View Full Version : Jeeppi
Jeepin rotisko tällä kertaa eksynyt projektiksi. Koitetaan hyödyntää kaikkea krääsää mitä nurkkiin on jäänyt.
Auto tuli laatikkovikaisena ja se nyt on korjattu ja tuntuu ainakin toistaiseksi pelaavan, toivotaan että pelaa jatkossakin. Overdriven jousi oli löystynyt ja saanut koko yksikkö lämpöä reilusti, kuori oli ainoa käyttökelpoinen osa.
Korotusta tuli nurkissa lojuneilla osilla nelisen tuumaa. Eteen hdj80:n jouset, rangen jousilautaset ja rangen 50mm korotusblokit, iskareiksi jeep xj:n iskarit ku sellaiset sattui olemaan. Taakse meni orkkis etujouset korotusjousiksi ja transitinkohan iskarit.
Ekan koeajoreissun jälkeen tuli jakolaatikkoa käännettyä ylöspäin ja tehtyä panssari sille, jakolaatikon kääntöä ei tullu kuvailtua. sehän on niinkin vaikea homma kuin että ottaa jakiksen irti ja poraa vaihteistoon uudet reiät jakolaatikolle,jakis takaisin paikoilleen ja sillä selvä. Niin ja tähänhän tuli laatikkorempan yhteydessä vaihdettua np242 jakoloota ku orkkis oli viskolla 249.
Panssari tuli kuvankaltainen, pultataan kiinni auton runkoon ja vaihdelaatikon kannatinpalkkiin. Kuvassa panssarista uupuu vielä levy, se tuli 3mm 400 hardoxista.
Tämähän oli tullessaan tyystin orkkis, iskemätön ja hieman ruosteinen aihio. :D
Jeepin upgreidaukset se kun jatkuu. Ebaysta tilasin jokunen viikko sitten lukon etu-akselille ja tänään pääsi jo koeajamaan. Se vähä mitä kerkes testailla niin ei moittimista. Hintakolina suhde kohdillaan. Us powertrain:in tekele tämä.
Jaahas, tämä projekti seurantaan.... ;)
Tällä käytiin retrossa kokeilemassa pysyykö nipussa ja eihän se pysynyt. Etu-akselin kanssahan siellä oli murheita,heti ensi metreille antautui vänkärin puoli ja aamulla sitten kuskin puoli. laitoin tilaukseen rough countryn chromoly 4340 tikut ja ristikot, jospa se niillä pysyy kasassa kun rengas kokokaan ei ole ku 33.
Kaikkea muutakin tähdellistä tehtiin ennen kisaa. Valoja katolle, keulaan ja alle. Takaluukku sai lähteä turhana painolastina ja jonkinlaisia lokasuojia viriteltiin nippusiteistä ja muovinkappaleista, 2 jopa pysyi paikallaan... :D Startti kaipaisi uusia hiiliä ja laturin päivitin 120a laturiin, akku myös uusittiin 95ah varta agm :ään. Tuota vois vielä jonkin verran korottaa kun on suht matala mutta taidan kuitenkin antaa olla koska nuo vakio tukivarret rajoittaa aika tehokkaasti jo nyt ulosjoustoa.
Ja huomatkaa miten hyvin ke70 corollan umpiot istuu jeeppiin! :D
KoniJeep
06.10.2021, 22:13
Tällä käytiin retrossa kokeilemassa pysyykö nipussa ja eihän se pysynyt. Etu-akselin kanssahan siellä oli murheita,heti ensi metreille antautui vänkärin puoli ja aamulla sitten kuskin puoli. laitoin tilaukseen rough countryn chromoly 4340 tikut ja ristikot, jospa se niillä pysyy kasassa kun rengas kokokaan ei ole ku 33.
Siirsit sulakkeen hankalampaan paikkaan :D
Siirsit sulakkeen hankalampaan paikkaan :D
:D paljon mahdollista, vaikka ei tuolla akselin sisällä ole ku välitys enää orkkista, se kai sieltä sitten särkyy jos lukko kestää.
Jeeppiä käyty välillä kokeilemassa ja joka kerta etuakselilla joku antautuu,mahtavaa. Alkaa olla suht rutiinia tuo vetoakselin ja nivelen vaihto.:D
Joku viikko sitten sisuunnuin ja hommasin ihan 4340 chromo palikat tuohon murheenkryyniin mikä myös dana 30 nimellä tunnetaan. 3h se kesti ennenku antautui,ristikko poikki ja tietysti se löi vetoakselin päästä ristikonkorvan mutkille.:mad: kokeilin ensin oikaista vaan oli ottanut siipeensä sen verran että meni poikki ku kokeilin oikaista.ei auttanut muu kuin hitsata kuntoon. testataan mitä kestää jahka posti tuo uuden ristikon
offroadjouni
03.05.2022, 06:49
Jeeppiä käyty välillä kokeilemassa ja joka kerta etuakselilla joku antautuu,mahtavaa. Alkaa olla suht rutiinia tuo vetoakselin ja nivelen vaihto.:DHyvä juttu että huoltaminen sujuu nopeasti, mutta onhan tuo vähän ikävää jos joka kerralla menee rikki. Ja vähän erikoistakin se on... Eikös esim. XJ:ssä ole samat kääntyvät osat? Nuo tuntuvat kestävän monella ihan kohtuullisen hyvin.
Onko kaasujalka erityisen painava ja säälimätön sekä onko koko auton paino etuakselilla silloin kuin etuakselilta jotain hajoaa? :eek:
Nimim. yhden naputtavan murroksen ylämäkeen pakittamalla hajottanut vuonna 2004 viimeksi :confused:
pääsisikö kääntymään enemmän kuin nivel kestää? ohjauksen topparit on vaan etupuolella akselia niin ainoa rajoittava toiseen suuntaan on ohjaustankojen kautta niin kyllä ne ohjauksen tangot antaa periksi kääntyä yli sallitun kulman kun on renkaat linkussa.
Vakio vetareita tullu kyllä muutamat vaihdeltua mutta yllättävän hyvin nekin kestää ilman lukkoa ja järkevällä käytöllä..
esim..https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=375&pictureid=155343
Kaverin autossa kestänyt hyvin vastaavalla lukolla ja cromovetareilla etupää XJ:ssä
Mielestäni olen jopa koettanut varoa kaasunkäyttöä että pysyisi ehjänä,tämä viimeisin särkyminen esimerkiksi tapahtui renkaat suorassa ojan ylityksessä,Yksi nivel meni kun yritin rengasta kannon päälle jne.jne. tuntuu särkyvän vähän missä sattuu.varmaan nuo tarvikeosat mitä olen käyttänyt ovat heikkolaatuisia,ja nyt noilla chromoilla tuo ristikko mikä antautui oli joku oudon merkkinen,toisella puolella on spicer ja nyt tilasin spicerin tuohonkin. Renkaatkaan ei ole kun 33" . Pitääpä tutkia tuota ylikääntymistä.
KoniJeep
03.05.2022, 15:01
pääsisikö kääntymään enemmän kuin nivel kestää? ohjauksen topparit on vaan etupuolella akselia niin ainoa rajoittava toiseen suuntaan on ohjaustankojen kautta niin kyllä ne ohjauksen tangot antaa periksi kääntyä yli sallitun kulman kun on renkaat linkussa.
Vakio vetareita tullu kyllä muutamat vaihdeltua mutta yllättävän hyvin nekin kestää ilman lukkoa ja järkevällä käytöllä..
esim..https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=375&pictureid=155343
Kaverin autossa kestänyt hyvin vastaavalla lukolla ja cromovetareilla etupää XJ:ssä
XJ on aika paljon kepeämpi.
Tikkua katkesi omastakin ZJ:stä kun oli edessä lukko ja 33" renkaat
_samppa_
03.05.2022, 16:12
Automaatti lukko on kyllä varmaan yksi syy. Aika tärsky kun veto päällä lyö lukon kiinni ja toinen rengas pysäyksissä pitävällä alustalla.
Automaatti lukko on kyllä varmaan yksi syy. Aika tärsky kun veto päällä lyö lukon kiinni ja toinen rengas pysäyksissä pitävällä alustalla.
Automaattilukko on veto päällä aina lukossa (ja ylipäätään suoraan mennessä), aukeaa vain rullatessa/ pintakaasulla kääntyessä.
Mutta (pala)lukko toki lisää vetareille ja välitykselle aiheutuvaa rasitusta verrattuna avoimeen perään.