PDA

View Full Version : Toyota 8" perä, lukkovaihtoehdot


HiluxMan
29.07.2022, 14:43
Onko niin, että mitään sellaista tasauspyörästön luistonrajoitinta ei tähän löydy, joka normaalisti olisi kuten avoin, mutta jos toinen pyörä alkaa sutimaan, lukko alkaisi pehmeästi antamaan vetoa toiselle pyörälle? Tyyliin visco, tai Jeepin hydraulinen pumppusysteemi.

Mulla oli Hiluxissa Lock-Right joka on ok maastossa, mutta ikävä pitkän välyksen, veto-jarrutus tilan vaihto, oliko 10 astetta tai jotain.
Nyt olen laittamassa Land Cruiserin perään hyllyssä olevaa vähän käytettyä kitkalukkoa. Kai se pääasiassa maantieajoossa ihan ok on.

Torsen olisi kai maantiekäyttöön kanssa hyvä, mutta tulisi maksaan noin tonnin vs. kitkalukko pelkkä työn vaiva.

Hcet
29.07.2022, 20:48
Avoin
Paineilmalukko
Sähkölukko
Palalukko
Torsen
Kitkalukko
Kemppilukko

Semmoset on ainakin saannissa 8" perään

james_III
29.07.2022, 21:00
Avoin
Paineilmalukko
Sähkölukko
Palalukko
Torsen
Kitkalukko
Kemppilukko

Semmoset on ainakin saannissa 8" perään

Onkos muuten kellään tuosta sähkösestä kokemuksia, onko arbin veronen?

RIPAX
29.07.2022, 23:21
Onkos muuten kellään tuosta sähkösestä kokemuksia, onko arbin veronen?

Voi olla jopa parempi,tosin ARB on yksinkertaisempi ja siten ehkä varmempi. Molemmat 100% lukkoja kuitenkin.

HiluxMan
30.07.2022, 07:18
Avoin
Paineilmalukko
Sähkölukko
Palalukko
Torsen
Kitkalukko
Kemppilukko

Semmoset on ainakin saannissa 8" perään

Juu tiedän, mulla on Hiluxissa Toyotan sähkölukot ja hyllyssä paineilmalukko ja pari kitkalukkoa sekä lunch-box locker (Lock Right).

Kysymys oli: onko olemassa lukkoa tyyliin visco, tai Jeepin hydraulinen pumppusysteemi.

Buuhiz
30.07.2022, 07:28
Itsellä oli Hiluxissa edessä Eatonin Truetrack eli torsen-tyyppinen lukko ennen arbbia. Kai se ihan ok pelas niin kauan kun molemmat pyörät oli maassa.

Hcet
30.07.2022, 08:27
Juu tiedän, mulla on Hiluxissa Toyotan sähkölukot ja hyllyssä paineilmalukko ja pari kitkalukkoa sekä lunch-box locker (Lock Right).

Kysymys oli: onko olemassa lukkoa tyyliin visco, tai Jeepin hydraulinen pumppusysteemi.

Ei ainakaan minun tiedossa ole muita vaihtoehtoja kuin nuo. Eli ei jos et ala itse rakentamaan

Onkos muuten kellään tuosta sähkösestä kokemuksia, onko arbin veronen?


Ei ole omaa kokemusta, mutta kuullut että muuten toimiva mutta ei pysty vauhdissa kytkemään ja avaamaan. Siis se 4x4partsin myymä

HiluxMan
31.07.2022, 10:04
Otin tuon Land Cruiserin perämurikan irti ja ihmetystä aiheutti että siellä oli kitkalukko. Jotain sellaista epäilinkin, kun pyörittelin takapyöriä vapaalla ja P-asennossa. Vapaalla pyöri samaan suuntaan ja vaihde parkkiasennossa hiukan suurempaa voimaa käyttäen eri suuntiin. Eli ei hirveästi pitoa. Toisekseen, kun auton ostin, vaihdoin kaikki öljyt ja laitoin tavallista peräöljyä sinne. En huomannut mitään erityistä käytöksessä.

No ilmeisesti kitkalukko on laitettu jälkikäteen kun siellä hampaissa oli jäämiä kahdesta eri värisestä hammaskosketusaineesta. Tuossa karvalakkimallissa on esitteen mukaan avoin perä ja wide-mallissa sähkölukko.

Avasin sen kitkalukon, kitkalevyt näytti hyviltä. Toisella puolella kolme ja toisella puolella neljä. Avasin sitten hyllyssä olleen kitkalukon vertailua varten ja ylläyksekseni siellä oli kitkalevyja molemmin puolin yksi setti enemmän ja järeämpi jousirakenne. Ulospäin murikat ihan saman näköisiä.

Eipä siinä, asensin tämän useampilevyisen paikoilleen ja kasailen taka-akselin piakkoin kunhan ehdin ja nyt laitetaan Mobil Delvac LS sisään ja ihmetellään tuliko eroa edelliseen.

HiluxMan
31.07.2022, 10:08
Ei ainakaan minun tiedossa ole muita vaihtoehtoja kuin nuo. Eli ei jos et ala itse rakentamaan



Ei ole omaa kokemusta, mutta kuullut että muuten toimiva mutta ei pysty vauhdissa kytkemään ja avaamaan. Siis se 4x4partsin myymä

Tein Hiluxiin omat releistykset sähkölukoille ja ne saa päälle milloin haluan. Tietenkään ei pidä kytkeä jos pyörä(t) sutii, varmasti rutisee.

Hcet
31.07.2022, 11:10
Tein Hiluxiin omat releistykset sähkölukoille ja ne saa päälle milloin haluan. Tietenkään ei pidä kytkeä jos pyörä(t) sutii, varmasti rutisee.

Se ei ole ongelma tuossa 4x4partsin myymässä. Sen saa napista päälle koska haluaa. Sellainen käyttö on vain ohjeissa ilmeisesti kielletty ja esim. Arb:n voi kytkeä ja avata pienestä liikkeestä.

toyopet
08.08.2022, 10:13
Otin tuon Land Cruiserin perämurikan irti ja ihmetystä aiheutti että siellä oli kitkalukko. Jotain sellaista epäilinkin, kun pyörittelin takapyöriä vapaalla ja P-asennossa. Vapaalla pyöri samaan suuntaan ja vaihde parkkiasennossa hiukan suurempaa voimaa käyttäen eri suuntiin. Eli ei hirveästi pitoa. Toisekseen, kun auton ostin, vaihdoin kaikki öljyt ja laitoin tavallista peräöljyä sinne. En huomannut mitään erityistä käytöksessä.


Avasin sen kitkalukon, kitkalevyt näytti hyviltä. Toisella puolella kolme ja toisella puolella neljä. Avasin sitten hyllyssä olleen kitkalukon vertailua varten ja ylläyksekseni siellä oli kitkalevyja molemmin puolin yksi setti enemmän ja järeämpi jousirakenne. Ulospäin murikat ihan saman näköisiä.

Eipä siinä, asensin tämän useampilevyisen paikoilleen ja kasailen taka-akselin piakkoin kunhan ehdin ja nyt laitetaan Mobil Delvac LS sisään ja ihmetellään tuliko eroa edelliseen.

Ainakin takavetoisiin tuli kitkalukko (lsd) vakioksi 1984 alkaen ja ei kai ne oli kuin joku 30% lukko maksimissaan.
Jos lsd perään laittaa tavalliset öljyt, niin periaatteessa lukon pitäisi jumia, kun se lisäaine vähentää kitkaa kitkalevyjen välissä. Jos ei jumi, niin varmaankin on väljää tai jotain puuttuu.