PDA

View Full Version : Vetokoukun pultit


BENJAMIN
26.08.2020, 11:17
Vetokoukun kiinnityspultit M12 . Meneekö tavallinen 8,8 vai pitäiskö olla vahvempaa ?
Kyseessä landcruiser J9 .

Timo_L
26.08.2020, 11:45
Ainakin minulla nelipulttikiinnityksellä olevan vetokuulan mukana tuli 10.9 vahvuiset M12 pultit, samoin vetokoukun rungon kiinnitys koriin 10.9 vahvuisilla M12 pulteilla.

-MaTTi-
26.08.2020, 12:25
Yleensä tiheekierteiset 10.9 pultit.

jli
26.08.2020, 12:49
Yksittäinen M12 8.8 lujuisena ei kestä kierteen kohdalta kuin 5500 kg vetoa joten parempi laittaa tymäkämpi :D Yleensä kiinnityspultit kyllä ovat tuota lujempia/hauraampia, mutta täysin luotettavaa selvitystä syystä ei ole saatu.

8.8:ssa olisi enemmän plastista muodonmuutoskapasiteettia, eli se ylikuormituksessa todennäköisemmin venähtäisi näkyvästi ja käyttäjä huomaisi puuttua asiaan. Silloin ilman ennakkovaroitusta tapahtuva yht'äkkinen katkeaminen esim korroosion seurauksena olisi epätodennäköisempää.

BENJAMIN
26.08.2020, 13:34
Yleensä tiheekierteiset 10.9 pultit.

Keirteet vanhoissa oli normaali 1,75 nousulla . Eikö yleensä kovimissa on hienokierre ?

Timo_L
26.08.2020, 14:50
Eikö yleensä kovimissa on hienokierre ?

Ei ole, jos menet kauppaan ostamaan 10.9 tai 12.9 pultteja niin saat hyvin todennäköisesti normikierteellä jollet erikseen pyydä tiheäkierteistä.

wikke
26.08.2020, 15:52
Tuo myytti että "räkärautaiset" 8.8 olisivat aina "normikierteisiä", ja muut automaattisesti tiheämmällä elää edelleen aika vahvana. Mistä lie ikinä alkunsa saanutkaan.

Uazmies
29.09.2020, 01:42
Yksittäinen M12 8.8 lujuisena ei kestä kierteen kohdalta kuin 5500 kg vetoa joten parempi laittaa tymäkämpi :D Yleensä kiinnityspultit kyllä ovat tuota lujempia/hauraampia, mutta täysin luotettavaa selvitystä syystä ei ole saatu.

8.8:ssa olisi enemmän plastista muodonmuutoskapasiteettia, eli se ylikuormituksessa todennäköisemmin venähtäisi näkyvästi ja käyttäjä huomaisi puuttua asiaan. Silloin ilman ennakkovaroitusta tapahtuva yht'äkkinen katkeaminen esim korroosion seurauksena olisi epätodennäköisempää.

On kyllä pehmeetä joo, jututkin.

8.8 pultin materiaalin murtolujuus on matalampi kuin 10.9 myötöraja. Eli räkärautainen pultti katkeaa kuin suomalaisen maratoonarin loppukiri paljon aiemmin kuin roturautainen venähtää.

Em. materiaalien ero on kuin yöllä ja päivällä, ihan vastaava kuin rautakaupan lattateräksellä ja suurlujuusteräslatalla, näyttävät samalta mutta siihen ne yhtäläisyydet loppuu.

jli
29.09.2020, 06:41
On kyllä pehmeetä joo, jututkin.

8.8 pultin materiaalin murtolujuus on matalampi kuin 10.9 myötöraja. Eli räkärautainen pultti katkeaa kuin suomalaisen maratoonarin loppukiri paljon aiemmin kuin roturautainen venähtää.

Em. materiaalien ero on kuin yöllä ja päivällä, ihan vastaava kuin rautakaupan lattateräksellä ja suurlujuusteräslatalla, näyttävät samalta mutta siihen ne yhtäläisyydet loppuu.

Oliko jutussa jotain mitä et ymmärtänyt? Eli 10.9 pultti venähtää 900 MPa jännityksellä ja katkeaa 1000 MPa jännityksellä. Toisin sanoen sillä ei käytännössä ole plastista muodonmuutoskykyä, ja se menee poikki melkein saman tien kuin myötää. Tuollaisen ruuvin vaurioitumista ei siis yleensä huomaa, ennen kuin kamat on lähimetsikössä levällään.

Vastaavat arvot 8.8 ruuvilla ovat 640 ja 800 MPa, eli plastisen alueen koko on 20% murtorajasta, kun se 10.9 ruuvilla on 10%. Räkäraudalla S235 tuo arvo olisi n 50%, eli kuormitusta saisi vaurioitumisen jälkeen kaksinkertaistaa, ennen kuin laite katkeaisi.

Toinen käyttökelpoinen, osittain edelliseen liittyvä vaurionsiedon indikaattori olisi murtovenymän arvo, joka 10.9 ruuvilla on vain 9%. Pitäisi lailla kieltää yksityishenkilöiltä kaikkien sellaisten terästuotteiden käyttö, joilla murtovenymän arvo on alle 20%. Silloin edes kaikkein tumpeloin ei valitsisi laitteisiinsa lasimaisen haurasta "suurlujuusterästä" vaan joutuisi valmistamaan sellaisen rakenteen, josta näkee jos se on menossa rikki.

Timo_L
29.09.2020, 06:54
Eli mielestäsi vetokoukulle tai vaikka tukivarsiin tai panhardiin pitäisi käyttää liian heikkoja pultteja siksi, että näkee jos ne alkaa muuttamaan muotoaan? Silti ne pultit katkeaa ennenkuin 10.9 edes muuttaa muotoaan. Oletko ihan tosissasi?
Minäpä käyn kertomassa vaikka Kalmarille että älkää nyt saatana laittako 10.9 pultteja jalkojen ja yläkehän saumaan, kun niistä ei näe taipuuko ne ennen murtumista :D

Ja tuo lasimaisen hauras suurlujuusteräs.. Ihan oikeasti? :rolleyes:

jli
29.09.2020, 07:22
Eli mielestäsi vetokoukulle tai vaikka tukivarsiin tai panhardiin pitäisi käyttää liian heikkoja pultteja siksi, että näkee jos ne alkaa muuttamaan muotoaan? Silti ne pultit katkeaa ennenkuin 10.9 edes muuttaa muotoaan. Oletko ihan tosissasi?
Minäpä käyn kertomassa vaikka Kalmarille että älkää nyt saatana laittako 10.9 pultteja jalkojen ja yläkehän saumaan, kun niistä ei näe taipuuko ne ennen murtumista :D

Ja tuo lasimaisen hauras suurlujuusteräs.. Ihan oikeasti? :rolleyes:

Kyllä, ymmärsit aivan oikein, rolleyes. Vetokoukku ei lähde irti siksi, että vetäisit sillä liian suurta kärryä - aivan riippumatta siitä, minkälaiset pultit siinä on. Pulttien kapasiteetti riittää mihin vain tyypistä riippumatta (esimerkiksi edellä esitetty 8.8 ruuvi kestää 5000 kg vedon).

Ongelma tulee erilaisista vaurio- ja onnettomuustilanteista. Niitä voi sattua, vaikka autosi olisi parkissa marketin pihassa etkä edes ajaisi sillä. Pieniä kolareita ja kolhuja, korroosiota jne. Tällaisten vaurioiden seurauksena mikä tahansa pultti saattaa vaurioitua - kesti se sitten 800 tai 900 MPa. Jos vaurio ei ole havaittavissa, laite on aikapommi.

Tehdaslaitteissa käytetään toki hauraitakin ruuveja, mutta niiden asennus ja kiristys on tarkkaan säädeltyä, ja ne on ohjeistettu vaihdettavaksi jokaisen, pienekin kolhun jälkeen riippumatta siitä, näyttävätkö ne ehjiltä vai eivät. Näistä edellytyksistä yksikään ei toteudu normaalissa ajoneuvokäytössä - varsinkaan vallitsevalla mentaliteetilla. Sen vuoksi niitä ei ole järkevää käyttää.

Timo_L
29.09.2020, 07:32
Jos niitä ei ole järkevä käyttää, miksi valmistajat asentavat niitä sitten ajoneuvoihin tai vaikkapa työkoneisiin? Miten ylipäätään vahvempi pultti on hauras? Miten suurlujuusteräs on lasimaisen haurasta, vaikka se kestää tolkuttoman paljon enemmän esim. leikkausvoimaa tai vääntämistä kuin tavalliset s235 tai s335 teräkset? Jos suurlujuusteräkset on hauraita ja lasimaisia, miksi niistä tehdyt autojen korit kestää järjettömän paljon paremmin törmäyksissä hajoamatta pirstaleiksi?

Mitä tulee esim. vetokoukun pultin vääntymiseen, niin aika kaukaa haettu tilanne jossa vaikka parkkipaikkatörmäyksen tai koukun maahan osumisen jäljiltä huomaisit 8.8 pultin vääntyneen, mutta 10.9 olisi siinä tilanteessa tikittävä aikapommi.


Meillä korjattiin juuri kolmesta konttilukista ylärungon ja jalkojen välisen liitoksen teräslaippoja, kun ne laipat oli murtuneet. Kiinnityspultit ympärillä 10.9, ja sellaiset sinne tuli myös tilalle. Ihan paskoja ne pultit oli, kun kesti ehjänä hajoamatta vaikka ympäriltä teräsrakenne murtui. Naapurifirmalla niitä vaurioita oli vieläkin useammassa koneessa, ja samalla tavalla pultit oli ehjät.
Kurottajan, konttinosturin yms. lifteissä on 10.9 ja muistaakseni myös 12.9 pultteja, ja niihin kohdistuu aivan jäätäviä iskuvoimia, vetoa, vääntöä, leikkautumisia yms.. Eikä hajoa pultit.

jli
29.09.2020, 09:03
Kannattanee tutustua murtumismekaniikan perusteisiin. Niistä selviää, miksi sitkeä on parempi kuin hauras ja myös se, millä mekanismeilla sitkeys vaikuttaa eri olosuhteissa vauriomuotoon.

Lyhyestä virsi kaunis: haurasmurtuma on vaarallinen, ja sille altistavia materiaaleja kannattaa välttää ns sikaolosuhteissa (eli yksityiskäytössä). Olosuhteissa joissa laitteiden asennukset, kuormat ja kunnonvalvonta ovat hallinnassa, ongelmat ovat pienempiä.

Jokainen voi minun puolestani rakentaa vetopään vaikka uhm-hiilikuidusta. Se vain ei ole järkevää sillloin, kun olosuhteet eivät ole valvottuja. Tuloksena on yleensä ennemmin tai myöhemmin ns "spectacular failure" eli rakenteen täydellinen tuhoutuminen, vaikka paperilla materiaalin lujuus näyttää helvetin hyvältä. Normaali räkärauta vääntyisi mutkalle ja sokea kepilläänkin näkisi, että nyt kannattaa jotain tehdä (tai katsastusmies näkee).

Timo_L
29.09.2020, 09:28
Et siis osannut vastata oikeastaan yhteenkään esittämistäni kysymyksistä, mutta sait aikaan paljon tekstiä :D
Jos nuo 10.9 pultit nyt sitten on hyonoja esim. vetokoukussa tai sen rungossa, niin kovin outoa että niitä laitetaan kuitenkin tehtaan toimesta kyseisiin paikkoihin.

Mulla muuten hajosi pari kertaa vetokoukun pultit kun ne oli 8.8:t ja koukku osui metsässä kallioon. Sittemmin olleet 10.9:t ja on pysyneet ehjänä.
Panhardissa oli jäykän puslan kanssa 8.8 ja se taipui, 10.9 pysynyt ehjänä. Etuakselissa laakeripukkien pultit venyi ja sitä kautta hajotti murikan, banjon ja välityksen. Tilalle vahvemmat ja on kestänyt uudessa akselissa vaikka välitys paukkunut pariin kertaan.

Fruehauf-CJ
01.10.2020, 19:01
10.9 on varmaan tulossa uudeksi vakio lujuudeksi 8.8 tilalle. Kilohinnassa tuskin on paljoa eroa .

Joskus kun ruuviasioita oli selviteltävänä kuuli itämaiden ruuvikauppiaiden 8.8 ruuvien kestäneen jopa 12.9 luokan rasitusta.
Myyntihuijarin mielestä oli tosihyvä. Lujuus standardihan määrittää vähimmäisvoiman eli 8.8 pitäisi napsua poikki kun 800Mpa ylitetään, mutta kestääpä enemmän.

Koneenrakennusmielessä vaan aiheuttaa yllätyksen kun ruuvi ei ole lähellekään sitä mitä on leimattu kantaan. Ja ruuvin venymällä on vaihtelevassa kuormituksessa usein olennainen merkitys kestoikään.

Uazmies
01.10.2020, 19:18
Ei persana sentään. Mä oon touhunnut noiden kuormausnosturien kanssa vuodesta 2005 ja nykyään polttavat tuolla Bolognassa Effereihin osia SSAB:n Strenx-levystä välillä 700-1300.

Täytyypä soittaa heti huomenna ja sanoa että lopettavat ny jumalauta tollasen lasinhauraan paskan käyttämisen ja siirtyvät vanhaan kunnon viiskakkoseen niin alkaa rakenteet kestämään.


Kuten niin monesti ennenkin olen sanonut, jos ei osaa mitään kannattaa pitää kädet taskussa ja jos ei ymmärrä niin suu kiinni.

Fruehauf-CJ
01.10.2020, 19:30
Vetokoukun kiinnityspultit M12 . Meneekö tavallinen 8,8 vai pitäiskö olla vahvempaa ?
Kyseessä landcruiser J9 .
Kyllä, Kuumasinkittynä ja kierteisiin tervaa.
On parempi kuin uutena :)

Catrik
02.10.2020, 00:48
Millä 10.9/12.9 saisi paremmin korroosiota kestäväksi? Laitoin vetokoukun ja jousen kiinnikkeet noilla kiinni runkoon, ei mennyt kauaa kun olivat pinnalta täysin ruosteessa. Kiristin ne taulukon mukaisesti momenttiin kuparitahnan kanssa.

Kettu_
02.10.2020, 05:16
Ottamatta kantaa isojen poikien lujuuksiin, niin mulla ei hihnapyörässä kestäny 10.9 m6 sitten millään, kolmekertaa sai hihnapyörän poimia matkanvarrelta lepikosta ja 10.9 pultit oli loppunu varstoista niin tempasin ihan perus 8.8 m6 niin ne ei kyllä enään poikennut? Niilläkin rullailtiin 40tkm ja 10.9 tais mennä vajaa 10tkm. Tiedä sitten oliko vaan tuuria vai mitä?

jli
02.10.2020, 06:10
Ei persana sentään. Mä oon touhunnut noiden kuormausnosturien kanssa vuodesta 2005 ja nykyään polttavat tuolla Bolognassa Effereihin osia SSAB:n Strenx-levystä välillä 700-1300.

Täytyypä soittaa heti huomenna ja sanoa että lopettavat ny jumalauta tollasen lasinhauraan paskan käyttämisen ja siirtyvät vanhaan kunnon viiskakkoseen niin alkaa rakenteet kestämään.


Kuten niin monesti ennenkin olen sanonut, jos ei osaa mitään kannattaa pitää kädet taskussa ja jos ei ymmärrä niin suu kiinni.

On tainnut olla "touhuaminen" lähinnä levyjen kantamista, kun kerran edes materiaalin murtovenymän arvo ei ole tuossa ajassa selvinnyt? Sehän alenee tuolla kamalla jonnekin 15% huonommalle puolelle jo 600 MPa kieppeillä.

Tuollaisia materiaaleja voidaan pitää siinä mielessä hauraina, että esimerkiksi tavallinen kanki napsahtaa poikki eikä taivu, ja toisaalta rakenne ei yleensä varoita hajoamisestaan, vaan kilahtaa poikki sopivan hetken tullessa. Esimerkiksi painelaitteissa vasta murtovenymän ollessa yli 35% voidaan materiaalia pitää täysin sitkeänä ja lujuus hyödyntää kokonaan. 30-35% on välimuoto ja alle 30% on "hauras". Yleisemmin teräksellä 20% on pidetty rajana jossa sitkeyden puute voi aiheuttaa ongelmia.

Hauraat materiaalit sinänsä voivat kyllä toimia joissain sovelluksissa - ovathan ikkunatkin hauraita. Niitä pitää vain osata käyttää, ja sillä sektorilla taas tuntuu olevan ilmeisiä puutteita.

Kirjoituksesi viimeisestä lauseesta olen kyllä samaa mieltä.

Patu925
02.10.2020, 09:20
Nythän alkaa koukun asennus olla tarkkaa touhuu. Jos oikein jännittää 10.9 tapin kestävyys niin laita 12.9 tapit ja viimeisenä vippaskonstina ylipitkä tappi ja holkki että saapi pienen venymisvaran. Niinkuin metsäkoneen kuormaimen kiinnityksissä käyttäävät jos tapit paukkuu poikki.

Tai sitten vaan 10.9 tapit, nord-lock aluslevy ja momenttiavaimella kiristys noin 115Nm ja kovaa ajoa. Nii ja putsaat liiat paskat pois kiinnityspintojen välistä.

2x4WD
03.10.2020, 16:04
Vetokoukun kiinnityspultit M12 . Meneekö tavallinen 8,8 vai pitäiskö olla vahvempaa ?
Kyseessä landcruiser J9 .

Just laittelin viikolla oman J75 perään koukun kiinni maalauksen jälkeen. M12x1,25 taisi olla kierteet autonrungossa ja jatkoin samoilla vetokoukunkin rungossa 10,9 lujuuksilla.

sisua45
03.10.2020, 16:08
Multa löytyy 4.6, 4.8 ja 5.8 lujuisia pultteja, jos oikein lujan rakenteen meinaa tehdä :D Ovako steel sekä aitoja kiinalaisia paskoja.

Kyllä se kovakin pultti venyy. Töissä oli ongelmia pulttien kiristyksen kanssa, M12x50 12.9, ja ne venähtivät. Osa oli aivan tiimalasin muotoisia, mutteivat olleet poikki. Syynä venähdykseen oli pultin kannan alla oleva tukilevy, joka oli liian liukas.

10.9 on hyvä kompromissi moneen kohteeseen, ei ole kovinkaan helposti liian kova.

Luetteloiden mukaan on myös 14.9 pultteja, onko kukaan nähnyt, minä en?

Timo_L
03.10.2020, 17:46
Luetteloiden mukaan on myös 14.9 pultteja, onko kukaan nähnyt, minä en?

En ole ikinä nähnyt tuollaisia, mutta käsittääkseni esim. ARP:n pultit ja studit on kohtuu paljon vahvempia kuin jenkkien grade 8. Eli siis olisivat myös vahvempia kuin 12.9

Fruehauf-CJ
05.10.2020, 21:12
En ole ikinä nähnyt tuollaisia, mutta käsittääkseni esim. ARP:n pultit ja studit on kohtuu paljon vahvempia kuin jenkkien grade 8. Eli siis olisivat myös vahvempia kuin 12.9
ARP ruuveille oli annettu myötö- ja murtovoiman arvoja, vai muistanko väärin.
Niistä ja poikkileikkauksen alasta saisi vertailun näihin meidän lujuusluokituksiin.

Fruehauf-CJ
05.10.2020, 21:15
Multa löytyy 4.6, 4.8 ja 5.8 lujuisia pultteja, jos oikein lujan rakenteen meinaa tehdä :D Ovako steel sekä aitoja kiinalaisia paskoja.


Voiskin muistaessaan upgradettaa tunkin 5.8 ruuveilla :)

Timo_L
05.10.2020, 21:23
Juu varmasti löytyy tiedot, ja on ne "peruspulteista" eroavaa seosta. Eiköhän niidenkin materiaali kuitenkin tule aihiona jota käytetään tyyliin mil- spec. vehkeissä, teollisuudessa vaativammissa paikoissa tjsp..

veijon-esso
05.10.2020, 22:25
Lähdempä tästä vaihtamaan kumiset pyöränpultit jeeppiin että pysyy kurrat paikallaan..!

Timo_L
05.10.2020, 22:42
Lähdempä tästä vaihtamaan kumiset pyöränpultit jeeppiin että pysyy kurrat paikallaan..!

Sinitarra ja pikaliima on myös erinomaisia tuohon. Ei ole turhan kova liitos.

RIPAX
05.10.2020, 23:58
Tommosen vetokoukun tapauksessa on melko sama mitä pultteja käyttää,se itse koukku antaa periksi eikä pultit. Käytännössä 10.9 on vahvempi kuin 8.8 vaikka totta on että 8.8 venyy enemmän kuin 10.9,joitain kolaroituja vetokoukkuja oon vaihtanu ja vielä 90 luvulla käytettiin 8.8 ja silloinkin koukkuihin tehtiin veto ym. testejä. Jos haluu 100% varmuuden voi tiedustella asiaa koukun valmistajalta. Merkitystä saattaa olla kierteen nousulla,tiuha on parempi kuin harva. Nylock mutteri on hyvä,jossain epänormaalissa rasituksessa saattaa tulla liikettä joka löystää pultteja,huomiota kannattaa kiinnittää myös kiristys momenttiin,liika kiristys saattaa aiheuttaa muodon muutosta joka ei oo hyvä. 10.9 kestää kiristää enempi kuin 8.8 ja siksi valmistajat luultavasti käyttää vahvempaa pulttia,ettei joku apina asentaja kierrä pultteja poikki. Korroosio on myöskin ongelma pidemmän päällle,itse koukulle ennemminkin kuin pulteille. Kotelosuoja aine ja alusta massa auttaa paljon. Muistuipa mieleen eräs lumilinko josta katko pultit poikki,laitoin uudet. Linko nielaisi kiven ja naps,pooriholkki halki. tuumasin että ei toimi ninku pitäis,kysyin valmistajalta,sanoi että katko pultit on 4.8 lujuuksiset,joita saa jostain sarvikuonon hanurista kaivamalla,sanoin: ei saatana,johon huolto liike totesi: laita 6mm 8.8 pultti,on murtolujuus melkein sama,näin tein ja toimii. Nää 8.8 ym. numeroinnit on stanuja joten jostain löytyy virallinen taulukko mistä näkee paljonko mikäkin kestää kiristää lujuuden kärsimättä,karkeesti niin et mitä isompi numero,sitä vahvempi. Sithän on rakenteita joissa pultin on joustettava,liian vahvan pultin aiheuttaessa sen että rakenne joustaa väärästä paikasta tuhoa tehden,pitkään ei mikään pultti kestä venyttelyä karkenematta ja väsymättä. Venynyt pultti myös löystyy,siksi auton pyörän pultit on yleensä 10.9 lujuuksisia.

jli
06.10.2020, 07:57
No, se käytännössä riippuu varmaan tilanteesta. Esimerkiksi ruuviryhmässä ruuvin välisten voimien pitäisi päästä tasoittumaan, ennen kuin liitos repeää hajalle. Jos ruuvin murtovenymän arvo on korkea, silloin näin yleensä käykin.

Jos taas ruuvi ei kestä venymää, saattaa asennus- ja valmistustoleranssien ja kaikenlaisen yleisen tumpeloinnin vuoksi käydä niin, että yksi ruuvi kuormittuu muita enemmän, ja se napsahtaa poikki ensimmäisenä sopivan tilaisuuden tullen. Esimerkiksi reikien kohdistuksissa voi olla eroja, kiristysmomentit voivat heitellä kun kaikkien jenkojen kitkataso ei olekaan samanlainen tai kun joku ruuvi on helpompi kiristää kuin toinen.

Sen jälkeen ruuviryhmän loput ruuvit kuormittuvat entistäkin enemmän, ja niistä eniten kuormittunut napsahtaa poikki. Tämä ketjureaktio jatkuu, kunnes osat ovat irti toisistaan.

Esimerkiksi aivan helvetin lujat ja kovat matkustajakoneen sivuvakaajan kiinnikkeet (hiiikuitu-titaani) napsahtivat poikki tuollaisella sarjatuli-mekanismilla, ilman mitään muuta kuormaa kuin ohjaajan poikkeuksellinen poljinliike. Pari sataa ihmistä kuoli, koska suunnittelijan mielestä kova ja luja kiinnike on hyvä. Tavallinen, plastista muodonmuutosta kestävä alumiinivakaaja olisi kestänyt vaikka lentää Cessnalla läpi - siitä olisi tullut ruman näköinen ja vääntynyt, mutta se olisi pysynyt paikoillaan ja mahdollistanut hätälaskun.

Liitos-osan laboratoriossa saavuttama staattinen lujuus ei siis määrää sitä, miten hyvä liitos on. Staattinen lujuus on välttämätön, muttei läheskään riittävä edellytys toimivuudelle. Sen lisäksi osalla pitää olla kykyä kestää muodonmuutosta ja sitoa iskuenergiaa.

Joku ruuvi A voi kestää venyttää 0.1 mm 1000 kg vedolla. Se pystyy sitomaan yhden joulen ennen hajoamistaan. Toinen ruuvi B voi kestää venyttää 10 mm 800 kg vedolla. Se kykenee sitomaan 80 joulea ennen hajoamistaan. Se on siis huomattavasti parempi sitomaan iskuenergiaa ja säilyy todennäköisemmin hengissä normaalikäytössä. Asia ei oikeasti ole vaikea ymmärtää, ellei ymmärtämiselle ole jotain periaatteellisia esteitä.

Kaato
06.10.2020, 12:14
Pulttikysymys on kyllä mielenkiintoinen.

Laitoin autoon vinssitelinettä ja pähkäilin millaiset pultit olisi hyvät, eikun netistä googlettamaan.
Löytyi keskusteluja laidasta laitaan, suurin osa sellaisia kuin tämä, eli näkemyksiä on sangen erilaisia.

En loppujen lopuksi päässyt oikein selvyyteen mikä olisi sitten ollut se optimaalinen ratkaisu:D

Pulteiksi tuli M16 10.9 joita on 8kpl, teline pysynyt ainakin tähän asti.

Nuhapumppu
13.10.2020, 20:16
90% koukunrunko tulee autoon kiinni 10mm 8.8 pulteilla jotai on tapauksesta riippuen 4-12kpl. Itse koukku tulee sitten runkoon 2-4kpl 12mm 10.9 pulteilla,riippuen onko kiinteä vai irrotettava. Eli 12mm 10.9 riittää