View Full Version : MaGGaranpaistowaunu G W460
Northern
10.11.2020, 11:16
Kesä loppui ja veneet tuli kiskottua vesiltä. Oli siis aika kääntää katse projektien vähyyteen ja liialliseen vapaa-aikaan. Pitkän rauhallisen ajan jälkeen parisuhde tuntui vahvalta ja luottamus omaan tekemiseen oli korkealla.
Kyselyiden jälkeen löytyikin vain pikkuisen työtä vaativa ja aina sydäntä lähellä ollut Herr Kommendant G W460 lyhyenä ja maastoon mahtuvana versiona :D
Yksilö oli jo maistanut huolella laikkaa, leikkuria ja mig langan tuoksu leijui hankintahetkellä vahvana. Osia oli mukavasti olemassa, ainakin suurimmat ja painavimmat osat tulivat mukana. Tuumasta toimeen, kaupat lyötiin lukkoon ja Offiystävällinen kuljetusliike tilattiin paikalle. Kiitos Pete, pakulla olisi ahdistanut.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=233759
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=233762
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=233763
Northern
10.11.2020, 11:22
Vaunu saatiin talliin ja tästä alkaa hitaasti etenevä tarina, toivottavasti sillä on vielä onnellinen päästös :D
Osat sisällä
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=233761
Tilailin 85% fosforihappoa jolla uudestaan ruostuneita peltejä, akseleita, hiottuja hommia jne alettiin puhdistella. Sitä puhdistamista tässä kyllä vähän onkin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=233766
Northern
10.11.2020, 11:27
Aina kun saa uuden projektin, saa samalla perusteltua kaikennäköisen uuden "creature comfort" hankinnan.
Humppakone megabassolla... jaksaa melkeen peittää laikkakoneen äänen
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=233758http://
Ultrapesuri, bye bye astianpesukone, olit avuksi
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=233765http://
Northern
10.11.2020, 11:40
Aloittelin projektin alhaalta, ensin runko tyhjäksi ja sitten pesuun.
Pesun jälkeen armotonta hieromista erilaisilla teräsharjoilla ja tätä kirjoittaessa projekti on edennyt siihen pisteeseen että runko on ruostevapaa (hko). Pohjamaaliksi tulee Hempadur Mastic, pintaan tulee Hempathane hs polyuretaani ja ainakaan maalikalvon paksuudesta tämän eteneminen ei jää kiinni. Molemmat ovat korroosiorasitus ja uppopuolen värejä, lähinnä laivoista tuttuja.
Etuakselissa on korjattavaa vielä, taakse pitää hitsailla uudet yläpään jousipedit, runko-aisojen väliin tulevalle tankille pitää valmistella paikat ja samalla jotkut fiksut esikiinnakkeet tankin suojille jne jne.
Pariskuntaharrastus! eikä litran, vaan kolmen litran mitalla Mersua. Noin 450tkm ajettu OM617 siirtyy historiaan (katsastuslapuissa v 2012 oli huomautettu öljyvuodoista vaikka syy hylsyyn olikin ollut talttapään uppoaminen korin läpi lähes joka kohdasta... öljyvuoto oli lähinnä bonus). Seuraava motti on vielä pienoinen arvoitus. n 250tkm ajettu OM617 na (295kg ja 87hv) on odottamassa ja siihen on pakun 5 vaihteinen 711.110 tallissa. Katson tekniikkaa tässä samalla, ostan OM605 tai OM606 koneen mikäli jossain on ylimääräisenä. CDI himmelit ahdistaa vähän.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=233768http://
Northern
10.11.2020, 11:52
Kätevä rungon siirrin Opel
Pesulle menossa
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=233774
Pesulta tulossa. Takalukon frame halki, mutta eiköhän tähän jotain keksitä. Autohan vaihtaa paineilmalukoille tässä samalla. Toi on sentään teräsvalua, joten täytehitsaan sille korvat päähän.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=233776
Hämmennys oli suuri, siinä on PTO:D! En huomannut ennen tätä hetkeä koko laippoja kun olivat pikkuisen saaneet öljy/kurapintaa päälleen.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=233777http://
Taka-akselia putsatessa Mr. Postman toi ensimmäiset uudet osat :cool: Saapasmaan rasvaletit palvelivat erinomaisesti ja pitkäiskuinen +6cm nostava palikkasatsi, sekä uretaanipuslat mallia epäkesko ovat nyt odottamassa sitä hetkeä kun joskus tämä alkaa mennä toiseen suuntaan.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=233778http://
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=233779http://
Lähettivät oikeen pornolehden ja sikarin sytyttimen mukaan, kelpaa ;)
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=233780
Northern
10.11.2020, 11:55
Etuakselin, jarrujen purkua yms
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=233781
Rungon hiontaa, paljon rungon hiontaa
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=233783http://
Jatkuu ensi numerossa, nyt ebayhin
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=233784http://
Aika lohduton näky tuo eka kuva :D Mutta onneksi näissä on ainakin rungot yleensä hyvässä tikissä. Moottoriksi OM605 ahdettuna, on kompakti ja riittävän tehokas ja kevyt, sekä lyhyempänä mitä esim. 6-pyttynen jää enemmän tilaa keulalle jähdytkselle (syylari, ahtoilma, öljy) sekä vinssille....
Northern
10.11.2020, 15:35
Aika lohduton näky tuo eka kuva :D Mutta onneksi näissä on ainakin rungot yleensä hyvässä tikissä. Moottoriksi OM605 ahdettuna, on kompakti ja riittävän tehokas ja kevyt, sekä lyhyempänä mitä esim. 6-pyttynen jää enemmän tilaa keulalle jähdytkselle (syylari, ahtoilma, öljy) sekä vinssille....
Hetkellisesti piti avata oikeen konjakin korkki, oli tuo alkuun aika pahan näköinen:D
Tosiaan runko on täysin priima, pientä pintaruostetta ja takaa ne jousenkannakkeet. Muuten palkit isolta osalta täysin ruosteettomat, varsinkin keulasta jossa tasainen öljysumu on pitänyt pinnat hyvinä. Dinitrolia tuohon on vedetty oikein isolla kädellä kaikki paikat täyteen ja on tuskaista poistettavaa mutta nyt alkaa olla valmista. 605 on eniten kolkutellut lähinnä juuri painon ja tilan vuoksi, voima ei myöskään haittaisi vaikkei ihan välttämätöntä olekaan. Vinssiä on kovasti hahmoteltu keskelle autoa, mutta saattaa vielä tulla nokallekin
Ja vitosessa on mukavan raaka saundi...:D
Mielenkiintoinen Prokkis...👍
Northern
12.11.2020, 17:39
Hetkellinen tauko brokkiksessa, osat huitelevat kohti kotisatamaa pitkin palloa. Yllättävän hyvin näihin löytyy korjaus osia, peltipuoltakin jopa helpolla. Runko odottelee viimeisen fosfatoinnin kuivumista ja xsyleenikylpyä. Ennen väriä pitää kuitenkin hitsailla paikkoja tulevia panssareita varten niin saa nekin maalin alle piiloon.
Maaleja... sävykin paljastuuhttps://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=233832
Northern
13.11.2020, 18:07
Pohjamaali 2k Hempadur mastic, pensseli ja tela koska mulla ei ole korkeapaineruuttaa. Ihan ok maalattava, nyt vähintään 18h tauko ennen polyuretaanipintaa.
Redusoin tuota mäskiä 10% mutta ei se tosiaan olis tullut yläkannuruutasta ulos, koitan pintavärillä jos olisi juoksevampaa. Plussa puolena tuon kalvo on vähintään 150um ihan yrittämättä... ehkä se kestää sit kiviäkin
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=233858
Northern
19.11.2020, 11:06
Postin, DHLlän ja Schenkerin kuskit ovat vuorotellen pimpotelleet ovikelloa ja jos olisin jotenkin YouTube ihminen niin olisi saatu hyvät "Unwrapping" videot aikaan.. ehkä pitäisi olla kiinnostunut:confused:
Jarruvehkeet päätin tehdä kokonaan uusiksi paitsi etujarrupuristimia en ole edes vielä avannut ja se takajarrujen kuormantunnistus/paineenpitoventtiiliihässäkkä saa luvan korjautua uusilla tiivisteillä yms. Ko osa tuntuu olevan vähän vaikeasti löydettävissä uutena. Jarrupuristimien purku ja uudelleenmännitys alkanee piakkoin.
Uudet jarrulevyt ja palat eteen ja rummut kenkineen taakse, takajarrusylkät
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=233947
Stahlflex letkut ja murrokset, takajousipedit yms
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=233946
Guulalaagerit ja kääntöpään tiipat
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=233949
Etuakselin jousipedit ja Mercedeksen jarruputkikiinnikkeitä, sekä jousiteräsprikkoja uusien jarruputkien ja teräspunosletkujen kiinnitykseen
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=233948
Northern
19.11.2020, 11:11
Ja ettei tämä nyt mene ihan shoppailuthrediksi niin autollekin on jotain tapahtunut. Rungon korjaus etenee ok, viimeinen maali niskassa.
Koska katiskalla on jo vähän maileja mittarissa, saattaa hyvin olla että tämä tosiaan on viimeinen maali:D
Takajousipetien sovitusta
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=233950
Takajousipetien liimausta ja siistimistä
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=233951
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=233952
Hempathane HS light gray polyurtsikka, erittäin light gray... pitää miettiä onko pakko tummentaa vähän. Toisaalta kurapaskan peseminen helpottuu kun olisi vaaleahko runko :rolleyes:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=233953
Aijai ku tuntuu hyvältä siellä asti, kun tällasta lueskelee 👍🏻
Vahva ääni sopivasti tirhatulle OM605 lle, sanoo kuka vaan mitä vaan, on se optimaalinen kone G hen - ja jos käsitöistä tykkää niin 6 vaihteinen manuaali peräänsä ...
Northern
20.11.2020, 08:19
Aijai ku tuntuu hyvältä siellä asti, kun tällasta lueskelee
Vahva ääni sopivasti tirhatulle OM605 lle, sanoo kuka vaan mitä vaan, on se optimaalinen kone G hen - ja jos käsitöistä tykkää niin 6 vaihteinen manuaali peräänsä ...
Kiitoksia☺️... kaikille myös huomioksi, että tästähän siis ei ole tulossa mitään museokampetta, vaan laite joka saa pienet lapset osoittamaan sormella ja mummot tuhisemaan paheksuvasti. Kaikki aikanaan ulkonäköön tehtävät muutokset perustuvat rakentajan omiin perversioihin siitä, että oikea auto on leveä, maastovärinen ja siinä on vihainen moottori. Osin jopa offikelpoisuuden vastaisesti
Myykääpäs nyt joku mulle sellainen OM605 kattila, tässä meinaa käydä niin että joudun hakemaan kokonaisen C auton luovuttajaksi ja siitäkin vielä vaihtamaan laatikon toiseksi.. huoh... täynnä vaikeuksia on tavan auto harrastajan elämä. Positiivisena puolena on perjantai
Northern
27.11.2020, 11:39
Vähäistä edistymistä, etuakselin puhdistus maalausta varten suurimpana ja rungon värin vaihto. Aloin puhella että kyllä siitä musta pitää saada ja kerhon pikkujouluissa väitettiin et on niin tylsä niin tylsä:D:D
Tein sitten signal-orange päätöksen.. alle tulee sitä ni ei heti aleta museoleimoja katsastella.
RunGo-nyt se on siinä värissä joka jää
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=234008
Tässä kuva original MB vieteristä ja Italialaisesta +6cm vieteristä vierekkäin
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=234011
Northern
27.11.2020, 11:43
Etuakseli ennen korjausta as was
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=234017
Puhdistettuna ja hapotettuna, odottelemassa Hempathane Hssää
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=234019
Kääntökuulistakin tuli sellaiset että varmaan pysyy mujut sisällä, vähän jännitti ennen putsausta kun koko pötkö oli aikalailla yhtä puuta.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=234020
Northern
27.11.2020, 11:53
Tekniikkaa tässä on pähkitty ja ahtopata on ollut tavoitteena.
Kuvankaunis C250TD OM605A/722.6 W202 tuli pihaan ajamalla. 290tkm kiekossa ja aivan yhtä huono ajettava kuin kaikki ko aikakauden kumpipustaviritelmät. Tärkein, eli sydän sykkii kuitenkin mallikkaasti ja loota sysää sisään sekä isompaa, että pienempää lähes ajatuksen voimalla. Voimaa on se 110kw ja tällä parin tonnin G waunu saavuttanee 0-100km/h noin 15 secunnin luokkaan.. rojektin tässä vaiheessa olen sitä mieltä että se ei ehkä ihan tuollaisenaan käy..
Tästä otetaan kaikki tarvittava irti, hylsy saa seistä pihalla kunnes G liikkuu omin voimin ja loppu kierrätetään nauloiksi. Jos jollain on syystä tai toisesta w202 farmarikopan tarvetta niin kohta on yksi ylimääräinen.
C 250TD
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=234013
OM605
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=234014
"Kääntökuulistakin tuli sellaiset että varmaan pysyy mujut sisällä".
Pikkaisen kuoppaisilta näyttää. Noh, kait nyky tiivisteet parempia. :)
Northern
28.11.2020, 11:30
"Kääntökuulistakin tuli sellaiset että varmaan pysyy mujut sisällä".
Pikkaisen kuoppaisilta näyttää. Noh, kait nyky tiivisteet parempia. :)
Hirvitti noiden kunto jo etukäteen. Koitan noin ja keksin sitten lisälääkkeitä ellei toimi
Eikö näis muuten ollu suojakumi niveles vai muistanko ihan höpöjä ... ��
Ja tost koneest saa kivan luonteisen 6/7 mm elementeillä ja vaikka 606 ahtimella + paineohjatulla hukkiksella
Tämä 6mm tapeilla ja 0.9 bar / nöyrä ja helppo leimattava
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=234035
Hirvitti noiden kunto jo etukäteen. Koitan noin ja keksin sitten lisälääkkeitä ellei toimi
Mä paklasin Plastic Paddingilla ja maalasin epoksilla. Tuli omaan makuun kelvot:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8415&pictureid=227734
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8415&pictureid=228080
Nää tosin BJ:n, mut ajatus sama.
Northern
29.11.2020, 11:52
Mä paklasin Plastic Paddingilla ja maalasin epoksilla. Tuli omaan makuun kelvot:
Nää tosin BJ:n, mut ajatus sama.
Kiitoksia, muistelin että olin joskus nähnyt kuva korjauksista, mutten yhtään muistanut että missä. Katsotaan miltä nämä vaikuttavat kun avaan navat ja sovittelen vähän tiivistettä
Pee joo G ssä tosiaan on suojakumit siinä nivelessä.
Hessu888
01.12.2020, 19:29
Matin Plastic Padding ideaa kokeiltu ja hyvin on toiminut useamman tuhatta kilsaa vaikka en maalannut epokseja päälle. Suosittelen.
Mitenköhän koritina toimis tällaisessa kohteessa?
Northern
04.12.2020, 09:41
Mitenköhän koritina toimis tällaisessa kohteessa?
Voisi varmaan toimia, mutta ainakin mun mielestä turhan hankala tavara työnnetäväksi pyöreään kappaleeseen. Lisäksi nuo mun kuulat on hapotettu ja tinan/hapon yhteispelistä on jonkun verran epäilyksiä.
Hieman epäilyttää myös tuon koritinan pinnan kovuus/kulutuskestävyys. Kemiallisen metallin hinkkauskestävyys on aika kovaa luokkaa
Northern
04.12.2020, 10:04
Pikkumersu poistui pihamaalta kohti toista tallia. Oma on niin täynnä tavaraa, että tulevan romutuspalkkioauton purkamisen ulkoistin automekaanikkoalan tulevalle lupaukselle, nuorisossa on tulevaisuus! Lisäksi kaikennäköinen purkuhomma v****aa. Palautus sitten aikanaan osina ja pakulla. Koneenkannakkeet tulivat marmorilta todella nopeasti, hinta sen mukaan :(
Nappasin c mersun mittarista kuvan ihan vaan muistoksi.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=234105
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=234106
Northern
04.12.2020, 10:11
Jos joku on joskus tapellut kumipuslien irroituksen kanssa niin tässä kuvassa näkyy kaikki tarvikkeet jotka siihen hommaan tarvitaan :D
Että ei muuta kuin niksnaks ja puslat pois. Porakone n 8mm terällä kiertämään ulkokehän ja kumin väliä - hetken kun jurnuttaa niin pora painuu kumin ja ulkokehän väliin ja nostaa puslan pois - sahalla kevitystä - tuurnalla ulkokehät pois.
Uusien laitto yksi kerrallaan ensin vanhaa jiginä käyttämällä ja sitten uutta jiginä käyttämällä. Ei kannattane ottaa molemmista varsista ensin puslia pois ja sitten alkaa sovitella epäkeskoja.. voi tua hermo mennä heikoksi. Tällä tavalla onnistuu ilman suurta tuskaa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=234108
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=234109
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=234113
Miksä tollaset tönkköpuslat laitoit? Tollasessa tekovaiheessa olis ollut helppo modata korvakkeita sopivalle casterille.
Mitenköhän koritina toimis tällaisessa kohteessa?
Varmaan hyvin jos lämpöä sais riittämään. Valurautapallo kun imee sitä aika hyvin.
Northern
04.12.2020, 12:45
Miksä tollaset tönkköpuslat laitoit? Tollasessa tekovaiheessa olis ollut helppo modata korvakkeita sopivalle casterille.
Kävi kovasti mielessä, mutta kun en vielä tiedä mihin korkeuteen tämä jää, niin jätin casterin korjauksen akseleista tällä erää väliin. Aika näyttää tuliko liian kova puslisto. Nämä ovat sitä jähmeämpää shorea olevia pu-slia ja voipi olla että valittu reitti ei ole paras mahdollinen.
On myös mahdollista että jos joustot riittävät ja rengasta mahtuu tarpeeksi alle koko korotus perutetaan.
Mersulta löytyy muuten löytyy valmiit runkoon hitsattavat palat millä pitkittäisien tukivarsien kiinnityspisteitä saa alaspäin, kaiketi noissa armeijan 461:ssä on sellaiset kun isot pyörät vakiona.
Ei tietysti ihanteellinen maastoajoratkaisu kun ne siellä törröttää, mutta ainakin geometria säilyy optimaalisena.
Northern
04.12.2020, 19:19
Mersulta löytyy muuten löytyy valmiit runkoon hitsattavat palat millä pitkittäisien tukivarsien kiinnityspisteitä saa alaspäin, kaiketi noissa armeijan 461:ssä on sellaiset kun isot pyörät vakiona.
Ei tietysti ihanteellinen maastoajoratkaisu kun ne siellä törröttää, mutta ainakin geometria säilyy optimaalisena.
Näinkin sellaiset palikat jossain myynnissä, mutta tässä enemmänkin mietitään pohjapanssareiden vetämistä ylös nykyisten kiinnityspisteiden yli. Kivet tykkää rikkoa noi ja siihen se siirtolohkare jää muutenkin aina kiinni, vaikka olisivat sivuillakin. Siksi siis muita ratkaisuja on mietittävä.
Itte harkitsisin kanssa jotain laadukasta kemiallista metallia.
Kyllähän teollisuudessakin pinnoitetasn noilla vaik mitä, ja kulutustakin kestäviä paikkoja.
Noi varmaan voisi siloittaa ihan JB Weldilläkin kun sillä lätäkön toisella puolella korjaavat vaikka mitä. Vähän olen itsekin koeponnistellut ja on sitten ihan perhanan kovaa 2k liimaa. Kemiallinen metalli tullee tosin halvemmaksi...
takajarrujen kuormantunnistus/paineenpitoventtiiliihässäkkä saa luvan korjautua uusilla tiivisteillä yms. Ko osa tuntuu olevan vähän vaikeasti löydettävissä uutena.
Löytyy useastakin paikkaa, hinta 115-350e.
Motonetis halvin, mut tilasin ite Trodosta kun oli muutakin jarrusälää tulossa.
Sen sijaan tiivistesarjaa en bonganut mistään...olis ollu varmasti halvempi...
Jarruputkia kannattaa kattella motonetista sprintterin tai T1 kaluston tiedoilla. Jostain syystä 207 jarruputket on halvempia kuin geen:confused:
Northern
21.12.2020, 10:46
Löytyy useastakin paikkaa, hinta 115-350e.
Motonetis halvin, mut tilasin ite Trodosta kun oli muutakin jarrusälää tulossa.
Sen sijaan tiivistesarjaa en bonganut mistään...olis ollu varmasti halvempi...
Jarruputkia kannattaa kattella motonetista sprintterin tai T1 kaluston tiedoilla. Jostain syystä 207 jarruputket on halvempia kuin geen:confused:
Ok hyvä tietää. Osakasoista ei ole vielä löytynyt vanhaa venttiiliä, joten kohta pitää alkaa metsästää uutta. Motonetista ehkä saa tilaamalla
Northern
21.12.2020, 10:50
Pientä pintaliitoa työrintamalla ja Marsun kasaus on mennyt eteenpäin etanavaihteella.
Jotain pientä värkätty kuitenkin.
Runko akseleiden koesovituksessa
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=234220
Hyvin istuu Italian vieterit ja pumput. Omalla painollaan pelkkä takarunko on melkein yläasennossa. Pukit puolivälissä autoa
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=234219
Northern
21.12.2020, 11:15
Irto-osia palautui puhalluksesta. Jarrukilvet, puristimet yms. Ilmankosteus taitaa olla luokkaa 110% joten ei olisi kannattanut jättää näitä edes päiväksi autoon:D:D
Mjoh, tästäkin selvitään
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=234275
Jokainen 11mm jarruputkikiinnike auki 10mm hylsyllä:D Vähän happamat pinnat
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=234276
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=234277
Puhaltelin männät ulos tarkastusta varten ja iloisena yllätyksenä tiivisteet olivat pitäneet hienosti. Jarrunestekin lienee joskus vaihdettu koska sisusta oli erinomaisessa kunnossa
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=234312
Myöskään männissä ei ollut sanomista. Kromi kiillottunut 38 vuoden aikana hippasen, mutta näillä mennään varmaan toinen 40 vuotta
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=234313
Foliatec jarrumaalien hyllystä löytyi sopiva keltainen kilikolipurkki joten pohjamaalit alle ja pintaväriä päälle
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=234318
Kyllä näihin jotkut ///AMG/// tarrat pitää vielä leipoa. Muuta ei sitten puutukkaan kuin keraamiset jarrulevyt:rolleyes:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=234314
Rummut ja kilvet samaan väriin ja seuraavaksi pitäisi alkaa sovittaa näitä paikalleen
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=234315
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=234316
Northern
21.12.2020, 11:21
Jossakin vaiheessa mun on varmaan pakko alkaa pitää
"Tunnista Auton Osa" -kilpailua.
Laatikoita availlessa olen löytänyt monta vääntynyttä metallinpalaa joiden loppusijoituspaikasta ei ole kyllä mitään aavistusta:D
MikkoVuorsola
26.12.2020, 09:49
Hienoa työtä. Mersumiehen mieltä lämmittää kun jaksetaan tehdä alusta loppuun kunnolla. Niistä epäkesko puslista sen verran kokemusperäistä tietoa että en laittaisi. Tukivarret pillillä punaiseksi ja vääntää niihin prässillä pienen mutkan heti takimmaisen puslapesän taakse n. 10cm päähän. (Näin on tehty jo monet autot) me epäkeskopuslat porsii melko lyhyen ajon jälkeen ( kuin myös kaikki uretaanipuslat mitä alustaan on koitettu. Alkuperäiset kumipuslat on parhaat ja muutamia asiallisia tarvikkeitakin on markkinoilla. Jos tulee jokin kysymys joka askarruttaa tai jokinnpisteosan tarve niin saa soitella 0400307223. Meillä on verstaalla tälläkin hetkellä kaksi aktiivista G-projektia menossa
Northern
26.12.2020, 13:47
Hienoa työtä. Mersumiehen mieltä lämmittää kun jaksetaan tehdä alusta loppuun kunnolla. Niistä epäkesko puslista sen verran kokemusperäistä tietoa että en laittaisi. Tukivarret pillillä punaiseksi ja vääntää niihin prässillä pienen mutkan heti takimmaisen puslapesän taakse n. 10cm päähän. (Näin on tehty jo monet autot) me epäkeskopuslat porsii melko lyhyen ajon jälkeen ( kuin myös kaikki uretaanipuslat mitä alustaan on koitettu. Alkuperäiset kumipuslat on parhaat ja muutamia asiallisia tarvikkeitakin on markkinoilla. Jos tulee jokin kysymys joka askarruttaa tai jokinnpisteosan tarve niin saa soitella 0400307223. Meillä on verstaalla tälläkin hetkellä kaksi aktiivista G-projektia menossa
Hyvä vihje, tukivarsien muokkaus saattaa muutenkin vielä olla tarpeen jotta mahtuvat pyörät pyörimään. Seuraava operaatio on saattaa nuo jarrut toimintaan jotta saan alustan rullaavaksi. 605nen askeineen kotiutui jo, mutta alan asennella vasta kun on pyörillään.
Joulun ratoksi kokeilen pientä "mitä laitetaan" testiä... nimittäin mitä kumia laitetaan.. kuvia to follow kunhan saan katseltua vähän rengasvannejigiä alle
Northern
26.12.2020, 13:48
Apropos, mistä olette tilailleet kardaanin ristejä? Välikardaanista on toinen vainaa, muuten vaikuttavat ehjiltä
MikkoVuorsola
26.12.2020, 16:59
Mä olen lähettänyt kardaanit Comettiin ristikon vaihtoon. Toisiin kardaaneihin olen laittanut jakiksen päähän tupla nivelet itse. Ollaan käytetty Dodgen tuplaristikkoa.
Northern
26.12.2020, 20:03
Mä olen lähettänyt kardaanit Comettiin ristikon vaihtoon. Toisiin kardaaneihin olen laittanut jakiksen päähän tupla nivelet itse. Ollaan käytetty Dodgen tuplaristikkoa.
Ok, katson tuota siinä vaiheessa kun kattila ja boxi ovat paikallaan, jumppaa tulee joka tapauksessa, joten kävi hyvä tuuri että risti oli juuri siitä rikki eikä muista.
Tukivarret pillillä punaiseksi ja vääntää niihin prässillä pienen mutkan heti takimmaisen puslapesän taakse n. 10cm päähän. (Näin on tehty jo monet autot)
Tietämättömyyttäni kysäisen, että eivätkö ne orkkikset ole jonkin sortin valua? Miten moinen hehkutus ja taivutus ilman muita lämpökäsittelyitä jos näin?
Northern
28.12.2020, 11:29
Tietämättömyyttäni kysäisen, että eivätkö ne orkkikset ole jonkin sortin valua? Miten moinen hehkutus ja taivutus ilman muita lämpökäsittelyitä jos näin?
Teräsvaluahan nuo ovat, mutta tuskin ovat alunperinkään muuta kuin hehkutettuja. Varmaan jännitteet otettu pois jollain 500 asteella, joten jos kotitekoisesti pillillä kuumentaa - vääntää - antaa jäähtyä rauhassa (vaikka jonkun lämpöpeiton alla) niin eipä pitäisi paljoa tehdastekoisella kalveta. Jos sen suoraan vetää punaiseksi ja tumppaa vaikka jääpalasankoon niin voipi käydä aika napsahtavaksi.
Northern
28.12.2020, 12:22
Joulun iloksi suorittelin mittauksia. Nimittäin rengaskoon mittauksia.
Ruuvasin alle 10x15" -44 vanteet koska ne olivat edes vähän sopivat tähän testailuun ja aloitin tieteellisen pahvinpalan leikkaamisen.
Vanne 27cm ulkokanteille
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=234397
Vanteen backspace n 10cm, tulee muuten melko julmasti tuo jarrupuristin pihalle vanteesta, mutta näin nyt vaan tulee käymään.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=234399
Mittatarkka pahvinpala jossa lukee 41,5cm (vanteen halkaisija) + 2 x 25,5cm (25,5cm pahvinpala) eli yhteensä 92,5cm joka on melko tarkkaan 37x12.5r16 Trepadorin korkeus.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=234393
Havainnoidaan että teoriassa se mahtuu ja sehän riittää mulle :D. Kääntökuulia siis ei tässä ole rajoitettu, ainakaan mun toimesta, ja todella yritteliäs saattaisi koittaa vääntää alle 9060 Mud Trepadorit 38,5x12.5 joiden korkeus Esson paarin mukaan on 95cm. Pienellä käännön rajoituksella sen luulisi onnistuvan, tai tuomalla vannetta vielä pikkuisen ulos. Vanteen leveyshän on tässä jotakuinkin sama kuin 12.5" leveän Trepan n 27cm.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=234395
Minkä levyisiä teidän autot ovat? Tästä olisi tämän tyyppisellä offset/vanne combolla tulossa 194cm. Mun XJ on about 190 ehkä, vaikea mitata tarkkaa kun on kumit päällä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=234400
Lisäksi Youtube on perseestä, herättää ostohalua. Amerikan Joella on kaikissa vehkeissä ainakin 37/38/40" tuumaiset laparenkaat ja nyt mittailuiden jälkeen on etuaivoon migreenin lailla tarttunut tärkeä kysymys itselle ja lompakolle....
Soittaisko heti RCV:lle vai vasta sen jälkeen kun on ekat akselit/murrokset ja navat tuhottu?:confused:
Mieti myös niitä voimansiirron välityksiä samalla kun rengaskokoa. Tai jos tulee automattilaatikolla niin antaahan se mukavasti anteeksi vaikka muuten välitys menisikin pitkäksi. Manuaalille ja normaalille välityksille en ehkä laittais 37" isompaa, mielummin vaikka leveyttä sit lisää, varsinkin jos pehmeissä maastoissa ajelee. Toki särkyy ne murrokset sittenkin kun on särkyäkseen :D
Northern
28.12.2020, 13:42
Mieti myös niitä voimansiirron välityksiä samalla kun rengaskokoa. Tai jos tulee automattilaatikolla niin antaahan se mukavasti anteeksi vaikka muuten välitys menisikin pitkäksi. Manuaalille ja normaalille välityksille en ehkä laittais 37" isompaa, mielummin vaikka leveyttä sit lisää, varsinkin jos pehmeissä maastoissa ajelee. Toki särkyy ne murrokset sittenkin kun on särkyäkseen :D
Automaatilla tulee ja juurikin tuosta syystä. En ajatellut rattaita vaihtaa ainakaan tähän väliin, vakiolla mennään eli 4.88 perät ja 722.6 boxissa pitäisi olla noin 4.73 tms ratastus vakiona, 5nen ylivaihde joku 0.8 ja 950mm kumeilla vaihtanee isointa pykällää pesään pikkuisen alle 200km/h vauhdissa :D
Joo, tuo 200km/h kuulostaa sopivalle :D
PS. myös 5.3 perävälityksiä löytyy jos on tarvista...toki ei halpoja ;)
Kovin paljoa ei tarvi Geessä vannetta ET llä ulospäin levittää kun alkaa raidetanko banaanoitua ja ohjausvarsi myös.
Ne kun tekee kestäviks ni alkaa kalliimmat sulakkeet löytyä.
Pidä niin kapeana vanne kuin pystyt.
Rajota vaan tarpeen mukaan vähän sitä kääntyvyyttä. Kestää murrokset nokko paremmin. Mulla -44 vanteilla 39,5 saa rajoittaa kääntyvyyttä jonkin verran, mutta 16x8 et +8 vanteilla 37/12.5 ei tainnu vielä edes rajotinruuviin tarvia koskea.
En ainakaan itse ole havainnut Minkäänlaista intohimoa ostaa kolmen tonnin RCVn settiä kun nuo 39.5/18 boggerit on pyörineet alla parisen vuotta ja on ajettu, saanut runtua ja sikaa kaikella mitä seiskatappisella pumpusta olevalla kuusnollaviitosella saa aikaan. Ennemmin vaikka laittasin vuoden välein uudet Löbröt sinne kuppeihin 150€/laaki ja ostasin lopulla rahalla kaljaa ja/tai tiuhemmat perävälitykset.
Laakereita sen sijaan tuntuu että keulille saa vaihtaa aika tiuhaan, liekö johtuu jonnin verran kosteahkoista ajoalueista.
Northern
07.01.2021, 12:05
Rajota vaan tarpeen mukaan vähän sitä kääntyvyyttä. Kestää murrokset nokko paremmin. Mulla -44 vanteilla 39,5 saa rajoittaa kääntyvyyttä jonkin verran, mutta 16x8 et +8 vanteilla 37/12.5 ei tainnu vielä edes rajotinruuviin tarvia koskea.
En ainakaan itse ole havainnut Minkäänlaista intohimoa ostaa kolmen tonnin RCVn settiä kun nuo 39.5/18 boggerit on pyörineet alla parisen vuotta ja on ajettu, saanut runtua ja sikaa kaikella mitä seiskatappisella pumpusta olevalla kuusnollaviitosella saa aikaan. Ennemmin vaikka laittasin vuoden välein uudet Löbröt sinne kuppeihin 150€/laaki ja ostasin lopulla rahalla kaljaa ja/tai tiuhemmat perävälitykset.
Laakereita sen sijaan tuntuu että keulille saa vaihtaa aika tiuhaan, liekö johtuu jonnin verran kosteahkoista ajoalueista.
Kuulostaa hyvältä ja valitaan tässä kohtaa tämä tapa edetä. 8x16 olisi aika sopiva koko jos sellaiset vaan löytyisi jostain :D ... kaikkea muuta näihin saa mutta vanteet on vähän hankalia.
Italiasta 7x16 et 0 valmiit Beadlockit saisi heti joten ehkäpä.. onneksi tämä ei ole ihan vielä jarruttamassa rakentelua, on tässä vähän tätä muutakin kesken :cool:
Northern
07.01.2021, 12:15
Pyhäpäivien aikana on keskitytty raivaamaan tallia siten että siellä taas mahtuu jotain tekemään.
Norsu viritetty ampumakuntoon ja todettu että mahtuu juurikin sopivasti kumien väliin ja akselin alle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=234576
Koska tyhjä norsu on ikävä ja kärsä pystyssä on kiva heilua niin OM605 + 722.6 paketin asentelu otettiin eilisen vapaapäivän agendalle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=234577
Onhan toi aika rivon korkuinen tuolla kiinnikkeissään... siihen konepelti päälle ja nykyisten 720mm renkaiden sijaan se 950mm niin on ainakin ihan varma että koppa päällä toi ei enää mahdu tallista ulos :D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=234578
Sopivuudesta todetaan seuraavaa:
1. G specifit moottorikannakeet W461 mallista OM602. moottorille ovat täydelliset myös OM605selle. Meillä on nyt näistä kopiojigi joten sellaisia voitaneen tehdä.
2. OM605.960 moottori itsessään ei osu mihinkään eikä mikään tule tielle paitsi...
3. OM605.960 alkuperäisen turbon hukkaportin tanko osuu W461 oikean puolisen moottorinkannakkeen korvakkeeseen eikä alkuperäisellä paikalla olevaa alkuperäistä turboa voi käyttää...
Alettiin heti mallailla sopivaa turboahdinta :D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=234579
Millaista puhallinta suunnittelet? Millaisia tehoja tai oikeammin vetoaluetta, harva varmaan tällaiseen peliin hakee vaan "maksimitehoja" minuutin heräämisajalla :)
Mä hankin uuden Garretin VNT ahtimen, GTB2260VK, tarkoitettu mm. 240hv 3L Audiin. Pitäis riittää n. 300hv ja herännee kunnollisella ohjauksella isotappisen pumpun kanssa varmaan heti tyhjäkäynniltä, kuulalaakeriahdin muutenkin herkempi heräämään. Melkein puolta pienempin fyysisesti ja varmaan saman verran kevyempi mitä vaikka "perus" Holsetit (35/40 sarajalaiset). En vaan ole vielä saanut aikaiseksi asentaa, pitäis tehdä pakosaraja tai välilaippa nykyiseen ja kehitellä tuo VNT ohjaus. Tokikin ensimmäiset VNT ahtimet oli ihan yksinkertaisia paineohjattuja, miksipä ei toimisi riittävästi offikäytössäkin. Ehkä voisin luopua edullisesti tuosta, tuskin tulee laitettua paikalleen....
Northern
07.01.2021, 20:06
Ainakin aivan aluksi tämä pidetään vakioahtimella. Teen kesyn sovitelaipan väliin niin saan hyrrän siirtymään 10mm ulospäin. Leimalla riittää muutakin katseltavaa kuin viriosat. Jatkojalostukseen kaavailin hx35sta #10 tai #12 pesällä. Todennäköisesti pitäydyn kiinteäsiipisissä hyrrissä vntn sijaan. Ensin pitää päästä katsomaan miten tuo toimii edes vakkarina.
Superin tuosta saa tehtyä vaikka tuolla 35sella ja offihommissa ei teholla kovin montaa kertaa pääse kuitenkaan paikkaamaan huonoa ajolinjaa joten enpä oikein tiedä pitääkö sen ihan tyhjäkäynniltä ahtaakaan. Automaagi ehkä paikkaa vähän puuttuvaa alavääntöä.
Mulla ei ole vntn sielunelämästä oikein tarkkaa kuvaa, mutta jos tuohon Baldurin ecu tulee niin sitäkin voi aikanaan harkita.
Om613 puhallin on ainakin pakopaineohjattuna toiminut kohtuullisen hyvin mulla, eikä ole kallis.
Mulla ois ylimääräsenä tommoset 8x16 vanteet jormalaisen kehillä jos kiinnostaa. Vaihtuu mutka-akseleihin niin ei tarvi enää mersunjakosia vanteita.
Northern
09.01.2021, 09:46
Om613 puhallin on ainakin pakopaineohjattuna toiminut kohtuullisen hyvin mulla, eikä ole kallis.
Mulla ois ylimääräsenä tommoset 8x16 vanteet jormalaisen kehillä jos kiinnostaa. Vaihtuu mutka-akseleihin niin ei tarvi enää mersunjakosia vanteita.
Kiinnostaa kyllä, yv.
Eilen saapuivat vihdoin käsijarruvaijerit ja maanantaina pitäisi saapua ALB venttiili joten ehkä vihdoin ensi viikolla pääsen kasaamaan jarruja takaisin😊
Northern
25.01.2021, 10:27
Lumi ja oikeat työt ovat taas hidastaneet projektia, mutta jotain sentään on tullut tehtyä :)
Kumit tulivat, jossain vaiheessa sitten pääsee sovittelemaan
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=235090
Onhan noissa eroa vakio 235/70-16 rinkulaan nähden:D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=235089
Northern
25.01.2021, 10:30
Takajarruja on alettu sovittelemaan paikalleen nyt kun melkein kaikki osat ovat tulleet. Hiekkapuhallus vei viimeisetkin rippeet jousien kiinnityslenkistä joten sellainen piti etsiä hitsauskoneen sisältä. Hyvin tuohon otti kiinni vaikka hassua valua olikin. Isolla virralla ja pienellä langansyötöllä paloi kiinni asti, normiasetuksilla ei edes yrittänyt jäädä kiinni.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=235067
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=235070
Northern
25.01.2021, 10:50
Kiinalainen pylväsporakone tuli vihdoin aseteltua käyttökuntoon ja hyvinhän tuolla poraa, ainakin jos terät ovat kunnossa.
G vaunun vaihdelaatikon kannatinpalkki löytyi ja siihen piti saada sopimaan W202 peräisin oleva 722.6 alkuperäisellä kannatinkumilla. No nehän eivät mene kovin sovinnolla yhteen, mutta lopputulos vaikuttaa ihan hyvältä:)
Laikalla pikkuinen reikä cross-memberiin ja sitten poraamaan M8lle paikkoja
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=235071
Harmillisesti nuo G ja W takakannakkeeiden pultitukset ovat ristissä ja tilaa jää juuri M8 pultin verran, mutta ei pultin kannan vertaa
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=235072
Lattarauta sähkötarralla kiinni ja läpipultit alhaalta kannakkeeseen. Ainakin tuo tuossa pysyy.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=235074
Alkoi sitten lapsettaa vähän ja nyt tuli varmasti tehtyä ensimmäinen G mersun cross-member Austin Power style... eli Gold Member :D
Siitä katsastusmiehelle ihmeteltävää
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=235078
Like a glove! Pitäisi kardaanien väistellä laatikko ja mahtua pyörimään vaikka ulosjousto olisi maksimissa. Eli tämä onnistui ihan ok
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=235083
Northern
23.02.2021, 10:50
Jotain näpertelyjä on tullut tehtyä vaikka pakkanen on ajanutkin tallista saunan ja rommin äärelle:D
No näpertelin sentään perän kuntoon ja se odottaa nyt öljyjä. Kopan alla oli ihan siistiä, takalukko vaikuttaa olevan ehjä, ainakin hammastus tuntuu toimivalta eli en pura akselia tuon enempää. Toisen vetoakselin laakerissa saattaa olla pesän osalta kulumaa. Kartiokehä tuli vetarin mukana pihalle joten takaisin tuuppasin sen laakerilukitteella höystettynä. Tuo kestää tai ei kestä, mutta korjausvaihtoehto on sen verran työläs että ainakin kokeilen lukitteella.
Autohan on rekisteröity ensimmäistä kertaa 11/1982, mutta tässä olikin jo takavetarit mallia "mutterilla kiristettävät laakerit", ei siis sitä lämpökrymppi hässäkkää. En tiedä koska tuo on muuttunut, jossain 1980 luvulla ilmeisesti, olin varautunut siihen että olisi ollut vanha versio.
Sievää koneistettua ratasta, eikä yhtään purua
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=235430
Kengät, vieterit, vetarit, käsijarrukaapelit ja rummut samassa nipussa
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=235431
Northern
23.02.2021, 11:49
Käänsin etukardaanista joket 78 astetta ja muut kardaanit ovatkin manuskan mukaan 0 asteessa. Tämä siis tässä lyhyessä 460sessä. Kuinka väkivaltainen tärinä on, se nähdään joskus paljon myöhemmin.
Etukardaani puristimessa ja puhelimella astesoftaa. Se oli n 50 asteessa alkutarkastuksessa joten käänsin vähän lisää. Ehkä ihan jeppis
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=235433
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=235434
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=235435
Seuraava operaatio on 722.6 lodjun ulostulolaipan booriakselin kaivaminen ulos sorvissa ja liittäminen tuohon 8 pulttiseen laippaan. Olisikin ollut liian helppoa jos sen olisi vaan voinut vaihtaa:rolleyes:
722.6 ilmeisesti on ainut joka näistä eroaa, ulostuloakseli on millin pari paksumpi kuin muiden MB laatikoiden akseli. Värkkään tuon ensin ja mittaan sitten kuinka pitkä kardaani siihen väliin mahtuu. Lisäksi kokeilin takakardaania paikalleen nyt ensimmäistä kertaa sen vaimenninlimpun kanssa ja lopputulos on se että tällä korotuksella alkuperäiset ristinivelet antautuvat ns. heti. Eli metsästyksessä on W460 bensakoneen, tai automaattiaskilla varustetun auton takakardaani jossa alunperin ei ole ollut tuota värinävaimenninta välissä. Kardaanikulma muuttaa aika näppärästi paremmaksi kun kardaani pitenee +70-80mm. Saa siis ottaa yhteyttä jos ylimääräinen Gn kardaani noin 620mm pitkänä huilailee tallissa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=235432
Kaitsu67
23.02.2021, 11:58
Katos vaan, kulmamittari äppi luuriin :) tollastahan vois joskus tarvita.
Kiristysmomentti äppiä sitten odottelemaan :D :D :D
Northern
23.02.2021, 12:51
Katos vaan, kulmamittari äppi luuriin :) tollastahan vois joskus tarvita.
Kiristysmomentti äppiä sitten odottelemaan :D :D :D
Itse olen vesi kielellä odottanut ruosteenpoisto-laseria Huaweille :D:D
Northern
24.02.2021, 16:45
Vakiopuhkun sain mahtumaan 10mm laipan ja laikkakoneen avustuksella paikalleen. Öljunpaine, ja paluuletku menevät uusiksi koska alkupit ovat kovia ja kärsineitä, eivätkä tämän siirron jälkeen mene enää paikalleen. Muuten ihan jees saada original ahtopiiput mestoille kun sitä huipputehoa ei vielä haeta. Onpahan pannuhuone siistimmän näköinen
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=235443
Hukkiksen tangon takana abt 2mm tilaa, mutta pitäisi riittää kun tuo nippu heiluu koneen kanssa melkolailla samassa tahdissa
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=235444
Eikös tuonkin ’Ahtimen’ asentoa saa vähä kellotettua eli kylmää puolta käännettyä eri asentoon, jos helppaa ...
Ja tuon mukaa nuo offsetit
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=92489
Northern
25.02.2021, 08:28
Eikös tuonkin ’Ahtimen’ asentoa saa vähä kellotettua eli kylmää puolta käännettyä eri asentoon, jos helppaa ...
Ja tuon mukaa nuo offsetit ����
Saisi varmaan, en tiedä onko tuo vanha garrett ihan vapaa kuten holset it vai pykälillä oleva, mutta mielummin ilman kääntöä niin voin käyttää ahtoputket alkuperäisinä.
Kiitos manuaalista, näyttäisi siltä että menivät astekulmat oikein😊
veijon-esso
25.02.2021, 10:02
Mielenkiintoinen tuo kardaanien offsettihomma. Oliko tässä kardaaneilla myös sivuttaiskulmaa perinteisen ylös-alas suunna lisäks? Vai mihin tuo perustuu?
Northern
25.02.2021, 11:15
Mielenkiintoinen tuo kardaanien offsettihomma. Oliko tässä kardaaneilla myös sivuttaiskulmaa perinteisen ylös-alas suunna lisäks? Vai mihin tuo perustuu?
Gn kardaanissa on, ainakin etupäässä sivuttaista myös. En osaa sanoa mihin tuo tarkalleen perustuu, mutta ilman tuota korjausta kerrannaisvärähtelyt ovat kuuleman mukaan suurehkoja.
Välikarpaasim Laippaa tehtiin joskus täälläkin, jotta sai mieleisen ...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=235488
Northern
25.02.2021, 19:39
Välikarpaasim Laippaa tehtiin joskus täälläkin, jotta sai mieleisen ...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=235488
Nätti👌🏻. Mä meinaan saada tuohon laipan päälle abs kehän ja nopeusanturin siitä... ofgear olisi hyvä olla ulkoisella vauhtianturilla. Katselin että ducaton absikehä olisi just 100mm
Eiks siin laatikon häntäakselissa sitte ole anturi, vai perästäkö siinä pääakseli pyörimisnopeus alunperin mitattiin ... (se alkup laatikon ohjausyksikkö nimittäin tietää kardaanin rpm n välittämättä suoraan renkaiden pyörimisestä)
Ja pikkupuolellahan sitten nopeustietona se ei oikein validia ole, tuosta paikasta mitattuna.
Northern
26.02.2021, 08:01
Eiks siin laatikon häntäakselissa sitte ole anturi, vai perästäkö siinä pääakseli pyörimisnopeus alunperin mitattiin ... (se alkup laatikon ohjausyksikkö nimittäin tietää kardaanin rpm n välittämättä suoraan renkaiden pyörimisestä)
Ja pikkupuolellahan sitten nopeustietona se ei oikein validia ole, tuosta paikasta mitattuna.
Tuossa 722.6sessa tosiaan on 2 sisäistä anturia ja niitä voi käyttää ajamaan ofgearia, mutta kumpikaan anturi ei ole ulostuloakselilla. Molemmat ovat pakoissa, eli vaihto hetkellä mistään ei tule nopeustietoa aivolle. Normaalisti ei ongelmaa, mutta jos vaihdossa joku menee pieleen niin voi tulla ongelmia. Siksi suosittelevat yhtä ulkoista. Useimmat ottavat sen uudemmissa vehkeissä renkaalta, absi anturi käy hyvin. Se on ikäänkuin fail safe. Hyvä huomio tuo hidas/nopea.... hmm... ehkä täytyykin laittaa anturi jakiksen jälkeen, vaikka taka kardaanille
Northern
01.03.2021, 11:35
Noniin, kohta alkaa olla aika mennä kopan kimppuun.
Toki kardaanit ovat muokkauksessa, laippoja puuttuu, tomaatin öljyt/suodatinpohja on vaihtamatta ja paineilmaletkuja ei ole vedetty, mutta jarruletkut, polttoainesyöttöletkut jne ovat paikallaan ja kiinni.
Kaikki letkut menevät vasemman runko-aisan päällä, siihen sain näppäriä putkenkiinnittimiä ihan M4 kierteillä kiinni. Ovat ainakin suojassa. Oikean aisan päälle tulevat edestä taakse suojaputkeen sähkösyöttö vinssejä ja lisäakkuja varten. Kaapelit ovat 70mm2 joten pärjään vaikka pitäisi enemmänkin virtaa käyttää.
Alkuperäinen polttoainesyöttö on jarruputken vahvuisilla putkilla toteutettu, mutta tämä tulee 8/13mm kumiletkulla koko matkaltaan.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=235510
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=235511
Mieti pa.linjojen vaihtoehtoiseksi materiaaliksi muoviputkea. Ite tein lj.hin paineilmaputkesta kun kumiletkut hapertus parinvuoden käytön jälkeen. Jos välttämättä letkulla teet niin varmista sit ainakin kolmeenkertaan et on varmasti nyky polttoainetta kestäviä.
Northern
02.03.2021, 12:02
Mieti pa.linjojen vaihtoehtoiseksi materiaaliksi muoviputkea. Ite tein lj.hin paineilmaputkesta kun kumiletkut hapertus parinvuoden käytön jälkeen. Jos välttämättä letkulla teet niin varmista sit ainakin kolmeenkertaan et on varmasti nyky polttoainetta kestäviä.
Joo tuossa oikean speksin letkussa oli hieman hankintavaikeutta. Letku on Gatesin ja pitäisi kestää biodieseliä, rypsiöljyä jne. Letkuissa näytti tosiaan olevan aika hankalaa tuo kestävyyshomma, mutta nyt mä saan sen päädyt helpolla suoraan kiinni alkuperäisiin pumppusuodattimen jalkoihin ja tulevaan tankkiin.
Tosin se paineilmaputki on vielä hankkimatta joten tiedäpä tuota vaikka vaihtuisi vielä dieselputkikin.
Lerssinen
02.03.2021, 17:39
Tuossa joku vuosi sitten kun piti muista syistä nostaa hytti valmetista korjaamolla niin kysyivät että laitetaanko samalla uudet letkut tankille kun olis mahdollista, kysyttiin että onko hyvää letkua ja kuulemma parasta mitä on saatavilla.
Siitä reilu vuosi ja valmetti alkoi sammahdella metsään, sain vaihtaa hytti paikoillaan uudet letkut niiden huippujen tilalle, gatesia oli nämä ja sisällä menee vain polttoöljyä.
https://karavaanari.org/kuvat/1614699495.jpg
Ääni kuorma-autopuolen muovisille pneumatiikka putkille.
Northern
02.03.2021, 19:24
No perkala, jopa menee pahan näköiseksi!
Ok, pneumakauppa kutsuu, sieltä saa väritkin valita😄😄
Northern
03.03.2021, 12:51
Islandic express toi paketin kotiovella joten toivoa on siitä että tekniikka saadaan joskus hyrskahtämään käyntiin.
Baldurin DSL1 ja kaasuasentotunnistin:)
Samalla pedattu mahdollisuus woimantuottoon jahka siihen joskus päästään
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=235530
No perkala, jopa menee pahan näköiseksi!
Ok, pneumakauppa kutsuu, sieltä saa väritkin valita😄😄
Etrassa myös montaa lajia tarjolla. https://www.etra.fi/fi/pneumatiikka-e420/putket-ja-liittimet-e4203/pneumatiikkaputket-e420330
Kuten varmaan tiedätkin, niin pistoliittimiä ei sitten kannata käyttää tässä hommassa.
Northern
03.03.2021, 20:35
Etrassa myös montaa lajia tarjolla. https://www.etra.fi/fi/pneumatiikka-e420/putket-ja-liittimet-e4203/pneumatiikkaputket-e420330
Kuten varmaan tiedätkin, niin pistoliittimiä ei sitten kannata käyttää tässä hommassa.
Tuolta juuri katsoinkin. Saan värikoodauksen eri putkille samalla, polttoaine, paineilma, jarruputket ja huohotusletkut menevät samassa nipussa niin kiva tietää mikä repesi irti. Pikaliittimet sopii teollisuuteen, mut tähän en ajatellut käyttää.
Northern
15.03.2021, 12:20
Jotakin pientä viime viikolla... eli se 722.6 laatikon ulostuloakselin laippa tuli tehtyä. Kahdesta sievästi yhdistämällä saatiin yksi:)
Toivotaan että on tarpeeksi suora
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=235623
Paikalleen laitettaessa selvästi tuntui tahmeammalta kuin epämääräisen ajan pyörinyt alkuperäinen, kumivasara piti hakea käyttöön. Varmaankin vähän taipuu mitat kun hitsausta on kuitenkin sekä ulko, että sisäpuolella. No siinä se on paikallaan ja välikardaani on n 3cm liian pitkä, joten tilasin uuden takakardaanin 610mm pitkänä (pääsen siitä väli-limpusta eroon) ja uuden välikardaanin 325mm pitkänä. Välikardaani vähän epäilyttää, sitä saattaa joutua pidentämään vielä jos näyttää siltä että liuku tulee liian ulos. Väliä noilla jakiksen ja laatikon laipoilla on noin 370mm ja kardaani siis sisään painettuna 325mm, mutta onpa uudet liut ja ehjät ristikot rikkinäisten tilalle. Vanha välikardaani kuvassa on 394mm.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=235625
Koppa lähti vihdoin tallista ulkoilemaan. Pikku tuiskussa mukava vetää Passatilla moista autotraileria, kesärenkailla tietty. Offiystävällinen kuljetusliike nosti ystävällisesti hylsyn trailerille.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=235751
Puhaltamon/maalaamon pihasta pikku räpsäisyt, tulee takaisin kun epoxi ja maastomaali on saatu vedeltyä peltipuhtaalle :cool:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=235752
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=235657
Välillä myös autoharrastajan on syytä lähteä tuulettamaan Bräkleenin käryt tukasta, eli oikeen offailua Zeepillä... pikkuvahinkoja ;)
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=235753
Pikku tuiskussa mukava vetää Passatilla moista autotraileria, kesärenkailla tietty.
Nooh...
Northern
16.03.2021, 08:55
Nooh...
Aaahhaha, ja tämän sä sait irti tuosta postista:D:D
Northern
16.03.2021, 09:11
Olisiko jollain kokemusta uretaaniputken käytöstä korin korotus puslina?
Mulla on tuossa 82,90 ja 95 shoren putkia ja ajattelin tehdä siitä pienet puslat väliin. Samalla oli tarkoitus vaihtaa korin pultit W463 mallin mukaisesti M12 paksuuteen.
Pikkuinen korotus tarvitaan jotta kuran saa pestyä nätisti pois ja putkille, ilmaletkuille, sähköille jne jää sopiva tila rungon ja korin väliin.
Eli tällä vai jollain muulla?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=235809
offroadjouni
17.03.2021, 06:29
Olisiko jollain kokemusta uretaaniputken käytöstä korin korotus puslina?Ei ole omaa kokemusta, mutta miksipä tuo ei toimisi. Moni valmistaja myy uretaanipuslia korin kumien korvaajaksi. Jos jätät alkuperäiset kumit paikalleen ja nämä on vain korotukseen, niin ajattelisin että kannattaa valita mahdollisimman kova uretaani.
Northern
17.03.2021, 07:39
Ei ole omaa kokemusta, mutta miksipä tuo ei toimisi. Moni valmistaja myy uretaanipuslia korin kumien korvaajaksi. Jos jätät alkuperäiset kumit paikalleen ja nämä on vain korotukseen, niin ajattelisin että kannattaa valita mahdollisimman kova uretaani.
Näin mä itsekin sitä järkeilin. Teen tuosta 95 kovuuden putkesta 20-30mm tapit alle ja kokeilen. Aika helppo ne on korvata jos tulee ongelmia väsymisestä tms.
Uretaani puslat tuli omaan projektiin. Vaikutti parhaalta materiaalilta tarkoitukseen...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5039&pictureid=221149
Northern
19.07.2021, 14:33
Nojoo, jotain on saatu töiden ja kevätkiireiden välissä oikeen tehtyä tällekin.
Koppa lähti muiden peltiromujen kanssa puhalluksen mutta ei se ensimmäisessä paikassa päässyt työn alle 2,5kk odottelun aikana joten malmikasa takaisin kärrylle, 200km vasempaan ja luottopuhaltaja asialle.. hups kun viikonlopun aikana pääsi ruoska maaleistaan ja ruosteistaan:rolleyes:
Siinä se pötköttää ja odottaa suojaväriä😊
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=236842
Ghettomaalaamo
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=236843
Todella ghettomaalaamo
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=236844
Epoxia 2k
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=236845
Epoxia 2k
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=236846
Raptoria pohjaan vähän niinkuin suojaksi
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=236862
Päälle matta military polyuretaania. Alle ei yhtään kittiä, lommoja on niukasti enemmän kuin maalissa valumia, eli tämä kelpaa mulle😄
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=236847
Niin paljon on hitsisaumaa että vähän huonompisilmäinenkin erottaa. Koko lattia pl vaihdekeppien kiinnitys on vaihdettu 2mm peliksi + 100x50 rhs palkeiksi. Oli hämmentävän vaikea kaataa kyljelleen kun ei millään halunnut kaatua. Toivotaan että painopisteen saisi pysymään sopivan matalalla, korissa ainakin on punttia aika rajusti pohjalla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=236848
Suihkin loksut ja irtoromut pelkällä epoksilla ihan vaan siksi, että niitä voisi kokeilla paikalleen. Kiinnikkeet puuttuu joten turha maalailla vielä enempää.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=236849
On toi Marsun koppa aika korkea.. Cherokee näyttää vieressä vähän hassulta kun toisessa ei ole runkoa alla😄
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=236850
Northern
19.07.2021, 14:46
Rungossa oli vielä näpertämistä ennen kopan nostoa päälle, joten eiku talliin tekemään. Vähän kaljaakin meni näin lomalla
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=236854
Kardaanit paikallaan, paitsi akseleiden päästä irti. Tuota 722.6 boxia ei saa ainakaan mun ymmärryksen mukaan vapaalle jos öljyt on tyhjätty parkilla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=236852
Juna pihalle ja nosturi viereen
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=236855
Nousee nousee
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=236856
Hyvin meni kiinnikkeisiinsä, eli sen puolesta ok
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=236857
Ainakin on melko selvää, että korin korotusta tuskin tarvitsee harkita:D. Takakaaresta on maahan vaatimaton 110cm ja auton kokonaiskorkeus tällaisilla Iso-Omena-SUV-Special soccermom renkailla 213cm:D:D. Mjoo asialla ei juuri nyt ole mitään väliä, mutta näin korkeaksi auto siis ei ole jäämässä... ei edes 37"illa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=236858
Northern
19.07.2021, 14:57
Himmel takaisin talliin, pikkuisen piti liinalla vetää takapäästä kohti akselia kun ei se mahtunut tallin ovesta sisään. Lähellä oli mutta pari senttiä liikaa korkeutta.
Siinä se, eikun testaamaan sopiiko luukut ja muut peltiromut
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=236864
No joo... näissä irtopelleissä tulee vielä olemaan aika kohtuullisen kova jumppa. Ovien saranakohta A pilareissa varmaan kaikkein pahin. Kehittelen jonkun virityksen siihen jotta saan pidettyä paikan kohdallaan hitsauksen ajaksi.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=236859
Tilaa pyöränkotelossa riittää myös edessä, joten levikekumit sitten sen mukaan miten rengas pukkaa ulos. Näihin kuviin ja tunnelmiin. Seuraavaksi pellit nurkkaan ja hitsailemaan. Lisäksi toi kattila pitäisi varmaan saada käyntiin, siitä jatketaan seuraavaksi:D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=236860
Northern
05.11.2022, 18:33
Menihän siihen sitten vielä lisävuosi, mutta tämä on saatettu tänään takaisin liikenteeseen.
Sitten varmaan ajellaan vikoja ulos :)
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=240955
Menikö katsastuksesta noineen läpi vai ?
Northern
22.11.2022, 20:43
Menikö katsastuksesta noineen läpi vai ?
Ei näillä alla olevilla renkailla. 37at ovat vain metsä käyttöön. Ihan tavalliset 16 tuuma alkuperäiset kadulle. Jos joku keksii vertailurenkaan vanhaan G mersuun millä 37 on mahdollista katsastaa niin laitelkaahan viestiä. Armored w461 käyttää 285/75r18 kokoa, mutta vertailurenkaana sen käyttö ei liene mahdollista. 7.50r16 löytyy otteelta, mutta 802 korkeana ei riitä 928mm asti. Mersun kirjoista en ole löytänyt ainakaan vielä 7.50r16c rengasta, joka 808 korkeana riittäisi.
Miltäs ne vakio perävälitykset automaatin kera tuntui tuolla yhdistelmällä?
Northern
22.11.2022, 21:43
Miltäs ne vakio perävälitykset automaatin kera tuntui tuolla yhdistelmällä?
Oikeastaan yllättävän ok. Kävin metsässä ja D llä koittaa ikävästi liikkeelle 2 vaihteella, sain laatikon erhetyksessä melko lämpimäksi. Lukko 1sellä mönkii ihan sopivasti, en ainakaan heti kaipailee lyhyempiä. Tässä auttaa myös pieni ahdin joka herää ns normaalisti.
Jatkojalostuksen listalle on lisätty iso iso öljynlaihdutin laatikolle.
Maantiellä en ole ehtinyt vielä ajaa yhtään, eikä tätä siihen oikeasti ole tehtykään. Ofgear on käytännössä vielä vakio-asetuksissa, joten sen peukalointia sitten jossain vaiheessa kun ehdin ajamaan tällä lisää.
veijon-esso
23.11.2022, 08:37
Siisti peli! millaset ne välitykset nyt on, siis numeroina. :-) loota, jakis ja perä?
Northern
23.11.2022, 08:46
Siisti peli! millaset ne välitykset nyt on, siis numeroina. :-) loota, jakis ja perä?
Perät ovat 4.88, jakolaatikko on VG80 tyypin Mersu ja kaiketi niissä on 2.1:1 pikku puolen välitys. W460 seen ei muita olekaan (etu ja taka kardaani pyörii eri suuntiin, vähän ku moggissa) eikä tuohon boxiin ole olemassa vaihtovälityksiä. Automaatti on C Mersun perästä, tyyppi 722.600 ja 1 vaihteen rattaat 4.73:1. Siihe kun ynnää 37at päälle niin saa kokonaisratastuksen.
Northern
23.11.2022, 09:13
Nyt kun tämä projekti on pikkuhiljaa tulossa valmiiksi, niin pitäisi keksiä jotain muuta.
Olisko aika kaivaa esiin seuraava G Mersu?
Offroad trial - luokka Modified. Taidan tehdä oman topic in tälle kun olen ensin juonut pari mietintäjuomaa
Alla kuvan kaunis ja ruosteeton projektiaihio. Pisteosia lainailtu muihin vehkeisiin, mutta kilpurin tästä saisi varmaan aikaan
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9041&pictureid=241142
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9041&pictureid=241145
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9041&pictureid=241144
veijon-esso
23.11.2022, 09:16
No kyllähän se tuolla pitäis jo ryömiä. Automaatin paras kaveri mettässä on kyllä iso jäähy ja luotettava lämpömittari.
takajousipedit yms
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=233946
Etuakselin jousipedit
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8910&pictureid=233948
Mistäs tilasit nuo jousipedit? Miul on takana sen verran heikon _näköset_ :D et pitää alkaa varautuu niihe uusimiseen..
Oliko muute mikä syy, ettei jakolaatikkoa otettu vielä rungosta irti, ku muute oli noi atomeiks purettu? Vai iha vaa se, et tietää sit sen perusteel kumpi pää o keula ja kumpi perä, ku alkaa autoa kasaamaa :D