View Full Version : Vanhojen lohkolämmittimien sähköinen turvallisuus
Tarkistin menneen viikon aikana useita vanhoja lohkolämmittimiä ja tulin siihen tulokseen että ne on aina tarkistettava ennen käyttöönottoa!
Näistä kolmesta puuttui yhteys maadoitus-liitoksesta runkoon!
Tappava puute, varsinkin kun Defa ja Calix;n vastus näytti 35ohm maahan
Helpoin on ottaa kytkeä akun+ napaan testilamppu ja testilampun toinen pää pistotulpan maadoitusliuskaan, jos lamppu palaa on ainakin alkupään maadoitus kunnossa
Jos haluaa tarkistaa lisää joutuu irroittamaan johto lohkolämmittimestä
Muista irroittaa akkulaturi ja sisätilan lämppäri ennen testausta!
Ainakin Calixin puskurista - lohkolämmittimeen johdossa on oma ohut maadoitusjohto. Jos se on kytketty oikein, niin onko vastuksella niin väliä?
Meillä oli muinoin pitkä vihreä avolava VW LT31D, vuosimallia 1978. Moottorina siis neljäsylinterinen Perkins 4.165. Tämän syrjäytti hetikohta Volkkarin oma diesel kuutonen.
Moottorissa oli tietenkin lohkolämmitin ja sen liitin oli puskurin päällä.
Auto tuli meille melko tuoreena, joskus 80-luvun alussa. Auto oli aina samassa paikassa katoksesa, ja sitä lämmitettiin samasta pistorasiasta. Pistorasian veti isäni seinän läpi.
Isäni kuoli 1991, ja pian sain ajokortin. Laitoin talvella 1992 auton "johdon nokkaan", kävelin poispäin, ja sain kunnon tällin jostain lavan perältä! Mitä vittua? Kymmenen vuotta autoa on tuossa lämmitetty, ja nyt minä sain sähköiskun...???
Tutkin pistorasiaa, ja siellä oli kuumakarva kytketty suojamaahan. Vanha kahden johdon talo, jossa maa usein kytketään suojamaahan. Mutta nyt oli mennyt johdot sekaisin.
Vaihdoin johtojen paikkaa, ei ole enää kynsille tullut seuraavana kolmena vuosikymmenenä...
Ei taida vanhat lohkolämppärit ymmärtää kuinkapäin se sähkö kiertää?
Kaksi on aina yhtä parempi maadoituksessa
Lisään pari kuvaa alkuviestiin
Lisään pari kuvaa, Volvo alkuperäiset...Calix??
Uskotteko että tuo maadoitusjohto johtaa sähköä?
Yhdessä kuvassa näkyy ruostunut mutteri, se on maadoitustappi
Kiinnitysosa on A4 teräs
Se tuli kun Volvo siirtyi käyttämään muovipuskurit...
BJ-40/76
02.01.2022, 01:16
Kaksi on aina yhtä parempi maadoituksessa
Lisään pari kuvaa alkuviestiin
Siis jos lokilämppäri maadoitetaan sekä auton metalliseen puskuriin (tai johdolla johonkin mielivaltaiseen paikkaan, olkoon nyt vaikka akun miinuskenkään)
ja sitten lämmityselementin kautta moottorin lohkoon/kanteen.
Tuo lohko/kansi on yleensä valuterästä, uudemmissa autoissa yhä useammin alumiinia(kevytmetallia)
Ja lämmittimen vastuslangat on yleensä jonkin sortin "rosterisessa" kuoressa/kotelossa, joka on jäähdytinnesteen ympäröimä.
-> jo tuosta, ns. rosteri ja teräs, saadaan aikaan kemiallinen pari, siis lohko ruostuu.
Ja jos rosterinen läppärin vastus on maadoitettu lohkoon, ja puskurissaoleva lokilämppärin pistoke koriin/akun -kenkään.
Mitä tapahtuu? varsinkin jos akun ja moottorin lohkon välinen liitos hapettuu/löystyy?
Laturi työntää 20-150 amppeeria virtaa, ja suuri osa siitä voi vikatilassa mennä lohkolämppärin johdatuksen kautta. (normitilassa vain muutamia/kymmeniä amppeereja)
Startatessa virrat voi olla useita? satoja amppeereja!
-> Lokilämppärin kautta auto voi palaa, vaikka ei ole ollut lokilämppärissä viikkoihin.
Siinä ollaan topiikin aloittajan kanssa samaa mieltä; että asiaa kannattaa miettiä, ja olisko suuri investointi ostaa uusi lokilämppäri 30 vuotis- huollossa?
Taikka 20e investointi: laittaa vikavirtasuojakytkin lokilämppärin johtoon?
Ja nuo "jatkojohto-" tyyppiset vikavirtasuojat on ns. hyviä, MUTTA kun ne toimivat, kuten suunniteltu, niin ne jää välistä pois....
Siis """"tuo on paska/rikki, auto tms. oli aamulla kylmä, ja kun paiskasin sen tuonne nurkkaan, niin heti alkoi lämpenemään"""""
Nykyään kaikki auton tms. lämmitykseen soveltuvat pistorasiat pitää asentaa vikavirtasuojan taakse.