Nerd-O
30.11.2022, 10:36
Aattelin tilaa auton alle 33/12.5-15 renkulat. Hyvin on hinnat näköjään noussut niissä vuoden aikana. Suomessa ne näyttäisi olevan todella arvokkaita renkaita, joten mennään taas ulkomailta tilaten niin säästetään aika reilulla kädellä.
Kaksi vaihtoehtoa olisi. Firemax FM523 tai Westlake SL366.
https://i.ak24.ee/img_prd/1006/1006756/fm523-22.jpg
https://sc04.alicdn.com/kf/HTB1YNqja3KG3KVjSZFLq6yMvXXaC.jpg
Westlake on samaa puljua Goodriden kanssa. Firemaxista hajuakaan mitä puljua se on, mutta eiköhän sekin joku kiinan rengas ole. Poitsulla on autossaan Goodriden mutiainen ja ihan ok se tuntuu joka paikassa toimivan. Hieman nopeasti ne kyllä näyttää kuluvan. Onko kellään Firemaxia alla? Hintaeroa noilla on 2€/rengas, joten ihan sama kumman niistä tilaa. Aattelin ihan ympäri vuoden noita käytellä. Kummassakin näyttäisi vielä olevan nastoille reiät, joten kait ne jollain tapaa pitäs talvellakin ehkä toimia.
Sitten jos haluaa 6€ enemmän laittaa renkaaseen niin tulisi vaihtoehtoina Hifly Vigoro MT601 ja Sailun Sailun Terramax M/T
https://www.rengas24.com/upload/rehvid/7174_muster_terve.jpg
https://www.fountaintire.com/images/tires/29826_1.png?v=1
Onko noista kahdesta mitään kokemusta? Toi Hifly rengas näyttää kyllä vähän sellaiselta, että mudassa se menee kyllä tukkoon. Nuokin taitaa kumpikin olla kiinalaisia renkaita? Noiden jälkeen hinnat sitten pompsahtaakin yli 150€/kpl. Mutta nuo neljä rengasta sais alle 150€/kpl kotiin toimitettuna. Tuossa oli vielä Tomket merkkinen rengas yhdellä myyjällä, mut niitä renkaita oli vain 2kpl. Mutta ne olisi maksanutkin vain 128€/kpl. Sen tiedän, että Tomket on pinnattu rengas. Nuo muut ei ole pinnattuja. Hiflystä tosin en ole varma, mut tuskin sekään pinnattu on.
Mut alustavasti itse päätymässä tuohon Firemax renkaaseen ihan ulkonäön perusteella. Ehkä toi pieni kyljen karhennus auttaa jossain tilanteessa?
Sitten napalukkoa. Nyt ne on automaattiset ja eihän ne koskaan toimi kuten pitäs. Niillä ei myöskään pääse kuusen latvaan, kuten manuaalisilla. Manuaalisilla pääsis lähemmäs offi ylijumalia. Kiinan pojat toimittaisi melko edukkaasti manuaalisia napalukkoja, mutta onko kukaan kokeillut millaista kuraa ne on? Vai onko ne ihan toimivia? Jos napalukko maksaa kiinassa n.20€/kpl niin mahtaakohan sillä saada toimivaa napalukkoa? Toisaalta ei ne niin erikoiset olisi, ettei kiinan pojat osaisi niitä kopioida. Kohdistuuko tuollaiseen napalukkoon kuinka paljon voimaa? Lähinnä mietinnässä tuo viimeinen mainoslause high quality.. Ei varmasti ole. Jos siihen kohdistuu paljon voimaa niin uskoisin, että kiinan poikien metalli taitaa antautua tuolla hinnalla.
https://ae01.alicdn.com/kf/H08331f8320564517a3ea30c06180d0bcs/1-piece-x-For-MITSUBISHI-Pajero-Triton-L200-4x4-Montero-1990-2000-Free-wheel-locking-hubs.jpg_Q90.jpg_.webp
Meinasin myös tilailla korotussarjaa. Ulkomailta saisi melko edukkaasti B52 Offroad merkkiset korotusjouset + iskarit eteen ja taakse. Valmistaja mainostaa olevansa italialainen ja alustasarja on suunniteltu eurooppalaiseen käyttöön. Mitä se ikinä tarkoittaa? Monessa kohtaa luki, että suunnittelussa otettu huomioon eurooppalainen käyttö, ei australialainen. Joka lähinnä tais olla kuitti jollekin dobinssonille ja old man emulle? Ne kait sieltä päin on? En tiedä miten australialainen offailu eroaa eurooppalaisesta? Onko näistä kellään mitään kokemusta? Jotenkin vaan italialainen ja laatu ei yleensä täsmää. Näitä kuitenkin oli melkein kaikkiin markkinoilla oleviin maastureihin tarjolla, joten ei kait ne nyt ihan paskoja voi olla? Näissäkin oli aika iso hintaero myyjien välillä. Kallein mitä samaa sarjaa löysin oli 920€ ja halvin oli 429€. Tuotekoodit ainakin täsmäsi ja speksit. Taitaa vaan toinen ottaa reilummalla kädellä voittoa kuin toinen. Tälle setille luvataa +4cm korotusta. Mutta miten kulahtaneet alkuperäiset jouset sitten lienee niin ehkä voi tulla enemmän korotusta. Löytyi myös toisen valmistajan settejä missä korotus olisi 6cm, mutta se voi aiheuttaa ongelmaa tuolle keulan joustoille. 6cm korotuksella ne vähät ulosjousto varat taitaa kadota täysin keulasta. Mutta idea tällä sarjalla olisi saada autoa sen verran ylös, että noi 33" pallot mahtuu alle. Korin korotus ei ole vaihtoehtona, paitsi vasta sen jälkeen jos toi 4cm korotus ei riitä.
https://d2j6dbq0eux0bg.cloudfront.net/images/41897050/2048181520.jpg
Pähkäilin myös taakse kytkettävää lukkoa ja ne vasta kalliita onkin. Kiinan pojat ois senkin ratkaissut. Siinä missä euroopassa arb paineilmalukko maksaa melkein 1000€ niin kiinan pojat toimittaisi vastaavaa n.300€/kpl. Sais näköjään vielä valita onko se sähkökäyttöinen vai paineilmakäyttöinen. Sähkökäyttöinen oli hieman halvempi. Onko noista kiinan lukoista kellään mitään kokemusta? Onko siitä jotain etua jos se on paineilmakäyttöinen? Itselle kyllä riittäisi ihan automaattinen, mut ei näytä olevan tarjolla missään tuohon menopeliin.
Kaksi vaihtoehtoa olisi. Firemax FM523 tai Westlake SL366.
https://i.ak24.ee/img_prd/1006/1006756/fm523-22.jpg
https://sc04.alicdn.com/kf/HTB1YNqja3KG3KVjSZFLq6yMvXXaC.jpg
Westlake on samaa puljua Goodriden kanssa. Firemaxista hajuakaan mitä puljua se on, mutta eiköhän sekin joku kiinan rengas ole. Poitsulla on autossaan Goodriden mutiainen ja ihan ok se tuntuu joka paikassa toimivan. Hieman nopeasti ne kyllä näyttää kuluvan. Onko kellään Firemaxia alla? Hintaeroa noilla on 2€/rengas, joten ihan sama kumman niistä tilaa. Aattelin ihan ympäri vuoden noita käytellä. Kummassakin näyttäisi vielä olevan nastoille reiät, joten kait ne jollain tapaa pitäs talvellakin ehkä toimia.
Sitten jos haluaa 6€ enemmän laittaa renkaaseen niin tulisi vaihtoehtoina Hifly Vigoro MT601 ja Sailun Sailun Terramax M/T
https://www.rengas24.com/upload/rehvid/7174_muster_terve.jpg
https://www.fountaintire.com/images/tires/29826_1.png?v=1
Onko noista kahdesta mitään kokemusta? Toi Hifly rengas näyttää kyllä vähän sellaiselta, että mudassa se menee kyllä tukkoon. Nuokin taitaa kumpikin olla kiinalaisia renkaita? Noiden jälkeen hinnat sitten pompsahtaakin yli 150€/kpl. Mutta nuo neljä rengasta sais alle 150€/kpl kotiin toimitettuna. Tuossa oli vielä Tomket merkkinen rengas yhdellä myyjällä, mut niitä renkaita oli vain 2kpl. Mutta ne olisi maksanutkin vain 128€/kpl. Sen tiedän, että Tomket on pinnattu rengas. Nuo muut ei ole pinnattuja. Hiflystä tosin en ole varma, mut tuskin sekään pinnattu on.
Mut alustavasti itse päätymässä tuohon Firemax renkaaseen ihan ulkonäön perusteella. Ehkä toi pieni kyljen karhennus auttaa jossain tilanteessa?
Sitten napalukkoa. Nyt ne on automaattiset ja eihän ne koskaan toimi kuten pitäs. Niillä ei myöskään pääse kuusen latvaan, kuten manuaalisilla. Manuaalisilla pääsis lähemmäs offi ylijumalia. Kiinan pojat toimittaisi melko edukkaasti manuaalisia napalukkoja, mutta onko kukaan kokeillut millaista kuraa ne on? Vai onko ne ihan toimivia? Jos napalukko maksaa kiinassa n.20€/kpl niin mahtaakohan sillä saada toimivaa napalukkoa? Toisaalta ei ne niin erikoiset olisi, ettei kiinan pojat osaisi niitä kopioida. Kohdistuuko tuollaiseen napalukkoon kuinka paljon voimaa? Lähinnä mietinnässä tuo viimeinen mainoslause high quality.. Ei varmasti ole. Jos siihen kohdistuu paljon voimaa niin uskoisin, että kiinan poikien metalli taitaa antautua tuolla hinnalla.
https://ae01.alicdn.com/kf/H08331f8320564517a3ea30c06180d0bcs/1-piece-x-For-MITSUBISHI-Pajero-Triton-L200-4x4-Montero-1990-2000-Free-wheel-locking-hubs.jpg_Q90.jpg_.webp
Meinasin myös tilailla korotussarjaa. Ulkomailta saisi melko edukkaasti B52 Offroad merkkiset korotusjouset + iskarit eteen ja taakse. Valmistaja mainostaa olevansa italialainen ja alustasarja on suunniteltu eurooppalaiseen käyttöön. Mitä se ikinä tarkoittaa? Monessa kohtaa luki, että suunnittelussa otettu huomioon eurooppalainen käyttö, ei australialainen. Joka lähinnä tais olla kuitti jollekin dobinssonille ja old man emulle? Ne kait sieltä päin on? En tiedä miten australialainen offailu eroaa eurooppalaisesta? Onko näistä kellään mitään kokemusta? Jotenkin vaan italialainen ja laatu ei yleensä täsmää. Näitä kuitenkin oli melkein kaikkiin markkinoilla oleviin maastureihin tarjolla, joten ei kait ne nyt ihan paskoja voi olla? Näissäkin oli aika iso hintaero myyjien välillä. Kallein mitä samaa sarjaa löysin oli 920€ ja halvin oli 429€. Tuotekoodit ainakin täsmäsi ja speksit. Taitaa vaan toinen ottaa reilummalla kädellä voittoa kuin toinen. Tälle setille luvataa +4cm korotusta. Mutta miten kulahtaneet alkuperäiset jouset sitten lienee niin ehkä voi tulla enemmän korotusta. Löytyi myös toisen valmistajan settejä missä korotus olisi 6cm, mutta se voi aiheuttaa ongelmaa tuolle keulan joustoille. 6cm korotuksella ne vähät ulosjousto varat taitaa kadota täysin keulasta. Mutta idea tällä sarjalla olisi saada autoa sen verran ylös, että noi 33" pallot mahtuu alle. Korin korotus ei ole vaihtoehtona, paitsi vasta sen jälkeen jos toi 4cm korotus ei riitä.
https://d2j6dbq0eux0bg.cloudfront.net/images/41897050/2048181520.jpg
Pähkäilin myös taakse kytkettävää lukkoa ja ne vasta kalliita onkin. Kiinan pojat ois senkin ratkaissut. Siinä missä euroopassa arb paineilmalukko maksaa melkein 1000€ niin kiinan pojat toimittaisi vastaavaa n.300€/kpl. Sais näköjään vielä valita onko se sähkökäyttöinen vai paineilmakäyttöinen. Sähkökäyttöinen oli hieman halvempi. Onko noista kiinan lukoista kellään mitään kokemusta? Onko siitä jotain etua jos se on paineilmakäyttöinen? Itselle kyllä riittäisi ihan automaattinen, mut ei näytä olevan tarjolla missään tuohon menopeliin.