PDA

View Full Version : Hdj80 casterkulman korjaus.


Jannala
08.09.2021, 10:48
Tervehdys.
Ostin valmiiksi korotetun hdj80. Auto käyttäytyy sillä lailla huonosti, ettei se osaa päättää kumpaan ojaan se haluaa syöksyä.
Tutkimukseni mukaan tämä voi olla oire miinukselle kääntyneestä casterkulmasta.
Tahtoisin tästä erikoisominaisuudesta eroon, mutta ensin täytyisi selvittää montako astetta korjaavan puslasarjan tarvitsen.
Jos joku kyseisen mallin omistava voisi mitata originellin alustan korkeuden niin pääsisin projektissa alkuun.
Toki muitakin mittaus menetelmiä ja operaatioon liittyviä vinkkejä saa antaa.
Kiitos jo etukäteen.

antti_boy
08.09.2021, 11:31
kääntöpäiden tasopinnasta sen voi mitata

wikke
08.09.2021, 12:56
kääntöpäiden tasopinnasta sen voi mitata

Miten tämä tapahtuu?

mikjus
08.09.2021, 13:00
Miten tämä tapahtuu?

Näin esimerkiksi "angle finderilla". Kulmamittareita erilaisia ja onpa niitä vissiin vatupassejakin joilla voi mitata.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=201253

Mika_T
08.09.2021, 15:03
eipä mittään

BJ-40/76
08.09.2021, 23:38
https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/HDJ80/Etuakseli%20CASTER..jpg.jpg/_medium.jpg (https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/HDJ80/Etuakseli%20CASTER..jpg.jpg)

Tuolla minun "caster kit" "eliminaattorilla "; siis ei tarvitse epäkeskeisiä puslia: jotka ei varmaankaan kestä alkuperäisen tapaan?

Tuon etutukivarren rungon puoleisen kiinnityskohdan muokkaaminen/siirtäminen on erilainen mitoitukseltaan, jos hodari on manuaali laatikolla. (siis tuo "siirtosarja" kiinnittyi runkoon alkuperäisen automaatin runkoon, puslan reijän lisäksi useammalla pultilla rungossa oleviin kierteisiin)

Ja tuossa "siirtosarjassa" olisi ollut mahdollisista siirtää etuakselia (etutukivarsien rungon puoleista kiinnityspistettä) noin 10 mm portailla eteenpäin...

Tuo "siirtosarja" lienee edelleen laiton, siis saa käyttää vain maastossa?
(Oli tarkoitus tehdä "muutama setti", mutta jäi tekemättä, koska ei ns. katulaillinen)
------------------------------------------------------------------
En ota kantaa laillisuuteen, mutta nuo ns. ulkomaiset, usein ei EU, epäsymmeriset puslat toimii hyvin..... siis muutamia vuosia ja kymmeniä tuhansia km..

-MaTTi-
09.09.2021, 11:23
Näin esimerkiksi "angle finderilla". Kulmamittareita erilaisia ja onpa niitä vissiin vatupassejakin joilla voi mitata.
Kännykkäänkin saa kulmamittariapin. Toimii ihan ok. Bubble Level itellä käytössä.

Timo_L
09.09.2021, 19:19
Kännykkäänkin saa kulmamittariapin. Toimii ihan ok. Bubble Level itellä käytössä.

Joskus vertaillut bubble levelin ja ~200€ maksaneen Boschin sinisen sarjan etäisyys/ kulmamittarin antamia tuloksia, ja hämmentävän tarkka tuo bubble level on ollut.

Jannala
09.09.2021, 21:04
kääntöpäiden tasopinnasta sen voi mitata
Eli tuota tasopintaa voidaan käyttää ikäänkuin nollana?
Jos tasopinta on vaaterissa niin caster on nolla?
Ja optimaalinen kulma on siis plus kolme.

-MaTTi-
10.09.2021, 08:14
Eli tuota tasopintaa voidaan käyttää ikäänkuin nollana?
Jos tasopinta on vaaterissa niin caster on nolla?
Ja optimaalinen kulma on siis plus kolme.

Näin. Isommilla renkailla saa mieluusti olla vähän enemmänkin, 4-6° toimii hyvin ja rauhottaa menoa. Kunhan nyt on edes plussalla niin on ajettavissa.

pee
10.09.2021, 10:13
Eli tuota tasopintaa voidaan käyttää ikäänkuin nollana?
Jos tasopinta on vaaterissa niin caster on nolla?
Ja optimaalinen kulma on siis plus kolme.


Ja mitatessa auton paino päällä, eli normaali kuorman asennossa, joko pyörillään tai akselista pukitettuna

-MaTTi-
10.09.2021, 10:28
Ja mitatessa auton paino päällä, eli normaali kuorman asennossa, joko pyörillään tai akselista pukitettuna
Ja tietysti vielä vaakatasossa olevalla lattialla.

Jannala
11.09.2021, 07:40
Nyt kun alkaa mittaustoimenpiteet olla selvillä, niin kertokaa mestarit vielä, että millä menetelmillä olette akseleitanne kääntäneet.
Puslilla? Noilla akselin korvakoihin tulevilla laipoilla vai jollain muulla konstilla?

pee
11.09.2021, 23:06
Nyt kun alkaa mittaustoimenpiteet olla selvillä, niin kertokaa mestarit vielä, että millä menetelmillä olette akseleitanne kääntäneet.
Puslilla? Noilla akselin korvakoihin tulevilla laipoilla vai jollain muulla konstilla?


Vaihtoehdot taitaa äkkiä ajatellen olla:

• epäkeskopuslat, periaatteessa helppo tapa, jos riittää
• akselin muokkaus, työläs mutta kardaanikulmalle paras
• taivutetut tukivarret
• akselin korvakoiden uudelleen asemointi
• tukivarsien runGon puoleisten muokkaus / pudotus
• ilma- tai muu kätevästi säädettävä jousikorkeus

• koko korotuksen tarpeen uudelleen ajattelu / toteutus toisin, esim portaaliakselein

-MaTTi-
12.09.2021, 09:28
Nyt kun alkaa mittaustoimenpiteet olla selvillä, niin kertokaa mestarit vielä, että millä menetelmillä olette akseleitanne kääntäneet.
Puslilla? Noilla akselin korvakoihin tulevilla laipoilla vai jollain muulla konstilla?
Tämmösillä helpoiten korjattu riittävästi:
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0029/2795/1981/products/20170305_174602-1024x768_1200x1200.jpg?v=1554221496

Näppärä laikkailee kotosallakin passelit palikat.

Mika_T
12.09.2021, 12:05
eipä mittään

omakinen
18.01.2022, 00:38
Minulla olisi kaksi sarjaa HDJ80 caster plateja edullisesti. Edullisia siksi, että yksi reikä on 11mm väärässä kohdassa työstökoneen virheasetuksen takia. Mutta olisi valmiina oikea muoto ja laadukas materiaali, kun vain siirtää vähän yhtä reikää. Näyttävät pyytävän päälle 250 euroa iron manin vastaavasta Suomen kaupassa :eek:

-MaTTi-
18.01.2022, 09:00
Tollasiakin olemassa casterin korjaukseen: https://spcalignment.com/component/spc/?task=part_description&pid=88920

Hessu888
18.01.2022, 15:34
Tollasiakin olemassa casterin korjaukseen: https://spcalignment.com/component/spc/?task=part_description&pid=88920

Mielenkiintoinen ratkaisu. Laakerikoko pienenee kyllä sen verran, että kestoikäkin sitten lyhenee.