuomitsematta, vai kohtuullistettiinko, vai pistettiinkö maksuun?
Tiedän myös tapauksen, jossa liikennekäytöstä poistettua dsl- maasturia ajettiin toisen maasturin vetämälle trailerille yleisellä tiellä, ja poliisit sattui paikalle: n.15 minuutin selvittelyn/soittelujen jälkeen poliisit poistuivat paikalta toteamalla, että tuli tärkeämpi tehtävä.... (oletettavasti ylempi poliisiviranomainen totesi, että miten muuten se saadaan kyytiin? tms.)
Siis minulla ei ole täsmätietoa nykyisestä tilanteesta/määräyksistä.
Ulkomuistista: (Ja n. 10-20v vanhaa tietoa?)
Jos DSL-maasturi, joka on kilvetön/liikennekäytöstä pois, niin DSL vero (ja käyttömaksu?) korotettuna siltä ajalta, mitä ei ole maksettu.
Liikennevakuutus peritään samoin vakuuttamattomalta ajalta, ja se vakuutuksen hinta on paljon kalliimpi, kuin missään yhtiössä?
ja sitten tietenkin sakot yms.
-> tiedän, että yksi dsl- auto on pari päivää vuodessa liikenteessa, juurikin sen takia, että ei tule kovin isoa "pikavoittoa". siis auto on ollut katsastamatta varmaan 20v?
Ja nuo "putkihäkkyrät": Jossain (ennakkotapaus tms????? en muista) taisi olla joku huippunopeusraja?, jonka ylittyminen lisäsi tuomittavuutta? siis joku suuruusluokkaa 20 km/h.
Siis jos on kasattu auton osista, ja varsinkin jos painaa kokonaispainoltaan alle 3500 kg, niin voitaisikohan tulkita jopa omavalmiste autoksi? (ja sitten sen mukaan autoverot, jotka jollain suurilla päästöillä tekee 2023 valmistuneelle ovat aika suolaiset.... siis jopa kymmeniä tuhansia? tuskin sentään tänneasti ulotetaan veroseuraamuksia.... ainakaan täysimääräisenä)
Ja vakuuttamaton traktori: vakuutukset em. mukaan. Olikohan 10v tms. maksimi kantoaika?
-> Siis ongelmien maksimointi: Mahdollisimman pitkään pois vakuutuksista/veroista poissa oleva 2-3 hengen pakumaasturi, johon on ruuvattu takapenkit takaisin ja Polttoöljyt tankissa.... alkaa tulla veroja maksuun sen verran, että tuntuu...
Ja kannattaa muistaa, että "verottaja toteaa tapahtuneen" ja veroseuraamukset tulee, vaikka poltat auton saman tien.... (ja menevät automaattisesti? ulosottoon)
Siis aikanaan oli tapaus, jossa maatalon nuoret ajeli dsl henkilöautolla polttoöljyllä pellolla... Ns. Peltoautolla perheensä pellolla, ja auto oli pois rekisteristä/liikennekäytöstä: Tulli-/Poliisit-/vakuutusyhtiö vai verottaja??? vaativat korvauksia samaan tapaan, kuin olisi ajettu normaaliliikenteessä.
En muista/tiedä, miten kävi loppupeleissä; siis jätettiinkö määräämättä/tuomitsematta, vai kohtuullistettiinko, vai pistettiinkö maksuun?
Tiedän myös tapauksen, jossa liikennekäytöstä poistettua dsl- maasturia ajettiin toisen maasturin vetämälle trailerille yleisellä tiellä, ja poliisit sattui paikalle: n.15 minuutin selvittelyn/soittelujen jälkeen poliisit poistuivat paikalta toteamalla, että tuli tärkeämpi tehtävä.... (oletettavasti ylempi poliisiviranomainen totesi, että miten muuten se saadaan kyytiin? tms.)
Siis minulla ei ole täsmätietoa nykyisestä tilanteesta/määräyksistä.
Mielenkiintoista.
Mitenköhän punaisella ajelut jos aina huoltsikalla tankatessa pyytäisi kassatätiä merkkaamaan rekisterinumeron kuittiin millä autolla on tankattu korkean veron dieseliä.
Sitten kerran kun on tankki tyhjä ja on pakko laittaa tankkiin punaista jotta pääsee ihmisten ilmoille niin lieventäneekö jälkiveroja?
Ja heti perään katsastuksesta. Auto ei mene syynistä läpi mutta jälkitarkastusaikaa tulee kuukausi ja ajoaikaa kaksi. Ohjauksessa väljää, rattia käännellessä kuuluu kolinaa. kaikki kumiset jarruletkut pykineet, vaihdettava.
Toisella autolla onkin ihan eri meininki. Korjaamolle siirtolupa muutaman päivän, jälkitarkastusaikaa kuukausi toki mutta ajot loppuu siihen. Ruostevaurioita alustassa kynnyskotelossa ja pitkittäispalkeissa, kolme kämmenen kokoista paikkaa ja leima.
Onko ajoneuvoluokalla merkitystä vai vaikuttaako vian vakavuus tähän? Molemmat autot käytetty näytillä viimeisenä rekisteriin merkattuna katsastuspäivänä.
Ja heti perään katsastuksesta. Auto ei mene syynistä läpi mutta jälkitarkastusaikaa tulee kuukausi ja ajoaikaa kaksi. Ohjauksessa väljää, rattia käännellessä kuuluu kolinaa. kaikki kumiset jarruletkut pykineet, vaihdettava.
Toisella autolla onkin ihan eri meininki. Korjaamolle siirtolupa muutaman päivän, jälkitarkastusaikaa kuukausi toki mutta ajot loppuu siihen. Ruostevaurioita alustassa kynnyskotelossa ja pitkittäispalkeissa, kolme kämmenen kokoista paikkaa ja leima.
Onko ajoneuvoluokalla merkitystä vai vaikuttaako vian vakavuus tähän? Molemmat autot käytetty näytillä viimeisenä rekisteriin merkattuna katsastuspäivänä.
Tämä selvisikin. Toisessa oli mennyt katsastus yliajalle.
Pitääkö varaosa-autoon ottaa vakuutus? Siis autoon jota ei ole poistettu rekisteristä, eikä ole romutustodistusta. Eikä autoa aiota ikinä ottaa tieliikenteeseen.
Kaitsu67
21.04.2023, 20:36
Ei. Ennen piti, nykyään ei, JOS auto ei ole tieliikennekäytössä. Jos se ostohetkellä on, se pitää poistaa tieliikennekäytöstä jos ei ota vakuutusta kun rekisteröi itselleen.
Ite just irtisanoin varaosaauton vakuutuksen kun alkoivat laskuttamaan 25e vuosi siitä.
Hommasin projektiksi -86 isuzu trooperin joka rekisteröity pakettiautoksi, eli katolta löytyy kuvottavan näköinen lasikuitukoppa. Tarkoitus olisi tehdä autosta oikeasti omaan silmään sopiva, joten onko mahdollista päästä kopasta eroon esimerkiksi rekisteröimällä auto huoltoautoksi tms.?
Mistähän sais selville paljonko autolla saa vetää kun ei missään tiedoissa ole kyseistä tietoa ei paperilla eikä trafikomin tiedoissa.
Autossa kumminkin koukku paikallaan.
Onko se auton omapaino jarrullista ja 750 jarrutonta.
Mistähän sais selville paljonko autolla saa vetää kun ei missään tiedoissa ole kyseistä tietoa ei paperilla eikä trafikomin tiedoissa.
Autossa kumminkin koukku paikallaan.
Onko se auton omapaino jarrullista ja 750 jarrutonta.
No tuolla https://vuokravaunut.fi/info/hyva-tietaa ainakin kerrotaan näin:
Jos auton valmistaja ei ole ilmoittanut perävaunun kytkentätietoja (vanhemmat ajoneuvot), eivätkä tiedot selviä rekisteriotteesta, kytkentämassat määräytyvät seuraavasti:
* jarruton perävaunu: suurin sallittu vetomassa on puolet vetoauton omasta massasta, kuitenkin enintään 750kg
* jarrullinen perävaunu: suurin sallittu vetomassa on sama, kuin vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3500kg. Jo vetoauto on maastohenkilö- tai pakettiauto, voi perävaunun massa olla 1,5 x vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3500kg.
Autoista, joissa Airbagit istuimissa: Saako niitä millään ilveellä poistetuksi / penkkejä vaihdetuksi vaikka sillä perustelulla, että laittaa turvakaaret? Tai voiko laittaa toisen mallin paremmat bagilliset penkit tilalle?
Periaatteessahan niitä ei kai saa poistaa.
Onko palstalla drone käyttäjiä? Tekeekö noilla halvoilla, alle 500 euron koptereilla yhtään mitään vai kannattaako suosiolla investoida vähän enemmän?
Vissiin meinaat useampiroottorisia, etkä "perinteistä" kopterimallia? Kuvaushommiin kenties..?
https://www.kopterit.net/index.php?action=collapse;c=21;sa=collapse;c794e0f 2c58=d2ee9a8c5e545a13e986cd87b8c8cd23#c21
Tuolta löytyy aika hyvin kaikenlaista tietoa ja kokemusperäisiä juttuja multikoptereihin liittyen, löytyisikö sieltä apuja kysymykseen? Sen vähän mitä on tullut tutustuttua, alkaa ominaisuuksia tulla lisää, hintojen laskiessa...
https://www.kopterit.net/index.php?board=153.0
Ilmakuvaukseen liittyen, tuolla saattaa olla luettavaa aiheesta...
https://youtu.be/JMbwAfOOgZM
Onnistuu tuo kuvaaminen "perinteiselläkin" kopterilla, tässä eka oma kokeilu aiheesta. Kameran asetukset tehtaan säädöissä, ja pikkasen tärisee liikaa. Tärinänvaimennustakaan en muistanut kameraan laittaa, semmoseen kiinanhalpikseen missä ei isosti harmita vaikka hajoaisi suunnittelemattomassa laskeutumisesssa...
Tuolta palstalta löytyy monenlaisia sovelluksia kameran kanssa lentämiseen, jopa alle parisataa grammaiseen perinteiseen on saatu sujuvasti toimiva videoyhteys, jota voi tallentaa maa-asemalla. Jotenkin tuntuu että ei olisi enää edes taivas rajana tekniikan kehittyessä...
Vissiin meinaat useampiroottorisia, etkä "perinteistä" kopterimallia? Kuvaushommiin kenties..?
Juu, ihan semmoista neljämoottorista ajattelin hyötykäyttöönkin ehkä. Metsien ja viljelysten tarkasteluun omilla tiluksilla tai pyynnöstä jonkun naapurin. Nämä luvatut lentoajat eniten mietityttää, onko ne sitä mitä luvataan vai onko myyntimiesten puheita?
Lakipykälät on tiedossa mutta mikä olisi hyvä hinta-laatusuhteeltaan.
Merkkejä ja malleja alkaa olla jo niin paljon erilaisia että ei noista tiedä kun ei ole aiempaa kokemusta.
Hobbyhall.fi halvin 55€ kallein 11000€
^Varmaan selvinnee kun lukee kokemuksia käyttäjiltä, tai kysyy suoraan. Mitään omaa kokemusta, muutamaa lelua lukuunottamatta, ole noista useampiroottorisista. Noista perinteisemmistä vähän jo kertynytkin, ja kyllä vaan jaksaa yllättää miten paljon pieneen akkuun on saatu elektrooneja survottua, tuommoinen reilun pari kiloa painavakin kun pysyy kymmenkunta minuuttia parin ampeeritunnin voimin ilmassa...
Kuvaushommissa voisin olettaa, että siinä pätee sama mitä näissä muutenkin, eli että isompi on vakaampi, rauhallisempi liikkeissään eikä lähde tuulen kiusaamana ollenkaan siten mitä pienemmät ja kevysemmät. Ihan merkittävä ero tulee noissa omissa jo kun vertaa vajaa 800 grammaista 2,4 kiloiseen, ja sama toiseen suuntaan, 800 gr vs. 600 gr saati 200 gr, on huikea ero painavamman hyväksi...
Jos oikeasti haluaa pitkää lentoaikaa ja vakautta, niin lähtisin katselemaan 6- tai 8- roottorisia. Hinta toki nousee, mutta vakaus, kantokyky ja näkyvyys kasvaa huomattavasti...
Mistä Suomesta/Euroopasta saisi RST/HST 2" BSP hitsattavan sisäkierteen? Suomesta ei löydy yhtään kauppaa joka myisi yksityisille, ja Eurooppalaisilla erikoisliikkeillä on postikulut jotain 40e.
Kiinasta saa, mutta toimitusaika 1-2 kuukautta https://www.ebay.com/itm/314508731200
valtatie
02.08.2023, 09:24
Mistä Suomesta/Euroopasta saisi RST/HST 2" BSP hitsattavan sisäkierteen? Suomesta ei löydy yhtään kauppaa joka myisi yksityisille, ja Eurooppalaisilla erikoisliikkeillä on postikulut jotain 40e.
Kiinasta saa, mutta toimitusaika 1-2 kuukautta https://www.ebay.com/itm/314508731200
MUHVI 2 1.4404
Tuotekoodi
1201409
Putkiliikkeestä / putkihenkilöltä.
Tarviis mökille tehdä autotalli, jonne mahtuisi yksi auto ja muuta roinaa.
Tällaista katselin: https://www.netrauta.fi/autotalli-palmako-roger-nosto-ovella-28-4m-sup2?utm_source=google&utm_term=&utm_campaign=&utm_medium=cpc&utm_content=s|pcrid|354485588824|pkw||pmt||pdv|m|&gclid=EAIaIQobChMI282j-5e8gQMVNl2RBR0RMA8WEAQYASABEgKbBPD_BwE
Tietty pitkästä tavarasta saisi haluamansa kokoisen & eristetyn mutta aikataulun takia tuo hirsinen olisi hyvä. Toi on vain 44 mm paksuista puuta, eli aika heikko pitämään lämpöä. Kattoon tarviis tietty laittaa eristeet, samoin lattiaan. Kysymys kuuluu, pysyyköhän tuollainen plussan puolella täällä eterärannikon säissä, jos laittaa normi ilpin seinälle?
Ja riittää se, että lämpötila pysyisi tallissa plussan puolella.
offroadjouni
21.09.2023, 20:00
Kysymys kuuluu, pysyyköhän tuollainen plussan puolella täällä eterärannikon säissä, jos laittaa normi ilpin seinälle?
Ja riittää se, että lämpötila pysyisi tallissa plussan puolella.Kyllähän se pysyy plussalla, paitsi jos lämpötila putoaa niin alas että ILP ei pysty tuottamaan lämpöä. Veikkaan että pari vuorokautta alle -20 lämmöissä riittää aiheuttamaan ongelmia. ILP on hyvä lisälämmönlähde, mutta jos se on ainoa lämmönlähde niin sitten pitää hyväksyä jäätymisen mahdollisuus.
tekniikkamies
21.09.2023, 20:31
Kyllähän se pysyy plussalla, paitsi jos lämpötila putoaa niin alas että ILP ei pysty tuottamaan lämpöä. Veikkaan että pari vuorokautta alle -20 lämmöissä riittää aiheuttamaan ongelmia. ILP on hyvä lisälämmönlähde, mutta jos se on ainoa lämmönlähde niin sitten pitää hyväksyä jäätymisen mahdollisuus.
ILP:llä himmailu liian pienellä lämmityksellä ei hyvä, mutta sopivasti lämmittäen mainio vehje. Varalle patteria. Hyvä jos lämmön tarve sisällä vaikka +15.
Ulkoyksikkö ei sula kovin hyvin jos liian vähän lämmitetään.
.
Lerssinen
21.09.2023, 20:35
Mulla on konehalli lämmennyt pelkällä ilpillä (midea extreme), ei ole jäätynyt koskaan ainakaan vielä. Pyynti on +8 eli ylläpitolämpötila mutta onhan siellä toki lämmityskuutioitakin sekä varaavaa lämpömassaa.. Hallin takana on melko suuri jääkasa keväisin :rolleyes:
Mutta joo, ei siihen laitteeseen sokeasti kannata luottaa. Jos sisälämpötila pääsee alas ei sulatuskaan toimi ja sitten ollaan muiden lämmönlähteiden varassa.
Kyllähän se pysyy plussalla, paitsi jos lämpötila putoaa niin alas että ILP ei pysty tuottamaan lämpöä. Veikkaan että pari vuorokautta alle -20 lämmöissä riittää aiheuttamaan ongelmia. ILP on hyvä lisälämmönlähde, mutta jos se on ainoa lämmönlähde niin sitten pitää hyväksyä jäätymisen mahdollisuus.
Varmaan tavallinen sähköpatteri pitää laittaa varalle. Tuossa mökissä lämpöä kyllä johtuu pakkasilla sen verran harakoille, että eiköhän ilppi joudu kunnolla töihin pakkasilla.
tekniikkamies
23.09.2023, 14:58
Onkos kellään käsitystä onko raivaussahan, johon saa siimanpään syytä toimia bensalla vai sähköllä?
https://youtu.be/mt-TrlZdTyo?si=WLvUAqYt5Nq71DL4
https://youtu.be/Q8nkai7-MMw?si=Zj2rIFFG_WeKFdaL
Nyt itsellä on käytössä siimaleikkurit bensalla, jotka vähän pieniä jos kodin ulkopuolella hommaa. Hyvä on vissiin joku Stihl FS 561 ja se on bensavehje. Pärinä ei aina hyvä juttu.
Olis hyvä jos asiakkaan luona pitää vaik kadun varsi tai rakennusten reunat trimmeröidä, ei siimaa tarvi lisätä.
Onkos kellään käsitystä onko raivaussahan, johon saa siimanpään syytä toimia bensalla vai sähköllä?
https://youtu.be/mt-TrlZdTyo?si=WLvUAqYt5Nq71DL4
https://youtu.be/Q8nkai7-MMw?si=Zj2rIFFG_WeKFdaL
Nyt itsellä on käytössä siimaleikkurit bensalla, jotka vähän pieniä jos kodin ulkopuolella hommaa. Hyvä on vissiin joku Stihl FS 561 ja se on bensavehje. Pärinä ei aina hyvä juttu.
Olis hyvä jos asiakkaan luona pitää vaik kadun varsi tai rakennusten reunat trimmeröidä, ei siimaa tarvi lisätä.
Mulla on ollut jo tovin käytössä Stihlin akkusaha ja pensasleikkuri. Paluuta polttomoottoriaikaan ei enää ole, noi on vaan niin käteviä. Raivaussaha on varmaan sama juttu, kunhan akkuja on riittävästi matkassa.
tekniikkamies
08.10.2023, 08:02
Mulla on ollut jo tovin käytössä Stihlin akkusaha ja pensasleikkuri. Paluuta polttomoottoriaikaan ei enää ole, noi on vaan niin käteviä. Raivaussaha on varmaan sama juttu, kunhan akkuja on riittävästi matkassa.
Mul on kans Stihlin AP akulla olevia pihavarusteita ja akkukäyttöiset useammin käytössä kuin bensalla. Tänä kesänä tarvi moottorisahassa pitkää laippaa ja se oli 500i:ssä.
Siimahommassa yksi eniten vaikuttava on siimapää. Siimaa meinaa kulua vieraissa kohteissa paljon. Yleensä kiinnostavat siimapäät isossa raivaussahassa. Siimaa saisi paksuuden puolesta mennä yli 3 millistä.
Mulla on myös Husqwarnan nelari siimaleikkuri ja se on hyvä jos siiman ei tarvi olla paksua.
Hessu888
21.10.2023, 19:30
Tekeekö joku firma vielä nykyään sellasta paksua sinkittyä aaltopeltiä mitä 30-40 vuotta sitten laitettiin navettoihin/latoihin jne.? Ei siis mitää 0,5mm lirua mitä nykykatot tuppaa olemaan vaan kunnon ikuista jöötiä.
Käytetty kelpais muutoin mutta vanhat reiät pitäis hitsata umpeen joten sen vuoksi uusi hakusessa.
tekniikkamies
23.10.2023, 08:31
Tekeekö joku firma vielä nykyään sellasta paksua sinkittyä aaltopeltiä mitä 30-40 vuotta sitten laitettiin navettoihin/latoihin jne.? Ei siis mitää 0,5mm lirua mitä nykykatot tuppaa olemaan vaan kunnon ikuista jöötiä.
Käytetty kelpais muutoin mutta vanhat reiät pitäis hitsata umpeen joten sen vuoksi uusi hakusessa.
Itsel piharakennuksessa on aaltopeltiä ja korjasin sen ruosteet rälläkällä teräsharjalla hiomalla ja sitten pensseli Zingaa tai spray CRC Zink prota. Ostin Motonetin Lahden myymälän kaikki purkit kerralla.
Naulojen tilalle ruuveja.
Noita aaltopeltejä lojuu ilmeisesti siellä täällä, mutta ei aina kohdeltu hyvin.
Noi sais hiekkapuhaltamalla hyväks jos vähän ruostetta kun keksis mikä kustannustehokkain pinnoite.
dodge3500
24.10.2023, 07:12
Tarviiko talon kiertovesipumppu siniaalto invertterin, kun normaalilla kuuluu ininää?
tekniikkamies
24.10.2023, 11:19
Tarviiko talon kiertovesipumppu siniaalto invertterin, kun normaalilla kuuluu ininää?
Hyvälläkin taajuusmuuttajalla moottoria pyörittäessä voi inistä.
Siniaaltoinvertterit ei aina kalliita. En ole enää hommannut muita kun on epävarmaa tuleeko ongelmia joillain laitteilla.
Tarviiko talon kiertovesipumppu siniaalto invertterin, kun normaalilla kuuluu ininää?
Sähkömoottorista voi karata toimintasavu halvalla kanttiaaltoinvertterillä syötettynä - on kokemusta. Voi myös kestää aivan hyvin, mutta se on vähän fifty-sixty. Kannattaa tehdä riskianalyysiä siitä, kuinka pitkään talo kestää pakkasilla olla ilman toimivaa kiertovesipumppua, sillä jos pumpun moottori hajoaa, tapahtuu se kuitenkin pakkasilla ja juhlapyhien alla. Myös pumpun hinta kannattaa suhteuttaa invertterien hintaeroon.
dodge3500
24.10.2023, 20:47
Sähkömoottorista voi karata toimintasavu halvalla kanttiaaltoinvertterillä syötettynä - on kokemusta. Voi myös kestää aivan hyvin, mutta se on vähän fifty-sixty. Kannattaa tehdä riskianalyysiä siitä, kuinka pitkään talo kestää pakkasilla olla ilman toimivaa kiertovesipumppua, sillä jos pumpun moottori hajoaa, tapahtuu se kuitenkin pakkasilla ja juhlapyhien alla. Myös pumpun hinta kannattaa suhteuttaa invertterien hintaeroon.
Pumppuja on varastossa, mutta jos ja kun tulee sähkökatkos ja kattilan sekä varaajan välinen latauspumppu toppaa niin kattila keittää. Niin sillä kyselen et mikä paras vaihtoehto pitää pumput käynnissä
tekniikkamies
24.10.2023, 21:11
Pumppuja on varastossa, mutta jos ja kun tulee sähkökatkos ja kattilan sekä varaajan välinen latauspumppu toppaa niin kattila keittää. Niin sillä kyselen et mikä paras vaihtoehto pitää pumput käynnissä
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/vatti-2000w-siniaaltoinvertteri
Tais olla tollainen mulla vaihtoehtona jos ei muuta sähköä. Yks varavirta-aurinkopaneeli ja kaks 200 ampeeritunnin kokoluokkaa AGM akkuja.
dodge3500
25.10.2023, 07:03
Ok tarvii hankkia tommonen
Minulla on sähkökatkojen varalta tällainen: https://www.akku-assa.fi/product/2207/victron-energy-phoenix-12v-250va-vedirect-schuko---invertteri
Kaitsu67
25.10.2023, 11:13
Eikös tollanen invertteri/akkuhässäkkä itsekasattuna tule maksamaan useita satasia ja se pitää sitten käydä kytkemässä päälle, ellei väkästele vielä jonkinlaista releohjausta lisäksi > lisää euroja.
Onhan niitä valmiita ns. UPSejakin, joita saa jo varmaan samaan rahaan kun tuollasen värkkääminen, eikä sitä tarvi sitten olla itse paikalla laittamassa päälle, jos on vaikka jossain muualla kuin kotona kun sähkökatko iskee...
tekniikkamies
25.10.2023, 14:01
Eikös tollanen invertteri/akkuhässäkkä itsekasattuna tule maksamaan useita satasia ja se pitää sitten käydä kytkemässä päälle, ellei väkästele vielä jonkinlaista releohjausta lisäksi > lisää euroja.
Onhan niitä valmiita ns. UPSejakin, joita saa jo varmaan samaan rahaan kun tuollasen värkkääminen, eikä sitä tarvi sitten olla itse paikalla laittamassa päälle, jos on vaikka jossain muualla kuin kotona kun sähkökatko iskee...
Huoltoautosysteemiksi tuollaista tuli alunperin väsäiltyä. Nykyisessä osoitteessa tuli yli yön sähkökatko ja pitänyt varalle laitteita, joiden avulla ratkoa asiat jos käy huonoon aikaan.
En tiedä laittasko autoon takas. Nyt on käytös niin hyvää akkutyökalua, ettei tarvi heti ladata ja bensavehjettä myös. Akkutyökalujen lataamiseen tuo hyvä, niin käyttöä voi tulla jos autossa, ottaa sieltä hätäsähköä.
Latauspumpun sähkönsyötön olisi hyvä olla katkotonta, ettei kattila keitä; UPSilla tai sitten jatkuva syöttö invertteri+akku+älylaturi -yhdistelmällä. Tai sitten päivystää lähellä valmiina vaihtamaan sähkön syöttö varavoimalle, jos verkosähkö katkeaa.
Invertteriä käyttäen on akun kapasiteetti UPSia vapaammin valittavissa. Jos tarvitsee pitkän toiminta-ajan pienitehoiselle laitteelle (kuten kiertovesipumppu), niin invertteri tulee äkkiä edullisemmaksi. Esimerkiksi monessa perus 1500 VA UPSissa on n. 17 Ah / 24 V akusto ja 2200 VA mallissa 17 Ah / 48 V. Joihinkin UPSeihin saa ulkoisia lisäakustoja, mutta enemmän ne maksavat kuin isompi akku invertteriä syöttämään.
Invertteri maksaa satkun ja laturi toisen. Akku tai akut sitten sen mukaan, paljonko varakäyntiaikaa haluaa ja minkälaisilla akuilla sen toteuttaa.
dodge3500
26.10.2023, 06:09
Jep. Invertteri+akku+laturi menetelmällä aina pyörimässä niin on ihan sama onko kotona vai lähteekö muualle
tekniikkamies
07.11.2023, 10:34
Mikähän siinä on kun lumilinkoa käytetään niin harvoin nykyisin samoi kuin tiekarhua?
Yhteiskunta järjestää mieluummin sosiaali- ja mielenterveyspalveluita kuin töitä. Perustetaan myös mitä ihmeellisimpiä koordinaattorin tehtäviä.
Esim. Kunto suurteholinko vaikuttaa yksinkertaiselta, eikä vaadi uusimpia traktoreita. Kotona kokeilin telavetoista 420 kuutioista lumilinkoa ja sillä sai märän lumen lingottua pois.
Tietysti nykyaikaisilla maataloustraktoreilla hommat sujuu, mutta ne on kalliita omin rahoin hankittavaksi.
https://youtu.be/JO63WYFYc7c?si=_itlkHmjaAhiN3d3
Heitetäänpä pieni, ehkä jopa tekniikkapuolen kysymys. Vanha (10v+) ComeUp DS-9.5i vinssi ( https://www.manualslib.com/manual/1976045/Comeup-Ds-9-5.html ). Mistä löytäisi 12v moottorin tai mikä muu moottori sopisi siihen kuin alkuperäinen? Kysäisin alkuperäisen perään maahantuojalta, eli Hämeen Autosähköltä ja oli vastauksena ettei enää soveltuvaa moottoria saisi. Ollut vaan erittäin tyytyväinen noihin vinsseihin ja ei viittisi pienen moottorimurheen takia ruveta mihinkään muuhun vaihtamaan:)
Joku kiinanmoottorihan siihen käy. Tai vaikka bowmotor.
Onko moottori totaalisen kärvähtänyt vai mikä mahtaa olla vikana?
Lerssinen
08.11.2023, 17:01
Mitä raati tuumaa 2000 luvun alun land rover freelandereista ?
Kutoskone/automaatti :rolleyes:
tekniikkamies
08.11.2023, 17:47
Mitä raati tuumaa 2000 luvun alun land rover freelandereista ?
Kutoskone/automaatti :rolleyes:
Harmikseni todennut 2000-luvun alun vehkeet niin vanhaksi, että toimivuus kohtuullisella huollolla pääasia ja merkin tai mallin mieluisuus sivuseikka.
Vehkeet pitäs olla 2020-luvulta jos ne ei harrastepelejä ja uudet muuten vaan tehty hankaliksi.
Kaitsu67
08.11.2023, 18:25
Mitä raati tuumaa 2000 luvun alun land rover freelandereista ?
Kutoskone/automaatti :rolleyes:
Ihan hyviä pelejähän ne on, varsinkin jos asiallisesti huollettu, eikä noi Freekut oikeestaan ees ruostu.
Viskon toimivuus kannattaa tarkistaa jos ei ole koskaan vaihdettu, siis se joka on siellä kardaanissa. Takatassu ilmaan ja testailee varren kanssa pultilla kääntyykö pyörä. Varmaan netistä löytyy videoitakin. Huomaa kyllä myös asfaltilla, kun tekee kääntöä mahdollisimman jyrkästi esim. parkkiksella, niin kanittaa.
Jos visko on jumissa nakertaa voimansiirtoa takaperä/IRD ja syö myös renkaat. Sen pystyy kyllä vaihtamaan, mutta ei ole ihan halpa.
Itellä oli tosin 1,8 bensa, ja joskus testailin hieman maaston puolellakin vähän isommilla ja karkeammilla kumeilla, niin ihan mukavasti eteni.
Joku kiinanmoottorihan siihen käy. Tai vaikka bowmotor.
Kiitoksia, tuo kiinanmoottorijuttu jättää vain aika monta vaihtoehtoa. Kuitenkin niitä taitaa olla vähän eri kiinnityssysteemeillä ja booreilla yms:) Olis hieno tietää jokin mikä varmasti sopii. BOW on ihan vaihtoehto, mutta kenkkumaisia taitaa olla nykyisellään Englannista tilailla. Ja toinen mitä mieluusti tietäisi olisi moottorin pituus, että ei olisi alkuperäistä pidempi. Runkoaisaan ei hirveämmin ole pelivaraa.
Onko moottori totaalisen kärvähtänyt vai mikä mahtaa olla vikana?
Kiitosia, ja mitä oireet olivat, niin rupes vähän huonosti lähtemään pyörimään ja voimatkin hukassa ja joutui naputtelemaan että lähti liikkeelle Finland Trophy Retrossa ja lopulta sisäänpäin ei sanonut enää mitään. Ulospäin toimi aluksi kuten kuuluikin, mutta senkin lopetti. Voi tietysti olla jotain pientä. En sen enempää ole jaksanut tutkia vielä, mutta helpointa olisi vaan sopiva moottori vaihdella, kun ikää on kuitenkin se yli 10 vuotta:)
Kiitosia, ja mitä oireet olivat, niin rupes vähän huonosti lähtemään pyörimään ja voimatkin hukassa ja joutui naputtelemaan että lähti liikkeelle Finland Trophy Retrossa ja lopulta sisäänpäin ei sanonut enää mitään. Ulospäin toimi aluksi kuten kuuluikin, mutta senkin lopetti. Voi tietysti olla jotain pientä. En sen enempää ole jaksanut tutkia vielä, mutta helpointa olisi vaan sopiva moottori vaihdella, kun ikää on kuitenkin se yli 10 vuotta:)
Kuulostaa ihan siltä, että hiilet on loppu.
Harmillisesti google tarjoaa juurikin Hämeen autosähköä ratkaisuksi..
https://www.hasoy.com/fin/hiilisilta_hiilet_come_up_alkuperainen_dv9_ds9_5-p-15761-328
Saisikohan niitä muualta.
Mikael73
10.11.2023, 09:44
Hämärä muistikuva että Runvan moottoria olisi sovitellut Comeuppiin,
boorit taitaa olla samat mutta laakeri ja päätylaippa eri.
Moottorin pituus (EWX12000 7.2hp) ilman laippaa 190mm,
ja M6 pulttien väli 90mm millä tulee laippaan kiinni.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7726&pictureid=191272
Ottaa vaan moottorin auki ja tarkistaa hiilien ja laakereiden kunnon. Saattaa vanha olla kunnostettuna varmempi peli kuin kiinalainen uutena.
Kiitoksia vastauksista. Otin nyt sitten tuon moottorin auki ja ihan silmämääräisesti tutkittuna näyttää ihan kelvolliselta. Hiilissä on kulutusvaraa jäljellä runsaasti jäljellä ja muutenkin näyttivät ihan kelvolliselta ja liikkuivat ilman mitään tuskaa. Tietenkin sisällä ruostetta jonkin verran kun kuitenkin puhutaan yli kymmenvuotiaasta laitteesta jota on saatettu joskus uittaakin jossain vesilätäkössä.
Rupeaa epäilemään tässä huonoja liitoksia kaapeloinnissa tai että vetää virran maihin jotain väärää kautta. Solenoidi kuitenkin naksahtaa molempiin suuntiin ja sen vaihdoinkin tuossa jo aikaisemmin kun vähän aikaisemmin oli ekat pienet merkit ilmassa. Eli se on uusi, kun omasta varaosahyllystä käyttämätön sattui löytymään.
Ja tuohon mikä moottori sopii mihinkin olisi ihan hieno löytää jotain varmaa tietoa. Yleisesti vain sanotaan että kiinan vinssinmoottorit sopii, mutta se tosiaan jättää aika paljon vaihtoehtoa. Onko markkinoilla jotain muita mitkä tiedettäisiin varmasti yhteensopiviksi. Tuohon aikaan, kun tuo oli markkinoilla, niin aika paljon oli näitä geneerisiä kiinan virveleitä eri myyjien omilla logoilla.
Mironski
11.11.2023, 20:09
Terse! Elikkä hilukin 4wd valo alkaa vilkkua 2wd ajaessa noin 0.5 tunnin ajon jälkkeen. Lakkaa heti kun laittaa nelivedon päälle tai käynnistää auton uudelleen. Onko tämä jokin mistä kuulus panikoida vai onko vaan muistutus että ”Ajat edelleen takavedolla”?
Kiitoksia vastauksista. Otin nyt sitten tuon moottorin auki ja ihan silmämääräisesti tutkittuna näyttää ihan kelvolliselta. Hiilissä on kulutusvaraa jäljellä runsaasti jäljellä ja muutenkin näyttivät ihan kelvolliselta ja liikkuivat ilman mitään tuskaa. Tietenkin sisällä ruostetta jonkin verran kun kuitenkin puhutaan yli kymmenvuotiaasta laitteesta jota on saatettu joskus uittaakin jossain vesilätäkössä.
Kokeile puhdistaa moottorin kuoren osien väliset saumat, että johtavat virtaa toinen toisiinsa. Joissakin moottoreissa virta kulkee päätykupin ja kenttäkäämilohkon välillä sen niiden välissä näkyvän sauman kautta. Jos se on hapettunut, ei virta oikein kulje, paitsi jonkin aikaa hieman koputtelemalla.
Lerssinen
12.11.2023, 19:41
Ihan hyviä pelejähän ne on, varsinkin jos asiallisesti huollettu, eikä noi Freekut oikeestaan ees ruostu.
Viskon toimivuus kannattaa tarkistaa jos ei ole koskaan vaihdettu, siis se joka on siellä kardaanissa. Takatassu ilmaan ja testailee varren kanssa pultilla kääntyykö pyörä. Varmaan netistä löytyy videoitakin. Huomaa kyllä myös asfaltilla, kun tekee kääntöä mahdollisimman jyrkästi esim. parkkiksella, niin kanittaa.
Jos visko on jumissa nakertaa voimansiirtoa takaperä/IRD ja syö myös renkaat. Sen pystyy kyllä vaihtamaan, mutta ei ole ihan halpa.
Itellä oli tosin 1,8 bensa, ja joskus testailin hieman maaston puolellakin vähän isommilla ja karkeammilla kumeilla, niin ihan mukavasti eteni.
Käyttö ei olis kovin kummoista vaan vararenkaaksi pihalle, nivan tilalle joka lähti tuossa viikonloppuna kohden pohjoista :o Auto itsessään kuvissa näytti ihan kelpo laitteelle enkä säikähdä "tyyppivikoja" mutta myyjä oli valenimestään huolimatta ihan täys kulmahousu joten taitaa jäädä ostamatta..
Mikael73
15.11.2023, 17:55
Kokeile puhdistaa moottorin kuoren osien väliset saumat, että johtavat virtaa toinen toisiinsa. Joissakin moottoreissa virta kulkee päätykupin ja kenttäkäämilohkon välillä sen niiden välissä näkyvän sauman kautta. Jos se on hapettunut, ei virta oikein kulje, paitsi jonkin aikaa hieman koputtelemalla.
Tätä myös Runvalta neuvoivat kun oli yksi moottori mikä näennäisesti
aukaistunakaan ei ilmivikaa löytynyt, puhti oli poissa moottorista.
Ei varsinaisesti vettä sisällä mutta jonkinverran kosteutta ja hiilipölyä,
ilmeisesti riittää siihen että vähän oikosulkua tekee..
Neuvot oli että moottorin kuori sisältä puhtaaksi ja kuivaksi ja ankkuri samoin
Tiedättekö Oulun seudulta mitään yritystä, joka valmistaa erikoisajoneuvoja, -kontteja tmv? Tyyliin Conlog, mutta lähempänä Oulua. Konetekniikan insinöörille (kesä)työpaikka haussa.
Ohjauksen palauttaminen / keskittäminen maastoautossa. Onko sen puuttumisesta maastoautossa hyötyä? Onko sen puuttumisesta myös katuajossa käytettävässä maastoautossa hyötyä maastoajossa niin paljon, että se on tärkeämpää kuin kuljettajan tunnelmat "tynnyrinpesijänä" olemisesta käännellessään rattia kahteen suuntaan katuajossa ilman auton apua? Vähentääkö ohjauksen keskityksen puuttuminen ohjauksen lyömistä näpeille maastoajossa vai miksi?
Tuli mieleen lukiessa Ineos Grenadierin (sen "uuden vanhan Defenderin") hitaasta (jonka ymmärrän) ja palauttamattomasta ohjauksesta saamat arvostelut. EDIT: Pakkaa sekoittaa vielä eri varustelutasot: maastopainotteinen Trialmaster ja katupainotteinen Fieldmaster (en ole huomannut kommentteja ohjauksen eroista).
Kaitsu67
20.11.2023, 12:25
Tätä myös Runvalta neuvoivat kun oli yksi moottori mikä näennäisesti
aukaistunakaan ei ilmivikaa löytynyt, puhti oli poissa moottorista.
Ei varsinaisesti vettä sisällä mutta jonkinverran kosteutta ja hiilipölyä,
ilmeisesti riittää siihen että vähän oikosulkua tekee..
Neuvot oli että moottorin kuori sisältä puhtaaksi ja kuivaksi ja ankkuri samoin
Kun putsasin yhden oman Kiinanvirvelin aikanaan, niin toinen kestomagneetti irtosi rungosta ja sitä piti sitten koittaa liimailla takaisin. Ainakin muistelisin että siellä oli vaan kaksi magneettia.
Ei kyl ollu Runwa se.
Ohjauksen palauttaminen / keskittäminen maastoautossa. Onko sen puuttumisesta maastoautossa hyötyä? Onko sen puuttumisesta myös katuajossa käytettävässä maastoautossa hyötyä maastoajossa niin paljon, että se on tärkeämpää kuin kuljettajan tunnelmat "tynnyrinpesijänä" olemisesta käännellessään rattia kahteen suuntaan katuajossa ilman auton apua? Vähentääkö ohjauksen keskityksen puuttuminen ohjauksen lyömistä näpeille maastoajossa vai miksi?
Tuli mieleen lukiessa Ineos Grenadierin (sen "uuden vanhan Defenderin") hitaasta (jonka ymmärrän) ja palauttamattomasta ohjauksesta saamat arvostelut. EDIT: Pakkaa sekoittaa vielä eri varustelutasot: maastopainotteinen Trialmaster ja katupainotteinen Fieldmaster (en ole huomannut kommentteja ohjauksen eroista).
Ihan kauhea tilanne sinulla. Tunnelmilla ei paljon edetä autoillessa, ei maastossa eikä kadulla. Sitä pitää ohjata ja jos et osaa , myy pois.
Urakkanupin voin myydä näppäimistöösi. ;) Lyhyemmin ja toivottavasti selkeämmin ilmaistuna kiinnosti vaan onko palauttamattomasta ohjauksesta hyötyä maastoajossa.
Saako 2009 mitsu outlanderin muutoskatsastettua pakettiautoksi?
Lyhyemmin ja toivottavasti selkeämmin ilmaistuna kiinnosti vaan onko palauttamattomasta ohjauksesta hyötyä maastoajossa.
Vastaus amatöörille löytyi iltapäivälehdykästä tänne jo toisaalle linkatusta Grenadierin koeajojutusta: "Sen simpukkaohjaus on off-road -käyttöön ja auton käyttöön sopivasti erittäin hidas, ja vastaavasti se ei palauta oikeastaan ollenkaan keskelle, ei missään nopeudessa. Tämä toki on haettu ominaisuus, sillä keskittävästä ohjauksesta on oikeassa maastoajossa käytännössä vain haittaa."
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/99bc1abd-d266-4de6-b139-221e0ca4bf5e
Vastaus amatöörille löytyi iltapäivälehdykästä tänne jo toisaalle linkatusta Grenadierin koeajojutusta: "Sen simpukkaohjaus on off-road -käyttöön ja auton käyttöön sopivasti erittäin hidas, ja vastaavasti se ei palauta oikeastaan ollenkaan keskelle, ei missään nopeudessa. Tämä toki on haettu ominaisuus, sillä keskittävästä ohjauksesta on oikeassa maastoajossa käytännössä vain haittaa."
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/99bc1abd-d266-4de6-b139-221e0ca4bf5e
Käytännössä paskapuhetta. Jos ohjaus ei palauta, se tarkoittaa vain sitä että joko ohjausgeometria ja/tai osat ovat ovat epäonnistuneet.
Jos ohjaus ei keskitä, niin käytännössä autoa on ajettava, eli ohjattava koko ajan että se menee edessä suoraan.
Silloin kun em.asiat on kunnossa, ei juurikaan ole väliä vaikka ohjausvaihde olisi jo hieman väljä, tai muuallakin alkaisi ikä näkyä, laite menee suoraan ihan itsestään.
Jos ei niin woblaus ym.poukkoilu alkaa vaivata laitetta äkkiä.
Miten voi olla näin vaikeeta löytää linkin kaltainen kiinnityslenkki mutta sellanen, että siinä on vain yksi vähän isompi kiinnitysreikä joku 10mm
https://www.k-rauta.fi/etsi?query=Sidontalenkki
Biltemassa on melkein toimiva mutta tuo ei taida mahtua koloon mihin sitä olen ajatellut
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kuljetustarvikkeet-ja-hinaaminen/kiinnikkeet/kiinnityslaite-500-kg-2000016502
Purkaamolta jonkun auton takakontista?
Miten voi olla näin vaikeeta löytää linkin kaltainen kiinnityslenkki mutta sellanen, että siinä on vain yksi vähän isompi kiinnitysreikä joku 10mm
https://www.k-rauta.fi/etsi?query=Sidontalenkki
Biltemassa on melkein toimiva mutta tuo ei taida mahtua koloon mihin sitä olen ajatellut
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kuljetustarvikkeet-ja-hinaaminen/kiinnikkeet/kiinnityslaite-500-kg-2000016502
Miten pieni sen pitäis olla? Toi bilteman on kyllä pienimmästä päästä mitä noita on vastaan tullut. Tallista saattais jopa löytyä irtonaisena jos mittoja kaipaat.
Miten pieni sen pitäis olla? Toi bilteman on kyllä pienimmästä päästä mitä noita on vastaan tullut. Tallista saattais jopa löytyä irtonaisena jos mittoja kaipaat.
Tuohon oikean puoleiseen sitä olen laittamassa. Kävin äsken mittaamassa niin 45mm leveä tuohon mahtuu. Pultti on M12 eli aika iso reikä pitää olla mutta saahan sitä suurennettua. Jos ei hirveesti vaivaa ole ja tollanen bilteman rinkula helposti löytyy niin otan mielelläni mitat vastaan. Mitenköhän muuten on riittääköhän kierteet kun tuo bilteman ei mikään ohut peltinen rimpula ole?
20kg painoinen boxi olisi tuohon tarkoitus kiinnittää eli mitään satoja kiloja tuon ei tarvitse kestää.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9076&pictureid=243832
Kiinnityslaatta 3x3,8cm ja keskireikä 8mm. Kiinnityslenkki tuo sitten karkeasti 7mm lisää 3 sivulle eli lenkki alhaalla 4,5cm kanttiinsa.
Rullamitalla katottuna ois joku 3mm tai karvan vajaa paksu eli uskoisin kierteen riittävän.
Kiinnityslaatta 3x3,8cm ja keskireikä 8mm. Kiinnityslenkki tuo sitten karkeasti 7mm lisää 3 sivulle eli lenkki alhaalla 4,5cm kanttiinsa.
Rullamitalla katottuna ois joku 3mm tai karvan vajaa paksu eli uskoisin kierteen riittävän.
No nyt tuli tarkat speksit kiitos näistä.
Mihin hemmettiin on hävinny kurkkupastillit? Siis Wicksit ym.stydi pussikama…
Joka kaupassa sata hyllymetriä karkkia mutta ei vicksiä….kele tana tu…
Tuohon oikean puoleiseen sitä olen laittamassa. Kävin äsken mittaamassa niin 45mm leveä tuohon mahtuu. Pultti on M12 eli aika iso reikä pitää olla mutta saahan sitä suurennettua. Jos ei hirveesti vaivaa ole ja tollanen bilteman rinkula helposti löytyy niin otan mielelläni mitat vastaan. Mitenköhän muuten on riittääköhän kierteet kun tuo bilteman ei mikään ohut peltinen rimpula ole?
20kg painoinen boxi olisi tuohon tarkoitus kiinnittää eli mitään satoja kiloja tuon ei tarvitse kestää.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9076&pictureid=243832
Voiko mutterin korvata nostosilmukalla? https://www.puuilo.fi/haklift-nostosilmukkamutteri-m12-340kg
Voiko mutterin korvata nostosilmukalla? https://www.puuilo.fi/haklift-nostosilmukkamutteri-m12-340kg
No ni miksipäs ei? Pitäisköhän siihen sittenkin tollanen laittaa kun olis valmiiksi M12 kokoa.
Sopiiko nostosilmukan kierre? Auton pulteissa on usein pienempinousuisia kierteitä kuin saman nimellismitan kilopulttitavarassa. Jos on irtoava läpipultti, niin saahan sen sitten vaihdettua sopivaan.
Soft top katon vois pesasta keväällä niin pitääkö siihen ostaa vinyylin vai tekstiilin puhdistus ainetta? Tekstiilin puhdistus ainehan on tarkoitettu kangaskatoille mutta eikös tollasen 2007 vuosimallisen wranglerin katto ole jotain vinyyliä? Mutta vinyylin puhdistusaineet sitten on taas auton sisätiloihin tarkoitettuja.
Sopiiko nostosilmukan kierre? Auton pulteissa on usein pienempinousuisia kierteitä kuin saman nimellismitan kilopulttitavarassa. Jos on irtoava läpipultti, niin saahan sen sitten vaihdettua sopivaan.
Niin hyvä idea kuin nostosilmukka olikin niin kyllä siinä on erilainen kierre. Tämä tuli todettua käymällä 3 kauppaa ensin läpi tollaset löytääkseni ja sitten tallissa totean, että eipä onnistu. Huoh kyllä taas on onnistunut olo.
Niin hyvä idea kuin nostosilmukka olikin niin kyllä siinä on erilainen kierre. Tämä tuli todettua käymällä 3 kauppaa ensin läpi tollaset löytääkseni ja sitten tallissa totean, että eipä onnistu. Huoh kyllä taas on onnistunut olo.
No mikä ihmekierre sulla sitte siinä oikein on.
No mikä ihmekierre sulla sitte siinä oikein on.
Otin mä kuvan niistä kierteistä mutta näkeekö sen eron tuosta on sitten katsojan silmissä. Mutta ihmekierre tai ei niin nyt siellä on bilteman kiinnitys lenksut vakio mutterin alla paikoillaan ja palautin nostosilmukat.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9076&pictureid=243902
Lähdin irroittamaan takapenkin kiinnitysruuveja. Ruuveja on 4 ja kolme niistä irtosi mutta viimeinen vähän jumittaa ja kun sitä räikällä kääntää niin jostain lähtee aika kova sellanen napsahduksen kuuloinen ääni. Ihmettelyn jälkeen ajattelin, että se ääni lähtee räikästä mutta eipä lähde koska toisella räikällä sama juttu. Kysymys kuuluu, että mikä ihme siellä voi niiin kovaa napsahtaa? Sitä ruuvia kyllä saa ihan kunnolla vääntää ja kyllä se vissiin aina vähän liikahtaa kunnes napsahtaa.
Ja annanko vaan mennä ja katon miten käy? WD40:stä olen sinne suihkutellut enemmän kuin riittävästi.
Kuva ruuvista
https://turn5.scene7.com/ir/render/Turn5Render/J104353?obj=car&color=11,11,11&gloss=100&wid=810&hei=608&sharpen=1
Otin mä kuvan niistä kierteistä mutta näkeekö sen eron tuosta on sitten katsojan silmissä. Mutta ihmekierre tai ei niin nyt siellä on bilteman kiinnitys lenksut vakio mutterin alla paikoillaan ja palautin nostosilmukat.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9076&pictureid=243902
Kuvasta katsottuna, näyttää mutterissa olevan pari milli isompi kierteen halkaisija samalla nousulla. Eli, mutteri on ilmeisesti hienokierteinen, siihen tuskin löytyy nostosilmukkaa suoraan sopivalla kierteellä, itselle ehkä tekisin tuossa tilanteessa että selvittäisin sen kierteen, hakisin palautetut silmukat takaisin ja poraisin reiän isommaksi kierteyttäen halutulle kierteelle..?
Kysymys kuuluu, että mikä ihme siellä voi niiin kovaa napsahtaa?
Onkohan alapuolella hitsimutteri joka on hitsistä pettänyt?
Sain lisäsilmät apuun auton alle katsomaan mitä tapahtuu kun käännän ja napsahdus kuuluu mutta ei kuulemma mitään. Eli annoin sitten vaan mennä ja väänsin sitä ja noin 20 napsahduksen jälkeen ääni katosi ja sain ruuvinkin lopulta irti. Kun laitoin penkin takaisin pistin toiset ruuvit tilalle ja ne meni paikoilleen ihan ok ilman mitään ylimääräisiä napsahduksia.