View Full Version : vetotavan muutos
Savolaine
05.09.2021, 17:30
mitenköhän on, saako tuommoisesta takaveto hiluxista tehdä nelivetoisen, eihän siinä nyt mitään järkeä oikeastaan ole mutta ainahan sitä voi kaikkea koitta tehdä?
Tuttu muutti T4 transportteri etovetoisesta nelivetoiseksi, ja leimasi sen.
Ei kai se sen kummempi homma ole hiluxissakaan.
Joo, mä muutin etuvetoisen Dyanen jokapyörävetoiseksi. Mallisarjan sisäisenä muutoksena ilman lupabyrokratiaa muutoskatsastuksessa. 2- ja 4-vetomallien akselistojen erot paperille tulostettuna, sekä sekalaista muutakin asiaa kummastakin mallista, puntarin kautta takahuoneeseen päivittämään tiedot vastaamaan todellisuutta...
Kävin tosin ennakkoon kysymässä miten edetään, leppoisan keskustelutuokion päätteeksi laitoin alkuperäiset kilvet tilaukseen. Valmiina sitten näytille, tarkasteluosuus meni puolessa tunnissa, papereita sitten tehtiin pari tuntia...
mitenköhän on, saako tuommoisesta takaveto hiluxista tehdä nelivetoisen, eihän siinä nyt mitään järkeä oikeastaan ole mutta ainahan sitä voi kaikkea koitta tehdä?
Saa, 1.3.2021 jälkeen ei tarvii löytyä edes rinnakkaismallia vaan voidaan tehdä mistä vaan neliveto:
3.9 Voimansiirto
Auton vetotavan saa muuttaa, jos muutoksessa käytetään ajoneuvoon soveltuvia, suurimmalta sallitulta massaltaan vähintään yhtä suureen ajoneuvoon tarkoitettuja akselistoja, pyöräntuentalaitteita, jousituksen osia ja voimansiirron osia. Muutoksessa käytettävien osien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia.
Savolaine
13.09.2021, 19:57
Saa, 1.3.2021 jälkeen ei tarvii löytyä edes rinnakkaismallia vaan voidaan tehdä mistä vaan neliveto:
no tuohan helpottais sitten touhuja, akseleillakaan ei varmaan ole niin väliä kunhan akselimssat ei ylity?
Onko sillä merkitystä, kun takaveto on edestä erillisjousitettu, saako siihen laittaa jäykän akselin?
Gary Grand
15.09.2021, 09:11
Onko sillä merkitystä, kun takaveto on edestä erillisjousitettu, saako siihen laittaa jäykän akselin?
Tää kiinnostais itseäkin..:confused:
Periaatteessa moinen liikenteessä kaikille kulkijoille vaarallinen muutoshan kielletään, mutta...:p Siis jäykkään akseliin vaihto..
Jos laitan jakiksen ja Wagoneerin akselin eteen Capriceen, niin vaatiiko poikkeuslupia, vai meneekö vetotavan muutoksena? :D
Tällainen avaisi ihan uusia mahdollisuuksia mieleisten autojen tekemiseen..:cool:
Ainakin aikaisemmin erillisjousituksen vaihto jäykkään akseliin oli kiellettyä, koska se on olevinaan heikennys alustan toimintaan ja turvallisuuteen :rolleyes: Muutos jäykästä erillisjousitukseen on ollut sallittua, ja varmaan on edelleen.
Suomessa on kilvissä, jos ei ole sittemmin kilvistä pudonnut, BMW 2002 jossa on kavennettu Moparin 8 3/4 perä.
Kyseinen värkki oli rakennettu turbo koneella kiihdytyskilpailuja varten, mutta oli tosiaan hyväksytty liikenteeseen jäykällä perällä. Bemareissahan on ollut viimeisen 50 vuotta erillisjousitettu taka-akseli.
Ainakin aikaisemmin erillisjousituksen vaihto jäykkään akseliin oli kiellettyä, koska se on olevinaan heikennys alustan toimintaan ja turvallisuuteen :rolleyes: Muutos jäykästä erillisjousitukseen on ollut sallittua, ja varmaan on edelleen.
En tiiä miten on poikkeusluvalla sitten ennen pelattu noita? Eikös jokerilla ole king cabissa jäykkä akseli edessä? Mutta tosiaan joo veikkaan myös ettei erillistä edelleenkään saa muuttaa jäykäksi? Mutta voihan se takaveto hilun muuttaa risukeula nelikoksi :D tosin siinä ei varmaan ole edes henkisesti mitään järkeä, mutta onko näissä koskaan mitään järkeä :)
Suomessa on kilvissä, jos ei ole sittemmin kilvistä pudonnut, BMW 2002 jossa on kavennettu Moparin 8 3/4 perä.
Kyseinen värkki oli rakennettu turbo koneella kiihdytyskilpailuja varten, mutta oli tosiaan hyväksytty liikenteeseen jäykällä perällä. Bemareissahan on ollut viimeisen 50 vuotta erillisjousitettu taka-akseli.
Millon kyseinen vekotin on rakennettu? Ennen '93 rakennemuutokset ja rengaskoot oli aika paljon vapaammat - ja toki poikkeuslupiakin saanut sen jälkeen jos hyvin perustellut.
En tiiä miten on poikkeusluvalla sitten ennen pelattu noita? Eikös jokerilla ole king cabissa jäykkä akseli edessä?
Ainoastaan poikkeusluvalla saanut, jollei samaan mallisarjaan ole kuulunut jäykkäakselista versiota. Tai sitten muutos on tehty ennen '93, jolloin pykälät tiukentui melkolailla. Samaan sarjaan kuuluu autot missä vakiokoko jotain 225/70 R16 luokkaa ja otteella 38" renkaat. Niitä ei ole saanut edes poikkeusluvalla, vaan ovat ajalta ennen vuotta '93.
Määräys sanoo:
1.2 Määritelmät
Tässä määräyksessä tarkoitetaan:
5) akseliston perustyypillä jäykkää akselia, pendeliakselia, puolijäykkää akselia
ja erillistuentaista akselia;
3.10 Akselisto ja alusta
Akseliston tai akseliston osien vaihtaminen on sallittua samaan mallisukupolveen
kuuluvan ajoneuvon akselistoon, mallisukupolveen kuuluvaan ajoneuvoon tarkoitettuun akselistoon ja akseliston osiin tai akseliston perustyypiltään vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettuihin akseleihin tai akselistorakenteen muutososiin, jos:
Eli käsittääkseni vaatii poikkesluvan jos mallisarjasta ei löydy.
No tuossa hilux-tapauksessa sitten onnistunee, kun nuo vanhat hiluxithan on nelikoina jäykillä akseleilla.
lepoantti
16.09.2021, 10:18
Hilux ln110 jäykistäminen on onnistunut siksi, kun samaa mallisarjaa on ln105 jossa jäykkä akseli.
Määräys sanoo:
1.2 Määritelmät
Tässä määräyksessä tarkoitetaan:
5) akseliston perustyypillä jäykkää akselia, pendeliakselia, puolijäykkää akselia
ja erillistuentaista akselia;
3.10 Akselisto ja alusta
Akseliston tai akseliston osien vaihtaminen on sallittua samaan mallisukupolveen
kuuluvan ajoneuvon akselistoon, mallisukupolveen kuuluvaan ajoneuvoon tarkoitettuun akselistoon ja akseliston osiin tai akseliston perustyypiltään vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettuihin akseleihin tai akselistorakenteen muutososiin, jos:
Eli käsittääkseni vaatii poikkesluvan jos mallisarjasta ei löydy.
Huonosti taas tämäkin kohta kirjoitettu, 3.9-kohta käsittelee samaa asiaa vetotavan muutoksen vinkkelistä, siinä ei tuota samaa perustyyppiä edellytetä vaikka muuten samoja juttuja edellytetään.
3.9 Voimansiirto
Auton vetotavan saa muuttaa, jos muutoksessa käytetään ajoneuvoon soveltuvia, suurimmalta sallitulta massaltaan vähintään yhtä suureen ajoneuvoon tarkoitettuja akselistoja, pyöräntuentalaitteita, jousituksen osia ja voimansiirron osia. Muutoksessa käytettävien osien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia.
Pitää selvitellä. Vaik hassuahan se olis että takapotkusta sais jäykkäakselisen nelikon, mutta valmiista risukeulanelikosta ei sais tehtyä samaa.
Millon kyseinen vekotin on rakennettu? Ennen '93 rakennemuutokset ja rengaskoot oli aika paljon vapaammat - ja toki poikkeuslupiakin saanut sen jälkeen jos hyvin perustellut.
En muista enää. Voi olla että on tehty jo 90-luvun alussa.
Suomessa on kilvissä, jos ei ole sittemmin kilvistä pudonnut, BMW 2002 jossa on kavennettu Moparin 8 3/4 perä.
Kyseinen värkki oli rakennettu turbo koneella kiihdytyskilpailuja varten, mutta oli tosiaan hyväksytty liikenteeseen jäykällä perällä. Bemareissahan on ollut viimeisen 50 vuotta erillisjousitettu taka-akseli.
Eiköhän oo Hollolassa vihreänä, jos oli ennen Suonenjoella ja keltaisena.
Niitä on silloin muitakin laitettu jäykälle, mut saattaa olla ihan hiacen perä otteessa vaikka ois mikä paikassa.
BJ-40/76
17.09.2021, 01:15
Eiköhän oo Hollolassa vihreänä, jos oli ennen Suonenjoella ja keltaisena.
Niitä on silloin muitakin laitettu jäykälle, mut saattaa olla ihan hiacen perä otteessa vaikka ois mikä paikassa.
Muistaakseni jossain vaiheessa Noin 60 hv hiacen perää ei saanut laittaa (saanut katsastettua) noihin jenkkeihin v-8 moottorin perään....
Noita n. 60-80 hv diesel- hiacen yli 500 tkm ajettuja periä katsastettiin amerikasta tuotuina "isoina-" perinä, pulttijako meni suoraan johonkin merkkiin, muistaakseni chevyyn piti tehdä uusi jako?
hiluvitkutin
17.09.2021, 06:28
Muistaakseni jossain vaiheessa Noin 60 hv hiacen perää ei saanut laittaa (saanut katsastettua) noihin jenkkeihin v-8 moottorin perään....
Noita n. 60-80 hv diesel- hiacen yli 500 tkm ajettuja periä katsastettiin amerikasta tuotuina "isoina-" perinä, pulttijako meni suoraan johonkin merkkiin, muistaakseni chevyyn piti tehdä uusi jako?
No tämähän selventikin kaiken👍
Muistaakseni jossain vaiheessa Noin 60 hv hiacen perää ei saanut laittaa (saanut katsastettua) noihin jenkkeihin v-8 moottorin perään....
Noita n. 60-80 hv diesel- hiacen yli 500 tkm ajettuja periä katsastettiin amerikasta tuotuina "isoina-" perinä, pulttijako meni suoraan johonkin merkkiin, muistaakseni chevyyn piti tehdä uusi jako?
Voi olla, hiluxin/Hiacen dieselissä on 72hv ja bensakoneissa vähän enemmän.
Hiace/Hilux pulttijako on 5x114,3mm eli 5x4.5", sama jako siis kuin suuressa osassa Amerikan Chryslerin tuotteita sekä Amerikan Fordin tuotteita, kuin myös AMC/Jeep osastolta tätä löytyy.
Vaihtoa aikanaan varmaankin tehty hyvin paljon sen takia, että se toyotan 8" perä on aika vahva ja niitä oli todella paljon. Nythän niitä ei juurikaan ole, kun romut on melkeinpä kaikki laivattu afrikkaan.
Itsellä olisi tarve 2wd hiluxin banjolle, ilman murikkaa tai murikan kanssa mutta vetoakselit olisi oltava.
Huonosti taas tämäkin kohta kirjoitettu, 3.9-kohta käsittelee samaa asiaa vetotavan muutoksen vinkkelistä, siinä ei tuota samaa perustyyppiä edellytetä vaikka muuten samoja juttuja edellytetään.
Pitää selvitellä. Vaik hassuahan se olis että takapotkusta sais jäykkäakselisen nelikon, mutta valmiista risukeulanelikosta ei sais tehtyä samaa.
Samassa sotkussa 3.8.2 poikkeus teho-paino- suhteesta koskee erillisjousitettuja etuakseleita..
Samassa sotkussa 3.8.2 poikkeus teho-paino- suhteesta koskee erillisjousitettuja etuakseleita..
Mihinhän tuota kohtaa edes tarvitsee soveltaa? Vaikka vm. -30 rodi, nelipyttysessä ei oo tehoo paljo pskaakaan, eli painotehosuhde on yli 20 kg/kW, se saa pienentyä arvoon 12 kg/kW ilman mitään muutoksia kun vertailuautoa ei ole (lättäpää tuli myöhemmin).