PDA

View Full Version : Range Rover Classic ohjaus "hakee" koko ajan


Henrik14
16.01.2022, 09:37
Minulla on offroad-malliksi korotettu Range Rover Classic 3-ovinen 1970-luvulla. Olen huomannut, että kun ajaa motarilla esim. 90 km/h niin ohjaus on ikäänkuin epätarkka/hakee koko ajan. Eli jotta tuolla pystyy ajamaan vakaasti, joutuu koko ajan tekemään pientä korjausliikettä ratilla, ihan kuin ohjauksessa olisi jossain klappia tms.
Yritin tutkia ohjausta ja kaikki pallonivelet yms. tuntuivat olevan ihan ok ja näyttivät myös hyviltä, enkä löytänyt klappia. Auto on myös leimattu hiljattain eli katsastussetäkään ei sitten varmaan sitä klappia löytänyt. Myös sivuttais iskari on uusittu ihan juuri eli sekään ei ole syypää tähän.
Onko niin, että korotettu malli on aina vähän tuollainen hontelo maantiellä ja onko pidemmät jouset ja iskarit syypää tähän vaeltamiseen vai voinko jotenkin korjata / parantaa tuota? Mistä kannattaisi vikaa etsiä?

wikke
16.01.2022, 09:50
Olisiko vain kaster-kulma pyllyllään?

AVRO
16.01.2022, 09:57
Alan miehet saa vastailla noihin korotuksen mukanaan tuomiin ajo-omituisuuksiin, vakio Range muuttuu veltoksi ajettavaksi jos tukivarsien puslat on huonot/rikki. Jo muutenkin pehmeähkö alusta muuttuu ihan veteläksi. EDIT: kuten tuossa yllä, korotus muuttaa ohjausgeometiaa joka ei liikaa muuttuneena ainakaan paranna ajonautintoa.
Samoin niiden etuakselin kääntöpäiden laakeroinnit kannattaa tarkistaa ja huoltaa/kiristää ohjeiden mukaisesti, pyörien ei pitäisi kääntyä esim tunkattuna vapaasti vaan kääntely vaatii vähän voimaa ohjaustangot irroitettuinakin.

Ohjaussimpukka voi olla väljä kans, vaikka onkin noinkin uudehko menopeli.

Mikael73
16.01.2022, 10:54
Ongelma saattaa olla takapäässäkin,käyttisauto teki juuri samaa,
eikä millään löytynyt syytä vaikka etupäähän vaihtoi kaikki osat.
Lopulta löytyi syyllinen,toinen takapyöränlaakeri väljä.
Oli juurikin tuommoinen että yli 90km/h epätarkka ja alkoi hakea

Kaitsu67
16.01.2022, 11:05
Ohjaussimpukkaa itsekin ajattelin, en muista nyt ulkoa pystykö tota 3-ovisen kirraamaan, neliovisen EFI:n simpukan ainakin pystyi ja jos ei pahasti ole matopyörä kulunut paranee kyllä pienellä kiristyksellä.

Mulla Ranget ja Discot tehny myös tollasta hakemista mm. huonokuntoisella ohjausiskarilla tai leveämmillä renkailla tai jos vanteiden off setti on eri kuin vakio. YkkösDiscon runko ja akselithan on samat kun Classicissa. Yhdet renkaat vanteineen lähti aikanaan eteenpäin kun ei meinannu kaista riittää motarilla 80:in vauhdissa. Eivät sopinee muiden tekemään "uraan" ja veteli jatkuvasti sitten puolelta toiselle. Uudella pinnalla jotenkin pysyi suorassa. P38 Range on muuten raidevälinsa puolesta myös melko kranttu "väärälle" vanne/rengasleveydelle.

Ja korotus ei ainakaan helpota kun ne Caster kulmat muuttuu. Siihen on olemassa kyllä ratkaisuna puslat joissa korjausta, tai sitten vaihtaa ne Caster korjatut tukivarret, niitä löytyy kumpiakin sumujen saarilta. Taitaa myös löytyä kulman korjaavat kääntökuulatkin, jos ei halua tukivarsiin ryhtyä.

Ootko säätäny aurauksen korotuksen yhteydessä? (tai Classicin tapauksessahan se on haritus)

EDIT: ja kompataan vielä AVROA noista puslista. Mulla korotetusta Discosta kului aika nopeasti vaihtokuntoon just etutukivarsien puslat sieltä rungon päästä.

defet
16.01.2022, 15:16
Mulla oli defessä kerran takatukivarsien "pitkittäis" puslat niin väljät että taka akseli pääsi kääntymään ja elämään hieman. Mutkitteli aikalailla.

88
16.01.2022, 17:17
Rattiakselin ristikot kannattaa myös tarkistaa väljyyksien varalta sekä panhardin puslat ja simpukan kiinnitys

Kaitsu67
17.01.2022, 00:23
Rattiakselin ristikot kannattaa myös tarkistaa väljyyksien varalta sekä panhardin puslat ja simpukan kiinnitys

Tosta muistukin mieleen, et sen panhardin pultin sieltä akselin päästä on joutunu ite ja moni muukin uusimaan, kun kulunut. Kannatta se myös zekata. Sitä ei ainakaan mulla leimasetäkään ole huomannut, mutta kun kampeamisraudalla vähän kokeilee, huomaa kyllä jos väljä.

lacrits68
17.01.2022, 06:49
Lopulta löytyi syyllinen,toinen takapyöränlaakeri väljä.


tämä. disco 1:ssä juurikin sama ongenlma. korjaantui laakerin vahdolla. Eikös tuo panhardin väljyy aiheuta enemmänkin "wobblausta"?

//Janne

Kaitsu67
17.01.2022, 10:53
Eikös tuo panhardin väljyy aiheuta enemmänkin "wobblausta"?

//Janne

No periaatteessa juu, mutta mulla ei, liekkö johtui korotuksesta ym. off-road muutoksista.

karvanoppa
17.01.2022, 17:16
Eihän jarru jää laahaamaan?

sisua45
18.01.2022, 10:24
Minulla on offroad-malliksi korotettu Range Rover Classic 3-ovinen 1970-luvulla.

Paljonko tätä korotusta on, senttiä/tuumaa?

Minkä merkkiset ja malliset renkaat alla, ja mikä koko? Anna myös vanteiden mitat, jos ne on tiedossa.