View Full Version : Jeep Grand Cherokee -96 käyttis
Aloitteleva Jeepisti ja tarkoitus olis rakentaa tuosta eilen hankitusta ZJ:stä metsään käypäinen käyttis.
Lähtökohta: https://serviceonrails.com/jeep/IMG_6039.jpeg
5.2litranen kasi, 44RE, NV249 ja kitkalukolla oleva perä.
Tarkoitus olis käydä koko auto läpi, eli todo (työjärjestyksessä):
- Alustan kaikki kuluvat osat, samalla "mieto" korotus ja säädettävät tukivarret yms..
- Akselit ja jarrut
- Laatikko ja jakolaatikko
- Moottori ja samalla varmaan tehdä se kokonaan uusiksi strokerkitillä varustettuna
Auto on tosiaan käyttiksenä, mutta en tartte autoa työkäyttöön kuin satunnaisesti. Omaa tallia ei ole, mutta hakusessa (ovat vaan vähän kintaalla Töölössä :D).
Päiväduunina IT-alan yrittäjänä, eli työ joustaa kun rakenteluun tarvitaan aikaa.
Aikataulu on avoin, mutta tarkoitus olis talveksi saada ainakin noi kaks ekaa tehtyä.
Eka korjauskohde onkin sitten mittariston valot. Ovat täysin pimeenä, onko ideaa mistä lähdetään metsästämään vikaa?
Jollain kokemusta https://www.core4x4.com noitten tukivarsista?
Tuon kun lukaset läpi, niin aika monta vinkkiä löytyy ZJ:hin
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=99287
Eka korjauskohde onkin sitten mittariston valot. Ovat täysin pimeenä, onko ideaa mistä lähdetään metsästämään vikaa?
Toimiiko valot muualla kojetaulussa/ keskikonsolissa? Mittariston taustavalo sekä säätimien ja katkaisijoiden merkkivaloja säädetään valokatkaisijan viereisestä liukukytkimestä. Siinä on välillä vikaa mikä voi aiheuttaa tuota.
Tietysti palaneista polttimoista lähtisin muuten, voi hyvin olla kärvähtäneet.
Jollain kokemusta https://www.core4x4.com noitten tukivarsista?
Tier3- ja tier4- tasoisissa on Johnny jointit toisessa päässä, joten ovat siltä osin hyviä. Sellaisia tukivarsia ei kannata ostaa missä on vain uretaanipuslat, ja toisaalta halpis flex jointitkin on yleensä varsin paskoja. Johnny jointit vastaavasti on hiton laadukkaita.
Tuon kun lukaset läpi, niin aika monta vinkkiä löytyy ZJ:hin
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=99287
Kiitos, kaikki on täältä ZJ:n osalta luettu ja tuolta jeeppiyhdistyksen palstalta kanssa.
Toimiiko valot muualla kojetaulussa/ keskikonsolissa? Mittariston taustavalo sekä säätimien ja katkaisijoiden merkkivaloja säädetään valokatkaisijan viereisestä liukukytkimestä. Siinä on välillä vikaa mikä voi aiheuttaa tuota.
Tietysti palaneista polttimoista lähtisin muuten, voi hyvin olla kärvähtäneet.
Kosketushäiriö tuossa valokatkaisija-kokoelmassa oli syypää.
Tier3- ja tier4- tasoisissa on Johnny jointit toisessa päässä, joten ovat siltä osin hyviä. Sellaisia tukivarsia ei kannata ostaa missä on vain uretaanipuslat, ja toisaalta halpis flex jointitkin on yleensä varsin paskoja. Johnny jointit vastaavasti on hiton laadukkaita.
Ok, eli semmoset sit tilaukseen. Ellei ole suositella jotain parempaa vaihtoehtoa?
Jaahas, tämä seurantaan..... :D
Mulla on Core 4x4 tukivarret Tier 3 mallisina omassa WJ:ssä. Tukevoitui koslan kulku maantiellä ainakin ihan pirusti ja kuvittelisin joustavan ihan eri tavalla maastossakin kuin orkkikset. Kamppeet on jykevät ja laadukkaasti viimeistellyt, ei mulla ainakaan valitettavaa ole. Valmistajaa kun tenttailin niin suositteli noita Tier 3 malleja minimissään ihan jokapäiväiseen tielläkin tapahtuvaan liikennöintiin.
Uretaanipuslat toisissa päissä nyt tuntuis nitisevän ja kitisevän vaikka kuinka rasvaisi, että semi hetekkameininki tulee kyllä kehiin. FJDC foorumin puolelta löytynee jokunen kuvakin tukivarsista ja jotain satunnaista lätinää oman katiskan tiimoilta.
Näillä ohjeilla oli helppoa fikasata valokatkaisijan pätkiminen.
https://www.jeepforum.com/forum/f13/repairing-headlight-switch-causes-dimming-issues-picture-heavy-702703/
Nyt on tilattu korotussarja, säädettävät tukivarret molempiin päihin ja jotain muuta sälää. Tuettu kotimaista yrittäjää, eli en tilannu jenkeistä. Katotaan sitten jos tarvii järeämpää kun ruokahalu kasvaa. Päivitetään sitten osat uudestaan. 😂
Löytyykö takapään vakaajatankoa(sway bar) suomesta mistään? Ainakaan nettikaupat(mitkä olen katsonut) ei tarjoile semmoista. Ideoita?
Löytyykö takapään vakaajatankoa(sway bar) suomesta mistään? Ainakaan nettikaupat(mitkä olen katsonut) ei tarjoile semmoista. Ideoita?
Vanha katkennut? Saattaahan noita löytyä Jamantilta tai 4x4partsista, itselleni olen teettänyt pari kappaletta Vallilan takomossa. Ei ollut edes mikään älyttömän kallis suhteessa tehdastekoisen uuden hintaan. Saa teettetyä juuri sen vahvuisena ja sen mallisena kuin haluaa..
Vanha katkennut? Saattaahan noita löytyä Jamantilta tai 4x4partsista, itselleni olen teettänyt pari kappaletta Vallilan takomossa. Ei ollut edes mikään älyttömän kallis suhteessa tehdastekoisen uuden hintaan. Saa teettetyä juuri sen vahvuisena ja sen mallisena kuin haluaa..
Ei se poikki ole, mutta ei se kyllä ole sitä 16mm enää (ja tuntuu aika letkulta). Käyn siis takomolla, hyvät jouset ne ainakin mun Aspeniin teki kohtuurahalla.
Työkaluja hommattu, osia pitäis kohta puoliin saapua. Ajettu on muutama tankillinen, eli n. 1000km.
https://serviceonrails.com/jeep/IMG_6305.jpeg
Lisää työkaluja
https://serviceonrails.com/jeep/IMG_6318.jpeg
Eilen eka DW kokemus itäväylällä ja oli sen verran perseestä, että just meni tilaukseen kasa uusia osia ohjaukseen HD-versioina.
Eilen eka DW kokemus itäväylällä ja oli sen verran perseestä, että just meni tilaukseen kasa uusia osia ohjaukseen HD-versioina.
Kaksi kertaa sain tohon nykyisin ikuisuusprojektina olevaan Classic Rangeen kunnon vibat moottoritiellä... aika pysäyttävä kokemus.
Risat puslat, löysät kääntöpäät ja väsähtänyt ohjausiskari ei ole hyvä asia. :D
Eilen eka DW kokemus itäväylällä ja oli sen verran perseestä, että just meni tilaukseen kasa uusia osia ohjaukseen HD-versioina.
Kannattaa katsoa missä kunnossa etupanhard on, ja myös akselinpään kiinnikkeen reiän muoto. Hyvin tyypillisesti kiinnikkeen reikä on soikea, ja toisaalta jos panhardin puslassa tai pallonivelessä on yhtään välystä niin järeämmät ohjausosat ei auta yhtään mitään..
Korotussarjan kanssa ylipäätään kannattaa vaihtaa etupanhard orkkistyppisestä ns. "double shear"- tyyliseen (vastaava kuin takana), jossa siis sekä korin- että akselinpäässä menee pultti läpi ja kiinnikeen korvakkeet molemmin puolin panhardia. Se toimii kaikinpuolin paljon paremmin.
DW:n hävittämisessä aika oleellisesta on oikeat ohjauskulmat ja sopiva määrä casteria - ja ne ei korotuksen jälkeen ja isommilla renkailla/ levittävillä vanteilla ole välttämättä optimit tehtaan arvoilla. Leimaa varten säädöt tosin pitää olla vihreällä suuntauslapussa..
lacrits68
11.06.2021, 10:11
Työkaluja hommattu, osia pitäis kohta puoliin saapua. Ajettu on muutama tankillinen, eli n. 1000km.
https://serviceonrails.com/jeep/IMG_6305.jpeg
sopiiko tämä myös kardaanin nivelten vaihtoon?
mistä ostit?
sopiiko tämä myös kardaanin nivelten vaihtoon?
mistä ostit?
Tuolta tilattu, kai tuolla sopivilla palikoilla puristelee ja irrottelee mitä vain. Melko tuhtia tekoa tuo on.
https://www.ebay.com/itm/274444500931
Kannattaa katsoa missä kunnossa etupanhard on, ja myös akselinpään kiinnikkeen reiän muoto. Hyvin tyypillisesti kiinnikkeen reikä on soikea, ja toisaalta jos panhardin puslassa tai pallonivelessä on yhtään välystä niin järeämmät ohjausosat ei auta yhtään mitään..
Kaikki alustan ja ohjauksen osat tulee uutta ja säädettävinä malleina.
Molemmat panhardit tilasin myös ja eteen juurikin semmoisen "oikeanlaisen", eli pallonivelettömän mallin ja molemmat päät myös säädettävät.
Korotussarjan kanssa ylipäätään kannattaa vaihtaa etupanhard orkkistyppisestä ns. "double shear"- tyyliseen (vastaava kuin takana), jossa siis sekä korin- että akselinpäässä menee pultti läpi ja kiinnikeen korvakkeet molemmin puolin panhardia. Se toimii kaikinpuolin paljon paremmin.
Juuri tuommosen tilasin. Korotusta on tulossa aika miedosti, eli 40mm.
DW:n hävittämisessä aika oleellisesta on oikeat ohjauskulmat ja sopiva määrä casteria - ja ne ei korotuksen jälkeen ja isommilla renkailla/ levittävillä vanteilla ole välttämättä optimit tehtaan arvoilla. Leimaa varten säädöt tosin pitää olla vihreällä suuntauslapussa..
Juu, tarkoitus on säätää alusta kuntoon.
Talli löydetty ja alustan osatkin tuli. Ens viikolla alustan osat alle.
http://serviceonrails.com/jeep/IMG_6702.jpeg
http://serviceonrails.com/jeep/IMG_6703.jpeg
http://serviceonrails.com/jeep/IMG_6713.jpeg
http://serviceonrails.com/jeep/IMG_6714.jpeg
Alusta vaihdettu(jouset, iskarit, tukivarret ja ohjauksen osat), vakaajatankoja lukuunottamatta. Etuvakaaja on vielä matkalla ja laitan sitten ne molemmat päät samalla kertaa. Vaihdoin myös pakosarjan tiivisteen, akun (kelt. Optima), throttle body spacerin lisäsin ja seuraavaksi tulee huohotukseen öljynkeräysastia. Takaluukun kumistopparit oli kanssa haperoituneet ja nekin pitää vaihtaa.
Hyllyssä odottelee 7" (2din) BT soitin. Ilmastoinnin kompuran vuoto pitää etsiä ja korjata.
Pakoputki pitää rakentaa alusta loppuun uusiksi, alkupää pakosarjoilta on jo hyllyssä.
Tilasin lisäksi autoon uuden värin (yliteippaus 3M kalvolla), itse kun teippaa niin tulee riittävän maastokelpoisen näköinen ja ei haittaa vaikka vähän joskus osumaa ottaiskin.
Vaihdoin myös pakosarjan tiivisteen, akun (kelt. Optima), throttle body spacerin lisäsin ja seuraavaksi tulee huohotukseen öljynkeräysastia.
Mitä ajattelit saavuttaa läppärungon speicerillä? Siitä ei nimittäin ole magnum- koneessa yhtään mitään hyötyä ;) Osta enemmin avarammaksi ja paremmin virtaavaksi koneistettu läppärunko - tai hae minulta sellainen projektiksi, jos haluat kairata itse. Löytyy ylimääräinen ihan hakemisen vaivalla :D
Ylipäätään jos haluaa parantaa koneen hengitystä niin eniten ahdistaa imuputken "pannukakku" (Dodgen koneissa on korkeampi) läppärungon päällä, vakiokannet, ja imusatsi.
Jos kiinnostaa 5.2- koneeseen vääntävä virinokka- akseli, niin minulla olisi ylimääräisenä Comp cams 20-744-9. Suunnilleen 15tkm ajettu, uudenveroisessa kunnossa. Ei olisi hirveän kallis, kunhan menee tarpeeseen.. Itselle tulee 5.9:stä stroukattavaan koneeseen jymympi nokka tuon 20-744-9:n tilalle.
https://www.compcams.com/xtreme-energy-computer-controlled-206-212-hydraulic-roller-cam-for-chrysler-magnum.html
Öljynkeräyssäiliö on magnumissa syytä olla, pysyy imusarja puhtaampana. Voi olla että olen jo kysynytkin, mutta oletko kurkannut imusarjaan onko siellä öljyä? Magnumeissa menee AINA jossain vaiheessa imusarjan plenumin tiiviste, jonka jälkeen imee öljyä sisään imusarjan alta/ vierestä venakoneistosta.
Tuollainen tulee koneistetusta vakiosta läppärungosta:
https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offroad/Auton%20rakennusta/Imusarja%20%26%20kannet/Editoitu-9393.jpg?img=full
Normi näkymä plenumin tiivisteen osalta 100-200tkm ajetussa koneessa:
https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offroad/Auton%20rakennusta/Imusarja%20%26%20kannet/Editoitu-2567.jpg?img=full
Mielelläni haen läppärungon ja nokka-akseli kiinnostaa myös.
Mielelläni haen läppärungon ja nokka-akseli kiinnostaa myös.
Laita vaikka yksityisviestiä niin sovitaan tarkemmin :)