PDA

View Full Version : 2000-2010 autojen automaattilaatikot....


lepoantti
14.02.2021, 09:35
Harkinnassa automaattivaihteinen bensa tai diesel auto suunnilleen otsikon mukaisella vuosimalliskaalalla. Onko olemassa mitään järkeviä vaihtoehtoja vai kaikki dsg yms. robovaihteistoja merkistä riippumatta. Kun lukee potilaskertomuksia niin uskallus minkään hankkimiseen katoaa.

Onko 2000-luvun vermeissä enää missään perinteistä momentinmuunninlodjua?

petr
14.02.2021, 09:49
Eikö mersuissa ja bemareissa ole ollut aika pitkään perustomaatti, samoin volvoissa ja suurimmassa osassa japseja?

Bj Andy
14.02.2021, 10:05
No Mersun lootat on ihan perinteisiä ja 5 vaihteiset ainankin kait kohtuu luotettavia, toivoisin, luulisin...

Omaan piti vaihtaa 6 kertaa öljyt ennenkuin alkoi toimimaan edes sinne päin kuin sen voisi kuvitella toimivan. ”Öljyt kestää laitteen elin iän” ja sitten merkkiliike vaihtaa 60tuhannen välein, ei vaan ole riittävä huoltosykli.

2000 luvun moottorin ohjaukset on jo ehkä suunniteltu enemmän automaattilootille joten sekin puoltanee jo sitä. Saabbi joka oli manuaali, oli todella ärsyttävä ajettava. Kierrokset laski ohjattuna liian hitaasti ym.

Tuo mölli on manuaali ja se toimii jotenkin, mutta koska siinäkin on cdi, eikä rivipumppu on tiukka mäkilähtö kohtuu haastavaa, eli aika helposti laitattaa pikkupuolen päälle. Ja kun kytkimen ollessa painettuna, tulee vielä tehon rajoitus niin koita sillä sitten repiä.
Helpointa onkin vaan nostaa kytkintä hitaaaaaaassstttttiiiiiiii,,, ja antaa moottorin yrittää reagoida. Vnt Ahdin alkaakin kyllä viheltämään ihan tyhjäkäyntikierroksillakin.

Mutta niin hyvä tuo on että seuraava on automaatti.

lepoantti
14.02.2021, 10:17
Vajaan vuoden koeajoin 9-5 saappia 2.2 tdi tomaattina, siinä mehulaatikko mutta jotenkin sen ohjaus toteutettu todella paskasti että ajaminen sellaista hummaamista, eli pudottaa aina vapaalle kun nostaa kaasun. Ainoa hyvä siinä oli penkki ja ajoergonomia, muuten melkoinen traktori.

Emännän auton ollut pitkään 97 2.2 camry tomaatilla, se on kyllä ollut toiminnaltaan mieleinen. Vanhanliiton 4-lovinen aisinwarneri.

Macke
14.02.2021, 10:39
Bemareissa on ZF6HP 6-pykäläiset askit pääsääntöisesti 2003-2010, on momentinmuuntimella ja on ihan hyvä aski. Noin 2007 vuosimalleista eteenpäin jokaisella vaihteella lukittava, paljon napakampi ja taloudellisempi kuin alkumallin lootat. Erottaa sähköisestä vaihdekepistä joka nyt muistuttaa jotain joystickiä enemmän kuin perinteistä vaihteenvalitsinta.

Noin 2003 vuoteen asti löytyy tietty sitten GM askia dieselien perästä joka on mielletty vähemmän hyväksi.

Askiin katsomatta niin ongelmia edessä ainakin sähköjen kanssa, mitä tuoreemmaksi muuttuu laite niin sitä enemmän tulee kalliimpaakin vikaa. En henkilökohtaisesti suosittele, mä taistelin BMW merkkisten käyttöautojen kanssa 10-vuotta kunnes leipiinnyin ihan totaalisesti ja ostin melkein 20-vuotta vanhan Jeepin. Jeeppi ei ole oireillut lähellekkään siihen malliin kuin esimerkiksi noin 3-vuotias 5-sarjan Bemari, X-sarjalaisista puhumattakaan...

Hessu888
14.02.2021, 11:37
T25 korisessa Avensiksessa ihan normi automaattilaatikko.

Meillä 315tkm ajettu ja öljyt ja suodatin 2 kertaa vaihdettu sillä matkalla, ite tein sen toisen vaihdon 300tkm kohdalla. Ei vikoja.

TimoV
14.02.2021, 12:08
Mesen 5-vaihteinen sähköohjattu loota on lähes pomminvarma (722.6xx). Ei niin taloudellinen kuin 7-vaihteinen, mutta ongelmaton kun öljyjä vaihtaa. Itsellä pitäisi vaihtaa venttilipöytä 670tkm ajettuun omaan kun kylmänä nykii - juu öljyä on tarpeeksi ja kyb-venttiili vaihdettu. Kolmessa muussakin omassa autossa on tuo laatikko ollut. Todella varma. Taidan tilata Parkkilalta ennemmin uuden käytetyn lootan, kun noita on maailma täys. 7-lovinen on kyllä miellyttävämpi, mutta ongelmia on useammin ja se on aika tarkka öljyn määrästä.

Bemsun E39 diiseleitten se patonginpurijoitten lisenssillä valmistama GM:n viisivaihteinen on hieman ongelmallinen, varsinkin jos konetta on ohjelmoitu. Sama laatikko on alkupään L322 Rangessa dieselinä. Uudemmat 6-loviset ZF:t on aika kestäviä, joskin turbiini ongelmaa esiintyy kyllä (mm. vaimon 09 E61 525Xda kierrokset heijaa hieman silloin tällöin ajossa).

LaaLaa
14.02.2021, 21:45
Miten tällaiset "nyky"henkilöautojen laatikot eli 2000--> kuten just MB, BMV jne toimisivat maastoautossa? Lähinnä siis kallistelut eli suuntiin, mahdolliset upotustilanteet, suohiippailu jne?

TimoV
15.02.2021, 05:40
Samoja ZF:n lootiahan ne käyttää ainakin L322 Ranget ja G:t sitten Mersun 722.6 laatikkoa. Sähköjen läpivienti ja huohotus tulee ekana mieleen, että niihin kun kiinnittää huomiota rakentelusta. Sitten ihan hardcore kalliokiipeilystä en tiedä kallistelujen ja öljynkierron suhteen.

Jaa niin, Audihan käyttää myös samoja ZF:n lodjuja kuin Bemari.

Heguli
15.02.2021, 06:15
Hyundain automaattilaatikot oli momentinmuuntimella tuolla jaksolla, ainakin pienempien mallien.

Macke
15.02.2021, 14:08
Ongelmana 6HP laatikossa on sen ohjaus, mutta Puolalaiset on rakennelleet standalone controlleria joka ohjailee tuollaistakin: https://htg-tuning.com/

6HP askia on monessakin autossa tosiaan, muissakin kuin saksalaisissa. Ja olikos peräti niin, että joku tuoreempi letukan aski pohjautui kanssa tohon 6HP laitokseen jos en nyt täysin väärin muista? Kestää vääntöä roimasti, joten sen puolesta luulisi ainakin toimivan. Sähköjen läpivientiin kun muistaa jossain kohdin vaihtaa tivarin niin ei vuoda sekään, ainakaan ulospäin.

Nerd-O
17.02.2021, 11:36
Jos haluaa pehmeää kyytiä niin ottaa Citroen C5 automaatilla. Tosin ymmärtääkseni se pitää olla vähintään v,.2005, jotta se on facelift malli. Ja silloin siinä on myös parempi automaatti, joka kestää hyvin ajoa jos vaan vaihtaa siihen öljyjä. En muista oliko suositus joku 120tkm vai 60tkm? Tehtaan oma suositus tais olla ikuiset öljyt, mitä ei tarvi koskaan vaihdella. Samaten jos sen C5 ottaa sillä 2-litraisella diesel padalla niin aika huolettomia kilsoja tiedossa. Ne C5 ongelmat on sitten vähän muualla kuin moottorissa tai vaihteistossa. Ehkä suurin ongelma on tuo automaatti ilmastoinnin lämmönsäädin. Joka kuulemma useasti menee akselistaan poikki n.300tkm kohdalla. Sen vaihtaakseen pitää koko kojelauta purkaa. Itse osa maksaa tyyliin 10e, mut sen vaihto on sitten päivän parin homma. Mut ainakaan muuta ihmeellistä vikaa mulla ei noissa ole ollut.

JasuT
17.02.2021, 17:21
^Niihin lämppärin läppäservojen piuhoihin kun laittaa etuvastukset, niin alkaa läpätkin kestää. Kokoa en muista, mutta on äkkiä selvitettynä jos tarvetta tulee...

"Mopokoneisissa" C-vitosissa oli alkuun AL4, joka on oikeasti huono. Tai no, toimiessaan ihan ajettavissa, mutta ei pärjää ZF:n askeille ollenkaan. 2.2 dieselissä ja bensa-V6:ssa oli aiemmin ZF4HP20, ihan toimiva aski on sekin, jonkalainen on omassa C-kasissakin kutoskoneen seurana. Uudempiin sitten tuli Aisinin AM6, joka on suht toimintavarman maineessa, eikä huono ollut ajolleenkaan semmoinen mitä on päässyt kokeilemaan...

Tämän vuoden lähes kaikki ajot on tullut ajeltua -95 Range Roverilla, jossa bensakasin jatkeena on ZF4HP22. Isommassa versiossa on käytetty 4HP24 askia joka on vähän vahvistettu versio pienemmästä. Samaa askia on kakkos-Discoveryssäkin, mielenkiintoinen ero on löytynyt TD5-koneen yhteydessä käytöksestä bensakoneiseen verrattuna, turbiinilukkoa käyttää vain nelosella, Rangessa tuntee reippaammin kiihdyttäessä kaikilla paitsi ykkösellä lukon kytkeytymisen -onko tuo ero sitten bensakoneisen kanssa taloudellisuutta ajatellen laitettu vai ei, tietoa tästä ei ole vielä löytynyt...

Niin, turbiiniaskeja nuo kaikki. Ne vähät kokemukset mitä on joutunut kestämään robottiaskin kanssa, ovat syövyttäneet vahvan jäljen välttelemään moisia. Miellyttävää semmoista en ole vielä kokenut, yhtä poikkeusta lukuunottamatta, mutta se on täysin manuaalikäyttöinen hydraulisesti ohjattu aski, täysin ilman tietokoneita kehitetty ja otettu tuotantoon jo -57...

lepoantti
17.02.2021, 21:17
vag tuotteet kuin rutto, ja niin paljon olen niitä kahvipöydässä parjannut että ei anna luonto periksi aivan helpolla ottaa moisia!! ranskalaisiin vähän sama juttu että ne parhaimmillaan syötyinä.... toisaalta citikan mukavuudesta toimiessaan kuulunut hyvää niin jollakin omituisella tavalla ne kiehtoo....

tutulla on c-meisseli joka täytyy käydä testaamassa, ja sitten tietysti volvolaiset v70, s60 ja s80. nämä ei kyllä ole mitään pikkuautoja jollainen kelpaisi, näissä kuitenkin turbiinilaatikot.

Mutis
17.02.2021, 22:14
Eikö mersuissa ja bemareissa ole ollut aika pitkään perustomaatti, samoin volvoissa ja suurimmassa osassa japseja?
Jossain volvoissa aisin tf80sc, eli löytyy kytkintä yms.

Nerd-O
18.02.2021, 08:22
^Niihin lämppärin läppäservojen piuhoihin kun laittaa etuvastukset, niin alkaa läpätkin kestää. Kokoa en muista, mutta on äkkiä selvitettynä jos tarvetta tulee. Ymmärtääkseni siellä menee se akseli poikki. Mitä siellä jotkin etuvastukset siihen auttaa? Kun se akseli menee poikki niin toiselta puolelta tulee lämmintä ja toiselta puolelta autoa kylmää. Itse en ole koskaan ymmärtänyt miksi ihmeessä autoon pitää edes tunkea jotain kaksialueilmastointia. Aivan turha varuste.

JasuT
18.02.2021, 09:48
Ymmärtääkseni siellä menee se akseli poikki. Mitä siellä jotkin etuvastukset siihen auttaa? Kun se akseli menee poikki niin toiselta puolelta tulee lämmintä ja toiselta puolelta autoa kylmää. Itse en ole koskaan ymmärtänyt miksi ihmeessä autoon pitää edes tunkea jotain kaksialueilmastointia. Aivan turha varuste.

Niin menee, vaan kestää etuvastuksien kanssa. Niiden vastusten tehtävänä on rajoittaa läppäservon ottamaa virtaa, ettei se jaksa enää nitkuttaa niitä läppiä ja läppäakseleita poikki. Rakennehan on typerä, muoviset läpät kiinteillä akseleilla, läppäservoina askelmoottorit eikä mitään takaisinkytkentää läpän asennosta. Niinpä joka kerta käynnistäessä läpät ajetaan laitaan, ja sieltä lähtee sitten laskemaan askeleina mihin se läppä olisi hyvä kääntää. Huonosti valittu muovi, vähän liian voimakas moottori, ja pakkaset -kätevä yhdistelmä korjaustarpeen lisäämistä ajatellen...

Noita vastuksia on useampia vuosia testattu ja asenneltu noihin, sopivat vastusten arvot on löytyneet eikä vastusten asennuksen jälkeen ole samaan yksilöön enää läppäremonttia tarvinnut tehdä...

Tuossa on syy, miksi en "kakkoskoppaista" C-vitosta halua edes ilmaiseksi. Läppärempan saa tehtyä "ohitusleikkauksella", onnistuu toisinaan, mutta jos kunnolla haluaa tehdä niin ohjaamoon jää lattiamatto paikalleen kun kaikki muu pitää edestä pois purkaa...

Kyse ei ole siitä että uskoisi vastusten auttavan, vaan siitä ettei niiden asennuksen jälkeen ole mennyt enää läppiä. Aika iso ero käytännössä. Antaa toki vikakoodia läppäservosta, mutta se on ainoa haitta asennuksesta, vaikka vikakoodin keksii niin se ei toimintaan vaikuta...

Kaksialueilmastointi on aika tarpeeton lopulta, paitsi myyntimiesten mielestä. Antaa lisäarvoa kun voi kumpikin etupenkkiläinen säätää mieleisekseen. Ja onhan noita nelialueilmastointejakin olemassa. Vaikka taloudessa on pari kaksialueilmastoinnilla varustettua, ei tähän mennessä kukaan siinä viereisellä penkillä ole mokomaa säätänyt, eikä kommentoinut asetuksen lämpöä. Onko se sitten osoitus varusteen tarpeettomuudesta, vai seuralaisen mielenlaadusta..?

AVRO
18.02.2021, 15:16
Off-topic: Takavuosien Fiat Ritmossa oli yksialuelämmitys, vain kuskille puhalsi edes sitä haaleaa jota makaroonien lämmityslaite sai aikaiseksi. Tämä siksi että kaveri oli tukkinut kaikki muut röörit, pl. pieni oikealle sivuikkunalle.

Oikein mukavahan siinä oli kyydissä hytistä. :D