PDA

View Full Version : matkailuauton sähkökyssäri


jamba
10.01.2021, 21:53
autossa on tommonen kytkentä. Homma siis toimii niin, että kun mennään parkkiin, ni tuo kytkin auki ja juhlinta voi alkaa. kun lähetään veke, pannaan auto käyntiin ja kytkin kii = hupiakkukin lataantuu. on toiminu vuosia. mutta kun kytkin sijaitsee matkustus osastos, olis kiva saada kojetauluun merkkivalo onko kytkin auki vai kiinni. miten?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7783&pictureid=234601

Mika_T
10.01.2021, 21:58
eipä mittään

jamba
10.01.2021, 22:48
Vaihda tilalle automaattitoiminen erotusrele.

Mutta jos välttämättä haluat pitää siellä ihan mekaanisen kytkimen niin vaihda sinne apukoskettimellinen päävirtakytkin. Sillä saat kytkettyä apukoskettimien kautta merkkivalon.
Sellaisia löytyy rallipuolelta kun hakee "fia hyväksytty päävirtakatkaisin"
kiitos, tuollahan se onnistuu👍👌😀

Satakunta
11.01.2021, 16:33
https://m.motonet.fi/fi/tuote/386514/Blue-Sea-Systems-kaksoisakkurele-1224V-120A

Useampaan veneeseen laittanut tuon releen. Pommin kestävä, vakiona tuo mainitsemasi merkkivalon ulostulo. Ja fiksusti rakennettu. Ei ikinä sitä yllätystä että aamulla käynnistys akut tyhjänä koska unohdit kääntää kytkintä.
Yhdistää fiksusti akut yhteen vasta jonkun ajan kuluttua startista.

JasuT
11.01.2021, 20:37
https://www.biltema.fi/veneily/veneen-sahkojarjestelma/asennustarvikkeet/erotusrele-2000042018
Tämmönenkin on toiminut moitteetta useamman vuoden. Hitusen halvempi kuin Motonetin versio, eikä merkkivaloa saa relettä palastelematta kauemmaksi...

Jos sitten haluaa ohjata siten ettei kytke vaikka pääakut latautuu, niin siihen ohjaukseksi riittää kun laittaa katkaisijan erotusreleen maajohtoon. Tällöin ei vie edes lepovirtaa (sitä 10mA minkä muuten ottaa) eli ei pitemmässäkään tauossa pura akkua...

Oli kyllä hyvä, kun piti keksiä joku ratkaisu pääakun ja Eberin akun välille. Silloin ei hintakaan ollut kuin 25,90€, nyt on sen seittemän euroa enemmän...

BJ-40/76
12.01.2021, 00:50
https://www.biltema.fi/veneily/veneen-sahkojarjestelma/asennustarvikkeet/erotusrele-2000042018
Tämmönenkin on toiminut moitteetta useamman vuoden. Hitusen halvempi kuin Motonetin versio, eikä merkkivaloa saa relettä palastelematta kauemmaksi...

Jos sitten haluaa ohjata siten ettei kytke vaikka pääakut latautuu, niin siihen ohjaukseksi riittää kun laittaa katkaisijan erotusreleen maajohtoon. Tällöin ei vie edes lepovirtaa (sitä 10mA minkä muuten ottaa) eli ei pitemmässäkään tauossa pura akkua...

Oli kyllä hyvä, kun piti keksiä joku ratkaisu pääakun ja Eberin akun välille. Silloin ei hintakaan ollut kuin 25,90€, nyt on sen seittemän euroa enemmän...

Siis tuo bilteman erotusrele, olisko ollut vielä halvempi kuin "JasuT"- llä, tuli testattua, ja toimi todella hyvin myös pakkasessa.
Ja lämpimässä samoin. (siis kytkennät irti- ja päälle-) vaihteli lämpötilan mukaan, kuten kuuluu.
En muista, oliko silloin ilmoitettu: Max virta 125A. (vai olisko ollut pienempi?) mutta hyvin on kuulemma toiminut.

p.s Jos Matkailuauto-/ vene- kestää olla ilman sähköä, niin silloin kannattaa laittaa päävirtakytkimet, molemmille akuille.
Muutaman tuollaisen olen laittanut kuorma-autoihin ja tela-ajoneuvoista traktorien kautta veneeseen:
https://www.puuilo.fi/bl-paavirtakatkaisija-12v-500a.

Löytyy muualtakin, kuin puuilosta.

Mutta tuo on hinta-laatu suhteeltaan huomattavan hyvä, yksikään päävirtakytkin ei ole kipeytynyt liian jännitteen, eikä -virran takia, Mutta vettä, varsinkaan merivettä tuo ei kestä kovinkaan pitkään....