View Full Version : π Nissan Terrano1 hyytyi tielle
dragonxi
11.09.2021, 20:00
Tiedot
▪︎ Nissan Terrano 1 vm 1991
▪︎ VGE 3.0 litran bensamoottori
▪︎ automaattivaihteisto
▪︎ WD21 korimalli
▪︎ VIN: JN1WHYD21U0106864
▪︎ BFGoodrich TA KM3 M+S POR renkaat
▪︎ Varta silver 85Ah akku
▪︎ Seeker 140° lisävalot
▪︎ Referenssi etuvaloilla max 100
π 2x20=40 halogen valot
π 2x30=60 led kaukovalot
- pien ledit 12.5x2=25ref eri kytkin
Olosuhteet
▪︎asfaltti tie <-- 2WD/ D-asento (ei D1/D2)
▪︎sankka sumu aamulla klo 5 <-- kosteaa
▪︎valoina pitkät ja 4 työvaloa
▪︎hidas vauhti <-- sumun takia
▪︎D <-- olisko D1/D2 ollut parempi
▪︎maastorenkaat <-- 33" raskaat
▪︎takana lyhyttä ajoa veneelle <-- akkua ei ladattu
▪︎täysi tankki, noin 10l jerrykannusta sihdin läpi
* alkoi hidastua, pysäytin 16km ajettuani
* kone sammui
+ lähti käyntiin vähän ajan päästä
▪︎ käytin kierroksilla
+ 100km/h kulki ok 16km takaisin
▪︎ autotallissa
▪︎ akkulaturi näytti 1.8 arith
▪︎ akku latautui täyteen yön yli <-- Varta silver 85Ah akku ostettu 29.6.2020
Status
▪︎ ei ajettu
▪︎ tarve lähteä erälle asap
▪︎ huolto tilattu mutta aika vasta lokakuulla
▪︎ ei tutkittu ECU vikakoodia
Mikä seuraavista todennäköisimmin auttaa
(1) polttoainetankki tyhjennettävä
ja huuhdeltava ?
(2) sytytyspuola vaihdettava ?
(3) polttoaine suodatin vaihdettava ?
(4) sytytystulpat vaihdettava ?
(5) laturi vaihdettava ?
(6) syrytystulpat vaihdettava ?
(7) usb laturi näyttämään miten auton laturi lataa
(8) öljynpainemittari näyttämään öljyn paineen
(9) polttoaine pumppu ?
(10) polttoaine pumpun rele vaihdettava ?
Mitä yrittää ?
(11) ECU vikakoodin selvittäminen
- haastava box hanskalikerossa jota
käytetään ruuvimeisselillä ja osattava
tulkita vilkutusten määrästä ja väristä
koodi mikä voi resetoitua ettei huolto näe
(12) epäillä muuta kuin akkua ja laturia
koska miten pääsin ok takaisin ?
(14) katsoa että akun miinus napa kunnolla
kiinni rungossa ?
(15) turha murehtia, sammui koska takana
pätkäajoa ja nyt joutu kostealle (sumu) kelille ?
(16) lisää lyhyttä testiajoa metsäteillä ?
(17) kaipaa vain lisää ajoaja uutta bensaa !?
(18) mitään osaa ei kannata vaihtaa ellei
todeta että ao osa on viallinen !?
(19) joku sähkö vika ?
(20) virranjakaja ?
(21) luoda tilanne uudelleen ja hinauttaa
tieltä/metsätieltä/offroad oloista ?
Toteutettavia neuvoja mielellään,
esim seuraavat rajaan pois:
(22) en vaihda dieseliin
~ V6 3.0 bensakone toiminut hyvin
(23) en vaihda uuteen maastoautoon
(24) en vie korjaamolle "tutkittavaksi"
- liian kallista, vikavaihtoehtoja liikaa
Asialliset neuvot tervetulleet,
esim uuden osan tilaaminen ja
korjaamolla asennuttaminen sekä
esim polttoaine järjestelmän puhdistaminen
voi olla viisasta kunhan osien ja työn
hinta kohtuullinen ja todennäköisyys
että vika korjaantuu on suht hyvä.
En ole kovin tee-se-itse taitoinen enkä
omista enkä hallitse hyviä mittalaitteita
enkä työvälineitä eikä ole pajaa korjata.
Eo listakin on offroad kavereilta saatua.
Kiitos etukäteen hyvistä neuvoista
ja pysykää koronavirukselta terveinä!
dragonxi
12.09.2021, 08:29
Mikä todennäköisin syy siihen että V6 bensakone sammuu kesken ajon ?
Kaitsu67
12.09.2021, 10:34
En ole kovin tee-se-itse taitoinen enkä
omista enkä hallitse hyviä mittalaitteita
enkä työvälineitä eikä ole pajaa korjata.
Eo listakin on offroad kavereilta saatua.
Mikä todennäköisin syy siihen että V6 bensakone sammuu kesken ajon ?
Todennäköisiä syitä on vaikea alkaa arvailemaan, kyllä se vaan on paras lähteä alkuun haarukoimaan ihan perusasioita millä osastolla vika mahdollisesti on.
Bensakone tarvii polttoainetta (bensiiniä), ilmaa, puristuksia ja kipinän (sähköpuoli) jotta käy, eli jos kone sammuu, eikun tutkimaan mikä noista edellämainituista uupuu. Tulppaa vaan irti ja tutkimaan tuleeko pyörittäessä kipinää, syöttääkö polttoainetta, onko ilmanputsari tukossa jne...melko helposti pääsee alkuun ja saa osviittaa missä noista osastossa vika saattaisi olla.
Testeristäkään ei tietysti ole haittaa jos sellaisen saa käsiinsä, mutta perinteisillä konsteillakin saa jo pikkaisen hajua, mistä osastosta kannattaa jatkaa etsintää pidemmälle mikä noista tarpeellisista upuu, ja mikä siellä ketjussa krenaa.
Mutta jos kerran ei itsellä ole riittäviä taitoja tai kiinnostusta/mahdollisuustta tutkia, niin vie sitten suosiolla sinne pajalle/korjaamoon ja antaa ammattilaisten hoitaa kuntoon tai pyytää niiltä kokeneemmilta offroad-kavereilta apua jos mahdollista.
dragonxi
13.09.2021, 10:06
■ On-board Diagnostic System käytetty
▪︎ meisselillä käytettävä box hanskalokerossa
● Mode III - virta päällä
+ koodi 55 = kaikki ok
▪︎ ao järjestelmän mukaan kaikki kunnossa
● Self Diagnostics ajettu ( lisää testejä)
▪︎ Mode V - 5 min moottori käynnissä
+ mikään valo-kombinaatio ei syttynyt
ts todennäköisesti kunnossa myös
▪︎ camsaft position sensor
▪︎ ignition signal
▪︎ mass air flow sensor
● Nollattu koodit / Mode IV - ajolla
+ koodi valot käyttäytyi kuten pitää
ts todennäköisesti ok myös:
▪︎ throttle position sensor
▪︎ starter signal circuit
▪︎ speed sensor circuit
● Eo testien aikana moottori
+ starttasi ok
+ kävi tyhjäkäynnillä ok
+ pelitti eo testiajossa ok
+ meni pois päältä ok
jatkan testejä neuvojen & kykyjeni mukaan
kiitos paljon neuvoista !
dragonxi
13.09.2021, 15:21
▪︎tallissa
▪︎ei lisää testiajoja suunnitteilla
* suositus, mutta ehkä sucks !?
päätelty: <-- ehkä väärin ?
▪︎polttoaine (pa)-tankki täytyy tyhjentää
▪︎pieni erä uutta bensaa tilalle
▪︎pa-pumpun rele kannattaa vaihtaa
huom: pa-pumppu on tankin sisällä !
▪︎mittaamalla tutkittava pa-pumppua
ratkaisematta:
* pystyykö pa-pumppua tutkimaan avaamatta tankkia ?
* entä jos mittauksen mukaan pa-pumppu rikki ?
* korjaamo ei pysty pa-pumppua tilaamaan !
* www kuten autodoc ei ole !
* uusi pa-pumppu kallis, ehkei tarvetta ?
hylätty:
▪︎ polttoainesuutin tuskin syypää
~ niitä on 6 kpl V6-moottorissa
tehty-itse
▪︎ kontrolliyksiköllä vika diagnoosit
▪︎ CRC käsittely
▪︎ tarkastettu akun maadoitus
neuvot edelleen tervetulleita!
dragonxi
14.09.2021, 08:04
Testisuunnitelma (alustava):
▪︎ - 2°C ... +7°C pouta - ei sumuinen & ei kostea
▪︎ lämmityksessä - ei ilman kun jo pakkasta
▪︎ täysi Varta silver 85Ah akku - ei vajaa
▪︎ n.80km - hyytyi 16km päässä ed kerran
▪︎ soramaantie ja -metsätie - ei asfaltti
▪︎ minimi kuorma - ei varusteita kuten kun hyytyi
▪︎ 80-100 kmh soramaantie - ei 40-50km/h
▪︎ enemmän kierroksilla - ei sumu hidastamassa
▪︎ 4WD /High metsätiellä ja D
▪︎ seisottaminen useita tunteja
▪︎ 4WD /Low sorakuopilla ja D1/D2 sekä R
▪︎ norm paine - BFGoodrich TA KM3 M+S POR
▪︎ valoisa aika - ei pitkiä valoja, ei työvaloja
▪︎ sama 98E millä viimeksi hyytyi kesken matkan
▪︎ diagnostiikka nollattuna
▪︎ Samsung A71 ladattuna - ei USB laturissa
▪︎ tankissa n 60l = 130€ !
- antaa palaa jos kerran kuljettaa
kun edessä tod näk pa-tankin tyhjennys!
Avoinna mm.
▪︎ mitä testata, millä, miten heti kun hyytyy ?
▪︎ mitä osia yrittää vaihtaa - vai ei mitään ?
ts kokeilla starttaako ja tuoko takaisin taas ?
▪︎ mitä valokuvata/videoida jos hyytyy ?
Palautteet erittäin tervetulleita !
dragonxi
14.09.2021, 13:58
DIY yritys 16.9 (testiajo 15.9 siirretty)
▪︎ CRC-käsittely ke pa-pumpun liittimille
DIY joka saattaa ratkaista kaiken
ts teoria on että pa-pumppu oireili kosteassa
sumussa koska liitoksissa hapettumaa
ja/tai liitokset ei kiinni ja/tai kosketus
JP 14.9
Nissanissa polttoaine tankin putki
ohutta peltiä mikä lahoaa usein
ja jos so putki on rikki niin tankkiin
menee vettä
ts vaikka pa-pumppu toimii niin ei
auta vaikka imee kuraa ja vettä !
Koottua korjaamoilta ti 14.9
A <-- myyjä, tietää paljon,ex korjaaja
▪︎ sähköpuolella kosketushäiriö
▪︎ etsi pa-tankin kansi
▪︎ irrota sähköliittimiä ja CRC käsittele
▪︎ EI ole polttoainepumppu
& eikä sitä saa !
& ja törkeän kallis !
▪︎ EI ole polttoaineessa <-- (!?)
▪︎ ao rele voi aiheuttaa <-- ostin
B <-- sähkötyöt 5.10 tekevä
▪︎ tulee tutkimaan polttoainepumppua
▪︎ jos ei ole ok ehkä voi rakentaa jos ei saa
▪︎ tankin polttoaineelle ei ole tynnyriä
▪︎ jos hyytyy ajossa uudestaan
- starttaa
- 5 sek sisällä pitäs kuulua pa-pumpun ääni
ps jos normaali kuulo
C ti 14.9
▪︎ polttoainepumppu ajottain ei ehkä toimi
ts ei kokonaan ole rikki
▪︎ tankissa oleva 60l voi ehkä käyttää
ts. kannattaa laskea johonkin/ajaa
▪︎hyytymistilanne kannattaa yrittää luoda
ts ei välttää esim osia vaihtamalla
▪︎ tutki polttoaineen väri laskemalla kannuun
ts onko sakeaa tms ? onko vettä ?
▪︎ pa-tankin tyhjennys pohjaproppu auki
▪︎ polttoainesuodattimen vaihto ei
▪︎turha tankata huoltamolla
huom: ** 2x60=120l x 1.85€ = 220€ **
Palautteet edelleen tervetulleet
ja kiitokset aikaisemmista !
dragonxi
14.09.2021, 21:35
Onko kellään kokemuksia ao aineesta ?
dragonxi
14.09.2021, 21:39
Olisiko lämpötilojen psinuttua nollan runtumaa syytä lisätä bensaan jäänestoainetta Masinol ?
offroadjouni
15.09.2021, 08:10
Ei terve auto Masinolia kaipaa, mutta jos tankkiin on päässyt vettä niin siihen vo auttaa. Testaa yksi sellainen. Itse en tankkia tyhjentäisi, kun se on aika työlästä. Polttoaineongelmat kosteuden kanssa on tyypillisiä jos tankki on melkein tyhjä, joten itse tankkaisin täyteen silläkin riskillä että se pitää myöhemmin tyhjentää mahdollisen hiekan/ruosteen vuoksi. Jos tankki tai täyttöputki vuotaa niin siitä pitäisi tulla myös hajua ulospäin. Haiseeko?
dragonxi
15.09.2021, 14:39
ei haise.
kiitos neuvoista, en lisää.
tankki plus 4 jerrytankkia ovat täysiä.
dragonxi
15.09.2021, 14:40
▪︎ puhdistettu hiekasta yms liitännät
▪︎ CRC käsitelty mitä pystyi
nb: * irrotettava suoja päällä ei suojaa ulkoa *
ts. * tieltä päässyt liittimiin hiekkaa, kuraa *
▪︎muovikotelo ja pressukangasta suojaamaan
~ ei liian tiivis ettei kondensoidu vettä (ruoste)
▪︎polttoainepumppu surisi kun starttas
nb: vaimea surina, kaveri oli onneks hyväkuuloinen
~ jos tavaraa ja maastossa niin tuskin kuulis!
dragonxi
15.09.2021, 14:45
Forte fuel system cleaner tilattu 15.9
>> https://www.rst-steel.fi/kuorma-autoihin/forte-fuel-system-cleaner/p/780209/#description
dragonxi
16.09.2021, 13:02
▪︎ USB-tikun näytöstä näkee auton laturin
tuottaman jännitteen, odotusarvo n 14V
>> https://auton.fi/tuote/usb-autolaturi-volttimittarilla-2xusb-12-24v-max-31a-ek-18000329/
(1) Miksi vain noin 12V kun otti auton tallista ?
(2) Miksi vain noin 12V lyhyellä testiajolla ?
(3) Miksi ok lukemat auton seisottua n 30min ?
a) 14.1V tyhjäkäynnillä !?
b) 14.3V kierroksilla 4000 paikallaan !?
huom:
~ (1) - (3) vastaavat ehkä hyytymis-ongelmaa
ts Aamu 10.9 kun hyytyi 16km jälkeen sumussa:
Teoria:
(4) akku ei tod näk täysi 10.9 aamulla
(5) tosi hitaalla vauhdilla min vauhdilla ei
riittänyt laturin teho sekä akun että
muun sähköllä toimivan systeemin lataukseen
(6) akussa riitti virta kun käynnistin
(7) paluumatka onnistui koska
(a) kovat kierrokset n 100km/h
(b) min heikot halogen valot vain
koska sumu oli hälvennyt
(8) Tarkistettu tilatusta Nissan laturista
+ On sisäisellä jännitteen säätimellä !
>> https://auton.fi/tuote-osasto/laturit-ja-osat/laturit/ajoneuvolle/UFK-985/
(9) Tilattu myös ao laturin hihna
>> https://auton.fi/
(10) Offroad DIY !
- jos saa ajoissa tilatut osat maastoon
ja Terranon ao "kenttähuolto pisteeseen"!
dragonxi
17.09.2021, 09:23
(1) start ja autotallin edessä
▪︎ 14.1V <-- OK
ref: tech man EL-20 p. 1274 SDS alternator
jännite spec 14.1V -14.7V / VG30E
(2) 50m ajon jälkeen tyhjäkäynnillä parkissa
▪︎ 12V <-- ** ei hyvä **
(3)
▪︎ laturin hihna näytti kulahtaneelta
▪︎ johdot ja liitännätkään eivät vakuuttaneet
(4)
▪︎ uusi hihna toivossa tänään
▪︎ kun hihna sitten uusi laturi tilalle
>> auton.fi
(5) kierroksilla 5000 kokeiltu parkissa
* 12.1V vaikka kierroksia mikä ei hyvä
dragonxi
17.09.2021, 14:12
▪︎tilattu laturi ei käynyt
▪︎uusi tilattu, samalla hihnoja (2)
▪︎soitettu auton.fi; palautus ok
▪︎auto toi korjaamolta ok
ja lataus noin 14.1V ajon aikana
▪︎ ens viikolla uus yritys vaihtaa laturi
dragonxi
18.09.2021, 09:16
Mitä tehdä varaosan.fi verkkokaupasta tilatuille
osille jotka ei ehkä käy
kuten laturi joka väärä vaikka reg no ok
ja heidän tietojärjestelmä vakuutti osien
autooni sopivan:
(a) palautan samalla kun laturin
(b) jätän varaosiksi
(c) asennusta yritän ti 5.10
(1) bensiinisuodatin <-- | (a) | (b) | (c) |
(2) ilmanpuhdistin <-- | (a) | (b) | (c) |
(3) sytytystulpat <-- | (a) | (b) | (c) |
(4) sytytyspuola <-- | (a) | (b) | (c) |
(5) öljynpainemittari <-- | (a) | (b) | (c) |
ps. tälläista kuulemma sattuu usein
jos auto on made in Japan, ao maan
valmistajat eivöt anna piirustuksia eikä
speksejä osia valmistaville !
dragonxi
18.09.2021, 19:50
1) Asennus 20.9 korjaamolla
▪︎uuden korjaamon tilaaman laturin asennus
uudella korjaamon tilaamalla laturin hihnalla
ja ohjaustehostimen hihnalla
ts. vastuu osien sopivuudesta kuin työstä
korjaamolla
eli ei edes auton.fi laturin hihnaa yritetä
kerran ei heidän toimittamansa laturi käynyt
(2)
USB-tikun näyttöä ja autoa tarkkaillen:
- odote 14.1V - 14.7V
ts speksien mukainen
eli ei 12V tietämille kuten nyt
▪︎tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla testi hallissa
▪︎koeajo korjaamon pihalla
▪︎koeajo pitemmällä
▪︎seuraavan huollon varaaminen
▪︎taajamassa auton käyttö
▪︎sorateillä pitempiä matkoja
▪︎jatkotoimenpiteet mikäli vika ei korjaannu
(3)
Akun varauksen tarkkailu
▪︎ Varta silver dynamic
▪︎ 85Ah 800A (en)
▪︎ ostettu 2020 hinta 145€
ts akku pitäs olla vieläkin hyvä
joten akun lataus pitäis pysyä hyvänä
uudella laturilla ja uusilla hihnoilla ?
(4)
Onko eo suunnitelma ok ?
(5)
Jos ei, niin miltä osin pitäs muuttaa ?
(6)
Onko miten todennäköistä että Nissan Terrano
vielä hyytyy ?
(7)
Mikä sitten neuvoksi hyytymisen korjaamiseksi?
vai
(8)
Rohkeasti viikoksi maastoon -
mukana kun on kavereita jotka
offroad autoista tietävät ja
osaavat korjata kentälläkin !?
dragonxi
19.09.2021, 04:16
Terrano ei edelleenkään toimi - selvennys.
hiluvitkutin
19.09.2021, 05:27
Terrano ei edelleenkään toimi - selvennys.
Miten ei toimi, latausko?
dragonxi
19.09.2021, 10:24
Terranolla ei voi lähteä reissuun pitemmälle matkalle koska laturi ei aina lataa akkua kuten pitäisi ts välillä ok 14.1 - 14.7 mutta välillä 12V eli ei riittävästi.
Muuten ilmeisesti pelittää ok
ja vois käyttää vaikkapa ostoskärrynä
kun välillä laturilla latais autotallissa.
Pelittänee off road reissulle kun
saa asennettua uuden laturin ja
hihnan siihen.
Voin olla väärässä.
dragonxi
20.09.2021, 15:44
● uusi laturi
▪︎ vanhasta laturista pyörä, muuten ok
● uusi hihna, myös ohjaustehostimen
* vanha laturin hihna oli huonossa kunnossa
▪︎ ~14.1V - 14.3V USB tikun näyttö
▪︎ ~14V huoltamon mittaus
VIKA tod näk KORJATTU !
Kiitos hyvistä neuvoista niitä antaneille!
SALIASTAJA
20.09.2021, 18:14
Minua mietityttää tässä se asia, että sammuiko virran puutteeseen, koska lähti ilmeisesti ilman apuvirtaa käyntiin? En ole asiantuntija varsinkaan bensa vehkeistä, mutta vanhan dieselin tapauksessa minun mielestäni ei näin tapahtuisi.
Minua mietityttää tässä se asia, että sammuiko virran puutteeseen, koska lähti ilmeisesti ilman apuvirtaa käyntiin? En ole asiantuntija varsinkaan bensa vehkeistä, mutta vanhan dieselin tapauksessa minun mielestäni ei näin tapahtuisi.
Tätä samaa miettinyt. Varsinkin jos ensimmäinen oire oli vauhdin hiipuminen.
Itse olisin ajatellut että jokin tilapäinen ohimenevä häiriö mikä ei aiheuta sen suurempia toimenpiteitä. Varsinkin kun tuo ei ilmeisesti ole uusinut?
dragonxi
21.09.2021, 04:04
Kiitos teorioiden kyseenalaistamisessa !
Nissan VG30E bensakone joutuu nyt
töihin ja eo väittämät koetukselle.
dragonxi
21.09.2021, 04:06
▪︎ auttanut joillakin offroad kavereilla
▪︎ riskinsä tämänkin aineen käytöllä
▪︎ voi vaurioittaa mm lambda tunnistinta
jota vaikea saada VG30E mooriin
ja jos saa tilattua ei varmaa miten
Nissan Terranon ECU yksikkö siihen reagoi
▪︎suositus pullo mahd tyhjään 40l tankkiin
▪︎minimoin riskiä en maksimoi aineen tehoa
▪︎1/5 kuhunkin neljään 20l jerrytankkiin = 4/5
▪︎loput 1/5 auton tankkiin
Vinkki kaverilta, joka huoltanut hyvin
tätäkin maastoautoa ja joka siirtyi
raskaampaa kalustoa huoltamaan
- on saanut ao aineesta apua
omiinsakin ajoneuvoihin
>> https://www.rst-steel.fi/kuorma-autoihin/forte-fuel-system-cleaner/p/780209/#description
▪︎ auttanut joillakin offroad kavereilla
▪︎ riskinsä tämänkin aineen käytöllä
▪︎ voi vaurioittaa mm lambda tunnistinta
jota vaikea saada VG30E mooriin
ja jos saa tilattua ei varmaa miten
Nissan Terranon ECU yksikkö siihen reagoi
▪︎suositus pullo mahd tyhjään 40l tankkiin
▪︎minimoin riskiä en maksimoi aineen tehoa
▪︎1/5 kuhunkin neljään 20l jerrytankkiin = 4/5
▪︎loput 1/5 auton tankkiin
Vinkki kaverilta, joka huoltanut hyvin
tätäkin maastoautoa ja joka siirtyi
raskaampaa kalustoa huoltamaan
- on saanut ao aineesta apua
omiinsakin ajoneuvoihin
>> https://www.rst-steel.fi/kuorma-autoihin/forte-fuel-system-cleaner/p/780209/#description
hankala lukea tuommoista luettelomuotoista tekstiä, kun ei ole insinööri ja tottunut kaikenlaisiin listoihin...
Tuosta lambda-anturista: https://www.rockauto.com/en/catalog/nissan,1991,pathfinder,3.0l+v6,1211881,exhaust+&+emission,oxygen+(o2)+sensor,5132 (https://www.rockauto.com/en/catalog/nissan,1991,pathfinder,3.0l+v6,1211881,exhaust+&+emission,oxygen+(o2)+sensor,5132)
Muutama vaihtoehto. Todennäköisesti suomestakin löydät, liittimet on varmaan samat muissakin nissaneissa ja muutenhan sen toiminta ei eroa.
Se antaa seoksen mukaan jännitteet sille eculle ja ecu sitten ohjaa polttoaineensyöttöä sen mukaan. Lambdat on ihan kulutustavaraa, jossain ohjeissa vaihtoväleiksi annettu 160tkm.
Ja mikä tuo puhdistusaine nyt onkaan, niin todennäköisesti lanttaamalla sen suosituksia huomattavasti laimeammaksi, et saa sillä mitään vaikutusta.
EDIT: ilmeisesti alkuperäiseen hyytymisongelmaankaan ei ole ratkaisua löytynyt.
No sumussa ajettu ja päällä alkuperäiset pitkät ja 4kpl lisävaloja, joiden tehosta ei mitään hajua. Halogeenit kuitenkin ottaa sen 110W eli ~9A ja takavalot, mittarivalot yms. pari-kolme amppeeria siihen päälle. No ne lisävalot voi ottaa sitten mitä vaan, kun niistä ei tehotietoa ole. Lämppärin puhallin todennäköisesti päällä ja tietysti se bensapumppu ottaa jotain.
Jos lisävalot on luokka 50W/kpl tai jopa enemmän, niin onhan se mahdollista, että laturissa ei riitä puhti ja syö matkassa akunkin tyhjään, minkä takia bensapumppu hyytyy myös ja matkanteko hidastuu viimein pysähtymiseen asti.
Mutta miksi se sitten olisi lähtenyt hetken päästä uudelleen käyntiin. Se ei tuo kuitenkaan tuota teoriaa.
No jännitteensäädin tietysti noihin latausongelmiin voisi olla syynä, laturin lisäksi.
Mutta pikkuhiljaa hyytyminen viittaa enempi polttoaineongelmaan, suodatin oli vissiin puhdas? Vettä jos olisi tankissa sammumiseen asti, niin sittenkään ei lähtisi käyntiin uudelleen.
Jotain mujua linjassa, joka virtauksen mukana ajelehtii ja koneen sammuttua on painunut takaisin tai esim. suodattimen pohjaan.
Joskus ooppelissa oli semmoinen vaiva, että saattoi mennä pitkään ilman oireita, sitten alkoi hyytyä kunnes sammui. Hetken päästä uudelleen käyntiin ilman ongelmaa ja meni joko pitkään tai hetken päästä hyytyi, ei voinut ikinä tietää. No polttoainelinja oli jostain töhnästä tukossa ja sitä tuli tankista lisää. Paineilmalla konehuoneesta tankkiin päin ja tankki tyhjäksi.
dragonxi
22.09.2021, 19:36
Pakkasta lähtiessä.
Raskas kuorma.
Kuutamo.
Sumua paikoittain.
Hyvä näkyväisyys pääasiassa.
Matkavauhti normaali.
Asfalttia, soratietä, kivikkoista maastoakin.
USB tikku näytti auton laturin lataavan ok.
Terrano toi ok kamat erämaan tukikohtaan.
dragonxi
23.09.2021, 12:08
Nissan Terrano toimi hienosti
ja USB tikku näytti VGE 3.0 litra
bensakoneen laturin toimivan hyvin.
Kuutamo.
Sumua paikoittain.
Hyvä näkyväisyys pääasiassa.
Ja aina välillä valitetaan että oireilu ongelma tapauksissa ei olosuhteista kerrota tarpeeksi. No nyt on kerrottu! :)
Sori OFFI-topic...
...fortesta...
▪︎suositus pullo mahd tyhjään 40l tankkiin
Niin, noinhan sitä usein ajatellaan ajatuksena se että menee mahdollisimman tiukat setit sitten järjestelmiin. Vaan vaihtoehtoisena ajatusmallina voisi pitää sitäkin että mitä suuremmassa polttoainemäärässä (no tietenkin rajansa kaikella, mutta jos nyt pysytään tankillisessa/muutamissa kymmenissä litroissa) pesuainetta on, sitä kauemmin se vehkeissä vaikuttaa.
Kyllä likainen tiskikin likoaa paremmin lavuaarissa puolen tunnin aikana kuin pelkällä fairilla minuutissa.
Ja aina välillä valitetaan että oireilu ongelma tapauksissa ei olosuhteista kerrota tarpeeksi. No nyt on kerrottu! :)
Itsekin olen aina pyrkinyt mahdollisimman tarkkoihin tarinointeihin ja selontekoihin (joskaan en ihan tämän tasoisiin) ja tullut siihen tulokseen että niitä taas ei kukaan viitsi lukea :-)
dragonxi
02.10.2021, 14:43
Ei hyytymistä kesken matkaa enää
olipa sää sumuinen, pakkanen, kostea
taikka reitillä vaikeitakin maastoja
ja kuormaakin sai olla mikä kyytiin mahtui!
Uusi laturi uusine hihnoineen oli ratkaisu.
Kiitos kaikille neuvoista ja hyvää lokakuuta!
k0rh0nen
07.10.2021, 08:38
Alkuperäinen laturi uupui minulla noin 25 vuoden ja 240000 kilometrin jälkeen. Sen kuoleminen oli jokseenkin salakavalaa ja mysteeriongelmia oli ajoittain. Laturin vaihdon jälkeen ilmeni vielä erinäisiä ongelmia, mutta akun maajohdon kiinnityksen hinkkaaminen auttoi. 30-vuotias Datsuni purkaa akkua aina jostain, joten jos en aja, niin älylaturi lataa kiinteänä peliin alla. Minulla on Eberi, rokkikoneet ja kasa ledivaloja, jolloin tuntuu ettei 100 Ah ole tarpeeksi. Alkuperäiskokoisella ei voi oikein käyttää mitään lisälaitteita ja sopivan isomman löytäminen on erittäin haastellista.
dragonxi
07.10.2021, 09:33
Kiitos hyvästä palautuksesta mikä
muistutti hyvin minua siitä, ettei 20v
toimivuus ollut ollenkaan heikko suoritus
Terranon laturilta !
Ja vanhasta laturista on uuteen otettu
pyörä, että hihnat linjassa ja mikä hyvää
mielestäni ettei edelleenkään samaan
pyörään ole yhdistetty muita hihnoja.
20 vuotta toimiminen kelissä kuin kelussä
ja niin maanteillä kuin offroad oloissa
sekä yhteensopivuus ovat kova sana
verrattuna vaikkakaan ei sama tekniikka:
* Huawei Honor 8 hyytyi lopullisesti
* Samsung A71 hyytyy vuorokaudessa
* Nokia kännykkä hyytyy noin 2 viikossa
* Jumpstarter alkaa hidastaa pienelläkin pakkasella
* Varta suton akku vaihdettava säännöllisesti
vanha akku toimii 360 LED työvalona
sekä USB laitteiden latauksessa
...
Uudella laturilla ja sen hihnalla Pathfinder
on vienyt erämaihin ja tuonut sieltä takaisin
niin pakkasilla kuin kosteilla kelillä
dragonxi
08.10.2021, 03:46
Kiitos hyvästä palautuksesta mikä
muistutti hyvin minua siitä, ettei 20v
toimivuus ollut ollenkaan heikko suoritus
Terranon laturilta !
Ja vanhasta laturista on uuteen otettu
pyörä, että hihnat linjassa ja mikä hyvää
mielestäni ettei edelleenkään samaan
pyörään ole yhdistetty muita hihnoja.
20 vuotta toimiminen kelissä kuin kelussä
ja niin maanteillä kuin offroad oloissa
sekä yhteensopivuus ovat kova sana
verrattuna vaikkakaan ei sama tekniikka:
* Huawei Honor 8 hyytyi lopullisesti
* Samsung A71 hyytyy vuorokaudessa
* Nokia kännykkä hyytyy noin 2 viikossa
* Jumpstarter alkaa hidastaa pienelläkin pakkasella
* Varta suton akku vaihdettava säännöllisesti
vanha akku toimii 360 LED työvalona
sekä USB laitteiden latauksessa
...
Uudella laturilla ja den hihnalla Pathfinder
on vienyt erämaihin ja tuonut sieltä takaisin
niin pakkasilla kuin kosteilla kelillä
dragonxi
08.10.2021, 19:40
On toiminut hyvin lokakuussa kuten syyskuun looussakin uudella laturilla säässä kuin säässä ja niin maanteillä kuin erämaissa ja laturi näyttää USB tikun mukaan lataavan kuten pitääkin.
dragonxi
09.10.2021, 12:27
10.9 Terranon hyytymisvaihtoehtona
ei todrnnäköisesti voi sulkea pois
kuumenemisen mahdollisuutta.
Tämän Terranon (Pathfinder) V6
VG30E moottorilla on taipumusta
lämmetä liikaa jos autolla ajaa
liian kauan liian hitaasti ja ulkolämpötila
on liian korkea ao ajolle.
10.9 aamuna oli sankka ja tiheä sumu pakottivat
ajamaan erittäin hitaasti ja oli vielä pilkkopimeää
sekä normaalia lämpimämpää..
Auto oli sivussa tieltä konepelti auki
jonkin aikaa ennenkuin käynnistin eli
moottori ja konetila kerkes jäähtyä.
Myöhemmin syys-lokakuun vaihteessa
pohjoisen erämaita reissatessa oli
poikkeuksellisen lämmintä.
Ajettaessa pitempään hiljaa kivikkoisella
metsäosuudella alkoi moottori lämmetä
mutta viileni taas kun pääsin lisäämään
vauhtia paremmilla osuuksilla.
Terranosta on kyllä vaihdettu vesipumppu
melko äskettäin, jäähdytysnesteet ovat ok ja
syyläri ok - oireen kanssa tulen toimeen.
10.9 aamuna todennäköisesti kuljettajallakin
keitti enkä analysoinut tilannetta tarpeeksi.
Eli vaikka laturin vaihto olikin välttämätön
ja viisas teko, eikä Terrano ole hyytynyt
sen jälkeen, niin on olemassa mahdollisuus
että todellinen syy olikin moottorin ja
järjestelmän ylikuumeneminen.
Voin olla väärässä.
dragonxi
09.10.2021, 17:19
10.9 Terranon hyytymisvaihtoehtona
ei todennäköisesti voi sulkea pois
kuumenemisen mahdollisuutta.
Tämän Terranon (Pathfinder) V6
VG30E moottorilla on taipumusta
lämmetä liikaa jos autolla ajaa
liian kauan liian hitaasti ja ulkolämpötila
on liian korkea ao ajolle.
10.9 aamuna oli sankka ja tiheä sumu pakottivat
ajamaan erittäin hitaasti ja oli vielä pilkkopimeää
sekä normaalia lämpimämpää..
Auto oli sivussa tieltä konepelti auki
jonkin aikaa ennenkuin käynnistin eli
moottori ja konetila kerkes jäähtyä.
Myöhemmin syys-lokakuun vaihteessa
pohjoisen erämaita reissatessa oli
poikkeuksellisen lämmintä.
Ajettaessa pitempään hiljaa kivikkoisella
metsäosuudella alkoi moottori lämmetä
mutta viileni taas kun pääsin lisäämään
vauhtia paremmilla osuuksilla.
Terranosta on kyllä vaihdettu vesipumppu
melko äskettäin, jäähdytysnesteet ovat ok ja
syyläri ok - oireen kanssa tulen toimeen.
10.9 aamuna todennäköisesti kuljettajallakin
keitti enkä analysoinut tilannetta tarpeeksi.
Eli vaikka laturin vaihto olikin välttämätön
ja viisas teko, eikä Terrano ole hyytynyt
sen jälkeen, niin on olemassa mahdollisuus
että todellinen syy olikin moottorin ja
järjestelmän ylikuumeneminen.
Voin olla väärässä.
Jos se sun autosi ylikuumeni syyskuussa, niin miten se toimi keskellä kesää, 30 asteen helteessä???
dragonxi
10.10.2021, 12:34
Hyvin on Terrano mielestänin pelittänyt kovillakin
kesähelteillä erilaisissa ympäristöissä.
Offroad poikkeavista esimerkkinä
practical rata (> 10 stagea hiekkamontuissa)
, missä auto seisonut
paahtavassä helteessä tuulelta suojaisilla
sora-stageilla ja missä siirtymä joillekin
4wd low vaihteella pehmeää hiekkaväylää
ajaen painavalla lastilla (steel plate,ammo yms)
Kerran kesässä 30°C helteessä eri paikassa
joutuessaan seisomaan pitkään (poikkeus)
ja sen jälkeen kun piti ajaa 4wd low vaihteella
metsässä niin
A/T Oil Temp valo syttyi.
Pysäytin.
Tyhjäkäynnille.
Vaihde P asentoon.
Varroin aikani ja tilanne meni ohi ok.
Eo tapausra tutkittiin ja todettiin:
▪︎ vaihdelaatikon jäähdyttimen kunto ok
(VG30E:ssä oma jäähdytin syylärin edessä)
- ja oma nestekierto
▪︎ vaihdelaatikko ei ollut mutainen
▪︎ alustan pesin varuilta
▪︎ vuotoja (pun neste) en havainnut
▪︎ vaihteistoöljyn määrä ok
( moottoritilassa mittatikku)
▪︎ vaihteistoöljyn väri ok
▪︎ vaihdelaatikossa ok
▪︎ kytkin ok
▪︎ tyhjäkäynnille jättäminen auttoi
(ja viisasta)
Olen itse kaukana täydellisyydestä
joten Terranon kerran kesässä tosi kesähelteillä
kuumetessa annan anteeksi etenkin
kun olisin voinut välttää tilanteen
ja unihtamatta sitä tosiseikkaa että
se varoitti tilanteesta A/T Oil Temp valolla.
hiluvitkutin
12.10.2021, 06:12
Millanen puhallin jäähdyttimellä? Varmaan moottorissa viskokytkin, se ei pelaa.
dragonxi
12.10.2021, 21:44
Mikä on viskokytkin englanniksi ?
Voisin yrittää etsiä englannin kielisistä
manuaaleista.
Jäähdyttimen tuuletin kyllä
käynnistyy tarvittaessa
automaattisesti.
Testailen nyt renkaita mudassa
mutakeleillä ennen pakkaskelejä
joten vastailen harvakseltaan
mutta siis kiitos kaverit kommenteista
ja ideoista !
Mikä on viskokytkin englanniksi ?
Voisin yrittää etsiä englannin kielisistä
manuaaleista.
Jäähdyttimen tuuletin kyllä
käynnistyy tarvittaessa
automaattisesti.
Testailen nyt renkaita mudassa
mutakeleillä ennen pakkaskelejä
joten vastailen harvakseltaan
mutta siis kiitos kaverit kommenteista
ja ideoista !
Ihan vain viscous fan tai viscous fan coupling.
Mun WD21 2.4S moottorilla varustettu Pathfinder (Afrikantuonti Terzi) hyytyili kesken ajon, syy löytyi bensapumpun sähkönsyötöstä tankin päällä: johtojen liitokset pumppuun olivat niin hapettuneita, että toisen tinaus suli osin irti. Välillä toimi, sitten ei, mutta lämpesi lopulta oikein kunnolla...ei kovin terveellistä tankin katossa. Mielestäni pumpuksi pitäisi käydä mikä vaan riittävän tehokas, aikoinaan ostaja laittoi pirssin liikkeelle Bilteman halpispumpulla, imu kanisterista apparin etujalkatilassa. Rock Autosta olisi joku alkuperäistäkin vastaava kampe aikoinaan löytynyt, en ole tosin vuosiin seurannut saatavuutta. Yllättävän paljon on vieläkin osaa Motonetissä, kun auto on monessa paikkaa etuoven takalaitaan saakka yhtenevä King Capin kanssa. Viskoa ei myöskään meinannut löytyä mistään, oli lopulta edullisempaa laitta sähköflekti tunneleineen syylärin perään. Tuntui, että huimat 105 heppaa uutena tuottanut kone kiitti jatkuvan vastuksen vähentämisestä! P.S. Kikotin on taas myynnissä projektina lumiauravirityksen kanssa, löytyy Torista!
dragonxi
25.10.2021, 09:27
Kiitos ao vastauksesta !
Minäkin puhdistin bensatankin
päällä olevat bensapumpun liitokset.
Sen lisäksi tein suojan niille,
koska liitoksiinhan tule suoraan
maastosta rapaa, kuraa ja mitä
tahansa - ao hyytymispäivänä
ainakin rutkasti vettä ja loskaa tien
pinnasta. Ei ole ainakaan pahentanut
ja kaverit varmisti ettei suoja ollut
mallia Destroy It Yourself ts ettei
liitokset hapetu suojani takia.
dragonxi
29.10.2021, 06:07
Terrsno ei ole enää hyytynyt ei maanteille eikä metsäteille eikä maastoon ei kesä eikä alkutalven keleillä.
Kiitos vinkkejä antaneille ja hyvää loppuvuitta!
dragonxi
29.10.2021, 10:00
Terrano ei enää ole hyytynyt - ei eilenkään, josta kuvat.