Kirjaudu sisään

View Full Version : Poikkeus teho/paino-suhdepykälästä???


poiu
20.01.2022, 20:59
Oon aina ollu huono tälläsissä mutta-kuitenkin-toisaalta lauseissa :confused::confused:

Voisko joku selittää ton? Onks tuo sitä ettei esim Hiluxiin saa laittaa kuin max. 100kW....

Kiitos ja anteeks :D



3.8.2 Poikkeus paino-teho -suhteesta
Sen estämättä, mitä edellä kohdassa 3.8.1 määrätään paino-teho -suhteesta, jäy-
källä tai erillisjousitetulla taka-akselilla ja erillisjousitetulla etuakselistolla varustet-
tuun, erillisrungolliseen autoon sallitaan myös enintään 100 kW tehoisen moottorin
asentaminen.:confused::confused:

lepoantti
20.01.2022, 21:55
ln110 vai mihin koppaan mietit jotakin voimalaa, meitäkin aihe kiinnostaa kovasti. millaisiin laskelmiin sinä olet päässyt max. tehon suhteen näillä uusilla määräyksillä?

poiu
20.01.2022, 22:06
Ln110 ei oo tontilla enää yhtään, yks ln170 on. Siihen aattelin jotain jännää askarrella, jotenkin vaan tuntuu että jos kahesta paikasta kysyy neuvoja, molemmista saa jo eri vastaukset. Liekkö tämä sitä kuuluisaa savolaisuutta :)

offroadjouni
20.01.2022, 22:09
Tarkoittaa että 100 kW tehoisen moottorin saa asentaa rungolliseen IFS-autoon, vaikka edellä listattujen sääntöjen (jotka on jätetty tästä topicista pois) mukaan sallittu maksimiteho jäisi tämän alle.

BJ-40/76
20.01.2022, 23:01
Tarkoittaa että 100 kW tehoisen moottorin saa asentaa rungolliseen IFS-autoon, vaikka edellä listattujen sääntöjen (jotka on jätetty tästä topicista pois) mukaan sallittu maksimiteho jäisi tämän alle.

Onkohan "rodien-" rakentajille; vai jollekkin tietylle autolle?

Aika harvassa ne -90 luvun (-ja -70--80) ja uudemmat autot, joissa erillinen runko ja erillisjousitus etupäässä, ja SAA VAIN tämän poikkeuksen mukaan laittaaa 100 kw?
-sanamuoto hienosti valittu; tulkinnalla hylätään yhdellä takarenkaalla olevat ulos?

Muutama "urheiluauto-" lasikuitukorilla vois sopia tähän määritelmään? (esim. WV kupla ei ole erillisellä rungolla)

Ainut "japsi" mikä tähän sopii omistamistani autoista, on subaru domingo. ( vois olla kiva kapine jollain kuristetulla prätkän koneella, kun kuristukset pois.... vauhtia ja vaarallisia tilanteita)

Eurooppalaisista ei tule yht" äkkiä yhtään mieleen (Onko Trabant erillisellä rungolla?)

Mutta varteen otettavista, ns katumaastureista tai ns. oikeista maastureista; löytyykö suzukilla joku "rimpulakeula", johon vain tämän pykälän mukaan saa laittaa 100 kw?

Ainakin Wanhojen (pari vuoskikymmentä sitten:o) määräyksien mukaan Toyota Hiluxiin sai aika hyvin ns. vertailumoottoreita, toki nuo rimpulakeulat oli silloin niin uusia, että niitä en tutkinut silloin...

poiu
21.01.2022, 05:46
Kiitokset, nyt jopa meikä ymmärti... :) Meneekö kaikki yksinkertaisuudessaan näin jos otetaan esimerkki:
Auton omamassa 1830kg
Auton teho 70 kW eli

1830 kg ÷70 kW = n. 26kg/kW

1) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa yli 20 kilogrammaa /kW, saa se pienentyä
muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW;
2) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pie-
nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 10 kilogrammaa/kW;
3) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pie-
nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 7 kilogrammaa/kW;
4) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pie-
nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 5 kilogrammaa/kW;
5) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pie-
nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 4 kilogrammaa/kW.

Eli kohdan 1 mukaan mennään:
1830kg ÷ 150 kW = 12,2kg/kW, joten tuolla arvolla saataisiin samaiseen kamppeeseen asentaa 150kW moottori. Tietty että jarrut ym vastaa mallisarjan tehokkainta.

JasuT
21.01.2022, 07:05
Onkohan "rodien-" rakentajille; vai jollekkin tietylle autolle?
On. Että saa 20-30 lukuiseen runkoon esim Mustangin etujousituksen sekä V8 -moottorin. Tätä lakia oli (kuullun mukaan, tutulla tämän entinen rodi) mukana väsäämässä rodiharrastaja-katsuri...

offroadjouni
21.01.2022, 07:52
Eli kohdan 1 mukaan mennään:
1830kg ÷ 150 kW = 12,2kg/kW, joten tuolla arvolla saataisiin samaiseen kamppeeseen asentaa 150kW moottori. Tietty että jarrut ym vastaa mallisarjan tehokkainta.Kokolailla näin, tehokkaimman sallitun moottorin teho on siis 1830/12=152,5 kW.

poiu
21.01.2022, 09:15
Jotain sentään käsittänyt. Eikös valmistajalta tarvii olla kanssa vastaavuustodistus, että autoon voi asentaa esim tuon 150kw-moottorin. Vaiko eikö? Savon-suunnalta saanut tosiaan hieman sekavia tulkintoja, mitkä on entisestään sotkenut ajatuksia...

veijon-esso
21.01.2022, 09:46
Jotain sentään käsittänyt. Eikös valmistajalta tarvii olla kanssa vastaavuustodistus, että autoon voi asentaa esim tuon 150kw-moottorin. Vaiko eikö? Savon-suunnalta saanut tosiaan hieman sekavia tulkintoja, mitkä on entisestään sotkenut ajatuksia...

Ei tarvii mitään valmistajan lappuja. Eikä sellaisia varmaan valmistajilta tulisikaan.

poiu
21.01.2022, 11:01
No just, viime keväänä kävin konttorilla kyselemässä toimenpiteitä kun projektirivissä -74 142 Volvo. Ajatuksena oli istuttaa siihen tinavitonen. Siihen vaativat todistuksen Volvolta, maksoi 124€. Papereihin sai maksimiksi 132kW. Tosin ilman tuota paperia siihen ei ois saanu kuin 119kW.

Mitenhän sitten kun auto ollut alun perin diesel vm. -98 ja siihen istutetaan bensamoottori, siitä varmaan katsotaan päästöt tuon vuosimallin mukaan vaikka kone olisi vanhempi?

veijon-esso
21.01.2022, 11:06
Päästöt menee auton vuosimallin mukaan, ei vaihdettavan koneen.

Menneitä pykäliä on turha miettiä, nykyiset on voimassa ja siellä mennään tuon painotehosuhteen kanssa. Käyttövoiman muutoksia ei nykypykälistä löydy ja on siis kielletty, ellei sinne ole saatu jotain korjausliikettä tai ohjetta tehtyä. Ei vissiin ollu otettu huomioon suomalaisugirlaista kansanperinnettä dieselöidään kaikki. Tai ehkä halusivatkin että se cedrikin moottorin tunkeminen eri autoihin loppuu..! :D

sisua45
21.01.2022, 11:07
No just, viime keväänä kävin konttorilla kyselemässä toimenpiteitä kun projektirivissä -74 142 Volvo. Ajatuksena oli istuttaa siihen tinavitonen. Siihen vaativat todistuksen Volvolta, maksoi 124€. Papereihin sai maksimiksi 132kW. Tosin ilman tuota paperia siihen ei ois saanu kuin 119kW.

Mitenhän sitten kun auto ollut alun perin diesel vm. -98 ja siihen istutetaan bensamoottori, siitä varmaan katsotaan päästöt tuon vuosimallin mukaan vaikka kone olisi vanhempi?

1974 mallinen auto, ei päästömittauksia.

veijon-esso
21.01.2022, 11:13
Noi valmistajan laput on ihan käsittämätön idea. Maailma on täynnä automerkkejä joita ei ole edes olemassa enää. Miten sieltä mitään lappuja tulis että laita vaan joku moottori. :D

Lisäksi suuri osa koneenvaihdoista on vierasmerkkisiä moottoreita. Ei kuulosta oikein mahdolliselta että esim volvo ottaisi kantaa voiko sinne konehuoneeseen laittaa vaikka rooverin koneen. Tai voisihan ne kirjotella lappuja että vain volvon koneet sallittu! :D

Ihan uteliasuuttaan, mitä tuo "142 volvon koneenvaihtolappu" sisältää? laita tänne näkyville!

JasuT
21.01.2022, 11:19
Käyttövoiman muutoksia ei nykypykälistä löydy ja on siis kielletty, ellei sinne ole saatu jotain korjausliikettä tai ohjetta tehtyä.
Tuossahan on vielä siirtymäaika, eli kun pystyy osoittamaan projektin alkaneen ennen viimeistä muutosta, saa käyttövoiman vaihtaa. Jos ei pysty, niin sitten ei saa vaihtaakaan...


Edittiä, lainauksen korjausta

veijon-esso
21.01.2022, 11:30
Tuossahan on vielä siirtymäaika, eli kun pystyy osoittamaan projektin alkaneen ennen viimeistä muutosta, saa käyttövoiman vaihtaa. Jos ei pysty, niin sitten ei saa vaihtaakaan...


Edittiä, lainauksen korjausta

Toi on osoitus että ripaus on vielä käytännön järkeäkin olemassa.

Itte aikanaan leimasin volvon isommalle koneelle ja "uudet pykälät" vuonna -98 esti tämän muutoksen. Silloin anottiin luvat AKE:lta tommosille muutoksille. Pistin anomuksen sisään, kerroin että kamat on hankittu ja projekti hyvässä vauhdissa ja vanhojen pykälien mukaan ok. Ja niin vaan tuli hyväksytyt luvat, mutta peliaikaa vain vuoden -99 loppuun saakka mennä konttorille. Mitään kiirettähän ei toki voinut tulla, olinhan kertonut että auto on liki valmis! :D

poiu
21.01.2022, 11:41
Aivan, eli joulukuuhun -23 saakka mennessä. Mutta toi on aloitettu kuitenkin vanhojen sääntöjen aikaan jolloin ei ollut noita teho/painosuhdetaulukoita. Nyt sen vois saattaa loppuun mutta käyttövoiman muutos torppaa sen? Vai kui...

veijon-esso
21.01.2022, 11:45
Mikä projekti tää diesel / bensa konversio nyt on?

Jos tehot kelpaa vanhoilla säännöillä, käyttövoiman muutos kelpaa vanhoilla säännöillä ja jos siirtymäaikaa on luvattu, niin sitten vaan leima paperiin. Mutta tuskin voi poimia rusinoita pullasta, että parhaat palat molemmista säännöistä.

poiu
21.01.2022, 11:55
Toi siis on tällä hetkellä runko puhtaana, johon jo aikoinaan on suunniteltu muuta bensamoottoria. Vanhojen sääntöjen mukaan sitä ei saa papereihin, paukkuu sen verran tehot yli...

Kettu_
21.01.2022, 12:43
On. Että saa 20-30 lukuiseen runkoon esim Mustangin etujousituksen sekä V8 -moottorin. Tätä lakia oli (kuullun mukaan, tutulla tämän entinen rodi) mukana väsäämässä rodiharrastaja-katsuri...


Totta ja kun lukee noita trafin lappuja ja katsoo tarkastajan nimeä ja samalla kattoo fhran sivuilta samaa nimeä niin saattaa yllättyä :D ennen tuota uutta rakentelumääräystä kuulin semmoisen jutun katsurilta että tarkoituksella haettu jenkki painotteiseksi tuo uusi määräys kun kysen tarkastajan autoa ei kukaan halunnut leimata ja näin ollen se muuttui näiden määräysten vuoksi lailliseksi. Tuota diisselin vaihtamista bensan tilalle kieltämistä en ymmärrä? Vaikka samalla saa silti vaihtaa bensan häkäpöntöksi.

toyopet
21.01.2022, 13:06
No just, viime keväänä kävin konttorilla kyselemässä toimenpiteitä kun projektirivissä -74 142 Volvo. Ajatuksena oli istuttaa siihen tinavitonen. Siihen vaativat todistuksen Volvolta, maksoi 124€. Papereihin sai maksimiksi 132kW. Tosin ilman tuota paperia siihen ei ois saanu kuin 119kW.


1978 vanhempiin ei tarvitse valmistajan/maahantuojan todistusta vaan riittää muuten saatavilla olevat dokumentit, esimerkiksi esitteet tai korjauskirjat, mistä tehokkaimman mallin tiedot löytyvät.

Käyttövoiman muutoksia ei nykypykälistä löydy ja on siis kielletty, ellei sinne ole saatu jotain korjausliikettä tai ohjetta tehtyä. Ei vissiin ollu otettu huomioon suomalaisugirlaista kansanperinnettä dieselöidään kaikki. Tai ehkä halusivatkin että se cedrikin moottorin tunkeminen eri autoihin loppuu..! :D

Onhan siellä käyttövoiman muutokset mainittu, voi vaihtaa etanoliin, kaasuun tai sähköön. Mutta bensaksi tai dieseliksi muuttamista ei ole kirjattu. Eikös Matti tätä selvittänyt (toisessa ketjussa maininta) ja vastaus oli linjalla, että se vaan oli unohtunut ja korjataan joskus.

veijon-esso
21.01.2022, 14:03
Onhan siellä käyttövoiman muutokset mainittu, voi vaihtaa etanoliin, kaasuun tai sähköön. Mutta bensaksi tai dieseliksi muuttamista ei ole kirjattu. Eikös Matti tätä selvittänyt (toisessa ketjussa maininta) ja vastaus oli linjalla, että se vaan oli unohtunut ja korjataan joskus.

Juurikin näin, hyvä tarkennus. Ymmärsin että sääntönikkarit ei oo ollu varsinaisesti dieselmiehiä, eli asia unohtui. Ja koska se ei ole pykälissä, se on kiellettyä, vaikkei dieselöintiä sinänsä ollut tarkoitus kieltää.

toyopet
21.01.2022, 14:28
Yhtä asiaa olen miettinyt, kun täällä meilläpäin konttorilla sanotaan, että pitää itse toimittaa tarvittavat asiakirjat/dokumentit muutoksen kohteena olevasta ja sitten etelä-Suomessa katsastusinsinöörit katsovat jostain tietolähteestä auton tiedot ja kertovat asiakkaalle, mitä voi pellin alle laittaa ja mitä ei.

Ja jos nyt ihan esimerkinomaisesti tuo Toyota Crown 1971 vuosimalli (RS56L tyypiltään eli S5 farkku) itse pääsen tehopainosuhteessa tuohon 12kg/kW laskelmissa ja eteläsuomalainen harrastaja on vastaavan ikäiseen (MS51L eli 2-ovinen hlömalli S5) saanut tiedot, että 7kg/kW on mahdollista.
Mikä on tämä mystinen tietolähde ja miten siihen pääsisi itsekin käsiksi?

poiu
21.01.2022, 14:40
Katotaan mitä Traficom sanoo, meinasin nimittäin ihan kysästä asiaa suoraan pääkallopaikalta. Ihan varmasti tollanen uudempi bensakone lambdoineen, ruiskuineen ja katteineen on vihreempi kuin tollanen viime vuosituhannen rähisijädiesel.

astalo
21.01.2022, 22:04
Katotaan mitä Traficom sanoo, meinasin nimittäin ihan kysästä asiaa suoraan pääkallopaikalta. Ihan varmasti tollanen uudempi bensakone lambdoineen, ruiskuineen ja katteineen on vihreempi kuin tollanen viime vuosituhannen rähisijädiesel.

Ohjeistavat kysymään konttorilta. Eivät rupea neuvomaan, nehän ois muuten vastuussa sanomisistaan.

-MaTTi-
22.01.2022, 10:54
Jotain sentään käsittänyt. Eikös valmistajalta tarvii olla kanssa vastaavuustodistus, että autoon voi asentaa esim tuon 150kw-moottorin. Vaiko eikö? Savon-suunnalta saanut tosiaan hieman sekavia tulkintoja, mitkä on entisestään sotkenut ajatuksia...
”Luotettava selvitys” on riittävä, eli sun ja katsastajan välinen vääntö asiassa. Eli selvitys vertailuauton ja sun aihion välisistä eroista alustan, voimansiirron ja jarrujen osalta. Pitää olla vertailuajoneuvoa ”vastaava”, ei identtinen.

Kyselin taannoin tuosta 2.2 kohdan vertailuajoneuvon vaatimuksista eli mallisarjaan kuulumisesta meidän kouluttajalta, tarvitaanko selvitystä valmistusmääristä 1978 uudemmista:
Ei tarvita, koska TYYTI-tiedoista löytyvät ovat suurina sarjoina valmistettuja.

Luotettava selvitys on riittävä. Esimerkiksi kyseisen merkin korjaamo, jolla on käytössään valmistajan varaosatietokanta. Katsastaja arvio luotettavuuden, ei tarvitse olla merkkiliike.
Toi TYYTI tarkoittaa Trafin tyyppitietoja, joita katsastajat pääsevät selaamaan.

-MaTTi-
22.01.2022, 10:58
Tuossahan on vielä siirtymäaika, eli kun pystyy osoittamaan projektin alkaneen ennen viimeistä muutosta, saa käyttövoiman vaihtaa. Jos ei pysty, niin sitten ei saa vaihtaakaan...

Trafin sivulta:
Käytännössä katsastajan ei tarvitse lähteä selvittämään dokumenteista tai muilla keinoin, milloin muutos tosiasiassa on aloitettu, vaan asiakkaan kertomaa voidaan pitää tästä riittävänä selvityksenä. Menettelyä ei voida kuitenkaan soveltaa 1.3.2021 tai sen jälkeen käyttöönotettuihin ajoneuvoihin. Digitoitavien asiakirjojen kansilehteen tulee tehdä asiasta merkintä katsastuksen valvontaa varten, esimerkiksi tekstillä: "Muutos aloitettu ennen 1.3.2021.”

Kettu_
22.01.2022, 15:12
Trafin sivulta:

Ollaan kavereiden kanssa pohdittu tuota pykälää myös ja ei oikeen saatu varmuutta asiaan, eli jos diesel kone on hankittu jo ennen tuota uutta määräystä mutta katsastettu tänä vuonna niin onko edelleen mahdollista saada sj410 vaihdettua diesel vai kuoleentuiko tuo mahdollisuus kun auto on välissä leimattu? Käytännössähän projekti on aloitettu jo ennen tuota säädäntöä.

poiu
23.01.2022, 09:30
Nousu viikolla aattelin soitella Trafiin, ja kysellä. Katotaan, mitä vastaavat sitten, jos vastaavat.

Ymmärrän sen että katsastustoiminta on bisnestä ja kysymyksiin vastaamisesta tai opastamisesta ei saa tuottoa, mutta jos niikseen on, olen jopa valmis vähän maksamaan, että saan palvelua. Mielestäni jos konttorilla opastetaan ja neuvotaan, miten pitää tehdä, nopeuttaa se myös omaa tekemistä, jää ylimääräinen ja tulokseton tekeminen pois...
Voikohan konttoria pyytää tarkastamaan, löytyy MaTTin mainitsemasta TYYTI-tiedoista ajoneuvoa, jota käyttäisi verrokkina?

-MaTTi-
23.01.2022, 10:19
Ollaan kavereiden kanssa pohdittu tuota pykälää myös ja ei oikeen saatu varmuutta asiaan, eli jos diesel kone on hankittu jo ennen tuota uutta määräystä mutta katsastettu tänä vuonna niin onko edelleen mahdollista saada sj410 vaihdettua diesel vai kuoleentuiko tuo mahdollisuus kun auto on välissä leimattu? Käytännössähän projekti on aloitettu jo ennen tuota säädäntöä.
Ei se leimaaminen mitään poista. Projekteissa on yleensä paljon muutakin taustatyötä/osien hankintaa tehtävä ennen varsinaista vaihto-operaatiota.

Itelläkin Holsetti ostettu 2/21, auto (BJ) tarkoitus katsastaa vaparina ens kesänä ja turbo laittaa ens talvena. Saa siis tehtyä ilman että penkissä pitää saada +20% tehot. Saattaa se sen kehittääkkin, mut ei tule siis olemaan ongelma vaikka ei tulekaan.

poiu
26.01.2022, 18:36
Tällä viikolla oltu yhteyksissä traficomiin ja kuulemma mahdollista saada käyttövoiman muutos. Tämä kaikki tietysti poikkeusluvan kautta. Toki vaatii selvityksiä ja tiedon hankkimista, mutta tietyillä ehdoilla jopa mahdollista.

Taas kyssäri, (en tajunnu kysyä kun olin juttusilla traficomiin...):
Jos uudet teho/paino-rajat antaa tietyt maksimit, mutta vertailukohde, johon poikkeusluvassa esim. verrataan, antaa toisen maksimi tehon, kumman mukaan mennään?

-MaTTi-
26.01.2022, 21:32
Taas kyssäri, (en tajunnu kysyä kun olin juttusilla traficomiin...):
Jos uudet teho/paino-rajat antaa tietyt maksimit, mutta vertailukohde, johon poikkeusluvassa esim. verrataan, antaa toisen maksimi tehon, kumman mukaan mennään?
https://www.finlex.fi/data/normit/46612/01_Auton_ja_sen_peravaunun_rakenteen_muuttaminen.p df
Mikä tässä on epäselvää?
Muutettaessa ajoneuvo vertailuajoneuvoa vastaavaksi edellä 2 kappaleessa tarkoitetuilta osin tai, jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona, ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia raja-arvoja:
1) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa yli 20 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW;
2) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 10 kilogrammaa/kW;
3) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 7 kilogrammaa/kW;
4) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 5 kilogrammaa/kW;
5) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 4 kilogrammaa/kW.

poiu
26.01.2022, 21:36
Anteeksi varmistus....

White Elemant
27.01.2022, 19:38
Sitten jos homma yrittää edetä niin tuolta voi haarukoida asiallista ja neuvovaa katsuria:

https://www.overdrive.fi/forum/threads/asialliset-ja-neuvovat-katsastuspaikat.313429/#post-3834897