View Full Version : Hydraulisylinterin asennon lukitseminen
offroadjouni
28.10.2021, 21:01
Pitäisi viimeistellä Jeepin nokalle tuleva puskulevy siltä varalta että talvella tulee lunta ja pihaa joutuu kolaamaan. Puskulevy on tuollainen liitteen mukainen tehdastekoinen hydraulisella käännöllä ja nostaminen tapahtuu nykyisin auton vinssillä. Tarkoitus on tehdä autoon kiinnittämisestä mahdollisimman helppoa, enkä halua viritellä mitään ylimääräistä hydrauliikkaa autoon. Sähköhydraulinen olisi vaihtoehto, mutta ajattelin että manuaalinen kääntömekanismi riittää, kun ei tuota pihaa niin älyttömästi ole.
Mitenkälainen kytkentä kannattaisi tehdä, että tuon kaksitoimisen sylinterin saisi a) kääntymään vapaasti ja b) lukittumaan haluttuun asentoon?
Riittäisikö siihen Kaksi pallohanaa, jotka yhdistyvät T-haaraan. T-haarasta sitten ylös joku säiliö joka tasaa nesteen tilavuusvaihtelut. Toimiiko tälläinen?
Jo auramies evp:nä sanoisin että etsi sähköpumppupaketti niin saat ominaisuudet kohdalleen.
Jos haluat simppelin niin tuo sylinteri kuikkaan ja sisäkkäin menevät putket ja tappi.
Jos taas haluat olla erilainen nuori, niin tee se pallohanaviritelmä.
Sähköhyrauliikka on ihan Ok. Sillä on menty reilu kakskytävuotta. Ja sikana.
Voisiko tuossa käytössä sylinteri toimia jopa niin että letkut vaan yhteen ja väliin auki/kiinni venttiili. Venttiili auki niin voi auraa liikuttaa ja venttiili kiinni niin aurakin lukittu.
JanneBlomgren
29.10.2021, 10:37
Voisiko tuossa käytössä sylinteri toimia jopa niin että letkut vaan yhteen ja väliin auki/kiinni venttiili. Venttiili auki niin voi auraa liikuttaa ja venttiili kiinni niin aurakin lukittu.
Ei toimi, sylinterissä en eri tilavuudet veto- ja työntöpuolella koska männänvarsi.
JanneBlomgren
29.10.2021, 11:58
Jos siinä on kaksi identtistä sylinteriä, joilla vielä identtiset kiinnitykset jotta liikerata on just sama kummallakin puolella. Sylinterit yhdistäviin letkuihin sitten ne hanat.
Jos siinä on kaksi identtistä sylinteriä, joilla vielä identtiset kiinnitykset jotta liikerata on just sama kummallakin puolella. Sylinterit yhdistäviin letkuihin sitten ne hanat.
Sylkyt eri päin rinnakkain. Letku männän alta männän alle ja toinen letku varren puolet yhdistämään. Pallohana jompaan kumpaan letkuun.
Laita tommone joka sytkälle niin ei tartte ihmetellä. Edit: Vapaa liikkuvuus ei kylläkään toteudu. Edit: Parempi linkki https://www.hydrauliikkakauppa.fi/tuotteet/hydrauliikkaventtiilit/apuventtiilit/lukkoventtiili/kaksoislukkoventtiili//
6/2 sähköohjattu vaihtoventtiili(2 reikää tulppaan) ja pieni säiliö johon tulee oma letku vaihtoventtiilin läpi kummaltakin puolelta mäntää. Vaihtoventtiili voi toki olla mekaaninenkin jos tykkää ulkoilla. Säiliö huolehtii varren aiheuttamasta tilavuuden muutoksestä. Paineakku ei tässä oikein toimi, koska pukkaa varren ulos sylinteristä.
Sähkösellä vaihtoventtiilillä vapautus onnistuisi hytistä, ja penkkaa vasten pökkimällä saa säädettyä kulmaa. ne pallohanat toki toimii manuaalisena versiona yhtä hyvin kuin vaihtoventtiilikin.
Muistelen joskus nähneeni traktorin nostovarsissa hydrauli rajoittimet joissa oli vapautus venttiili,ja kun sen sulki oli sylinteri lukittu.ei ollut mitään letku yms.ylimääräistä.
offroadjouni
29.10.2021, 21:56
Jo auramies evp:nä sanoisin että etsi sähköpumppupaketti niin saat ominaisuudet kohdalleen.
Jos haluat simppelin niin tuo sylinteri kuikkaan ja sisäkkäin menevät putket ja tappi.
Jos taas haluat olla erilainen nuori, niin tee se pallohanaviritelmä.
Sähköhyrauliikka on ihan Ok. Sillä on menty reilu kakskytävuotta. Ja sikana.Jos nyt olisi nurkissa lojumassa 12v hydraulikoneikko, niin vaarmaan sellaisen laittaisin, mutta maksavat kaupassa aika paljon. Pallohanaviritelmässä on se hyvä puoli että nivelöinti yms on jo olemassa tuossa sylinterissä, ja "laajentaminen" hydraulikoneikolle helppoa jaatkossa jos sille tulee tarvetta.
Jos siinä on kaksi identtistä sylinteriä, joilla vielä identtiset kiinnitykset jotta liikerata on just sama kummallakin puolella. Sylinterit yhdistäviin letkuihin sitten ne hanat.Ei ole kun yksi sylinteri, joten ristiinkytkentä ei onnistu.
Laita tommone joka sytkälle niin ei tartte ihmetellä. Edit: Vapaa liikkuvuus ei kylläkään toteudu. Edit: Parempi linkki https://www.hydrauliikkakauppa.fi/tuotteet/hydrauliikkaventtiilit/apuventtiilit/lukkoventtiili/kaksoislukkoventtiili//Jos ymmärsin oikein, niin tämä ei sovellu käyttööni, koska lukituksen avaamiseen tarvitaan vähintään 4 bar painetta.
6/2 sähköohjattu vaihtoventtiili(2 reikää tulppaan) ja pieni säiliö johon tulee oma letku vaihtoventtiilin läpi kummaltakin puolelta mäntää. Vaihtoventtiili voi toki olla mekaaninenkin jos tykkää ulkoilla. Säiliö huolehtii varren aiheuttamasta tilavuuden muutoksestä. Paineakku ei tässä oikein toimi, koska pukkaa varren ulos sylinteristä.
Sähkösellä vaihtoventtiilillä vapautus onnistuisi hytistä, ja penkkaa vasten pökkimällä saa säädettyä kulmaa. ne pallohanat toki toimii manuaalisena versiona yhtä hyvin kuin vaihtoventtiilikin.Tämä voisi olla hyvä vaihtoehto, mutta ei nämäkään ihan ilmaisia. ole. Täytyypä vähän suunnitella...
Jounin alkuperäinen toteutusvaihtoehto toimii. Vaatii vaan hieman enemmän "habaa" toiselle puolelle kääntämisessä kuin toiselle.
Kannattaa laittaa tosi ohuet öljyt sisään. Talvipakkasilla kaikki öljyt on aika jäykkiä. Ja tätä varten on syytä katsoa joku sopiva vastin jota vasten voi ajaa puskulevyn toinen reuna käännön suorittamiseen. Käsivoimin ei taivu.
Kyl minäkin laittasisin sähköhydrauliikan.
Mönkijässäkin kyrsi se käsikääntö.
Siihen tein noston ja laskun sähköpumpulla.
Ei maksa ebayssä kiinalainen 12v sähkökoneikko kun pari satkua. Sellasella parikin tehnyt ja hyvin toiminu.
Toki ei järin nopea mutta kyl se vaijerin ja käsikäytön voittaa mennen tullen
Ei sulla olis maasturissa 24V sähköjä? jos olis niin joku tollanen:
24V koneikko 55eur
https://www.tori.fi/pohjois-savo/Hydrauli_koneikko_24v_88212990.htm?ca=18&w=3
offroadjouni
30.10.2021, 18:10
Kyl minäkin laittasisin sähköhydrauliikan.
Mönkijässäkin kyrsi se käsikääntö.
Siihen tein noston ja laskun sähköpumpulla.
Ei maksa ebayssä kiinalainen 12v sähkökoneikko kun pari satkua. Sellasella parikin tehnyt ja hyvin toiminu.
Toki ei järin nopea mutta kyl se vaijerin ja käsikäytön voittaa mennen tullenMinä en ole ikinä kokeillutkaan lumen työntämistä muuta kuin tavallisella kolalla, joten en oikein osaa sanoa kuinka paljon kääntelyä joutuu tekemään käytännössä. Tällä hetkellä kuvittelen että meidän koko pihan ja pihatien voi ajaa muuttamatta kääntökulmaa. Taidanpa testata ensin sillä, että laitan sylinterin kummatkin puolet täyteen öljyä ja lukitsen sen tönköksi. Jos ensimmäisten testien perusteella tulee tarve kääntämiselle, niin sitten päättää että millaisen parannuksen tuohon tekee.
Ei sulla olis maasturissa 24V sähköjä? jos olis niin joku tollanen:
24V koneikko 55eur
https://www.tori.fi/pohjois-savo/Hydrauli_koneikko_24v_88212990.htm?ca=18&w=3Wragler on 12V, eli ei ole 24v saatavilla.
petroman
30.10.2021, 20:22
Minä en ole ikinä kokeillutkaan lumen työntämistä muuta kuin tavallisella kolalla, joten en oikein osaa sanoa kuinka paljon kääntelyä joutuu tekemään käytännössä. Tällä hetkellä kuvittelen että meidän koko pihan ja pihatien voi ajaa muuttamatta kääntökulmaa. Taidanpa testata ensin sillä, että laitan sylinterin kummatkin puolet täyteen öljyä ja lukitsen sen tönköksi. Jos ensimmäisten testien perusteella tulee tarve kääntämiselle, niin sitten päättää että millaisen parannuksen tuohon tekee.
Wragler on 12V, eli ei ole 24v saatavilla.
En katsonut linkkiä, mutta jotenkin semmonen mielikuva, että moottori on hyvinkin samanlainen nuissa kun vinssinmoottorit? Eli jos mahdollisesti harrastaa offroadia, niin moottoreitahan löytyy sopivilla volteilla..
Kyllä noi käsikäänto vinssinostoviritykset on sitte niin sieltä ittestään kun olla vaan voi...
Hidasta ja hankalaa ja jossain kohtaa alkaa väkisinki vituttaa hinkata samaa kohtaa montaa kertaa.
12v hydraulikoneikko kahdella suuntaventtiilillä vaan heti suosiolla.
Omassa koneikossa on auran kelluntakin mutta ei sekään ole välttämätön muutakun ehkä pohjia auratessa. Ite yleensä painatan auraa sen verran alas että auton nokka nousee viis senttiä ylös, tulee hyvä jälki.
Kyllä noi käsikäänto vinssinostoviritykset on sitte niin sieltä ittestään kun olla vaan voi...
Hidasta ja hankalaa ja jossain kohtaa alkaa väkisinki vituttaa hinkata samaa kohtaa montaa kertaa.
12v hydraulikoneikko kahdella suuntaventtiilillä vaan heti suosiolla.
Omassa koneikossa on auran kelluntakin mutta ei sekään ole välttämätön muutakun ehkä pohjia auratessa. Ite yleensä painatan auraa sen verran alas että auton nokka nousee viis senttiä ylös, tulee hyvä jälki.
Jos vaihtoehtona on harmaa fergu , lumikola tai maasturi auralla niin ei kyllä yhtään vituta välillä manuaalisesti kääntää vinssinostoista levyä kun pihaa/pihatietä aurailee. :D
Tällä hetkellä kuvittelen että meidän koko pihan ja pihatien voi ajaa muuttamatta kääntökulmaa.
Niin minäkin luulin mönkijää hankkiessani, olinhan kuitenkin jo vuosia joutunut töissä auraamaan talvisin lunta.
Luulo ei ollut tiedon väärti, melkein nopeammin teki lumikolalla lumityöt kuin huonolla ja käsinkäännettävällä auralla.
offroadjouni
04.11.2021, 09:28
Niin minäkin luulin mönkijää hankkiessani, olinhan kuitenkin jo vuosia joutunut töissä auraamaan talvisin lunta.
Luulo ei ollut tiedon väärti, melkein nopeammin teki lumikolalla lumityöt kuin huonolla ja käsinkäännettävällä auralla.Jos leikitään että pitäisi tehdä lumityöt 100 m pitkältä, suoralta pihatieltä, niin että lumet pusketaan ojaan about tasan kummallekin puolelle. Kuinka välttämätön auran kääntäminen on tässä? Entä jos pitäisi kolata lumet ovaalilta jossa lumet pusketaan aina ulkolaidalle?
Jos halutaan yleispätevästi toimiva työkalu, niin varmasti kääntö on tarpeellinen ominaisuus. Ei sitä huvikseen tehdä tehdastekoisiin. Kerron päivitetyn mielipiteeni käännön tarpeellisuudesta meidän pihan tapauksessa, kunhan pääsen joskus kokeilemaan tuota puskulevyä. Fiskarsin lumikola löytyy edelleen, ja sitä tullaan jatkossakin käyttämään siistimisessä.
Itse värkkäillyllä, käsin käännettävällä aurantekeleellä olen oman pihan siivoillut jo liki kymmenen vuotta. Vinssinosto on persiasta, varsinkin mekaanisen kanssa, kun joutuu kolmea keppiä hämmentämään. Joku pakotettu kääntökin nopeuttaisi hommia mukavasti. Silti tuolla tekee hommat pari tuntia nopeammin, kuin fiskarssilla ja toista tuntia nopeammin, kuin stigan lingolla.
Moneen otteeseen olen hydrauliikkaa tuohon suunnitellut, mutta toistaiseksi sopivia osia on tullut vastaan ns. tyhjätaskuvaiheessa. Eli samalla kaavalla tulevaan talveen.
Lerssinen
04.11.2021, 21:45
Sehän riippuu täysin pihan mallista ja lumitöiden tasosta. Itellä on niin monta mutkaa ja plänttiä ettei ilman linkoa hommasta tulis mitään (traktorivetoinen siis). Toki mulla on tilaakin puhaltaa se lumi mihin suuntaan liki vain ja se onkin lingon etu, kerätty lumi "katoaa" eikä keräänny kasoiksi.
On huomannut sellaisina vuosina kun on ollut paljon nuoskaa että jos auralla pukkailee pihan puhtaaksi on kohta kasat melkoisia niillä kanteilla mihin sitä on kätevintä kerätä jos ajattelee kevään sulamisvesiäkin. Jos käyttäis pelkkää auraa tai perälevyä pitäis ne ekat lumet puskea melko pitkälle että on koko talven lumille tilaa.
BJ-40/76
07.11.2021, 13:36
Siis kaksi sisäkkäin menevää neliskanttista teräsputkea, ja lukitus tapilla?
https://www.kiertokanki.com/verkkokauppa/index.php?main_page=product_info&cPath=213_1851_1862_1863&products_id=9662&utm_source=google_shopping_fi&utm_medium=cpc&utm_term=46460-9662&gclid=EAIaIQobChMI-IHL8pGG9AIVGT6tBh1xjA_fEAQYASABEgJ-rvD_BwE
tuohon tapille kun hitsaa esim. 5 cm pitkän putken, ja laittaa tappiin narun, (tai esim tuulilasinpyyhkimen moottorin) että voi nostaa etänä tapin pois?
Ja tuo 5 cm jatko siksi, että tappi pysyy pystyssä, kun putoamassa reikään.
tuo tappi toimii myös "ylikuormitussuojana", siis menee poikki/mutkalle kun auran nurkka tökkää johonkin.... helpompi korjata, kuin vääntynyt runko tms.
Hessu_Hopo
14.12.2021, 21:05
Ota hydrauliikka ohjaustehostimen pumpulta. Paine kaksikaraisen sarjanipalla varustetun sähköventtiilin läpi, niin saat käännön ja ja noston. Toki pientä askartelua vaatii mutta venttiililohkolle varmaankin löytyy paikka konehuoneesta. Ainoa kauneusvirhe on että tehostus ei toimi silloin kun käännät tai nostat auraa, mutta tällä ei ole käytänössä mitään merkitystä. Itse tein Jimnyyn tällaisen ja hienosti toimii jo toista talvea. Tehostimen paine ja virtaus riittää hyvin aurakäyttöön ja hyvin hydraulikippikin nousee omatekoisessa kippikärryssä
Säätäjä_setä
14.12.2021, 23:52
Hämmennetään vielä lisää. Saahan ohjauksen toimimaan yhtaikaa. Hyvä esimerkki jenkkiautoissa käytetyt jarrujen hydroboostit. Hydrauliikkapiirit kytketään vaan peräkkäin. H1:ssä mulla on edellisten lisäksi Milemarkkerin vinssi kolmantena laitteena pumpun perässä. Auran tapauksessa hyvä järjestys varmaan: Pumppu - > ohjaustehostin -> auran venttiilit. Ainoa juttu mitä pitää vähän miettiä on auran sylintereiden ylipainerajat. Jos ei ole mitään niin liikkeen pohjatessa pumpun varo antaa myöden ja tehostus häviää. Eli auran sylintereille niin pienet rajat kuin mahdollista.
Heti seuraava mieleen tuleva vaihtoehto on jonkun auton sähköinen tehostimen pumppu. Näitäkin alkaa jo olla paalaamoissa.
Kolmas vaihtoehto voisi olla 24V koneikko 12V systeemissä. Pyörii varmasti puolella jännitteelläkin tuotto ja paine jää vajaaksi, mutta tuossa auran liikuttelussa ei taida olla merkitystä.
Hessu_Hopo
15.12.2021, 06:13
Tuossa järjestyksessä tulee tilanne että tehostajan paluulinjassakin on auraa käytettäessä paine. Miten tehostaja silloin toimii ja kestääkö kaikki tehostajat (siis sellaiset joita ei ole tarkoitettu hydrobuust käyttöön) paluulinjassa korkeita paineita?
veijon-esso
21.12.2021, 14:04
Tuossa järjestyksessä tulee tilanne että tehostajan paluulinjassakin on auraa käytettäessä paine. Miten tehostaja silloin toimii ja kestääkö kaikki tehostajat (siis sellaiset joita ei ole tarkoitettu hydrobuust käyttöön) paluulinjassa korkeita paineita?
Ainakin GM hydeboosti on painelinjassa ensin, sitten ohjaustehostin. Ohjaukselta vapaa paluu säiliöön. En tiedä sietäisikö paluulinjaan painetta, en ole kokeillut.
Milemarkerin tapauksessa vinssin venttiili asennetaan ennen simpukkaa, joten auran kanssa lienee tehtävä samoin, tuskin simpukan paluupuolta voi käyttää. Ohjaus on tosin ilman tehostusta sillä hetkellä kun auraa käyttää, mutta se tuskin on iso haitta.
Säätäjä_setä
22.12.2021, 09:08
Totta puhut. Näin se on omassa H1:ssäkin. Milemarker -> hydroboost -> tehostin.
Ei tehostus välttämättä häviä jos eri laitteiden omat varot ovat säädetty oikein. Tässä systeemissä kun ei ole erillisiä paluulinjoja joka laitteelta niin öljy kiertää niin kauan kunnes pumpun varo päästää läpi. Auran tapauksessa vaan laittaa aurasylinterille pienemmät varot tai ohjaa vaan harkitusti niin, että ei vedä laitaan.
Asiaan liittyvää "turhaa tietoa". Mulla on H1:ssä painemittari tehostinpiirissä. Käyttäytyy suunnilleen seuraavasti:
- Vapaavirtaus noin 10bar. Tämä johtuu ohjaustehostimen inputissa olevasta neulansilmä (virtauksen rajoitus) venttiilistä.
- Normaali jarrutus 15... 20bar. Kova jarrutus 50bar.
- Normaali ohjausliikkeet 12 ... 20bar. Maastossa tietty enempi. Ohjaus stoppariin -> pumpun varo 100bar.
- Milemarkkerilla veto 10 ... 100bar eli koko alue. Ohjaus on messissä kunnes vinssillä vetää pumpun varon rajalle. Ohjauksen vääntäminen vinssatesa pienentää vinssimoottorin yli jäävää eropainetta eli alentaa max vetovoimaa.
Itsellä ei ole kokemusta Milemarkerista, mutta muistan joskus aikanaan olleen juttua 4Wheel & Offroad-lehdessä vinssin testistä, ja siinä kritisoitiin tuota tehostimen katoamista vinssatessa.
veijon-esso
22.12.2021, 13:32
Asiaan liittyvää "turhaa tietoa". Mulla on H1:ssä painemittari tehostinpiirissä. Käyttäytyy suunnilleen seuraavasti:
- Vapaavirtaus noin 10bar. Tämä johtuu ohjaustehostimen inputissa olevasta neulansilmä (virtauksen rajoitus) venttiilistä.
Käsittääkseni kun rattia ei käännetä paineistaa systeemi simpukan molemmat puolet kevyesti, varmaan just toi 10bar on sitä. Ainakin sektorivarsi klappaa hieman ja sitä voi käsin käännellä kun kone ei käy. Koneen kun käynnistää, sektorivarsi jämähtää "kiinteäksi" vaikka rattiin ei koske.
Säätäjä_setä
22.12.2021, 15:27
En ole koskaan tutkinut ihan tarkkaan minkälainen venttiilistä Saginavin simpukan sisällä on.
Tuo virtauksen rajoitus kuitenkin inputissa ja sen tarkoitus on rauhoittaa liikkeitä. On tuossa sellainen mokakin mikä on aikanaan maksanut mulle simpukan. Halkes hydraulisesti. Fillarit linkussa ojaan ja poks. Moka on siinä, että simpukassa ei ole varoa vaan ainoastaan pumpussa tuon virtauksen rajoitusventtiilin takana. Kun paine alkaa nousta nopeasti ei takaisinvirtaus varoon riitä.
Tuo klapin häviäminen paineistettuna kuulostaa normaalilta toiminnalta. Ilman painetta suuntaventtiiliä voi keikutella vapaasti laidasta toiseen. Paineistettuna piiristä tulee servo kuten pitääkin. Kun venttiili alkaa aukeamaan antaa se heti vastavoiman yritetylle liikkeelle. Tämä tietysti lepoasennosta kumpaankin suuntaan. Tässä yksi netistä sattumanvaraisesti poimittu selitys.
https://www.4wdmechanix.com/history-saginaw-rotary-valve-power-steering-gears/
offroadjouni
30.01.2022, 16:32
Laitetaanpa nyt päivitys kun on pari kertaa testattu. Laitoin kääntösylinterin letkuihin pallohanat jotka yhdistyvät Y-haaran kautta säiliönä toimivaan alumiiniseen juomapulloon. Juomapullossa ei ole mitään paineentasausta, joten sisälle tulee pieni yli- tai alipaine sen mukaan kuinka pitkänä sylinteri on. Kääntäminen toimii aika helposti, mutta eipä tuolle käännölle ole juuri käyttöä meidän pihassa. Kyllähän se vähän nopeuttaisi toimia jos auran voisi kääntää lennossa, mutta ei ole kovin iso homma käydä heittämässä u-käännös pihatien päässä jolloin auran puskee lumet halutulle puolelle tietä.
Vinssillä nostamisessa en myöskään huomaa vakavia puutteitta. Puskulevy nousee räikkä-Warnilla ylös nopeammin kuin tarvitsee. Sen sijaan ominaisuus jota jäin kaipaamaan on puskulevyn painaminen alas. Nyt kun Valtteri-myrsky on tuonut suojalunta, niin puskulevy nousee paikoitellen lumen päälle ja siihen paikkaan muodostuu kumpare lumesta. Koitin jo lisäpainoakin auran päälle, mutta ei se tainnut mitään vaikuttaa. Luulenpa että jätän auran tähän kuntoon lopputalveksi, ja tuumailen tilannetta onko täydellinen lumenpoisto välttämätöntä, vai onko tämä nyt riittävän hyvä oman pihan putsaamiseen.
^ Terän alaosaa edemmäksi jolloin terä leikkaa eikä nouse lumen päälle.
^ Terän alaosaa edemmäksi jolloin terä leikkaa eikä nouse lumen päälle.
Näinpä tulee ottavampi terän kulma. Tökkii sitten myös terävämmin esteisiin, eli joku toimiva joustosysteemi terässä tai auran rungossa kannattaa olla.
offroadjouni
02.02.2022, 19:18
^ Terän alaosaa edemmäksi jolloin terä leikkaa eikä nouse lumen päälle.Kiitos vinkistä, koitanpa säätää tukivarsia toiseen asentoon.
Näinpä tulee ottavampi terän kulma. Tökkii sitten myös terävämmin esteisiin, eli joku toimiva joustosysteemi terässä tai auran rungossa kannattaa olla.En tiedä mikä tuon nimi on, mutta tässä aurassani on pianosaranan tapainen rakenne jossa jousikuormitteinen, monesta palasta koostuva terä pääsee taittumaan taaksepäin tökkäämistilanteessa. Tuntuu ihan fiksulta systeemiltä.