View Full Version : Kakkosarjan Disco, josta kannattaa pysyä erossa
Ahosensetä
22.12.2005, 09:40
Tampereen Rinta-Jouppi myy 2001-mallista Discoveryä:
LAND ROVER DISCOVERY 2.5TD5 AUT 2001 60000 km 34500 e
Tämä on kolariauto, jonka kori on vääntynyt pahasti. Siitä kannattaa pysyä kaukana, ainakin tolla hintapyynnöllä.
Ihan vaan tiedoksi ...
T, Antti
antti(ät)offroadpaja(piste)fi
http://www.offroadpaja.fi/
Edited by - Ahosensetä on 08/07/2006 08:36:49
Eiköhän nykymenetelmin tollanen kori/runko saada aikas hyvin kuosiin.jopa suoremmaksi kun tehtaalta lähtiessä,jos työn tekee vain Ammattimies eikä mikään nyrkkipaja.
Note! This message was posted anonymously!
Amatimies on aina Amatimies. Valitettavasti kaikki ei ole niitä. On hyvä hinta jos on paska vehje! huh huh!
Land Roverin runkoa ei saisi tehtaan mukaan oikoa. Jos heittoa on niin uutta runkoa...
Vain maine kulkee edellä...
Onko se lantikan runko niin huonoa ainesta vai minkä takia sitä ei saisi oikoa ?
Kyllähän runko metsäajossakin elää aikas paljon,
eli kaikki lantikka miehet,joka metsäreisun jälkeen vaan ostamaan uutta runkoa ;)
Note! This message was posted anonymously!
(EDIT: eihän tämä ollutkaan chit chat)
Edited by - JF on 22/12/2005 13:06:27
Näkeekös autosta, että se on rutattu? Vai huomaako sen vasta rengaslaskussa?
- Lommone Ranke Rooveri -
quote:Onko se lantikan runko niin huonoa ainesta vai minkä takia sitä ei saisi oikoa ?
Autotehtaat ovat siirtyneet paljolti käyttämään rakenteista suurlujuusterästä. Tämän etuna on painonsäästö perinteiseen rakenneteräkseen verrattuna, koska ohuemmalla materiaalilla saavutetaan sama lujuus. Ongelmana tässä on, että kolarissa muodonmuutoksen takia teräs muokkauslujittuu. Ja kun se oikaistaan, se lujittuu lisää. Tämä lujittuminen aiheuttaa rakenteen muuttumisen lujemmaksi ja joustamattomammaksi. Samalla materiaaliaalin sitkeys merkittävästi alenee. Tämä puolestaan aiheuttaa nopeasti väsymismurtumia rakenteessa. Suurlujuusterästä ei saisi myöskään korjata hitsaamalla, koska se puolestaan pehmentää rakennetta, jolloin lujuus ei enää ole alkuperäinen. Tämän vuosi autotehtaat kieltävat oikaisut ja hitsaukset.
Suurlujuusteräksen käyttö on jo aiheuttanut sen, että entistä useammin kolarin jälkeen jälkeen vakuutusyhtiöt lunastavat auton, koska sen korjaus on erittäin vaikeaa tai mahdotonta tehtaan antamien ohjeiden mukaisesti. Valitettavasti näitä autoja päätyy "kotiropareille", jotka niitä korjaavat oikaisemalla ja hitsaamalla ohjeiden vastaisesti. Tällaisen auton lujuusominaisuudet eivät vastaa alkuperäistä.
quote:Kyllähän runko metsäajossakin elää aikas paljon,
eli kaikki lantikka miehet,joka metsäreisun jälkeen vaan ostamaan uutta runkoa ;)
Tässä pitää erottaa kaksi eri asiaa: elastinen ja plastinen muodonmuutos.
Tuo eläminen tapahtuu elastisella alueella, eli kuormituksen jälkeen rakenne palaa alkuperäiseen muotoonsa. Tällöin ei muokkauslujittumista tapahdu.
Plastinen muodonmuutos taas tarkoittaa, että rakenteen muoto on pysyvästi muuttunut (esim. kolarin seurauksena) ja materiaali on lujittunut.
HJ61 -90 & LJ70 -89
Edited by - jpl on 22/12/2005 14:09:25
No nyt alkaa homma kuulostaa sen verran tekniseltä, että pitää kommentoida. Mitä terästä autotehtaat kutsuvat suurlujuusteräkseksi? Oma käsitykseni on että teräs, jota auton koreissa yleisesti käytetään on myötölujuudeltaan luokkaa 360 MPa:ta. Saattaa olla, että joissakin kohdissa on hieman parempaa tavaraa, jolla mennään myötölujuudessa yli 430 MPa:n. Tämä ei sinänsä aiheuta ongelmia korjattaessa hitsaamalla. Pitää vain tehdä jännityksenpoistohehkutus 620 asteessa. Kuulostaa melko korkealta lämpötilalta, mutta onnistuu lämpövastuksilla ja vuorivillalla tilkiten paikallishehkutuksena. No problem! Tosin pitää muistaa pitoajat, jotka löytyy ainakin Ruukin materiaalikäsikirjoista.
Uusissa autoissa ei enää paljoa ole hitsaamalla mahdollisesti korjattavia korin osia. Kori on pääasiassa pistehitsaamalla ja liimaamalla kasattu erilaisista suurlujuusteräksistä joista suurin osa on siis perinteisesti hitsaamiskelvottomia. Prässäyksessä karkenevia teräksiä yms. hienouksia. Painonsäästön lisäksi näillä pyritään erityisesti kolariturvallisuuteen, tai ainakin saamaan nuo markkinoinnissa niin tärkeät törmäyskoe-tähdet. Näissä oikaisua vaikeuttaa myöskin materiaalien erittäin suuret myötörajat, jolloin ei pystytä vetämään palkkia suoraksi koska se irtoaa auton korista ennenkuin palkki oikenee.
Tuo että autot menevät "helpolla" lunastukseen, johtuu juurikin korjauksen hankaluudesta ja uusien osien tarpeesta johtuva kalleus, varsinkin kun näitä ei pysty asiallisesti tekemään kuin erikoisliikkeet.
-74 Range, 215cid V8
#4x4@ircnet
No mitenhän tuo on saatu rekisteriin jos se ei ole asianmukaisesti korjattu? Luulis nyt että tuollaisen auton tiedoissa lukee että se on ehdollinen korjaus. Eikö se tarkoita sitä että joku tarkastaa vähän mitä osia autoon on laitettu ja miten ne on laitettu?
Ja vähän huono homma kun nykyään ei taida tuonne otteeseen tulla mitään mainintaa että on toinen rekisteri tai auto on kolaroitu. Ainakaan kun rellun korjasin niin ei tullut mitään mainintaa mihinkään. EU kilpi kyllä kertoo jotain ehkä vanhemmissa autoissa, mut tuokin on niin tuore että siinä on eu kilpi vakiona.
-- Pajerolla metsien kuninkaaksi --
Nerd-O
quote:
EU kilpi kyllä kertoo jotain ehkä vanhemmissa autoissa, mut tuokin on niin tuore että siinä on eu kilpi vakiona.
Ja vanhempiin autoihin saa uudelleenrekisteröinnin yhteydessä myös vanhanmallisen kilven. Ja vaikka alkuperäisen nummeron, jos on vapaana.
- Lommone Ranke Rooveri -
joojoomies
24.12.2005, 01:45
kyllä uusia autojakin voi hitsata jos haluaa sioittaa väh 6000e impulssi hitsauskoneeseen
Ahosensetä
24.12.2005, 07:17
Suurin ongelma on korissa, joka ei ole mitoissaan. En tiedä onko runko kärsinyt kolarissa. Kolarointia ei huomaa ihan helposti, sen verran hyvin korjaukset on tehty.
Entinen ostaja perui kaupan kun viat alkoivat selvitä. Hänelle oli kerrottu vasemman lokasuojan vauriosta, mutta sen lisäksi koko auto on ylimaalattu, taempi kattoluukku vuotaa ja se johtui juuri katon taipumisesta. Vuotoa on yritetty korjata sikakitillä.
Miina.
T, Antti
antti(ät)offroadpaja(piste)fi
http://www.offroadpaja.fi/
Edited by - Ahosensetä on 08/07/2006 09:08:26
vakuutus yhtiöllä on velvollisuus korjata auto kolari edeltävään kuntoo joten sen ei pitäisi vaikuttaa hintaan ,ellei auto ole kulkeutunut AVK:n kautta jolloin rekisteri otteessa lukee edellinen rekisteri tunnus HUOM!! se voi olla sama kuin auton rekisteri numero.siitä voi päätellä auton olleen pois kilvistä ja katsatus konttorilta yleensä nääkee minkä takia.
Note! This message was posted anonymously!
Käyttäjä
24.12.2005, 12:06
Kyllä noi nykyset autot on hieman liian kovaa tekoo...Otetaan esimerkki...Pahassa kolarissa ollut henkilöauto jossa 2 matkustajaa,auton etuosa/matkustamo vääntynyt/ruttuuntunut siihen malliin et matkustajia ei saa autosta ulos...Paikalle tulee pelastuslaitos millä on n:parivuotta vanhat raivaus sakset ja sakset kiinni a-pilariin ja kahva pohjaan.........Damn,mitään ei tapahdu....
erittäin ikävä tilanne.Nyt on tullut UUSIA raivauslaitteita jotka pystyy myös uusimpiin koriteräksiin mutta niitä ei ole kuin murto-osalla suomen
pelastuslaitoksista...että silleen
- - - - - - - - - - - - -
#perillepääsy ei ole itsetarkoitus vaan matkanteko# Saunalahti rules
SLCK Member #51
kayttaja@offipalsta.com
cruiser60@luukku.com
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Kayttaja-sig.png
Ahosensetä
24.12.2005, 12:24
Auto on tuotu Saksasta ja ilmeisesti korjattu jo siellä. Saksassa kolariauto on myytävä kolariautona ja hinnat ovat sen mukaisia. Ilmeisesti tuojaa (R-J?) on joko huijattu tai tuoja yrittää huijata uutta ostajaa.
T, Antti
antti(ät)offroadpaja(piste)fi
http://www.offroadpaja.fi/
Edited by - Ahosensetä on 08/07/2006 09:08:44
quote:ellei auto ole kulkeutunut AVK:n kautta jolloin rekisteri otteessa lukee edellinen rekisteri tunnus HUOM!! se voi olla sama kuin auton rekisteri numero.siitä voi päätellä auton olleen pois kilvistä ja katsatus konttorilta yleensä nääkee minkä takia. Paitsi kun minä laitoin rellun rekisteriin niin ei tullut mitään mainintaa edellisestä rekisteristä. Ja rellun ostin avk:lta. Jos olisin ottanut siihen vanhat kilvet, ilman eu merkintää niin ei kukaan ois varmaan tiennyt että se on kolariauto. Ei ollut rekisteriotteessa mitään mainintaa että oli ollut pois rekisteristä tai tuo oli toinen rekisteri sille.
-- Pajerolla metsien kuninkaaksi --
Nerd-O
Joo asia on hyvä, tuonlaisia autoja ei pitäisi saada myydä ,itselläni oli Parikalta ostettu Lama Sarana 1.3 kaikilla herkuilla m.m siihen aikaan aika harvinaista herkkua 100m päästä toimiva keskus lukitus .Ostin 1990, vuoden 1989 esittely sellaisen .Auto oli fiksattu en edes uskonut että nyt tälläistä käkisalmen Kuattroa olisi suuhunkatsominen ,1/2 vuotta meni niin huomasin vasta virheitä.Aluja vaihtaessa avasin oven, konepeltiä avatakseni,ovi ei mennyt enään kiinni koska lukkopesä heitti 3 pyörällä noin yhden sentin (kori oikaistu,vetelä )massaus kaavittu pois,lämpöä annettu(agan yleisavaimella) korjauksessa mutta ei oltu maalattu,massattu peltiä jne.Voi jee kun olisin tienyt olisin ollut ostamatta sitä ainakaan siihen hintaan mitä maksoin.
Kyseessä oli KEULAKOLARI,kylki saanut kipeää. Konepellissä,lokasuojissa,sisälokasuojalla pystytty piilottamaan virheitä,mm maalin ,massan kuumia annetun vauriot.RUOSTUU RUOSTUU RUOSTUU ne muutenkin niin tällailla.Sarana palveli kumminkin muuten miten se pitikin.Välivuosi katsastukseen eka "syynilö"olituo välivuosikin,alkoi katsastuksessa tulla ongelmia.Puhumalla,nöyränä,sain siihen kumileimasimen jäljen.Ei Parikan vika vaan ketä ,ketkä autoja oikoo.
quote:Kyllä noi nykyset autot on hieman liian kovaa tekoo...Otetaan esimerkki...Pahassa kolarissa ollut henkilöauto jossa 2 matkustajaa,auton etuosa/matkustamo vääntynyt/ruttuuntunut siihen malliin et matkustajia ei saa autosta ulos...Paikalle tulee pelastuslaitos millä on n:parivuotta vanhat raivaus sakset ja sakset kiinni a-pilariin ja kahva pohjaan.........Damn,mitään ei tapahdu....
erittäin ikävä tilanne.Nyt on tullut UUSIA raivauslaitteita jotka pystyy myös uusimpiin koriteräksiin mutta niitä ei ole kuin murto-osalla suomen
pelastuslaitoksista...että silleen
Kaikella on kääntöpuolensa.. Mutta mites jos ei auto olis niin kovaa tekoa, kori olisi painunut niin kovin kasaan ettei olisi enää kiire irroittaa ihmisiä sisältä?
Suomessa (ja muuallakin maailmalla) autojen korkeat hinnat "pakottavat" korjaamaan kaikki korjattavissa olevat autot. Ja mitä kalliimpi auto, sitä enemmän kannattaa korjata ja sitä enemmän voi sattua virheitä ja vilunkia korjauksissa.
-74 Range, 215cid V8
#4x4@ircnet
joo, toi on muuten aika ihmeellinen asia kuinka paljo noi materiaalit vaikuttaa tohon pelastustoimintaan
keväällä näin seuraavaa...
täälläkin tuli noi uudemmat terät toiseen sarjaan...
oli kahdet holmatron leikkurit, muuten identtiset, mutta toisessa 2000 vuoden hammastetulla särmällä olevat leikkuritn terät, toisessa uudemman malliset terät, joissa ei ole tota pitohammastusta, mutta kovuus oli jotain... jotain... en muista, no kuiteskin, citikan B pilaria katkottiin tolla siitä lukon kohdalta, vanhemman mallin terät vain ruttas ja vaurioitti uloimmaiset kerrokset, mutta sisällä ollut "suurlujuusteräs" ei ollut ollenkaan kiinnostunut noit teristä, uudemmat leikkurit siten sai sen poikki, jonkuverran paukahtaa vaan :)
"auto melkein tykkää kun sillä ajetaan..."
Mikä Anttia ahistaa ku pitää kaikkia satavuotta vanhoja juttuja modata?
Note! This message was posted anonymously!
Ahosensetä
08.07.2006, 10:15
Hävitin noi oikeat sähköpostiosoitteet vanhoista viesteistä. Mulle on alkanut pukata melko paljon roskapostia ja epäilen robotin poimivan osoitteita täältäkin.
Anteeksi häiriö, eiköhän nuo putoa alas aika pian.
T, Antti