PDA

View Full Version : Range Rover -95.Ajonesto?


GC-93
03.04.2022, 16:04
Tietäskö kukaan et onko tossa rangessa se ajonesto,häly ym kuinka riippuvainen siitä patteri avaimesta ja sen pattereista vai käynistyykö ihan ok vaikkei olisi patteria?Vai meneekö ajon esto päälle vaikkei koske avaimen nappeihin vaan pelaa rauta avaimella vanhaan tyyliin?Tai miten voi eliminoida koko ajoneston pois. V8 koneella on.

Kaitsu67
05.04.2022, 10:02
Kyllä se tarvitsee sen toimivan avaimen. Jos patteri loppuu tai hävittää avaimen synkronoinnin, tulee "Engine Disabled" ilmoitus. Avain pitää uudelleen synkronoida ja siihen on eri tapoja eri vuosimallien välillä. En nyt muista ulkoa miten ne meni, mutta joku synkkasi ihan vain virtalukossa, toinen tapa oli oven lukon kanssa niiden nappien painaminen tietyllä tavalla (omassa '98 mallissa tämä) ja kolmaskin taisi olla jota en nyt kyllä muista tai sitten muistan väärin eikä sitä ole. :D

Ajoneston voi ohittaa EKA -koodilla, joka on autokohtainen, eli pitää tietää se oman auton nelinumeroinen koodi. Se syötetään kääntelemällä avainta kuskin oven lukossa tietyn proseduurin mukaan (kerrotaan ohjekirjassa). Jos on huono tuuri ja joku oven lukon mikrokytkimistä on rikki, tämä ei tietenkään onnistu. Tämä siis toimii vaikka paristo olisi avaimesta loppu.

Ajoneston voi kytkeä kokonaan pois, mutta vaatii testerin (yleistesterit ei toimi P38:ssa), esim. Nanocom tai läppärille saatava RSW softa. Hawkeye saattaa toimia myös, itsellä ei tosin siitä kokemusta. EDIT: Lisätään vielä yks Lynx pitäisi kans toimia.

Merkkihuollossa voinevat tuon tehdä myös.

Bobtail
06.04.2022, 06:38
Meidän '96 toimii ainakin ihan ok ilman pattereita avaimissa. Ajonesto menee päälle ja pois kuskin ovesta avaimella. Jos ottaa kuskin oven liittimen irti ei mene ajon estokaan päälle, tosin keskuslukkokaan ei tällöin toimi kuskin ovesta.

Kaitsu67
06.04.2022, 10:26
Meidän '96 toimii ainakin ihan ok ilman pattereita avaimissa. Ajonesto menee päälle ja pois kuskin ovesta avaimella. Jos ottaa kuskin oven liittimen irti ei mene ajon estokaan päälle, tosin keskuslukkokaan ei tällöin toimi kuskin ovesta.

Ootko varma, ettei auton aivoja BCEM;ää ole sorkittu aiemmin millään lailla? Jos Diesel-malli, niin siitä ei kylläkään ole kokemusta, saattaa olla tietysti eroa bensamalliin...

Ja sellaistakin on sattunut itselleni, että VAIKKA ajonesto on disabloitu, kun avaimen synkkaus häviää, ei käynnisty > "engine disabled press remote key".
Ja vaikka painaa ja patteri olisikin kunnossa, auto ei tunnista avainta kun synkronointi on jostain syystä "kadonnut", patteri oli kuitenkin ok.

Sattunu pari kertaa kauppareissulla. Synkkauksen jälkeen lähtenyt taas toimimaan kuitenkin. Omassa vm. '98 4,6 HSE:ssä se tapahtuu siten, että painetaan avaimen lukituspainike pohjaan kun työnnetään avain kuskin oven lukkoon (ovi siis suljettu) ja käännetään vasemmalle, pidetään siinä 3 sekuntia, käännetään takaisin suoraan, vedetään avain pois ja päästetään lukitusnappi ylös.

Tämä on siis eri proceduuri kuin EKA-koodin syöttö, jolla ohitetaan ajonesto.

GC-93
07.04.2022, 14:28
No nyt kävi sillai et eilen aamuna akku tyhjä,latasin ja kävin Roverilla asioilla kaikki oli normaalia kun jätin parkkiin.Noin 3 tunnin päästä alkoi torvet soimaan eikä sammunut muuta kuin akunjohto irti.Mietin tota juttua illemmalla niin tuo taisi olla äänitorvi eikä hälyytin?Otin torven sulakkeen 41 pois tänään ja laitoin akunkengän kiinni niin ei torvi huutanut.Ja ei tossa ole koko mun aikana vilkut vilkkunu kaken napeista eikä sitä hälyvaloa kojelaudan päällä,ovet on lukittunu kyllä muttei nyt ton akun irrotuksen jälkeen.
Auto käynistyy normaalisti ja rautaavainta tottelee,olisiko niin hyvä tuuri et joku olisikin eliminoinut nuo hälyt ja ajonestot pois,jos ei niin sit vaikka merkkihuoltoon poistettavaksi.Ja toi on arvoitus miksi akku oli mennyt täysin tyhjäksi,se lumimyräkkä mikä oli niin voisiko liittyä lunta oli tunkenut konehuoneeseen sulakekoteloissa ym

Kaitsu67
07.04.2022, 14:36
Paha mennä sanomaan, mutta kannattaa zekata se apparin puolen sisämaton alus onko märkä vai kuiva ja kynnyskotelo sieltä maton alta....siellä kynnyskotelon listan alla menee johtoa melkonen nippu. Näissähän pruukkaa vuotamaan lämppärin kennon O-renkaat vanhentuessaan, jolloinka kiehutinnestettä menee juurikin tuonne ja aiheuttaa sähköhäröilyjä.

Voi toki olla vettäkin, jos poistoreiät on tukkeessä, muistaakseni siellä tulipelli juuressa lasin alla on sellaiset.

JasuT
07.04.2022, 15:40
Se akun lähellä oleva torvi on hälyttimen, "oikeat" torvet puskurin sisällä. Mun -95 toimii sujuvasti tyhmällä avaimella, RSW:llä joskus katsoin niin on kaikki hälyyn liittyvä disabloitu, vaan silti tekee sen että akkujännitteen laskiessa liikaa häly laukeaa...

Nämä voi kyllä purkaa akkua vaikka mistä syystä, on tungettu täyteen tietokonetta yms hömppää. Koritietokonekin herää turhan helposti kun mitä tahansa radioliikennettä 433MhZ on alueella. Mielikuva in siitäkin ettei täysin lepoon mene jos rattilukon katkaisija ei kytkeydy eli auto luulee että avain on virtalukossa, ainakin omastani sain akun tyhjäksi muutamassa päivässä sen katkaisijan jumitellessa... Tykkää että säännöllisesti ajetaan, vähänkin pitemmän tauon jälkeen menee tovi että toimii taas kaikki sujuvasti...

GC-93
07.04.2022, 17:03
Se meni yhden yön aikana akku tyhjäksi,pitää katsoa sinne apukuskin maton allekin vaikka luulen et kuiva on kun aivan ruosteeton alustakin tässä.Tuossa nuo torvet on jäähdyttimen molemmissä päissä sillai et niihin pistokkeisiin just ylettää, muuta torvea ei akunkaan luona ole.Nyt auto kuitenkin taas toimi.Onkohan jkl lähellä ketään joka noiden sähkö juttuihin olisi erikoistunut?

Bobtail
09.04.2022, 12:54
Ootko varma, ettei auton aivoja BCEM;ää ole sorkittu aiemmin millään lailla? Jos Diesel-malli, niin siitä ei kylläkään ole kokemusta, saattaa olla tietysti eroa bensamalliin...

Ja sellaistakin on sattunut itselleni, että VAIKKA ajonesto on disabloitu, kun avaimen synkkaus häviää, ei käynnisty > "engine disabled press remote key".
Ja vaikka painaa ja patteri olisikin kunnossa, auto ei tunnista avainta kun synkronointi on jostain syystä "kadonnut", patteri oli kuitenkin ok.

Sattunu pari kertaa kauppareissulla. Synkkauksen jälkeen lähtenyt taas toimimaan kuitenkin. Omassa vm. '98 4,6 HSE:ssä se tapahtuu siten, että painetaan avaimen lukituspainike pohjaan kun työnnetään avain kuskin oven lukkoon (ovi siis suljettu) ja käännetään vasemmalle, pidetään siinä 3 sekuntia, käännetään takaisin suoraan, vedetään avain pois ja päästetään lukitusnappi ylös.

Tämä on siis eri proceduuri kuin EKA-koodin syöttö, jolla ohitetaan ajonesto.

4,6 HSE myös tämä, mutta empä tietenkään varmaksi voi mennä sanomaa, etteikö olisi jo sörkitty. Ainakaan kokonaan sitä ajonestoa ei ole poistettu, eikä se käsittääkseni ole mahdollistakaan, kuten itsekkin kirjoitit. Tämä yksilö ei kuitenkaan välitä esim. virran loppumisesta mitään, muuta kuin vetää ovet lukkoon virran taas palauduttua.

Kaitsu67
09.04.2022, 15:13
4,6 HSE myös tämä, mutta empä tietenkään varmaksi voi mennä sanomaa, etteikö olisi jo sörkitty. Ainakaan kokonaan sitä ajonestoa ei ole poistettu, eikä se käsittääkseni ole mahdollistakaan, kuten itsekkin kirjoitit. Tämä yksilö ei kuitenkaan välitä esim. virran loppumisesta mitään, muuta kuin vetää ovet lukkoon virran taas palauduttua.

Joo, ja kuten Jasu tossa aikasemmin totesi:

Koritietokonekin herää turhan helposti kun mitä tahansa radioliikennettä 433MhZ on alueella.

Toi taajuus häiritsee kans autoa, oliko nimim. AVRO vai joku toinen jäänyt joskus johonkin jumiin, kun työkone (kaivuri tms) vieressä oli härinnyt zydeemiä ja autonmitan työntämällä kauemmaksi oli startannut ok.

Monet kodin härpäkkeetkin käyttää just tota samaa taajutta.

Omastani olen tehnyt kuten moni muukin sen, että ottanut sen kaukkarin antennin irti. Kaukosäädin toimii sitten kyllä melko huonosti, melkeen vaan apparin takoven kohdalla, mutta itse käytän ihan vaan avainta lukossa ovien keskuslukon avaamiseen.

GC-93
10.04.2022, 07:03
Eilen auto toimi ihan normaalisti mitä nyt sisävalot sytty kesken ajon eikä sammuneet,poistin sulakkeen et sammu.Tuo toimi kanssa ilman mitään ohjelmointeja vaikka akku oli pois kauan kun latailin sitä.Tai siis rautaavaimella pelaa, ei kaukkarilla mitään tapahdu.Mikä on ja missä koritietokone?

AVRO
10.04.2022, 10:25
Eilen auto toimi ihan normaalisti mitä nyt sisävalot sytty kesken ajon eikä sammuneet,poistin sulakkeen et sammu.Tuo toimi kanssa ilman mitään ohjelmointeja vaikka akku oli pois kauan kun latailin sitä.Tai siis rautaavaimella pelaa, ei kaukkarilla mitään tapahdu.Mikä on ja missä koritietokone?

BECM on se iso älypurkki kartturin penkin alla. Nämä ajoneston/hälyttimen/keskuslukon ihmeellisyydet on moninaisia P38:n kanssa, kuten tästäkin ketjusta on huomattu niin mitään yleispätevää ja tyhjentävää ohjetta on tosi vaikea sanoa. Kaikilla toimii vähän eritavalla. :D
Esim. tuo on meikäläiselle uutta että kottero toimii pelkällä kylmällä avaimella,
Virtaongelmiin mun laitos on aika tunteeton, eli akun voi irroittaa/kytkeä ilman lisäjumppaa eikä virtojen loppuminenkaan aiheuta mitään ylimääräistä sekaannusta muulloin kuin lukittuna jolloin on aika todennäköistä päästä tilaan jolloin haluaa EKA-koodin -> sähläys -> KEY CODE-lockout.

Oma kottero toimii varsin hyvin tän koritietokoneenkin osalta, satunnainen vaiva on tuo aivohalvaus lukittuna pysäköitynä -> joskus selviää odottelulla, silloin tällöin joutuu turvautumaan siihen avaimella syötettävään EKA-koodiin joka ei yleensä mene ensimmäisellä kierroksella oikein. Tulee 30min sakkokierros.(KEY CODE-lockut)
Molemmat orkkis avainmokkulat on tallessa ja toimii, näistä olenkin pitänyt huolta...

Omien/nettikokemuksien perusteella nämä ihme sekoilut on lähes aina peräisin sähkömekaanisista vioista. Ovenlukkojen mikrokytkimien ongelmat, virtalukon jumittaminen, hapettuneet liittimet ja jotkut omat ihmekytkennät ties missä. Kaukkarin vastaanottimen herkkyys häiriölähetyksille on se yleisvaiva kans, tähän ei taida auttaa kuin joko se antennin irroitus tai uudemman parannetun vastaanottimen ostaminen.
Huono laturi kiusaa näitä, kuten huono akkukin. Yhdessä yössä tapahtuva äkkinäinen akun kuoleminen kielii omien kokemusten perusteella siitä ettei auto osaa mennä nukkumaan tai se heräilee kokoajan, tähän yleisesti syynä joku häiriölähetys ja/tai vuotovirta autossa itessään -> BECM luulee että häntä tarvitaan.

Kaitsu67
10.04.2022, 10:33
Koritietokone eli BCEM on apparin penkin alla, melkoinen jötikkä.

Jos alkaa enempi sähköhäröillä > lue huono akku ja/tai matala latausjännite, niin yksi syyllinen voi olla laturi, hapettuneet johdot (akku - laturi - runko). Ne johdot on muutenkin melko "alimittaset". Latausjännite pitäis olla 14V tai mielummin vähän yli.

Samoin se sulakerasia siellä konehuoneessa on yksi ongelmanaiheuttaja, siellä voipi olla kuumentumista ja korroosiota ym.

Omassa sekoilut ja sähköongelmat kulminoitui huonoon akkuun, laturiin ja loppuviimein myös huonoihin syöttökaapeleihin (liian ohuet ja hapettuneet) välillä akku/laturi ja runko.

Sieltä BCEM:än päästä mitatessa ei ollutkaan yhtä korkea jännite kuin akun navoista mitatessa. Oli ihan selkeät jännitehäviöt syöttökaapeleissa.

Kun olin uusinut noi kaikki (ja myös konehuoneen sulake/relerasian pohjan), alkoi jännitteet olla kohdillaan ja sähkösekoilut loppui.

Kaitsu67
10.04.2022, 10:34
Katos kun painoin sendiä AVRO oli jo kerennyt postata samoja asioita :D

GC-93
11.04.2022, 07:23
Tuossa tuli hyvää tietoa mulle joka on koettanut pysyä erossa näistä tietokone ajan vehkeistä.Vaan kun nyt tuli tuollainen ruosteeton aika siisti Range sopivasti niin kait se on vain tuon kanssa opeteltava näitä niksejä.Kesällä täytyy koko järjestelmä tarkistaa,kun tuotahan käytän vain talviautona kesät sitten muulla.

GC-93
11.04.2022, 14:11
Niin tuli vielä mieleen et onko noissa sellasta osaa joita vois alkaa ennakkoon uusia kun km jo 300 tuhatta esim bensapumppu?vesipumppu,olis helpompi tallissa kun tienpäällä.Meinaan sillä kun Jeepistä loppu vaihdelaatikko,vesipumppu,Bensapumppu melko tarkkaan 250tuhannessa.

AVRO
11.04.2022, 15:17
Mulla on nyt -97/340tkm mittarissa, orkkis bensapumpun vaihdoin kun putkitumpit tankin päällä ruostui ja tankkilaitteen kansi halkes. Pumppu itessään toimi. Tankin kehto kannattaa katsoa ettei ole mennyt pitsiksi, tankki putoaa jos on pahasti ruosteessa. Tästä tietää Jasu enemmän. :D Omaani vaihdoin sen tankkijumpan yhteydessä.

Vesipumppu meni varmaan jossain 300tkm kohdalla, laakeri rupes rolpottamaan ja olikin ihan loppu. Ei kuitenkaan vuotanut vesiä ulos.

Latureita on mennyt, muutama. Nyt raadoista kasattu toimiva. :p

Startista loppui just hiljattain hiilet, orkkis sekin. Uudet hiilet ja taas rockrock.

Perustekniikka näissä varsin vahvaa ja toimivaa. Suurimmat työllistäjät ovat EAS ja sähköt yleensä. Jos on ilmajousitus toiminnassa niin sen kanssa pääsee painimaan jollain aikavälillä, ellet jo ole päässyt.

Jarruputket mätänee takapäästä pois, ellei ole jo vaihdettu. Jarrut itessään varsin toimivat ja kestävät mutta takajarrujen liukutapit kannattaa huoltaa ennakoivasti. Kun jumivat kunnolla jumiin niin katkeavat helposti.

Termostaatin kotelo kannattaa kurkata ettei ole lähtenyt saumasta aukeamaan, tyhmä muovinen pallo. Tämä ei ole mitenkään huono mutta omaani sen +10v sitten jouduin vaihtamaan.

Konehan on kysymysmerkki, nokka-akseliltaan sekä lohkon/putkien osalta. Mulla oli 200tkm kohdalla nenä sileänä, vettä tämä mun yksilö ei osaa juoda eikä ole ollut lämpövaivainenkaan. Öljyt kannattaa vaihtaa 10tkm välein vaikka huolto-ohje sanoo muuta, moottori on kuitenkin vanhakantainen maamoottori.
Katit mulla orkkikset, samoin lambdat ja hienosti on päästöissään.

ZF-loota perusvarma/toimiva, samoin jakoloota.

Ne lämppärinkennon o-renkaat tuppaavat vuotamaan silloin tällöin apparin jalkatilaan, alkuvaiheessa märkää tuntuu vain siinä jalkatilan ilmasuuttimen takana. (keskitunnelin kyljessä) Hieman ahdas paikka, mutta nämä pystyy vaihtamaan ilman rikkomisia/jättipurkamisia. Ellei ole ryssitty kauluksen ruuvia pilalle/jumiin.

Eikä nämä ole edes pahoja mätimään. Siltä osin paras Range.

Jos on orkkisvanteet ja rosterikupeilla olevat pyöränmutterit, vaihda ne heti jos hylsy ahdistaa yhtään. Mutteri turpoaa kuvun alla ja kohta on käsissä tilanne jossa hylsy ei mahdu, ja kun voimailee sen mahtumaan niin sitten on tiukassa siellä hylsyssä.

Kausiautoksi vähän kyseenalainen, nämä on sellaisia vehkeitä että toimivat parhaiten kun niillä ajetaan.

Kaitsu67
11.04.2022, 19:13
Kausiautoksi vähän kyseenalainen, nämä on sellaisia vehkeitä että toimivat parhaiten kun niillä ajetaan.

x2

se on juurikin näin! Aina kun ollu vähänkin pidempään seisonnassa ilmenee "gremlinit" tässä pulkassa, mutta kun ajelee toimii hyvin.

Omakin ollu taas jonku aikaa seisonnassa, et vähän taas hirvittää laitella tulille ja liikenteeseen. Sanoisin et jos jotain ennakoivaa, niin hanki testeri jolla pystyt tuota "pikakorjaamaan" kun tulee niitä ongelmia :D (joku näistä esim: Nanocom, RWS, Lynx, Hawkeye)

EDIT: lisätään tohon AVRON listaan itsellä ollu ne etusatuloiden liukutapit jotka jumitelleet. Lisäksi se ilmakompuran korjaussarja voi olla ihan hyvä ostaa hyllyyn, ei edes kallis.
EDIT 2: ja mulla menny pesureiden pumppuja nyt pari kertaa, niitähän on kolme (etu- ja takalasille ja lampuille omansa). Vähän keljut vaihtaa kun joutuu purkamaan sumarin pois edestä ja yks niistä sumarin ruuveista on aika kettumaisessa paikassa...alakautta siis joutuu tän tekemään. Ovat siellä sammion pohjassa kiinni.

GC-93
11.04.2022, 20:26
Kiitti tiedoista,ei niin paha peli sitten taidakaan olla eli ton kanssa pitäisi pärjätä.Ruostetta tuossa ei ole kun suolaa ei ole saanut juurikaan,alusta aika hienoissa maaleissa vieläkin,ja nyt on rautajouset ja kompura ym liittyvä poistettu.No aika näyttää mitä tuleman pitää mutta varoiksi nyt tuon Bensa pumpun ainakin vaihdan.Kone käy hienosti eikä lämpö tai vesiongelmia ole vielä,ei myöskään vuotele mitään liemiä mistään pihalle.

JasuT
11.04.2022, 20:58
Jos tulee ihan äkkihätäkiire saada vesipumppu, niin ehjä käytetty löytyy hyllystä. Omaani tuli semmoinen uusittua, lämpövaivaa, kuplankehitystä yms metsästäessä...

Tankki tosiaan päätti pudota, vasta noin 260 ajettuna. Ihan kelvollisen näköinen oli tankin panta, mutta aivan haprakkaa josta sitten päätti pettää kun tankkasi reilummin ja kävi hieman hiekkatiellä ajelemassa...

Ilmajousituksesta kovasti tykännyt, toimii kivasti rikotun niskan kanssa. Leppoisan letkeää hyvää kyytiä tarjoilee, vähän liiankin hyvä ollakseen rikkinäinen ajopeli. Moottori kun on "kiehutusvesireaktori", kuplaa pukkaa eli jonninlainen reitti on palotapahtumasta jäähdytysjärjestelmään. Kannet ja tiivisteet vaihdettu, toisesta kannesta löytyi vikaa mutta vielä sitä jäi eli todennäköisesti on sylinteriputki pudonnut tai lohko halki. Siitä huolimatta, ajettu lähes viikottain, ja tuntuu tosiaan tykkäävän ettei pidä viikonkaan taukoja. Talvella kun tuli reilun kuukauden ajamaton jakso "ihanan EAS-järjestelmän" ansiosta, niin kyllä sitä taas herkisteltiin toinenkin viikko että toiminnallisuus palautui. Nyt sitten on ilman isompia oireiluja toiminut...

Jarruosat ei maksaneet oikein mitään, kun ennen Brexitiä tuli haalittua isompi kasa kerralla. Levyt, palat, kehät liukutappeineen jne, ei mitään jumitteluja enää kun kävi kaikki läpi. Nesteetkin tuli siinä vaihdettua saman tien, ja opeteltua ilmaaminen kun siinä on perinteisiin alipainetehostettuihin tottuneelle hieman kevätjuhlaliikkeitä, joita sitten voi avuksi käyttää. Taakse menevät jarruputket on jossain vaiheessa elämää jo ehditty vaihtaa, hieman mielenkiintoisilla reittivalinnoilla... Jarruihinkin sitten löytyy uusia mäntiä, tiivistesarjoja ja jotain muutakin, jos tulee pikainen tarve. Sumuisilta Saarilta tilatessa kun nyt kestää vähän pitempään, eikä hinnoissa mitään mahdotonta hyppäystä tunnu tapahtuneen, niin mulle riittää että tilalle haalii sitten uudet vastaavat...

Ketjua lukiessa tuli mieleen, että pitäisi konehuoneen sulakerasia taas käydä läpi, kun on tullut sekalaisia kummituksia taas peliin satunnaisesti. Sähköflektit lopetti taas yhteistyön, pakko-ohjauksesta huolimatta, ja konesalissa tuoksahtaa "vanhalle radiolle" välillä aika voimakkaastikin. Ja jonnekin edelleen katoaa voltti-vähän toista matkalla konesalin sulaketaululta koritietokoneelle, on vaan tullut tuota operaatiota siirrettyä kohti kesää kun ei talvikelissä houkuta opettaa ikkunoiden ja kattoluukun raja-arvoja uudelleen, jälkimmäisen omatessa kaiken muun kivan lisäksi hieman vikaantuneen muoviosan, ainakin satunnaisesta rutinasta päätellen...

Vaan on melko kumma laite, jos ei moottorista vuoda öljyjä eikä kiehutusmehuja? Kummasti nuo pihan molemmat bensakasit nesteitään vähän vuotaa, eikä Serieksen rivinelonenkaan kuiva ole...

Bobtail
12.04.2022, 21:17
Vaan on melko kumma laite, jos ei moottorista vuoda öljyjä eikä kiehutusmehuja? Kummasti nuo pihan molemmat bensakasit nesteitään vähän vuotaa, eikä Serieksen rivinelonenkaan kuiva ole...

Jos englantilaisen auton alla ei ole öljyä, niin ei sitä oo siellä sisälläkään. Vanha viidakon sanonta.

GC-93
21.04.2022, 19:00
No niin nyt aamulla ei Range lähtenyt virtaa on mutta ei starttaa,engine disabled eiollut näytössä kun muutaman kerran.4 numeroinen koodi syötetty ohjeiden mukaan ei vaikutusta.10 tuntia sitä on nyt rassattu mut eipä yhtään viisaammaksi ole tullut.Onko ideoita mikä muu ton vois tehdä jos ei ajonesto?Startatessa joku rele kyllä naksahtelee mutta siihen jää.Startti pyörii hyppylangalla solenoidille et virtaa kyllä on.

Kaitsu67
21.04.2022, 19:18
No niin nyt aamulla ei Range lähtenyt virtaa on mutta ei starttaa,engine disabled eiollut näytössä kun muutaman kerran.4 numeroinen koodi syötetty ohjeiden mukaan ei vaikutusta.10 tuntia sitä on nyt rassattu mut eipä yhtään viisaammaksi ole tullut.Onko ideoita mikä muu ton vois tehdä jos ei ajonesto?Startatessa joku rele kyllä naksahtelee mutta siihen jää.Startti pyörii hyppylangalla solenoidille et virtaa kyllä on.

Onko varmasti oikea koodi tohon autoon ja varma että syöttäminen meni läpi?

Auto ilmoittaa sen muistaakseni vilkuttamalla sitä sisällä olevaa lediä jos proseduuri meni oikein. Jos ei, niin sitten menee uusiksi. Ja jos tarpeeksi monta kertaa mokaa, jossain vaiheessa tulee tuo key code lock out ja joutuu odottelemaan oliko puoli tuntia. Pitäis luntata tuo käsikirjasta kun ei nyt ulkoa muista.

Itse epäilisin tuota avaimen synkronoinnin katoamista, josta tuolla aiemmi kirjoitin, kokeileppa tätä:

painetaan avaimen lukituspainike pohjaan kun työnnetään avain kuskin oven lukkoon (ovi siis suljettu) ja käännetään vasemmalle, pidetään siinä 3 sekuntia, käännetään takaisin suoraan, vedetään avain pois ja päästetään lukitusnappi ylös.

Kaitsu67
21.04.2022, 19:37
Niin, ja käänsitkö sitä avainta 4 kertaa "lukkoon" asentoon ja takaisin keskelle ENNEN sitä varsinaista EKA-koodin syöttöä? Muuten se ei sitä koodia osaa ottaa vastaan.

Ja se avain pitää muistaa kääntää aina hyvin takas siihen keskiasentoon aina jokaisen käännön välillä.

Ja vielä, paljonko on akun jännite? Itsellä näytti napajännitettä mitatessa, että akku olis OK, mutta virtojen kanssa tippui just sen verran että joku just vaan naksu mutta ei muuta. Eli ei vaan ollu enää potkua. Toinen akku rinnalle niin lähti käyntiin ja sit uuden akun ostoon.....

GC-93
21.04.2022, 20:27
Toi 4 kertaa oli uus luulin et vain 1 ei ole kun tuo Saksankielinen ohje joka sekin melko sekava.Virtaa on täydet viikon vanha akku ja laturi päällä ollut päivän,tota 3sek avaimen synkronointia kokeilin päivällä muttei apuja viikko sitten kyllä auttoi tuo.Aamulla menen taas kokeileen tuta koodia uudelleen,jos ei niin pitää hinurilla viedä tallille pois parkkikselta.

Kaitsu67
21.04.2022, 20:47
Joo, no ei se sitten ole sitä koodia ottanu kyllä. Muistikuva olis että se kojelaudan tai konsolin ledi rupeaa vilkkumaan myös merkiksi, että on siinä koodin syöttötilassa kun ton neljä kertaa kääntäny avainta lukkoon.

Ja tosiaan ne pitää olla aika täsmällisiä liikkeitä oikealle, vasemmalle ja keskelle kun koodiakin syöttää.

Onhan se sitten vielä mahdollista, että lukon mikrokytkimissä on vika, mutta en nyt vielä lähtis sitä epäilemään.

GC-93
22.04.2022, 16:06
No tämä ei herännyt, hinurilla vietiin tallille.Nyt tuntuu et jospa se koodi onkin ok,ja vaihdekepin kytkin tms estää starttauksen kun sitä engine disable ei tule nyt mittaristoon.
Otin toisen auton käyttöön niin kesä aikaa perehtyä tohon juttuun.Kiitoksia kaikille neuvojille tässä hommassa.

Kaitsu67
23.04.2022, 10:28
Joo, se on kyllä yks mahdollisuus, jos ei enää sitä engine disabled tai muuta herjaa tule. Itelläkin kerran - tosin oli vanhempi eli Classicci - siinä oli se inhibitorin johto poikki vai ottiko maihin jostain, ni ei tunnistanut Vapaa/Park asentoa eikä tietenkään startannu. Hetken aikaa sitäkin tuli ihmeteltyä. Ja yks kerta jäi kaupan pihaan, mutta startin herätevirran liittimestä oli abiko löystynyt ja irronnut. :D Onneksi kattelin hetken siinä ennen ku soittelin hinuria. Että mikäs johto tuolla roikkuu...:confused:

GC-93
23.04.2022, 17:12
No sen verran tutkin tänään et sulakekotelossa on jotain häikkää,kun heiluttelin yhtä relettä niin pyyhkijät liikahti ja savua tuli sulakekotelosta hieman.Pitää avata kun ehtii.Se oli kait starttireleen vierimmäinen vihreä mitä heilautin

JasuT
23.04.2022, 19:42
^Ai niin, mullahan jäi kertaalleen pihaan poikittain, kun katsastukseen lähtiessä unohdin jotain, sammutin, ja noutamisen jälkeen ei edes yrittänyt startata. Hentoinen "vanhan radion haju" tuli nenään, vienon savukiehkuran kanssa sieltä konesalin sulakerasiasta. Otin auki, paljon oli tinauksissa irti tärisseitä paikkoja sekä lämmön jälkiä, reiluksi pariksi vuodeksi valtaosa toiminnoista asettui mutta nyt on pientä käryä alkanut taas toisinaan löytymään siltä seudulta...

Onkos tämä missäpäin Jyväskylää, jos vaikka kävisi joskus renkaita potkimassa ja manaamassa Lucasia? Ja pitää tutustua vielä tuohon RSW:n piuhaan/ohjelmaan, kun ei muista enää lukittuiko tämä siihen ajoneuvoon mihin ekaa kertaa sen kytki. Jos ei, niin sitten voisi silläkin yrittää ihmetellä..?

GC-93
23.04.2022, 21:18
No jos sullakin on noin ollut niin veikkaampa et sulakerasiasta löytyy se tauti mullakin.
Joo ihan kiva jos tuut käväseen joku kerta,sovitaan sit tarkemmin lähempän vaikka yveellä.Mun tallit on Tojota Rallipajan vieressä Jyskän laaksossa.

Kaitsu67
25.04.2022, 15:45
Joo, se sulakerasia on sellainen joka kannattaa vaihtaa, ellei halua tehdä sitä jumppaa, että irrottaa ne piirikortit toisistaan, että saa fiksattua - jos ei ole ihan hapan. Melkonen hommahan se on, omaani aikanaan tein mutta jätin sen varalle.

Uusi oli muistaakseni jotain satasen luokkaa sumujen saarilta.

GC-93
25.04.2022, 18:22
Tänään purin rasian ja juotin piirikortin kaikki juotokset uusiksi,eikä sielä ollut hälyttävää puhaltimien releen liittimet kuumentunut eipä juuri muuta ollut vaikka kärysikin.Mutta ei auto tosta herännyt silti.Ja ei tule engine disabledia näyttöön vaikka nyt akkukin oli irti viikonlopun.Seuraavana katon sen vaihdekeppijutun,sen laitoin merkille et kun kääntää starttiasentoon niin jostai apparin penkin/vaihdekepin suunnilta kuuluu releen napse.

Kaitsu67
26.04.2022, 11:00
Se että akku on uus, ei tarkoita että sinne BCEM:lle tulee tarpeeksi virtaa, tai jännite siellä päässä on tarpeeksi suuri.

Kuten taisin tuolla aiemmin mainita, vai oliko se Rover-palstalla, niin omassa jäi niihin alimitotettuihin akku-/laturi-/maakaapeleihin jännitehäviötä. Sen lisäksi että ovat vähän onnettoman ohuet, olivat sisältä hapettuneet-sitäkään kun ei oikein päältäpäin näe.
BCEM:stä kun mittasi, jännite oli paljon alhaisempi mitä akun navoista. Ja kun toi aivopurkki saa liian vähän virtaa tai jännite on liian alhainen, alkaa ongelmat. Hämäävää on se, että kun mittaat akun (akun navoista kun yleensä mitataan), niin näyttää että kaikki on OK, vaikka ei olekaan...Omaan tuli uusi akku, sitten laturi, ei auttanut, ongelma alkoi selvitä, kun rupesin mittailemaan noiden kaapeleiden jännitehäviöitä ja jännitettä sieltä BCEM:ältä paljonko saa jerkkua sinne. Samaa ongelmaa löyty myös ulkomaan palstoilta.

Oli syy sun tapauksessa sitten eri tai joku ihan muu, niin noi kannattaa mitata, mutta suosittelen vaihtoa uusiin paksumpiin. Ja siellä apparin puolen sisälokasuojassa taisi olla jotain maadotuspisteitä ja sisällä trimmin takana jalkatilassa oikealla. Tarkistettavia pisteitä nuokin.

Kaitsu67
26.04.2022, 11:02
Tänään purin rasian ja juotin piirikortin kaikki juotokset uusiksi,eikä sielä ollut hälyttävää puhaltimien releen liittimet kuumentunut eipä juuri muuta ollut vaikka kärysikin.

Puritko ne kortit irti toisistaan? Muistelen, että kaikkia juotoksia ei näe, ellei niitä irroita toisistaan.

GC-93
26.04.2022, 16:42
Joo purin kortit toisistaan irti ja kaikki juotokset kävin läpi.Tuo kaapeleiden uusinta pitää tehdä kyllä,mutta nyt en usko et tuota aiheuttaa eli vikahan tuli noin 15 minuutin parkissa olon aikana.Nyt mietityttää et jos ei lue sitä Engine Disabled niin onko aivan varma et ajonesto ei silloin ole päällä?Jos se olisi noin niin vikahan on silloin muussa?
virtalukonpohja?Se tässä on hyvä et kesä aikaa tutkia kun muulla voi liikkua.

Kaitsu67
30.04.2022, 16:48
Joo purin kortit toisistaan irti ja kaikki juotokset kävin läpi.Tuo kaapeleiden uusinta pitää tehdä kyllä,mutta nyt en usko et tuota aiheuttaa eli vikahan tuli noin 15 minuutin parkissa olon aikana.Nyt mietityttää et jos ei lue sitä Engine Disabled niin onko aivan varma et ajonesto ei silloin ole päällä?Jos se olisi noin niin vikahan on silloin muussa?
virtalukonpohja?Se tässä on hyvä et kesä aikaa tutkia kun muulla voi liikkua.

Eikä parkin lähellä ollut mitään vehjettä tms. joka olis voinu lähettää sitä 433MhZ radiosingnaalia, joka sotkee? Kodeissa käytetty sääasema tms aparaatti tai joku työkone etc...

Ootko jo irrottanu sen kaukkarin antennin? (tosin ei sit lue sitä avainta enää ku ihan auton läheltä tai apparin puolen takapään kohdalta.... :rolleyes:

GC-93
30.04.2022, 17:26
Moi,se antenni oli silloin irti kun toi tapahtui.Mahdollista olisi joku häiriö kun keulan edessä on kiinteistöhuollon taukotila ja koneita siinä edessä sekä rakennuksen katolla julmettuja anteeneja.Mutta se engine disable kirjoitus ei näy edelleenkään.Ei ole nyt juuri ehtinyt syventyä mutta jospase jotenkin selviää kesän aikana.Neuvot kyllä on tervetulleita.Niin nyt se antenni on kiinni kun noita kokeita on tehty.

GC-93
02.05.2022, 15:40
No vähän päivitystä.Tänään oli autosähkäri 5 tuntii auton kimpussa,ja tulos oli et ainakaan avaimilla 3kpl ei saa lukkoihin mitään eloa näin ollen voi olla ajonesto edelleen päällä vaikka ei lue sitä engine disable tekstiä.Penkin alla olevat johdot ja liittimet puhtaita ja kuivia,ei hapettumia missään.Sen testerit ei näyttäneet mitään kummallisuuksia,joku ohjema kun olisi niin pääsisi "syvemmälle"tutkimaan.Ehdotus oli et purkaa kaiken sähkön pois ja tekee uudelleen "vanhaan tyyliin"jättäen vain pakolliset moottorin ohjaukseen liittyvät.Jos tuohon vaihtaa jakopään kotelon ja nokkakselin vanhemmasta et sais virranjakajan niin käykö?Helpottas jonkin verran tollasta hommaa.

AVRO
02.05.2022, 16:21
No vähän päivitystä.Tänään oli autosähkäri 5 tuntii auton kimpussa,ja tulos oli et ainakaan avaimilla 3kpl ei saa lukkoihin mitään eloa näin ollen voi olla ajonesto edelleen päällä vaikka ei lue sitä engine disable tekstiä.Penkin alla olevat johdot ja liittimet puhtaita ja kuivia,ei hapettumia missään.Sen testerit ei näyttäneet mitään kummallisuuksia,joku ohjema kun olisi niin pääsisi "syvemmälle"tutkimaan.Ehdotus oli et purkaa kaiken sähkön pois ja tekee uudelleen "vanhaan tyyliin"jättäen vain pakolliset moottorin ohjaukseen liittyvät.Jos tuohon vaihtaa jakopään kotelon ja nokkakselin vanhemmasta et sais virranjakajan niin käykö?Helpottas jonkin verran tollasta hommaa.

Tässä on sellainen hommeli että esim. vaihteisto ja jakovaihteisto juttelee moottorin ECU:n kanssa, ja edelleen sen BECM:n kanssa. Pitäis selvitellä hyvin tarkkaan mitä tarviaa että auto toimii edes jotenkin järkevästi. (no nythän se ei tietenkään toimi)
En nyt ole ulkomuistista ihan varma mutta olikohan koneessa kampurakin erilainen jakajallisen / puolasytkän kanssa. Ei kai kukaan mitään jakajaa halua koneeseen josta sellainen on saatu pois, ennemmin rakentelee jonkun toisen jakajattoman vehkeistä sytkän tohon jos lähtee tommoseen??

Kiusallista kyllä että näiden kanssa on oltava merkkiuskollinen testeri jos haluaa selvitä ongelmista, eikä sekään autuaaksi tee.

Kaitsu67
03.05.2022, 08:16
Tässä on sellainen hommeli että esim. vaihteisto ja jakovaihteisto juttelee moottorin ECU:n kanssa, ja edelleen sen BECM:n kanssa. Pitäis selvitellä hyvin tarkkaan mitä tarviaa että auto toimii edes jotenkin järkevästi.

Kiusallista kyllä että näiden kanssa on kyllä oltava merkkiuskollinen testeri jos haluaa selvitä ongelmista, eikä sekään autuaaksi tee.

Se on juurikin näin, muistelen, että toi moottorin ECU myös koodataan elikkä pariutetaan ton BECM:n kanssa. Kun se BECM ohjailee oikeastaan kaikkea autossa, kun kaikki korin ohjaukset on sähköaivoilla; valot, pesurit, lämppäri jne jne.

Ja toi tosiaan vaatii syvempää tutkintaa varten jonkun näistä jotka jo tuolla aiemmin mainitsin; Nanocom tai läppärille saatava RSW softa, Hawkeye tai Lynx.

Mitähän se sähkäri käytti?

JasuT
03.05.2022, 08:52
Olikos sulla sähkökuvatukset tuohon olemassa? Rave sisältää jos-vaikka-mitä näihin, mm. sähkökuvat, semmosen 1200 sivuisen "Electric Troubleshoot Manual" -opuksen ym muutkin tarpeelliset manuaalit...

Yritän tänään muistaa tutkia RSW:n kaapelia, ja ohjelmistoa, jos sitten tulisi vaikka käymään. Huomenna on käyntiä sinne suht lähelle, iltapäivästä jossakin kahden kolmen väliin alkaa olla loppuilta joutilasta, sopiiko aikatauluihisi? Saattaisi onnistua Raven tiedostojen laittaminen muistitikullekin niin saat omalle koneellesi jos et ole vielä sitä löytänyt...

GC-93
03.05.2022, 15:43
Laitoin sulle yvtä.Ei mitään kuvatuksia tuosta ainoastaan ohjekirja. Mut jos pääset tuleen niin ok.

GC-93
13.05.2022, 18:28
No niin Jasu ja kaverinsa kävivät laittaan auton käyntiin,helposti kävi kun tiesivät mitä tekivät ja kiitos vielä kerran sekä neuvoista myös.

JasuT
13.05.2022, 22:16
Joo. Käytiin, Teppo testereiden kanssa, itse enempi henkisenä tukena. Nanocommilla ajonestoon koodien opetustila (tai joku semmoinen, hatara muisti haittaa) aktivoiduksi, virrat päällä kaken avausnappia jokunen sekunti, ja kerrasta käyntiin. Yllätti kyllä. Siinä kun kävi, opetin ikkunat kattoluukun kanssa tyytyväisiksi, muita vikoja ei ollut takertunut virvelin mukaan muistiin. Mitähän siinä sitten meni muita jutustaessa, tunti vähän toista, ja edelleen totteli avainta kiltisti. Jäi kyllä hyvä mieli kun onnistui...

On nämä kyllä mielenkiintoisia henkimaailman vermeitä...

Edittiä, jotta olihan se tavallaan hupaisaa kun samassa pihassa oli kolme P38 -Rangea, parin Serieksen lisäksi. Jos se kuva onnistui, niin esille vaan...

Kaitsu67
13.05.2022, 22:41
Mäkin otin tänään P38:n liikennekäyttöön pitkästä aikaa kun tuli veivattua kesänakitkin alle pari päivää sitten.

Maitokauppaan kun läksin, otin tietty Nanocomin messiin :D ihan vaan varmuuden vuoksi :p

Kaitsu67
14.05.2022, 10:16
Topicin aiheeseen vielä, jollain oli kärvähtänyt ECU ja laittoi tilalle toisen, jonka jotku hakkerit UK:sta oli koodanneet siten, että toimii "stand alone" ilman BCEM:ään pariuttamista.

Vaatii jotain rele/sulakejumppaa ja virta-avaimella käynnistäminen sitten vaatii uudelleenjohdotuksia. Jotenkin vaan tuntuu että toisen ECUn pariuttaminen pätevällä testerillä ei tulis kovinkaan paljon kalliimmaksi, ellei hakkerit sitten tehneet halvalla, mainitsi tuossa että oli kustantanut 1000 USD :rolleyes: mutta oliko koko homma vai ECU:n hinta, sitä video ei kertonut.

https://www.youtube.com/watch?v=gnSoWYzPuXA

riude
14.05.2022, 12:30
Näitä kun lueskelee niin tuntuupa hyvältä kun kerrankin oli järki päässä ja kieltäydyin kaverin moottorivikaisesta P38:sta...

AVRO
14.05.2022, 12:48
Näitä kun lueskelee niin tuntuupa hyvältä kun kerrankin oli järki päässä ja kieltäydyin kaverin moottorivikaisesta P38:sta...

Jäi saamatta paljon sisältöä elämään. :D

JasuT
12.07.2022, 21:23
Tämä taisi tulla ratkaistua, ja ainakin toistaiseksi on tuntunut toimineen...

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8965&pictureid=239982
Vianhakua, hiljalleen rajaten vikapaikkaa, sulakerasia, johtosarja, koritietokone, yms, ja lopulta vikapaikka kaikesta epäilystä huolimatta tuntui asettuvan moottorinohjaimeen. Eipä siinä sitten muu auttanut, kuin kurkistaa sisälle, ja silmille tuli heti releen ohjauspiirin diodi, kuvassa D103 eli tuo pyöreä valkoinen kikkare jossa näkyy kirjaimet PH. Oli naksahtanut poikki, mokoma, ja otti satunnaisesti kontaktia lämpötilojen, kuun asennon jne mukaan...

Onneksi "entisestä elämästä" on jäänyt kaikenlaista nurkkiin, kun tuli aikanaan rakenneltua kaikenlaista, RC-autojen nopeussäätimistä lähtien. Semmoisesta yhdestä projektista oli jäänyt just samalla tyypillä olevia hyllyyn, saldo toki putosi puoleen kun yhden otti tähän, vaan nyt on sitten siitä lähtien kun on purkki mennyt takaisin, toiminut kuten pitää. Olisi tuossa varmasti toiminut melkeimpä mikä tahansa diodi jonka virrankesto on riittävä releen kelalle, mutta tuskin ainakaan haittaa vaikka sattui just speksin mukainen varaosa paikalle...

On nää vaan hauskoja, ja opettavaisia. Joskus se vika osaa ola ECU:ssakin, vaikka paljon todennäköisempänä pidin johtosarja- sekä sulakerasiavikaa...

AVRO
16.07.2022, 09:13
Hyvää tietoa.