PDA

View Full Version : Sähköauto vs polttomoottori


33SD
10.05.2021, 12:14
Jos on repost ni voi poistaa.

https://m.youtube.com/watch?v=R6muJIIeTaw

Hcet
10.05.2021, 12:54
On taas semmonen nollahöpinä että ei mitään järkeä. Factoja poimittu sieltä täältä ja sopivasti yhdistelty loput keksitty itse.
Voin pistää jos haluat niin linkin youtube videon missä todistetaan että polttoaineen tekemiseen kuluvalla sähkönmäärällä ajelee kaikki sähköautoilla.
Joka kantaan löytyy joku "facta"

tekniikkamies
10.05.2021, 15:57
Jos on repost ni voi poistaa.

https://m.youtube.com/watch?v=R6muJIIeTaw

Mielestäni varteenotettava valinta tulee kuluttajalle kun saadaan myyntiin toimiva vaihtoehto, jonka voi valita.

Sama juttu kuin moottorisahoissa. Sähkövaihtoehdoissa tarvitaan varteenotettavampia.

Itseä uusissa autoissa häiritsee hinnan lisäksi, että tuppaavat olemaan jotain imagonrakennusvehkeitä.

kippo86
10.05.2021, 20:20
Tämä on kyllä hauska aihe...

Moni vouhottaa että autoilu täytyy sähköistää jne. Dieseli ja bensa loppuu maailmasta... Kyllä, ne loppuu maailmasta, mutta vasta sitten kun öljyn jalostaminen loppuu. Niin kauan kun yksikin lentokone lentää esim kerosiinillä, tulee mm dieseliä. Dieseli on vain sivutuote, jota syntyy kun valmistetaan jalompia polttoaineita.
Ja mikä se dieselin synti loppupeleissä on? Sitä voidaan valmistaa uusiutuvista raaka-aineistakin.

Sähkö, se seinästä tuleva ihme... Eurooppako omavarainen sähköntuotannon suhteen? Edes nyt, kun sähköautoja ei ole vielä montaakaan prosenttia autokannasta... Puhumattakaan Suomesta... Jos jokainen Euroopan henkilöauto kulkisi sähköllä, kuinka paljon ja mihin olisi investoitava, että näin olisi? Ja mitä sähköautojen ekolookisuuteen tulee, niin ei ne akustot ja sähkömoottoreiden raaka-aineet taida puussa kasvaa :D

Olisiko parempi vain jatkaa biopolttoaineiden kehitystä ja polkea perinteisillä polttomoottoreilla eteenpäin niinkuin nyt on jo toista sataa vuotta menty?

33SD
10.05.2021, 21:15
Olisiko parempi vain jatkaa biopolttoaineiden kehitystä ja polkea perinteisillä polttomoottoreilla eteenpäin niinkuin nyt on jo toista sataa vuotta menty?

Tämäpä se just on ihmeellistä kun fossiilisista polttoaineista pitää päästä eroon. Bensa sekä dieselkäyttöiset saadan kulkemaan biopolttoaineilla mutta kun seon vaan ekologisempaa paalata se vanha polttomoottoriauto ja ostaa uusi sähköauto. Heh.

tekniikkamies
10.05.2021, 21:37
Tämä on kyllä hauska aihe...

Moni vouhottaa että autoilu täytyy sähköistää jne. Dieseli ja bensa loppuu maailmasta... Kyllä, ne loppuu maailmasta, mutta vasta sitten kun öljyn jalostaminen loppuu. Niin kauan kun yksikin lentokone lentää esim kerosiinillä, tulee mm dieseliä. Dieseli on vain sivutuote, jota syntyy kun valmistetaan jalompia polttoaineita.
Ja mikä se dieselin synti loppupeleissä on? Sitä voidaan valmistaa uusiutuvista raaka-aineistakin.

Sähkö, se seinästä tuleva ihme... Eurooppako omavarainen sähköntuotannon suhteen? Edes nyt, kun sähköautoja ei ole vielä montaakaan prosenttia autokannasta... Puhumattakaan Suomesta... Jos jokainen Euroopan henkilöauto kulkisi sähköllä, kuinka paljon ja mihin olisi investoitava, että näin olisi? Ja mitä sähköautojen ekolookisuuteen tulee, niin ei ne akustot ja sähkömoottoreiden raaka-aineet taida puussa kasvaa :D

Olisiko parempi vain jatkaa biopolttoaineiden kehitystä ja polkea perinteisillä polttomoottoreilla eteenpäin niinkuin nyt on jo toista sataa vuotta menty?

Kyllä nykyisiin moottoreihin saattaa pystyä polttoainetta valmistamaan jollain tavoin vielä melko pitkään. Sähkön valmistaminen voi olla kätevämpää.

Mielestäni sähköautoa olisi kiinnostava testata jos se olisi tehty samaan tyyliin kuin japsi pickup ja lisänä voimavirtatöpseli, jota voi käyttää töihin tai harrastuksiin.

Kyllä sähkö melkoinen ihme sähköttömään aikakauteen verrattuna on.

Sähköauton tuleminen tavalliselle tallaajalle voi tapahtua samoin kuin polttomoottoriauton. Molemmat on uutena kalliita, mutta niistä tulee käytettyjä.

Sellaisella vähän miehekkäämmällä polttomoottoriautolla ei ole välttämättä varaa ajaa vaikka 20 vuoden päästä paljoakaan.

Meitä vanhoilla autolla ajelijoita voi olla tällä palstalla tavallista enemmän, mutta silmäys kaupungilla kertoo muut ajelee uudehkoilla autoilla. Sama se on ei maajussitkaan ajelle vanhoilla traktoreilla saati hevosilla.

Hessu888
13.05.2021, 20:33
Ootteko miettinyt mistä ne kaikki ympöri maailmaa mm. Saksaan perustettavat akkutehtaat saa jatkossa raaka-aineensa? Suurin osa raaka-aineista on Kiinassa ja sieltä ei saa enää viedä niitä ulos ilman jalostusta. Veikkaan että seuraavassa vaiheessa saa viedä enää valmiita kennoja ja sitten sen jälkeisessä vaiheessa kertovat että tarviivat kaikki kennot oman maansa sähköistämiseen. Sitten seisoo kaikki Kiinan ulkopuoliset autotehtaat.

tekniikkamies
13.05.2021, 21:20
Ootteko miettinyt mistä ne kaikki ympöri maailmaa mm. Saksaan perustettavat akkutehtaat saa jatkossa raaka-aineensa? Suurin osa raaka-aineista on Kiinassa ja sieltä ei saa enää viedä niitä ulos ilman jalostusta. Veikkaan että seuraavassa vaiheessa saa viedä enää valmiita kennoja ja sitten sen jälkeisessä vaiheessa kertovat että tarviivat kaikki kennot oman maansa sähköistämiseen. Sitten seisoo kaikki Kiinan ulkopuoliset autotehtaat.

Tilanne vaikuttaa jossain määrin samalta kuin fossiilisten polttoaineiden kanssa, että niitäkään ei ole joka paikassa, missä käyttöä on. Voisi veikata, että akkuihin löytyy uusia ratkaisuja. Sata vuotta sitten oli jo autoja, muttei 200 vuotta sitten. Voi olla, että vuosisata tekee tehtävänsä autoille ja ne on aivan muunlaisia kuin nyt.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Autoilun_historia_Suomessa#/media/Tiedosto:Finlaysonin_Mannesmann_Mulag-auto.jpg

Rak
13.05.2021, 21:42
Kunnon salalliittoteoriat videon loppuun ;D

Mutta joo, jos siis tuulimyllyn potkurista saadaan autoa liikuttamaan se 25%, niin se bensankin hyötysuhde tarttee laskea siitä tilanteesta lähtien kun se maan alta lähtee liikkeelle, eikä siitä kun se auton tankista pumpataan moottoriin.

Se st1:n pomon esittämä syntteettisten polttoaineiden tekeminen vedystä aurinkoenergialla on sinällään kannatettava ajatus, mut siinäkin taitaa tulla hyötysuhteet nykytekniikalla vastaan. Jos potkurista lähtenyt sähkö käytetäänkin tehtaan pyörittämiseen, että saadaan kipinät nesteeksi, niin taitaa tuo 25% kutistua aika rajusti.

kippo86
14.05.2021, 03:19
Ootteko miettinyt mistä ne kaikki ympöri maailmaa mm. Saksaan perustettavat akkutehtaat saa jatkossa raaka-aineensa? Suurin osa raaka-aineista on Kiinassa ja sieltä ei saa enää viedä niitä ulos ilman jalostusta. Veikkaan että seuraavassa vaiheessa saa viedä enää valmiita kennoja ja sitten sen jälkeisessä vaiheessa kertovat että tarviivat kaikki kennot oman maansa sähköistämiseen. Sitten seisoo kaikki Kiinan ulkopuoliset autotehtaat.

Tästä aiheesta tullut ihan mielenkiintonen dokumentti: the dark side of green energy

Kilpajuoksua mikä loppuu ensin, fossiiliset polttoaineet vai jalometallit yms.

Hessu888
14.05.2021, 19:51
Suomihan on niitä harvoja maita joissa akkumineraaleja löytyy maaperästä. Nyt jos poliitikoilla ois pelisilmää, niin he pakottaisivat akkutehtaiden perustamisen Suomeen kieltämällä mineraalien tai puolivalmisteiden viennin. Temppu toimisi varmasti koska kukaan ei halua asioida Kongon laosityövoimakaivosten kanssa.

MetAxi
14.05.2021, 20:41
Suomihan on niitä harvoja maita joissa akkumineraaleja löytyy maaperästä. Nyt jos poliitikoilla ois pelisilmää, niin he pakottaisivat akkutehtaiden perustamisen Suomeen kieltämällä mineraalien tai puolivalmisteiden viennin. Temppu toimisi varmasti koska kukaan ei halua asioida Kongon laosityövoimakaivosten kanssa.

No, ensinnäkään kaivostoiminta ei sovi vihreään pirtaan. Poliittinen Natura tulee vastaan. Ja saavutetusta suojelusta ei tingitä!

Toiseksi, köyhällä Suomella ei ole varaa; ruotsalaisten pitää rahoittaa ja omistaa täällä. Ja siinä vaiheessa on parempikin viedä mineraalit Ruotsiin jalostettaviksi. Kalixin alueelle on tehdas jo tulossa.

Huokaillaan me sitten perässä, miksei meillä onnistu.
Ja vielä paras, olkaamme onnellisia kun saamme EU:sta kehitysrahaa. Halvalla.

tekniikkamies
15.05.2021, 08:25
Suomihan on niitä harvoja maita joissa akkumineraaleja löytyy maaperästä. Nyt jos poliitikoilla ois pelisilmää, niin he pakottaisivat akkutehtaiden perustamisen Suomeen kieltämällä mineraalien tai puolivalmisteiden viennin. Temppu toimisi varmasti koska kukaan ei halua asioida Kongon laosityövoimakaivosten kanssa.

Ei ehkä sovi kapitalistiseen ajatusmaailmaan, mutta Suomessa pystyttäisiin tekemään kansanauto, joka kulkee sähköllä ja on kätevä. Itse olen suunnitellut ja tehnyt auton peräosan korirakenteen ja jos niin hyvä tulee pystymetsästä olemattomin työkaluin taivasalla, niin esimerkiksi palstalaisten ammattitaidolla saataisiin jo varsin hyvät täyssähköautot.

BJ-40/76
15.05.2021, 16:14
No, ensinnäkään kaivostoiminta ei sovi vihreään pirtaan. Poliittinen Natura tulee vastaan. Ja saavutetusta suojelusta ei tingitä!

Toiseksi, köyhällä Suomella ei ole varaa; ruotsalaisten pitää rahoittaa ja omistaa täällä. Ja siinä vaiheessa on parempikin viedä mineraalit Ruotsiin jalostettaviksi. Kalixin alueelle on tehdas jo tulossa.

Huokaillaan me sitten perässä, miksei meillä onnistu.
Ja vielä paras, olkaamme onnellisia kun saamme EU:sta kehitysrahaa. Halvalla.

Onneksi nuo akkumetallit on hyvässä nousukiidossa, ei tarvitse sulkea yhteiskunnan varoilla noita kaivoksia minun elinaikana.

Siis suomen politiikkahan on se, että kaikki arvokas pitää kaivaa äkkiä pois:
Ja politiikkaa tuetaan kaiken maailman avustuksilla, koulutuksilla yms, joissa yhteistä on se, että veronmaksajat maksaa...

Ja suuret toimijat käyttää tätä hyväksi:

Perustetaan Suomeen osakeyhtiö (100% osakkeista yhdellä ulkolaisella firmalla) ja se pyörittää kaivosta ja jalostusta.

Ja homman juju on siinä, että suomalainen kaivos oy myy metallit alihintaa veroparatiisi yhtiölle, minkä omistaa sama omistaja, kuin kaivoksen osakkeiden omistaja.

saadaan metallit pois suomesta, ja kun tulee kaivoksen sulkemisen aika, niin antaa kaivos oy:n mennä konkkaan, kun kaikki metallit ja rahat on saatu pumpattua pois....

Nättiä ja Kätevää.

MetAxi
15.05.2021, 18:14
Ja suuret toimijat käyttää tätä hyväksi:

Perustetaan Suomeen osakeyhtiö (100% osakkeista yhdellä ulkolaisella firmalla) ja se pyörittää kaivosta ja jalostusta.

Ja homman juju on siinä, että suomalainen kaivos oy myy metallit alihintaa veroparatiisi yhtiölle, minkä omistaa sama omistaja, kuin kaivoksen osakkeiden omistaja.



Ei ole edes noin vaikeaa; emoyhtiö lainaa rahaa kovalla korolla tytäryhtiölle ja tytäryhtiön tulos menee korkoihin. Konsernilainasta puhutaan.

Hessu888
15.05.2021, 19:46
Vasemmistohallitus kun ei saa työllisyyttä parannettua eikä mitään muutakaan tehtyä sen hyväksi että huoltovaje saataisiin paikattua, niin tässä olisi ilmainen rahantekokone. Vähän samanlainen kuin Norjan öljyrahat mitkä sijoitettiin fiksusti ja niillä norjalaiset elää sitten seuraavat pari sataa vuotta.

Hessu888
15.05.2021, 19:50
Onneks alkaa olemaan jo muitakin sähköautoja kehitteillä ettei tarvii teslaa jokaisen ostaa https://www.millertechnology.com/toyota-land-cruiser-electric/

https://www.millertechnology.com/wp-content/uploads/Miller_Toyota-Conversion-Kit_Letter_ENG_WEB.pdf

pastirolli
18.05.2021, 12:08
Mä oon ainakin ihan tyytyväinen meidän talouden nykyiseen autokantaan. Kaksi autoa joista kummatki hybridejä. Eikä mitään latausvehkeitä vaan ihan itsestään lataavia autoja. Sellaisella pärjää Suomessa ihan hyvin.
Tietenkin auto hankitaan omien tarpeiden mukaan. Isoa kärryä ei tuollaisella vedetä mutta tavallinen jarruton seuraa ihan nätisti.