PDA

View Full Version : Toyota BJ42 Landcruiser 3B kone


Lassi80
22.09.2021, 19:08
Ongelma ilmeni tossa jo pari kuukautta sitten että öljyä pääsee veden sekaan mutta ei aiheuta painemuutoksia, öljyssä ei ole vettä seassa.
Kansi nostettiin pois ja ei pahvissa näkyviä vikoja ja kansi paineistettiin öljykanavan osilta ja ei näkyviä vikoja ja vuotoja.
Mistä muualta pääsee öljyä veden sekaan pikkuhiljaa.

Koneesta meni vädetyksessä vesiletku puhki ja kone kävi lämpöisenä mutta ei kuumana.
Ja kone jäähtyi ennenkuin lisättiin lämmintä vettä järjestelmään ja tämän jälkeen oireet alkoi.

Kantta ei viitsi vielä laittaa paikoilleen ennekuin löytyisi joku konkreettinen paikka mistä tämä vuoto voisi tapahtua.

Olisko kellään mitään hyvää ideaa, mistä päästä seuraavaksi puretaan ja mistä tutkitaan vai paalataanko koko paketti vai laitetaanko HJ60 mosa vaan suosiolla tilalle.....

toyopet
22.09.2021, 20:16
Ongelma ilmeni tossa jo pari kuukautta sitten että öljyä pääsee veden sekaan mutta ei aiheuta painemuutoksia, öljyssä ei ole vettä seassa.
Kansi nostettiin pois ja ei pahvissa näkyviä vikoja ja kansi paineistettiin öljykanavan osilta ja ei näkyviä vikoja ja vuotoja.
Mistä muualta pääsee öljyä veden sekaan pikkuhiljaa.

Koneesta meni vädetyksessä vesiletku puhki ja kone kävi lämpöisenä mutta ei kuumana.
Ja kone jäähtyi ennenkuin lisättiin lämmintä vettä järjestelmään ja tämän jälkeen oireet alkoi.

Kantta ei viitsi vielä laittaa paikoilleen ennekuin löytyisi joku konkreettinen paikka mistä tämä vuoto voisi tapahtua.

Olisko kellään mitään hyvää ideaa, mistä päästä seuraavaksi puretaan ja mistä tutkitaan vai paalataanko koko paketti vai laitetaanko HJ60 mosa vaan suosiolla tilalle.....
Onkos tasot tarkistettu, onko suorat? Kansi ja lohkotaso?
Niin, tosiaan öljyä veden sekaan, vesitilassa on kuitenkin paine...

MiKo
22.09.2021, 20:30
Öljynjäähdytin? Ei nyt muistikuvaa oliko näissä koneen kyljessä, mutta jos on niin ainakin työkonepuolella varsin yleinen vikapaikka..

Lassi80
23.09.2021, 06:40
Onkos tasot tarkistettu, onko suorat? Kansi ja lohkotaso?
Niin, tosiaan öljyä veden sekaan, vesitilassa on kuitenkin paine...

Niin, se juurikin kun öljy menee veteen eikä kansipahvissa ole näkyvää vikaa ja siellähän on vaan yksi paineistettu öljykanava ja siitä jos menee kuparirengas rikki niin kyllä se öljy pitäisi tulla helpointa reittiä eli kannen välistä ulos eikä tunkeutua toisesta kupari tiivisteestä sisään ja mennä paineistetun veden sekaan....

Lassi80
23.09.2021, 06:41
Öljynjäähdytin? Ei nyt muistikuvaa oliko näissä koneen kyljessä, mutta jos on niin ainakin työkonepuolella varsin yleinen vikapaikka..

No se oli ekana mielessä mutta näissä ei ole öljylauhua ollenkaan.
Eikä mitäään muutakaan missä öljy ja vesi olisi kovin lähekkäin.... paitsi kansi.

MiKo
23.09.2021, 06:50
No se oli ekana mielessä mutta näissä ei ole öljylauhua ollenkaan.
Eikä mitäään muutakaan missä öljy ja vesi olisi kovin lähekkäin.... paitsi kansi.

Samassa paketissa suodatinjalan kanssa?

MiKo
23.09.2021, 06:52
Ei muistikuvaa todellisesta elämästä, mutta googlelta kun kysyy niin tulee tuommosia vastaan?

Lassi80
23.09.2021, 07:25
Ei muistikuvaa todellisesta elämästä, mutta googlelta kun kysyy niin tulee tuommosia vastaan?

Niin perkele, siellähän se saattaa olla, ei oo tullut purettua sitä osaa koneesta koskaan kun ei ole ollut tarvetta.
Mutta eikö sielläkin ole vesipaine niin pitäisi veden mennä öljyn sekaan eikä toisin päin..... en mä tiiä, ihme mysteeri koko kone ollut vuosikaudet.

MiKo
23.09.2021, 08:23
Niin perkele, siellähän se saattaa olla, ei oo tullut purettua sitä osaa koneesta koskaan kun ei ole ollut tarvetta.
Mutta eikö sielläkin ole vesipaine niin pitäisi veden mennä öljyn sekaan eikä toisin päin..... en mä tiiä, ihme mysteeri koko kone ollut vuosikaudet.

Kyllä öljynpaine on aina kovempi moottorissa kuin vedenpaine.

Lassi80
23.09.2021, 08:26
Kyllä öljynpaine on aina kovempi moottorissa kuin vedenpaine.

Pitäis ainakin olla.
Voihan jossain olla orkonen mikä aukeaa kun kone on riittävän lämmin niin painaa öljyn veteen.

Palde
27.09.2021, 20:03
Terve !

Mulla oli vastaavat vaivat 3b:ssä ja vian aiheutti juurikin tuo oil cooler lohkossa...tarkemmin osa nro. 30 viattoman näköinen o-rengas oli murentunut ...

Lassi80
29.09.2021, 05:41
Terve !

Mulla oli vastaavat vaivat 3b:ssä ja vian aiheutti juurikin tuo oil cooler lohkossa...tarkemmin osa nro. 30 viattoman näköinen o-rengas oli murentunut ...

Joo, kyllä kun me aikamme purettiin ja tutkittiin niin kyllä me tultiin samaan tulokseen, toinen O rengas oli niin länässä ja kovettunut että ei varmana enään painetta pidä.
Torstaina jos pääsisi pistämään koneen taas tulille ja testaamaan, auttoiko kaikki tiivisteiden vaihtaminen ja liimaaminen mitään. :)