Kirjaudu sisään

View Full Version : Jeep tai dana 44 akselimassoja


Koivunoksa
06.04.2021, 14:47
Elikkäs jos jollain on Jeep tai joku muu kikotin jossa on nämä dana 44 akselit alla niin voisiko kertoa minkälaisia akseli massoja on koneessa.

Tarkoitus olis tehdä Country transit eli Ford Transit 4wd. vm1996. Näitäkin on nelikkoa ollu jossain ja ilmeisesti juuri dana 44 etuakselilla mutta kun katsurilta kyselin niin kysyi heti että ylittyykö aselimassat.

Transitissa on nyt etuakseli 1500kg ja taka 1635kg

Kiitokset jo etukäteen vastauksista :cool:

sisua45
06.04.2021, 17:17
Tämä tuli tuosta mieleen, etuakseli taisi olla juurikin Dana 44. Massoista ei tietoa...

Koivunoksa
06.04.2021, 17:44
Tämä tuli tuosta mieleen, etuakseli taisi olla juurikin Dana 44. Massoista ei tietoa...

Juu, tämän löysinkin jo täältä. Ja näitä on ollu ihan tehdastekoisina. Ford Transit Country AWD. :D onhan ollu myyvä nimi. Ja nämä on ollu tosiaan tuolla dana 44 akselilla mutta katsurille piti olla verrokki ajoneuvo mistä akseli peräisin että voi näyttää että kyseessä on akseli Massalta ja teholtaan vähintään vastaava ajoneuvo.

Koivunoksa
06.04.2021, 17:58
Lisäksi vielä että onko näitä dana 44 akseleita montaa eri leveyttä kun transun akselit on vanteen kiinnityspinnoista mitattuna luokkaa 1800mm

Vastaan itselleni eli dana 44 on luokka 58-65 tuumaa eli 1474mm-1651mm eli ei millään riitä ku vakio on tuon n1800mm

Ihmettelen vain että miten ne on käyttänyt aikanaan tota dana 44 akselia

Gary Grand
06.04.2021, 19:03
Lisäksi vielä että onko näitä dana 44 akseleita montaa eri leveyttä kun transun akselit on vanteen kiinnityspinnoista mitattuna luokkaa 1800mm

Vastaan itselleni eli dana 44 on luokka 58-65 tuumaa eli 1474mm-1651mm eli ei millään riitä ku vakio on tuon n1800mm

Ihmettelen vain että miten ne on käyttänyt aikanaan tota dana 44 akselia
Noin leveänä menee Full size vehkeiden luokkaan.
Chevyssä on ollut 6-pulttisilla navoilla K5 ja K10 alla D44:ä
K10 Suburbanissa etuakselilla maksimipaino 1633kg

Gary Grand
06.04.2021, 19:09
Jeepissä, Wagoneer/Cherokee SJ
Etuakselipano 1590kg Wide Track alustalla. Taitaa olla yhtä leveä kuin GM:n isokorisissa.

Mun Cherokeessa 1450kg, mutta on kapeammalla akselilla.

RIPAX
06.04.2021, 21:58
Joskus 80 luvulla noita oli sillä nokkamallin korilla,etuakseli näytti Rangen sukuiselta,muistaakseni siinä oli kuitenkin Transun oma perä,kai sama ku takana ja joku italialainen jakolaatikko jonka nimeä en muista. Armeijalla oli niitä. Tiedän yhen äijän jolla on sellainen. En tiijä oliko tästä nyt hyötyä tai liittyyks se tähän:eek:

Koivunoksa
07.04.2021, 07:52
Olen itsekkin kuvia nähnyt näistä. Jakolaatikko ei ole tässä projektissa se ongelma. Niitä syntyy juuri sellaisia kun tarvii entisitä osista mutta tämä 1800mm leveä etuakseli tuottaa harmaita hiuksia.:eek::eek:

toyopet
07.04.2021, 10:54
Joskus 80 luvulla noita oli sillä nokkamallin korilla,etuakseli näytti Rangen sukuiselta,muistaakseni siinä oli kuitenkin Transun oma perä,kai sama ku takana ja joku italialainen jakolaatikko jonka nimeä en muista. Armeijalla oli niitä. Tiedän yhen äijän jolla on sellainen. En tiijä oliko tästä nyt hyötyä tai liittyyks se tähän:eek:

Rajavartiolaitoksella oli noita, isä oli yhtä ostamassa mutta jostain syystä kauppa jäi.
No kuitenkin wagoneer-pohjaista tekniikkaa se oli jakolootan ja etuakselin osalta.

Mihin lie kadonneet, kun oli niitä useampia kuin yksi ja erikoisena laitteena luulisi pistetyn jemmaan.

Gary Grand
07.04.2021, 11:10
Rajavartiolaitoksella oli noita, isä oli yhtä ostamassa mutta jostain syystä kauppa jäi.
No kuitenkin wagoneer-pohjaista tekniikkaa se oli jakolootan ja etuakselin osalta.

Mihin lie kadonneet, kun oli niitä useampia kuin yksi ja erikoisena laitteena luulisi pistetyn jemmaan.
Silloin etuakselin täytyy olla Wide Track, kun vakiolevyinen on alle 150cm.
GM 10-bolt ja D44 8-bolt navoilla on 69" WMS-WMS, eli 1753mm

Ei ole kaukana tuosta 180 sentistä..

GM 10-bolt ja D44 6-bolt navoilla on 67" WMS-WMS, eli 1702mm

Koivunoksa
07.04.2021, 11:53
Silloin etuakselin täytyy olla Wide Track, kun vakiolevyinen on alle 150cm.
GM 10-bolt ja D44 8-bolt navoilla on 69" WMS-WMS, eli 1753mm

Ei ole kaukana tuosta 180 sentistä..

GM 10-bolt ja D44 6-bolt navoilla on 67" WMS-WMS, eli 1702mm

Kyllä minä uskon että tuo 6 pulttinenkin kävisi ei se enää siihen 10cm kaadu. vanteilla saa kuitenkin jonkin verran pelattua.

JAMANT
07.04.2021, 14:20
Joskus 80 luvulla noita oli sillä nokkamallin korilla,etuakseli näytti Rangen sukuiselta,muistaakseni siinä oli kuitenkin Transun oma perä,kai sama ku takana ja joku italialainen jakolaatikko jonka nimeä en muista. Armeijalla oli niitä. Tiedän yhen äijän jolla on sellainen. En tiijä oliko tästä nyt hyötyä tai liittyyks se tähän:eek:
NP-208:ja ne ainakin noissa käytti....

Koivunoksa
07.04.2021, 14:46
NP-208:ja ne ainakin noissa käytti....

Onko tietoa paljonko tämmöisessä on vanteiden kiinnitysväli ja onko tämmöisiä enää mistään saatavissa. Lähinnä että missä näit on ollu alunperin? Jamikä välitys ja saako uusia välityksiä. Nykyisessä takaperässä on 4,56:1

JAMANT
07.04.2021, 16:43
Onko tietoa paljonko tämmöisessä on vanteiden kiinnitysväli ja onko tämmöisiä enää mistään saatavissa. Lähinnä että missä näit on ollu alunperin? Jamikä välitys ja saako uusia välityksiä. Nykyisessä takaperässä on 4,56:1

Ei mitään muistikuvaa, oliskohan ollu ihan 2000-luvun alussa kun olen viimeksi edes moisen tötterön nähnyt, yhdellä asiakkaalla oli sellainen tuossa naapurissa Muuralassa... Yhtään en muista minkä niminen kaveri se edes oli tai missä asui (jaa, sen kyllä muistan, mutta siinä on nykyään yksi firma ja siinä ei asu ketään)...

karvanoppa
07.04.2021, 16:53
Mulla K5 Blazer etuakseli massa 10 bolt 6 pulttisilla navoilla 1435kg
4x4 Chevy Van etuakseli massa Dana 44 5 pulttisilla navoilla 1745kg

sisua45
07.04.2021, 18:41
Niin sehän olikin County, niinkuin ne nelivetotraktorit, joissa oli takarenkaat edessäkin ja jotka eivät kääntyneet vaan kaartoivat... :D

Tämän olet jo varmaan lukenutkin:

"A handful of companies offered four-wheel-drive conversions, such as County Tractors of Knighton in Powys, Wales, UK[69] who converted vans on behalf of Ford as a Special Vehicle Operations factory option. The first Transit County models were based on the Mk2 Transit model, both long and short wheelbase. The conversion used a Dana 44F front axle and a NP208 transfer box, both lifted from the Ford Bronco, coupled to the regular Transit engine, gearbox and rear axle using three custom propshafts. The Transit rear axle was retained, mounted to a rear subframe or 'lift cradle' to give the extra ride height. Other modifications were 16-inch wheel rims, locking front hubs, a heavy-duty steering box and 305 mm diameter front brake discs.

With the introduction of the Mk3 Transit in 1986 came the next generation of the County 4×4. This would prove to be a very popular and successful version of the County Transit 4×4, and the last to use the Dana beam axle layout. Later County 4×4 models switched to using an independent front suspension setup which was inherently more complex in design than the earlier beam axle models. Later panel vans also lost the twin-wheel rear axle that had been fitted on earlier LWB versions.

Mainly used by utility companies such as National Grid (UK), the Ministry of Defence (UK), and by mountain rescue teams, the Transit County 4×4 proved to be a capable vehicle both on and off-road, with the ability to carry both crew and equipment just about anywhere."

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/df/Ford_Transit_County_4x4.jpg

Koivunoksa
04.02.2022, 09:24
Jatketaan tätä vieläkin. Edelleen koitan metsästää etuakselia 4WD transit projektiin. Osaako kukaan sanoa mikä etuakseli esim tässä linkin autossa on. Lähinnä siis leveys kiinnostaa.

Myyjä ei saa kinosten kesteltä mitattua tätä niin siksi kyselen täällä.

https://autot.tori.fi/vaihtoautot/ford/bronco/85147252

Gary Grand
04.02.2022, 11:32
Jatketaan tätä vieläkin. Edelleen koitan metsästää etuakselia 4WD transit projektiin. Osaako kukaan sanoa mikä etuakseli esim tässä linkin autossa on. Lähinnä siis leveys kiinnostaa.

Myyjä ei saa kinosten kesteltä mitattua tätä niin siksi kyselen täällä.

https://autot.tori.fi/vaihtoautot/ford/bronco/85147252
Jos on alkuperäisellä eturipustuksella, niin tuo Fordin seko-akseli on aika huonosti sovellettavissa mihinkään muuhun..:D

https://www.broncocorral.com/resources/images/4x4junkie/4x4junkie-front_axle.JPG

https://www.broncocorral.com/4x4junkies-1990-ford-bronco-ii-4x4/
Oli käytössä 1980-1996.

Gary Grand
04.02.2022, 12:22
Itseasiassa mulla saattaisi olla nyt ylimääräisenä -80-luvun Ramchargerin D44 etuakseli..:confused:

Eli isokoppaisesta. Leveyttä en ole vielä mitannut, mutta 5x5.5" jako ja joku 3.3 pintaan oleva orkkisvälitys sisässä.

Koivunoksa
04.02.2022, 14:46
Itseasiassa mulla saattaisi olla nyt ylimääräisenä -80-luvun Ramchargerin D44 etuakseli..:confused:

Eli isokoppaisesta. Leveyttä en ole vielä mitannut, mutta 5x5.5" jako ja joku 3.3 pintaan oleva orkkisvälitys sisässä.

Hmm.:rolleyes: tämähän alkoi kiinnostamaan. Mittaa toki kun kerkiät;)

wikke
04.02.2022, 16:26
Jos on alkuperäisellä eturipustuksella, niin tuo Fordin seko-akseli on aika huonosti sovellettavissa mihinkään muuhun..:D


Skitson näköinen viritelmä!

Timo_L
04.02.2022, 22:09
Skitson näköinen viritelmä!

Ford käytti TTB:tä parikymmentä vuotta, jos en väärin muista niin jossain 90- 2000- luvun hujakoilla vasta lopettivat viimeisissä malleissa.

Mutta onhan se komean näköistä kun twin traction beam:illä hypätään :D :cool:

https://www.broncocorral.com/wp-content/uploads/2020/10/1979_ttb_ford_bronco-290.jpg

sisua45
05.02.2022, 08:11
Minkä ikäisessä Broncossa on jäykkä etuakseli? Bronco kakkosessa varmaan oli, mutta eikö se ole kapea ja muutenkin pieni auto?

Se kakkonen vaan natsais iältään tuon Transiitin kanssa.

Timo_L
05.02.2022, 11:09
Minkä ikäisessä Broncossa on jäykkä etuakseli? Bronco kakkosessa varmaan oli, mutta eikö se ole kapea ja muutenkin pieni auto?

'79 asti oli jäykällä akselilla, tosin se full- size versio oli tuotannossa vain hetken aikaa, alkuperäinen pienempi Bronco oli myös jäykällä etuakselilla.

TTB- akseli oli käytössä Broncossa, F150:ssä ja F250:ssä ja muutamassa muussa Fordissa 90- luvun puoliväliin.

Koivunoksa
05.02.2022, 19:02
Mulla vois olla tiedossa vm. 84 chevy blazerin etuakseli jonka myyjä oli mittaillut n 1700mm leveäksi. Tuli vain mieleen että saisko tämmöseen akseliin mahdollisesti vähä pitempiä vetareita jos jatkaisi jompaa kumpaa putkea vähä että saisi leveydeksi sen n 1800mm. Ja saako näihin danan akseleihin mistä ja millä hinnalla välityksiä kun Transitin vakio takaperä on 4.65:1

Gary Grand
06.02.2022, 08:37
Mulla vois olla tiedossa vm. 84 chevy blazerin etuakseli jonka myyjä oli mittaillut n 1700mm leveäksi. Tuli vain mieleen että saisko tämmöseen akseliin mahdollisesti vähä pitempiä vetareita jos jatkaisi jompaa kumpaa putkea vähä että saisi leveydeksi sen n 1800mm. Ja saako näihin danan akseleihin mistä ja millä hinnalla välityksiä kun Transitin vakio takaperä on 4.65:1
Danaan ja GM 8.5" periin saa välityksiä hyvin.
Vaikka Dana-Spicer:lta, jos haluaa!:D

Danaa käytettiin GM:ssä -79 asti, siitä eteenpäin GM omaa 10-bolt 8.5" akselia.

Jenkki kun on, niin Suomessa esim. Us-Parts, halvimmalla saa Jenkeistä Rockautosta tilaamalla.

Jeeper
06.02.2022, 12:16
Näköjään Countyssa on tuo akselin leveys tehty jaonmuunnosadapterilla:

https://www.ebay.com/itm/FORD-TRANSIT-COUNTY-4X4-CONVERSION-KIT-INC-AXLES-TRANSFER-BOX-SUBFRAMES-MK-2-3-/403382191855?mkcid=16&mkevt=1&_trksid=p2349624.m2548.l6249&mkrid=710-127635-2958-0

Koivunoksa
06.02.2022, 12:44
Näköjään Countyssa on tuo akselin leveys tehty jaonmuunnosadapterilla:

https://www.ebay.com/itm/FORD-TRANSIT-COUNTY-4X4-CONVERSION-KIT-INC-AXLES-TRANSFER-BOX-SUBFRAMES-MK-2-3-/403382191855?mkcid=16&mkevt=1&_trksid=p2349624.m2548.l6249&mkrid=710-127635-2958-0

Mietin tätä itsekin että laittaisi pulttimuutos spacerit mutta ei haluttaisi jos ei aivan pakko. Kun muuttuu näin ollen koko ajan renkaan keskilinjan ja olkalinjan etäisyys ja se nyt ei paranna mitään ominaisuutta ja toisekseen kun rengas kääntyy ns varren päässä (riippuen spacerit paksuudesta) alkaa etu kaarista heti loppua tila, varsinkin jos meinaa vähä rengasta samalla suurentaa. Mutta pitää vakavasti vielä miettiä tätäkin vaihtoehtoa

Gary Grand
06.02.2022, 14:40
Näköjään Countyssa on tuo akselin leveys tehty jaonmuunnosadapterilla:

https://www.ebay.com/itm/FORD-TRANSIT-COUNTY-4X4-CONVERSION-KIT-INC-AXLES-TRANSFER-BOX-SUBFRAMES-MK-2-3-/403382191855?mkcid=16&mkevt=1&_trksid=p2349624.m2548.l6249&mkrid=710-127635-2958-0
Ensin pistetään jumalattomat jaonmuutos-spacerit ja sitten paripyörävanne, jossa julmettu positiivinen ET..:D

No, samaa on jenkit harrastnu duallyissään.:D

Koivunoksa
06.02.2022, 21:40
No tilanne on se että tuli ostettua se blazerin etuakseli kun sopivasti löyty ja siinä tulee jouset ja kaikki ohjaus osatkin simpukkaa myöten mukana niin aletaan niistä sovittaa. Katsotaan tuleeko tämä joskus jatkumaan tuolla projekti osiossa... :D