View Full Version : Renkaiden saippaus.
Nyt kaivataan kokemuksia renkaiden saippauksesta.
Ostin hdj80 alle bfg Mud terrain km3 ja ajoin koeajo reissulla jo oman postilaatikon kohdalla ojaan. Kiihdyttäessä suttaa ja jarruun ei uskalla edes koskea. Ei siis minkäänlaista pitoa vaikka pakkasta parikymmentä astetta. Mielenkiinnolla odotan plus kelejä.
Rengaspaineita olen vaihdellut 1 ja 2.5 Barin välillä eikä juuri vaikutusta pitoon.
Noin viisitoista vuotta olen ajanut erilaisilla maasturinrotiskoilla talvetkin pääasiassa maastorenkailla mutta näin huonoa talvipitoa ei ole ollut kuin Hankook dynaprossa.
Eli kummeneeko nuo mihinkään sillä saippauksella vai ostanko suosiolla Erimerkkiset renkaat?
Edelliset oli kumhot ja niillä kyllä sai ajella aivan huoletta talvellakin.
Kiitos vastauksista.
Posted via Mobile Device
offroadjouni
28.12.2021, 08:41
En ole itse kokeillut saipattuja renkaita, mutta tuolla on monivuotinen topic aiheesta -> https://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=1423266
Tämä onkin varmaan sama mihin naamakirjassa vastailin mutta laitetaan tännekin jossa pysyy tallessa. Itse erittäin tyytyväinen 37" KM3 talvipitoon hodarissa ja yllätyin tästä kommentista. Tosin olin lukenut vastaavaan jo aikaisemmin mutta en tiedä mihin silloin oli verrattu. Itsellä verrokkina puolikuntoiset STT Cooperit 35" koossa jotka ovat melkoiset luistimet mutta niilläkin pärjää ennakoiden. Minulla ei ole koskaan ollut maastureissa nastarenkaita joten en mutarengasta paremmasta tiedä. Ennakointi on kaiken avain mutta itsellänikin on aina pelkona että miten sitten yllättävässä tilanteessa käy, esim. hätäjarrutuksessa. Pitäisi päästä testaamaan nastarengasta vs ilman. Ongelmia on ollut oikeastaan vain silloin kun äärimmäiset kelit, silloin tosin nastarenkaisetkin samoissa ongelmissa. Itse en ainakaan pidä nastarenkaita tarpeellisin eteläisessä suomessa mutta tosiaan kun en paremmasta tiedä niin olen jäävi siinä suhteessa vastaamaan.
Saippaaminen olisi kyllä mielenkiintoinen homma jota voisi kokeilla, mitenköhän tuon parhaiten tekisi kotikonstein. Toimisiko joku X kpl mattopuukon teriä kiinnikkeessä asetettuna oikeaan syvyyteen ja sitten vaan nappula kerrallan veistämään. Riittäkö voima käsipelillä vai joutuuko vetämään yhden viillon kerralla. Veikkaan että on 1-2 tunnin homma per rengas? Halpis rengasleikkurikin löytyy mutta saisiko siihen edes mitään sopivaa terää pelkkään viiltelyyn.
Tämä onkin varmaan sama mihin naamakirjassa vastailin mutta laitetaan tännekin jossa pysyy tallessa. Itse erittäin tyytyväinen 37" KM3 talvipitoon hodarissa ja yllätyin tästä kommentista. Tosin olin lukenut vastaavaan jo aikaisemmin mutta en tiedä mihin silloin oli verrattu. Itsellä verrokkina puolikuntoiset STT Cooperit 35" koossa jotka ovat melkoiset luistimet mutta niilläkin pärjää ennakoiden. Minulla ei ole koskaan ollut maastureissa nastarenkaita joten en mutarengasta paremmasta tiedä. Ennakointi on kaiken avain mutta itsellänikin on aina pelkona että miten sitten yllättävässä tilanteessa käy, esim. hätäjarrutuksessa. Pitäisi päästä testaamaan nastarengasta vs ilman. Ongelmia on ollut oikeastaan vain silloin kun äärimmäiset kelit, silloin tosin nastarenkaisetkin samoissa ongelmissa. Itse en ainakaan pidä nastarenkaita tarpeellisin eteläisessä suomessa mutta tosiaan kun en paremmasta tiedä niin olen jäävi siinä suhteessa vastaamaan.
Saippaaminen olisi kyllä mielenkiintoinen homma jota voisi kokeilla, mitenköhän tuon parhaiten tekisi kotikonstein. Toimisiko joku X kpl mattopuukon teriä kiinnikkeessä asetettuna oikeaan syvyyteen ja sitten vaan nappula kerrallan veistämään. Riittäkö voima käsipelillä vai joutuuko vetämään yhden viillon kerralla. Veikkaan että on 1-2 tunnin homma per rengas? Halpis rengasleikkurikin löytyy mutta saisiko siihen edes mitään sopivaa terää pelkkään viiltelyyn.
Mulla on jotkut jeesuksen vanhat kärryn pyörät sj410:sä ja niistä saippasin täältäkin löytyvällä ohjeistuksella ihan kotkankynsi mattopuukolla, vetelin vaan poikittain ja pitkittäin viiltoja noin 30min per rengas ja ei voida kyllä enää puhua edes samasta renkaasta ainakaan näin yli 10ast pakkas lukemilla, pito parani jarrutuksessa huomattavasti ja kiihdytyksessäkin huomaa suuren eron. Nyt 2v ajanut noilla ja tälle vuodelle saippasin uudestaan ja samalla ajelin lisää kuviota renkaaseen ihan yläjyrsimellä :D toisessa talvi autossa on ihan perus 165/65r13 nastat ja niillä ei ainakaan takaveto vehkeessä tee yhtään mitään
Entiedä, on ollu mutikoita nastoilla ja ilman..
Kaikki on ollu sutta paitsi oikiat nastarenkaat..
Ite en talvella aja missää mutakoss misä tarvis karkeutta.. Tavan nasta maasturikoossa on iha tarpeeksi karhea lumiseen maastoon.. offiautot erikseen..
Eikä jää mettä tielä siihe ku kaivaa lumen alta jään vaa ruopii edelleen. Nyt Kumho kc 16 nastoilla ja on hyvät.. toki kovettuneet jo 14 paistoleima ja kaks viimestä vuotta ollu vasta käytössä. Jostaki samalaiset tai Nokialaiset
Syksyllä hommasin tuohon uudet Hakkapeliitta SUV 10 kummit.
Ei voi kuin kehua, eikä enää kauheasti hirvitä tuon kärryn kanssa ajella jäisillä kaljamilla.
Tämä onkin varmaan sama mihin naamakirjassa vastailin mutta laitetaan tännekin jossa pysyy tallessa. Itse erittäin tyytyväinen 37" KM3 talvipitoon hodarissa ja yllätyin tästä kommentista. Tosin olin lukenut vastaavaan jo aikaisemmin mutta en tiedä mihin silloin oli verrattu. Itsellä verrokkina puolikuntoiset STT Cooperit 35" koossa jotka ovat melkoiset luistimet mutta niilläkin pärjää ennakoiden. Minulla ei ole koskaan ollut maastureissa nastarenkaita joten en mutarengasta paremmasta tiedä. Ennakointi on kaiken avain mutta itsellänikin on aina pelkona että miten sitten yllättävässä tilanteessa käy, esim. hätäjarrutuksessa. Pitäisi päästä testaamaan nastarengasta vs ilman. Ongelmia on ollut oikeastaan vain silloin kun äärimmäiset kelit, silloin tosin nastarenkaisetkin samoissa ongelmissa. Itse en ainakaan pidä nastarenkaita tarpeellisin eteläisessä suomessa mutta tosiaan kun en paremmasta tiedä niin olen jäävi siinä suhteessa vastaamaan.
Saippaaminen olisi kyllä mielenkiintoinen homma jota voisi kokeilla, mitenköhän tuon parhaiten tekisi kotikonstein. Toimisiko joku X kpl mattopuukon teriä kiinnikkeessä asetettuna oikeaan syvyyteen ja sitten vaan nappula kerrallan veistämään. Riittäkö voima käsipelillä vai joutuuko vetämään yhden viillon kerralla. Veikkaan että on 1-2 tunnin homma per rengas? Halpis rengasleikkurikin löytyy mutta saisiko siihen edes mitään sopivaa terää pelkkään viiltelyyn.
Mä saippasin 35" renkaat katkoteräveitsellä. n. 6mm terää ulos ja viilto kerrallaan. Noin tunti per rengas plus reilut tauot, ottaa vähän voimille :D Perstuntumalta en kyllä huomannut sillon pidoissa mitään eroa.
"Saippasin" nastoitetut Vatiivat 200w kolviin tehdyllä työkalulla, aikaa siinäkin meni, viilto 2/3 palan korkeudesta, 2-3 viiltoa/pala, reunapaloissa jätin ulkosyrjän ehjäksi. HJ61 alla pito parani huomattavasti.
Killer-Wo
29.12.2021, 09:19
Ainakin oikealla koneella tehty shaippaus parantaa huomattavasti reenkaan pitoja talvella. Kokemuksia on reilusti ainakin merilapin alueella aiheesta. Pito paranee ja rengas melu laskee. Lisäksi sellainen havainto että kumi kestää paremmin kun lamellit myös parantavat nappulan jäähdytystä kesällä. Ja renkaat pitää olla sitten puhtaat ennen shaippausta. Terät ei tykkää pikkukivistä. Joten tämäkin kannattaa tehdä heti uusiin renkaisiin.
Nuhapumppu
29.12.2021, 17:33
Oulusta vianorilta löytyy vehkeet saippaukseen,käytin siellä omat creepyt pari vuotta sitten ja aivan älytön ero vakioihin nähden,pysähtyy oikeasti hyvin lumisella kelillä,ja metässäkin pito parani.
Suosittelen vahvasti.
tapsa4x4
30.12.2021, 19:05
Oulusta vianorilta löytyy vehkeet saippaukseen,käytin siellä omat creepyt pari vuotta sitten ja aivan älytön ero vakioihin nähden,pysähtyy oikeasti hyvin lumisella kelillä,ja metässäkin pito parani.
Suosittelen vahvasti.
Mulla on 37x14 creepyt saipattuna ja saippaamatomat hiton iso ero on pidossa talvella hiton paljon paremmat saipttuna.ja noi saipatut kuluneet paljon tasaisemmin.
Vaan oma vaivansa lähetellä niitä pohjoiseen saipttavaksi kun ei oo lähempänä koneita
Minkähän vehkeen sitä rakentais helpompaan kotisaippaukseen. Mahtuis noihin omiin renkaihin vielä lisää, jätin sillon aikoinaan nastoille tilaa mutta ei oo tullu laitettua. Leikkaiskohan monitoimikone lastaterällä? https://www.motonet.fi/fi/tuote/7003875/FEIN-monitoimityokalun-lyhyt-raappa
Sahaterä ei taida purra ollankaan. Kuumalankaleikkuri?
Löytyy Fein multimaster ja siihen lastaterä. Pitänee kokeilla mitä tapahtuu.
Minkähän vehkeen sitä rakentais helpompaan kotisaippaukseen. Mahtuis noihin omiin renkaihin vielä lisää, jätin sillon aikoinaan nastoille tilaa mutta ei oo tullu laitettua. Leikkaiskohan monitoimikone lastaterällä? https://www.motonet.fi/fi/tuote/7003875/FEIN-monitoimityokalun-lyhyt-raappa
Sahaterä ei taida purra ollankaan. Kuumalankaleikkuri?
Jos olet oulun seudulta, niin suosittelen käyntiä Haaparannalla ja saippauttaa renkaat KM dackissä.
Se on kuitenkin niin edullinen homma, ettei sillä rahalla saa yhtäkään kunnon talvirengasta (1kpl), ruuvinastoista puhumattakaan.
Samallahan voi käydä Ikeassa🤪
https://youtu.be/BqFKdrXQq7U
Jos olet oulun seudulta, niin suosittelen käyntiä Haaparannalla ja saippauttaa renkaat KM dackissä.
Se on kuitenkin niin edullinen homma, ettei sillä rahalla saa yhtäkään kunnon talvirengasta (1kpl), ruuvinastoista puhumattakaan.
Samallahan voi käydä Ikeassa🤪
no on se noilla renkailla satasen reissu pelkkiin polttoaineisiin :D Eikä istu minun persoonallisuuteen maksaa palveluista. Miksi teettäisin työtä muilla, jos voin rakentaa siihen itse koneen?
Tuossa on joku oikein työkalu, näyttäs maksavan noin 200$ ja näyttäs kun käyttäs normi mattopuukon teriä. Jossain oli tommonen tehty itse ja siinä oli vaan noita mattopuukon teriä rinnakkain ja prikkoja välissä. Eri asia sitten jaksaako niillä oikeasti vuolla nappuloita ilman lämpöä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=171&pictureid=238410
Bjg3GcG3rWc
Mitenköhän piparkakkuveitsi kestäisi jos sitä lämmittäisi, saisi sahalaitakuvion tehty:p Noista vois ottaa vaan rullat ja laittaa monta rinnakkain.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=171&pictureid=238409
Mitä jos vetää mattopuukon/kaapimen terän punaiseksi ja taittelee siihen tommosta sykeröä.
Hitsaa/juottaa ne johonkin pienee levyyn kiinni halutulle etäisyydelle x-määrä(lyhentää ne 8mm syvyyteen ja levy toimii samalla stopparina). Koko höskä kiinni paineilma vasaraan ja pörpör.
Saippuavettä vain kaveriksi, ei se mitään lämpöä tarvi.