View Full Version : Turkki BJ-40
jakaraik
16.10.2022, 14:59
Laitetaan vähän tästäkin projektista kerrontaa.
Silloin joskus; Muutamien sattumien kautta käsiin jäi Jeep Cherokee jolle ei itselläni paljoa ollut mielenkiintoa. Pakollisen korotussarjan asennuksen, jarru- ja jakopääremontin sekä mystisten sytytyshäiriöiden korjaamisen jälkeen ei mielenkiintoa riittänyt alkavaa korroosiota korjaamaan. Hieman laiskanpulskea 2.4 vapari bensa ei houkutellut maantielle kärryllä tai ilman. Metsään tuota ei viitsinyt toisaalta mennä tuhoamaan vaikka yllättävän etenemiskykyinen uudella alustalla tuntuikin olevan. Muutenkin auto ei vain itseäni jotenkin miellyttänyt.
Hetken mielenkiinnosta tuli Jeeppiä tarjottua vaihdossa lievään BJ40 projektiin. Kopasta ”mätähommat tehty” lantikka kaipasi vain maalia pintaansa ja jarrujen läpikäyntiä. 300km välimatka ja nopeat liikkeet, Jeeppi trailerille ja lantikkaa hakemaan. Kuvassa lantikka juuri kotiin tuotuna.
Jatkuu…
jakaraik
16.10.2022, 15:07
Paikan päällä odotti enemmän tai vähemmän kuvatun kaltainen aihio. Jeeppi pois trailerilta ja lantikka vinssin avustuksella kyytiin. Ajokuntoinenhan se ei tuolloin ollut voimansiirron öljyttömyyden ja huonojen akkujen takia.
Epäilys oli että turkkilevyjen alla saattaisi mätää löytyä. Se että sitä kaiken vaneerin, uretaanin ja korimassan alta löytyi ympäri koppaa oli pienoinen pettymys. Kopan yläosa oli peltiruuveilla ja uretaanilla kasattu. Pahimmillaan 3-4 kerrosta ratsupaikkaa ja ääretön määrä pakkelia. Eli projekti kaukana valmiista.
Tekniikka sinällään oli kunnossa, jarruissa oli tuoretta pintaa ja ohjaustehostin sekä päivitetty alusta oli plussaa. Vinssilähtö laatikosta oli irti ja uudelleen laakeroitu, mutta takakardaaninlähtö oli sitte laakerin osalta täysin loppu.
Ajomukavuutta entisestään heikensi puuttuvat penkit sekä katkennut nopeusmittarinvaijeri.
Mätähommien osalta luovuin kopan yläosan pelastamisesta. Alaosa kopasta oli jo lukuisten korjausten jäljiltä kaukana alkuperäisestä. Kyljet kiertävien turkkilevyjen alta koppa on käytännössä uudelleen pellitetty. Takaosan pohja ja kyljet tehty jo kerran muokattujen muotojen mukaan. Peltiä meni useita neliöitä eikä lopputulos ole kaunis. Ruma mutta terve voisi olla yleiskommentti kopasta. Pohjatöitä ei pahemmin enään jaksanut ja tuore PU-maali vedettiin päälle ronskilla otteella. Kylkien turkkilevyt niiteillä kiinni ja reippaasti alustasuoja-aineita pohjaan.
jakaraik
16.10.2022, 15:13
Vielä jäljellä:
Tuulilasi (nyt pleksi)
Turvakaari ja turvavyöt
Leimarenkaat, 35” ei taida mennä leimalla
Takaluukku
Vetokoukku
Vinssi keulalle
Jokin pikakatto ratkaisu
Turboakin tuo sitten leiman jälkeen kaipaisi. Oma laturi toimii vain alipainepumppuna toisen laturin toimiessa lataajan hommassa. Mistä löytyisi hihnalla oleva alipainepumppu jotta voisi tuon alkuperäisen laturin jättää pois?
https://www.slck.net/viewtopic.php?f=2&t=4311
slipoveri
16.10.2022, 16:55
pierburg alipaine pumppua on ollu monissa eurooppalaisissa diisseleissä
Mikset Laita bj omaa laturia?
BJ-40/76
23.10.2022, 19:16
Mikset Laita bj omaa laturia?
Siis ns. HJ-61 40 Amppeerin laturi sisäisellä säätimellä, ja amppeerimittarin ohitus; siis latausvirta suoraan yläjännitepuolen akun +napaan.
Tuo sähköjen muutos sisäiselle säätimelle ja latauksen merkkivalolle ei kovin monimutkainen prosessi...
jakaraik
06.11.2022, 08:09
Autossa on jo yleismallin 24v laturi. Oma alkuperäinen käytännössä vain alipainepumpun virkaa hoitamassa.
Laturin kytkennöissä ei siis mitään ihmeellistä ja lataa kuten pitää. Lähinnä tarkoitus alipainepumppu laittaa erikseen kun joutuu tehostimenpumpun / yleismallinlaturin hihnalinjoja ja sijainteja vähän korjamaan.
jakaraik
06.11.2022, 08:16
https://www.slck.net/viewtopic.php?f=2&t=4311
No, minulle tämä on edelleen lantikka. Kuten monelle muullekin.
Kiva tietää kuitenkin että oikein vertaistukiryhmä tätä varten perustettu:)