PDA

View Full Version : Akkujen valinta vinssausta ajatellen


Tossavainen
18.10.2021, 18:51
Toyotassa (lj70) alkoivat akut ilmoitella olevan loppu joten uusien hankinta olisi edessä.

Minkälaiset akut olisi parhaimmat vinssausta ajatellen?

Aiemmin ollut 2kpl Vartan h3 100ah ja näilläkin on pärjätty, välillä tosin tiukoissa vedoissa ollut virta pulaa.

Onko ainut valinta optima ja onko niiden laatu edes entisellään? Kalliita ne nyt ainakin on.

Laturina Toyotan 60a ja kaapeleina 70mm2 piuhaa. Vinssi runvan nopia malli.

BJ-40/76
18.10.2021, 23:46
Toyotassa (lj70) alkoivat akut ilmoitella olevan loppu joten uusien hankinta olisi edessä.

Minkälaiset akut olisi parhaimmat vinssausta ajatellen?

Aiemmin ollut 2kpl Vartan h3 100ah ja näilläkin on pärjätty, välillä tosin tiukoissa vedoissa ollut virta pulaa.

Onko ainut valinta optima ja onko niiden laatu edes entisellään? Kalliita ne nyt ainakin on.

Laturina Toyotan 60a ja kaapeleina 70mm2 piuhaa. Vinssi runvan nopia malli.

Kuinka pitkään olet "pärjännyt" noilla perus akuilla? 2 vai 5 vuotta?

------------------------------------

Jos alkupään LJ-70 ja alkuperäisellä laturilla, niin tuo 60 Amppeeria tulee vasta suhteellisen korkeilla kierroksilla.
siis "hiippaillessa/vinssatessa" tyhjäkäynnillä laturilta ei tule läheskään 60 Amppeeria.....
Jopa normaaleilla ajokierroksilla (esim. max vääntö) laturi lataa reilusti alle nimellisen, esim. 40(-50) Amppeeria, ja siitä menee (karkea arvio, kun ei tietoa esim. vuosimallista) puhaltimelle noin 8 A, ajovalot n. 9 A parkit+mittaristo 5 A, ja muut; esim. stereot, puhelimet työvalot yms siihen JONKIN verran lisää.....
Oletetaan nyt, että 10 amppeeria. (tosi vähän....)

Siis kulutus on 8+9+5=22 Amppeeria + hupi@työvalot 10 Amppeeria.

-> latausta akuille jää ajokierroksilla 40-(50) 8 (18) amppeeria akkujen lataukseen.

Tyhjäkäynnillä akkuja ei ladata käytännössä juuri ollenkaan, jos em. kulutus on käytössä.

Ja jos vinssataan, niin silloin auto käy tyhjäkäyntiä? vaikka vinssi """Vinssi runvan nopia malli""

--> Jos "Vinssi runvan nopia malli" niin varmaan ottaa virtaa "jokusen sata amppeeria tiukassa vedossa?"

-> olisko akkujen hyytymisien ongelma puutteellinen lataus?
Siis jos vinssaat lähes tyhjäksi nuo 2 kpl 100 Ah akkuja, niin tyhjäkäynnillä, työvalot yms. päällä, tms. akuille jää vain muutama Amppeeri virtaa...

Jos nuo 2 kpl 100 ah akkuja on tyhjiä, ja ne pitää ladata täyteen, niin normi maantieajossa, läppäri 1/2 puhalluksella, ajovalot valot päällä, (yms Hupi) akuille voisi jäädä 20 Amppeeria?

Ja jos 2 kpl 100 Ah akkua, niin (teoriassa, näillähän mennään?) tuo 20 Amppeerin latausvirta saa nuo 2x 100 ah akut täyteen 10 tunnin latauksella, siis käytännössä ajo:eek: Pääkaupunkiseudulta Napapiirille....

Siis jos noilla Vartan akuilla olet pärjännyt tuolla "vanhan" LJ-70 60 A alkuperäisellä laturilla, niin toinen laturi tuottamaan sähköä.

Ainakin hilux LN-65 olisi kohtuu helposti saanut rakennettua toisen laturin, ja silloin oli mallina bosch:n 90A ulkoisella tuulettimella oleva: nykyään nuo sisäisellä tuulettimella olevat paljon pienempiä....

Tuo alkuperäinen, alipainepumpulla oleva laturi oli ainakin taannoin ongelma; olikohan tehokkain, 90 A alipainepumpulla, ja hinta korkea...)

Sumsar
19.10.2021, 07:10
Laittakaahan kommentteja hyvistä akuista. Itsellä kanttilamppuinen LJ ja akut pitäisi uusia. Jatkaako lyijyakuilla (=halpa) vai vaihtaako AGM akkuihin?
Nyt ollut Exide EA770 akut ja olen ollut niihin tyytyväinen (>5v. vanhat). Näyttää mätänet myyvän 129€ kappalehintaan. 50€ lisää niin saisi Exiden EK700 AGM akun. Nykyiset akut kokoa p278xl175xk190mm. Pituutta voi kasvattaa ~20mm mutta muuten haluan pysyä samassa koossa.

Toinen keskustelu on sitten latauksen riittävyys. Minulla oli 90 ampeerin laturi ja se ei riittänyt reippaammassa vinssauksessa. Reippaan vinssauksen jälkeen laturi puski 60-70A virtaa korotetulla (1500rpm) tyhjäkäynnillä. Nyt vaihdoin 120A laturiin.
Minulla on normaalissa ajossa virran kulutus 20A (käytännössä valot ja lämppäri). Tuohon sitten päälle pumput ja flektit jos sellaisia on. Vinssi ottaa semmoisen 500A vinssatessa (+/-200A riippuen kuormituksesta ja jännitteestä).

Karkeasti voi ajatella, että vinssaaminen vastaa auton starttaamista. Eli ilman latausta voi vinssata saman ajan, kuin akuissa riittää hönkä pyörittää starttia. Eli jos meinaat vinssata yli 2 minuuttia niin latauksen pitää olla kunnossa.

Mika_T
19.10.2021, 07:54
eipä mittään

mikjus
19.10.2021, 08:13
Optiman yellowtop. BJssä 2 x 55Ah ja hodarissa 2 x 75Ah. Edelliset kesti BJssä yli 10v kunnes kypsyivät. Käyttö oli aika rajua suunnistuskisaa ja safaria joissa vedettiin kaikki mehut akuista. Paras noissa on että kestää syväpurkausta johon normi akut saattaa kyykätä. Itse tullut kokeiltua vahingossa pari kertaa niin että autoon jäänyt kompura päälle, yön aikana letku tai suodatin räjähtänyt ja lupsuttanut akut tyhjäksi. Aamulla kompura kävi enää todella harvaan.

Omat kokemukset Optimoista on hyviä mutta maanantaikappaleita ollut paljon kaveripiirissä ja siksi saanut huonoakin mainetta. Ilmeisesti tuotantoa nykyään mexicossa ja laatu vaihtelee?

Bj Andy
19.10.2021, 09:19
Optima kesti Bobbarissa hyvänä neljä vuotta viimeisen vuoden siten että laturin perästä käyntiin.

Mutta sillä ei vinssata, ja kattllahuoneessa on nihkeesti lämmintä.

Sumsar
19.10.2021, 16:56
Optiman hinnalla voi laittaa kahden vuoden välein uudet lyijyakut ��

MOGGI
19.10.2021, 20:52
jimnyssä oli 2x75 blue top optimat ei koskaan ongelmia ja oli vanhat akut.
nykyisin 1x75 optima eikä virta ole loppunut.

omien kokemusten mukaan optimalla menisin.

hiluvitkutin
20.10.2021, 06:21
Optimat mäkin laittasin, mut eihän siinä näköjään oo ku laturissa vikaa😅

JV73
20.10.2021, 08:17
Odyssey pitäis olla hyvä vinssaus käyttöön. Tuote on myös suojeltu hinnalla. Optima 75 akkuja olen itse käyttänyt useassa eri laitteessa ja ollut tyytyväinen hinta/laatu suhteeseen.

toyopet
20.10.2021, 12:14
Optimat mäkin laittasin, mut eihän siinä näköjään oo ku laturissa vikaa😅

Pojalla oli kanssa viime talvena vastaava vika hiluxin kanssa ja akkukauppaan menoa jo suunnitteli.
No sitten mietittiin vähän, että mitenkäs se menee, kun 40-hiluxin laturi ei ole kovin tehokas. Autossa on pari led-baria yhteensä 340W eli nimellisesti 28 ampeeria ja sitten omat ajovalot sekä tietysti takavalot jotain toistakymmentä amppeeria, lisäksi se puhallin, minkä ottamasta virrasta ei mitään hajua.
Kyllä se 60km ajon jälkeen pääosin kaikki valot päällä voi akkua vähän tyhjentää. Ensin tietysti hehkutus ja starttaus antaa vähän alkua.

JiiPee
20.10.2021, 16:42
Jatkaako lyijyakuilla (=halpa) vai vaihtaako AGM akkuihin?

Lyijyakkujahan ne AGM:t ja Optimatkin on. Jos laturin säädin antaa akkuvalmistajan määrittämän jännitteen, niin pitäisi sillä latautua täyteen, kun tarpeeksi kauan pörrää. Erillisellä akkulaturilla kannattaa ajoittain varmistaa, ettei jää liian pitäksi aikaa vajaaksi.

Tossavainen
20.10.2021, 21:01
No enpäs sitten kuitenkaan ostanut optimoita, hinta vaan ratkaisi tälläkin kertaa. Tuttava varaosa myyjä möi nyt exide premium carbon boost EA1000 100ah/900a akkuja 2kpl/285€

Nuo ovat 2v takuulla niin jos menisivät edes sen..

Vanhoista Vartan h3 toinen on paskana, kestivät nyt ainakin 5v joten varmaan olivat hintansa arvoiset ainakin minun käytössä. Auto oli alkuaan käyttöauto, nykyään vain katsasteltu offiauto joka vähällä käytöllä.

Laturina ollut vanhaa toyotan vakiota, välillä oli myös Vaneten 90a laturi joka hajosi niin laitoin tilalle uuden Lj70 tarkoitetun 60a laturin. Huollon ja korjauksen takia halusin autoon välillä jotain toyotan tehtaan tarkoittamaa ja noita toyotan omia on vielä hyllyssä varalle.

Tarkoitus olisi kuitenkin rakennella toinen laturi tuon toyotan oman rinnalle koska silloinkin kun oli tuo 90a laturi paikallaan niin ei se tuntunut riittävän.

Valoja ei ajellessa tyhjää poltella(maastossa), puhallin moottorikin pyörii vain tarvittaessa.

Takavinssinä on mekaaninen jolla on sit tiukat paikat pelastettu. Yleensä kun aletaan olla konepelti syvyydessä tiukassa niin ei tuo 80:1 välitteinen runva meinaa jaksaa..

Täytyy nyt kokeilla noilla akuilla ja jonkinlaisella lisälaturilla. Sitten vois vinssin päivittää vaikka 110:1 välitteiseen.

Rak
21.10.2021, 11:09
Just viiime viikonloppuna 75 yellow top kyykkäsi kesken vinssauksen. Ei jaksanu ees startata enää. aiemmin uralla oli vinssattu sopivasti ja kaikki toimi normaalisti.

Päädyttiin vaihtamaan akku toisesta autosta. Vanhaan kun pääsi käsiksi niin oli kuumunut niin ettei kättä kärsinyt päällä pitää.

Juontanee juurensa siitä, että oli elokuussa jäänyt vhf päälle ja ollut 2 kuukautta imemässä virtaa. Akkujännite oli 2.8V.
Se virhe tuli luultavasti siinä että autoa käyttämällä latasin sen. Ohje sanoo ilmeisesti että lepojännitteen päästessä alle 11V, pitä ladata muutaman ampeerin virralla täyteen.

Pari kertaa aiemminkin on jäänyt kulutusta päälle viikoiksi, mut sillon olen muistaakseni ladannut pikku c-tekillä.

Kun akkua tutkiskeli niin kennojen kohdat kannesta on vähän pullollaan.

Kaitsu67
21.10.2021, 14:29
En oo viimeaikoina Exiden akuilla vinssaillu, mutta muutama 85 / 90 ja 100 Ah:n Mätänetistä ostetut on ollu sellasta kuraa, että yhtään Exideä en enää osta ihan lähiaikoina....joskus vissiin olivat hyviä akkuja, kun joku vanhempi kesti kyllä hyvin itsellä vinssaustakin, noi ei ees normikäyttöä ja vähän satunnaista webastoa talvella....

Sumsar
22.10.2021, 05:22
No enpäs sitten kuitenkaan ostanut optimoita, hinta vaan ratkaisi tälläkin kertaa. Tuttava varaosa myyjä möi nyt exide premium carbon boost EA1000 100ah/900a akkuja 2kpl/285€

Nuo ovat 2v takuulla niin jos menisivät edes sen..

Vanhoista Vartan h3 toinen on paskana, kestivät nyt ainakin 5v joten varmaan olivat hintansa arvoiset ainakin minun käytössä. Auto oli alkuaan käyttöauto, nykyään vain katsasteltu offiauto joka vähällä käytöllä.

Laturina ollut vanhaa toyotan vakiota, välillä oli myös Vaneten 90a laturi joka hajosi niin laitoin tilalle uuden Lj70 tarkoitetun 60a laturin. Huollon ja korjauksen takia halusin autoon välillä jotain toyotan tehtaan tarkoittamaa ja noita toyotan omia on vielä hyllyssä varalle.

Tarkoitus olisi kuitenkin rakennella toinen laturi tuon toyotan oman rinnalle koska silloinkin kun oli tuo 90a laturi paikallaan niin ei se tuntunut riittävän.

Valoja ei ajellessa tyhjää poltella(maastossa), puhallin moottorikin pyörii vain tarvittaessa.

Takavinssinä on mekaaninen jolla on sit tiukat paikat pelastettu. Yleensä kun aletaan olla konepelti syvyydessä tiukassa niin ei tuo 80:1 välitteinen runva meinaa jaksaa..

Täytyy nyt kokeilla noilla akuilla ja jonkinlaisella lisälaturilla. Sitten vois vinssin päivittää vaikka 110:1 välitteiseen.

CFLine Kalajoella myy Runvaan pelkkää vaihteistoa. Kannattaa kysyä sieltä.

Patu925
25.10.2021, 18:59
Mites jos laittasit noita salkkuakkuja mitä bassopojat käyttää? Pari kolme kappaletta vaikka 150ah akkuja niin eiköhän yhen vinssin saa jo sen verran kuumaksi että vinssin tuho saattaa olla lähempänä kuin virran loppuminen... Niistähän lähtee virtaakin (amppeereja) sen verran että sen puute ei oo ongelma. Niitä akkuja tuntuu olevan kaupan noissa fb ryhmissä suorastaan edullisesti. Ainoo miinus on et esim. 3kpl 150ah salkkua painaa semmone pyöree 200kg.

Moggen
03.11.2021, 08:36
Seuraan sivusta ihan kun aika ei riitä, "pihasiivous" meneillään...

Jos on huutava hetkellinen tarve energialle (esim.sähkö) asiaa voi lähestyä toisella tavalla:
On olemassa laite nimeltä EV range extender eli käytännössä nelitahtimoottori/ DC-generaattori missä on automaattinen akkulaturi ja monesti startti mukana
Näitä on yleisesti käytössä aasiassa itserakennetuissa ev-laitteissa, paikalliset ilmansaastepykälät...

Ja sellainen voi vaikka rakentaa itse salkkuaggregaatista missä invertteri rikki->auton generaattori tilalle

Toki se vaatii että autossa on tilaa mutta tuo samalla varasähkölähteen latamaan akkuja muutenkin

Itsellä on vanhasta 2T generaattorista tehty 12V "akkulaturi", volvon 55A laturi hoitaa sähköt
Ihan huviksi tehty, toimii mutta vaatii jatkuvaa valvontaa kun puuttuu kierroslukusäädin

Moggen
03.11.2021, 08:51
Nimimerkki Patu kirjoitti:
Mites jos laittasit noita salkkuakkuja mitä bassopojat käyttää? Pari kolme kappaletta vaikka 150ah akkuja niin eiköhän yhen vinssin saa jo sen verran kuumaksi että vinssin tuho saattaa olla lähempänä kuin virran loppuminen... Niistähän lähtee virtaakin (amppeereja) sen verran että sen puute ei oo ongelma. Niitä akkuja tuntuu olevan kaupan noissa fb ryhmissä suorastaan edullisesti. Ainoo miinus on et esim. 3kpl 150ah salkkua painaa semmone pyöree 200kg.

Paikallisakku tarjoaa pientä virtaa ulos pitkällä ajanjaksolla ja lataus on myös pienellä jatkuvalla virralla

Liitän kuva esimerkiksi:

Patu925
06.11.2021, 02:38
Nimimerkki Patu kirjoitti:
Mites jos laittasit noita salkkuakkuja mitä bassopojat käyttää? Pari kolme kappaletta vaikka 150ah akkuja niin eiköhän yhen vinssin saa jo sen verran kuumaksi että vinssin tuho saattaa olla lähempänä kuin virran loppuminen... Niistähän lähtee virtaakin (amppeereja) sen verran että sen puute ei oo ongelma. Niitä akkuja tuntuu olevan kaupan noissa fb ryhmissä suorastaan edullisesti. Ainoo miinus on et esim. 3kpl 150ah salkkua painaa semmone pyöree 200kg.

Paikallisakku tarjoaa pientä virtaa ulos pitkällä ajanjaksolla ja lataus on myös pienellä jatkuvalla virralla

Liitän kuva esimerkiksi:
Niinpä niin...

Erään 150Ah akun (https://slofiles.blob.core.windows.net/pimfiles1/PDF/technicalinfodoc_8743166.pdf) speksejä ku kattelee niin sisäinen resistanssi näyttäs olevan tässä esimerkissä 0.04 millioomia. Ja sitä kun pyörittelee taskulaskimessa niin 12v napajännitteellä akku antaa noin 300A virtaa pellolle. Ja jos suoritetaan pieni ynnäys lasku niin kolme akkuu antaa jo vaatimattomat 900A pellolle. Ja jos 900A haluaa muuttaa vetotehoksi niin kiinanvirveli voi käyttää max. puolet tarjotusta reservistä.

Oikosulkuvirtakin ko. akussa on vaatimaton 3000A eli en välttämättä menis takomaan kaapeleita vastakkain vaikka tämähän on se "paikallisakku mikä antaa pientä virtaa ulos pitkällä ajanjaksolla"

Ei kannata saiverrella että mikä soveltuu mihinkin. Kyl tollane salkku pelaa vinssikäytössä. Ja jos hinta on kohdillaan niin sehän on suorastaan hyvä vaihtoehto. Vaikkakin aliarvostettu näillä foorumeilla.
Mutta ei tästä tartte mennä montaa vuotta taaksepäin kun tälläkin palstalla Pajeroa ei pidetty minkäänlaisena maastoautona... Nykyään ne onkin yhtä-äkkiä kovasti suosittuja.

PS. Jos tulee edelleen mieleen että tuollaisen käyttö offiautossa on väärin niin isot pojat käyttää 12v vinssejä 24v systeemeissä. On voimaa ja nopeutta ja saattaavat jopa järkikäytöllä kestääkkin. Vaikka se on niin väärin... ;)

Mites tommone sitten pelais? Ainakin kehujen perusteella ottas virtaa vastaan.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/909529/Exide-EK950-95Ah850A-akku-P353xL175xK190

Exide AGM-akku, Start-Stop toiminnolla varustettuihin ajoneuvoihin. Ajoneuvoon johon autonvalmistaja on määrittänyt käytettävän AGM-akkua, ei voida asentaa muuta kuin AGM-tyypin akku.

AGM-akun etuja verrattuna tavalliseen käynnistysakkuun:
• Nelinkertainen syklikestävyys
• Erittäin korkea varauksen vastaanottokyky

• Voidaan asentaa myös tavallisen akun tilalle
• AGM-akut sopivat autoihin, joissa on Start-Stop-automatiikka sekä lisäksi jarrutusenergian talteenottojärjestelmä ja muita polttoainetta säästäviä toimintoja
• Maksimipaino noin 26,8 kg
• Sisältää lyijyä

john_k
09.11.2021, 12:32
Niinpä niin...

Erään 150Ah akun (https://slofiles.blob.core.windows.net/pimfiles1/PDF/technicalinfodoc_8743166.pdf) speksejä ku kattelee niin sisäinen resistanssi näyttäs olevan tässä esimerkissä 0.04 millioomia. Ja sitä kun pyörittelee taskulaskimessa niin 12v napajännitteellä akku antaa noin 300A virtaa pellolle. Ja jos suoritetaan pieni ynnäys lasku niin kolme akkuu antaa jo vaatimattomat 900A pellolle. Ja jos 900A haluaa muuttaa vetotehoksi niin kiinanvirveli voi käyttää max. puolet tarjotusta reservistä.

Oikosulkuvirtakin ko. akussa on vaatimaton 3000A eli en välttämättä menis takomaan kaapeleita vastakkain vaikka tämähän on se "paikallisakku mikä antaa pientä virtaa ulos pitkällä ajanjaksolla"

Ei kannata saiverrella että mikä soveltuu mihinkin. Kyl tollane salkku pelaa vinssikäytössä. Ja jos hinta on kohdillaan niin sehän on suorastaan hyvä vaihtoehto. Vaikkakin aliarvostettu näillä foorumeilla.
Mutta ei tästä tartte mennä montaa vuotta taaksepäin kun tälläkin palstalla Pajeroa ei pidetty minkäänlaisena maastoautona... Nykyään ne onkin yhtä-äkkiä kovasti suosittuja.

PS. Jos tulee edelleen mieleen että tuollaisen käyttö offiautossa on väärin niin isot pojat käyttää 12v vinssejä 24v systeemeissä. On voimaa ja nopeutta ja saattaavat jopa järkikäytöllä kestääkkin. Vaikka se on niin väärin... ;)

Mites tommone sitten pelais? Ainakin kehujen perusteella ottas virtaa vastaan.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/909529/Exide-EK950-95Ah850A-akku-P353xL175xK190

Exide AGM-akku, Start-Stop toiminnolla varustettuihin ajoneuvoihin. Ajoneuvoon johon autonvalmistaja on määrittänyt käytettävän AGM-akkua, ei voida asentaa muuta kuin AGM-tyypin akku.

AGM-akun etuja verrattuna tavalliseen käynnistysakkuun:
• Nelinkertainen syklikestävyys
• Erittäin korkea varauksen vastaanottokyky

• Voidaan asentaa myös tavallisen akun tilalle
• AGM-akut sopivat autoihin, joissa on Start-Stop-automatiikka sekä lisäksi jarrutusenergian talteenottojärjestelmä ja muita polttoainetta säästäviä toimintoja
• Maksimipaino noin 26,8 kg
• Sisältää lyijyä


Jostain syystä noita Exide akkuja saa saksasta paljon halvemmalla kuin suomesta:

https://www.ebay.com/itm/174610724268?hash=item28a79c35ac:g:~LYAAOSw1uNhg6H l

Basba batteries nimisestä firmasta tilattiin kesällä pari kokeeksi.

Ei juuri ole isosti käyttökokemusta mutta itse meinasin ruveta käyttämään kaikissa laitteissa näitä akkuja niin on sitten vaihtokelpoisia keskenään.

kenni_
16.11.2021, 22:13
Vähän menny maku exiden akkuihin viimevuosina. Eipä nekään tunnu enään kestävän niin pitkään. Niinpä siirryin yuasan akkuihin. Katotaan kuinka ne kestää. Ainakin kaivureissa tuntunu kestävän hyvin.

LaaLaa
17.11.2021, 14:48
Keksiikö kukaan, mistä saisi ostettua tai tilattua järkevään hintaan Northstar-akkuja?

Esim NSB-AGM34M olisi oma valinta jos vaan löytyisi jostain järkevästi.

Jenkki foorumeilta luettua: Optima kun siirsi kuluttaja-akkujen tuotannon Meksikoon vuosituhannen vaihteen tuntumassa, perustivat Optiman ammattilaiset Nothstarin. Optima lopetti tuolloin laadukkaiden materiaalien käytön ja laatu romahti kuten tiedämme. Northstar jatkoi käytännössä vanhojen laadukkaiden optima-akkujen valmistusta erilaisissa kuorissa laadukkaista materiaaleista.
Optima valmistaa kyllä vielä perinteisiä "vanhoja hyviä" akkuja, mutta tuotanto menee 100% military käyttöön.

tekniikkamies
02.12.2021, 09:38
Toyotassa (lj70) alkoivat akut ilmoitella olevan loppu joten uusien hankinta olisi edessä.

Minkälaiset akut olisi parhaimmat vinssausta ajatellen?

Aiemmin ollut 2kpl Vartan h3 100ah ja näilläkin on pärjätty, välillä tosin tiukoissa vedoissa ollut virta pulaa.

Onko ainut valinta optima ja onko niiden laatu edes entisellään? Kalliita ne nyt ainakin on.

Laturina Toyotan 60a ja kaapeleina 70mm2 piuhaa. Vinssi runvan nopia malli.

Kun hain kasteluvettä järvestä ja kytkettynä oli rinnan 4 kpl 100 ampeeritunnin kokoluokkaa olevia lyijyakkuja ja 2000 watin siniaaltoinvertteri, homma rupesi toimimaan paljon paremmin kun lisäsin 48 voltin litiumakun lataamaan Victron aurinkopaneelisäätimen kautta. Kyseessä oli sähköpolkupyörän akku.


https://www.suomenakut.fi/aurinkoenergia/victron-smartsolar-mppt-100-50-saadin-bluetooth/p/8719076040194/?gclid=Cj0KCQiA15yNBhDTARIsAGnwe0VdQFCIkqWwlGLu9dC 5XIWAbUXWcaTzyZgPKDHRLAvIzKstNuEK914aAmAKEALw_wcB

karvanoppa
02.12.2021, 10:48
Aikoinaan oli suzukissa joku normi 80 ah akku ja laturi 105A, noilla kesti vinssailla ja tyävalot päälle.

24h kisassa jännitti riittääkö virta ja hyvin tuntui riittävän.

eli miettisin tehokkaampaa laturia?

john_k
02.12.2021, 13:31
Aikoinaan oli suzukissa joku normi 80 ah akku ja laturi 105A, noilla kesti vinssailla ja tyävalot päälle.

24h kisassa jännitti riittääkö virta ja hyvin tuntui riittävän.

eli miettisin tehokkaampaa laturia?


+1

Muistelen että moggiin sain ihan mitoilla vaaksottua orkkis ~40a laturin tilalle noin 100A. Jotain korvallisessa saattoi vähän joutua muuttamaan.

Mittoja on hyvä katella vaikka AS-PL sivuilta.

Taisi olla siten että noin 100a asti latureita on ihan yhdellä kiilahihnalla joten se saattaa rajata eniten kun sen jälkeen pitää olla moniura tai useampi kiilahihna.