View Full Version : bosch jakajapumppu ongelma
Mistä johtuu että kierrokset nousee vaikka kaasupoljinta ei paina syvemmälle?
siis kun painaa kaasua toimii noin 1000 rpm asti oikein mutta pari milliä syvemmälle painaessa kierrokset nousee noin 3500 rpm . Voiko governor olla syypää nyt vetojousi tyylinen. Kierrokset palautuu ihan oikein ja toimii muuten ihan hyvin.
Tämä on siis itse kasattu pumppu
Jos syöttöä on ruuvattu kauhesti lisää, se voi aiheuttaa että "jää kantamaan".
Tähän tietysti vaikuttaa ne kaikki jouset mitä siellä on, yksinkertaisimmillaan kai pelkkä starttijousi (erillään määränsäätimen vivussa) ja varsinainen rajoitinjousi, joka sekin saattaa olla pilkottu kolmen eri jouseen (tyhjäkäynti, osakuorma, kierrosrajoitin).
Onko kyseessä semmonen jakajapumppu, missä on kylmäkäynnistin lisänä? Jos on niin, se vaijeri menee pumpun sivulle (volkkareissa pumpun ja lohkon väliin) ja päällä on sitten säädöt mihin se toppailee. Sillä säädät tyhjäkäyntiä pienemmälle ja tulee muutenkin kierosherkempi siitä.
Onko kyseessä semmonen jakajapumppu, missä on kylmäkäynnistin lisänä? Jos on niin, se vaijeri menee pumpun sivulle (volkkareissa pumpun ja lohkon väliin) ja päällä on sitten säädöt mihin se toppailee. Sillä säädät tyhjäkäyntiä pienemmälle ja tulee muutenkin kierosherkempi siitä.
Ei ole kylmäkäynnistintä, joku ivecon pumpun runko
Saattasin olla perussyötön kannalla mieki. Mutta jos ei säätämällä asetu niin, oisko määräsäätimessä liian kevyt jousi? Voisko olla mahollista?
Ei auttanut syötön pienentäminen.
pitää kokeilla semmoista monijousista säätimen jousta.
Mihin vaikuttaa se "keskipakosäätimen" karan säätö?
Käytännössä ei tee muuta kuin toimii akselina. On olemassa myös variaatio, missä on porauksia akselissa, tällä säädetään pumpun sisäistä painetta (ennakkoa) osakuormalla, mutta tälläistä pumppua ei itselle ole tullut vastaan.
Millainen kokoonpano kyseessä? Siis moottori (IDI / (T)DI) ja pumppuun tehdyt muutokset?
Moottori on mersun 290td ja mersun sähköpumpun nestepää on ivecon pumpun kuorissa, ja pumpun kansi on kia:n. ja tosiaan se määränsäätimen jousi on siis vain yksi vetojousi,
tietenkin tyhjäkäyntijousi on myös.
Tuolla yksijousisella rajoittimella alkaa leikkaamaan syöttöä aika aikaisin oman kokemuksen mukaan, tuollaisen Ducaton suoraruiskun pumpun joskus laitoin volkkarin TDI:n kaveriksi, ja selkeesti alkoi hyytymään kolmen tonnin jälkeen.
Voisi ehkä kokeilla laittaa vaikka tuplat tyhjäkäyntijouset? Vaihtoehtoina voisi olla myös laikata keskipakosäätimestä ne ylimääräiset hännät pois.
Pakko kysyä tässä yhteydessä ve pumpun kuormantunnistuksesta jos joku tietää..eli ongelmaa siinä, että tyhjäkäynnillä puuttuu tavallaan sitkeys ja kone saattaa sammua esim rattia kääntäessä. Mikä voisi aiheuttaaa? Muuten toimii oikein hyvin. Voiko olla joku jousiongelma?
Tämä korjaantu kun vaihdoin löysemmän jousen määränsäätimeen,
entinen oli tosi jäykkä. en kyllä ymmärrä miksi se noin oireili mutta nyt toimii.