View Full Version : Plasma GYS Cutter 20 korjausyritys
Säätäjä_setä
14.04.2022, 02:01
Avataan tällainenkin topikki. Tähän saa sitten kommentoida myös muita plasma / hitsausinvertteri korjaustarinoita.
Sain tällaisen paskana olevan ja korjauskelvottomana hylätyn GYS Cutter 20 plasman. Uteliaisuus tietenkin heräsi saisko tämän kuitenkin kuntoon.
Tässä ensin alkuun kuva potilaasta.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=101820&stc=1&d=1649894169
Säätäjä_setä
14.04.2022, 02:13
Helppo purkaa. Muuta helppoa tässä ei sitten taida ollakkaan. Laitteeseen ei ole toistaiseksi löytynyt mitään papereita eikä oikein muutakaan tietoa. Joltain brittien hitsausfoorumilta löytyi keskustelua ja näytti olevan samanlainen vika tai ainakin sen jäljet mitä tässä on. No sielläkin ratkaisuksi tarjottiin "elektroniikan vaihtoa".
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=101822&stc=1&d=1649894565
Vikakin tai ainakin osa siitä näkyi heti. Invertterin ensiöpuolelta IGBT trankusta korkki pois, poroksi palaneita vastuksia ja murusina olevia pienempiä komponentteja.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=101823&stc=1&d=1649894959
Säätäjä_setä
14.04.2022, 02:35
Lähtöpuolen tavarat näyttivät ehjemmältä. Myöhemmin mittasin nämä selvästi diodeiksi tunnistettavat komponentit ja näyttivät olevan kunnossa. Haasteet alkoivat heti tästä. Vaikka ovat D-pak kotelossa niin eihän niissä mitään tyyppiä lue vaan lyhyt tunniste. Näistä pintaliitoskomponenttien lyhyt tunnisteista ei ole olemassa mitään varmaa hakutaulukkoa. Tunnistaminen vaatii vinettoa ja istumalihaksia.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=101825&stc=1&d=1649895806
No jos kiinnostaa niin kaksi alimmaista on SGB15N120 IGBT trankkuja.
Kolmen rivi on STTH2003 diodeja ja kahden rivi STTA1206 diodeja.
Ei löydy jokaisesta komponenttikaupasta.
Säätäjä_setä
14.04.2022, 02:56
Korjauksen kannalta erityisen vaikea rakenne. Invertterin input- ja output tehoelektroniikka rakennettu alumiinipohjaiselle piirilevyille. Kortit sitten liimattu jäähdytysripoihin. Liimaus kyllä irtosi, mutta tollasessa alumiinilevyssä on niin suuri lämmönjohtavuus, että tavallisilla kolveilla turha yrittää irroittaa mitään tuosta levystä. Lisähaitta vielä, että koko paska kastettu lakkaan mikä ei tunnu liukenevan mihinkään. Ei auta kuin mekaanisesti rapsutella vaihdettavat osat esiin. Tuo lakkakerros vaikeuttaa myös tunnistusta useimmissa nykyosissa kun ne vähätkin merkinnät on poltettu laserilla epoksin pintaan. Lakkakerros päällä tekee merkinnät näkymättömiksi.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=101826&stc=1&d=1649896672
Vielä selvittämättömiä osia on pitkin korttia räjähdelleet kärpäsenpaskat. No piirtelemällä kytkentää auki ääritapauksessa noita voi vähän arvaillakkin mitä ovat. Tosin trankkujen tyypit, Zener diodien jännitteet ym vastaavat tiedot pitää kyllä saada aika hyvin kohdalleen ennen kuin yrittää korjausta.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=101828&stc=1&d=1649896672
Tässä ensiö puolella IGBT trankut ovat SGB10N60A (4kpl)
Diodit (pienemmät) ovat STTA506 tyyppiä.(5kpl)
Kärpäsen paskat vielä tunnistusta vailla.
:eek: harrastus se on tämäkin. :D
Kaitsu67
14.04.2022, 09:47
Ilman skemoja on todeliista harrastushommaa ;) , varsinkin jos monikerroslevyjä vielä noi piirikortit.
Joku johdin sieltä välistä kun kans menny eli kärvähtänyt poikki, niin tekee melkoisen hankalaksi todeta missä katkos, vaikka kaikki komponentit oliskin vaihdettu.
Mulla olis kans yks pikkuplasma tuolla tallissa odottamassa inspiraatioita, meni pimeäksi jo vissiin pari vuotta sitten :rolleyes:
Ootko koittanu tehtaan suuntaan kyselyä? Ties vaikka jotain tiedon jyvää heruis..yleensä kai ovat melko ynseitä. Toinen juttu voi olla löytää joku yhteystieto tehtaan suuntaan..
Säätäjä_setä
20.04.2022, 20:12
Ei maksa vaivaa. Todennäköisesti syyttävät vaan, että on menty avaamaan laatikko.
Säätäjä_setä
20.04.2022, 20:24
Muuten projektin kimpussa on istuttu melkein kalsarit puhki. Jotain edistystäkin tapahtunut.
Tässä ensin muutama kuva kolvin rakenteesta.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=101887&stc=1&d=1650478632
Keskielektrodiin tulee musta pääpiirin (-) miinus napa. Polttimen kuoreen/koteloon tulee punainen sytytys maa (+). Kotelo maissa vain sytytyksen ajan. Kytkentä parilla 15N120 IGBT trankulla. Vihreä / keltainen oli hetken hakusassa mitä ovat. Ovat turvapiiri millä tarkkaillaan onko poltin kasassa. VI/KE kytketty toisiinsa kun polttimen kuori paikoillaan. RU/VA liipaisin / käyttökytkin.
Säätäjä_setä
20.04.2022, 20:34
Tässä ne kalsarit konjakki kuluvat. Powerikortin ja driverin scheema piiretty auki ja komponentit tunnistettu jollakin varmuudella. Alla tämän hetken versiot pdf muodossa.
Pääpiirin kytkimistä. Kun vanhaksi elää niin näkee kaikenlaista. Ensimmäinen Fly Back konvertteri missä kytkimet muuntajan ylä- ja alapäässä. Kaaviossa HV- maa tai nolla miten sitä haluaa nimittää. HV+ 3xx V pääjännite. Kytkimiä Gate1 ja Gate 2 ajetaan tasatahtia driver kaavion kytkennällä.
Säätäjä_setä
20.04.2022, 20:39
Rikkinäiseksi havaittua tavaraa purettu ja saalistakin tullut. Tunnistaminen ollut välillä hankalaa. Onneksi laiteessa on sen verran symmetriaa ja rinnakkaisuutta, että voinut päätellä mikä olisi samanlainen ehjä osa. Kärpäsen paskasat mistä puuttu kuoret ei enää saa selvää mikä oli.
Säätäjä_setä
20.04.2022, 20:48
Joissain jutuissa pitää edetä arvaamalla ja mittaamalla mitä pystyy. Esimerkiksi IGBT geiteillä selvästi diodi / Zener diodi suojaus. Onneksi toisen haaran diodit näyttivät ehjiltä. Merkintöjen perusteella (J3) ei oikein päässyt eteenpäin. Vähän mittauskytkentöö avuksi nii selvisi, että Zenerit ovat 18V tyyppiä ja sitten tuo J3 tunnistekkin läytyi eli diodit ovat melkoisella varmuudella MMSZ5248B tyyppiä. Ja parit L2 STPS1L60 Schottky diodeja. Näin tämä etenee.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=101892&stc=1&d=1650480117
Hieno että joku vielä harrastaa elektroniikkaakin, vähenemään päin taitaa olla osaajat siinäkin lajissa.
Säätäjä_setä
20.04.2022, 21:01
Nyt asiat alkoivat olla jo niin paljon tiedossa, että tuli hetki tarjota laitteelle sähköä ja tutkia herääkö logiikka / ohjausosa henkiin. Koska tehopuoli (Power Board) on vielä tuhannen paskana niin pääpiirin tasasuuntaaja pois eli tehopuolen jännitteet pois ja yrittämään.
Kun painekytkimet ja muut interlokit kytketty hyppylangoilla niin sehän heräsi.
:mad: Tosin saman tien kortilta poistui pieni määrä sitä kuuluisaa käyttösauhua. Driveri muuntajaa ohjaava trankku tai oikeammin pieni MOSFET lähti. Tässä vielä yksi hankala tunnistus. Trankun koodi on 12W mikä joillain valmistajilla vastaisi 2N7002 fettiä. 2N7002 on vaan spekseiltään alimittaisen oloinen tähän kytkennän kohtaan. Tutkimukset jatkuu.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=101893&stc=1&d=1650480643
Säätäjä_setä
20.04.2022, 21:09
Kun kärähtänyt gate driveri trankku oli siivottu pois niin uusi yritys. Logiikka / ohjaus näyttäisi toimivan. Samalla selvisi, että pääpiirin hakkuritaajuus on noin 90kHz. Kontrolleri on UC3845 mikä on yleinen piiri hakkuripowereissa.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=101896&stc=1&d=1650481541
Säätäjä_setä
20.04.2022, 21:23
Menee jo vähän uteliaisuuden puolelle. Mittasin vielä driveri- ja päämuuntajan muuntosuhteet. Driveri on selväpiirteinen. Muuntosuhteet 1:1:1 eli ensiö ja molemmat toisiot samanlaisia. Induktanssit noin 1400uH / käämi. Alarajataajuus 8-10kHz luokkaa ja ylärajataajuus yli 2MHz.
Päämuuntaja näyttää oudommalta. Siinä Muuntosuhde näyttäisi olevan 1:1,66 eli nostava vaikka tässä konvertoidaan jännitettä virraksi. En ole vielä piirtänyt auki lähtöpiiriä missä on isohko kuristin. Saattaa käyttäytyä Buck konvertterin tapaan.
Muuntajassa lisäksi pieni apukäämi 1:0,16 millä tehdään apujännite lähtöpiirissä kelluvalle sytytysmaa kytkimelle (2x15N120).
Säätäjä_setä
21.04.2022, 00:50
Illan innovaatio oli in situ lämpölevy. Kortin irroitus emolevystä niin, että emolevy säilyisi ehjänä ei näyttänyt sen helpommalta kuin muutkaan vaihtoehdot. Koska kortti on 1.5mm alumiinia niin mieleen tuli, että sitähän voi lämmittää paikoillaan. Tuumasta toimeen ja pari tehovastusta levyn alapintaan. Reilu 50W tehoa ja esilämmöthän nousi 130 asteen paremmalle puolelle. Olisi noussut lisääkin, mutta näytti, että lakka alkaa palaa. Tuolla esilämmöllä ja parilla kolvilla risat osat irtosi helposti. Seuraavaksi uusia osia hankkimaan. On vaan sen verran erikoista tavaraa, että ei joka tiskiltä löydy.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=101903&stc=1&d=1650494452
Kaitsu67
21.04.2022, 10:22
Hyvä meininki! Tästä ketjusta saatta olla apua itsellekkin, jos sitä omaa rupeaa kunnostamaan jossain kohden, vaikka onkin eri valmistajan tekele, saa hyviä tärppejä.
Kalustokin eli mittalaitteet näyttää olevan hyvin kunnossa :cool:
Hieno että joku vielä harrastaa elektroniikkaakin, vähenemään päin taitaa olla osaajat siinäkin lajissa.
Joopa, nuorena tuli itsekin ens 10 vuotiaasta harrastettua ja sitten siitä tuli ammatti.
Joskin jossain vaiheessa about 25v sitten siirryin teknisestä hommasta pois ja enää satunnaisesti tarvittaessa jotain räplännyt. Oskilloskooppikin on annettu kaverille lainaan. :rolleyes:
Hyvä kun "old school" korjaajia vielä löytyy, ettei ole pelkästään kertakäyttö/roskiin meininkiä. Vaikka 90-luvulla kun jo tuli noi pintaliitoskomponentit ja hankaloitti hommaa "kotikorjaajien" osalta.
Duunissahan oli pelit ja pensselit siihenkin. Ja suurennuslasilamput :D
Säätäjä_setä
25.04.2022, 23:52
Osia odotellessa tutkimuksetja mittaukset jatkuneet. Uteliaisuus kasvanut tutkimusten edetessä. Tullut piirrettyä lähes koko tötterön piirikaavio. Liitteenä teho output sekä kontrolliosan scheemat. Mukana saattaa olla myös virheitä, mutta kyllä näistä kytkentöjen toimintaperiaatteet pitäisi selvitä. Joukossa paljon mielenkiintoisia yksityiskohtia ja suunnittelijan oivalluksia. Jos on kiinnostunut tehoelektroniikasta niin kannattaa tutkia.
Säätäjä_setä
26.04.2022, 00:12
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=101937&stc=1&d=1650923698
Ei ole vielä edellisissä scheemoissa, mutta kiinnitin huomion monimutkaisen näköiseen ilmaventtiilin ohjauskytkentään. Tästä lisää myöhemmin. Testissä venttiilin tilalla irtonainen rele ja kompressorin tilalla lamppu. Kortilla on myös Triac kytkin kompressorin ohjausta varten. Tästä on omalla kompressorilla oleva rinnakkaismalli.
PWM DACin signaali on vähän oudon näköistä tavaraa. No ehkä ST62xx "pesukone prossulla" ei parempaan pystytä. Filtteröity ohjaus UC3845 kontrollerille näyttää kuitenkin hyvältä. Toisessa skooppikuvassa Start / Stop sekvenssi. Nyt kun tehoaste on pois pelistä niin kontrolleri ei tietenkään mene cloced looppiin. Sellaisen havainnon kuitenkin voi tehdä, että startissa on hanat kaakossa eli maksimi virta ja virtasäädöllä ei vaikutusta ohjausjännitteeseen.
Aika hieno kytkentä / oivallus löytyy output piirin virran mittauksesta mikä on UC3845 kontrolli luupissa.
Lisää vähän oudompia ratkaisuja. Verkkovirran sisääntulossa on yksi rele millä hallitaan isojen konkkien latausvirtaa käynnistettäessä. Tämä on normaali systeemi. Tulopiirin "pääkytkin" on toteutettu siten, että kaksi relettä eli neljät kärjet rinnakkain! Kyllähän ne staattista virtaa kestävät, mutta kytkentä ja katkaisu hetkellä väkisin pientä eriaikaisuutta kytkennässä.
Säätäjä_setä
26.04.2022, 23:44
Konjakkia oli vielä sen verran, että syntyi yksi scheema sivu lisää. Tässä main boardille tulevat ohjausjohdot. Kolvin kitkin (liipaisin), kolvin interlock, painekytkin ja ilmaventtiilin ohjaus. 24V ilmaventtiilin ohjauksessa on kikkailtu. Vetää noin 26V jännitteellä ja venttiiliä pidetään auki noin 12,5V jännitteellä. Säästetty vähän powerin tehossa.
Säätäjä_setä
01.05.2022, 22:49
Elämme mielenkiintoisia aikoja. Osat tuli perjantaina. Viikonloppuna ollut muuta hommaa, mutta pe iltana korjaus edistyi heti hieman.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=101987&stc=1&d=1651437837
Alumiinipelti kuumaksi ja juotoshommiin. Onnistui ihan hyvin kun nosti esilämmöt riittävän ylös. Tina tietysti matalamman sulamispisteen tina-lyijy seosta mikä nykyisin boikotissa. Tällaisessa duunissa matalampi sulamispiste vaan auttaa paljon.
Säätäjä_setä
01.05.2022, 23:07
Henkiinherätys on tarkoitus tehdä siten, että tarkistaa kaikki toiminnot mahdollisuuksien mukaan ennen täyden jännitteen ja tehon kytkemistä.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=101990&stc=1&d=1651438319
Kortilta on tulopuolen tasasuuntaaja irroitettu ja pääpiirille ajetaan powerista pientä jännitettä virtarajan kera. Gate driverissä on vielä iso fetti korvaamassa W12 merkittyä tuntematonta. Signaalit näyttävät priima tavaralta eli räjähtäneiden gate drivereiden osien tunnistus ja korjaus onnistui.
Yksi ajatusmoka mittausjärjestelyssä kuitenkin tuli. Liika into kostautuu aina.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=101991&stc=1&d=1651438319
Tarkkasilmäinen huomaa kuvasta, että räjähtäneistä 0.1R virranmittausvastuksista on vain yksi asennettu. Tässä oli tavoite skaalata konvetterin säätöluuppi 1/10 osaan oikeasta mittauksia varten. No kytkentähän on sellainen, että tätä ensiö puolella olevaa virran mittausta ei käytetä mihinkään. Toisio puolella on samanlainen 0.01R shuntti mikä on konvertterin takaisinkytkentä luupissa. Ilman takaisinkytkentää pulssisuhde on noin 50% eli maksimi tehot. Kiinostaisi kuitenkin varmistaa, että säätö toimii ennen täyttä jännitettä. Tässä pitää miettiä lisää. Ken haluaa myötäfuntsailla näitä juttuja niin voi tutkia aikaisemmin litettyjä auki piirrettyjä scheemoja.
Kaitsu67
03.05.2022, 08:30
Onko tutkaillessa tullut mitään osviittaa mikä on tuhoon johtanut? Eikös noissa kuitenkin ole yleensä "suojapiirejä" tehtynä.
Vai onko joku komponentti vaan pettänyt ja aiheuttanut ketjureaktion ja sitten alkanut paukkua sieltä täältä tavaraa poroiksi?
Säätäjä_setä
03.05.2022, 10:41
Ei ole varmuutta mistä lähtenyt. Pääjännite kun on 320-350V, konkkia 1000uF ja tämän takana vielä Imatran Voima niin ei tarvita isoa häiriötä niin aika paljon menee räjähtämällä paskaksi. Tässäkin laitteessa tehopuolen kytkennöistä suurin osa on kaikenlaista suojausta. Suojauksetkaan ei auta ihan kaikkiin tilanteisiin.
Jäljistä päätellen yksi aika hyvä teoria olisi pintaläpilyönti IGBT- ja emokortin välisessä liitinrimassa. Vaikka pinnien väli on 5mm ja pinnalla jonkinlainen lakka niin epäpuhtaudet ja kosteus levyn pinnalla voi aikaansaada johtavuutta ja läpilyönnin. Kuvassa jollain tavalla näkyvät mustat jäljet on IGBT trankun kollektorin ja geten välillä. Läpilyönti geitille selittäisi hyvin laajan tuhon.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102008&stc=1&d=1651566541
.
.
Onko Kaitsu67:lla kuvia omasta plasmasta miltä sisukset näyttävät? Mikä merkki ja minkä tehoinen laite?
Kaitsu67
03.05.2022, 11:12
Onko Kaitsu67:lla kuvia omasta plasmasta miltä sisukset näyttävät? Mikä merkki ja minkä tehoinen laite?
Ei ole sisuskaluista kuvia, kun en oo jakasanu avata sitä - vielä, mutta itse härpäkkeestä on tossa lainattu palstan kuva myyjältä, keltä sen aikanaan ostin 2014.
Toimi siis ihan OK, kunnes pari vuotta sitten yks kerta vaan sippas. Sulakkeen muistaakseni tuolloin zekkasin, mutta oli hoppu eikä aikaa alkaa syvemmin tutkimaan...ja aika harvakseltaan käyttöä niin ei ole ollut mielessä :rolleyes:
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=34422&d=1362310507
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=34420&d=1362310466
Merkkiä en nyt muista enkä muitakaan speksejä ennen ku käyn tallissa syynäämässä.
Säätäjä_setä
03.05.2022, 22:49
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102014&stc=1&d=1651610766
Tutkin virranmittauskytkentää vähän syvemmältä. Ohessa simulaatio. Vastaa muuten hyvin mittauksia, mutta simulaattorissa R8 arvo piti pudottaa noin kymmenes osaan kortilla olevasta jotta vaste olisi suunnilleen suora. No näistä oppii aina jotain.
Säätäjä_setä
03.05.2022, 23:02
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102015&stc=1&d=1651611173
Lisää mittareita peliin ja kuormituskokeita tekemään. Kytkentä edelleen niin, että systeemin verkossa erotusmuuntajan kautta. Kortin ohjausjännitteet tulevat kortin omasta powerista, mutta pääjännite syötetään muualta. Jos räjähtää niin vähän hallitumpi räjähdys.
Koesarja oli:
- virtaa oikosulkuun
- jännitettä avoimeen piiriin
- tehoa keinokuormaan
Kaikki kokeet onnistuivat niin, että mitään ei hajonnut. IGBT kortti ilman jäähdytysripaa ja tuuletinta meni kyllä lämpösuojaukseen 300W kuormalla muutaman minutin jälkeen. Siis lämpösuojakin toimii. avoimeen piiriin lähtöjännite on noin 2x pääjännite. Hyvin kesti 400V (ulos).
Säätäjä_setä
03.05.2022, 23:16
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102020&stc=1&d=1651611943
Starttimaa kytketään parilla 15N120 IGBT trankulla mitä ohjataan HCPL-3150 driverillä. Driverille tehdään sähköt päämuuntajassa olevalla apukäämillä ja sen perässä olevilla rajoitusvastuksilla ja Zener diodeilla. Piti tutkia tämäkin kun kokeissa HCPL-3150 jännite ei meinannu nousta min 15V yläpuolelle. Tuli harjoiteltua ahtaan paikan osien irroittelua. Kaikki oli kunnossa, mutta vaatii vaan lähes täyden pääjännitteen ennen kuin tämä apupoweri toimii oikein.
Nämä on vähän niin kuin menneen maailman telkkareiden juovapääteasteet. Mikään ei toimi ennen kuin kaikki toimii. :eek:
Säätäjä_setä
03.05.2022, 23:30
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102023&stc=1&d=1651612785
Sitten oli vielä ohjelmassa IGBT gate driverin fetin vaihto. Alkuperäinen SOT23 kotelossa oleva jäi varmuudella tunnistamatta. Kotelossa kun lukee vaan 12W. Tällä reverse dekoodaus antaa 2N7002 tyypin mikä on ihan liian heikko spekseiltään tähän paikkaan. Testeissä ollut isompi TO220 kotelossa oleva korvaamassa tuntematonta jotta päästy eteenpäin. Osia tilatessa katselin suunnittelijan silmin soveltuvia vaihtoehtoja mitä tuossa SOT23 kotelossa saisi. Kärkeen valikoitui TSM2308 fetti. 60V 3A ja Vgs +/- 20V. Tämä Vgs (Gate-Source) jännitekesto on ongelmallinen speksi näissä pikku feteissä. Tässä tapauksessa kun UC3845 kontrollerilta tulee noin 14.5V ohjaus niin Vgs pitää olla enemmän kuin tuo 14.5V.
Vähän driverin rasituskokeita. Hyvin tuntui pysyvän sauhut sisällä.
Kaitsu67
03.05.2022, 23:32
Nämä on vähän niin kuin menneen maailman telkkareiden juovapääteasteet. Mikään ei toimi ennen kuin kaikki toimii. :eek:
Vanhat telkkarithan saatiin ruotuun kylkeen potkaisemalla tai lyömällä :D
Säätäjä_setä
03.05.2022, 23:44
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102026&stc=1&d=1651613576
Sitten mekaniikkahommia. IGBT kortin jäähdytydripa oli alun perin liimattu alumiinipiirilevyyn. Päädyin kitenkin poraamaan korttiin kolme reikää ja kiinnittämään jäähdytyslevyn ruuveilla. Piitahnaa väliin.
Lakkaa päälle jos vaikka estäisi ryömintä/pinta päpilyöntejä. Pelkästään IGBT trankkujen C-G jalkojen väli on pelottavan pieni vain millin luokkaa. Aikaisemmin kun kyseltiin mistä hajonnut, niin läpilyönti on voinut tapahtua tässäkin. Yhdessä räjähtäneessä trankussa oli selvästi palanut valokaari C-G välillä.
Vielä kortti lootaan ja johdot kiinni.
Säätäjä_setä
03.05.2022, 23:55
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102030&stc=1&d=1651614401
Laitteesta puuttui ilmaliitin ja maapihti. Pientä viritystä ja tulityönurkkaan koeajolle. :mad: Pettymys ja ihmetys oli suuri kun ei syttynyt. Onneksi tuli kokeiltua riittävän monta kertaa niin käyttäytymisestä paljastui lisää.
- ilmaventtiili ei yleensä auennut
- joskus yritti syttyä, mutta sammui heti
Lisää mittauksia, mutta ei selvinnyt. Kaikki näyttäisi olevan kunnossa, mutta ei vaan syty. Ohjaukset toimii, pääjännite 330V ja reagoi oikein (antaa hälyytyksen) jos pudottaa ilmanpaineen. Kamat kasaan ja takas pajalle.
Säätäjä_setä
04.05.2022, 00:04
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102034&stc=1&d=1651615241
Ei jaksanu purkaa koko laitetta. Mittauksia varten pääjännitteen tasasuuntaajasta jalka poikki. Tämä mahdollisti paluun pienempien testijännitteiden käytön. Kaikki näytti toimivan eli missä vika. :confused:
Säätäjä_setä
04.05.2022, 00:19
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102035&stc=1&d=1651615519
Sitten itse poltinta ja sen johtoja tutkimaan. Ei selvää vikaa sielläkään. Sitten ulkoisella powerilla ilmaventtiilille ohjausta ja ahaa-elämys. Polttimen keskitappi liikkuu pneumaattisesti.
Itseopiskelu pikakurssi millä eri tavoilla Pilot Arc sytytys voidaan tehdä. Eräs vaihtoehto on suunnilleen seuraava:
- keskielektrodi on oikosulussa starttimaahan
- kytketään valokaari virta
- avataan ilmaventtiili
- ilmanpaine irroittaa keskitapin starttimaasta jolloin valokaari syttyy näiden väliin
- virtaus puhaltaa samalla valokaaren suuttimesta ulos. Tässä toivotaan, että vastassa on työkappale / työ maa. Jos ei ole niin aikavalvonta katkaisee sytytyksen ja pelastaa suuttimen.
- valokaari siirtyy palamaan keskitapin ja työkappaleen väliin. Systeemi ottaa virtakontrollin eli virta asettuu asetusarvoon.
- taustalla paine, jännite ja lämpötila vahdit toiminnassa.
Tässä vielä havainnekuvat kun kolvi lepotilassa ja seuraava ilmanvirtaus/paine päällä.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102036&stc=1&d=1651615521
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102037&stc=1&d=1651615519
Säätäjä_setä
04.05.2022, 00:33
Kun tutki tarkemmin suutinta ja keskielektrodia niin olivat aika huonossa hapessa. Pientä viilailua, hiomista ja putsailua niin alkoi näyttämään siltä, että voisi toimia.
:eek: Ja valo tuli eikä paskahuusikaan palanut. Pitää huomenna hankkia polttimeen uudet hilut ja tehdä oikea leikkauskoe.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102038&stc=1&d=1651616397
:rolleyes: Kolme viikkoa tehty hommia. Osiin menny noin 60,-. Nyt näitä sais kaupasta noin 180,- hintaan
https://www.lidl.fi/p/tee-itse-ja-onnistu/parkside-plasmaleikkuri/p43499
Kaitsu67
04.05.2022, 00:40
No ni, kova työ palkittiin. :)
Katotaan jaksaisko/ehtiskö ens viikonloppuna ruuvaamaan ton oman auki, et näkis mitä sieltä löytyy.
Jos siellä on paljon mennyt ei kyllä paukut ja aika riitä itsellä nyt tollaseen savottaan - pitäis sit skooppikin käydä noutamassa kaverilta lainasta.
Mut eihän sitä tiedä jos on joku iisi homma, mut vähän pelkään että mun tuurilla sieltä kans lähteny komponenteista hatut päästä lentoon....
Säätäjä_setä
04.05.2022, 23:43
Viestin #24 tarinaan lisää.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102054&stc=1&d=1651700010
Jäljistä ei voi päätellä onko tämä kuitenkin juurivika vai onko läpilyönti tapahtunut vikatilanteen alettua. Jäljistä päätellen varmaa on, että kahdessa transistorissa palanut valokaari kollektorin ja gaten välillä. Tässä kohtaa tuo 1.5mm ryömintäväli on vähän laisesti. Tämä voi olla myös syy outoon kytkentään missä kytkimet on muuntajan kummassakin päässä. Näin kytkimien yli jäävä jännite suunnilleen puolittuu. Kytkimien yli vaikuttaa noin 2xpääjännite eli noin 660V. Ei saa olla märkä ja likanen tuosta kohdasta.
Noin yleisesti tällaisia paikkoja kannattaa katsella hitsaus- sun muissa pajakoneissa missä on suurjännite elektroniikkaa. Kostea pajapöly (rautaa) johtaa hyvin.
Säätäjä_setä
04.05.2022, 23:50
Tänään käyty ostoksilla. Uudet hilut kärsään, maapihti ja ilmaliitin. Nyt alkaa tämän koneen hinta olemaan jo Liiterin tarjouksen tasolla. :D
Huomio tuosta suuttimen kuoresta. On olemassa kaksi samannäköistä vaihtoehtoa. Toisessa neljä ja toisessa kuusi ohivirtaus ilmareikää. Suuttimia ei ollut kuin 0.9mm reijällä. Alkuperäinen tai se mikä oli koneessa kiinni on 0.8mm suutin. En osaa sanoa vaikuttaako tuo 0.1mm ero mihinkään. Olis ehkä vähän kapeampi suihku.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102055&stc=1&d=1651700696
Säätäjä_setä
04.05.2022, 23:58
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102057&stc=1&d=1651701103
Ei tämä vielä olekkaan selvä juttu. Uusilla osilla parani vähän, mutta samat elkeet eli ei syty aina. Tarkalleen nostaa kyllä virran, mutta ei pääse sytytys sekvenssissä ilmaventtiilin avaukseen asti. Kun useamman yrityksen jälkeen aukeaa niin sitten kyllä kusee tulta. Sytytyksessä ottaa verkosta vähän toista Ampeeria virtaa. Laikkuussa nousee aina 15A tasoon asetuksista riippuen. Tämän vian selvittäminen vaatii vielä lisää konjakkia.
Säätäjä_setä
05.05.2022, 00:07
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102060&stc=1&d=1651701583
Sellainen pikkuvika tai ominaisuus paljastui, että pienellä virralla (5A) ei jaksanut palaa tai paremminkin puhalsi valokaaren ulos/sammuksiin. Brosyyri antaa leikkuupaineeksi 2.5-4 baaria. Masiinan painevahti oli kuitenkin säädetty siten, että alle neljän baarin ei voinut säätää ilman, että mentiin painehälytykseen. Kokeeksi painekytkimen ohitus ja paineet alas. Jo rupes lieska pysymään pienelläkin virralla.
Säätäjä_setä
05.05.2022, 00:15
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102063&stc=1&d=1651702199
Illan terapiahomma olikin sitten askarrella painekytkimen kanssa. Pneumatiikkarojun inventaariossa ei löytynyt sopivaa, mutta alkuperäisestä löytyi säätö. Kalibrointi setuppi pystyyn ja säätämään. Laitoin 1.5baarin paikkeille. Tämä kytkinhän ei säädä leikkuupainetta, vaan on hälmöily varmistin. Joku paine pitää olla, että suutin ei pala silmän räpäyksessä paskaksi. Pikea leikkuupaine virran ja materiaalin mukaan onkin sitten itte sepän valinta.
:rolleyes: Kolme viikkoa tehty hommia. Osiin menny noin 60,-. Nyt näitä sais kaupasta noin 180,- hintaan
https://www.lidl.fi/p/tee-itse-ja-onnistu/parkside-plasmaleikkuri/p43499
Aamukahvilla tämän vinkin huomasin, joten samatien Litukkaan. Plasma just hankittu..:cool:
Aamukahvilla tämän vinkin huomasin, joten samatien Litukkaan. Plasma just hankittu..:cool:
Ja siitä sitten tuoreita käyttökokemuksia palstalle.
Terv nimim. Plasmaton.
Kaitsu67
05.05.2022, 10:50
Viestin #24 tarinaan lisää.
Jäljistä ei voi päätellä onko tämä kuitenkin juurivika vai onko läpilyönti tapahtunut vikatilanteen alettua. Jäljistä päätellen varmaa on, että kahdessa transistorissa palanut valokaari kollektorin ja gaten välillä. Tässä kohtaa tuo 1.5mm ryömintäväli on vähän laisesti. Tämä voi olla myös syy outoon kytkentään missä kytkimet on muuntajan kummassakin päässä. Näin kytkimien yli jäävä jännite suunnilleen puolittuu. Kytkimien yli vaikuttaa noin 2xpääjännite eli noin 660V. Ei saa olla märkä ja likanen tuosta kohdasta.
Noin yleisesti tällaisia paikkoja kannattaa katsella hitsaus- sun muissa pajakoneissa missä on suurjännite elektroniikkaa. Kostea pajapöly (rautaa) johtaa hyvin.
Saateri, oiskohan oman plasman pimeneminen mahdollisesti tuollaisen pajapölyn perua, laite kun oli samassa tilassa missä tuli laikattua aika paljon Series II:en runkoa, kun ruostepaikkoja tuli korjailtua. Metallipölyä oli kyllä vähän joka paikassa. No, jos viikonloppuna ehtis avata kuoret niin näkee onko sielläkin tollanen valokaari tehny tuhoja....
Säätäjä_setä
05.05.2022, 10:55
Uteliaisuus on suuri jos joku Lidlin plasman hankkinut jaksaisi ruuvata kannen auki ja ottaa muutaman valokuvan laitteesta. Kiinnostaa minkälaista tekniikkaa 180,-llä saa.
Mulla on stahlwerkin cut 50? Vai 60? No jokatapauksessa, se tekee välillä niin ettei polta kun pienellä virralla ja kun nostaa virtoja yli 30 asteikon (tiedä sitten onko nuo mitä arvoja?) Niin tussahtaa koko kone ja sytyttää vakavalon, valo ei sammu muuten kun nyppäämällä virtajohdon hetkelsi irti. Oon kyllä kokeillu eri paineilla 2-4bar mutta ei mitään vaikutusta, suuttimetkin vaihdoin ja sama ongelma ilmenee aina kun ylittää tuon 30 arvon ja rupeaa leikkaamaan niin muutaman minuutin jälkeen sammahtaa. Voisikohan tuossakin olla että on imassu sisäänsä metallipölyä tai joku muu komponetti vika?
Säätäjä_setä
05.05.2022, 18:45
Yleensä tuo vikavalo kertoo palamalla tai eri tavoin vilkkumalla mikä vika. Edelleen yleisiä vikoja/hälytyksiä näissä vehkeissä on:
- ylilämpö
- alipaine
- verkkojännite liian korkea tai matala
Jos on ohjekirja jäljellä niin katso mitä vikavalo viestii. Tuo isompi virta ja aika viittaa heti lämpöhälytykseen. Pyöriikö tuuletin ja onko mahdollinen ilmafiltteri tukossa?
Ja siitä sitten tuoreita käyttökokemuksia palstalle.
Terv nimim. Plasmaton.
Uteliaisuus on suuri jos joku Lidlin plasman hankkinut jaksaisi ruuvata kannen auki ja ottaa muutaman valokuvan laitteesta. Kiinnostaa minkälaista tekniikkaa 180,-llä saa.
Kävi jo mielessä itelläkin, että otan tuon auki ja kuvaan ihan tämän topicin innoittamana. Ens viikolla joudan tuohon perehtymään, samalla pitää testileikkelyt tehdä.
Säätäjä_setä
06.05.2022, 13:04
Ei auta muu kuin funtsailla ja mitata lisää. Korttiin pari testipistettä mistä voi mitata virran asetusarvon ja konvertterin pulssisuhteen.
Lisäksi pari merkki lediä. Keltainen starttimaan kytkimen ohjaus ja punainen ilmaventtiili. Punaisen ledin sai laitettua helposti kun otti tarpeettoman kompressorin ohjauksen opton pois ja laittoi ledin sen tilalle.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102074&stc=1&d=1651834805
Säätäjä_setä
06.05.2022, 13:14
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102077&stc=1&d=1651835228
Kaunis ilma ja ukkokin hereillä niin ei muuta kuin La Poratoorio ulos ja mittaamaan.
Konvertterin asetusarvo, startti- ja poltto pulssisuhteet näyttivät järkeviltä. Ei vaan syty joka laukauksella. Nyt havainto alkoi olla selvä. Virta nousee, mutta ilmaventtiili ei aukea. Avaus pulssin muotoa ei saanut mitattua ulkona, mutta pitojännite näytti vaatimattomalta. 3.6V 24V solenoidille.
Oheishavaintona ilmeni sellainen ominaisuus, että starttivirran ollessa olemassa logiikka yrittää käynnistystä noin 4s sekvenssillä. 3s yritys ja 1s taukoa. Labrapöydällä kun pääpiiri on virrattomana yrittää koko ajan eli odottaa, että saisi virran nousemaan.
Säätäjä_setä
06.05.2022, 13:21
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102083&stc=1&d=1651835804
Labrapöydällä venttiili kliksahti joka kerta. Hain vielä kompressorin sisään ja kokeilin paineen kanssa. Kummallisesti näytti toimivan joka kerta. Skooppikuva kyllä paljasti, että riittävä vetojännite on olemassa vain muutaman millisekunnin ajan. Pieni alle 4V pitojännite tuntui riittävän hyvin pitämään venttiilin auki.
Säätäjä_setä
06.05.2022, 13:34
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102084&stc=1&d=1651836177
Mitään selvää vikaa ei löytynyt avausajastuksen tekevästä piiristä. Kuppi kahvia (päivällä kun ei voi ottaa konjakkia) ja suunnittelijan hattu päähän. Avauspulssin energia varastoidaan kahteen 470uF konkkaan. Kapasitanssi tuplaksi eli 100ouF konkka rinnalle. Konkka varataan MJD122 darlington transistorin sisällä olevien vastusten kautta. Datalehti antaa näille arvon 7k. Jotta konkka ehtii varautua mahdollisten tiheästi toistuvien starttien välillä niin MJD122 trankun yli 6k8 vastus. Vetoon käytettävissä oleva energia tietenkin tuplaantui.
En tiedä onko vian ilmenemisen syy ikääntynyt venttiili vai alun perin liian rajoille tehty mitoitus tässä kikka kytkennässä. Tähänastisella tutkimisella aikaisempi havainto, että kylmänä ei toimi, mutta kun saa käyntiin niin yleensä toimii tuntuu loogiselta. Kun venttiilin saa ensin liikkeelle niin toistot kyllä onnistuu. Sitten vaan kokeilemaan korjattua kytkentää.
Säätäjä_setä
06.05.2022, 13:43
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102088&stc=1&d=1651836965
Pelaa kuin se kuuluisa junan vessa. Kaikki materiaalit kelpaa ja syttyy varmasti joka laukauksella.
Vielä jäljellä oleva pikkujuttu on virtasäädön alue. Mittauksen mukaan 5A asetusarvolle ollaan 3.5A tuntumassa ja 20A jää vähän vajaaksi noin 19A tienoille. Tuo 3.5A vajaa virta selittänee , että ei jaksa varmasti palaa 5A asetuksella. No kuka sitä vitosella leikkaa yhtään mitään. :D
Tuota ohkasta 0.5 on mukava vetää noin 10A virralla.
Kokeeksi vetäisty myös rosteria ja alumiinia ja kakkos nelosta :eek:
Eiköhän tuomio ole, että kansi kiinni ja käyttöön. Sitkeys ja järjestelmällinen vianhaku palkittiin jälleen.
No niin, olette konjakkinne ansainnut :)
Hienoa vianselvitystä kertakaikkiaan! Inspiroi kaivelemaan omia elektroniikan opintoja ja muistoja kun tarttis yksi Technicsin EQ:n näyttö korjailla ja samalla kattois mikä yhden vanhemman kotisubbarin vahvistinlankussa on kärähtänyt.
Skooppi olisi kiva olla kanssa, mutta ei oikein muistu enää mieleen edes miten sitä käytetään :D Juotosaseman kolvinkärjenkin on edellinen omistaja polttanut piloille puuhommissa...
Kaitsu67
08.05.2022, 21:16
Onko Kaitsu67:lla kuvia omasta plasmasta miltä sisukset näyttävät? Mikä merkki ja minkä tehoinen laite?
Jaahas, ei tää nyt näyttäny olevankaan ihan pimeänä :confused: kun ihan tuli valotkin päälle :rolleyes: Joko muistan ihan väärin että oli täysin pimeä, tai sitten olikin niin, että ei tapahtunut mitään, kun paino liipasimesta.
Muistin et olis ollu ihan pimeänä. :eek:
En taida vielä sisuskaluja ruveta mulkoilemaan, ennen kun huomenna kokeilee paineilman kanssa, kun senverran myöhään meni tallisiivousten kanssa ennen kun tämän nostin pöydälle. Tossa pari kuvaa ja kilven speksejä. Stahlberg näytti tämä olevan merkiltään.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5986&pictureid=239430
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5986&pictureid=239431
Säätäjä_setä
08.05.2022, 23:43
Kiitoksia kannustuksesta.
Näissä vianhaku, tutkimus ja korjaus projekteissa yleensä aina oppii jotain uutta vaikka on jo aika monenlaisia vehkeitä nähnyt ja joitain suunnitellutkin. Mukava harrastus mikäli tilanne ei ole, että on pakko saada varmasti kuntoon. Omaksi ilkoseen kun tutkii ja korjaa niin käy terapiasta.
Että hommasta ei jäisi väärä käsitys, niin pari varoitusta.
Sähkölaitteiden toisille (ammattimainen) korjaaminen on luvanvaraista toimintaa. Itselle saa kyllä tehdä.
Plasmaleikkurit, hitsausinvertterit sun muu tehoelektroniikka ei kuitenkaan ole aloittelijan hommia. Näissä laitteissa jännitteet ja tehot ovat niin suuria, että vehkeet ovat oikeasti vaarallisia jos ei tiedä mitä tekee. 1-vaihe laitteissa systeemin pääjännite yleensä 330V tienoilla. 3-vaihe laitteissa 560V tienoilla. Kytkennästä riippuen piireissä voi esiintyä edellä mainitut jännitteet kaksinkertaisina. Tehoon liittyvät vaarat ovat myös läsnä. 3x16A 400V verkkoon liitetty laite saa tarvittaessa 11kW jatkuvaa tehoa verkosta. Laitteissa on yleensä isoja konkkia energiavarastona eli hetkellinen teho vielä suurempi. Hetkellisesti saatava teho kasvaa myös sulakkeiden mukaan. Hitaat C-käyrän sulakkeet sallivat noin 1s ajan 10 kertaisen vitrran ja muutaman millisekunnin ajan jopa 100 kertaisen virran. Näillä tehoilla sähkö on sinistä ja kuumaa!
Turvallisia mittauksia varten suojaerotusmuuntaja on lähes välttämätön tai ainakin suositeltava apuväline. Menestystä korjaushankkeille.
Kiitoksia kannustuksesta.
Näissä vianhaku, tutkimus ja korjaus projekteissa yleensä aina oppii jotain uutta vaikka on jo aika monenlaisia vehkeitä nähnyt ja joitain suunnitellutkin. Mukava harrastus mikäli tilanne ei ole, että on pakko saada varmasti kuntoon. Omaksi ilkoseen kun tutkii ja korjaa niin käy terapiasta.
Että hommasta ei jäisi väärä käsitys, niin pari varoitusta.
Sähkölaitteiden toisille (ammattimainen) korjaaminen on luvanvaraista toimintaa. Itselle saa kyllä tehdä.
Plasmaleikkurit, hitsausinvertterit sun muu tehoelektroniikka ei kuitenkaan ole aloittelijan hommia. Näissä laitteissa jännitteet ja tehot ovat niin suuria, että vehkeet ovat oikeasti vaarallisia jos ei tiedä mitä tekee. 1-vaihe laitteissa systeemin pääjännite yleensä 330V tienoilla. 3-vaihe laitteissa 560V tienoilla. Kytkennästä riippuen piireissä voi esiintyä edellä mainitut jännitteet kaksinkertaisina. Tehoon liittyvät vaarat ovat myös läsnä. 3x16A 400V verkkoon liitetty laite saa tarvittaessa 11kW jatkuvaa tehoa verkosta. Laitteissa on yleensä isoja konkkia energiavarastona eli hetkellinen teho vielä suurempi. Hetkellisesti saatava teho kasvaa myös sulakkeiden mukaan. Hitaat C-käyrän sulakkeet sallivat noin 1s ajan 10 kertaisen vitrran ja muutaman millisekunnin ajan jopa 100 kertaisen virran. Näillä tehoilla sähkö on sinistä ja kuumaa!
Turvallisia mittauksia varten suojaerotusmuuntaja on lähes välttämätön tai ainakin suositeltava apuväline. Menestystä korjaushankkeille.
Hyväyt huomiot!
Hieno projekti, ja asiakas on tyytyväinen! sano vanhakansa
Säätäjä_setä
01.06.2022, 22:11
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102324&stc=1&d=1654114118
Kaverini Pekka osti tällaisen Liiterin plasman. Tietysti pellit auki ennen ensimmäistäkään polttoa.
Säätäjä_setä
01.06.2022, 22:22
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102327&stc=1&d=1654114393
Laitteesta tuli otettua muutama kuva. Tässä sekalaisia havaintoja rakenteesta.
Yleisilme ihan siisti peli.
Kiinalaiseksi vehkeeksi kunnollisen oloinen EMC suodatus verkkojohdon sisääntulossa.
Muuntajia on pirusti. Ei tullu tarkkaan tutkittua, mutta pääpiiri näyttäisi olevan 1/2 silta. Päämuuntaja tehty isolle toroidi sydämmelle.
Ulkoisiin kaapeliliittimiin liittyen. Näyttäisi työkappaleen maa ja sytytysmaa olevan samaa piiriä. Kytketty ulkoisesti samaan liittimeen.
Säätäjä_setä
01.06.2022, 22:26
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102330&stc=1&d=1654115051
Polttimessa ei liikkuvia osia. RF/HF sytytys. Mukana pari vara elektrodia ja suutinta. Kaasunohjain keraaminen hylsy. Saattaa olla arka kolauksille. Näitä osia ei varaosina mukana.
Säätäjä_setä
01.06.2022, 22:33
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102331&stc=1&d=1654115272
Suurjännite RF generaattori on tehty telkkarin juovapäätemuuntajaa muistuttavalla muuntajala (kuvan oikea alareuna.
Piiriin liittyy seuraavassa kuvassa keskellä näkyvä kipinäväli. Ei heti selvinnyt lyökö tuossa yli aina sytytystilanteessa vai ainoastaan ylijännite tilanteessa.
Syttyy kuitenkin hienosti ja varmasti. Syttyy myös työkappaleesta irrallaan. Tämä tietysti syö suutinta, mutta voi jossain tilanteissa olla kätevä ominaisuus.
Säätäjä_setä
01.06.2022, 22:42
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102333&stc=1&d=1654115720
Piirilevy pohjapuolelta.
Ihan professionaalin näköinen. Pinta/ryömintä välejä muutettu kriittisissä paikoissa ilmaväleiksi jyrsimällä piirilevyyn hahloja.
Kaikkia transistoreja ei näkynyt, mutta oletan niiden olevan samanlaisia. 40N60 on siitä mielenkiintoinen tyyppi, että samalla tyypillä löytyy sekä MOSFETtejä, että IGBT transistoreja. No kumi tahansa niin speksit 600V 40A eli aika jytkyjä. Transistorin jaloissa muovihylsyt todennäköisesti estämässä läpilyöntiä jos (kun) masiina likaantuu.
Säätäjä_setä
01.06.2022, 22:49
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102336&stc=1&d=1654116252
Kannet kiinni ja kokeilemaan. 0.5mm peltiin ja 4mm levyyn. Toimii hyvin. Kestävyydestä ei tietenkään vielä mitään kokemusta.
Masiinan uusi omistajakin tyytyväinen ostokseensa.
Hinnat pudonneet reippaasti. Tämä maksoi kymmenes osan siitä mitä oma Telwin aikoinaan.