View Full Version : 88 Mitsubishi L200
Oisko keneläkään idea mikä perä on kysessä? Otin sen oman 88 vuoden L200 rwd perästä irti kun välillä vetää molemmat pyörät mukaan välillä yhden, ainakin jos veto päällä niin vetää molemmat mukaan.
https://i.imgur.com/hIrsB3U.jpg
https://i.imgur.com/LZyefT1.jpg
https://i.imgur.com/hkLEKTm.jpg
BJ-40/76
08.09.2020, 00:02
Oisko keneläkään idea mikä perä on kysessä? Otin sen oman 88 vuoden L200 rwd perästä irti kun välillä vetää molemmat pyörät mukaan välillä yhden, ainakin jos veto päällä niin vetää molemmat mukaan.
https://i.imgur.com/hIrsB3U.jpg
https://i.imgur.com/LZyefT1.jpg
https://i.imgur.com/hkLEKTm.jpg
Ja kitkalukkohan ei sudi aina molemmilla pyörin.....
Ja kun tuo (sangen paljon kiistelty) voima ero ylittyy renkaiden väliltä, niin tuo vähemmän voimaa saanut rengas sutii, ja kaivaa itselle ns "poteron"
ja sutii aina, kun yritetään vedättää.....
Yritän saada selville mikä perä on kyseessä. Onks toi sit kitkalukko perä elikkäs jonkinlainen lsd perä. Koska kävi semmonen ilmiö että yksi rengas veti lukkoon/jumitti pahasti ja kun olin avamassa perä niin sit se lähti taas liikkelle. Yritän saada selvä mikä perä kyseessä koska ois idea kunnosta se koska oon vetämässä konen irti autosta kunnostusta varten ja nostamaan tehoja niin vois saada perän kuntoon.
BJ-40/76
10.09.2020, 21:09
Kitkalukko on.
L200 lukosta ei kokemusta, mutta yleisellä tasolla:
Näyttää tyypilliseltä levylukolta.(2 levypakkaa, molempien poskipyörien päällä omansa), siis tasauspyörästön pyörät, joihin tulee sisälle vetarin poori.
Siis joka toinen levy sisäpooreilla, jotka lukittuu tasauspyörästön poskipyörään.
Joka toisessa levyssä 4 kpl puolipallon muotoista uloketta ulkokehällä
Noita levypareja on tyypillesesti suuruusluokkaa 2-3 per puoli.
Toiset levyt voivat olla jopa jonkinlaisella kitkapinnalla, en muista olisko japsit käyttäneet.... Japseilla usein toinen levy ns. kuvioitu.
Ja toiminta perustuu siihen, että tasauspyörästön hampaat on kolmion malliset;
Siis kun voima tulee lautaspyörästä tasuspyörästön kuoriin, ja siitä pikkupyörien akseliin, niin akseli vääntää (pyörimätöntä) hammaspyörää säteen suuntaan, ja kun hampaat on huomattavan "kolmiomaiset", niin tasauspyörästön pienet pyörät kiilaa "poskipyöriä" kauemmas: siis painaa levypakkoja voimalla yhteen.
Ja näyttäs tuossa keskellä olevan ns. esijännitys jousi laippoineen: siis jousi puristaa noita poskipyöriä kauvemmas toisistaan, siis puristaa pakkoja kiinni jo valmiiksi.
Tämä(-kin) lukko voi olla herkkä öljylle; siis kannattaa hakea tietoa, mitä öljyä pitää olla.
Nuo kitkalukot on ihan hyviä "normaalikäyttöön", mutta ristiriipuntatilanteet on niille "vaikeita"
Toki noita kitkalukkoja, ainakin toyota HJ-60 (minulla oli nimimerkin mukaisessa BJ:ssä vakio akselissa): Noissa kuvissa näkyy vetarien välissä "seinä"; tuon "seinän" sisässä on jousi, joka painaa noita "seiniä/lautasia" ulospäin, siis kiristävät esijännityksen.
Tuon jousen "kirraaminen" taikka jopa korvaaaminen toisella, taikka jopa lautasjousilla, vaatii jonkin verran tietotaitoa. (esim. legendaarinen """paksu prikka jousen alle""" voi tuhota lukon.
Minulla oli nimimerkin mukaisessa bj:ssä ensin kitkalukko takana, ja vapaasti pyörivä etuperä, ja sitten vaihtui väliaikaisesti: vapaasti pyörivä takaperä, ja mekaanin/100% kytkettävä lukko edessä.
Maastokelpoisuudesta katosi huomattavan paljon....
harriL200
11.09.2020, 17:19
Jos on kitkalukko, niin on kyllä tarkka öljylle/ öljyn lisäaineelle. Jos on vääränlainen öljy niin tekeen varmaan helposti noita jumeja ja syö kitkalevyt-> öljy melko mustaa.
Mulla oli tuollainen -88 mallinen, lyhyt ohjaamoinen L200 ja siinä oli avoin perä ilman LSD:tä.
Jos on kitkalukko, niin on kyllä tarkka öljylle/ öljyn lisäaineelle. Jos on vääränlainen öljy niin tekeen varmaan helposti noita jumeja ja syö kitkalevyt-> öljy melko mustaa.
Mulla oli tuollainen -88 mallinen, lyhyt ohjaamoinen L200 ja siinä oli avoin perä ilman LSD:tä.
Juu itselläkin samaa lyhyt ohjaamoinen L200 mut sanotaan että kemppi perä mut kun avaasin sen niin tuli selvälle että joku vahvempi juttu. Oisko kellä mitä idea mikä perä ois kyseessä? Koska ois idea pistää se kunnostukseen ja antaa laitaa kasata ammattilaisella.