PDA

View Full Version : CAV DPS jakajapumppu


Samppa79
26.08.2020, 15:37
Palstalla on varmasti joku joka tietää kyseisestä pumpusta jotakin. Suurin kysymysmerkki on tällä hetkellä kuvan osoittaman putken kohdalla. Olisiko ajatuksia mikä putki on ja mikä on sen merkitys? Putki lähtee pumpun kannesta, kuvassa oikealla.

sisua45
26.08.2020, 16:41
Eikö tuosta tule ihan polttoaine sinne pumppuun?

Kuva lienee 90 astetta pielessä.

Samppa79
26.08.2020, 17:50
Putki numero 7 on se jonka merkitys ei ole selvillä. Putki menee paluulinjaan.
Polttoaine tulee syöttöpumpulle suodattimilta putkesta nro 8.

Mika_T
26.08.2020, 17:56
Pumpun paluulinja tankkiin, tai tuossa tapauksessa paluu on tehty takaisin suodattimelle.

Siellä kaikenjärjen mukaan pitää olla pumpun päässä myös paineventtiili että pumpun sisällä pysyy tarvittava "siirtopaine"

sisua45
26.08.2020, 18:18
No nyt alkaa selviämään... Menee just niinkuin Mika jo kertoi. Suodattimen päällä on silmukka nro 5, josta menee paluuletku tankkiin.

Samppa79
26.08.2020, 19:00
Onko ymmärrettävä niin että osassa nro1 on oltava erittäin pieni reikä paluulinjaan päin jotta siirtopumpun paine ei karkaa suoraan paluulinjaan?
Ongelma on että kone on täysin "kunnossa" mutta siinä on erikoisia ominaisuuksia. Mm kehno ilmattavuus suodattimista, tuntuu puuttuvan vähän tehoa, ilmauksessa kone ilmaantuu avaamatta ensimmäistäkään roppua, kestää ajaa polttoaineen imuputki suljettuna. Tässä pääpiirteet. Epäillään että siirtopumpun paine karkaa paluulinjaan, ja sen vuoksi lisättiin sulku osan nro5 jälkeen. Osa oireista tuntui poistuvan. Tuo "pumpun paluu" ihmetyttää että miten sen kuuluisi olla putkitettu? Suoraan paluulinjaan? Suuttimilta tulee paluu normaalista suoraan paluuputkeen.

Kartse1
27.08.2020, 10:50
Paluulinjan banjopultti pitäisi olla sellainen, että siellä on jousi ja helmi sisällä.
Omaa Massikkaa keväällä rassasin, ja kun kokosin polttoaineputkien junttureita paikalleen (vähän kuin banjopultti, mutta toimii kumisten helmien kanssa),
niin siinä huomasin yhden juntturin olevan juuri tuollaisen jousella ja helmellä varustettu "paineventtiili", joka pitää tietyn paineen järjestelmässä.
Eli suodatinpaketilta tankille palaavan lähdön liittimestä on kyse.
Jos näitä liittimiä on joku joskus irroitellut useampia kerralla, niin asennusvaiheessa menee tietämättömällä liittimet väärään lähtöön.
Tankilta tulevan putken banjoliittimessä on usein pieni suodatin sisällä ja muut banjopultit on sisältä auki.
Tämäkin saattaa sujahtaa väärään lähtöön.

sisua45
27.08.2020, 17:27
Paluuputken onteloruuvi ei tarvitse olla jousi ja kuula tyyppinen. Kotimaisissa dieselmoottoreissa, silloin kuin niissä oli mekaaniset polttoainepumput, käytettiin pienireikäistä onteloruuvia. Reikä oli noin milli, saattoi olla jopa alle.

Kaaviokuvan putkitus on aivan toimiva. Tuossa systeemissä polttoainesuodattimet ilmaantuu itsestään. Pumpun paluu voi mennä toisellakin tavalla tankille, suuttimien ylivuotoputki menee paluulinjaan tietysti myös.

Jos sinulla on hengettömyyttä ja muita vaivoja, niin missä kunnossa on mekaaninen siirtopumppu? Jos kalvo on venynyt, niin siirtopumpun teho on huonompi.

Samppa79
27.08.2020, 21:02
Kyllä tämä näillä alkaa hahmottumaan. Testaillaan ja mietitään, lopullinen selvyys tulee ehkä vasta keväällä kun kurkitaan liitoksia tarkemmin. Kiitoksia tässä vaiheessa.

Samppa79
31.08.2020, 08:49
Sen verran on tullut palautetta että kun laitettiin sulku suodattimilta lähtevään paluuputkeen, ja se on kiinni kokoajan, homma tuntuu parantuvan suurelta osin. Päättelimme että joku kuristus on nyt kateissa ja syöttöpumpun täyttömäärä ei kestä oikeana. Loppusyksy menee kuulemma sulku kiinni, ja keväällä tutkitaan banjoliitokset.