View Full Version : Nissan td25 oksentaa öljyä
Lehtiskä
16.11.2021, 23:32
Eli Nissanin TD25 saattaa oksentaa venttiilikopan huohottimesta reilusti öljyä pihalle esimerkiksi jos jättää auton lämpenemään tyhjäkäynnillä pihalle. Sitä tulee ihan letkun täydeltä ja loppuu vähänajan päästä.
Jos letku olisi normaalisti imusarjaan tulisi öljyhulluus varmasti.
Miten tönärikone edes voi puhaltaa venttiilikopasta öljyä ulos mutta öljytikun reijästä ei puhallusta tunnu eikä öljy nouse sitä pitkin pois? Onko jollain ollut vastaavaa ongelmaa?
Moottori tuntuu muuten todella ehjälle ja lähtee pakkasillakin hyvin käyntiin.
Ota venttiilikoppa pois ja laita kokeeksi käyntiin.
Onko keinuvipuakselilla kaikki ok?
Kaitsu67
17.11.2021, 22:10
Ota venttiilikoppa pois ja laita kokeeksi käyntiin.
En tiedä Nissanista, mutta varautuisin vähän suojaamaan paikkoja, ainakin Lantikan TD5:sen jakopään ketju ja ratas roiskii mukavasti ympäri konehuonetta ja laturin päälle kun kopan ottaa pois ja käyttää......
En tiedä Nissanista, mutta varautuisin vähän suojaamaan paikkoja, ainakin Lantikan TD5:sen jakopään ketju ja ratas roiskii mukavasti ympäri konehuonetta ja laturin päälle kun kopan ottaa pois ja käyttää......
Tuolla luki että tönärikone, niin ei siellä ketju roiski?
Jos on nokka kannessa, niin esim taivutettu pahvinpala vie isommat roiskeet pois.
Olisko venttiilikopan ja loiskelevyn väli likaantunut,huohotin taisi lähteä levyn yläpuolelta.
Lehtiskä
22.11.2021, 19:18
Kiitos ideoista! Nyt käytetty ilman koppaa ja jonkunlainen sotku saatu aikaiseksi 😅 tänään kun löi käyntiin niin taas tiputti letkun täydeltä öljyä ulos. Nokka-akseli työntää jonkun verran öljyä kanteen mutta tämä lienee normaalia. Keinuvipuakselin pultit kiinni ja kaikki ehjää sen puolesta.
Kokeiltu myös venttiilikopalla josta suora reikä kanteen ilman loiskelevyä tällä tekee myös samaa eli jostain syystä venttiilikoppa täyttyy öljystä 🤔
Painotan vielä että kone ei siis varsinaisesti huohota eli letkun päästä ei juurikaan painetta tunnu. Silloinkin kun öljyä huohottimesta valuu koneen käydessä se ei mitenkään lennä sieltä vaan valuu rauhallisesti. Voisiko kannen paluu öljypohjaan olla tukossa?
Lerssinen
24.11.2021, 18:05
On kai sekin mahdollista, proppu auki ja polttoöljyä läpi koneesta (käytä kikkaa omalla riskillä) :D
Lehtiskä
27.11.2021, 14:49
Mittasin hehkutulppien reijistä puristukset ja jokainen pytty ohjearvossa eikä pyttyjen välillä ole heittoja. Aamulla tutkailin kone käynnissä öljykorkin reikää niin kansi tosiaankin on piripintaan täynnä kun antaa koneen käydä 🙄
Kaitsu67
28.11.2021, 12:39
Aamulla tutkailin kone käynnissä öljykorkin reikää niin kansi tosiaankin on piripintaan täynnä kun antaa koneen käydä 🙄
Eikös toi nyt vähän vaikuttas siltä, että se ölppä ei pääse sieltä valumaan oikeita reittejä pois? :confused:
Zekkasitko jo tän mitä itsekin epäilit?
Voisiko kannen paluu öljypohjaan olla tukossa?
BJ-40/76
30.11.2021, 23:28
Kiitos ideoista! Nyt käytetty ilman koppaa ja jonkunlainen sotku saatu aikaiseksi 😅 tänään kun löi käyntiin niin taas tiputti letkun täydeltä öljyä ulos. Nokka-akseli työntää jonkun verran öljyä kanteen mutta tämä lienee normaalia. Keinuvipuakselin pultit kiinni ja kaikki ehjää sen puolesta.
Kokeiltu myös venttiilikopalla josta suora reikä kanteen ilman loiskelevyä tällä tekee myös samaa eli jostain syystä venttiilikoppa täyttyy öljystä 🤔
Painotan vielä että kone ei siis varsinaisesti huohota eli letkun päästä ei juurikaan painetta tunnu. Silloinkin kun öljyä huohottimesta valuu koneen käydessä se ei mitenkään lennä sieltä vaan valuu rauhallisesti. Voisiko kannen paluu öljypohjaan olla tukossa?
Mielenkiintoinen tapaus, onkohan kukaan nähnyt tälläistä?
Siis öljynmittatikku pois; ja ei huohota tikunreijästä?
Ja samalla hiljalleen venttiilikoneisto/venttiilikoppa täyttyy öljystä?
Ja tuohon kertomaasi; (yllä olevasta viestistä lainaus) """""Nokka-akseli työntää jonkun verran öljyä kanteen"""""
ei pidä paikkaansa (ainakaan missään minun purkamassa auton moottorissa); OHV moottorissa nokka-akselin kautta voi tulla öljy yläkertaan, mutta yleensä niin päin että nokka-akselin, yleensä? laakerien "ylijäämä-öljy"
Työntötankokone ei voi tehdä tuota, vaikka kannentiiviste on väärä.
Onko kukaan muu palstalainen nähnyt k.o öljyn oksentajaa?
Jos jossain on k.o oireilla oleva nissan td25, niin joku on tehnyt kunnolla töitä, että saanut toimimaan noin?
Toinen vaihtoehto lienee se, että kone korjaantuu itsekseen, ja kukaan ei koskaan tiedä missä k.o kone menee?
Jos osoittautuu, että ongelma on todellinen, niin pitänee pyytää anteeksi, että epäilin trollia tms.
Arvaukseni on jotta joku on tehnyt yläkerrassa remonttia ja tukkinut öljyn paluu reiän/reiät ettei osia putoa
alakertaan ja tulpat on unohtunut paikoilleen.
Lehtiskä
09.08.2024, 23:31
Pakko oli nostaa vielä vanha topicci ylös.
Nissani jäi seisomaan muiden kiireiden ja kyseisen ongelman takia enkä siihen enempää perehtynyt. Nyt kuitenkin tuli taas lava-autolle tarvetta joten hommasin autoon TD27 moottorin ahtimella koska lisävoima ei ole pahitteeksi. Samalla tutkin vanhaa konetta että mikä olisi voinut aiheuttaa kyseistä ongelmaa. Muuta vikaa en löytänyt kun että kansi oli haljennut 3 kohtaa esikammioiden kohdalta. Kannentiiviste sekä sylinteriryhmät kunnossa.
Ja selvennyksenä vielä, että kun olin kirjoittanut "nokka-akseli työntää jonkun verran öljyä kanteen" tarkoitin, että tyontötankojen "reijistä" kanteen nousi aavistus öljyä itse nokka-akselihan on lohkossa.
Se voiko kannen halkeaminen aiheuttaa kyseisen ongelman jää arvoitukseksi koneen jätän itselle varastoon ja, jos joskus saan inspiraation niin etsin siihen ehjän kannen. Vaihtokoneella mennään tälläkertaa.