Kirjaudu sisään

View Full Version : Jeep Grand Cherokee WK 2005 taka-perän pinionin kiristys stefan vaihdon yhteydessä


ETL
11.10.2021, 07:01
Quadra Drive 2 ja Chrysler 8.25” perä. Perästä pultattu kardaanin laippa irti, jotta pinionin vuotavan stefan sai vaihdettua. Korjaamokäsikirja antaa laipan kiristykselle momentin 285 Nm, mutta koska akselia ei irroitettu ja uutta esipuristusrengasta ei vaihdettu laakerien väliin, kiristys on tehty Youtubessa olevan ohjevideon mukaisesti, missä mutteriin ja akseliin merkattiin asento, missä ne olivat ennen avausta ja kiristettiin siihen samaan.
Kiristysmomentti siihen että se oli samassa kireydessä ei ollut tuntumalla lähellekään 285 Nm. Heittokellolla kardaanin laipasta mitattuna pitkittäisvälys on 0,2 mm ja säteisvälys saman 0,2 mm. Onko tämä välys liikaa?

JAMANT
11.10.2021, 07:31
Uusimmassa Jeepsterissä (Jeeppi-kerhon jäsenlehti) on kädestä pitäen ohje stefan vaihtoon...

Mika_T
11.10.2021, 14:55
eipä mittään

ETL
18.10.2021, 12:32
On.
Kiristä varovasti välys pois kokonaan.
Oikein tehden pinionin laakereilla pitää olla pieni esijännitys joka mitataan pinion akselin pyörintä momentista, eli sorapiha neuvona välys pois ja ihan hitunen päälle.
Kiitos vastauksista

Timo_L
18.10.2021, 18:28
Tuo merkkaa viirut enne irrotusta ja kasatessa kiristä samaan on täysin aivovammainen ohje - kuten tästäkin huomattiin.
Oikea tapa on mitata pinionin vierintävastus ennen purkua, tehdä remppa, ja kiristys samaan vierintävastukseen + aavistus päälle. Mieluiten uudella krymppirenkaalla.

Kuten jo yllä todettiin, pinionissa ei saa olla tippaakaan välystä ja sillä pitää olla oikea määrä esijännitystä.

BJ-40/76
18.10.2021, 22:04
Quadra Drive 2 ja Chrysler 8.25” perä. Perästä pultattu kardaanin laippa irti, jotta pinionin vuotavan stefan sai vaihdettua. Korjaamokäsikirja antaa laipan kiristykselle momentin 285 Nm, mutta koska akselia ei irroitettu ja uutta esipuristusrengasta ei vaihdettu laakerien väliin, kiristys on tehty Youtubessa olevan ohjevideon mukaisesti, missä mutteriin ja akseliin merkattiin asento, missä ne olivat ennen avausta ja kiristettiin siihen samaan.
Kiristysmomentti siihen että se oli samassa kireydessä ei ollut tuntumalla lähellekään 285 Nm. Heittokellolla kardaanin laipasta mitattuna pitkittäisvälys on 0,2 mm ja säteisvälys saman 0,2 mm. Onko tämä välys liikaa?

On.
Kiristä varovasti välys pois kokonaan.
Oikein tehden pinionin laakereilla pitää olla pieni esijännitys joka mitataan pinion akselin pyörintä momentista, eli sorapiha neuvona välys pois ja ihan hitunen päälle.

Jeeppeistä ei juuri kokemusta, mutta kuulostaa, että sama periaate kuin toyotissa.

Jos käyttöauto, niin kannattaisi käyttää perä kokonaan auki, ja tarkistaa laakerit: Tuo 0,2 mm on aika iso välys, ja voinut aiheuttaa pinjonin/lautaspyörän hampaisiin kulumaa.
Ja kun vedetään nyt nimellistiukkuuteen, niin voi alkaa ääntää...(varmaan jo ääntänytkin)
Jos jätät tuohon 0,2mm välykseen, niin rasittaa laakereita ja stefaa, ja ennen kaikkea välityksen hampaita.

Asiaan; laakerin esijännityksen mittaaminen:

Minä mittaan esijännityksen digitaalisella/elektronisella kalavaakalla:
Pinjonin laippaan/ristikon kiinnityspaikkaan pultti, ja siitä pultin keskikohdan etäisyys mitataan pinjonin keskikohtaa. (yleensä helpompi mitata vastakkaisten reikien väli keskektä keskelle, ja jaetaan kahdella)

Ja sitten kalavaakalla mitataan liikkeelle lähtö voima (90 asteen kulmassa pultin ja pinjonin suhteen; siis jos pultti osoittaa suoraa oikealle, niin vedetään alaspäin.... muuten kalavaaka näyttää liikaa)

Ja miten momentti lasketaan?
Oletetaan että pultin keskipiste on 4 cm pinjonin keskipisteestä (Vastakkaiset pultit laipassa 8cm keskeltä keskelle)
Ja tuo 4 cm on 0,04 metriä, joten 1m/0,04m=25
Fysiikassa momentti on voima x voiman varsi
Ja kun tuo liikkeellelähtö momentti ilmoitetaan Newtonmetrinä, niin kun "voimanvarsi" on 0,04metriä, siis 1/25 metriä (ks. yllä)
niin voiman pitää olla 25 kertaa niin suuri, kuin ohjekirja tms. kertoo, kun yksikkö on Nm.

esim. jos laakerin esijännitys pitää olla (arvaus; en muista edes toyotan momentteja, käytän 2 Nm, niin helpompi hahmottaa)
esijännitys 2 Nm: (=momentti)
Ja yllä laskettiin että pultin keskipisteen etäisyys pinjonin keskipisteestä on 4cm = 0,04m (=voiman varsi)

Ja koska momentti = voima x voiman varsi; ja tiedetään momentti ja voiman varsi: niin yhtälö muotoutuu muotoon:
voima = momentti/voiman varrella.

siis

2 Nm / 0,04m = 50 N joka on käytännössä 5kg kalavaakan näytössä.

(kuulostaa paljolta, olikohan 1/10 osa tuosta? mutta toyotissa tosiaankin puhutaan normi kalavaakalla mitattavista voimista; Jeepin esikiristykset täysi mysteeri)

Tarkista, mitä Jeeppiin ilmoitetaan momentteja! (ylläolevat ns. hilseestä, helpompi "opastaa"- kun luvut ns. helppoja)

(toyotaan, esim. hdj-80:een löytyy akseleihin noita esikiristys/liikkeelle lähtö momentteja esim. pyöränlaakerit, olkatapit, pinjoni- ja tasauspyörästö etu/taka; stefalle/tiivisteellä ja ilman)

Timo_L
18.10.2021, 22:41
Jos käyttöauto, niin kannattaisi käyttää perä kokonaan auki, ja tarkistaa laakerit: Tuo 0,2 mm on aika iso välys, ja voinut aiheuttaa pinjonin/lautaspyörän hampaisiin kulumaa.
Ja kun vedetään nyt nimellistiukkuuteen, niin voi alkaa ääntää...(varmaan jo ääntänytkin)
Jos jätät tuohon 0,2mm välykseen, niin rasittaa laakereita ja stefaa, ja ennen kaikkea välityksen hampaita.

En nähnyt missään mainintaa siitä että pinionin laakereisss olisi ollut välystä aiemmin, oli vain vuotava stefa. Välys johtuu väärästä kiristystavasta, ja jos autolla ei ole ajettu stefan vaihdon jälkeen niin miksi mitään olisi kulunut?

BJ-40/76
19.10.2021, 00:14
Quadra Drive 2 ja Chrysler 8.25” perä.
..., missä mutteriin ja akseliin merkattiin asento, missä ne olivat ennen avausta ja kiristettiin siihen samaan.
Kiristysmomentti siihen että se oli samassa kireydessä ei ollut tuntumalla lähellekään 285 Nm. Heittokellolla kardaanin laipasta mitattuna pitkittäisvälys on 0,2 mm ja säteisvälys saman 0,2 mm. Onko tämä välys liikaa?

En nähnyt missään mainintaa siitä että pinionin laakereisss olisi ollut välystä aiemmin, oli vain vuotava stefa. Välys johtuu väärästä kiristystavasta, ja jos autolla ei ole ajettu stefan vaihdon jälkeen niin miksi mitään olisi kulunut?

Siis ensin kiristi samaan...
Ja sitten 0,2 mm välystä

Timo_L
19.10.2021, 12:15
Siis ensin kiristi samaan...
Ja sitten 0,2 mm välystä

No ei kiristänyt samaan, ei nuo viivoilla kiristykset osu oikeaan, ja siksi se ohje on ihan ääliömäinen.. Vika ei ole laakereissa vaan väärässä ohjeessa, joten ihan turha alkaa "neuvomaan" että kannattaa ensin räjäyttää perä osiin.
Eri asia jos välystä ja/ tai ääntä olisi ollut _ennen_ purkua, silloin olisi laakereissakin hyvin todennäköisesti vikaa.

Ei tuossa tartte tehdä muuta kuin kiristää oikeaan pyörintämomenttiin. Mittaus vaan olsi pitänyt tehdä ennen purkua, ja stefan vaihdon jälkeen sitten kiristää samaan vierintävastukseen + n.0,5-1Nm päälle.

euro
19.10.2021, 22:14
Jeeppeistä ei juuri kokemusta, mutta kuulostaa, että sama periaate kuin toyotissa.

Jos käyttöauto, niin kannattaisi käyttää perä kokonaan auki, ja tarkistaa laakerit: Tuo 0,2 mm on aika iso välys, ja voinut aiheuttaa pinjonin/lautaspyörän hampaisiin kulumaa.
Ja kun vedetään nyt nimellistiukkuuteen, niin voi alkaa ääntää...(varmaan jo ääntänytkin)
Jos jätät tuohon 0,2mm välykseen, niin rasittaa laakereita ja stefaa, ja ennen kaikkea välityksen hampaita.

Asiaan; laakerin esijännityksen mittaaminen:

Minä mittaan esijännityksen digitaalisella/elektronisella kalavaakalla:
Pinjonin laippaan/ristikon kiinnityspaikkaan pultti, ja siitä pultin keskikohdan etäisyys mitataan pinjonin keskikohtaa. (yleensä helpompi mitata vastakkaisten reikien väli keskektä keskelle, ja jaetaan kahdella)

Ja sitten kalavaakalla mitataan liikkeelle lähtö voima (90 asteen kulmassa pultin ja pinjonin suhteen; siis jos pultti osoittaa suoraa oikealle, niin vedetään alaspäin.... muuten kalavaaka näyttää liikaa)

Ja miten momentti lasketaan?
Oletetaan että pultin keskipiste on 4 cm pinjonin keskipisteestä (Vastakkaiset pultit laipassa 8cm keskeltä keskelle)
Ja tuo 4 cm on 0,04 metriä, joten 1m/0,04m=25
Fysiikassa momentti on voima x voiman varsi
Ja kun tuo liikkeellelähtö momentti ilmoitetaan Newtonmetrinä, niin kun "voimanvarsi" on 0,04metriä, siis 1/25 metriä (ks. yllä)
niin voiman pitää olla 25 kertaa niin suuri, kuin ohjekirja tms. kertoo, kun yksikkö on Nm.

esim. jos laakerin esijännitys pitää olla (arvaus; en muista edes toyotan momentteja, käytän 2 Nm, niin helpompi hahmottaa)
esijännitys 2 Nm: (=momentti)
Ja yllä laskettiin että pultin keskipisteen etäisyys pinjonin keskipisteestä on 4cm = 0,04m (=voiman varsi)

Ja koska momentti = voima x voiman varsi; ja tiedetään momentti ja voiman varsi: niin yhtälö muotoutuu muotoon:
voima = momentti/voiman varrella.

siis

2 Nm / 0,04m = 50 N joka on käytännössä 5kg kalavaakan näytössä.

(kuulostaa paljolta, olikohan 1/10 osa tuosta? mutta toyotissa tosiaankin puhutaan normi kalavaakalla mitattavista voimista; Jeepin esikiristykset täysi mysteeri)

Tarkista, mitä Jeeppiin ilmoitetaan momentteja! (ylläolevat ns. hilseestä, helpompi "opastaa"- kun luvut ns. helppoja)

(toyotaan, esim. hdj-80:een löytyy akseleihin noita esikiristys/liikkeelle lähtö momentteja esim. pyöränlaakerit, olkatapit, pinjoni- ja tasauspyörästö etu/taka; stefalle/tiivisteellä ja ilman)

Löytyyhän noita viisari mallisia momenttiavaimiakin, niin ei tarvii laskeskella.

https://www.toolsource.com/dial-wrenches-14-drive-c-315_691/14-drive-dial-torque-wrench-15-nm-p-113720.html

Aliexpressiltä tuollaisen saa 50 Usd.

euro
19.10.2021, 22:18
Tuollakin varmaan onnistuu homma.

https://www.aliexpress.com/item/32755978152.html

BJ-40/76
20.10.2021, 20:31
Quadra Drive 2 ja Chrysler 8.25” perä. Perästä pultattu kardaanin laippa irti, jotta pinionin vuotavan stefan sai vaihdettua. Korjaamokäsikirja antaa laipan kiristykselle momentin 285 Nm, mutta koska akselia ei irroitettu ja uutta esipuristusrengasta ei vaihdettu laakerien väliin, kiristys on tehty Youtubessa olevan ohjevideon mukaisesti, missä mutteriin ja akseliin merkattiin asento, missä ne olivat ennen avausta ja kiristettiin siihen samaan.
Kiristysmomentti siihen että se oli samassa kireydessä ei ollut tuntumalla lähellekään 285 Nm. Heittokellolla kardaanin laipasta mitattuna pitkittäisvälys on 0,2 mm ja säteisvälys saman 0,2 mm. Onko tämä välys liikaa?

No ei kiristänyt samaan, ei nuo viivoilla kiristykset osu oikeaan, ja siksi se ohje on ihan ääliömäinen.. Vika ei ole laakereissa vaan väärässä ohjeessa, joten ihan turha alkaa "neuvomaan" että kannattaa ensin räjäyttää perä osiin.
Eri asia jos välystä ja/ tai ääntä olisi ollut _ennen_ purkua, silloin olisi laakereissakin hyvin todennäköisesti vikaa.

Ei tuossa tartte tehdä muuta kuin kiristää oikeaan pyörintämomenttiin. Mittaus vaan olsi pitänyt tehdä ennen purkua, ja stefan vaihdon jälkeen sitten kiristää samaan vierintävastukseen + n.0,5-1Nm päälle.

Ja ETL kirjoittaa vielä """"Kiristysmomentti siihen että se oli samassa kireydessä"""

Aika näyttää, että kestääkö/ääntääkö;

Ja siitäkö olisi tullut hyvä, kun summamutikassa mainitsema 0,5-1Nm lisää?
Jos kuo krymppiholkkien kiristysmomentit pyörii sadoissa Nm:ssä, niin ei tuolla 1 Nm ole kovinkaan suurta merkitystä....
Siitä ollaan -Timo-L- kanssa samaa mieltä, että tuo entiseen asentoo kiristäminen ei ole lähellekkään paras vaihtoehto.
Mutta jos aksiaalista välystä on 0,2mm niin vika lienee jossain muualla, kuin siinä että mutteri kierroksen löyhällä....

Ja tuohon viisarimalliseen pieneen momenttiavaimeen: Varmaan paras ratkaisu, jos tuolle k.o pinjonille ilmoitetaan em. liikkeellelähtö momentti.

Mutta: -euro- laittamat linkit: jenkeistä? lulee hintaa varmaan yli 200 euroa, ja aikaa varmaan viikko?
Ja aliexpressinkin vaihtoehto ei lähde aivan 50 eurolla; jo ilman alvia reilu 64 euroa, ja siihen alv; niin ollaan noin 80 eurossa, ja pitää odottaa noin kuukausi.
Noita kalapuntareita kaupoissa alta 30 euroa, ja saa samantien mukaan.

Timo_L
21.10.2021, 00:02
Ja ETL kirjoittaa vielä """"Kiristysmomentti siihen että se oli samassa kireydessä"""

Niin, jos lukisit ja lainaisit koko tekstin, niin totesi että kiristetty siihen samaan viivojen mukaan. Eli ei oikeassa kireydessä, kun totesi itsekin että ei tuntunut läheskään 285Nm. Eli pinioni liian löysällä ja siksi välystä. Edelleenkin, ei ollut mainintaa että laakereissa olisi ollut välystä tai ääntä ennen purkua, laakerit ei hajoa itsestään stefaa vaihtaessa :D :rolleyes:

Ja siitäkö olisi tullut hyvä, kun summamutikassa mainitsema 0,5-1Nm lisää?
Jos kuo krymppiholkkien kiristysmomentit pyörii sadoissa Nm:ssä, niin ei tuolla 1 Nm ole kovinkaan suurta merkitystä....

Missä summanmutikassa kiristää lisää? Ja 1Nm lisää pinionin pyörintävastukseen on jo aika reilusti, kun se tehtaan arvo on n.4Nm uusilla laakereilla, ja n.2-3Nm vanhoilla laakereilla. Juurihan tuossa kirjoitin että pitäisi mitata ennen purkua pinionin pyörintämomentti, ja kun kasataan (vanhoilla laakereilla) niin kiristetään samaan pyörintämomenttiin + aavistus - eli max. 1Nm verran lisää vastusta - kireämmäksi. Jos ei ole mitattu, niin 2,5- 3,5Nm pyörintävastus on aika tavallinen haarukka pinionin pyörintävastukseen ainakin tämän kokoluokan jenkkiakseleissa.


Mutta jos aksiaalista välystä on 0,2mm niin vika lienee jossain muualla, kuin siinä että mutteri kierroksen löyhällä.

Mietihän ihan ajatuksella.. Pinioni on kahden vastakkain olevan kartiorullalaakerin välissä, C8.25 akselin pinionin kierre on ilmeisesti 7/8" -14, eli 14 kierrettä tuumalle. Yhden kierroksen nousu siis 25,4mm / 14 = 1,8mm. Kyllä tuolla saa jo välyksen aikaiseksi.

Kun kiristys tehdään oikealla tavalla, homma menee kerrasta oikein - ei jää välystä tai ole liian kireällä.