View Full Version : Hdj80 casterkulman korjaus.
Tervehdys.
Ostin valmiiksi korotetun hdj80. Auto käyttäytyy sillä lailla huonosti, ettei se osaa päättää kumpaan ojaan se haluaa syöksyä.
Tutkimukseni mukaan tämä voi olla oire miinukselle kääntyneestä casterkulmasta.
Tahtoisin tästä erikoisominaisuudesta eroon, mutta ensin täytyisi selvittää montako astetta korjaavan puslasarjan tarvitsen.
Jos joku kyseisen mallin omistava voisi mitata originellin alustan korkeuden niin pääsisin projektissa alkuun.
Toki muitakin mittaus menetelmiä ja operaatioon liittyviä vinkkejä saa antaa.
Kiitos jo etukäteen.
antti_boy
08.09.2021, 11:31
kääntöpäiden tasopinnasta sen voi mitata
kääntöpäiden tasopinnasta sen voi mitata
Miten tämä tapahtuu?
Miten tämä tapahtuu?
Näin esimerkiksi "angle finderilla". Kulmamittareita erilaisia ja onpa niitä vissiin vatupassejakin joilla voi mitata.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=201253
BJ-40/76
08.09.2021, 23:38
https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/HDJ80/Etuakseli%20CASTER..jpg.jpg/_medium.jpg (https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/HDJ80/Etuakseli%20CASTER..jpg.jpg)
Tuolla minun "caster kit" "eliminaattorilla "; siis ei tarvitse epäkeskeisiä puslia: jotka ei varmaankaan kestä alkuperäisen tapaan?
Tuon etutukivarren rungon puoleisen kiinnityskohdan muokkaaminen/siirtäminen on erilainen mitoitukseltaan, jos hodari on manuaali laatikolla. (siis tuo "siirtosarja" kiinnittyi runkoon alkuperäisen automaatin runkoon, puslan reijän lisäksi useammalla pultilla rungossa oleviin kierteisiin)
Ja tuossa "siirtosarjassa" olisi ollut mahdollisista siirtää etuakselia (etutukivarsien rungon puoleista kiinnityspistettä) noin 10 mm portailla eteenpäin...
Tuo "siirtosarja" lienee edelleen laiton, siis saa käyttää vain maastossa?
(Oli tarkoitus tehdä "muutama setti", mutta jäi tekemättä, koska ei ns. katulaillinen)
------------------------------------------------------------------
En ota kantaa laillisuuteen, mutta nuo ns. ulkomaiset, usein ei EU, epäsymmeriset puslat toimii hyvin..... siis muutamia vuosia ja kymmeniä tuhansia km..
Näin esimerkiksi "angle finderilla". Kulmamittareita erilaisia ja onpa niitä vissiin vatupassejakin joilla voi mitata.
Kännykkäänkin saa kulmamittariapin. Toimii ihan ok. Bubble Level itellä käytössä.
Kännykkäänkin saa kulmamittariapin. Toimii ihan ok. Bubble Level itellä käytössä.
Joskus vertaillut bubble levelin ja ~200€ maksaneen Boschin sinisen sarjan etäisyys/ kulmamittarin antamia tuloksia, ja hämmentävän tarkka tuo bubble level on ollut.
kääntöpäiden tasopinnasta sen voi mitata
Eli tuota tasopintaa voidaan käyttää ikäänkuin nollana?
Jos tasopinta on vaaterissa niin caster on nolla?
Ja optimaalinen kulma on siis plus kolme.
Eli tuota tasopintaa voidaan käyttää ikäänkuin nollana?
Jos tasopinta on vaaterissa niin caster on nolla?
Ja optimaalinen kulma on siis plus kolme.
Näin. Isommilla renkailla saa mieluusti olla vähän enemmänkin, 4-6° toimii hyvin ja rauhottaa menoa. Kunhan nyt on edes plussalla niin on ajettavissa.
Eli tuota tasopintaa voidaan käyttää ikäänkuin nollana?
Jos tasopinta on vaaterissa niin caster on nolla?
Ja optimaalinen kulma on siis plus kolme.
Ja mitatessa auton paino päällä, eli normaali kuorman asennossa, joko pyörillään tai akselista pukitettuna
Ja mitatessa auton paino päällä, eli normaali kuorman asennossa, joko pyörillään tai akselista pukitettuna
Ja tietysti vielä vaakatasossa olevalla lattialla.
Nyt kun alkaa mittaustoimenpiteet olla selvillä, niin kertokaa mestarit vielä, että millä menetelmillä olette akseleitanne kääntäneet.
Puslilla? Noilla akselin korvakoihin tulevilla laipoilla vai jollain muulla konstilla?
Nyt kun alkaa mittaustoimenpiteet olla selvillä, niin kertokaa mestarit vielä, että millä menetelmillä olette akseleitanne kääntäneet.
Puslilla? Noilla akselin korvakoihin tulevilla laipoilla vai jollain muulla konstilla?
Vaihtoehdot taitaa äkkiä ajatellen olla:
• epäkeskopuslat, periaatteessa helppo tapa, jos riittää
• akselin muokkaus, työläs mutta kardaanikulmalle paras
• taivutetut tukivarret
• akselin korvakoiden uudelleen asemointi
• tukivarsien runGon puoleisten muokkaus / pudotus
• ilma- tai muu kätevästi säädettävä jousikorkeus
• koko korotuksen tarpeen uudelleen ajattelu / toteutus toisin, esim portaaliakselein
Nyt kun alkaa mittaustoimenpiteet olla selvillä, niin kertokaa mestarit vielä, että millä menetelmillä olette akseleitanne kääntäneet.
Puslilla? Noilla akselin korvakoihin tulevilla laipoilla vai jollain muulla konstilla?
Tämmösillä helpoiten korjattu riittävästi:
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0029/2795/1981/products/20170305_174602-1024x768_1200x1200.jpg?v=1554221496
Näppärä laikkailee kotosallakin passelit palikat.
omakinen
18.01.2022, 00:38
Minulla olisi kaksi sarjaa HDJ80 caster plateja edullisesti. Edullisia siksi, että yksi reikä on 11mm väärässä kohdassa työstökoneen virheasetuksen takia. Mutta olisi valmiina oikea muoto ja laadukas materiaali, kun vain siirtää vähän yhtä reikää. Näyttävät pyytävän päälle 250 euroa iron manin vastaavasta Suomen kaupassa :eek:
Tollasiakin olemassa casterin korjaukseen: https://spcalignment.com/component/spc/?task=part_description&pid=88920
Hessu888
18.01.2022, 15:34
Tollasiakin olemassa casterin korjaukseen: https://spcalignment.com/component/spc/?task=part_description&pid=88920
Mielenkiintoinen ratkaisu. Laakerikoko pienenee kyllä sen verran, että kestoikäkin sitten lyhenee.