arpati
07.12.2005, 13:01
Eli tuon -84 Dynan (BU30L-qrdhtw-3.5) 2977 cc (B)dieselkoneeseen tarttis saada vään puhtia suhteessa tuohon kulutukseen (15 l / 100 km no painaahan tuo 2450 kg)...
Eli juttua mitä olette tuolle koneelle tehneet ja miten vaikutti?
Otan tuosta varaosa dynasta koneen ja vaihteiston irti kun kerkeen. Tuosta koneesta otan kannen ja kattelen vähän kanavat läpi että kannattaako niille mitään tehdä ja venttiilit muokkaan ainakin kun niillä pitäis saada alapäähän lisää poweria.
No ensin tarttee kyllä tsekata onko tuo kansi ehjä (vai onko noissa edes ollut vikaa?) kun tuo lykkää vedet pihalle vai onko vaan pahvi mennyt... On vaan kivampi laitella toinen kansi ensin valmiiksi niin ei tarvi autoa telakoida sen takia ja voi tehdä ihan rauhassa...
Turboahdin pitäisi sitten myös asentaa parantamaan hengitystä ja pakosarja tulee kyllä vesijohtoputkesta ja toi valusarja jää pois. Pakoputkikin isonee ja lyhenee sen myötä, nyt tossa on ~5 m putkea pakosarjasta taaksepäin melki samankokoista kuin jossain 2000 cc isuzussa ;/ Ja imuputkisto on kans joku parimetriä :x
No tuohon koitan kattella jonkun isohkon turbon, eikä sillä kauheita paineita yritetäkään mutta niin ettei alapäässä ahdista ja yläpäähän saadaan vähän lisäpuhtia välijäähdyttimen kanssa tietysti. Lueskelin täältä joskus noista ahtamishommeleista juuri tän koneen suhteen kun tuo ruiskutuspumpun ohjaus on vähän vanhanaikainen (läppä imusarjassa) mutta kaipa tuonkin jotenkin saa toimimaan. Olikoos se nyt niin että tuota läppähärdelliä oli laiteltu turbon imupuolelle niin toimi jotenkuten...
Tuolla koneella mikä on kiinni on ajeltu noin 250 000 km joten toivon että se jotenkin pysyy nipussa vielä pitkään kun ei ole tarkoitus hirveesti kiusata ja pitää jäähdytys kunnossa - syyläri vaihtoon ja välijäähdytin + kunnon öljyt koneeseen.
Sitten papereista:
Tuota kulkinetta on ainakin tuon englanninkielisen Owners Manualin mukaan saanut seuraavilla koneilla 5R, B, 3B, 2H ja 1W
Nämä koneet seuraavilla tilavuuksilla
5R (88 x 82) 1994 cc 4 cyl inline gasoline
B (95 x 105) 2977 cc 4 cyl inline diesel
3B (102 x 105) 3431 cc 4 cyl inline diesel
2H (91 x 102) 3980 cc 6 cyl inline diesel
1W (104 x 118) 4009 cc 4 cyl inline diesel
Olisko kellään vinkkiä mistä sais noitten tehoista jotain faktaa... (papereita muutoskatsastukseen tulpoistamisen yhteydessä. Jarruistakin saa laittaa tietoa jos on, olettaisin ettei noissa mitään eroa ole ollut, rummut joka nurkassa...
No taitaa tuokin ohjekirja olla vanhemman mallin kun siinä ei ole lainkaan mainintaa 5V vaihteistosta joka tuossa on...
Edited by - arpati on 07/12/2005 13:02:43
Eli juttua mitä olette tuolle koneelle tehneet ja miten vaikutti?
Otan tuosta varaosa dynasta koneen ja vaihteiston irti kun kerkeen. Tuosta koneesta otan kannen ja kattelen vähän kanavat läpi että kannattaako niille mitään tehdä ja venttiilit muokkaan ainakin kun niillä pitäis saada alapäähän lisää poweria.
No ensin tarttee kyllä tsekata onko tuo kansi ehjä (vai onko noissa edes ollut vikaa?) kun tuo lykkää vedet pihalle vai onko vaan pahvi mennyt... On vaan kivampi laitella toinen kansi ensin valmiiksi niin ei tarvi autoa telakoida sen takia ja voi tehdä ihan rauhassa...
Turboahdin pitäisi sitten myös asentaa parantamaan hengitystä ja pakosarja tulee kyllä vesijohtoputkesta ja toi valusarja jää pois. Pakoputkikin isonee ja lyhenee sen myötä, nyt tossa on ~5 m putkea pakosarjasta taaksepäin melki samankokoista kuin jossain 2000 cc isuzussa ;/ Ja imuputkisto on kans joku parimetriä :x
No tuohon koitan kattella jonkun isohkon turbon, eikä sillä kauheita paineita yritetäkään mutta niin ettei alapäässä ahdista ja yläpäähän saadaan vähän lisäpuhtia välijäähdyttimen kanssa tietysti. Lueskelin täältä joskus noista ahtamishommeleista juuri tän koneen suhteen kun tuo ruiskutuspumpun ohjaus on vähän vanhanaikainen (läppä imusarjassa) mutta kaipa tuonkin jotenkin saa toimimaan. Olikoos se nyt niin että tuota läppähärdelliä oli laiteltu turbon imupuolelle niin toimi jotenkuten...
Tuolla koneella mikä on kiinni on ajeltu noin 250 000 km joten toivon että se jotenkin pysyy nipussa vielä pitkään kun ei ole tarkoitus hirveesti kiusata ja pitää jäähdytys kunnossa - syyläri vaihtoon ja välijäähdytin + kunnon öljyt koneeseen.
Sitten papereista:
Tuota kulkinetta on ainakin tuon englanninkielisen Owners Manualin mukaan saanut seuraavilla koneilla 5R, B, 3B, 2H ja 1W
Nämä koneet seuraavilla tilavuuksilla
5R (88 x 82) 1994 cc 4 cyl inline gasoline
B (95 x 105) 2977 cc 4 cyl inline diesel
3B (102 x 105) 3431 cc 4 cyl inline diesel
2H (91 x 102) 3980 cc 6 cyl inline diesel
1W (104 x 118) 4009 cc 4 cyl inline diesel
Olisko kellään vinkkiä mistä sais noitten tehoista jotain faktaa... (papereita muutoskatsastukseen tulpoistamisen yhteydessä. Jarruistakin saa laittaa tietoa jos on, olettaisin ettei noissa mitään eroa ole ollut, rummut joka nurkassa...
No taitaa tuokin ohjekirja olla vanhemman mallin kun siinä ei ole lainkaan mainintaa 5V vaihteistosta joka tuossa on...
Edited by - arpati on 07/12/2005 13:02:43