View Full Version : Toyota kdj95 käynti ongelma
tapsa4x4
03.01.2023, 21:06
2002 mallinen d4d kdj95 vika että käy epätasaisesti ja moottorin vikavalo palaa. Vikakoodi p1215.
Välillä kylmänä toimii hetken eikä vikavalo pala.lämpöisessä tallista ei saa käyntiin muutakun vikavalon kanssa.pihalla kun seisoo ni toimii hetken.
Nyt on tehty= akku vaihdettu.
maadoitukset tarkastettu putsattu ja laitettu liitosrasvaa ja muutama maadoitus lisätty.
Korkeapaine pumppu ja määrä säätimet vaihdettu.
Suuttimet testautettu ja yksi vaihdettu ehjään.
Löpölinjat uusittu tankki putsattu.
Johtosarjaa purettu ja tutkittu.
Moottorin anturi liittimet tarkastettu.
Turbo uusittu.
Kellään vastaavasta viasta kokemusta et mistä lähtis vikaa etsimään?
tapsa4x4
04.01.2023, 07:47
Spill control valve ja onko Ecun komponentit vuotaneet piirilevylle.
Eikös toi spill controlli oo tossa korkeapaine pumpun päällä?
Ecua ei oo tullut avattua vielä.
Kivisen ohjeet muuten jees, mutta Tapsalla KDJ, ei KZJ.
KDJ:ssä on 1KD-FTV moottori eli commonrail, KZJ:ssä olis jakajapumpullinen 1KZ-TE, johon noi ohjeet täsmäis.
tapsa4x4
04.01.2023, 15:23
Joo siis tämä on 1kd-ftv koneella oleva cruiseri.
Eli teknillisesti aika pitkälti 120cuiserin kans sama mutta ei kuitenkaan.
Ääni SCV venttiilille.
Löytyy myös tuosta commonraili koneesta, korkeapainepumpun kyljestä, mallista riippuen joko yks tai kaks kappaletta.
Kivisen ohjeet muuten jees, mutta Tapsalla KDJ, ei KZJ.
My Bad, poistellaan.
tapsa4x4
04.01.2023, 19:29
Ääni SCV venttiilille.
Löytyy myös tuosta commonraili koneesta, korkeapainepumpun kyljestä, mallista riippuen joko yks tai kaks kappaletta.
Jos meinaat niitä venttiilejä korkeapaine pumpussa niin ne vaihdettiin jo kerran ja sit vaihdettu koko pumppu.
Suuttimien ohjausboksivika.
tapsa4x4
04.01.2023, 21:14
Avasin sen boxsin ei näkynyt mitään selkeää vikaa mut pitää jostain ettiä toinen millä kokeilla.
Samaa boksia löytyy melkein kaikista saman ikäluokan D4D toyotista.
tapsa4x4
06.01.2023, 10:26
Ohjaus boksi tilattu maailmalta ku suomessa 150-200€ ja euroopasta posteineen 60€ ni kokeillaan sitä seuraavaksi.
Kellään havaintoa huohotusputken varaosa numerosta ?ku puuttuu koko putki nyt.
Mitä virkaa tuommoisella suuttimien ohjausboksilla on D4D moottorissa?
Bosch common raileissa on vain ECU?
Säätäjä_setä
06.01.2023, 18:41
Jos jaksat niin ota pari kuvaa tuon injector driver boxin sisuksista niin katsellaan mitä tavaraa siellä oikein on.
Muu juttu.
Kysynnän ja tarjonnan lait ovat armottomat. KE Jetronic juttuun liittyen. Auton omistaja ensin arveli ECU boxin olevan viallinen ja haeskeli sellaista pitkin maailmaa. Olisi löytynyt, mutta yleisesti hintataso 3000,- +/-. Jos Tojotan aivot maksaa 60,- niin kohtuullinen ero.
tapsa4x4
16.01.2023, 17:48
Jos jaksat niin ota pari kuvaa tuon injector driver boxin sisuksista niin katsellaan mitä tavaraa siellä oikein on.
.
Se on täynnä sellaista eriste gleeliä ni ei jakanut ruveta enenpää sitä ihmettelemään.
No nyt on toinen samanlainen ohjaus purkkia kokeiltu,ei auttanut yhtään.
Mitähän sitä sitten kokeilis?
Satakunta
16.01.2023, 20:24
Jakopään ajoitus ja lukon pohja.
Tuliko common rail pumppu uusi ? Aikanaan kun olivat uusia tapeltiin noiden common rail koneisten avensiksien kanssa. Tuo pumppu on ilmeisen haastava testattava ja korjattava. Käytettynä ja "kunnostettuna" yleensä valmiiksi hajalla.
Varsin ongelmallinen koko Toyotan rail systeemi.
Ave puolella tuossa suuttimien ohjaus laatikossa oli erittäin harvoin vikaa.
Tyypillinen vaihto sarja oli, remmi, nafta tukki, suuttimet ja pumppu oem uusina.
Muutama sitkeämpi sisälsi myös ecun vaihdon.
1999-2004 noita alkupään rail koneita tehtiin. Ja Toyotan alkupään Raili koneet eivät tue yleisiä testereitä oikein hyvin. Vaatii Toyotan oman.
tapsa4x4
16.01.2023, 21:45
Pumppu on käytetty,kone mistä irroitte pelannut ok.jakopää tarkastettu pumpun vaihtajan toimesta.
Ootko ecun sisälle vilkassu?
tapsa4x4
18.01.2023, 08:54
Ootko ecun sisälle vilkassu?
Oon näytti ihan ok kuntoiselta.tilaan maailmalta toisen ecun ja moottorin lämpötila anturit. Ja kokeilen niillä seuraavaksi
lämpöisessä tallista ei saa käyntiin muutakun vikavalon kanssa.pihalla kun seisoo ni toimii hetken.
Minkä koodin se antaa?
Laittaisin Techstreamin kiinni ja kattosin sen kans ekaks. ECU:n jos vaihdat, voi olla ettei tunnista avainta enää (vai oliko näissä eri rasia ajonestolle?).
Jollain skannerilla vissiin luettu tuo p1215 mutta olikohan siinä mitään kirjallista selitettä?
Kun se ei välttämättä eri vuosimalleissa ja moottorivaihtoehdoissa meinaa samaa.
Googlella yleisin vika ehdotus on EDU-boksi tai siihen liittyvät johdot/liittimet mutta löytyy myös vaihtoehtona ilmastointijärjestelmän vika mm. alhainen paine tai painekytkin vika ilmastoinnissa.
Oikean ikäisen ja mallisen auton koodiselite olisi hyvä olla.
tapsa4x4
18.01.2023, 20:26
Ei tullut muutakun toi koodi ja joku selite sähkökatkosta muistaakseni.
Pitää varmaan hommata parempi scanneei millä lukea noita koodeja
Tässä kohtaa voisi jopa olla järkevää tehdä sellanen pieni henkinen luovutus että maksaisi merkkihuollolle tuon vikakoodien luvun ja selvityksen. Viestien perusteella rupee oleen jo yli puolet mahdollisista vianaiheuttajista vaihdettu, ja loppupuolikaskin maksaa jonkin verran.
Tässä kohtaa voisi jopa olla järkevää tehdä sellanen pieni henkinen luovutus että maksaisi merkkihuollolle tuon vikakoodien luvun ja selvityksen. Viestien perusteella rupee oleen jo yli puolet mahdollisista vianaiheuttajista vaihdettu, ja loppupuolikaskin maksaa jonkin verran.
Näimpä. Mahtanee olla johtovika 🤔
tapsa4x4
19.01.2023, 05:25
Tässä kohtaa voisi jopa olla järkevää tehdä sellanen pieni henkinen luovutus että maksaisi merkkihuollolle tuon vikakoodien luvun ja selvityksen. Viestien perusteella rupee oleen jo yli puolet mahdollisista vianaiheuttajista vaihdettu, ja loppupuolikaskin maksaa jonkin verran.
Merkkiliikkeen huoltoon soittelin ja kysyin mut ei oikeen vakuuttanut ja tunti hinta aikareipas,rupes ehdottelemaan et varmaan pitää hetivaihtaa sitä ja tätä osaa.
No kohta vuoden ollut rikki ni ei oo merkitystä enään onko toisenkin vuoden.
Merkkiliikkeen huoltoon soittelin ja kysyin mut ei oikeen vakuuttanut ja tunti hinta aikareipas,rupes ehdottelemaan et varmaan pitää hetivaihtaa sitä ja tätä osaa.
No kohta vuoden ollut rikki ni ei oo merkitystä enään onko toisenkin vuoden.
Ei se koodien luku siellä nyt mahdottomia maksa. Kaikilla skannereilla ei pääse toyotan järjestelmiin luotettavasti ja se olisi tosiaan oltava sen mallin mukainen tieto vielä.
Ei sitä sinne korjaukseen tarvitse jättää, vain koodi selitteineen ulos.
EDIT: omassa GM-kötöstyksessä syksyllä piti taistella kanssa vian kanssa, kun välillä pelasi, välillä ei. Vikakoodi antoi syttymoduulin vian mutta kolmella vai neljällä eri moduulilla testattiin, ihan sama oire.
Piuhat oli moduulilla ja puolalla sekä siinä lähistöllä ihan ok. Toisella eculla ihan ok.
No jostain, en nyt enää muista mistä, löytyi GM:n ohjeistusta eli tuo syttymoduulikoodi voi tulla myös MAP-anturista, kun moduulista tulee kierrostieto ja mapista ei tulisikaan alipainetietoa eli ristiriita ja siinä systeemissä logiikka on rakennettu niin, että silloin vika on todennäköisesti syttymoduulissa, tai siis koodi viittaa siihen.
No ehdin jo riemastua, että nythän se varmaan pelaa, kun vaihdan toisesta autosta ehjän mapin. No ei, vaikka tuon vikalogiikan selviäminen olikin ihan hyvä tieto.
Loppujen lopuksi syy oli poraruuvissa, jolla oli joskus maailmanaikaan ruuvattu kuraläpät kiinni ja ruuvi oli tietysti riittävän pitkä menemään peltien lisäksi ecun johtosarjasta läpi.
Se ei siis aina ottanut kontaktia mutta välillä ja sitten sekosi käynti kokonaan.
Mutta tarinan opetus siis se, että se koodi ei välttämättä kerro kaikkea vaan pitäisi jostain saada kaivettua se logiikka, miten diagnostiikan on ajateltu toimivan ja siihen tarvitaan perehtynyt harrastaja sopivalla kirjallisuudella tai sitten korjaamo, joka pääsee varmasti toyotan diagnostiikkaan kiinni ja on käytettävissä sen diagnostiikan selitykset.
Ei omakohtaista kokemusta mutta ihan kuultujen/luettujen puolesta tuontiautoissa voi olla eri järjestelmäversiot mihin ei pääsekään sillä eurospeksatulla skannerilla tai vaikka olisi oikea, niin siltikään ei pääse lukemaan kaikkea dataa kuin sillä toyotan techstream vai mikä se oli.
Satakunta
19.01.2023, 13:36
Pumppu on käytetty,kone mistä irroitte pelannut ok.jakopää tarkastettu pumpun vaihtajan toimesta.
Pumppu ja suuttimet pajalle mikä pystyy testaamaan ne. Ja onko se nokkaremmi varmasti kohdallaan. Osassa toyotoita vaikea selkoiset merkit.
Näimpä. Mahtanee olla johtovika 🤔
Tätä veikkaisin minäkin.
Saat Tapsa ton läppärin lainaan jossa Toyotan Techstream, sillä pääsee ehkä paremmin kartalle. Ei toki tietenkään kerro että mistä se johto pätkii jos pätkii.
tapsa4x4
19.01.2023, 23:42
Tätä veikkaisin minäkin.
Saat Tapsa ton läppärin lainaan jossa Toyotan Techstream, sillä pääsee ehkä paremmin kartalle. Ei toki tietenkään kerro että mistä se johto pätkii jos pätkii.
Joo pitää tulla lainaan ku kerkiän siihen.
Suuttimet ollut testattava ja yks uusittu.
tapsa4x4
26.07.2024, 09:39
Niin tätä luettiin toyotan omalla vikakoodin lukulaitteella eikä siitä tullut mitään järkevää dataa ulos, johtosarja purettiin ja tutkitiin läpi ei vikoja löytynyt mittaamallakaan.
Johtosarja paikoilleen ja ei pelaa edelleenkään,sitten pohdittiin mitä ei olla vielä kokeiltu ja todettiin että ecua ei olla vaihdettu,tuurillaa hiace-pojilta löyty oikea ecu joka oli maannut varastossa vuosikymmenen ja siitä kaupat pilkkahinnalla(ecu oli samanlaisesta 2002 mallista ja purettu lapun mukaan 2006 hyllyyn niin kunto oli uutta vastaava tällä).
"uudella" eculla auto läks käyntiin ja rupesi pelaamaan kohtuudella ja sen jälkeen saatiin vikakoodit ulos ja syy oli että egr kaikki alipaine letkut oli edelliseltä asentajalta päin helvettiä.
Nyt cruiseri on ollut 4kk leimassa ja ajossa,jotain pieniä murheita on ollut(suutin vuoto vikaa) tosin kaikki on kyllä edellisen remonttimiehestä johtuvia ongelmia ollut.
ainoa murhe on että ajoneston avain valo palaa ainakun auto on seis ja välillä vikuttaa sitä eikä sille löydy mitään syytä,vaikka toyotan ohjeen mukaan on pari kolme kertaa avainta paritettu autoon.