View Full Version : Kaapeli tyyppisistä lumiketjuista kysymyksiä
dragonxi
08.11.2022, 11:08
Kaapeli tyyppisistä lumiketjuista onko
millaisia kokemuksia palstalaisilla ?
USA:ssa käyttävät niitä, ks esim
Cable 285/75-16 Truck Tire Chains
https://www.tirechainsrus.com/
Niissä on ilmeisesti omat etunsa, ks
https://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemDescV4&item=142176869021&category=180090&pm=1&ds=0&t=1485554444000&ver=0&cspheader=1
mutta ovatko yhtä tehokkaat tosi talvessa
kuin perinteiset lumiketjut ?
Edut/haitat verrattuna perinteisiin lumiketjuihin ?
tekniikkamies
08.11.2022, 13:05
Hintaansa nähden tavalliset Bilteman lumiketjut oli ok vaikka talvella puunkaatohommassa, voi tampata kulkureitin ja ottaa pois kun reitti tarpeeksi hyvä.
dragonxi
08.11.2022, 15:32
Mikä Bilteman lumiketjuista käy
285/75R16 renkaille 8x16” vanteilla ?
Ellei Biltemalta löydy ao lumiketjuja
olisivatko seuraavat ok
285/75R16 renkaille 8x16” vanteilla
361,18€/2 paria
https://www.1001renkaat.com/lumiketjut/weissenfels/rex-tr-rtr/112c-93
tekniikkamies
08.11.2022, 18:42
Mikä Bilteman lumiketjuista käy
285/75R16 renkaille 8x16” vanteilla ?
Ellei Biltemalta löydy ao lumiketjuja
olisivatko seuraavat ok
285/75R16 renkaille 8x16” vanteilla
361,18€/2 paria
https://www.1001renkaat.com/lumiketjut/weissenfels/rex-tr-rtr/112c-93
Bilteman ketjuja ei ole kovin isoja. Mulla ne oli kokeeksi 215/85/16 Hakkapeliitta LT2:silla. Taisivat olla vähän leveemmälle ajatellut.
Jos niissä jotain huomautettavaa on, ehkä kiinnitysmekanismi, mutta kiinnitystä voi itse parantaa. Laitto renkaalle ei kovin hääviä, joka varmaan vikana muissakin lumiketjuissa kun olosuhde ei miellytä silloin kun tarvii.
Siksi sopisi vaikka pihassa lumiauran työntöön, koko talvi ketjut päällä.
Voin laittaa yksityisesti pienen videon.
Mikä Bilteman lumiketjuista käy
285/75R16 renkaille 8x16” vanteilla ?
Ellei Biltemalta löydy ao lumiketjuja
olisivatko seuraavat ok
285/75R16 renkaille 8x16” vanteilla
361,18€/2 paria
https://www.1001renkaat.com/lumiketjut/weissenfels/rex-tr-rtr/112c-93
Veikkaan että ihan Ok. Pääasia että ovat helpot käyttää.
dragonxi
09.11.2022, 04:22
Helppokäyttöisyys yksi tosi hyvä palaute
- monia muita sivuuttamatta!
Talviolosuhteissa, lumisessa maastossa ,
pyryssä ja pakkasessa tuollaiset
kaapelityyppiset lumiketjut saattas
olla vaikeampia asentaa
kuin perinteiset lumiketjut - ainakin
seuraavan artikkelin mukaan, jonka
löysin hakuavaimella
cable tire chains
The Best Tire Chains for Snow in 2022
https://gearjunkie.com/motors/best-tire-chains-for-snow
Overall Best Snow Chain:
Security Chain Company SZ143.
Pros:
Versatile design works with virtually all vehicle types
Very low profile on the tires
Relatively easy to install
Cons:
On the more expensive side
Installation can be finicky with small components in cold weather
Chains can slip off if not installed properly
https://www.amazon.com/Security-Chain-Company-SZ143-Passenger/dp/B000HZFDPU/ref=mp_s_a_1_3?keywords=tire+cables&qid=1667958074&sr=8-3
Onkohan Suomessa joku lehti/taho testannut
näitä kaapeli tyyppisiä lumiketjuja ?
Ja tosiaan. Noilla linkin kentjuilla voi ehkä ajaa hieman pitemmänkin siivun. Itellä on tikapuuketjuja ja ne on semmosia että niillä ajetaan vain se minkä tarvii, eikä kovin kovaa. Jytinä on sitä luokkaa. Ne tosin on lyhennettyjä kuorkin ketjuja, eli hieman paksuja kevyeen kalustoon, mutta poikki menee nekin tiukassa paikassa.
Ja ketjut toimii liikkeellelähtöapuna niinkin että työntää ne matoksi pyörän alle.
Kuuluu ihan vakio varustukseen Itellä ja mielestäni rekoissa pitäisi olla pakolliset talviaikaan…
Ain niin. Kun hommaat ketjut niin treenaa niiden asennus ennen kuin niitä tarvitaan, ja jos tarvii niin lyhennä varsinkin sisäpuoli sopivaksi.
tekniikkamies
09.11.2022, 10:02
Bilteman ketjuilla ajelin pienen matkan taajamassa 40 km/h rajoituksella ja erilaisissa paikoissa kokeilin minkä verta on hyötyä. Hyöty takapyörissä oli sellainen jos on vaikka puuta roudaamassa peräkärryllä järven rannasta kapeata tietä, pääsee mäen varmemmin kärryn kanssa ylös.
Toisaalta kunnollisilla talvirenkailla ne oli siitä turhat kun kulkuväylä kovettui pian, että meni ilman ketjujakin.
Ero olisi ehkä aika mahtavakin jos autossa on vaan mud terrainit tal all terrainit. Kapea talvirengas ei ollut niin hyvä lumen tamppauksessa, tilanteessani olisi voinut ketjut olla takana kapeilla talvirenkailla ja edessä leveät. Jäälle pystyi tamppaamaan hyvän tasaisen alustan hommia varten ja ketjut voi olla vaikka vain varalla jos ylös on muuten vaikea päästä.
dragonxi
10.11.2022, 12:46
Kiristämisistä pysäytyksineen ilmeisesti välttyy
The Security Company Super ZLT chain series
kaapelilumiketjuissa, mikäli uskominen
seuraavaa:
"The very best part is that the rubber tensioner
keeps you from having to drive forward a bit and
re-tightening everything"
https://www.adventure-journal.com/2021/10/tire-chain-review-2/
BJ-40/76
10.11.2022, 16:14
Siis pellistä tehdyt lukot on hitsattu? vaijeriin: Kun sudittaa, ja löytyy kanto tai kivenreuna, niin jos lukko kestää, niin tuo käsijarruvaijerin näköinen vaijeri katkeaa?
Ja tuo kuminauha- kiristys varmaan aiheuttaa myös ongelmia; kettinki elää aivan liikaa sudituksessa, pysyyköhän päällä?
-> Maasturin (kevyet kuorma-auton ketjut) ketjut on tehty muistaakseni 6-7mm lankavahvuisesta kettingistä. Pienten traktorien (siis -50 ja 60 luvun) ketjut on tehty joko 8mm langasta, tai 10mm langasta, jos rankempaa metsäkäyttöä.
Siis pellistä tehdyt lukot on hitsattu? vaijeriin: Kun sudittaa, ja löytyy kanto tai kivenreuna, niin jos lukko kestää, niin tuo käsijarruvaijerin näköinen vaijeri katkeaa?
Ja tuo kuminauha- kiristys varmaan aiheuttaa myös ongelmia; kettinki elää aivan liikaa sudituksessa, pysyyköhän päällä?
-> Maasturin (kevyet kuorma-auton ketjut) ketjut on tehty muistaakseni 6-7mm lankavahvuisesta kettingistä. Pienten traktorien (siis -50 ja 60 luvun) ketjut on tehty joko 8mm langasta, tai 10mm langasta, jos rankempaa metsäkäyttöä.
Nuo painaa vain 0,45 kg eli vaikuttaa aika leluilta.
Minä ostin aikanaan eBay:n kautta Englannin armeijan lumiketjuja (valmistaja Pewag) ne painaa 18 kg/pari...
Ja kun Lantikkaa laittaa kaikkiin renkaisiin nuo ketjut niin meno jatkuu vaikka lunta on 45-47 cm.
dragonxi
10.11.2022, 17:54
Mikä König 285/75R16 lumiketjuista
olisi sopiva maastoautooni
lumisille metsäteille kun en
mutaolosuhteita etsi vaan
sydän talvella lumisille metsäteille
yritän ja alla on uudet
LT285/75R16 nastarenkaat
8x16” vanteilla:
https://www.konigchain.com/configurator/configurator-professional/
(1)
König POLAR PRO 1306 5.5MM
(2)
König POLAR PRO 0296 4.5MM
(3)
König RALLYE PRO HD 1306 7MM
(4)
König RALLYE PRO 1306 5.5MM
(5)
König DR 5143 7MM
(6)
König Rallye Off-road
https://www.konigchain.com/shop/catalog/product/view/id/65635
Suomesta en ole löytänyt 285/75R16
renkaille Konig lumiketjuja,
joten panin valmistajje kyselyn,
saisko jostain muusta EU maasta.
https://www.konigchain.com
En ole UK:sta vielä etsinyt, pitää
tutkia sieltäkin.
285/75R16 renkaille on haasteellista
saada minkään tyyppisiä lumiketjuja !
Mikä König 285/75R16 lumiketjuista
olisi sopiva maastoautooni
lumisille metsäteille kun en
mutaolosuhteita etsi vaan
sydän talvella lumisille metsäteille
yritän ja alla on uudet
LT285/75R16 nastarenkaat
8x16” vanteilla:
https://www.konigchain.com/configurator/configurator-professional/
(1)
König POLAR PRO 1306 5.5MM
(2)
König POLAR PRO 0296 4.5MM
(3)
König RALLYE PRO HD 1306 7MM
(4)
König RALLYE PRO 1306 5.5MM
(5)
König DR 5143 7MM
(6)
König Rallye Off-road
https://www.konigchain.com/shop/catalog/product/view/id/65635
Suomesta en ole löytänyt 285/75R16
renkaille Konig lumiketjuja,
joten panin valmistajje kyselyn,
saisko jostain muusta EU maasta.
https://www.konigchain.com
En ole UK:sta vielä etsinyt, pitää
tutkia sieltäkin.
285/75R16 renkaille on haasteellista
saada minkään tyyppisiä lumiketjuja !
Mihin autoon, minkä vuotiseen, paljonko ajettuun, vanteiden ET, Etc.? :)
dragonxi
10.11.2022, 20:06
Dotz Extreme Dark teräsvanteet
8x16” ET-25, keskireikä 110mm
https://www.dotz4x4.com/EN/wheels/dakardark
LT285/75R16 122/119Q Nokian Hakkapeliitta LT3 nastarenkaat
https://www.nokianrenkaat.fi/renkaat/koon-mukaan/nastarenkaat/285-75-16/
Make: Nissan
Model: Terrano 1:(EU) / Pathfinder 1 (USA)
Transmisson: Automatic, 4WD
Engine size: 3.0 liter 148hp
Engine type: VGE3.0 petrol V6
Chassis: WD21 5-door
Km: N/A
https://www.adventure-journal.com/wp-content/uploads/2017/10/done.jpg
Jos ajat kesärenkailla ja täytyy päästä viiden sentin lumessa eteenpäin, niin varmasti auttaa.
Mutta paksussa hangessa nuo rimpulat eivät taida kestää edes yhtä reissua?
Jos todella tarvitset ketjuja ja viitsit vielä käyttää niitä, niin osta kunnolliset. Eli paksut, painavat ja karkeat.
Kun kerran nastarenkaat jo on, eli pitää päästä oikeasti hankeen, niin jompi kumpi noista 7mm ketjuista. Nuo ohuemmat olisi ns. Nastojen korvikkeet, ja kitkojen jatkeet.
Mutta ovat selkeesti ammattikamaa joten tuskin joudut pettymään.
Ketjujen funktio on siinä että niiden kanssa mennään perille ja tullaan pois. Tiukassa paikassa niillä jauhetaan polanteesta läpi että saadaan soraa pyörien alle.
Hessu888
10.11.2022, 23:21
Tuolla jotain ammattikäyttäjien ketjuja https://www.euroket.fi/lumiketjut/
Ei antanut sentään piikkiketjuja 285/75-16:lle, mutta parit mallit löyty
tekniikkamies
10.11.2022, 23:48
Mahtaako ne kevyen kaluston ketjuilla ajelut kovin ammattimaisia olla jos maantielle ei niiden kanssa huvita mennä?
Miten jytkyt ketjut vaan voisi laittaa jos vaihtaa pyörät ketjuineen.
dragonxi
11.11.2022, 14:41
Pewag vinkistä kiitos!
Osuinko samoihin lumiketjuihin:
Pewag austro super A 84 S #2955
-Manuaali kiristeinen, ei rikkoutuvia osia.
-Tilavaatimus 20mm!!
-Valmistettu titaanista
-Materiaalivahvuus min.5,6mm
-Hitsatut kiinnitys renkaat.
https://www.pewag.com.au/shop/pewag-austro-super-1.html
Pewag austro super reinforced A 84 SV #02071
-Manuaali kiristeinen, ei rikkoutuvia osia.
-Tilavaatimus 25mm!!
-Valmistettu titaanista
-Materiaalivahvuus min.5,6mm
-Hitsatut kiinnitys renkaat.
https://www.pewag.com/shop/en/pewag-austro-super-reinforced.html
dragonxi
11.11.2022, 15:36
Miten suhtautua varoitukseen
"Ketjut saattavat jättää vanteisiin jälkiä" ?
Dotz Extreme Dark vanteet kun piti tilata
Sveitsistä ja ovat sen verran arvokkaat
että minimoisin mahdollisia jälkiä
vanteisiin ja mistä riski 25mm ketjuilla
muttei 20mm ketjuilla ?
Eikö kumpikin vaihtoehto voi jättää
vanteisiin jälkiä, jos ketju tulee vanteen päälle,
kun se kuitenkin hieman elää siinä ?
Onko vaarallista olettaa, että Terranossa
allaolevissa vanteisiin tulisi jälkiä
vain siihen ulkosarveen,
mihin tasapainot on kiinnitetty -
jos siihenkään, koska kumi on
hieman vannetta ulompana
talvirengas-vanne kombossa
285/75R16 122/119Q
Nokian Hakkapeliitta LT3 nastarenkaat
https://www.nokianrenkaat.fi/talvirenkaat/nokian-tyres-hakkapeliitta-lt3/
&
8x16” ET-25 Dotz Extreme Dark vanteilla
https://www.dotz4x4.com/EN/wheels/dakardark
ref:
“Assumptions are the mother of all fuck ups!”
dragonxi
11.11.2022, 18:11
Olisko niin, että kaapeliketjut on kehitetty
USA:n länsirannikon osavaltioihin
vuoristoalueiden mökeillä vapaa aikaansa
viettäville - siellä kun viikonloppuaan viettävä
voi aamulla herätä melkoiseen lumikerrokseen
Tyyneltä Valtamereltä vuorille tulevien
pilvimassojen tiivistyessä lumeksi.
Kuten palstalla on hyvin usein todettu niin
lumiketjuja on moneen käyttötarkoitukseen.
Itse alan kallistua järeimpiin perinteisiin,
mihin vaakakupin kallistaneet palstalaisten
neuvot, joista kiitokset niitä antaneille
-
eikä näitä kaapeliketjuja taida pitkään
aikaan Euroopan markkinoille ilmestyäkään.
Hessu888
11.11.2022, 19:36
Ei mitn
Pewag vinkistä kiitos!
Osuinko samoihin lumiketjuihin:
Pewag austro super A 84 S #2955
-Manuaali kiristeinen, ei rikkoutuvia osia.
-Tilavaatimus 20mm!!
-Valmistettu titaanista
-Materiaalivahvuus min.5,6mm
-Hitsatut kiinnitys renkaat.
https://www.pewag.com.au/shop/pewag-austro-super-1.html
Pewag austro super reinforced A 84 SV #02071
-Manuaali kiristeinen, ei rikkoutuvia osia.
-Tilavaatimus 25mm!!
-Valmistettu titaanista
-Materiaalivahvuus min.5,6mm
-Hitsatut kiinnitys renkaat.
https://www.pewag.com/shop/en/pewag-austro-super-reinforced.html
Muistin väärin. Minun lumiketjut on siis Rudmatic. Tälläisen:
https://www.ebay.com/itm/372474330026?hash=item56b9333baa:g:u90AAOSw5MReBhD a&amdata=enc%3AAQAHAAAAsD3Txu7bEO7SA0oJumhhBQjeO5h8D gioF%2Bj9c4sRvH2eO9%2FDZ4phyYPc1uBOy0Z4mdvG5Ca6gyd 3kpMiPFNLKrj0bd2yJ%2B%2FD%2BnzT2g%2BfvF0MVGZYjSo1X 55LGP%2FukipYA8FTjdLVUGOg0PIwVHtTwX1gjfcBLNY%2Fx%2 BDMylkiszjUGywV5DQqk65ojtSIuih6yfBh7OCduExPoQcm4RE MmlxJMHaTSCb24UlwBdMDcnqX%7Ctkp%3ABk9SR6Cgo_-MYQ
Vaan ei taida 285/75r16 sopia noihin.
Olisiko helpoin ja halvin vaihtoehto laittaa palstalle ostoilmoitus Volvon C3XX ketjuista ja sovittaan ne paikalleen?
Volvon rengaskoko 280/85R16 ja noita ketjuja luulisi porukoilla lojuvan ylimääräisinä nurkissa. Noita autoja raahattiin Suomeen ihan sikana 2000-2010 välisenä aikana.
BJ-40/76
11.11.2022, 22:50
Pewag vinkistä kiitos!
Osuinko samoihin lumiketjuihin:
Pewag austro super A 84 S #2955
-Manuaali kiristeinen, ei rikkoutuvia osia.
-Tilavaatimus 20mm!!
-Valmistettu titaanista
-Materiaalivahvuus min.5,6mm
-Hitsatut kiinnitys renkaat.
https://www.pewag.com.au/shop/pewag-austro-super-1.html
Pewag austro super reinforced A 84 SV #02071
-Manuaali kiristeinen, ei rikkoutuvia osia.
-Tilavaatimus 25mm!!
-Valmistettu titaanista
-Materiaalivahvuus min.5,6mm
-Hitsatut kiinnitys renkaat.
https://www.pewag.com/shop/en/pewag-austro-super-reinforced.html
Ensiksi; Uskoo ken tahtoo, että olisi titaania (Toki voi ollaa esim. 0,01% esim. pinnoitteesta) Kuvista kun katsoo, niin esim. nuo pelti? lukot vois olla alle 5.6mm?
Siis nuo "kevyt ketjut" on oikein hyviä, jos pitää näyttää esim. norjassa poliiseille, että on ketjut.
Ja jäällä, silloin kuin kesärenkailla (esim. keskieuroopassa kaikkialla ei saa käyttää nastoja) pitää ajaa mäkisellä, jäisellä tiellä.
Ja kestäähän nuo ajaa nastarenkailla lumisella metsäautotiellä, vaikka lunta on sen verran, että ilman ketjuja eteneminen pysähtyy.....
MUTTA: Kun tulee se tilanne, että ns. meinataan jäädä kiinni/jäädään kiinni, ja tilannetta korjataan sudittamalla/kaivattamalla, niin alkaa nuo "jäisen tien ketjut-" olla lujilla;
Siis jos sudittaessa sattuu joku, esim. kiven reuna, ottamaan kiinni ketjusta, niin yleensä on 4 vaihtoehtoa: a) kivi pyörähtää jäisestä tiestä ketjun mukaan b) ketju pyörähtää renkaan päällä c) rengas pysähtyy muutaman sentin matkalla d) ketjun katkea; jolloin yleensä alkaa aika meteli; ketju katkeaa yleensä ns. selän poikki olevasta ketjusta, ja katkenneen ketjun päät "kopistelee" ruosteet (ja pellit) pois....
veijon-esso
11.11.2022, 23:05
Ensiksi; Uskoo ken tahtoo, että olisi titaania (Toki voi ollaa esim. 0,01% esim. pinnoitteesta) .
Voihan ne olla tehty vaikka jostain tinaseoksesta. Materiaalin rekisteröity tuotenimi on TitanGrip... titaanin ote!
"Made of TitanGrip® material for long life span"
:D:D
tekniikkamies
12.11.2022, 00:16
Olisiko helpoin ja halvin vaihtoehto laittaa palstalle ostoilmoitus Volvon C3XX ketjuista ja sovittaan ne paikalleen?
Volvon rengaskoko 280/85R16 ja noita ketjuja luulisi porukoilla lojuvan ylimääräisinä nurkissa. Noita autoja raahattiin Suomeen ihan sikana 2000-2010 välisenä aikana.
Mä en nähnyt kenenkään ajelevan koko talvena kevyel kalustolla ketjuilla kun testasin Bilteman ketjuja. Minusta ne oli hintaansa nähden ok apu kesämökkitason puuhiin vaikka puun kaatohommiin.
Hauskempi vaihtoehto harrastamiseen voisi olla kompressori autossa, jotta voi laskea ja nostaa paineita. Keskustelunavaajan renkaat pelaa ehkä sinänsä hyvin. Joissain muissa maissa voi olla alla niin huonoja talvirenkaita, että ketjut suositummat.
Jos ketjuilla ruvetaan pedaali syvällä kaivattamaan, niin taitaa mennä soppaa aika paljon ja tulee jälkiä. Kevyellä tyylillä pääsee aika hyvin ja ei tarvi niin rajua mitoitusta. Itse saatan talvella tehdä niin rajun off road suorituksen, että vedän kettinkiä tai liinaa sopivasti kireälle kaadettavaan puuhun. Viimeksi kaivatin vähän, jotta auto pysyy varmemmin paikallaan.
dragonxi
12.11.2022, 11:01
Weissenfels Clack & Go lumiketjuista
Onko kokemusta / mielipidettä ?
Voivatko toimia ja olla niin helppokäyttöisiä
sekä vannetta vahingoittamattomia
kuten mainostavat ?
The Weissenfels Clack & Go SUV RTS
The Clack & Go technology controls the tension,
so there is no need for you to repeatedly
manually retension the chains.
In addition, the system centers itself and
keeps itself balanced.
With practice, you will be able to put on or
remove the chains within one minute.
The chain is designed to not damage the rims
of the SUV,
so there are no links running along the rims.
The links are made strong and compactly,
giving you a sustainable product
that runs smoothly.
Specifications
EAN 4008244316938
Product Snow Chain (set of 2)
Manufacturer Weissenfels
Type SUV Clack & Go RTS 112C
Inside clearance 13 mm
Stylish black links that are less noticeable
Suitable for large wheels and wide tires
For SUVs, but also high-performance cars and commercial vehicles
High comfort 30% less vibration
Ideal for first time users
Very easy installation with Clack & Go
Automatically centers, re-tensioning not required
Easy to unhook
Meshed chain with high grip
Suitable for cars with ABS / ESP
Weissenfels
For over 30 years...
The proprietary Clack & Go technology ...
https://www.snowchainstore.co.uk/weissenfels-suv-clack-go-rts-112c
tekniikkamies
12.11.2022, 11:35
Helppokäyttöisyyttä ketjuissa on silloin jos laittaa helpossa paikassa valoisassa. Harjoittelua.
dragonxi
12.11.2022, 12:51
BORON lumiketjuista
Onko kokemuksia/näkemystä
BORON lumiketjuista ?
Ref:
https://tirechain.com/
285/75R16
https://tirechain.com/285-75-16-tire-chains/
$279.01
285/75R16LT, 285 75 16 BORON ALLOY Cam Tire Chains
BORON ALLOY Tire Chains made of 10B21 STEEL
LASTS UP TO 83% LONGER THAN STANDARD ROCKWELL 53 STEEL.
Includes Cams and Cam Tool
Truck Tire Chains, 9/32 (7.14mm) thick cross chains
Recommended for off road ...
https://tirechain.com/285-75r16lt-285-75-16-boron-alloy-cam-tire-chains/
$323.18
BORON ALLOY Tire Chains made of 10B21 STEEL
LASTS UP TO 83% LONGER THAN STANDARD ROCKWELL 53 STEEL.
Includes Cams and Cam Tool
3829RBC Truck Tire Chains, 9/32 (7.14mm) thick cross chains
Recommended for off road, over the road, chain law, semi trucks.
https://tirechain.com/285-75r16lt-285-75-16boron-alloy-cam-v-bar-tire-chains/
Miten alumiininen lumiketju kestää muista
materiaaleista valmistettuihin verrattuna ?
dragonxi
12.11.2022, 13:40
Moneen rengaskokoon sopivat lumiketjut ?
Mihin perustuu moniin rengaskokoihin
sopivat lumiketjut ?
Yleensä ao web sivuilla on konfoguraattori
sovellus jolle voi syöttää rengasmitat
kuten 285/75R16
Näkee kuitenkin web sivuja
joissa lumiketjut käy tosi moneen
rengaskokoon - missä jippo/catch ?
Esim
snovit
https://www.4x4offroad.fi/fi/tuote/snovit-480-lumiketju-172010
Kehämitta pysyy suunnilleen samana, (toki leveyskin vaikuttaa osaltaan). Esim (https://www.4x4offroad.fi/fi/tuote/snovit-480-lumiketju-172010) 315/30×22 = matala rengasprofiili ja suuri vanne , 33×12.5×15 = korkeampi rengasprofiili ja pienempi vanne.
dragonxi
12.11.2022, 18:17
Painoko vai mikä kertoo totta
lumiketjujen materiaalista ja
kestävyydestä ?
Onko EU tai muita standardeja
joihin voisi luottaa ts jos lumiketju
täyttää ao standardin niin tietää,
ettei mikään "ihme titaani" ole tai
että ainakin asiallisesti vahvaksi
testattu - 83% ja 8x kun epäilyttävät ?
Esimerkkejä, jotka herättivät kysymyksiä:
(1)
König POLAR PRO 1403 7MM
Chain made in K-Premium Steel = ?
(2)
König RALLYE PRO 1403 7MM
Hardened, galvanized pattern chain = ?
(3)
Pewag austro super reinforced A 84 SV
Chain made of Titan Grip = ?
(4)
BORON ALLOY Cam Tire Chains
made of 10B21 STEEL = ?
lasts up to 83% longer than
standard Rockwell 53 steel = ?
(5)
Made In USA 285/75-16 Pewag Square 7mm Snow Tire Chain
Lasts up to 8x longer !
than standard twist-link chain with
Rockwell Hardness of 63 = ?
Jos ja kun sinulla on teräsvanteet niin ei niitä ketjut pieksä. Ongelma on jotkut 22” ylileveät aluhipleevanteet joilla 30 sarjan kumit.
Tuo mainittu titangrip tm. Onnee se ketjun profiili tms.
Noista pevag, ym. Ketjuista jokainen lienee laatukamaa.
Jos vielä heitetään tämä kehiin… https://www.nosted.com/produkter/kjetting-til-mindre-kjoretoy
Ei muuta kun valkkaat mieleiset.
Meillä kun yleisesti ajellaan hyvillä renkailla talvella, niin ketjuja tarvitaan vasta ääri olosuhteissa. Toisaalta harvoin tulee kerralla yli 30 cm lunta niin ettei sitä keretä auraamaan.
Alpeilla kun sitä saattaa tulla ja vielä märkänä, ja mäet on pitkiä, niin siellä tarvii nastattomien allseason pyörien päälle ketjut joilla voi ajaa pitkiäkin matkoja.
Itsellä ketjut päällä n.1-3 kertaa talvessa. Edes auratessa niitä ei tarvinnut kuin silloin tällöin.
Ja silloin niitä tarvii niin ajomukavuus ei ole päällimmäinen kriteeri. Mutta jos talvella tarvii päästä kärri perässä periferiaan ja takaisin, niin ei ole huono asia että ketjujen kanssa voi ottaa myös vauhtia mäkiin. Kuitenkin kerta nousu on mukavampi kuin peruutusnäytös tai mäkilähtöharkat.
Mutta tärkein vaatimus on että ne pitää olla riittävän helpot laittaa päälle. Loput on sitten painotusjuttuja.
dragonxi
12.11.2022, 21:31
Thanks guys!
I owe you!
MrHoboRobot
12.11.2022, 23:31
Hinta/laatusuhde on näissä bilteman ketjuissa ihan bueno, hinta parille ~50€, helppo asentaa jopa jumissa ollessa, kunhan kaivaa lunta pois tieltä.
Kuvan renkaat koossa 235/70R16, tosin istuvat paremmin vähän isommalle renkaalle (245/75R16)
tekniikkamies
13.11.2022, 19:01
Hinta/laatusuhde on näissä bilteman ketjuissa ihan bueno, hinta parille ~50€, helppo asentaa jopa jumissa ollessa, kunhan kaivaa lunta pois tieltä.
Kuvan renkaat koossa 235/70R16, tosin istuvat paremmin vähän isommalle renkaalle (245/75R16)
Tuollaisia mäkin kokeilin ja mielestäni erikoistilanteita varten hyöty hintaan nähden hyvä. Ei silti houkuta jos yllättäen pitää laittaa, vaan rauhassa valoisassa, sitten on hyvä tampata kulkuväylää. Jäältä oli helpompi kiivetä pois ketjuilla. Upottavaan moottorikelkan jälkeen ketjut takapyörissä ei riittänyt. Ne toimi siellä missä normaalisti autolla ajettaisiin, mutta ei asfaltilla fiksut.
dragonxi
14.11.2022, 15:30
Käykö ketjuksi Nosted
hokillinen/piikillinen ketju
kun Terranossa on
285/75R16 122/119Q
Nokian Hakkapeliitta LT3 nastarenkaat
8x16” ET-25 Dotz Extreme Dark teräsvanteilla ?
Sain ao tyyppisistä ehdotuksen,
jossa ilmeisesti viitattu lumiketju on
TRYGG Classic
https://www.nosted.com/en/trygg-classic
Mitkä ovat edut ja haitat jos hankkii
hokilliset/piikilliset ketjut
nastarenkaiden päälle ?
Onko edes mieltä/käyttötarkoitusta ?
Ovatko kyseessä kitkarenkaiden päälle
pantavat lumiketjut ?
Onko viisaampaa hankkia
nimenomaan nastarenkaiden päälle
sopivat lumiketjut ja mitkä ne olis
Nosted tapauksessa, ks
https://www.nosted.com/en/configurator/tire-chain
RIM 16
Width / Profile Tire 285/75
Olisko seuraava varteenotettava:
TRYGG Scan Trac 5mm
https://www.nosted.com/en/trygg-scan-trac-5mm?dimension=285%2F75-16&rim=16&tire=285%2F75
Vai joku muu lumiketju ao valmistajalta
RIM 16
Width / Profile Tire 285/75
nastarenkaille ?
dragonxi
14.11.2022, 18:32
Piikkiketjuista mitä mieltä
palstalaiset seuraavista
väittämistä:
"piikkiketjut pitää jos on jäätä"
"normaalit ketjut eivät pidä jäässä"
"ei ole väliä onko nastarenkaat koska
niiden nastat ei yllä jos on ketjut"
"piikkiketjut hyvät mutta laittaessa
pitää katsoa etteivät piikit rengasta päin"
Nuo tikapuuketjut on melkoisen brutaalit. Minulla on noita käytössä ja jytinä on kova, ja mitä kovempi alusta niin sitä kovempi jytinä.
Helpot laittaa päälle ja ottaa pois. Mutta noilla ei ajeta yhtään ns.turhaan. En suosittele vähänkään herraskaisempaan käyttöön.
Trygg on norjalainen ketju. Siellä suolainen merituuli jäädyttää vuoristotiet joten siellä tarvii piikkit. Lumessa ja polanteisilla sivuteillä ei ole niin justiinsa.
Mihinkä noilla ketjuilla pitikään päästä?
tekniikkamies
14.11.2022, 20:47
Piikkiketjuista mitä mieltä
palstalaiset seuraavista
väittämistä:
"piikkiketjut pitää jos on jäätä"
"normaalit ketjut eivät pidä jäässä"
"ei ole väliä onko nastarenkaat koska
niiden nastat ei yllä jos on ketjut"
"piikkiketjut hyvät mutta laittaessa
pitää katsoa etteivät piikit rengasta päin"
Ainakin se tulee mieleen jos pitoa parantaa tarpeeksi ja renkaita on suurentanut, jossain vaiheessa tarvisi lyhyemmät välitykset ja voimansiirron kesto ei loputon.
Voi olla piikit jos haluaa.
dragonxi
15.11.2022, 10:05
Vastauksena mihin piti päästä:
Lumisiin metsiin, jäätyneille soille ja
järville niin hakkuille kuin metsiin
eräsuksilla pitäs päästä hiihtämään,
missä haasteina:
Alkupätkä yleistä pikitietä, joka
voi olla jäinen eikä välttämättä aurattu:
uudet 285/75R16 122/119Q
Nokian Hakkapeliitta LT3 nastarenkaat
8x16” ET-25 Dotz Extreme Dark teräsvanteilla
- korvattu
Continental 235/75R15 nastarenkaat
brasilialaisilla 7x15” ET -13 teräsvanteilla.
- haettu
lisäpitoa hiekottamattomille osuuksille
Toinen pätkä on kapeaa soratietä, jossa
kohtauslevennykset, vastaan tulee usein
tukkirekkoja, vaikein kohta kangasaukea,
jossa tie murtunut, hakkuuaukea, tuuli
voinut kinostaa tiukat dyynit, ei puita
mihin vinssin sais kiinni. Ainut keino
lapioida, lisätä kirveellä puita ja oksia alle,
joskus toiselta puolen kiinnijääneen
maastoauton kanssa tehty yhteistyötä.
Kolmas pätkä auraamatonta metsätietä,
mitä pitkin metsätie risteykseen n. 500m,
josta mielellään jatkas vielä 1 km:n.
Eo uudella rengas-vanne kombinaatiolla
haettu lisäkorkeutta metsäteille,
joiden keskiosa on korkea, pohja soraa.
Valitettavasti aikaisemman rengas-vanne
kombon hyvät norjalaiset lumiketjut ovat
liian pienet uusille renkaille, siksi etsin.
Palatessa voi olla haasteena tielle pääsy,
jos aura-auto sattunut käymään, tuiskun
synnyttämät kinokset hakkuuaukeiden
kohdalla, jos tie ei aurattu - unohtamatta
omia mokia peruutellessa, käännöksissä.
Ei siis metsätraktori urille, ei upottaville
osuuksille, ei savipohjalle, ei kannokkoon,
ei kivikkoon, ei järven jäälle, ei tuntureille.
Norjalaisen Nostedin Suomen edustaja
vastasi - kertomatta tarkemmin:
"
Ei ole järkevä laittaa piikillisiä.
Tulee todennäköisesti ongelmia.
Piikittömiä emme pysty toimittamaan.
"
Pyysin Nostedilta heidän Ruotsin
edustajan yhteystietoja, koska
jos syöttää konfiguraattorille
https://www.nosted.com/en/configurator/tire-chain
tiedot
RIM:16
Width / Profile Tire: 285/75
niin palvelin antaa seuraavat
(1)
452015 TRYGG Classic Double Duty 6mm (27kg)
https://www.nosted.com/en/trygg-standard-double-duty?dimension=285%2F75-16&rim=16&tire=285%2F75
(2)
TRYGG Scan Trac 5mm
https://www.nosted.com/en/trygg-scan-trac-5mm?dimension=285%2F75-16&rim=16&tire=285%2F75
(3)
TRYGG Square easy-on
https://www.nosted.com/en/trygg-square-easy-on?dimension=285%2F75-16&rim=16&tire=285%2F75
(4)
TRYGG Classic
https://www.nosted.com/en/trygg-classic?dimension=285%2F75-16&rim=16&tire=285%2F75
Eikö joku vaihtoehdoista (2) (3) ja (4)
kävis - vain (1) on nastallinen (studded) ?
Aikaisemmat norjalaiset piikittömät
lumiketjut pelitti ok itselleni, joten
yritän tutkin saisko Ruotsista tai sitten
Norjasta kaverien kautta - mikäli laatu
ja hinta kohdallaan kun huomioi tullit
ja valuuttatappiot.
dragonxi
15.11.2022, 10:44
Teknisiä haasteita näköjään
riittää kun on lähtenyt rengas
ja vannekokoa kasvattamaan
talviajoon Nissan Terrano 1:llä !
Esimerkkejä sarjasta "lunta tupaan"
kaverien kommentteja:
"Suurin ongelma kun Terranossa ei
ole lukkoja akseleilla, niin se ei vedä
kuin 2 renkaalla"
" Jos ajat kallelleen, niin pyörii vain
ne renkaat jotka ilmassa,
ne jotka maassa ei tee mitään"
"Kitkalukko voi olla taka-akselilla,
mutta sekään tuskin pitää,
yleensä kulunut 200 000 km:n jälk"
"Kallista tehdä siitä 100% neliveto"
"Varmaan 2500€ maksas kytkettävät lukot"
"Vain 2 pyörää vetää sulla"
"Aina kaksi ristikkäistä, koska
sulla tadauspyörästö,
muuten autolla ei vois kääntyä"
"Vain kunnon offroad kamppeissa
neljä pyörää vetää"
"Terranossa veto menee sinne
missä helpoiten pyörii"
Tuli näköjään luettua huonosti
speksit:
Make: Nissan
Model: Terrano 1:(EU) / Pathfinder 1 (USA)
Transmisson: Automatic, 4WD
Engine size: 3.0 liter 148hp
Engine type: VGE3.0 petrol V6
Mutarenkailla
33x12.50R15L
®BFGoodrich TA KM3 M+S POR
olen maastoon ja maastosta päässyt
salomaille, muttei ne varninaisia offroad
ajoja olleet vaikkakin autolla on ajeltu
katiskoita viemään savi ja kivikkoteitä
kevätpyyntiin ja eräretkillä ajettu omille
paikoin mutaisille, upottaville osuuksille.
Lumiketjut uusille korkeimmille nastarengas
taitaa ollakin sellainen haaste,
että viisasta harkita ettei hanki niitä
ja pitäytyä auratuilla hiekoitetuilla teillä
näillä renkailla sekä välttää isoja mäkiä
ajellen siellä missä Terranon tehot riittää!?
tekniikkamies
15.11.2022, 10:51
Jos kokeilis eka kahdel ketjul ja tutkailis miten mahtuu pyöriä?
Olet kehittänyt menopeliä ja silloin ihan hyvin. Näkee vähän miten välitykset ja voima käyttäytyy.
Eka riittää ketjut joilla pääsee testailee.
dragonxi
15.11.2022, 11:53
Thanks!
Kahdet eli yhden setin jos tosiaan
hankkis ensin, niin ilmeisesti
ideassa olis mainitut edut ja
eturenkaisiin jos laittas niin
näkis että varmasti sopivat
autoa käännellessäkin.
Elleivät käy vieden liikaa tilaa
niin takarenkaisiin ne kyllä käy
ja kun huonoja ei hanki niin ei
rahakaan pala turhaa - myyjät ei
tämän koon palautusta hyväksy.
Ilmeisesti etu ja takarenkaiden
lumiketjujen ei tarvitse olla täysin
samanlaisia, jos esim ei ole
eka pariin täysin tyytyväinen ?
Pewag lumiketjuista:
Titan Grip® termistä sain kiitettävän
nopeasti ja ainakin itselleni selventävästi
ao liikkeeltä seuraavaa tarkennusta,
mihin toivon palstalaisilta kommentteja:
Ao liike tarkensi:
"mainostavat ketjun pitokykyä
seoksen kanssa tuolla keksimällään nimellä"
-
ts foorumissa oikein kommentoitiin
ettei ketjuja titaanista ole valmistettu
"grip viittaa ketjun pitoon.
Se on kantikas.
Ja kuvioitu.
Ketju profiilissa on urat ulkopinnassa."
-
Onko foorumilsisten mielestä
eo tekniikalla miten merkitystä
ja millaisilla talvikeleillä ja pinnoilla
se toisi lisäetua muiden valmistajien
lumiketjuihin ?
Ketjun materiaalista:
"Valmistaja ei kerro"
-
OK mielestäni; liikesalaisuus
Kahden ketjun koostumuksesta:
"Ei eroa. Se on kaikissa sama"
-
OK mielestäni, kysyin koska
joudenkin valmistajien eri
ketjujen materiaali voi poiketa,
ks seuraava:
Paino:
"Austro super reinforced 29,6kg/pari
Pewag Austro Super 18,80kg/pari"
"Paino tulee materiaalin määrästä
ja ainevahvuudesta"
Linkki lumiketjujen konfiguraattoriin:
https://www.pewag.com/snow-chain-configurator/
Choose tire dimension RIM
285/75 16
Antaa seuraavat kaksi lumiketjua:
(1)
pewag austro super A 84 S #29555
(2)
pewag austro super reinforced A 84 SV #02071
Ilmeisesti teknisesti molemmat
lumiketjut olisivat Terranoon OK ?
Onko lumiketjujen hankintaan/vertailuun
ominaisuuksissa jitain ja mitä
mittalukuja.
Painoon on viitattu aikaisemmin,
tässä tapauksessa
Austro super reinforced 29,6kg/pari
Pewag Austro Super 18,80kg/pari
eli 29,6kg olis parempi
- mutta
montako euroa/kg on viisas valinta ?
tekniikkamies
15.11.2022, 12:22
Jos jotain piikikkäitä ketjuja, takavoimansiirto varmaankin kestävämpi. Näkis vähän mikä tehon tarve jos enempi vastustavaa lunta. Samalla voi testata miten edessä tilaa.
Tikapuumalli kannattaa välttää täristävyyden takia.
dragonxi
15.11.2022, 17:40
Paino (kg) lumiketjujen hankinnassa ?
Mitä kg arvoja olis viisasta edellyttää, odottaa,
korkeintaan kelpuuttaa ?
Esimerkkejä tutkimieni
lumiketjujen (parin) painoista:
36kg
koenig-rallye-pro-1403-7-mm
29,6kg
Austro super reinforced
18,80kg
Pewag Austro Super
16kg
Nosted F480182 FRONT Light Load
16kg
400586 TRYGG Classic 6mm
16kg
F480182 FRAM Square easy-on
13kg
477182 SAFE Scan Trac 5mm
Onko tuossa joukossa liian keveitä
tai liian raskaita, kun ketjut tulevat
Nokian Hakkapeliitta LT3 nastarenkaille
8x16” ET-25 Dotz Extreme Dark teräsvanteilla
ja autona on Nissan
Terrano 1:(EU) / Pathfinder 1 (USA)
Transmisson: Automatic, 4WD
Engine size: 3.0 liter 148hp
Engine type: VGE3.0 petrol V6
-
kun lumiketjujen hintaa/kg ei laske
-
eikä vertaa hankittujen uusien
nastarenkaiden ja vanteiden yhteishintaan
-
vai pitäisikö ?
tekniikkamies
15.11.2022, 21:40
Jos ne on hirveen painavat, ei ehkä huvita ottaa mukaan ja raskaammat laittaa. En tiedä minkämoiset hitaat välitykset tuossa on, mut Tuubivideoiden perustaalla kuvittelisin et on ihan kova menijä jos saat edes kaksi ketjua.
Herraskaisempi konsti on muuttaa rengaspaineita. On hyvä olla aina joku kikka varalla, yhdet on ketjut ja sellainen määrä konsteja riittää et pärjää.
Ketjuillakin rajat tulee joskus vastaan. Mul esim. takana ketjut ja moottorikelkal tampattu mut upottava oli edelleen paha rasti.
https://youtube.com/shorts/ZPOP3lYLe1w?feature=share
dragonxi
16.11.2022, 20:14
Miten helpolta näyttää
pewag austro super
lumiketjujen päällepano ?
Ref:
Article number: 29555
Tensioning System: manual
https://www.pewag.com/snow-chain-configurator/
185/75R16 <-- anna renkaan leveys/profiili ja vannetieto
show product <-- klikkaa
https://www.pewag.com/shop/en/catalog/product/view/id/50262/#29555
Videos <-- päälle pano/pois video
Miltä ketjujen päällepano näyttää
manuaalissa ?
Downloads <-- lataa
Miltä kiristys näyttää ?
Pysyvätkö nuo ketjut hyvin päällä ?
Miltä pois päältä panon helppous näyttää?
Tuo alempi on varsin Ok. Ei mitään muovi hokkuspokkus himmeleitä.
Tuo malli sopii pidemmillekin siirtymille. Ei ole väliä mikä valmistaja.
dragonxi
18.11.2022, 09:57
Pidemmillekin siirtymille sopivien
lumiketjujen saapumista Itävallasta
odotella kiitos neuvoista sinulle
- unohtamatta kaikkia niitä palstalaisia,
jotka ovat auttaneet vinkeillään -
ja hyviä talvielämyksiä palstalaisille,
missä sitten olettekin.
Täällä pohjoisessa alkaa jo olla lunta
vaaramaisemissa, pakkaset pikku
hiljaa routia maata, suot ja lammet kantaa
ja kun lunta ja pakkasta on luvassa niin kelpaa
lumiketjujen saapumista odotellessa
kaivella esiin talvivarusteita lumireissuille.
Kuten muissakin yhteydessä olen todennut,
you guys rock !
dragonxi
19.11.2022, 13:19
Kiitos vinkistä aloittaa yhdellä
lumiketjuparilla.
285/75R16 122/119Q
Nokian Hakkapeliitta LT3 nastarenkaat
8x16” ET-25 Dotz Extreme Dark teräsvanteille
asentanut rengasliike jo uumouli,
että edessä voi tehdä tiukkaa ketjujen kanssa.
Tutkitutin toisen kerran eri rengasliikkeessä
ja etupyörät ääriasennoissa ao
ketjujen vaatimalla tilalla kuin myös
ketjujen kiristysmekanismista johtuen
etuosassa tulis turhan tiukkaa, jos
joutuu kääntelemään paljon, mitä
en lumisilla metsäteillä voi välttään.
Tilasin yhden parin ja kun tarve tulee
asetan lumiketjut ketjut takapyörille.
Hankkimalla uudet isommat vanteet
ja nastarenkaat sain tiettyjä etuja
kuten lisäkorkeutta ja uudet nastarenkaat
- hintana se,
etten näyttäisi pystyvän kaikkiin pyöriin
lumiketjuja niitä tarvitessani laittamaan
kuten
Continental 235/75R15 nastarenkaat
7x15” ET -13 kombinaatiolla.
- ainakaan hankkimatta vähemmän
tilaa vievää toista lumiketjuparia.
Toisen parin jos aikanaan hankin,
niin se ei tule olemaan kaapelityyppiä,
koska ne eivät ole parhaat mahdolliset
käyttötarkoituksiini - minkä palstalaiset
kiitettävästi hoksasivat -
- joillekin muille ne voivat hyvätkin olla.
Jos ne on edessä niin tietysti on syytä tietää miten paljon niiden kanssa voi käännellä. Ottaa ne itsellänikin kiinni, mutta nuo vaan kuuluu hanskata jos ketjujen kanssa touhuaa.
Takapyörissä ne jytyyttää vähemmin rattia eikä ole sitä tilaongelmaa ainakaan niin äkkiä.
Kokeilemalla selviää kuinka käy.
Sukkaa tassuun jos ketjut/vaijerit ei maistu: https://www.youtube.com/watch?v=NpMmu0AliG0