View Full Version : SJ410 Startti ja sähköongelmaa
Terve
Itsellä on pienenä projektina tuollainen SJ410 vuosimallia -82
Paljon en ole autolla ajanut, mutta ajamalla se vietiin talliin.
Nyt kokeilin siirtää sitä ja starttasin normaalisti. Startti jäi pyörimään tyhjää, vaikka virta-avaimen väänsi OFF asentoon.-> Akku irti -> akku takaisin ja taas kokeilemaan, sama homma. Saa lopettamaan starttauksen, jos muutaman kerran käyttää "virta-asennossa" ja kääntelee starttiasentoon.
Tästä päästään seuraavaan ongelmaan, -> että auton sai pysymään nyt käynnissä, täytyi starttia pitää pohjassa. Heti jos avaimesta päästi irti, niin auto sammui.
Auto on käytännössä vain seisonut ja hajonnut itsestään.:D
Muuta muutosta ei ole tapahtunut kuin laturin olen siihen edellisen käynnin jälkeen laittanut paikalleen. Kokeilin toki myös ilman laturia nytkin.
Olikohan nyt tarpeeksi epäselvästi selitetty, mutta mistä päin osaisi vikaa lähtä hakemaan? Virtalukko? Startti? joku johto irti?
(-Startti on aikaisemminkin pyörinyt tyhjää, mutta lopettanut kun avaimesta päästänyt irti ja uusi startti odottaa pöydällä.)
Edit: käytännössä siis vaikuttaisi, että auton sytytysvirta kiertää ainoastaan starttiasennon kautta. Olisko tähän sähkökaaviota?
BJ-40/76
27.02.2021, 19:33
Terve
Itsellä on pienenä projektina tuollainen SJ410 vuosimallia -82
Paljon en ole autolla ajanut, mutta ajamalla se vietiin talliin.
Nyt kokeilin siirtää sitä ja starttasin normaalisti. Startti jäi pyörimään tyhjää, vaikka virta-avaimen väänsi OFF asentoon.-> Akku irti -> akku takaisin ja taas kokeilemaan, sama homma. Saa lopettamaan starttauksen, jos muutaman kerran käyttää "virta-asennossa" ja kääntelee starttiasentoon.
Tästä päästään seuraavaan ongelmaan, -> että auton sai pysymään nyt käynnissä, täytyi starttia pitää pohjassa. Heti jos avaimesta päästi irti, niin auto sammui.
Auto on käytännössä vain seisonut ja hajonnut itsestään.:D
Muuta muutosta ei ole tapahtunut kuin laturin olen siihen edellisen käynnin jälkeen laittanut paikalleen. Kokeilin toki myös ilman laturia nytkin.
Olikohan nyt tarpeeksi epäselvästi selitetty, mutta mistä päin osaisi vikaa lähtä hakemaan? Virtalukko? Startti? joku johto irti?
(-Startti on aikaisemminkin pyörinyt tyhjää, mutta lopettanut kun avaimesta päästänyt irti ja uusi startti odottaa pöydällä.)
Edit: käytännössä siis vaikuttaisi, että auton sytytysvirta kiertää ainoastaan starttiasennon kautta. Olisko tähän sähkökaaviota?
Jos startti jää "päälle", niin yleensä vika startissa; vaihda se, kun kerran uusi odottamassa. (esim. jos solennoidin sisällä ruostetta, taikka vivut ruosteessa startin sisällä, jousi ei jaksa palauttaa)
Ja jos auto sammuu heti, kun löysää avaimesta: kun sammuu, niin syttyykö Öljynpaineen merkkivalo?
Onko/onhan sytystyspuolan päällä semmoinen keraaminen etuvastus? jos on, niin startatessa sähkö johdetaan suoraan puolalle, ja kun heitetään starttaamasta, sähkö tulee etuvastuksen kautta: siis jos etuvastus palanut, niin käy ainoastaa startatessa.
Toki voihan sähkö jäädä välille muuallekkin, esim. virtalukon pohjaan, tai palaneeseen sulakkeeseen, mutta yleensä silloin öljynpaineen merkkivalo ei pala.
Jos startti jää "päälle", niin yleensä vika startissa; vaihda se, kun kerran uusi odottamassa. (esim. jos solennoidin sisällä ruostetta, taikka vivut ruosteessa startin sisällä, jousi ei jaksa palauttaa)
Ja jos auto sammuu heti, kun löysää avaimesta: kun sammuu, niin syttyykö Öljynpaineen merkkivalo?
Onko/onhan sytystyspuolan päällä semmoinen keraaminen etuvastus? jos on, niin startatessa sähkö johdetaan suoraan puolalle, ja kun heitetään starttaamasta, sähkö tulee etuvastuksen kautta: siis jos etuvastus palanut, niin käy ainoastaa startatessa.
Toki voihan sähkö jäädä välille muuallekkin, esim. virtalukon pohjaan, tai palaneeseen sulakkeeseen, mutta yleensä silloin öljynpaineen merkkivalo ei pala.
kun laittaa virrat päälle, ei syty mittaristoon mitään valoja (en tiedä kuuluuko tässä syttyäkään?) Startatessa palaa ehkä kaikki kolme punaista valoa, mutta mitään ei jää palamaan kun päästää avaimesta.
(Omasta mielestä oli näin jo viimeksi, kun auto kävi)
Alla kaukaa otettu kuva keulan alta, eli ilmeisesti etuvastus tuo kyljessä oleva?
https://aijaa.com/YVMywn
Täytyy ensin vaihtaa startti, kun se on seuraavana muutenkin vuorossa, mutta voiko tuo ongelma ratketa tuolla vai onkohan tuo etuvastus voinut palaa huomaamatta vain yhtäkkiä nyt ekalla startilla.
Edit: Netissä näyttää menevän vastukselle vain yksi johto, omassa näytti menevän useampi... pitänee alkaa perkkaamaan vähän sähköjä tarkemmin?!
(löytyiskö jostain sähkökaavio?)
Edit2: Tuli jo mieleen, että onko jotain omia viritelmiä ja hypitty koko vastus yli, mutta toisessa kuvassa näyttää sinne joku kaapeli menevän toisellekin puolelle
Huono etuvastus tekee tuota - > startatessa käy ja vapauttamalla avain pois start asennosta sammuu. Myös väljä/huono virtalukonpohja tekee tuota samaa. Itse joudun noin 1v välein vaihtamaan tuon etuvastus/puolapaketin, syytä sille en tiedä miksi se polttaa sitä vuoden välein, mutta eipä se tainnu 20e enempää maksella? Myös alhainen jännite vaikeuttaa tuota starttaamista/sytytystä. Sen etuvastuksen johtimen näkee kun ottaa vastuksen irti ja katsoo selkäpuolelle.
Edittinä viellä, mittaristoon kuuluu syttyä akku ja öljyvalot, eli olisiko vika kuitenki virtalukonpohjassa? Jakajalle pitäsi tulla virratpäällä 12v/akussa oleva varaus
Huono etuvastus tekee tuota - > startatessa käy ja vapauttamalla avain pois start asennosta sammuu. Myös väljä/huono virtalukonpohja tekee tuota samaa. Itse joudun noin 1v välein vaihtamaan tuon etuvastus/puolapaketin, syytä sille en tiedä miksi se polttaa sitä vuoden välein, mutta eipä se tainnu 20e enempää maksella? Myös alhainen jännite vaikeuttaa tuota starttaamista/sytytystä. Sen etuvastuksen johtimen näkee kun ottaa vastuksen irti ja katsoo selkäpuolelle.
Edittinä viellä, mittaristoon kuuluu syttyä akku ja öljyvalot, eli olisiko vika kuitenki virtalukonpohjassa? Jakajalle pitäsi tulla virratpäällä 12v/akussa oleva varaus
Käyn tänään vähän mittaileen, vaihdan startin ja vastuksen. Maksoi 5€ tuo 1,6ohm tehovastus, niin eipä konkurssi tule vaikka ei vika siinä olisi.
Pitää vaan vähän nyt katsella johtoja, kun kaiken järjen mukaan vastukselle pitäisi mennä vain yksi johto ja itsellä meni 2 tai 3
Noniin ja ongelma ratkesi!
Joku oli kötöstellyt omia johdotuksia sulakkeiden ympärille ja ilmeisesti olen sen verran kolistellut autoa, että keraaminen putkisulake, jonka kautta sytytysvirrat tulee oli lentänyt johonkin.
Paikka putkelle oli sen verran väljä ja vedetty hyppysähköllä viereiseltä, että toistaiseksi laitoin "nykyaikaisen" sulakkeen abikojen päähän ja joskus taidan päivittää koko "sulakeboksin" tuoreempaan. Taitaa tuo putkisulakekausi olla jo ohitse.
Noh... auto käy nyt ja se on tärkeintä!
Noniin ja ongelma ratkesi!
Joku oli kötöstellyt omia johdotuksia sulakkeiden ympärille ja ilmeisesti olen sen verran kolistellut autoa, että keraaminen putkisulake, jonka kautta sytytysvirrat tulee oli lentänyt johonkin.
Paikka putkelle oli sen verran väljä ja vedetty hyppysähköllä viereiseltä, että toistaiseksi laitoin "nykyaikaisen" sulakkeen abikojen päähän ja joskus taidan päivittää koko "sulakeboksin" tuoreempaan. Taitaa tuo putkisulakekausi olla jo ohitse.
Noh... auto käy nyt ja se on tärkeintä!
Usein on vaihdettu ne vakio putkisulakkeet ihan perus lattasulakkeisiin. Tässäkin huomaamme miten yksinkertainen vika mutta harmaita hiuksia tulee väistämättä :D