Kirjaudu sisään

View Full Version : Hilux taka-akseli kolisee


vaah
10.05.2021, 07:55
Noniin, nyt kun molemmat laakerit on taakse vaihdettu on alkanu seuraava rumba, eli perästä kuuluu kierrosten vaihtelun mukaan koputusta, ääni on samanlainen kuin pesukone linkois epätasaisella alustalla.

Auto menee maanantaina pajalle kun on vielä myyjän takuuta jälellä, mutta aattelin jo täältä kysellä vähän mielipiteitä mikä se voisi olla. Lavalla kun makasi kuulu kopina suoraan taka-akselin alta. Siellä ei enää paljoa liikkuvia osia voi olla, eli kardaanin ristikko, pinionin stefa tai tasauspyörästön laakerit? Pulmaa lisää että kopina vaikutti voimistuvan kun kääntyi vasemmalle. Sinäänsä muuta kardaanille tyypillistä oiretta ei ole esim tärinä ajossa. Kopina myös kuuluu tasasella ajettaessa, joten iskaritkaan sitä ei oikein voi tehdä.

vaah
10.05.2021, 08:00
https://youtube.com/shorts/FfOE6Bf8Ihc?feature=share

Tässä olis vielä yt linkki videoon.

4runneri
11.05.2021, 04:51
Ootko tarkastanut takarenkaiden kunnon?. Epätasaisesti kulunut tai muuten viallinen rengas voi aiheuttaa tuollaisia ääniä.

vaah
11.05.2021, 05:16
Renkaat on kuukauden vanhat ja ainakin silmämääräisesti vaikuttaa kuluneen ihan tasaisesti, mutta olisihan se toki kokeilemisen arvoinen vaihtaa vanhat kitkat alle ja ajella ja kuulostella.

Renkaat vaihdoin taakse ja heitin pientä lenkkiä eikä ääni kadonnut. Alkaa aiheuttajat käymään vähiin.

Luoppis
14.05.2021, 17:06
Videon osalta ajonopeus ratkaisee, että määrääkö tuon äänen toistumisen renkaan vai voimansiirron pyörimisnopeus? Jos on vaikka 50km/h niin vika on jossain renkaan ja perän välillä, jos ihan hidasta ajoa niin kardaani-perä?

vaah
15.05.2021, 10:10
Oiskohan ollut jotain 50-60kmh luokkaa. Kolina kuuluu psremmin hitaammilla nopeuksilla ja pikkuhiljaa häviää nopeemmilla, toki asiaan voi vaikuttaa myös että kopissa ylimääränen meteli voimistuu. Välillä se kyllä alkaa myös kolajaa 80 vauhis ja sit häviää ittekseen.

vaah
17.05.2021, 08:15
Aamulla tuli korjaamolta viestiä että olisi varmikate hakannut lavan etureunaa. Toivottavasti diagnoosi on oikea ja selviää näin vähällä

vaah
21.05.2021, 10:44
Ja kuten jo epäilinkin, ei homma korjaantunut tällä toimenpiteellä. Mulla ottaa eturenkaat kiinni jo suht loivassakin mutkassa eturoiskeläppiin mutta ei kai sen pitäisi lavalla maateesa kuulua suoraan alta? Se ei myöskään oikein selitä sitä, että kolina alkaa välillä ihan vain suoraa ajaessa.

Jappi
21.05.2021, 15:34
Mulla oli joskus Jeepin perästä tasauspyöristä hampaita poikki, se teki samanlaista...

vaah
21.05.2021, 21:18
Joo sitä tässä vähän pelännyt ja tasauspyörästöongelmaa korjaamollekkin ehdottanut, mutta eivät tietenkään ole ottaneet kuuleviin korviinsa

Sumsar
22.05.2021, 05:38
Pyörivästä osasta tuo kuuluu. Jos renkaissa tai kardaanissa ei ole vikaa niin sitten se on perässä.

Oletko katsonut peräöljyjä? Kimaltaako?

-MaTTi-
22.05.2021, 07:07
Perämurikka pöydälle niin loppuu arpominen.

vaah
22.05.2021, 08:59
Ei oo tullut öljyjä katottua kun huoltamo vaihto öljyt samalla kun pyörän laakerit, eivätkä maininneet öljyn kunnosta mitään.

Pysyykös tollasessa kdn170 koppasessa 2002 hilussa kaikki osat paikallaan jos perän ottaa auki? Tippuuko shimmmejä tai mitään välistä pois? Mietin vaan onnistuulo tarkistus niin helposti että öljyt pois, perä auki ja pyörittelee läpi ja kahtoo hampaat, pulttaa perän takaisin ja öljyt sisään.

lepoantti
22.05.2021, 09:27
Vetarit ulos sen verran että saa murikan pois. Itse avaisin öljyropun ekana ja katsoisin että mitä magneetissa ka mitä tulee ulos. Tämä kertoo sitten täytyykö kaivautua syvemmälle ja ottaa murikka pöydälle.

vaah
22.05.2021, 15:31
Jees kiitoksia neuvoista. Tonne on viimeks ängetty 85w90 öljyä perään, muttei mistään meinaa löytyä kuin tynnyreinä. Kärsisköhän sinne laittaa 80w-90 gl5 öljyä? Psrempihan se varmaan olisi laittaa samaa kuin mitä aijemminkin ollut.

-MaTTi-
22.05.2021, 21:58
75W90 täyssynteettiset sisään, LS-lisämerkinnällä jos LSD-perä (kitkalukko).

vaah
23.05.2021, 17:03
Öljyt tuli pudotettua, magneetissa oli aika paljon mustaa metallimuhjua, mutta ite öljyt vaikutti olevan suhteellisen puhtaat.

Tuli vaan mieleen kun testailin oikeaa pyöränlaakeria navasta ennen kuin se vaihdettiin että kun navasta nappas kiinni ja heilutti niin pikkusen kuulu kopinaa akselin sisältä. Olisikohan mahdollista että vetari pääsee vähän liikaa liikkumaan tasauspyörästöä vasten ja jos pääsee mikäköhän sen aiheuttais?

Sumsar
24.05.2021, 09:37
Paljonko tuli kilometrejä edellisestä öljynvaihdosta? Sillä oletuksella, että huollon öljynvaihdossa on puhdistettu magneetti. Eli missä ajassa tuo muju on kertynyt...

vaah
24.05.2021, 16:22
2250km. En tiedä vaikuttaako muhjun määrään se, että autolla kokonaiskilsat on 451tkm

sirrom
24.05.2021, 18:15
451tkm silloin saa jo äännellä jopa hiluxissa stereot kovemmalle niin minulle aina sanotaan kun valitan jostakin pojan 500tkm ajetussa.

-MaTTi-
24.05.2021, 20:31
Tuli vaan mieleen kun testailin oikeaa pyöränlaakeria navasta ennen kuin se vaihdettiin
Kuis vasen, onko vaihdettu?

vaah
25.05.2021, 08:08
Joo vasen vaihdettiin esin ja sillon myös perän öljyt, kopina oli alkanu vasta sen jälkeen ja sitten vaihdettiin myös oikea laakeri.

Sinäänsä tossa kopinassa ei oikein ole logiikkaa, kun viikonloppuna ajelin alajärveltä jyväskylään vasta vähän ennen petäjävettä se alko eikä kyllä tainnu kun kymmenisen sekuntia kuulua, ja sama takasintulomatkalla että 10km vaille kotoa se kopis pari mutkaa ja vähän aikaan suoralla jonka jälkeen loppu. Ehkä pitää nyt vaan ajaa ja kahtoa sitten jos meno yhtäkkiä loppuu, eiköhän vika silloin löydy.

jmk
25.05.2021, 08:10
Vähän vaikuttaa ettei siellä perässä mitään vikaa ole, joku on vaan löysällä jostain...

-MaTTi-
25.05.2021, 09:44
451tkm silloin saa jo äännellä jopa hiluxissa stereot kovemmalle niin minulle aina sanotaan kun valitan jostakin pojan 500tkm ajetussa.
Miks autoa ei voi pitää kunnossa jos siinä on kilsoja pohjalla? Annetaan ruostua ja mennä paskaks. Uudet autot ylihuolletaan ja vanhat lyödään laimin. Toisinpäin pitäis olla.

sirrom
25.05.2021, 11:29
80 luvun lopun 90 luvun alun 4wd hiluxi joka päivä käytössä niin vaikka kuinka haluaisi niin väkisin sen vuosimallin käyttöauto ÄÄNTELEE.
Kaikki eivät voi vaihtaa joka päivä ulkomailta tilattuja osia vain sen takia että väri lohkeilee tai pikkusen kulunut.
Kyllä Matti pitäisi tietää onko enemmän hilux ja muita japani pikkis käyttöautoja jotka ääntelevät kun niitä mihin on uhrattu liikaa rahaa osiin ja äänen eristykseen

-MaTTi-
26.05.2021, 19:33
En nyt ihan ymmärtänyt. Meinaan että jos vaikka perän pinjonilaakerit ääntää niin miks ei vaihtais muutaman kympin laakerit vaan ajetaan sit huutavana, sit on välityskin kohta väljä ja ääntävä ja sitä rataa. Kannattais korjata hetimmiten eikä ajaa niin kauan kuin liikkuu. Tietty jos on asennoitunut loppukäyttäjät ja ajaa vehkeet huoltamatta loppuun niin sama tuo. Tämä yleisesti, en tiedä sun sirrom ja poikas autoista ja auton pidosta.

sirrom
26.05.2021, 20:12
Olen kyllä niitä jonka vaihdan turhankin osia jos ilmenee jotain pientä ja myöskin vihaan öljyvuotoja eli mieluummin päivän työ ja stefat tai tiivisteet vaihtoon kun että on tippa betoni laatan päällä.
Luulisi että öljyvuodot tuttuja kun on omistanut austin ja morris minin vuodesta -71 ja ne jos jotkut merkkaavat reviirinsä
Mutta vanha hiluxi äntelee aina jossakin nurkassa ja jos etuiskari on löysä niin ääni tulee lavan takaosasta eli kuten on tullut ilmi niin voi olla missä vaan.
Toki jos on todettu laakeriviaksi niin heti uudet laakerit totesin vaan sen 500tkm ja äännetön ei osu yhteen hiluxissa malli 90 luku

iroc
27.05.2021, 19:53
Samanlaista kolketta piti minunkin entinen Hiluksi, uusilla laakereilla. Syyksi paljastui haljennut laakerinkooli. Laakereilla oli noin tuhat kilometriä ajettu, kun kolina alkoi. Takuuseen uudet laakerit ja kolina loppui.

turakki
28.05.2021, 07:47
Eri auto, mutta cruiserissa vialliseksi tuomittu pyöränlaakeri olikin ehjä ja syyllinen oli löystynyt perän poskilaakeri. Ehdottomasti oma asennusmoka.

HJ60_Jussi
28.05.2021, 18:29
Tässä on nyt ollut kohtuu monta hyvää veikkausta viasta. Saas nähä kuinka kauan tässä vielä veikkaillaan.

vaah
29.05.2021, 09:31
Huomenna olis tarkoitus appiukon kanssa avata perä kun sain korjaamolta ohjeet, ja niitten perusteella onnistuu poskilaakereiden välyksen kokeileminen ilman että tarvii ite perän asetuksiin kajota joten pitäisi riittää vain perämurikan pulttaaminen irti ja kiinni.

Osaakohan kukaan arpoa onko jarruletkuissa sen verta ylimääräistä ettei niitä tarttis irrottaa kun vetareita pitää pikkuisen ottaa ulos? Jarrujen ilmaaminen pitäis varmaan olla suht simppeliä (appiukolla maatila ja korjaillu ite autoja, raktoreita, etukuormaajia), mutta ainahan se olisi mukavampaa ja helpompaa kun tarvii mahdollisimman vähän purkaa

hiluvitkutin
29.05.2021, 10:34
Huomenna olis tarkoitus appiukon kanssa avata perä kun sain korjaamolta ohjeet, ja niitten perusteella onnistuu poskilaakereiden välyksen kokeileminen ilman että tarvii ite perän asetuksiin kajota joten pitäisi riittää vain perämurikan pulttaaminen irti ja kiinni.

Osaakohan kukaan arpoa onko jarruletkuissa sen verta ylimääräistä ettei niitä tarttis irrottaa kun vetareita pitää pikkuisen ottaa ulos? Jarrujen ilmaaminen pitäis varmaan olla suht simppeliä (appiukolla maatila ja korjaillu ite autoja, raktoreita, etukuormaajia), mutta ainahan se olisi mukavampaa ja helpompaa kun tarvii mahdollisimman vähän purkaa
Eiköhän siinä oo putket. Eli joudut aukasemaan liittimen sylinteristä.

BJ-40/76
30.05.2021, 15:54
Taitaa tulla laakeri jarrukilven läpi, mutta pitää ottaa varovasti, että jarruputki ei taitu.
siis kannattaa pultata jarrukilpi kiinni, kun ottaa sen laakerin kiinnityskappaleen irti.

Ja tuo laakereiden tarkistaminen on tosiaankin homma, joka kaipaa tietotaitoa.

RIPAX
30.05.2021, 21:10
Taitaa tulla laakeri jarrukilven läpi, mutta pitää ottaa varovasti, että jarruputki ei taitu.
siis kannattaa pultata jarrukilpi kiinni, kun ottaa sen laakerin kiinnityskappaleen irti.

Ja tuo laakereiden tarkistaminen on tosiaankin homma, joka kaipaa tietotaitoa.

Ei onnistu vetaria irrottamatta,eli jarruputki irti ja käkyvaiska irti ja neljä pulttia ja sitte vetarit ulos. sitte kardaani irti ja perän pultit ja murikka putoo syliin. hiluksin peristä kuluu yleensä pinionin laakeri ensimmäisenä,voihan olla et perä on ollu jo auki aikaisemmin. En tosin menis vannomaan et toi naputus kuuluu akselin sisuskaluista,on toki mahdollista. Voi olla vaikka kitkalukko paskana väärien öljyjen takia.

vaah
05.06.2021, 18:26
Saaga saa jatkoa: perää en ole vielä avannut, sillä itse en laakeria osaa simmata, eikä täälläpäin ole pajaa joka sitä kykenee tekemään. Satuin kuitenkin löytämään, että vasen takapyöränlaakeri on jälleen sökönä, kestihän swme ruhtinaalliset 3tkm... Se nyt ainakin menee seuraavaksi vaihtoon, saa nähä miten käy.

Ja lisäyksenä molemmat renkaat on syötynä sisältä enemmän kuin ulkoa, onkohan menny molempien pyörien laakeroiminen niinsanotusti vituiksi? Mikä muu johtaisi jäykkäakselin syömään molempia renkaita epätasaisesti?

Ja lisäyksenä vielä kaivoin suuntauksen lapun esille, ja takana camber vasen -0.3 astetta, oikea -0.2. Auraus vasen -0.63 ja oikea -0.35. Tuolloin oli vasen pyöränlaakeri jo mennyt joten vaikuttaa varmaan hieman lukuihin, mutta onkohan käynyt niin että koko taka-askeli on ihan vinkkuralla?

Luoppis
06.06.2021, 14:41
Jos pyöränlaakerit on kuluneet väljiksi niin kyllä se rengas menee ajon aikana sen verran ihmeellisessä asennossa, että kumit kuluu joltain syrjältä enemmän. Itte justiin odottelen uusia pyörännapoja Dana 60 jäykkään etuakseliin, missä pyörät silmin nähden lenkallaan ja vuoden ajetut kumit kulunut ulkosyrjältä huomattavasti enemmän.

vaah
06.06.2021, 15:21
Joo, vasen on selvästi mennyt, alkaa jo olla pisteessä että öljyjä vuotaa tiivisteiden välistä. Ihmettelen eniten sitä, että oikea on aika nafti, mutta sekin kulunut melkeen yhtä paljon sisältä. Käytännös sellanen 2mm enemmän kuin ulkosyrjä, renkaina bridgestonen dueler at, 5tkm ajettu.

BJ-40/76
06.06.2021, 17:30
Saaga saa jatkoa: perää en ole vielä avannut, sillä itse en laakeria osaa simmata, eikä täälläpäin ole pajaa joka sitä kykenee tekemään. Satuin kuitenkin löytämään, että vasen takapyöränlaakeri on jälleen sökönä, kestihän swme ruhtinaalliset 3tkm... Se nyt ainakin menee seuraavaksi vaihtoon, saa nähä miten käy.

Ja lisäyksenä molemmat renkaat on syötynä sisältä enemmän kuin ulkoa, onkohan menny molempien pyörien laakeroiminen niinsanotusti vituiksi? Mikä muu johtaisi jäykkäakselin syömään molempia renkaita epätasaisesti?

Ja lisäyksenä vielä kaivoin suuntauksen lapun esille, ja takana camber vasen -0.3 astetta, oikea -0.2. Auraus vasen -0.63 ja oikea -0.35. Tuolloin oli vasen pyöränlaakeri jo mennyt joten vaikuttaa varmaan hieman lukuihin, mutta onkohan käynyt niin että koko taka-askeli on ihan vinkkuralla?

Olisko joskus peruutettu akseliputki kiveen taikka kantoon, aika paljon haritusta, jos yhteensä asteen verran. (tuo väljä pyöränlaakeri ei juuri vaikuta haritukseen, pyörän pystykallistukseen enemmän)

Mittaappa seuraavasti: Aja auto tasaiselle paikalle, ja merkkaa kulutuspintaan merkkit suoraan akselin taakse, ja mittaa merkkien väli.
sitten siirrät autoa eteenpäin, että renkaat pyörii juuri puolikierrosta, silloin merkit renkaan etupuolella; ja mittaa merkkien väli.
noiden mittojen ero ei saisi olla montaa milliä, ja tuolla asteen harituksella tulee paljon enemmän. > akseliputki kiero, ja silloin syö renkaita epätasaisesti.

vaah
07.06.2021, 12:38
Kiitokset vinkistä. Tarina jatkuu niin, että vakuutuksen piikkiin vaihdetaan kokonaan uusi taka-akselisto, kun joskus auton historiassa abcn parkkipaikalla oli joku ajanut suoraan takarenkaaseen, mutta tällöin ei vakuutus antanut lupaa kuin lehtijousipakan yms vaihtoon.

vaah
23.06.2021, 10:26
N 500km uuden perän kanssa ajettuna eikä ainakaan vielä ole kopinoita tullut takasin. Kannattaiskohan pistää noi takarenkaat etteen kun vanhan akselin kanssa kerkes susäpuolelta syömään aika reippaasti. Alkaakohan kulumaan eessä tasaisemmin vai onkohan kulunut jo siihen pisteeseen ettei enää auta. N 2mm kulunu sisemmältä enemmän ku ulkoa.

-MaTTi-
23.06.2021, 19:26
Pidä takana. Teoriassa kuluu ajan kanssa suoraks. Edessä menee äkkiä hassummiks.

vaah
24.06.2021, 11:46
Jees kiitos vinkistä, vielä yks alottelijan kyssäri. Paljonkohan pitäs pitää tollasissa 265/70r15 dueler atssa painetta? Autossa ei oo huoltokirjaa eikä ovenpielessä taulukkoa. Löysin netin syövereistä että jotain 29psi, mut tuntu vähäseltä. 36 pitänyt tällä hetkellä.

Tänään vaihdoin renkaat takas normaalippäi kun kerkesin ne kertaalleen kierrättää paikasta toiseen ja huomasin että vasen takarengas hieman väpättäis sivusuunnas. Minusta ei tehnyt sitä kun oli toinen eturenkaista takana. Johtuukohan huonosti kuluneesta renkaasta? Sitä välpättämistä ei huomaa mitenkään muuten kuin peilistä kattomalla. Ei tunnu ajossa tai pidä mitään ääntä

Mika_T
25.06.2021, 11:49
eipä mittään

vaah
25.06.2021, 16:14
Joltain purkaamolta jalasjärveltä tuli kokonaan valmis perä eli kaikki meni takaa vaihtoon. Pitää varmaan takaa vielä vaihtaa renkaat päikseen ja kahtoa liikkuuko välpätys renkaan mukana. Ei se rengas taida enää ihan tasapainossakaan olla kun pistää pyörimään meinaa kokoajan kipata. Toki kuluminenkin varmaan vaikuttaa jonkin verran.

Välpätys seuraa rengasta, eli vika on onneksi joko kumissa tai vanteessa. Pitää varmaan tässä kun joutaa viedä näytille jonnekkin rengasliikkeeseen ja kysyä pystyykö asialle tekemään mitään.

-MaTTi-
26.06.2021, 18:20
Voihan siinä olla vetoakselin laippa kiero jos jostain purkuautosta (kolariautosta) peräisin.

vaah
26.06.2021, 18:50
Voihan siinä olla vetoakselin laippa kiero jos jostain purkuautosta (kolariautosta) peräisin.

Voihan sekin tietenkin olla että vähän, mutta suurin syy on varmasti renkaassa sillä välpätys siirtyi renkaan mukana toiselle puolelle. Kun väpättävä rengas oli vasemmalla ei oikea takarengas väpättänyt ja nyt kun renkaat on toisin päin oikea taka väpättää ja vasen taka ei.

vaah
29.06.2021, 08:52
Auto käytetty aamulla rengasliikkeessä ja todettu että vanne tosiaan on kiero. Saivat tasapainotuksella välpätyksen rauhottumaan aikalailla näin pikasen ajon jälkeen katottuna, tosin rengas on pelkääjän paikan puolella eikä sitä nää niin hyvin peilistä.

Kysymys kuitenkin kuuluu että käyköhän rengas silti vähän laakerin päälle tai kuluttaakohan kumia enemmän? Kuitenkin vararengas pitäis hommata ja vaikuttaa siltä että tulis varmaan melkein halvemmaks hankkia 5 teräsvannetta vs 1-2 noita orkkisvanteita. Mietin myös mitäköhän auto tykkää jos yks vanne on teräs ja loput alua, vaikka teräs olis mitoiltaan samanlainen.