Kirjaudu sisään

View Full Version : Toyota Tundra täysvero pakuks?


Brc
17.01.2021, 09:01
Toin tuollaisen 2008 Tundran 5.7L V8 bensa Pick-Up:in ja nyt mietityttää miksi se kannattais rekisteröidä? Henkilöautoksi olisi helpointa ja saisi 1000€ avustuksen CNG kaasuille, toisaalta vero olisi huimat 48%.

Tämä olisi se halutuin vaihtoehto eli ns "täyden veron" paku, ( tämä siis ensi rekattu ennen 1.4.2009 ) niin vero olisi se kiintee 25%, mutta CNG kaasuista ei saa enään 1000€ tukea ja kuinka käy takapenkkien... tämä kohta on mielestäni verossa "epäselvä" varsinkin nyt kun repivät tuon veron auki, mitään vaneri virityksiä en penkeiksi laita.

Ainakin näitä 1.4.2009 jälkeisiä on saanut täysillä 5hlö istuimilla "vakio penkeillä" rekattuu, mutta autovero on sama kuin hlö autolla, mutta miten nää vanhemmat?

Jos jollain on "varmaa" tietoa miten tuo "täyden veron" pakun rekkaus penkkien osalta menee, niin olis kullan arvoista tietoa, lavahan tässä täyttää heittämällä tuon vaaditun m2 tilavuuden ja kantavuutta on yli 600kg ( Omamassa 2661kg ja kokonaismassa 3265kg )

Kuormaautoksi Tundraa en halua...

Kiitos jo etukäteen

- Tomi

Bj Andy
17.01.2021, 09:53
Käsittääkseni kaksikäyttöpaku on se miksi tuo menee. Eli pehmeet penkit, ja se ns.täysi autovero. Bensakoneesta kun ei mene sitä käyttövoimaveroa, ellei CNG:ssä sitä ole niin eihän sitä muuksi kannata edes harkita.

Henkilöautoksi tuskin edes kelpaa kun selkeä paku on.

Mitä tukeen tulee niin eikö ole sama säästääkö sen verossa vai saako tukena?

Jos taas kuvittelee taas kerran ”ajavansa halvalla” niin sitten ajoneuvoluokka on pielessä.

Mutta jonniimoisen greenleaf maininnan ansaitset kyllä. Näyttävä laite ja polttoaine perseestä.:D

-MaTTi-
17.01.2021, 10:14
Se on pakettiauto/kaksikäyttöauto ja onneks on tuon ikäinen niin pääset 25%:n verolla. Säästät siis liki puolet autoverossa = ainakin 5 tonnia. Kaksikäyttöautossa ei ole lavalle mittavaatimuksia ja penkit ovat saaneet olla pehmeitä jo vuodesta 7/99 pakuissakin joka tilanteessa. 5-paikkaiselle kaksikäyttöautolle edellytyksenä 545 kg kantavuus.

Laita ite ne kaasut kiinni (tai värkkäät edes pullotelineet ite) niin säästät reilusti enemmän kuin sen tonnin, laitteiston asennuksen sitten tarkastamaan kaasuasennusliikkeeseen.

Kuorma-autoksi et kyllä saiskaan. Toisaalta se voidaan muuttaa henkilöautoksi sitten kun kaksikäyttöauton kantavuusvaatimus ei enää todnäk täyty kaasupullojen asennuksen jälkeen.

Laita vaikka privalla viestiä niin katsastellaan.

Brc
17.01.2021, 16:36
Kiitos hyvistä vinkeistä... Mitäs kun joku sano että jos rekkaa "täysvero" pakettiautoksi niin saa olla vain yrityskäytössä???

Mitä tulee CNG asennukseen, niin olen käsittänyt ettei tukea saa kuin valtuutetun CNG asentajan kautta ja vain henkilöautoon on "tuki" mahdollista?

Ite on kyllä tullu kaikkee rakennettua joten pullojen asennus varmaan järjestyis, vielä kun tietäis mistä ne sais edullisesti kun tuppaavat olemaan koko CNG muutoksesta iso kustannus.

Brc
17.01.2021, 16:42
Kaksikäyttöautossa ei ole lavalle mittavaatimuksia ja penkit ovat saaneet olla pehmeitä jo vuodesta 7/99 pakuissakin joka tilanteessa. 5-paikkaiselle kaksikäyttöautolle edellytyksenä 545 kg kantavuus..

Mä en vieläkään ymmärrä mitä käytännön eroa on täyden veron pakettiautossa ja kaksikäyttö pakettiautossa.

23 pykälässä puhuttiin että lavan pitäis Pick-Upissa olla vähintään 2.25m2, Tundrassa noin 2.4m2

Sitten osassa noita lakitekstejä oli noiden 23-28 pykälien kohdalla joku "kumottu" juttu... Vide näiden kanssa!!

I-Force 4.7
18.01.2021, 17:29
Mulla on 2000 mallinen Tundra ja se on viispaikkainen kakskäyttöauto pehmeillä penkeillä. Rahaa menee tietysti hirveesti, mutta ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa!

I-Force 4.7
18.01.2021, 17:31
Mulla on 2000 mallinen Tundra ja se on viispaikkainen kakskäyttöauto pehmeillä penkeillä. Rahaa menee tietysti hirveesti, mutta ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa!
Ja se vero on 485€ vuodessa

Navara
18.01.2021, 17:32
Mä en vieläkään ymmärrä mitä käytännön eroa on täyden veron pakettiautossa ja kaksikäyttö pakettiautossa.

23 pykälässä puhuttiin että lavan pitäis Pick-Upissa olla vähintään 2.25m2, Tundrassa noin 2.4m2

Sitten osassa noita lakitekstejä oli noiden 23-28 pykälien kohdalla joku "kumottu" juttu... Vide näiden kanssa!!

Kaipa Matti nuo "rirektiivit" tietää, kun noita työkseen syynää.

-MaTTi-
18.01.2021, 20:05
Mä en vieläkään ymmärrä mitä käytännön eroa on täyden veron pakettiautossa ja kaksikäyttö pakettiautossa.

23 pykälässä puhuttiin että lavan pitäis Pick-Upissa olla vähintään 2.25m2, Tundrassa noin 2.4m2

Sitten osassa noita lakitekstejä oli noiden 23-28 pykälien kohdalla joku "kumottu" juttu... Vide näiden kanssa!!
Täyden veron pakettiauto on kaksikäyttöauto jos siinä on takapenkkejä.

23§ ei koske täyden veron autoja, eikä sen jälkeen tullut 8§ eikä nykyinen samansisältöinen 11§.

23§ on kumottu 1.4.2009, mutta sitä voidaan edelleen soveltaa tuota vanhempiin. Mut ei siis koske tätä.

-MaTTi-
18.01.2021, 20:13
Kiitos hyvistä vinkeistä... Mitäs kun joku sano että jos rekkaa "täysvero" pakettiautoksi niin saa olla vain yrityskäytössä???
Paskapuhetta, ei mitään perää.

Mitä tulee CNG asennukseen, niin olen käsittänyt ettei tukea saa kuin valtuutetun CNG asentajan kautta ja vain henkilöautoon on "tuki" mahdollista?
Kyllä, hakemuskaavakkeeseen pitää laittaa asennusliikkeen nimi, lopputarkastuksen suorittaneen nimi riittää sun ilmoittamana. Joo, tukea saa vain henkilöautoon. Mut saa siitä Tundrasta sellasen sitten myöhemmin tai on muutettavakin henkilöautoks jos kantavuutta ei ole vähintään puolta tavaroille.

Ite on kyllä tullu kaikkee rakennettua joten pullojen asennus varmaan järjestyis, vielä kun tietäis mistä ne sais edullisesti kun tuppaavat olemaan koko CNG muutoksesta iso kustannus.
Pullojen saatavuus on heikkoa koko ajan. Itse suosisin käytettyjä komposiittipulloja, esim. Ruotsin romikselta Volvon pulloja kasa. Saksan ebaystä löytyy myös pulloja, sieltä itse yhden ostin.

Brc
21.01.2021, 10:44
Kiitos tietopaketista, valaisi kummasti!