View Full Version : Chevy Van nelivetomuutos
Olisko täällä kellään tietoa mitä vaatisi otsikon auton katsastus nelivetoiseksi, jos on edes mahdollista. Mulla on pari kuvien mukaista 70-luvun väniä, toinen niistä suht hyvä ja kovapeltinen ja toinen Pathfinderin tekemä K-van eli neliveto ja kori vaatisi enemmän työtä. Tekniikka siinä on hyvä ja sen siirto parempaan koriin ei näytä mahdottomalta työmaalta. Takapäähän noissa on sama, mutta nelivedossa on Dana 44 etuakseli ja takavedossa kolmiotukivarret.
Eli löytyykö joku pykälä joka estäisi tekniikan siirron?
Tuolta 3.9 ja 3.10 -kohdat: https://www.finlex.fi/data/normit/46612/01_Auton_ja_sen_peravaunun_rakenteen_muuttaminen.p df
Kouluttajan kanssa spostinvaihtoa:
”3.9 Voimansiirto
Auton vetotavan saa muuttaa, jos muutoksessa käytetään ajoneuvoon soveltuvia, suurimmalta sallitulta massaltaan vähintään yhtä suureen ajoneuvoon tarkoitettuja akselistoja, pyöräntuentalaitteita, jousituksen osia ja voimansiirron osia. Muutoksessa käytettävien osien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia.”
Kysymys: Tarvitseeko takavetoisesta nelivetoiseksi muutettaessa akselin olla samaa perustyyppiä kuin takavetoisen etuakseli? Eli voiko erillisjousitetun etuakseliston korvata jäykällä akselilla? 3.10 kohta sen edellyttää, mutta edellyttää muutakin mitä tuon 3.9:n mukaan ei edellytetä (mallisukupolvi):
”3.10 Akselisto ja alusta
Akseliston tai akseliston osien vaihtaminen on sallittua samaan mallisukupolveen kuuluvan ajoneuvon akselistoon, mallisukupolveen kuuluvaan ajoneuvoon tarkoitettuun akselistoon ja akseliston osiin tai akseliston perustyypiltään vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettuihin akseleihin tai akselistorakenteen muutososiin, jos: …”
Vastaus:
Moi
Kyllä tarvitsee, koska jos voimansiirron muutoksessa vaihdetaan myös akseli, pitää sen täyttää 3.10 kohdan ehdot. Poikkeuksena on siis, jos vaihdetaan akseliston perustyypiltään vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettu akseli. Esim. jos johonkin automerkkiin on saatavilla tehdasvalmisteinen erillistuenteinen akseli alkuperäisen jäykän akselin tilalle. Kyseinen erillistuentainen akseli vaihdetaan muutoskatsastettavan auton alkuperäisen jäykän akselin tilalle ja se täyttää määräyksen 3.10 kohdan ehdot.
Eli poikkeusluvan tarviis.
No niin, tuo kyllä sitten vaikeuttaa hommaa.
Siistin näköinen tuo vihreä-valkoinen.
Onko tuo nelikko pätkä kuitenkaan ihan mahdoton laittaa kuntoon, niin ei hyvä sportvan mene "pilalle".
Anteeksi offi topic, itse todellakaan minkään sortin "vani-fani", mutta nuo kumpainenkin näyttää hemmetin makeilta jo tuollaisina. Nelikko "rottaluukilla", ja puljaa sitä pitkää pötköä fiiniksi laululaivaksi, tahi vaikka entisöisi.
Ja voisi kuvitella että saattaisi tulla myös aikalailla, öö-mikä se sana nyt olikaan, ongel... Eikun siis teknisiä haasteita noiden naitattamisessa.
Eli poikkeusluvan tarviis.
Mites sit tämä?
Eli -94 vuoden kevyt ka vani 8 pulttisilla navoilla.
Vetävä etuakselisto tulis saman ikäluokan kevyt ka Suburbanista.
Tuo "saman mallisukupolven akselisto" on tässä tapauksessa hieman kyseenalainen, mut "perustyypiltään vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettu akselisto" täyttyis.
Tuon 3.10 kohdat 1-5 täyttyis.
Jousituksen joutuis muuttamaan vanin kierrejousista subun vääntösauvajousiin, mut muuten pyöräntuenta säilyis erillisjousitettuna.
Paikallisen katsastugurun kanssa asiaa tutkittiin ja nopealla miettimisellä muutos näytti mahdolliselta, mut ihan satavarmaa ei oo kukaan vielä uskaltanu sanoa.