Kirjaudu sisään

View Full Version : π Jerrykannujen kuljetusvaihtoehdot maastoautossa


dragonxi
04.10.2021, 05:15
Mitä ratkaisuja Suomessa neljän (4) täyden (20l)
jerrykannun kuljettamiseksi metsätukikohtaan ?

Maastoauto on Nissan Terrano 1 vm1991
korimalli WD21, johon ei sellaisenaan saa
kattotelinettä kiinni, vararengas on takaovessa,
jerrykannut kyllä mahtuisivat sisään,
mutta veisivät liikaa tilaa.

Mitä rajoituksia on Suomen tieliikennelaissa
jerrykannujen kuljetukseen maastoautossa ?

Jos autoon tekisi tukevat sivukaiteet,
joihin kiinnittäisi kattotelineen,
voisiko täydet jerryt sinne panna ?

Entä taakse 33" vararenkaan viereen ?

Onko Suomessa saatavissa/pystyykö
teettämään maastoperäkärrin jolla
kuljettaa jerryt ?

Kaikki asialliset neuvot tervetullet !

Hulivili
04.10.2021, 07:02
Peräkoukkuun saa monennäköstä koria yms. Sellaisessa varmaan kulkisi?

Kattotelineitä on joka autoon, katos jostain Thulen sivuilta mikä jalusta menee Terraarioon. Jos siinä ei kouruja, jalka tulee ovenkarmiin.
Katolle saa laittaa viissiin max 125kg, eli kyllä ne sieläkin kulkee. Telineissä on jotain omia rajotuksia painoista. Painopiste tietysti on korkealla…

Itselle väkästin irrotettavan telineen peuriksien kuljetukseen, huonekaluputkea ja vanha kylmäkaapin hylly. Ei ole ehkä kaunis, mutta toimii.

https://img.aijaa.com/m/00575/15006640.jpg (https://aijaa.com/HyOidU)

sisua45
04.10.2021, 07:32
https://www.ebay.com/itm/193822867248

dragonxi
04.10.2021, 12:12
Mitä ilmeisimmin ratkaisu oltava tee-se-itse
ja tuollainen irrotettava!

Mokasin kaverien mukaan kirjottamalla
kattotelineestä Nissan Terrano 1 wd21
autoon, telineitä kyllä löytyy mutta miten
ne ao auton katolle kiinnittää onkin se haaste!

Tarkennan ja korjaan mokiani::

(1) standardi kattotelineitä ei voi asentaa
ts Thule tms ei käy
(2) peräkoukku on - irrotettava
ts pystyy vetämään kärrejä, vaunuja
(3) vararengas 33" vanteineen on perässä
ts vaikka peräkoukku on niin vararengas vie tilaa
ts. esim maastopyörälle tarkoitettu
teline kävis peräkoukkuun mutta vararengas tiellä
eli jos peräkoukkuun tekis systeemin niin
se pitäs olla pitkä

(4) auto on viisi ovinen
ts. takaa ensin aukaistava sivulle
vararengas telineineen
ja sitten takaluukku avattava ylös

Katolle kahden putken asennus
molemmin puolin auton suuntaisesti sivuille
kävi ensin mielessä, mutta siinäkin on omat
haasteensa kuten että kun siihen
sitten panee kattotelineen ei auto
ehkä mahdu talliin sisään, siinä kun on
33 tuuman renkaat autoa korottamassa.

Lähetetty ratkaisu peräkoukkuun on
mielenkiintoinen ja ansaitsee kiitoksen
myötä lisätutkimusta kuten miten tuon
tyyppisellä ratkaisulla saa luvallisesti
maantiellä neljää täyttä 20l jerrya
kuljettaa ?

Ilmeisesti katsastuskonttoriltakaan saatu
ok ei riitä poliisille / eri katsastajalle ?

Hulivili
04.10.2021, 12:33
En ole kysellyt lupia tuohon, kun sanomista tulee varmasti ratsiassa muutenkin kun raato roikkuu ulkona :D

Sivuille ei mun mielestä mitään levittävää saa laittaa…

Thulella valmiita ratkaisuja koukkuun.
https://www.thule.com/fi-fi/cargo-carrier/towbar-cargo-carriers

Veikkaan että tuolainen ei koukkukiinnituksellä lupia vaadi, kilpi ja valot pitää näkyä. Ei saa tulla yli 1m valoista ohi.
Kannattaa tietysti kysyä katsurilta, tarviiko tuollainen väkästys jonkun tyypityksen jos itse tekee?

dragonxi
04.10.2021, 13:19
Thulen ratkaisut ei käy
koska Terranon takana on
mittava vankka teline jossa
on iso 33 tuuman maastorengas
ts
Thulen ratkaisut perustuvat siihen että ao rakenne kytketäön peräkoukkuun autoon jossa joko ei ole vararengasta ja jos se on niin auton sisällä.

Nissan Terranoon on hitsattu ratkaisu johon saa pultilla kiinni vetokoukun
ts maastossa ei tartte vetokoukkua mikä hyvä ja kun tarvitsee vaikka vetää peräkärriä maantiellä niin panee koukun kiinni.

Tuohon peräkoukku kiinnitysreikään iömeusesti dais kiinni myös irrotettavan telineen jerryille ...
tai
ehkä takasysteemiin missä vararengas on sais hihnoilla kiinni pari jerryä ...

Pitänee kysellä rakennelmien laillisuutta tieliikenteessä jos löytää tietäviä ..

Kiitos vinkeistä !

LaaLaa
04.10.2021, 16:20
Laitas kuvia ko. Terranosta, kun varmastikaan nyt ei kovinkaan monella riitä mielikuvitus ymmärtämään millaisesta ajokista on kyse.

Hulivili
04.10.2021, 16:45
Eiks see 1:nen ollu opel fronteran kopio, vai kuipäi kopiotu?

offroadjouni
04.10.2021, 19:54
Jos tarve on kertaluonteinen niin ahtaisin sisälle vaan tiukemmin. Jos tarve on jatkuvaa niin kattoteline on ok vaihtoehto. Venäjällä kun reissattiin ennen koronaa (toivottavasti taas ensi vuonna), niin kamat on kyllä aina lastattu kattoon asti. Itselläni on 4 jerry-kannua katolla, ja apparin sylissä on menomatkalla yleensä vielä 10 litraa ylimääräistä vanhoissa lasinpesunestekannuissa tms. jotka voi hävittää käytön jälkeen.

https://photos.app.goo.gl/vFUmc2hsyCdSDPjM8
https://photos.app.goo.gl/QCA93Mxm1ooBL5g79

dragonxi
05.10.2021, 05:29
Terranossa on takana vararengasteline,
jossa on vanteella 33x12.50R15LT 108Q Bridgestone,
autossa on alla BFGoodrich KM3 Mud Snow Terrain
renkaat.

Pohdittavana on kestäiskö vararengasteline
yhtä/kahta täyttä 20l jerrykannua
vararenkaan sivuilla (siten etteivät
takavalot peity).

Ratkaisussa olisi se, etu että autoon pääsisi kuten nyt
eli vararengastelineen aukaisulla sivulle
ja nostamalla takaluukku ylös.

dragonxi
05.10.2021, 05:42
Terranossa on vetokoukun kiinnike.

Maastoajossa ei autossa ole vetokoukkua
koska siitä on korkeintaan haittaa.

Jos on tarve hinata venetraileria,
peräkärriä tms niin ao kiinnikkeeseen
pannaan vetokoukkusysteemi ja pultataan
kiinni mikä nopea toimitus.

Pohdittavana on, tekisikö jerryille telineen
jonka panisi tuohon vetokoukun kiinnikkeeseen
missä ratkaisussa se huono puoli
että teline olisi irroitettava mieli
päästä autoon sisään takakautta
koska vararengasteline ei avautuisi.

dragonxi
05.10.2021, 05:50
Pohdittavana jerrykannujen kuljetukseen
Nissan Terranossa on
Yakima LocknLoad jerry can holder,
joka ilmeisesti olisi parempi
ratkaisu kuin viritellä Terranon taakse
mitään.

Onko kellään kokemuksia ?

Onko laillinen Suomessa ?

ks
>> https://yakima.com/products/locknload-jerry-can-holder

Catrik
06.10.2021, 12:43
Pohdittavana jerrykannujen kuljetukseen
Nissan Terranossa on
Yakima LocknLoad jerry can holder,
joka ilmeisesti olisi parempi
ratkaisu kuin viritellä Terranon taakse
mitään.

Onko kellään kokemuksia ?

Onko laillinen Suomessa ?

ks
>> https://yakima.com/products/locknload-jerry-can-holder

Tuon on pelkkä jerrykannuteline, ei tee pelkästään tuolla mitään. Telineitä saa suomestakin https://www.google.com/search?q=jerrykannu+teline&client=firefox-b-d&sxsrf=AOaemvLoj1Wcf-POdWFqpdgjZzzIIc59WQ:1633516519350&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiJhPuey7XzAhXIwosKHUBKBg8Q_AUoAXoECAEQA w&biw=1627&bih=1354&dpr=1#imgrc=N2VGgOxRFGGI1M

Laita kuvia siitä autosta ja kiinnitysvaihtoehdoista niin ei tarvi sokkona arpoa ideoita. Siihen vetokoukun kiinnikkeeseen vois tehä, paitsi jos se on joku läpiruostunut mopoperäkärryille tehty viritys, ei tiiä ku ei oo nähny. Voiko puskurin läpi, runkoon, vetokoukun apurunkoon tms tehä erikseen omat kiinnikkeet jerrykannutelineelle? Alas/sivulle taitettava nii ei tarvi irrottaa että saa peräluukun auki.

dragonxi
06.10.2021, 15:06
Ei ole ruostunut.
Ei ole ole kevyiden hinaukseen/kulhetukseen.

On suunniteltu/toteutettu/hitsattu
silloinkun irrotettava vetokoukku kiinni
▪︎ uisteluveneille lasteineen

▪︎ peräkärryille lasteineen

▪︎ puunajoon
yms järeään käyttöön

ps. liitekuvien lähetys ei ole onnustunut vaikka niitä miten pienentää ja tämän foorumin palvelin ei anna minkäänlaista palautetta missä vika liitteissä vaan sensijasn hävittää/ei ota vastaan viestistä edes tekstiosaamikä ei motivoi kuvia liittämään

dragonxi
06.10.2021, 16:34
kyseessä on Nissan Terrano 1 malli WD21 josta web linkki lähetetty

Tuunattua koriin mm
- vahva karjapuskuri (vm 1991) eteen
- vararenkaan teline taakse
- irrotettavan vetokoukun liitäntä
- sivuille hitsattu vahvat palkit
...
ja kori maastossa "muovautunut"

Hessu888
06.10.2021, 22:04
Mitä jos porailis katon reunaan x kpl reikää, niihin niittimuttereilla ja pulteilla jotkut kulmaraudat/jalat tms. Jalkoihin sitten pulttiliitoksilla irrotettava roof rack itsetehtynä. Sen saa sit poiskin tarvittaessa kun ei suoraan pulttaa kattoon sitä. Jos teet leveet jalat, niin kantaa vaikka 10 jerryä.

dragonxi
07.10.2021, 07:27
Niittimuttereiden luotettavuudesta
ehdotetussa DIY ratkaisussa tuli epäilyjä.

Joka tapauksessa idea pohdinnan
alla.

dragonxi
07.10.2021, 08:12
Kokeneen offroad henkilön suosituksesta
käännyin Motonetin puoleen ja pyysin
tarjousta heiltä.

Seuraava ei tarkemmin tutkittuna olisi 5-ovisessa
Nissan Terrano 1:ssa (Pathfinder) korimallissa
WD21 sittenkään toiminut vaikka Motonet
ensin niin tarjosi:

Motonet MontBlanc 46-0729
taakkateline ReadyFit 20" alumiiniputkilla
ks
>> https://m.motonet.fi/fi/tuote/460729/Mont-Blanc-taakkateline-ReadyFit-20-alumiinitangoilla

Motonet perui tarjouksensa sitä
tarkemmin tutkittuaan (teki sen tyylikkäästi).

Speksit hylätylle Motonet tarjoukselle
valmistajan sivuilta:

MontBlanc taakkateline ReadyFit 20" alumiiniputkilla
ks
>> https://www.montblancgroup.com/en/gb/products/roof-racks/flex-ready-fit-roof-rack/ready-fit-aluminium-roof-bar-rf20/748020/
valinnat palvelimelle:
Nissan
Nissan Terrano
5dr 4x4
1987-1993
open rails roof type
>> https://www.montblancgroup.com/en/gb/products/roof-racks/flex-ready-fit-roof-rack/ready-fit-aluminium-roof-bar-rf20/748020/

Valmiin ratkaisun löytäminen on vaikea polku,
mutta tutkittavana DIY vaihtoehdon rinnalla
Nissan (Datsun 1991) Terranoon (Pathfinderiin)!

dragonxi
07.10.2021, 12:36
Seuraava Thule setti Motonetista tutkittavana Terranon(Pathfinder) Jerry ratkaisuksi

(1/3)
65-00632 Thule Rapid System 754 jalkasarja
>> https://m.motonet.fi/fi/tuote/6500632/Thule-Rapid-System-754-jalkasarja
hinta 79,90€

(2/3)
46-00101 Thule Kit 1086 Rapid Nissan Pickup D21
>> https://m.motonet.fi/fi/tuote/4600101/Thule-Kit-1086-Rapid-Nissan-PickUp-D21D22-86-11
hinta 42,90€

(3/3)
65-01647 Thule WingBar Evo Alu Telineputkipari
hinta 109€
>> https://m.motonet.fi/fi/tuote/6501647/Thule-WingBar-Evo-118-Telineputket-1180-mm-Alumiini-711200
======
231,80€ + 39€ jos asentavat Motomaatissa

Olisiko teknisesti toimiva ratkaisu
Nissan Terrano 1 (Pathfinder) 5-ov
vm 1991 WD21 korimalliin, josta
puuttuvat niin kourut kuin sivukaiteet katolta ?

Rölli
07.10.2021, 12:47
Kattokaiteita sulla ei siinä ole se on tullut jo selväksi mutta onko siellä katolla molemmissa reunoissa sellainen pieni ura? Vai ihan sileä ehjäpeltinen katto?

Paljon noissa näyttää silti maailmalla telineitä olevan ettei nyt uskoisi sen noin vaikeaa olevan ja monella erilaisella kattopellillä tehtyjä.

dragonxi
07.10.2021, 13:03
Ihan on sileä katto tässä Terranissa
joka oli silloisen Datsunin eka ja viimeinen
maastoauto.

Muissa Terrani/Pathfinder ei ole tätä
ongelmaa.

dragonxi
07.10.2021, 13:04
1/2)
Todennäköisimmältä hyvältä ratkaisulta alkaa
vaikuttaa ehdotettu
Roof räckin pulttaus suoraan kattoon
Jerry kannujen kuljettamiseksi offroad taipaleille

ks (auto/moottori ei ehkä sama, mutta kori wd21)

>> https://www.car.info/en-se/ident/14739545/spots

>> https://fin.auto24.ee/kaytetty/1690349/gallery/10

(2/2)
Ilmeisesti hajottamoilta vois löytyä
kattokaide (putki/tanko/...) pultattavaksi ?

Hessu888
07.10.2021, 14:40
Rosteriset niittimutterit M8 koossa kestää varmasti jos laitat vaikka 4kpl/jalka ja 6-8 jalkaa yhteensä. Irtoo Dassesta katto kokonaan ennemmin kuin noi pettää.

dragonxi
07.10.2021, 17:11
Motonet haarakonttorin asentajien tutkittua
auton rekisterinumeron
perusteella Thulen sivuja arvioivat max 10%
todennäköisyydellä Motonet pääkonttorin
ehdottaman Thule setin sopivan!

Kun on yli 90% todennäköisyys
että asennus epäonnistuu
en edes mene yrittämään -
matkaakin on sen verran.

Datsunin ensimmäinen ja viimeinen
maastoauto (Nissan osti firman) on
väliinputoaja korimalliltaan, mikä
pannut monelta "helppo ratkaista"
ehdottajalta jauhot suuhun
viimeistäön asennusvaiheessa niinkuin
kävi Motonetin kanssa !

Suositus "kyllä Motonet pojat ratkaisee kun
ajat paikan päälle" ontui sekin pahasti,
ao pojilla ei ollut mitään tarjota,
ei muistakaan malleista!

Näyttää siltä, että tämän offis palstan
kaverit Terranon Jerry ratkaisun keksivät,
kiitos vain kaikille hyviä neuvoja antaville!

dragonxi
07.10.2021, 17:21
Kiitos hyvästä neuvosta,
tutkin kaverien kanssa!

wikke
07.10.2021, 18:04
kyseessä on Nissan Terrano 1 malli WD21 josta web linkki lähetetty

Tuunattua koriin mm
- vahva karjapuskuri (vm 1991) eteen
- vararenkaan teline taakse
- irrotettavan vetokoukun liitäntä
- sivuille hitsattu vahvat palkit
...
ja kori maastossa "muovautunut"

Hmm. Minkä tähden enään sääliä Max. parintonnin ( https://www.nettiauto.com/nissan/terrano/12392713 Ainut ja varaosa kikkarekkin mukaan) jos sen aikoo pitää? Jos pellitkin "muovautuneet". Mille tahansa leveydeltä ja pituudeltaan sopivalle räkkille tukevasti vaikka kulmaraudat kiinnikkeiksi katonläpi suojaten ruostumiselta, ja vastakipaleiksi vaikka lattaa. Irroitus sitten soveltaen pultella.

jmk
07.10.2021, 18:40
Älä nyt Wikke takerru pikkuseikkoihin jos kaveri kerran haluaa kirjoitella. Antaa kaverin avautua:D

dragonxi
07.10.2021, 18:49
Onko offis palstassa suositeltu "rosterinen niittimutterit M8 koossa"
seuraava tuote:

(1)
>> https://www.ikh.fi/fi/niittimutteri-happo-m8-10kpl-haara-blister-riv162a

ja jos pitääkö seuraava laskelma kutinsa:
8 jalalle kullekin 4 = 32 mutteria
tarvitsen 4 pakettia a 10 kpl
yhteensä 4x22,90€ = 91,60€ plus toimituskulut

Imeisesti ei isoa eroa hinnassavkeneltä tilaa
vaan toimittajan luotettavuus rstkaisee:

(2)
21,75€ x4 = 86€
>> https://verkkokauppa.turunkonekeskus.fi/tyokalut-ja-tarvikkeet/tarvikkeet/kiinnikkeet/naulat-niitit-hakaset/113745-niittimutteri-happo-m8-10kpl-haara-blister?controllerUri=product

(3)
22,44€ x 4 = 89,60€
>> https://www.markkinatori.fi/niittimutteri-happo-m8-10kpl-haara-blister-riv162a

(4)
vai onko jollakin muulla web kaupalla
edullisempana sama tuote
ja jos mikä on ao tuotteen web osoite (URL)?

Kiitos ao eo vinkeistä ja etenkin vinkistä:

"Rosteriset niittimutterit M8 koossa kestää
varmasti jos laitat vaikka 4 kpl/jalka
ja 6-8 jalkaa yhteensä"

DIY näyttää olevan ainoa ratkaisupolku
Pathfinderille !

Catrik
07.10.2021, 19:24
En nää mitään järkeä laittaa niittimuttereita, ainakaan rosterisia (millä perusteella ne on kestävämpiä kuin normi teräs?). Luulis ettei tommosessa autossa ole vaikea kattoverhoilua irrottaa että saa pultit ja korilaatat alapuolelle. Niittimutterit on hyvä jos takapuolelle ei pääse, tai tarvii paikallaan pysyvän kierreosan eikä voi hitsata mutteria kiinni. Ja kuten joku ehdottikin niin esim kulmaraudat kiinni kattoon pulttaamalla, sen saa liiman tai butyylin kans tiiviiksi. Kulmarautoihin sit se varsinainen teline kiinni.

Hessu888
07.10.2021, 21:57
En nää mitään järkeä laittaa niittimuttereita, ainakaan rosterisia (millä perusteella ne on kestävämpiä kuin normi teräs?). Luulis ettei tommosessa autossa ole vaikea kattoverhoilua irrottaa että saa pultit ja korilaatat alapuolelle. Niittimutterit on hyvä jos takapuolelle ei pääse, tai tarvii paikallaan pysyvän kierreosan eikä voi hitsata mutteria kiinni. Ja kuten joku ehdottikin niin esim kulmaraudat kiinni kattoon pulttaamalla, sen saa liiman tai butyylin kans tiiviiksi. Kulmarautoihin sit se varsinainen teline kiinni.

En tunne topikin aloittajan asennustaitoja enkä sitä tarviiko dassesta irrottaa lasit että saa kattovehoilun pois ja takas, mutta varmasti saa vielä kestävämmän ratkaisun jos ottaa verhoilut pois ja laittaa vaikka kämmenen kokoset teräslevyt katon alapuolelle ja kunnon läpipultit. Kyllähän rosterin sijaan menee mustakin. Pääasia ettei laita alumiinisia.

k0rh0nen
09.10.2021, 16:09
Se rengasteline 33" pyörän kanssa tulee tippumaan tielle tietyn ajan retkeilyn jälkeen. Kestänee silti kestopäällysteellä ajon. Itse tekisin telineen YHDELLE jerrylle siihen rengastelineeseen ja TOISELLE sisälle vararenkaan paikalle. Kummassakin on pultinreiät valmiina. Kunnon renkailla ajellessa ei tarvitse vararengasta, vaan pullossa olevaa vaahtoa.(rekkakoko) Näin on ajeltu kaivokset ja Venäjät.

wikke
09.10.2021, 16:56
Kunnon renkailla ajellessa ei tarvitse vararengasta, vaan pullossa olevaa vaahtoa.(rekkakoko) Näin on ajeltu kaivokset ja Venäjät.

No en kyllä seikkailemaan lähtisi ilman fyysistä vararengasta vaikka olisi mikä paikkaputeli matkassa. Vannerikkokin kun mahdollinen, vaikkapa "kunnon renkaan" kyljen viiltymisen lisäksi.

Edit. ,

dragonxi
09.10.2021, 18:56
Kiitos hyvistä ideoista,
menevät punnittavaksi edut/haitat -
joka ratkaisulla kun on oma hintansa.

Esimerkiksi kokonaan luopumalla sivulle
kääntyvästä perätelineestä menettäisin sekä
vararenkaan että telineeseen
hitsatun ja asennetun työvalosysteemin
jota voin tarvittaessa kauko-ohjata
vasemmalle/oikealle/ylös/alas.

Joka tapauksessa tässä offispalstassa
näyttää olevan poweria ja hyviä ideoita !

Sumsar
09.10.2021, 19:07
Aika suurelle vaikutti tuo niittimutterien määrä. Jos tulee enemmän kuin neljä jalkaa kattotelineeseen niin yksi M8 pultti per jalka riittää oikein hyvin. Teoriassa täydellisessä tilanteessa yksi 8.8 M8 pultti pystyy kantamaan 2324kg kuorman. Tuohon varmuuskerroin 3 niin saadaan 770kg per pultti. Kolaritilanteessa oletetaan kiihtyvyydeksi vaikka 4G niin saadaan vajaa 200kg per jalka. 8 pultilla saat kattotelineeseen noin 1,6 tonnin kiinnityksen. Toisin sanoen särkyy jostakin muualta.

Hessu888
10.10.2021, 16:34
HJ61 alkuperäinen suht harvinainen reilun puolen katon kokoinen kattokaide/telineviritys on 6 jalalla ja jokainen niistä 3kpl M6-rosteriruuvilla joille katon sisäpuolelle hitsattu peltilätkä jossa hitsimutterit. Telineeseen merkitty 80kg kantavuus.

wikke
10.10.2021, 17:33
HJ61 alkuperäinen suht harvinainen reilun puolen katon kokoinen kattokaide/telineviritys on 6 jalalla ja jokainen niistä 3kpl M6-rosteriruuvilla joille katon sisäpuolelle hitsattu peltilätkä jossa hitsimutterit. Telineeseen merkitty 80kg kantavuus.

Onko tuo merkintä nimenomaan valmistajan, vaiko maamme sen hetkisten lakien tuotos?

-Junnu-
12.10.2021, 17:03
Jos itsellä olisi metsätukikohta jonne tarvii viedä jerrykannuja, niin harkitsisin vakavasti pienen peräkärryn modaamista maastokelpoisemmaksi vaihtamalla siihen isommat pyörät.
Meinaan ajan kanssa sinne tulee varmasti lisäkuljetus kapasiteettia tarvitsevia tavaroita.

dragonxi
12.10.2021, 21:31
Minkälainen modattu peräkärry
maastoon olisi sallittu myös
yleisellä tiellä ?

Autossa 33" maastorenkaat,
millaiset modattuun peräkärriin
maksimissaan ?

sisua45
13.10.2021, 07:07
Kun ostaa armeijan vanhan GAZ-704 maastoperäkärryn, niin siinä on jo melkein kaikki vakiona.

Googlesta löytyy tietoja ja kuvia.

k0rh0nen
13.10.2021, 07:57
Tuli tässä mieleen, että jos jerry on kiinni vararengastelineessä, niin siitä pystyy imemään mehut letkulla suoraan tankkiin.

JiiPee
13.10.2021, 09:40
Kun ostaa armeijan vanhan GAZ-704 maastoperäkärryn, niin siinä on jo melkein kaikki vakiona.

Googlesta löytyy tietoja ja kuvia.
Ääni tälle. Olen ajanut tällaisella paljon metrin mittaan pätkittyä polttopuuvärkkiä metsästä pilkontapaikalle, eikä kuormat ole sisältäneet pelkkiä terveisiä. Puolen metrin lisälaidat laitoin ja täysi pöllikuorma sitten kyytiin.

Kaitsu67
13.10.2021, 10:09
Kun ostaa armeijan vanhan GAZ-704 maastoperäkärryn, niin siinä on jo melkein kaikki vakiona.

Googlesta löytyy tietoja ja kuvia.

Ääni tälle. Olen ajanut tällaisella paljon metrin mittaan pätkittyä polttopuuvärkkiä metsästä pilkontapaikalle, eikä kuormat ole sisältäneet pelkkiä terveisiä. Puolen metrin lisälaidat laitoin ja täysi pöllikuorma sitten kyytiin.

Lisää ääniä GAZille, sellanen ollu kohta 10 vuotta itselläkin, kopillinen versio niillä "lokkiovilla", mutta modattu niin, että kopin saa pois ja takaisin tarpeen mukaan. Nyt ollu avokärrinä jonkin aikaa taas.

-Junnu-
13.10.2021, 20:58
Minkälainen modattu peräkärry
maastoon olisi sallittu myös
yleisellä tiellä ?

Autossa 33" maastorenkaat,
millaiset modattuun peräkärriin
maksimissaan ?

Kärrynpyöriä koskee samat säännöt kuin auton renkaiden koon muuttamisessa.
Rengaskoko (eli aihio josta alat tekeen) maaston mukaan. Kyllä se normikärrykin kangasmaastossa perässä tulee. Itte tiedät parhaiten.

Tääläkin on useita kärryn tekojuttua tässä yksi:
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=31752

Tai sitten tosiaan ostaa valmiin armeijan kärryn kuten tuossa edellä suositeltiin.

dragonxi
16.10.2021, 07:41
Miksei vastakappaleita auton
sisäkattoon roofrackin pulttaamiseksi ?

Miksi purkaa verhoilu -
sen purkaminen korjaamon x1 mukaan ISO työ -
kun reiät katon läpi, vahvat pultit,
vastakappaleet ja vahva rikka olis ok
- vaikkei ehkä kaunein - ratkaisu, vai olisko ?

Miksi purkaa katto
- korjaamon x2 mukaan tosi iso työ -
kun eo ratkaisu ok ?

Eikö riitä että varoo sähköjohtoja
jotka menevät taakse ?

Kunhan tiivistää hyvin niin eikö ok ?

Kyseessä maastoauto ei SUV

Eikö kattoon kohdistu melkoisia voimia
jos siellä neljän (4) täyden jerrykannun
lisäksi muutakin - sellaisia etteivät
hempulat kattokaiteet / kartotelineet/
ohut Terranon peltikatto saata kestää
- ja eikö hyvä vastakappale myös
vahvistaisi rakennetta.

En muista vastakappaleen oikeaa termiä,
idean esitti kokenut karavaanari
joka käy hitsaustyöt teettämässä
naapurimaissa missä hänen mukaansa
osataan hitsata paremmin ja huomattavasti
edullisemmin ja osatkin tuunataan tsrvittaessa
muista automerkeistä ja ratkaisuja ei
etsitä pilvistä (viittasi ilmeisesti pilvipalvelimiin)
eikä uskota kaikkeen mitä tietokoneet
väittävät ratkaisuksi.

wikke
16.10.2021, 09:41
Lue ketjuasi ajatuksella vaikka pari kertaa... ;)

ISE
16.10.2021, 14:21
Melkoinen ongelma jerryistä,entäs jos laittais isomman tankin,vaatii vähän peltihommia.

sisua45
17.10.2021, 10:07
Korjaamoilla ovat täysin oikeassa. Ei kannata purkaa vanhan Nissanin kattoverhoilua, ja tehdä kiinnikkeitä tuntityönä. Laskua tulee helposti puolet auton arvosta.

Valmiita kaupasta ostettavia pulttaa-kiinni ratkaisuja ei sun autoosi välttämättä löydy. Silloin täytyy tehdä joko kattotelineet/kiinnikkeet itse, vaihtaa autoa, tai unohtaa koko homma. Helppoa ja halpaa ei aina ole.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3278&pictureid=155157

Edit:

Mulla on tälläinen teline olemassa, kuvassa heitetty pajeron katolle. Ei sovi mihinkään autoon suoraan, mutta muokkaamalla mihin vaan. Tuosta kun leikkaa varapyörä kiinnikkeet pois, ja tekee telineen jerrykannuile, niin varmasti kestää.