View Full Version : Onko tietoa/kokemusta litium akuista ?
Onko tietoa tai kokemusta noista akuista ja erityisesti niiden latauksesta ym...
Funtsinu tuossa jos päivittäis retkipakun akut yhteen litiumakkuun, tällähetkellä on 2kpl exide equipment gel 900 ja hybridilaite missä on 40a lataussäädin, 20a akkulaturi ja kilowatin invertteri samas paketis.
Lisäks tietysti akkuerotinrele millä saa ajon aikana ladattua, sen ilmeisesti joutus jättään pois ellei hanki jotain litiumakulle tarkoitettua latausboxia väliin...
Kun tuntuis olevan vähän kahta mielipidettä noista litiumakuista, hyötysuhde olis noin 90%, kun taas lyijyakuissa vaan 50%, eli 1 akku vastais 2 "tavallista". Mutta kun olen lueskellu että tyhjää litiumakkua ei sais ladata isolla virralla... ja taas että sais nopeesti ladattua ja ottas hyvin virtaa vastaan, ilmeisesti noitakin saa helposti rikottua. Tarviiko ne sitten taas jonkun oman laturin/säätimen ?
Vai onko parempi vaan pysyä noissa vanhoissa ja hommata lisää tai isompia... tilanahtaus on vaan ongelma.
lepoantti
07.08.2021, 22:07
meillä rata-autossa exiden mopoiluun tatkoitettu LI-ION 60wh akku, painaa 800gr. jaksaa startata hienosti volvon ahdetun vinomoottorin ja ajossa toimii niinkuin pitääkin. Kun kisan jälkeen ajetaan park-fermehen niin on tarpeen pyörittää flektiä. se ei kauan pyöri tällaisella akulla, sitä varten laitteessa trukkipistoke johon voi tyrkätä tavallisen lyijyakun.
näiden kokemusten pohjalta en laittaisi mihinkään muuhun käyttöön kuin starttiakuksi laitteeseen joka lähtee heti tulille. latauksesta en tiedä muutakuin että auton laturi työntää sellaista virtaa mikä kelpaa tälle lipo akulle, samoin normaali älylaturi osaa ruokkia tätä niin että akku ottaa virtaa vastaan. on kuitenkin jo kaksi kautta ajettu, nyt menossa kolmas. siis kaksi talvisäilytystä ilman erityistä huolenpitoa. kilpuriin voin suositella, muusta en tiedä. mökillä aurinkopanelin takana 260ah geeliakku, painaa 60kg. se luovuttaa virtaa kauan ja sitkeästi.....
tekniikkamies
07.08.2021, 22:15
Victron aurinkopaneeli mppt säätimeen voi paneelin sijaan kytkeä esim. 48 voltin lithium akun ja ladata sillä lyijyakut täyteen. Minä käytin sähköpyörän akkua.
Toisessa viestiketjussa: Lisäakun lataus on aiheesta jotakin
- Lyijy ja lithium on kaksi eri tekniikka tai enemmän kemiaa
- Omat laturit, omat suojausjärjestelmät
- Molempien akillen kantapää on kylmyys, eivät lataudu hyvin pakkasessa. Tehdas ilmoittaa speksit!
- Ei vältämättä sovellu käynnistysakuksi, parempi käyttöikä pienillä virroilla
- Paino-indeksi on iso: 12V 200Ah lyijy painaa noin 60kg, Lithium painaa noin 25kg
- Hintaindeksi on toisinpäin...
Lisää tietoa vene ja asuntovaunu puolelta tai offgrid-mökkeily
Tietoa löytyy kunhan sen jaksaa selailla ja valita omaan tarkoitukseen sopivimmat
Victron on aika hyvä ensialku, kallis...
Kotimaassa on pitkä kokemus veneiden sähköistämisestä
Mulla oli kelkassa litium-akku, tosin vain yhden kauden kun kelkka meni vaihtoon. Ei ainakaan sinä aikana ollut mitään ongelmia. Akku pyöritti kovemmillakin pakkasilla ihan hyvin, kelkka vain oli sellainen ettei tykännyt käynnistyä. Jäi siis kokeilematta miten se olisi ottanut virtaa vastaan oikeasti kylmässä.
Sähköautoissahan käytetään pelkästään litium-akkuja. Sikäli outo väite, ettei kestäisi suuria virtoja molempiin suuntiin. Toki niissä on älykkäät laturit ja usein jäähdytetyt tai lämmitetyt akut.
Lähinnä kyselin että jos joku on vaihtanu hupiakut noihin litiumeihin, tietoa on kyllä netissä niin paljon ku jaksaa lukea (oikeeta ja väärää), myyntimiehet kehuu maasta taivaisiin mutta sitten lukee pienellä että voivat myös rikkoutua helposti väärin käytettäessä... 😂
Ja oon myös lukenu sitä toistakin puolta että vielä ei todella ole kannattavaa litiumia laittaa...
En sitte tiiä...
jotka ilmoittavat alhaiden lämpötilojen käytön:
Ja ihan oikein, ei ne markkinamiehet ole edes siitä asiasta kiinnostuneita
Vähentää myyntiä...
Toisaalta:
Oikein käytettynä lifepo4 akut kestää reippaasti enemmän syväpurkauksia verraten lyijyakkuun
Eli jatkuvassa käytössä Li akut on selkeästi edullisempia käyttää eli joutuu tyhjentämään lyijyakun toistuvasti niin Li tilalle
tekniikkamies
08.08.2021, 20:15
Lähinnä kyselin että jos joku on vaihtanu hupiakut noihin litiumeihin, tietoa on kyllä netissä niin paljon ku jaksaa lukea (oikeeta ja väärää), myyntimiehet kehuu maasta taivaisiin mutta sitten lukee pienellä että voivat myös rikkoutua helposti väärin käytettäessä... 😂
Ja oon myös lukenu sitä toistakin puolta että vielä ei todella ole kannattavaa litiumia laittaa...
En sitte tiiä...
Ei ne liitiumit tarvi olla samalla lailla kytketty kuin auton vakioakut.
LiFepo4 akkuja voi ladata auton normi laturilla, MUTTA laturi ei todennäköisesti kestä sitä. 100A laturi saattaa tuupata 150-200A litium akkuun, kun akun sisäinen vastus tms. on huomattavasti pienempi kuin lyijyakussa.
https://youtu.be/jgoIocPgOug
Tällä aussi-hepulla on muutama hyvä video aiheesta
https://youtu.be/FbStDC-7Q9E
tekniikkamies
08.08.2021, 20:52
LiFepo4 akkuja voi ladata auton normi laturilla, MUTTA laturi ei todennäköisesti kestä sitä. 100A laturi saattaa tuupata 150-200A litium akkuun, kun akun sisäinen vastus tms. on huomattavasti pienempi kuin lyijyakussa.
https://youtu.be/jgoIocPgOug
Tällä aussi-hepulla on muutama hyvä video aiheesta
https://youtu.be/FbStDC-7Q9E
Jos autossa on vaikka invertteri esim. siniaaltoisiakin saa kohtuuhintaan, siihen saa kytkettyä lithium akun laturin.
Auton oma akku on ihan tavallinen mutta hupiakkujen vaihtoa suunnitellu, litium akkuja ei saa kytkeä rinnan lyijyakkujen kans, tai tarvii erillisen latauslaitteen siihen väliin..
Että jos litiumakun vetää tyhjäks niin miten sen latauksen rajoituksen saa tehtyä, kun ei saa täysillä ladata tyhjästä...
On vaan turhan kalliita vehkeitä rikottaviks... taitaa olla parempi kun pysyy vanhoissa lyijyakuis vaan ja huudattaa niitä agregaatilla täyteen, sinänsä hyvin kyllä toiminu mutta pitää aina suunnitella kaikenlaista parannusta.
BJ-40/76
08.08.2021, 23:42
LiFepo4 akkuja voi ladata auton normi laturilla, MUTTA laturi ei todennäköisesti kestä sitä. 100A laturi saattaa tuupata 150-200A litium akkuun, kun akun sisäinen vastus tms. on huomattavasti pienempi kuin lyijyakussa.
https://youtu.be/jgoIocPgOug
Tällä aussi-hepulla on muutama hyvä video aiheesta
https://youtu.be/FbStDC-7Q9E
Katsoin ensimmäisen videon yhteen kertaan, ja aika kortilla.... siis varauksella....
Noiden Litium-akkujen, olipa ne sitten "rautavahvistettuja" tai ei, pätee sama kemiallinen totuus;
Kennoon syötetään, taikka sieltä otetaan tasavirtaa, joka on "suoraan" riippuva jännitteestä.
ja lukiko akun kyljessä 12,8 V?
-siis suurin piirtein vastaa perinteistä lyijyakkua? lataus alkaa merkitävissä määrin n. 13,5 voltissa (lähes tyhjä akku)
Ensimmäinen asia, mihin kiinnitin huomiota: Laturia pyöritettiin todella hitaasti.
-> Nuo sisäisellä tuulettimella olevat laturit on suunniteltu pyörimään minimissään 1,5-2 kertaisella nopeudella wanhoihin ulkoisella tuulettimilla oleviin verrattuna.
Siis normaali tyhjäkäyntikierrokset on laturilla yleensä noin 2000 rpm?
Toinen asia, mikä erikoisesti ihmetyttää, on nuo väittämät laturin palamisesta;
Minulla ei ole juurikaan omia mittaustuloksia noista sisäisellä tuulettimella olevista, siis nyykähtääkö niidenkin ulosanti samallatavoin kuin ulkoisella tuulettimella olevilla? pitäis olla parempi, koska lähtökohtaisesti pyörivät nopeampaa...
Siis noistakaan sisäisellä tuulettimilla olevista latureista EI saa tuplasti appeereita, jos jännitteet (siis magnetoinnin syöttöjännite ja ulostulojännite) on edes suuruusluokkaa 13 vuolttia
Siis noista ulkoisella tuulettimella olevista (vm. 76 Ladan alkuperäinen 42? amppeerinen, ja vm. n.-90 Bosch 115 A) on "jonkinverran" tietoa.
Siis: Jos pöydällä, vapaassa ilmassa oleva laturi kärähtää, niin maailma on varmaan "pullollaan" sähkövinnissilten autojen palaneita latureita... Jokaisessa sähkövinssillisessä offi- autossa vinssi ottaa enemmän virtaa maksimikuormituksessa, kuin lauturi(t) jaksaa työntää maksimikierroksilla?
ja yleensä vinssaus tapahtuu tyhjäkäynnillä; jolloin laturi pyörii videon nopeuksia, ja työntää virtaa videon mukaan...
Ja kuten ylempänä kerrottiin, niin nuo Litiun akut sähkö/hybridi autoissa vaatii elektoniikkaa/tietokonetta, jonka laskentateho ylittää varmaan ylittää dekadeilla esim. Apollo-Nasa:n laskentatehon.
Ja vielä kerran, en tarkistanut faktoja, kaikki ulkomuistista.
tekniikkamies
09.08.2021, 00:19
Auton oma akku on ihan tavallinen mutta hupiakkujen vaihtoa suunnitellu, litium akkuja ei saa kytkeä rinnan lyijyakkujen kans, tai tarvii erillisen latauslaitteen siihen väliin..
Että jos litiumakun vetää tyhjäks niin miten sen latauksen rajoituksen saa tehtyä, kun ei saa täysillä ladata tyhjästä...
On vaan turhan kalliita vehkeitä rikottaviks... taitaa olla parempi kun pysyy vanhoissa lyijyakuis vaan ja huudattaa niitä agregaatilla täyteen, sinänsä hyvin kyllä toiminu mutta pitää aina suunnitella kaikenlaista parannusta.
Itsellä on nyt vähän kokemuksia akkusahasta ja sen laturi lataa ehkä 500 watin teholla aika pienikokoista akkua. Voi ladata autossa invertterillä.
Tosiaan Victron mppt 100/50 sopi käytettäväksi niinpäin, että litiumista virtaa lyijyakuille. Rajoitin ampeerit sopiviksi.
Ei kai tossa muuta ihmeellistä kuin ei sekoita eri akkujen latureita.
Toisessa viestiketjussa: Lisäakun lataus on aiheesta jotakin
Eli tuolla: https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=151137